eitaa logo
روز‌نوشت
562 دنبال‌کننده
718 عکس
345 ویدیو
1 فایل
✍طلبه‌ام و مبتلاء به نگارش با کپی پیست میانه‌ی خوبی ندارم. کپی از این کانال با اشاره به نام صاحبش باشد. با نقدهاتون، خوش‌حال میشم! @islamic_ethic https://eitaa.com/roznevesht http://zil.ink/roznevesht
مشاهده در ایتا
دانلود
شیعه همواره به واسطه‌ی اتحاد خویش مورد شناخت قرار گرفته است و تشیع در طول تاریخ با بهره بردن از عنصر وحدت و دوری از اختلاف و پراکندگی به اهداف الهی خویش دست یافته است. حفظ وحدت و تلاش در جهت احیای آن از ویژگی‌های شیعیان است که پیروزی‌های متعددی در جهات گوناگون از ثمرات این وحدت محسوب می‌گردد. اسباب امتحان الهی نیز در هر دوره‌ای بشکلی متفاوت از دوره‌ی قبل برای شیعیان مهیا بوده است. به نظر می‌رسد اهل تشیع، محرم امسال به دلیل شرایط خاصی که به واسطه‌ی ویروس کرونا ایجاد شده است بدین شکل در دایره‌ی امتحان الهی قرار گرفته اند. ازیک سو نمی‌توان به راحتی از برگزاری مناسک مربوط به این ایام گذشت چرا که عشق به نهضت حسینی آمیخته با روح عزاداران است واز سوی دیگر حفظ جان در اولویت قرار دارد. عقل سلیم حکم می‌کند که عزاداری‌ها متناسب با شرایط کرونا همراه با محدودیت‌های لازم و شرایط خاص برگزار گردد و توجه به مصادیق عزاداری در فضای مجازی بیش از گذشته مورد تاکید قرار گیرد. دسته‌های عزاداری و حضور در مجالس اباعبدالله علیه السلام همواره به تقویت وحدت بین مردم انجامیده است.قبل از انقلاب نیز مردم به واسطه‌ی وحدتی که ریشه در همین عزاداری‌ها داشت انقلاب نمودند. آنچه امروزه شاهد هستیم این است که برخی از افراد خواسته یا ناخواسته به دفاع ازبرقراری مراسمات محرم برخاسته و مخالفت خویش را از ایجاد محدودیت‌ها علنا اعلام می‌کنند. برخی از روحانیون و مداحان نیز مخالفت علنی خود را برای اعمال محدودیت‌ها اعلام نموده اند و از طریق تحریک و تهییج احساسات مذهبی، مردم را به عدم پذیرش محدودیت‌ها دعوت می‌کنند. شاید این افراد از آسیب و عوارض گفته‌های خویش در باب تشویق برای برگزاری مراسمات غافلند و به این موضوع عنایتی ندارند که ممکن است این اعلام مخالفت‌ها محرم وحدت آفرین را به محرمی تفرقه افکن تبدیل نمایند. شاید اگراین خطر از ناحیه‌ی مردم عادی، جامعه را تهدید می‌کرد کمی قابل هضم بود. اما متاسفانه خطر ایجاد دوگانگی در بین مذهبیون از ناحیه‌ی برخی از اهل مذهب و داعیه‌داران دین احساس می‌شود و این امر بسیار قابل تامل است. برپاداشتن عَلَم مخالفت ازناحیه‌ی دینداران به بهانه‌ی دینداری با هیچ منطقی سازگاری نیست. https://eitaa.com/roznevesht
یا اباعبدالله در آشوب‌های نابهنگام جهان و در تشویش‌های ناموزون روان، تعبیر من از وجود مقدستان تعبیری جز آرامش نیست. محرم که می‌رسد مرور یادتان درذهن و قلبمان بیشتر می‌شود و هرچه به عاشورایتان نزدیک‌تر می‌شویم این یادآوری به اوج خود می‌رسد. چه عقیده‌ی جذابیست بندگی را در محضر شما تجربه کردن و حیرت عقل را با تکیه بر عشق شما رفع نمودن و پرسش‌های ناگزیر ذهن را با منطق شما پاسخ دادن. آنکه دست از زندگی کشیده است را امید به زندگی می‌بخشید و به آنکه غرق در زندگیست، مرگ را یادآور می‌شوید. حسین جان شما عزیزترین و غریب‌ترین اتفاق جهانید‌ که خداوند بر بشریت بخشیده است.چه خوش تقدیر بوده است عالَم که شما را به خود دیده و چه بخت بلندی داشته است انسانی که ردپای شما را تا ابد دنبال می‌کند. محصول تأمل من در این شب‌ها اشتیاق و ترسی است که ناظر بر وجودم گشته؛ حسینی ماندن و از شما جدانشدن بزرگترین خواسته من از محضر شماست. https://eitaa.com/roznevesht
حسین جان... زیر و رو کردن وجودم و یافتن دلالت‌های پنهان قلبم نصیب من از عاشورایتان بود و این بالاترین پاداش من از عزاداریست. احیای معنای زندگی وبازخوانی آنچه بِدان معتقدم ثمره‌ی حب شماست و اکنون دین رهایی‌بخش خویش را قابل دفاع‌تر از هر زمانی می‌یابم. بن‌بست‌ها و چالش‌های معرفتی را با حقیقت ظلم‌ناپذیری شما حل‌می‌کنم و به خوبی درمی‌یابم که پنهان شدن پشت اندیشه‌های دیگران و رأی خود را بیان نکردن بزرگترین خیانت است. حسین جان.... بهره‌ی امسال من از عزاداری‌تان همین بس که بدون ترس از هیچ نقدی و با تمام صراحت و صداقتی که در خود سراغ دارم بگویم: جهان تشنه‌ی عدالتی ازجنس شماست.توفیقمان دهید تا عاشورایی دیگر را برای مقابله با زیست منافقانه‌ی جهانیان رقم بزنیم. https://eitaa.com/roznevesht
گاهی وقت‌ها آدم می‌رسد به خوب آخرش که چی........ترین حالت ممکن در زندگی‌اش. درس خواندی خوب آخرش چی؟ ازدواج هم کردی خوب که چی؟ حالا کار هم پیدا کردی،حقوق هم دریافت کردی بعدش چه می‌شود؟ این حالت از دو جهت قابل بررسی است: گاهی ایجاد این حالت در وجود انسان مطلوب است، چرا که آدم وقتی ببیند همه‌ی آنچه هدف می‌پنداشته، هدف نهایی و متعالی نیست، به ضعف خویش، حقارت دنیا و نیاز خود به امری والاتر پی می‌برد. اما گاهی این حالت می‌شود خون ناامیدی و تزریق می‌شود در رگهای انسان و در ذره ذره‌ی سلول هایش جریان می‌یابد. قرار است انسان به کجا برسد؟ دویدن‌ها،حرف زدن‌ها، نوشتن‌ها و تلاش کردن‌ها چه چیز رابرایمان به ارمغان می‌آورد؟! برای رفع این حالت یاس، باید ذهن خود را معطوف به میزان تلاش خود نموده و اثراتی که در پرتو این تلاش نصیب ما و دیگران شده است را رصد کنیم.اصلاً گاهی فقط باید نشست و ثمره‌ی تلاش‌ها را نظاره کرد. تفکر در ثمره‌ی زندگی می‌تواند به رفع حالت یاس و ناامیدی در انسان کمک کند. https://eitaa.com/roznevesht
آدمهایی که درگیری ذهنی دارند باید به شیوه‌‌ای، ذهن درگیر خود را آرام سازند؛ که اگر چنین نکنند درگیری‌های ذهنی‌شان آنها را گرفتار خواهد کرد. هر کسی به روشی که از آن لذت می‌برد چاره‌ای برای رفع این اضطراب‌ها می‌یابد . دیده‌ایم که گاهی آدم‌های نگران به سیگار پناه می‌برند، عده‌ای نیز به فضای مجازی و آدم‌هایش دل خوش می‌کنند، بعضی‌ها هم برای بازتاب بیرونی آن چه در درونشان می‌گذرد کاری نمی‌کنند جز تن دادن به جنگ‌های روانی. من اما نوشتن را بر می‌گزینم.خودم را به واژه‌ها می‌سپارم تا مرا با خود ببرند به جایی که دوست دارم. تا با من همراه شوند و برایم رقم بزنند مدینه‌ی فاضله‌ای را که در دنیای بیرون از کاغذ نمی‌یابمش. نوشتن آغازیست بر فهمِ بهتر‌ِ آنچه بدان می‌اندیشی. واژه ها به شکل یکسان خودشان را به تو عرضه می‌کنندو تو برای انتخابشان دستت باز است. آدم باید هنگام نوشتن، ذهنش را رها کند در دنیای کلمات.موقع نوشتن اگر ذهن انسان متعصبانه آویزان چیزی باشد، کلماتش را هم متعصبانه انتخاب خواهد کرد، اما اگر ذهن رها باشد انتخاب‌ها راحت تر صورت خواهد گرفت. نوشتن را تجربه کنید. https://eitaa.com/roznevesht
هدایت شده از خانم ابراهیمی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سالهاست که آدم‌های مختلف هر روز به بهانه‌های مختلف از عدالت سخن می‌گویند، یک جایی اما، آدم احساس می‌کند که گفتمان عدالت علیرغم زیبایش به شوخی تلخی بدل شده است. بی عدالتی از جانب هر انسانی امری قبیح است و از جانب انسان مدعی ایمان قبیح‌تر. همانگونه که ظلم نیز از جانب هر حکومتی زشت است و از ناحیه‌ی حکومت دینی مذموم‌تر. فلسفه‌ی حضور دین در متن اجتماع این است که به خدمت عدالت درآید، حالا اما عده ای به نام دین، عدالت را سر می برند و خونش را به جامعه تزریق می‌کنند بدین بهانه که جامعه‌ی در حال احتضار را احیا نمایند. چه معامله‌ی مضحکی با عدالت می‌کنند این ناعادلان. اگرچه عدالت امری مقدس و آسمانی است اما باید بساط اجرای آن را در زمین پهن نمود.وحقیقتا چه چیز می‌تواند بی‌عدالتی‌ها را ریشه‌کن کند جز حذف نالایقان از مناصبی‌ که سهم الارثشان می‌پندارند و جایگزین نمودن متخصصانی‌ که دلسوزانه تلاش می‌نمایند. https://eitaa.com/roznevesht
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 شناساندن اساتید و نخبگان 📝 وظیفه حوزه علمیه 🖋 زهرا ابراهیمی 🔹 استثنائی بودن حوزه‌ی امروز نسبت به گذشته که رهبر عزیز نیز بدان اشاره می کنند بر کسی پوشیده نیست. حوزه‌ی امروز هم از لحاظ کمی و هم کیفی، قابل مقایسه با قبل نیست. فضلای امروز حوزه ازفضلای گذشته کمتر نیستند منتها در اکثر مواقع گمنام می‌باشند. 🔹 یکی از اموری که وظیفه‌ی حوزه است این است که علمای گمنام اخلاق را به خود حوزویان و به جامعه معرفی نماید. بعضا این نگاه در بین مردم و حتی حوزویان وجود دارد که حوزه‌ی امروز همچون گذشته عالِم‌پرور نبوده، در حالی که این دیدگاه، دیدگاه منصفانه‌ای نیست. به نظر می‌رسد کم توجهی به بزرگان علم منجر به مهجور ماندنشان شده است. جا دارد حوزه درشناسایی و معرفی بزرگان علم و اخلاق گام مؤثری بردارد. ‏ 🔹 تفکری که حوزه را متهم می‌کند که دچار عقبگرد شده است تفکری غلط است که گاه از ناحیه‌ی دشمنان مغرض تبلیغ می‌گردد و گاه از جانب دوستان نادان. شاید گرفتاری حوزویان به امور مختلف منجر به عدم بهره‌گیری از اساتید و عالمان برجسته شده است و این امر هم باعث محروم‌ماندن حوزویان از علم اساتید و هم مهجور ماندن اساتید شده است. البته تا حوزه مطلوب امامان انقلاب فاصله زیادی داریم؛ اما موجودی حوزه را هم نباید نادیده گرفت. 🔹 امروزه نه تنها جامعه‌ی ایران بلکه جامعه‌ی جهانی نیز تشنه معرفی عالمانی است که حقیقتا بتوانند تشنگی بشریتِ نیازمند به دین را سیراب نمایند چراکه دین، مرکز توجه افکار و انظارجهانی قرار گرفته است و این وظیفه شناساندن برعهده‌ی حوزه است و کسی جز حوزه نمی‌تواند به خوبی از عهده‌ی آن برآید. @Manahejj
🔴🔶امتحانی به نام کرونا https://hawzahnews.com/x9P7k زهرا ابراهیمی
این روزها، بسیار به این موضوع می‌اندیشم که چه‌کاری از دستم بر می‌آید تا حال جهان پیرامونم را تغییر دهم. گو اینکه همواره برخود وظیفه و رسالتی را واجب می‌دانم اگرچه گاهی در تشخیصش دچار حیرت می‌‌شوم. شرایط برایم عجیب است و ملال‌آور، اما امید، مرا به سمت خویش فرا می‌خواند.اصلا همین‌که واژه‌ی امید را در ذهنم تداعی می‌کنم حال دلم خوب‌تر می‌شود. من هر چه بیشتر می‌اندیشم بیشتر به این نتیجه می‌رسم که باید در برابر ناامیدی فراگیر جامعه‌ام بایستم. باید این گفتمان یاس و ناامیدی را به امیدهایی حقیقی بدل نمایم. خاصیت آدم‌ها عادت کردن است و ما باید به امیدواری عادت کنیم. اگرچه می‌گویند عادت، امر بدیست، اما عادت به چیزهای خوب، هرگز بدی به بار نمی‌آورد. انگار مردم جامعه‌ام به ناامیدی عادت کرده‌اند و انگار امید را فراموش کرده‌اند. من باید روزنه‌های امید را در متن زندگی بیابم و برآن متمرکز شوم. تفاوت زندگی قبل از امیدواری با بعد از آن از زمین تا آسمان است.وقتی امید را بیاوری وسط تمام دغدغه‌هایت، ذهنت آرام می‌گیرد و برای حلشان راهی پیدا خواهی کرد. https://eitaa.com/roznevesht
اهل فکر بودن خوب است. زیاد فکر کردن هم ارزشمند است. اما توقف در افکار، دشمن تحرک و تلاش انسان است. باید به افکار صحیح، اجازه‌ی ظهور و بروز دهیم. https://eitaa.com/roznevesht
میان دنیایی از بحران‌ها، خستگی‌ها، سختی‌ها و تلخی‌ها باز هم می‌شود متولد شد و باز هم می‌شود به وجودی که واجب الوجود عطایمان نموده، به چشم نعمت نگریست. اصلا خلقتمان حیرت‌انگیز است. چه خوب که خداوند خلقمان کرد و از حیرت شگفت‌انگیز خلقتش بی نصیبمان نگذاشت. میشد که این دنیا باشد و ما نباشیم، اما ما هستیم و به واسطه‌ی بودنمان عظمت خالق را فریاد می‌کشیم و از این عظمت هر لحظه بر حیرتمان افزوده می‌شود. خدای مهربانی‌ها چه خوب که خلقمان کردی..... https://eitaa.com/roznevesht
خداوند مهربان نگاهش را از جهان خلقتش بر نمی‌دارد. گو اینکه او همواره مراقب ماست. تو بگو یک لحظه، بگو یک آن... محال است ما را نبیند. متن زندگی فردی و اجتماعی ما پُر است از آدم‌هایی که نه نیازمند کمک، بلکه محتاج نگاهند. نگاهی که احترام را به دنبال داشته باشد. نگاهی که هویت از دست رفته‌شان را باز آفریند. کودکان کار، زنان معتاد، مردان بی‌سرپناه بیش از اینکه به کمک‌های مادی نیازمند باشند، خواهان پذیرش از سمت جامعه‌اند‌. با اعتبارات مادی، دور قلمرو انسانی، دیوار نچینیم. آدم‌ها را ببینیم همانگونه که خداوند مهربان ما را می‌بیند. خدایا نگاهمان را الهی کن.... https://eitaa.com/roznevesht
⚡️چگونه احساس ارادت به اهل البیت علیهم السلام را در فرزندانمان افزایش دهیم؟ snai.ir/1019491 https://eitaa.com/roznevesht
چند روز پیش، یادداشتی را به بهانه‌ی ترویج نرم‌افزار لایکی برای هفته‌نامه‌ی صبح اصفهان نوشتم. اگرچه در نوشته‌هایم ردّپایی از حرف‌های سخت و سنگین که نشان‌دهنده‌ی بضاعت علمی‌ام باشد، نمی‌بینید اما به دلیل اهمیت موضوع توصیه می‌کنم این یادداشت را مطالعه کنید. *هفته‌نامه نسخه‌ی الکترونیکی ندارد به همین دلیل لینکی موجود نبود.
⚡️لایکی (قسمت اول) ورود ویروس کرونا به کشور ما، بحران‌های مدیریتی را بیش از پیش آشکار کرد. تعطیلی مدارس و انتقال آموزش از فضای حقیقی به فضای مجازی به بهانه‌ی نصب اپلیکیشن شادِ آموزش و پرورش، پای جمعیت زیادی از کودکان و نوجوانان را به این فضا کشانید. خانواده‌هایی که تا قبل از این ضرورت، تن به خواسته‌های فرزندان برای خرید موبایل شخصی و یا استفاده از اینترنت نمی‌دادند، این بار مجبور شدند به دلیل عقب نماندن فرزندانشان از آموزش راضی به استفاده‌ی آن‌ها از این فضا شوند. یکی از معایب امور مدیریتی و اجرایی در کشور ما این است که مدیران ما بعضا، نه خود کارشناس دقیقی هستند و نه از نظرات کارشناسان خبره بهره می‌برند.به همین دلیل در اکثر مواقع بعد از اجرا شدن تصمیماتشان و ایجاد عوارض آن تصمیمات، تازه شروع به آسیب‌شناسی می‌کنند که مثلا فلان تصمیم چه عوارضی برجای گذاشته و حالا باید چه کنیم؟ در حالی که عقل سلیم حکم می‌کند قبل از ارائه‌ی هر تصمیمی همه‌ی زوایای موضوع دقیق و عمیق بررسی شود و تصمیمی لحاظ گردد که کمترین آسیب را بجا گذارد. آگاهی ندادن به والدین و آشنا ننمودن آنها با خطراتی که همزمان ممکن است با نصب اپلیکیشن شاد برای بچه‌ها ایجاد شود، منجر شد که بستر ورود برای فضای بی در و پیکر مجازی برای کودکان و نوجوانان زیادی فراهم شود. نوجوانان همواره علاقه مند به حضور در گروه‌های هم‌سن و سال خویش هستند. یکی از شبکه‌های اجتماعی که به طور خاص با محوریت حضور کودکان و نوجوانان تعبیه شده، نرم افزار لایکی است. https://eitaa.com/roznevesht
⚡️لایکی ( قسمت دوم) لایکی ماهیتی سنگاپوری دارد و کاربرد اصلی آن، ساخت ویدئو‌های کوتاه و اشتراک گذاری آنهاست. در ایام کرونا و هم زمان با آموزش درسی آنلاین بچه‌ها، حضور نوجوانان به شدت در این نرم‌افزار افزایش یافت و دانلود این نرم افزار در کشور ما به شکل تصاعدی بالا رفت. بنای این برنامه ترویج محتوا‌های جنسی است به گونه‌ای که کاربران، ویدئو‌های خود با محوریت مباحث جنسی را به اشتراک می گذارند.آنچه بیش از همه در این نرم‌افزار خودنمایی می‌کند فرهنگ نمایش اندام است.نشان دادن اندام‌های جنسی با کاور رقص و حرکات نمایشی از برنامه‌های رایج این نرم افزاربه شمار می‌رود. دربرخی از نرم افزار‌ها و شبکه‌های اجتماعی تاحدودی فیلتر امورنامناسب وجود دارد؛ اما در نرم افزار لایکی حذف محتواهای جنسی به سختی انجام می‌گیرد. شاید یکی از تفاوت‌های مهم این پیام‌رسان با سایر پیام‌رسان‌ها این باشد که به دلیل حضورکودکان و نوجوانان در این فضا، بیماران جنسی به این پیام‌رسان بسیار علاقه‌مندند تا جایی که امکان ارتباط زنده‌ی تصویری شرایط سوء استفاده‌های جنسی را برای این بیماران فراهم آورده است. یکی از دیگر ویژگی‌های این فضا وجود گزینه ای به نام (nearby) یا پیرامون است که منجر به یافتن و پیدا کردن افرادی می‌شود که از حیث مکانی نزدیک به یکدیگرند.این ویژگی در واقع با نوعی آدرس‌دهی توانایی پیدا کردن طعمه‌های جنسی را برای بیماران جنسی فراهم می‌آورد. https://eitaa.com/roznevesht
⚡️لایکی (قسمت سوم) بیماران جنسی این فضا را برای خود بسیار مناسب می‌دانند تا جایی که لایکی، بهشت پدوفیلی‌ها(یعنی آن‌ها‌که میل جنسی به کودکان دارند) نامیده شده است. علاوه بر مباحث جنسی، ترویج امور خشونت‌زا در این نرم‌افزار نیز بسیار مشهود است. شوخی‌های خشن و برخوردهای نامناسب و ترویج امور همراه با خشونت در بین نوجوانان و به اشتراک گذاشتن آنها نیز از ویژگی های مهم این نرم افزاراست. با توجه به خطراتی که این نرم‌افزار دارد بر متولیان امر واجب و لازم است که در جهت آموزش و هم‌چنین استمرار آموزش به والدین اقدام نمایند و آن‌ها را ازخطرات این نوع برنامه‌ها آگاه سازند. بر والدین نیز لازم است تا بر حضور فرزندانشان در فضای مجازی نظارت کامل داشته باشند تا وضعیت به گونه‌ای نشود که بچه‌ها به جای یادگیری دروس سر از برنامه‌های نامناسب در آورند. https://eitaa.com/roznevesht
گاهی وسوسه‌ی نوشتن می‌افتد به جان آدم، اما آدم چیزی برای نوشتن ندارد؛ دقیقاً مثل پنگوئنی که وسوسه‌ی پرواز می‌افتد به جانش اما بالی برای پرواز ندارد. خالی کردن ذهن از چیزهایی که موجب تشویش می‌شود می تواند راه حل خوبی در این شرایط باشد. کافیست قلمت را برداری وبه واژه‌ها اجازه دهی تا هرگونه که میلشان می‌کشد کنار هم صف ببندند آن وقت می‌بینی که از لابه‌لای شلوغی‌های ذهنت، کلامی دلنشین خلق می‌شود و بر دل کاغذ می‌نشیند. اتفاقات خارج از ذهن هم همین گونه‌اند کافیست لابه‌لای تمام آن اتفاقات مفاهیمی ارزشمند بیابی و با کنار هم قرار دادن آن مفاهیم، زندگی‌ات را معنادار کنی؛ مثل کاری که در بازیافت انجام می‌گیرد، تولید محصولی مفید از آنچه نامفید می‌پنداشتیم. بازیافت ذهن می‌تواند تمرین مناسبی برای بازتولید مفهومی خوشایند از دلِ اتفاقات ناخوشایند زندگی باشد. https://eitaa.com/roznevesht
⚡️آیا هرچه لذت‌بخش است از نگاه اسلام مردود است؟ https://hawzahnews.com/x9PmW https://eitaa.com/roznevesht
ورود به حوزه ی علمیه یکی از فرصت هایی است که مثل سایر فرصت ها خداوند در اختیار انسان می گذارد. دقیقا مثل فرصت علم آموزی در دانشگاه یا فرصت کسب رزق حلال از طریق کار و یا.... یکی از اموری که در حوزه های علمیه بشدت روی آن مانور داده می شود، این است که خداوند توفیقی خاص و منحصر بفرد به طلاب داده است و تو گویی طلاب انتخاب شده از جانب خدای مهربانند برای تبلیغ دینش.این جملات آشنا را در اولین سخنرانی ها بعد ازپذیرش طلبه ها در حوزه، از جانب مدیران و مسئولان حوزوی زیاد شنیده ایم. موضوع گزینش طلاب به عنوان بنده ای خوب از میان سایر بندگان خداوند، بشدت و حدّت مورد تبلیغ قرار می گیرد تا جایی که طلبه در همان ماه های اول ورود به حوزه، خود را متفاوت از بقیه می بیند. البته که توفیق علم آموزی آن هم از جنس معارف الهی توفیقی است که در روایات نیز بدان اشاره شده و کسب معارف الهی در دایره ی علم نافع قرار گرفته و در این شکی نیست. اما رفتار شایسته ی این طرز تلقی، باید بگونه ای باشد که طلبه در درون و باطن خویش خود را موظف به تبلیغ بداند و دائما با خود مرور کند که من با دیگران متفاوتم بدین معنا که مسئولیتی عظیم به واسطه ی این انتخاب بر عهده ی من گذاشته شده است و بازتاب بیرونی این طرز تلقی نیز باید به صورت تواضع و انجام وظیفه نمود پیدا کند؛ تا جایی که طلبه خود را هم سطح سایر مردم دانسته و هرگزیک سر و گردن خود را برتر و بالاتر نداند. اینکه یک طلبه، تحصیل در حوزه ی علمیه را توفیقی از جانب خداوند بداند بد نیست و اینکه او از این فرصت برای ترویج معارف الهی بهره ببرد نیز امری ستودنیست، منتها مشکل اساسی زمانی ایجاد می شود که با بازتاب این طرز تفکر در رفتارهای بیرونی مواجه می شویم. عجب و غرورعلمی، برتر دانستن خویش درامور عبادی و معنوی، منحصر کردن خداوند و اهل البیت علیهم السلام و در یک کلام انحصار دین به نفع خویش، بی اشکال بودن انجام یک گناه از جانب آن ها و تکفیر کردن دیگران بابت انجام همان گناه از جمله عوارضیست که این طرز تفکر به دنبال دارد. حوزه تقدسش را نه از نامش که از میزان تربیت یافتگانی که بر مبنای معارف دین در حوزه تربیت شده اند، می گیرد.باید بپذیریم که تقدس حوزه، تقدسی مطلق نیست که صِرف ورود به آن خود را مبرا از هر خطا بدانیم. اگرچه عالمان، عابدان، مجتهدان و عارفان زیادی با دود چراغ همین حوزه ها و حجره ها تربیت شدند و هم خود راه سعادت را پیمودند و هم دیگران را به مسیرحق دعوت نمودند و اگر چه برخی عمامه ها توهم زدا هستند و توهم خودبرتربینی را از صاحبانش دور کرده و تعبد و بندگی را در وجودشان به تصویر می کشند اما گویا برخی از عمامه ها قدرت و توان بالایی درخَلق توهم دارند.تمسک به وجاهت های خود ساخته، خود را تافته ی جدابافته دانستن از دیگران و در یک کلام مرزبندی بین خود و سایر خلق، آسیبی است جدی که همواره حوزه های علمیه را تحت تاثیر قرار داده و در تنزل میزان اعتماد مردم به حوزه موثر بوده است. آیا اکنون وقت آن نرسیده که افکار مخرب را تطهیر نماییم و خاصیت توهم زایی عمامه را به توهم زدایی بدل کنیم؟ https://eitaa.com/roznevesht
نگاهم می‌کند من نیز ... چشمانش خیره در چشمانم می‌شود و التماس را از نگاهش می‌فهمم. من یک زنم او نیز... و فهم من از زن بودن دلیلی می‌شود که احساس زنانه‌ی او را بهتر بفهمم. ظاهرش می‌گفت که معتاد است و خودش هم گفت که معتادم و حالا تنها خواسته‌اش بدست آوردن پولیست برای رفع نیاز‌ش، نه نیاز خوردن و نه پوشیدن، که اتفاقاً بسیار هم نحیف بود و بد لباس. پول را می‌خواست تا به قول خودش متاعی بخرد و با مصرفش چند ساعتی این بندِ سستِ اتصال به دنیا و آدمهایش را به کلی قطع کند. دنیا با او چه کرده است که اینگونه هویت مادرانه‌اش را و هویت زنانه‌اش را به دست فراموشی سپرده است!!! روح یک زن در تحمل رنج، بسیار قویست، اما چه بر سر روح زنان معتاد آمده است که اینگونه مچاله می گردند. https://eitaa.com/roznevesht