🔴 مجموعه مباحث / جلسه ٦ ✅ مهدویت در مبانی اعتقادی 🔸 در اعتقاد شیعه، استمرارِ است. امام، جانشین پیامبر و حافظ است. در نگاه دیگران، امام کسی است که و سیاسی داشته باشد. در حالی که در اعتقاد ، خلافت یکی از شئون امام است، اگر به حکومت نرسد باز هم امام است و امت را بر عهده‌ دارد. ⭕️در مباحث تاریخی و کلامی، تشیع به سه شکل معرفی شده است: تشیع سیاسی، تشیع ولایی، تشیع اعتقادی 1️⃣ ، کسانی بودند که با و مرام اهل بیت کاری نداشتند، اما چون آنها را پیش‌گام مبارزه با و ستم دیدند رهبری آنها را پذیرفتند. مانند زیدیه که در امامتِ امام سجاد (ع) توقف کردند. آنها امام را فقط مرجع سیاسی می‌دانستند ولی از نظر اعتقادی طرفدار معتزله بودند و تابع فقه ابوحنیفه. 2️⃣ ، کسانی هستند که بر اساس سفارشات فراوان پیامبر، ایشان را دوست دارند ولی به امامت ایشان باور ندارند. فرقه شافعی از این دسته هستند که به حضرت علی (ع) فقط ارادت دارند ولی ندارند. 3️⃣ ، کسانی هستند که پیرو و یاور امام هستند. شیعه به‌معنای اتباع و انصار است و در ادبیات دینی منظور از شیعه، این گروه است. ✅ اگرچه آغاز رسمی تشیع، از زمان است اما در کلام پیامبر ریشه داشته است. به‌عنوان نمونه؛ پیامبر در سه نوبت مهمانی از بستگان خود دعوت کردند و در آخر علی را که ۱۳ سال داشت ، و پس از خود معرفی کردند. [منابع اهل سنت: سیره‌ابن‌هشام، تاریخ طبری، تاریخ بیهقی] ✅ مهدویت در امتداد غدیر و امامتِ حضرت علی (ع) و خاتم آن است که ریشه‌ای مستحکم دارد و جای تردید ندارد. این اعتقاد تشیع است. ____ حجةالاسلام والمسلمین گزیده جلسه ٦ ، @Fares_ir