2️⃣7️⃣1️⃣ 4️⃣4️⃣ ❇️نکاتی از حلقه ثانیه 🔶 دلالت دو گونه است: دلالت تصورى و دلالت تصديقى. 🔷 دلالت تصورى عبارت است از سببيت لفظ براى تصور معناى موضوع له و اين دلالتى است كه در همه جا و از هر طريقى كه لفظ شنيده شود، موجود است. 🔶 اما ظهور كلام متكلم در اينكه قصد خطور دادن معنا را در ذهن شنونده داشته است و ساهى يا غافل نبوده است، دلالت تصديقى اول و ظهور كلام متكلم در اينكه از روى جدّ سخن گفته شده است و قصد شوخى و يا بذله‏ گويى در كار نبوده است، دلالت تصديقى دوم ناميده مى ‏شود. پس دلالت تصديقى بر پايه كشف قصد متكلم از اداى كلام استوار است و در هر كلامى موجود نيست. 🔷 منشأ دلالت تصوّرى علقه وضعيه و منشأ دلالت تصديقى ظهور حالى و سياقى كلام است [كه با توجه به حال متكلم دانسته مى ‏شود]. 🔶 دلالت لفظ بر معناى موضوع له چندگونه تفسير شده است. 👈 برخى گفته ‏اند اين دلالت ذاتى است 👈 برخى ديگر گفته ‏اند اين دلالت از وضع ناشى شده است و وضع اعتبار واضع و به گفته ديگرى تعهد واضع است. ✅ نظر صحيح آن است كه دلالت لفظ بر معناى موضوع له كه امرى واقعى است از اعتبار واضع يا تعهد او ناشى نشده است، بلكه ناشى از قرن اكيد ميان تصور لفظ و تصوّر معناست. 👈 بله اعتبار واضع را مى ‏توان راهى براى ايجاد قرن اكيد به شمار آورد؛ چنان‏كه گاه قرن اكيد بدون اعتبار شخص خاصى و خود به ‏خود موجود مى ‏شود. 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)