(قسمت دوم)
🔹 در هر حال حضرت به او فرمودند که: «او تقبل»؛ حالا من یک چیزی گفتم. تو قبولش میکنی؟ این خیلی حرف است. مانعی نداری تو در وجودت از پذیرش یک سخنی که یک
#دانشمند، یک آدم دلسوزی به تو بگوید؟ آیا چنین کاری با خودت کردهای؟
و این مسئله نظیر مسئلهی
#امامت و
#حکومت_اسلامی میماند؛ مثلاً فرمودهاند که یکی از شرایط امامت و پیشوایی و نفوذ حکومت اسلامی پذیرش
#مردم است. خب این به چه معناست؟ آیا یعنی حکومت اسلامی اگر از طرف مردم پذیرش نداشته نباشد، این حکومت رسمیت و
#قانونیت ندارد و
#مشروع نیست؟ اینطور که نیست. بلکه شاید معنایش این باشد که یعنی این حکومت، إعمال و نفوذ و نتیجهگیریاش، وابسته به این هست که مردمی پیدا بشوند و کاری انجام بدهند، وإلّا اگر آنها از پذیرش، امتناع داشته باشند،
#حاکم هر قدر
#مقتدر، هر قدر
#عادل، هر قدر از طرف خداوند دارای
#سند محکم هم که باشد، ولی کاری از او ساخته نیست. پس آنها مأمورند که بیایند
#اطاعت این را بکنند.
بنابراین این فرمایش حضرت که آیا تو میپذیری؟، نشان میدهد که وصیت و توصیه خواستن، یک مقام مهمی هست. انسان خیلی وقتها
#نهج_البلاغه در حجرهاش است، روی میزش است، خب پر از نصیحت و راهنمایی است. از طرف نهجالبلاغه که کوتاهی نشده تا آمده در حضور ما. در این چند قرن پر از
#فتنه و
#فساد و سوزاندن
#کتابخانه ها و کشتن
#رُوات واینها، خداوند حفظ کرده و این مسائل به دست ما رسیده از طرف
#شرع اسلام و مناصحین و خیرخواهان بشریت،
#حجت تمام شده، فلذا ما باید خودمان را حاضر کنیم که اهل نهجالبلاغه بشویم. بنده همیشه این فرمایش استاد
#مطهری علیهالرحمة مثل اینکه در گوش و در ذهنم است که در اول توضیح کتاب
#سیری_در_نهج_البلاغه، آنجا که سخن استادشان حاج میرزا علی آقای
#شیرازی را بیان میکنند که چه فرد نافذ الکلامی بود و چه شایستگیهایی داشت، میفرمایند: من شهادت میدهم که آن
#عالم_ربانی بود، اما در اینکه من
#متعلم علی سبیل نجاةِ او بودم، خودم قطع ندارم، شبهه دارم. پس بنابراین
#طلبه بودن و احراز طلبه شدن را کردن، یک کار مهمی است که انسان خودش را بشناسد که واقعاً اینجایی است یا از جای دیگری اینجا آمده.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama