بسم الله الرحمن الرحیم ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 590 1* از قیامت غافل نباشید كه میعادگاه همه است. «الیوم الموعود» 2* شما وكارهایتان، همه زیر نظر است، آن هم زیر نظر خدا. «و شاهد و مشهود» 3* اعلام برائت و اظهار تنفّر از ستمگر لازم است. «قتل اصحاب الاخدود» 4* در نقل تاریخ، عبرت‌ها مهم است نه جزئیات. (از مكان اخدود، زمان حادثه، نام و تعداد ستمگران و تعداد شهدا و... سخنى به میان نیامده است، چون اثرى در گرفتن عبرت ندارد.) «قتل اصحاب الاخدود» 5* تفكّر ظلم ستیزى و ظالم‌كوبى ارزش است، گرچه ظالم وجود نداشته باشد. (اصحاب اخدود امروز حضور ندارند، چنانكه ابولهب امروز نیست، روحیه تنفّر از آنان باید همچنان زنده باشد. «تبّت یدا ابى لهب و تبّ») «قتل اصحاب الاخدود» 6* نقل ظلم‌ها و مظلومیّت‌ها و ذكر مصیبت و روضه خوانى، سابقه قرآنى دارد. «اصحاب الاخدود النار ذات الوقود اذ هم علیها قعود...» 7* ارتكاب گناه یك مسئله است، ولى سنگدلى و نظاره‌گرى و رضایت بر آن، مسئله دیگر. «و هم على ما یفعلون بالمؤمنین شهود» 8* منطق كافر، تهدید و انتقام است. «و ما نقموا منهم» 9* در نزد كفّار، ایمان بزرگ‌ترین جرم است و جز با دست برداشتن از ایمان به چیز دیگرى راضى نمى‌شوند. «و ما نقموا منهم الاّ أن یؤمنوا...» 10* زنان با ایمان در كنار مردان، آزار و شكنجه‌ها را به جان مى‌خریدند. «فَتنوا المؤمنین و المؤمنات» 11* در دفاع از مظلوم، تفاوتى میان زن و مرد نیست. «فَتنوا المؤمنین و المؤمنات ...» 12* راه توبه همواره باز است و براى هیچ كس بن‌بست وجود ندارد و لذا یأس از رحمت خدا ممنوع است. (آرى، خداوند حتّى شكنجه‌گرانى كه مؤمنان را مى‌سوزاندند، دعوت به توبه كرده است.) «فتنوا... ثمّ لم یتوبوا» 13* خداوند هم قهر و غلبه دارد و هم بخشش و محبّت. «بطش ربّك لشدید... و هو الغفور الودود» 14* ابتدا شنونده را تشنه كنیم، سپس سخن خود را بگوییم. «هل اتاك حدیث الجنود» 15* باید از تاریخ گذشتگان آگاه بود و از برخورد خداوند با آنان عبرت گرفت. «هل اتاك حدیث الجنود فرعون و ثمود» 16* قرآن، از هر گونه تهدید و تحریف بیمه است. «قرآن مجید فى لوح محفوظ» تفسیر آسان قرآن https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)