#بخوان_و_بخوان_و_بخوان
#اخلاقیات
کتاب سه گفتار در باب اخلاق معارفی
درس گفتارهای استاد محمّد اسماعیل مدرّس غروی
انتشارات آفاق معرفت
چاپ اول - تابستان 1403
در 102 صفحه
پایان مطالعه: 14 شهریور 1403 - آخر روز ماه صفر 1446
در این کتاب ابتدا اخلاق از دیدگاه غزالی مطرح و سپس با بررسی راهِ پیشنهادی غزالی نظریه ی او نقد و روشن می شود راهی که غزالی و پیروانش رفته اند با مسیری که پیامبر صلی الله علیه و آله با تکیه بر دستورات و فرامین الهی پیموده اند ، متفاوت است.سپس ضرورت رجوع به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در کشف و تحصیل و روش کسب اخلاق کریمانه تبیین و سعی شده تا مخاطب با شیوه های اخلاقی اهل بیت علیهم السلام آشنا ، و از فرو افتادن در دام های شیطان در مسیرِ پرخطر بندگی مصون بماند.
کتاب مطالب خوبی دارد و در برخی قسمت ها که مبتنی بر معارف تبیین شده جای بحث علمی دارد.
https://t.me/Kheradmand_S_M
Zendegi-Ba-Emame-Asr-235.mp3
36.04M
#با_هم_بشنویم (82) در پیام رسان ایتا
عنوان بحث: #زندگی_با_امام_عصر_علیه_السلام
خوانش کتاب شریف #مکیال_المکارم_فی_فوائد_الدعاء_للقائم_عجل_الله_تعالی_فرجه
جلسه ی دویست و سی و پنجم؛ برگزار شده در 13 شهریور 1403:
بحث ویژه ای در ارتباط با عزاداری های 8 روز اول ماه ربیع الاول
پاسخ به برخی سوالات و ابهامات در این زمینه
امکان حضور در این جلسات برای عموم افراد فراهم است؛ روز های سه شنبه، ساعت 9 الی 10/45. به وقت تهران. فضای اسکایپ.
برای شرکت به این شناسه در اسکایپ پیام دهید: Kheradmand s.m
همچنین مخاطبان بزرگوار می توانند نقد و نظرشان را در ارتباط با این فایل صوتی به همین شناسه ی در اسکایپ، ارسال فرمایند.
بخشی دیگر از این مجموعه جلسات در آدرس زیر قابل شنیدن است:
http://sm-kheradmand.com/Classes-WorkShop/Eteghadi/page29.aspx
#روانشناختی
#آسیب_شناسی_روانی
#کژکای_جنسی_و_اختلال_جنسی (3)
• لايههاي زندگي جنسي:
• زندگي جنس ما انسان ها، در 5 لايه سامان يافته که پرورش هر يك پيرامون لايهي پيشين رخ می دهد؛ اختلافات و مشكلات جنسي ميتوانند در هر لايهاي روي دهند.
• لايهي 1: هويت جنسي (كه در مغز لايهها وجود دارد)
• لايهي 2: جهت گيري جنسي
• لايهي 3: تمايل جنسي
• لايهي 4: نقش جنسي
• لايهي 5: عملكرد جنسي.
* برگرفته از کتاب: روزنهان، دیوید و سلیگمن، مارتین ای.(1389). روانشناسی نابهنجاری، آسیب شناسی روانی (جلد دوم). تهران: ارسباران. ترجمه سیدمحمدی، یحیی. بخش 6: اختلال هاي اجتماعي و ميان فردي؛ فضل سیزدهم: كژكاري جنسي و اختلال جنسي.
توجه: روشن است که نقل مطالب از یک کتاب روانشناسی به معنی تایید محتوا و نویسنده ی کتاب نیست.
https://t.me/Kheradmand_S_M
#روانشناختی
#آسیب_شناسی_روانی
#کژکای_جنسی_و_اختلال_جنسی (4)
* هويت جنسي:
• هویت جنسی تقريباً هميشه مطابق اندام هاي تناسلي است.
• درمان اغلب اختلال هاي جنسي مبناي روانشناختي دارد، ولي درمان نارضايتي جنسي (اختلال در هويت جنسي) نیازمند تغيير در بدن، براي سازگاري با هويت آشفته است.
• کسانی که ناراضيان جنسي دارند، از همان ابتداي زندگي فكر ميكنند كه بدن عوضي به آن ها داده شده است؛ تصور ماندن اجباري در اين بدن آن ها را نا اميد و افسرده ميكند و گاه دست به خودكشي می زنند؛ گاهي آسيب به اندام هاي تناسلي خود زده و بسياري از آن ها براي پذيرفته شدن نزد جنس مخالف در حدود سن بیست سالگي لباس جنس مخالف را می پوشند؛ البته اين ها با مدل پوشان جنسي فرق دارند. مدل پوشان از فكر تغيير جنسيتشان به وحشت ميافتند.
• ناراضيان جنسي تا قبل از قرن حاضر در همان بدن که داشتند زندگی می کردند؛ «آلن» كه ميخواست «آلیسون» شود، تا سن 15 سالگي در رنج بود؛ در 15 سالگي تنها دگرجنس خواهان مردي او را ارضا ميكردند كه او را به عنوان يك زن پذيرفته بودند و الا همجنس گرائي او را راضي نميكرد!
• ناراضيان جنسي مرد يا به مردان، يا به زنان یا به هر دو يا به هيچكدام متمايلند.
• اين بيماري مزمن است و خود به خود ناپديد نميشود و شايد براي همهي عمر – مثل بسیاری بیماری های مزمن دیگر – باقی بماند. البته نادر است و 1 در 100.000 نفر؛ 5/2 در مردان به 1 در زنان.
• ناراضيان جنسيِ غير جنسي (asexual) انکار اميال جنسي نيرومند را دارند و ميل به زندگي به صورت زنان؛ به دنبال خلاص شدن شر اندام تناسلي بدون هر نوع تجربهي جنسي هستند.
• حاشیه ای به قلم سیدمحمد خردمند: 1) ما هیچ گاه از رنج فردی، خوشحال نمی شویم و البته 2) باور داریم که بیماری ها و مشکلات دنیا و حتی سلامتی و بهره مندی ها همه، زمینه هایی برای آزمون افراد است؛ 3) تلاش برای رفع مشکلات و پاسخ به نیاز های طبیعی انسان ها را هم محترم می شمریم و باعث افتخار خود می دانیم که گِرهی از زندگی فردی بگشائیم. اما نکته ی مهم آن است که 4) ما به عنوان آفریده ها و بندگان فرمانبر حق متعال اجازه ی هر عملی را برای رفع نیازهای خود و یا خروج از برخی محدودیت ها نداریم. مثلاً ما اجازه نداریم برای آسایش و آرامش خود به حقوق دیگران تعدی کرده و یا آن ها را از داشته ای محروم کنیم تا برای خود آرامشی – لا اقل ظاهری – فراهم نمائیم. همچنین احترام به حقی که خدای متعال و خیر خواه حکیم و عادل مخلوقات بر گردن ما دارد ایجاب می کند که دستورات او را که از طریق انبیا و اولیای الهی به ما رسیده است پاس بداریم. از این جهت مسلمانان – به ویژه شیعیان اثنی عشری – می کوشند تا در زمان غیبت وجود مقدس امام عصر علیه السلام با مراجعه به عالمان با تقوا و خداترس، تا جای ممکن وظیفه ی خود را بیابند و نسبت به آن عامل باشند. بنا بر این در این جا نظر فقهی یکی از عالمان مورد مراجعه ی زمان کنونی را برای تذکر به امر و نهی الهی در این موضوع ذکر می کنیم:
• پرسش از آیت الله سیدعلی سیستانی: آیا تغییر جنسیت اشکال دارد؟
• پاسخ: اگر مقصود از تغییر جنسیت این باشد که با عمل جراحی آلت تناسلی مرد را قطع کنند و به جای آن برای او مجرای ادرار و آلت تناسلی مصنوعی بسازند و با تزریق هورمون علامات زنانگی از قبیل ریختن موهای صورت و برآمدگی سینه در او ایجاد کنند، یا در مورد زنی که تغییر جنسیت می دهد مقصود این باشد که برای او آلت تناسلی مردانه مصنوعی قرار دهند و با تزریق هورمون علامات مردی از قبیل کوچک شدن سینه و روییدن موی صورت ایجاد کنند، این امر موجب تغییر واقعی جنسیت نیست و احکام شرعی او تغییر نمی کند و از جهتی چون مستلزم کشف عورت و لمس آن است جایز نیست.
و اما اگر مقصود تغییر دستگاه تناسلی داخلی و خارجی باشد که معیار اختلاف زن ومرد است، پس این امر فی حد ذاته با قطع نظر از لوازمی که ممکن است حرام باشد اشکال ندارد، ولی تا به حال این امر محقق نشده است و آن چه تا به حال صورت پذیرفته همان تغییر ظاهری است که تاثیری در تغییر احکام ندارد. البته ممکن است در مورد کسانی که دچار ناهنجاری در دستگاه تناسلی شده اند با عمل جراحی آلت تناسلی مردانه را که مخفی شده است در مردی که ظاهری زنانه دارد ولی دستگاه تناسلی داخلی را ندارد نمایان سازند یا به عکس، آلت تناسلی ظاهری مردانه را از زنی که دستگاه تناسلی زنانه داخلی دارد قطع کنند. و این کار فی حد ذاته اشکالی ندارد و ارتباطی با تغییر جنسیت ندارد و البته اگر مستلزم نگاه یا لمس حرام باشد در صورتی جایز است که ضرورت داشته باشد یا ترک آن مستلزم حرج و مشقت شدید باشد.
* برگرفته از کتاب: روزنهان، دیوید و سلیگمن، مارتین ای.(1389). روانشناسی نابهنجاری، آسیب شناسی روانی (جلد دوم). تهران: ارسباران. ترجمه سیدمحمدی، یحیی. بخش 6: اختلال هاي اجتماعي و ميان فردي؛ فضل سیزدهم: كژكاري جنسي و اختلال جنسي.
توجه: روشن است که نقل مطالب از یک کتاب روانشناسی به معنی تایید محتوا و نویسنده ی کتاب نیست.
https://eitaa.com/s_m_kheradmand
#معرفی
به لطف خدای متعال و عنایات ولیش
توفیق یافتیم تا از فروردین 1398 تا شهریور 1403 تعداد 235 جلسه در محضر کتاب شریف #مکیال_المکارم_فی_فوائد_الدعاء_للقائم_عجل_الله_تعالی_فرجه بوده و از آیات و روایات مربوط به امام مهربانی ها بهره ببریم؛ این مجموعه جلسات ان شاء الله ادامه خواهد داشت.
در این جا لینک استفاده از فایل های صوتی جلسات برقرار شده در دوازده قسمتِ بیست جلسه ای تقدیم می گردد.
بخش اول فایل های خوانش کتاب شریف مکیال:
http://sm-kheradmand.com/Classes-WorkShop/Eteghadi/page9.aspx
بخش دوم فایل های خوانش کتاب شریف مکیال:
http://sm-kheradmand.com/Classes-WorkShop/Eteghadi/page12.aspx
بخش سوم فایل های خوانش کتاب شریف مکیال:
http://sm-kheradmand.com/Classes-WorkShop/Eteghadi/page13.aspx
بخش چهارم فایل های خوانش کتاب شریف مکیال:
http://sm-kheradmand.com/Classes-WorkShop/Eteghadi/page29.aspx
بخش پنجم فایل های خوانش کتاب شریف مکیال:
http://sm-kheradmand.com/Classes-WorkShop/Eteghadi/page30.aspx
بخش ششم فایل های خوانش کتاب شریف مکیال:
http://sm-kheradmand.com/Classes-WorkShop/Eteghadi/page31.aspx
بخش هفتم فایل های خوانش کتاب شریف مکیال:
http://sm-kheradmand.com/Classes-WorkShop/Eteghadi/page32.aspx
بخش هشتم فایل های خوانش کتاب شریف مکیال:
http://sm-kheradmand.com/Classes-WorkShop/Eteghadi/page43.aspx
بخش نهم فایل های خوانش کتاب شریف مکیال:
http://sm-kheradmand.com/Classes-WorkShop/Eteghadi/page44.aspx
بخش دهم فایل های خوانش کتاب شریف مکیال:
http://sm-kheradmand.com/Classes-WorkShop/Eteghadi/page45.aspx
بخش یازدهم فایل های خوانش کتاب شریف مکیال:
http://sm-kheradmand.com/Classes-WorkShop/Eteghadi/page49.aspx
بخش دوازدهم فایل های خوانش کتاب شریف مکیال:
http://sm-kheradmand.com/Classes-WorkShop/Eteghadi/page53.aspx
ما عقل خویش را سر عشق تو باختیم
بگذار عمر ما همه دیوانه بگذرد
سوگند می خوریم که ما گنج می شویم
یک شب اگر که شاه ز ویرانه بگذرد
این روزگار می گذر، خوب یا که بد
بهتر که عمر ما در این خانه بگذرد ...
https://www.aparat.com/sm.kheradmand
54.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#نوا_نما_های_محسنی
محسن من ....
در این کلیپ، کلمه ی محنت، به اشتباه مهنت نوشته شده است.
http://sm-kheradmand.com
35.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#در_جستجوی_حقیقت
توضیحات مادلونگ پیرامون #سیاه_ترین_هفته_ی_تاریخ
دشمنان پیامبر با وصیت آن حضرت و دختر آن جناب چه کردند؟
https://t.me/Kheradmand_S_M
#روانشناختی
#آسیب_شناسی_روانی
#کژکای_جنسی_و_اختلال_جنسی (5)
• سبب شناسي نارضائي جنسي
• هويت جنسي هر فرد در 2 تا 4 ماهگی جنيني و با فعالیت هورموني ناشناخته شکل می گیرد. در ابتدا استعداد مردي و زني وجود دارد؛ در مرحلهاي مهم، در مردان ترشحات بيضهها آغاز شده و اندام دروني زنانه پلاسيده می شود؛ سپس اندام دروني مردانه رشد نموده و اندام هاي بيروني ايجاد می شود. در اين مرحله اگر هورمون هاي نرینه ساز ترشح نشوند، اندام هاي دروني مردانه، پلاسيده شده و اندام هاي دروني زنانه ايجاد و سپس اندام هاي بيروني زنانه شکل می گیرد. كل اين فرايند تقريباً در سه ماه اول حاملگي روانشناختی می دهد.
• آثار روانشناختي هورمون هاي جنيني:
• هورمون هاي نرينه ساز در مغز، ايجاد هويت جنسي مردانه و در عدم حضورشان، ايجاد هويت زنانه می کنند. در ناراضيان جنسي، این مرحله ی هويت جنسي با عدم هماهنگي در ترشح هورمون هاي اندام ساز و هويت ساز مغز روانشناختی می دهد؛ سلیگمن می گیود: پزوهش گران حدس ميزنند منشأ هويت جنسي بهنجار و نابهنجار وابسته به فرايند ترشح هورمون هاي مذكور باشد.
• با وجود تأثيرات بارآوري، هورمون هاي مربوط به بلوغ، اندام هاي جنسي و برچسب زدن ها، بر هويت جنسي، منشأ زيستي هويت جنسي همان نيروئي است كه روان درماني را براي ناراضيان بي ثمر ميكند؛ یعنی ترشح با عدم ترشح هماهنگ هورمون های اندام ساز و هویت ساز.
* برگرفته از کتاب: روزنهان، دیوید و سلیگمن، مارتین ای.(1389). روانشناسی نابهنجاری، آسیب شناسی روانی (جلد دوم). تهران: ارسباران. ترجمه سیدمحمدی، یحیی. بخش 6: اختلال هاي اجتماعي و ميان فردي؛ فضل سیزدهم: كژكاري جنسي و اختلال جنسي.
توجه: روشن است که نقل مطالب از یک کتاب روانشناسی به معنی تایید محتوا و نویسنده ی کتاب نیست.
https://t.me/Kheradmand_S_M
#کشکول_مجتبی - قسمت 10 و 11
10) در مذمت تکبّر
قال علی علیه السلام: عَجِبْتُ لِلْمُتَكَبِّرِ الَّذِي كَانَ بِالْأَمْسِ نُطْفَةً وَ هُوَ غَداً جِيفَةٌ. (خصائص الأئمة علیهم السلام،جلد1،صفحه۱۰۰)
قال موسی بن جعفرعلیه السلام: إِيَّاكَ وَ الْكِبْرَ فَإِنَّهُ لَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ مَنْ كَانَ فِي قَلْبِهِ مِثْقَالُ حَبَّةٍ مِنْ كِبْرٍ. (بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام،جلد۱،صفحه۱۵۲)
11) حکایتی عجیب در حُسن خلق پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم
مرحوم ملا محمّد باقر مجلسی رضی الله عنه، در کتاب «عین الحیوة»، صفحه 508 می نویسد: روزی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در مسجد نشسته بودند؛ کنیز یکی از انصار آمد و کنار جامه ی حضرت را گرفت. حضرت برخاستند که شاید سخنی یا کاری داشته باشد، چون برخاستند او ساکت شد و هیچ نگفت، حضرت نشستند؛ باز دست به کنار جامه ی حضرت دراز کرد و باز حضرت برخاستند؛ تا سه مرتبه چنین کردند، و در مرتبه ی چهارم که حضرت برخاستند اندکی از کنار جامه ی حضرت را جدا کرد و روانه شد. اصحاب آن کنیزک را ملامت کردند که چرا اینقدر آن حضرت را آزار کردی؟ و چه کار داشتی؟ گفت: در خانه ی ما بیماری بود، اهل خانه مرا فرستاده بودند که پاره ای از جامه ی آن حضرت را برای شفا بگیرم، چون دست گذاشتم حضرت برخاستند حیا کردم که بگیرم و نخواستم که حضرت را تکلیف نمایم یا رخصت بگیرم، در آخر خود جدا کردم و رفتم.
امام صادق علیه السلام فرمودند: بدیِ خُلق، فاسد می کند ایمان و اعمال خیر را، چنان که سرکه عسل را ضایع می کند.
برگرفته از کتاب منتشر نشده ی «#کشکول_مجتبی». به اهتمام مرحوم سیدمجتبی خردمند - بخش مربوط به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و اهل بیت گرامی شان علیهم السلام.
http://sm-kheradmand.com