eitaa logo
کانال سیدمحمد خردمند
282 دنبال‌کننده
1هزار عکس
111 ویدیو
162 فایل
سیدمحمد خردمند
مشاهده در ایتا
دانلود
- 1402 * سه شنبه – 7 آذر 1402 - ۱۴ جمادی الاولی ۱۴۴۵ - نوامبر ۲۰۲۳ • امروز را – الحمدلله- با آبله مرغان آقا سیدمجتبی آغاز کردیم؛ البته با تبِ نیمه شب و کسالت یکی دو روزه. تعدادی از بچه های مدرسه و معلمانشان هم در ماه آبان مبتلا شده بودند. از دیروز که زمزمه ی آبله مرغان طرح شد سوالات زیادی در این موضوع پرسیدند تا جایی که برای یافتن برخی جواب ها نشستیم به گشتن دنبال مستند ها و برنامه های علمی تولید شده! • دیروز برای دومین بار در جلسه ی معلمین یکی از دبستان های شهر تهران شرکت کردم؛ بحثی با عنوان «معلمی، تربیت، دین». • با وجود شرایط سخت اقتصادی – خصوصاً برای گروه هایی چون معلمان – و جایگاه اجتماعی که – متأسفانه – در فرهنگ ما – و نه دین و شریعت ما – برای معلمان فرض شده است ورود به مباحث ارزشی معلمی، کاری دشوار و چالشی است. • با این که در ابتدا هم خودم به این فشار اقتصادی و روانی که بر معلمان وارد می آید اشاره کردم، ولی باز هم التهاب درونی و گاهی اعتراض ها را در چشمان می خواندم. البته که صدای برخی هم در نقد نگاه جامعه به معلم جماعت به واضحی شنیده شد! • بحث من چند جنبه داشت که می تواند در این جملات خلاصه شود: • 1. جایگاه معلمی در پیش دبستانی و دبستان نمی تواند فارغ از تربیت باشد و تنها به عنوان یک جایگاه آموزشی نگریسته شود. • 2. قرار گرفتن در مقام معلمی یعنی قرار گرفتن در چایگاه تربیت انسان ها؛ تربیت نسل ها. • 3. معلمی نیازمند دانشی استوار در سه حیطه است: بر چه مبنایی بسازیم؟ (مبنا) چگونه بسازیم؟ (بنا) و برای چه بسازیم؟ (هدف) یا به عنبارت دیگر: بر چه مبنایی تربیت کنیم؟ چگونه تربیت کنیم؟ و برای چه هدفی تربیت کنیم؟ • 4. در مبنا تعریف تربیت، در بنا چگونگی تربیت و در هدف چرایی ها، تعریف می شود. • 5. پرداختن ما به شیوه های بهترِ تدریس یک مفهوم بسیار خوب است اما غفلت از مبنا و بنا و هدفِ صحیح و استوار می تواند آسیب های جدی ای داشته باشد. • 6. توجه به این مبانی به معنای آن نیست که همه ی معلمان دبستان باید تدریس کننده ی تاریخ اسلام و شارح روایات باشند؛ بلکه نهادینه شدن غیرتمندانه ی معنای صحیح «تربیت» و «دین» با باور به جایگاه بلند «معلمی» - فارغ از نگاه غافلانه ی جامعه – نقطه ی آغاز و مشترک سخن در موضوع تربیت و بعد مشکلات رفتاری و اختلالات، و دیگر موضوعات است. • 7. ما در این دو جلسه به تعربف کامل تربیت و معنای دقیق دین نپرداختیم اما با اشاراتی برخی ایرادات تعاریف در ذهن بعضی معلمان عزیز و اهمیت تأمل و مطالعه در این عرصه را متذکر شدیم؛ همچنین سخن از جایگاه معلمی – و اهمیّت باور به آن برای یک معلم – در گنجایش دو جلسه ی ابتدایی نبود، ولی به هر حال سعی کردیم باورمان را به جایگاه معلمی، هدایت و تربیت مرور نمائیم. • از جمله سوالاتی که طرح شد و می تواند مورد بررسی قرار گیرد: • 1. آیا این گونه کار معلمی سخت نمی شود؟ آیا نباید به سوی سهل کردن «تربیت» پیش رفت؟ • 2. با توجه به نقش آفرینی های خانواده ها و رسانه ها، آیا معلمان واقعاً در چنین جایگاه مؤثر و مهمی قرار دارند؟ • 3. آیا از بچه ی دبستانی چیزی بیش از برخی اصول اخلاقی و رفتاری مورد انتظار است که ما خود را درگیر این مبانی و چگونگی پیاده سازی آن ها نمائیم؟ • 4. آیا همین مقدار که ما با روش های جدید در آموزش آشنا شویم و بهتر بیاموزیم کافی نیست؟ آیا انتظاری بیش از این از معلم دبستان می رود؟ • 5. این که جامعه و حکومت به خستگی و شرایط معلمان با سابقه و نیازهای معلمان جوان توجه لازم را ندارد، به معنای کاسته شدن انتظارات از ما نیست؟ اگر از ما انتظارات بیشتری داشتند، منطقا باید توجه و بهای بیشتری دریافت می کردیم! • برخی از این سوالات را به شکل فردی، به گفتگو نشستم ولی به گمانم مفید است که در جمع معلمان هم مورد اشاره قرار گیرد؛ البته فکر می کنم – در حد یک احتمال – که مسؤولان این دبستان یا بسیاری دبستان های دیگر، خودشان حوصله ی ورود به این سخنان چالشی و دامنه دار را نداشته باشند! یعنی حتی اگر آشکارا هم استقبال کنند در «فَلَتاتِ لِسان، و صَفَحاتِ وَجه» چیز دیگری به نظر می رسد! • به هر حال آنان که میان راحت طلبی و آسودگی و پرداختن به امور جاری و روزمره، تلاش و حرکت و دفاع و مبارزه و تبیین و تیلیغ را برگزیده باشند باید خود را برای خیلی از امور آماده کنند! مثلا اگر بنده در جایی سخنی بگویم و فقط به خاطر حفظ کلاس و شان خود، به بهانه ی کاری که دارم موقعیت را ترک کنم، احتمالاً وقت و جایگاهم را محترم تر می شمارند؛ ولی اگر برای تبیین مطلبی برای یک معلم، بی هیچ چشمداشتی بایستم و گره های ذهنی اش را – در حد توانم و به یاری امام عصر علیه السلام – بگشایم، فردی کم بها و کم ارزش قلمداد شوم؛ اما وظیفه ام چیست؟ مسؤولیتم چه ایجاب می
کند؟! • پس باید مقاوم بود و کوشید؛ حق را جست و بیان کرد گرچه هر روز کار «تبلیغ» و «تربیت» سخت تر می شود. • امروز صبح ساعت 10، دویست و چهارمین جلسه ی زندگی با امام عصر علیه السلام را داشتیم؛ البته نتوانستم جلسه را تا وقت مورد نظر پیش بروم و ناچار کمی زود تر از کلاس خارج شدم ولی سوالات مهمی طرح شد تا ان شاء الله در نوبت بعد به آن پرداخته شود. • از مشاوره های روزانه ام نمی توانم چیزی بنویسم تا اصل رازداری رعایت شود ولی می توانم در این جا از خدای متعال بخواهم که آن چه خیر مراجعانم هست به فکر و زبانم جاری کند تا به لطف وجود مقدس امام عصر علیه السلام گرهی و مشکلی از ایشان گشوده شود. • فرصت یافتم تماسی با دوست و استاد عزیزم آقای سیدرضا میرغنی بگیرم و احوالشان را جویا شوم. بخشی از وقت امروز را به مطالعه در باره ی تکنیک ACT گذراندم و بخشی را به پاسخ به پرسش های پرسندگان در فضای مجازی. • از شنیدنی های دیروز، بخش کوتاهی از بیست و هشتمین جلسه ی تدریس کتاب ارزشمند «حق الیقین» باقی مانده بود که همراه با بخشی از یک جلسه ی دیگر آن شنیدم. • مترصد زمانی برای تماس با یکی از اساتیدم بودم که نشد و البته چند هفته ای هم هست که می خواهم احوال یکی از عمه ها و پسرشان را بگیرم که آن هم میسر نشده است! https://t.me/S_M_Kheradmand
- در پیام رسان ایتا الحمدلله به لطف خدای متعال و در زیر سایه ی ولیّش عجل الله تعالی فرجه توفیق یافیم تا این زمان (1401/9/9) و در 40 قسمت، تعدادی از فایل های صوتی ضبط شده از برنامه های گذشته را جهت استفاده، تحلیل و نقد، در پیام رسان ایتا ارائه نماییم. از مجموعه های : 25 جلسه از مجموعه جلسات (تا جلسه ی 204 برگزار شده و ادامه دارد) 10 جلسه از مجموعه ی (60 جلسه) 40 جلسه از مجموعه جلسات (این مجموعه 120 جلسه است) 20 جلسه از مجموعه ی (40 جلسه) 40 جلسه از مجموعه جلسات (این مجموعه 40 جلسه است) 25 جلسه از مجموعه مباحث (40 جلسه) 5 جلسه از مجموعه ی (60 جلسه) 14 فایل صوتی کوتاه در موضوع (14 فایل است) از مجموعه های : 6 جلسه با عنوان: (12 جلسه است) 5 جلسه با عنوان: آشنایی با ریشه ها و راه های مواجهه با اضطراب، با نگاهی بر دوره ی نوجوانی (5 جلسه است) 1 جلسه با عنوان (1 جلسه بوده است) 2 جلسه با عنوان (2 جلسه بوده است) 1 جلسه با عنوان (1 جلسه بوده است) 7 جلسه با عنوان: (7 جلسه است) 1 جلسه با عنوان (1 جلسه بوده است) 2 جلسه با عنوان (2 جلسه بوده است) شکی نیست که همه ی این ها بخشی از تلاش های علمی و فرهنگی یک فرد است. فردی که نه ادعای کمال دارد و نه سخن و قلم خود را تمام می داند؛ اما با حسن ظن به لطف الهی گزارش گونه ای از کوشش ها و آموخته هایش را به امیدِ مفید بودن و نوعی نظم بخشی به داشته ها و یافته هایش عرضه می نماید. خواسته است کمترین غلط را داشته و بهترین را تقدیم کند اما ...! در برابر تذکرات و توجهاتی که داده می شود او خود اولین مخاطب و گاه توبیخ شونده است و البته از همگان می خواهد در مواجهه با هر ابهام و خطایی با مشخص نمودن مطلب مورد نظر، او را در زلال تر ساختن مطالب یاری رسانند. ان شاء الله به اشتراک گذاشتن فایل ها، ادامه خواهد داشت. https://t.me/S_M_Kheradmand https://ble.ir/S_M_Kheradmand https://eitaa.com/s_m_kheradmand Sm.Kheradmand@gmail.com
- 1392 * جمعه – 3 خرداد 1392 – 13 رجب المرجب 1434 – 24 می 2013 • امروز جلسه ی اول از مجموعه ی جدید جلسات اعتقادی، با محوریت «امامت» برگزار شد. سان مجموعه به صورت خانوادگی و با حضور همسران و بعضاً فرزندان کوچک تشکیل می شود؛ اکثر جمع در سال های اولیه ی زندگی مشترک هستند. • روز میلاد امیرالمومنین علی علیه السلام و اولین جلسه در منزل آقای جواهریان تشکیل شد. چند نفر از خانم ها با هم کیک میلاد خریده بودند. • ابتدای کلاس بحث امامت؛ باحدیثی از حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله مبنی بر به تکلُّف انداختن نفس برای کار خیر آغاز کردم و سپس با روایتی ازحضرت امیر المومنین علیه السلام تکمیل و توضیح داده شد. بعد توضیحاتی راجع به شبهات غزالی و پاسخ آن و درادامه شئون پیامبر صلی الله علیه و آله را مورد بحث قرار دادم. • در قسمت دوم کلاس و بحث مهدویت گفتم که در بحث مهدویت، وجود امام عصر علیه السلام را از طُرق مختلف اثبات می کنیم. و در این جلسه اثبات عقلی وجود امام عصر علیه السلام را از طریق قاعده ی لطف مطرح کردم؛ درادامه به اثبات عقلی وجود امام علیه السلام پرداختم. • در ذیل بحث مهدویت، کمی به موضوع شیطان اشاره و روایاتی در مراقبت از نفوذ شیطان بیان کردم. آیه ی محفوظ ماندن الهامات شیطانی بیان شد؛ به حکمت جولان دادن شیطان هم اشاره ای شد. * جمعه – 10 خرداد 1392 – 20 رجب المرجب 1434 – 31 می 2013 • جلسه ی دوم از مجموعه ی جلسات اعتقادی، با محوریت «امامت» برگزار شد؛ در بخش اول و مباحث مهدویت از بحث شیطان شروع کردم و با بخشی از خطبه 151 نهج البلاغه توضیحات جلسه ی قبل را تکمیل نمودم. دعا کنیم برای فرزندانمان که از شر شیطان مصون بمانند. • در بخش بعدی سخن، از کتاب غیبتمت نعمانی، حدیثی خواندم که همه غربال می شوند تا خام از پخته جدا شود. به بحث حکمت خلقت شیطان هم اشاره شد؛ همچنین نکبت و برکت دوره ی آخر الزمان توضیح داده شد. • در بخش دوم کلاس و در ذیل موضوع امامت، حدیث اعرف الحق تعرف اهله را بیان و درباره اش توضیح دادم؛ بعد موضوع «حسبناکتاب الله» را مطرح و درباره ی ریشه و فرهنگی که به وجود آورده به طور مفصل صحبت کردم. به این مناسبت موضوع تفسیر قران به قران هم باز شد. • درباره ی «اهل الذکر» از کتب اهل سنت و شیعه روایاتی خواندم و درباره آن صحبت کردم. • در قسمت سوم جلسه، تذکراتی به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها (به روایتی) و وفات حضرت ابوطالب علیه السلام یبیان شد. اعمال شب 27رجب هم یادآوری گردید. • اعمالی برای برطرف شدن نکبت دوره آخرالزمان گفته شد. توضیحاتی برای آمادگی بیشتر برای ماه مبارک رمضان گفتم و تکالیف پیگیری و تکلیف عملی ای داده شد. https://t.me/S_M_Kheradmand
اللهم العن معاویه اللهم العن سمره بن جندب https://t.me/S_M_Kheradmand
15.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خدایا شاهد باش که ما از و دست نشانده های او که کمر به نابودی دین تو بستند و خون به دل حجت های تو کردند بیزاریم. اللهم العن معاویه اللهم العن سمره بن جندب https://t.me/S_M_Kheradmand
(41) - در پیام رسان ایتا عنوان بحث: جلسه ی ششم، تا جلسه ی دهم. سپاس دار خواهم بود، این فایل ها را برای اقوام و دوستانتان نیز ارسال فرمائید؛ هر شخصی شنید و از روایات اهل بیت علیهم السلام بهره مند شد، شما هم مأجور خواهید بود؛ ان شاء الله. 🌷👇🏻🌷👇🏻