🌹
بهانهی غزل
نه چنان، که با تو نشسته، به کنار سایه اسیرم
به کسی نکرده دلم خو، که اسیر دایهی پیرم
نه هنوز مثل پریشب، که بدون قصه بمانم
نه هنوز مثل از این پس؛ که به عشق تازه اسیرم!
منم و دلی که نگوید، به هوای خاطره مانده
منم و غمی که نباید، غزلی بهانه بگیرم
* *
سخنی، تبسم جاری! که سکوت درد زمین است
چه شود حوالی عشقت، نفسی گرفته، بمیرم
تو بگو که در دلهامون، به کنار خیمهی مجنون
غم و سرنوشت خودم را، چه کنم، اگر نپذیرم!
🌹🍁🌹
سید علی اصغر موسوی - ۱۳۷۷
#سعا #استاد_سعا
#سیدعلی_اصغرموسوی
#saapoem
https://eitaa.com/saa_institute
بسم الله الرحمن الرحیم
«نگاهی آسیب شناسانه به پدیده تبلیغات انتخاباتی»
سیده طاهره موسوی( دانشجوی دکتری مدیریت رسانه، پژوهشگر رسانه و فضای سایبری)
قال الله الحکیم فی القرآن الکریم:
«إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ.(رعد: 11)»
حضرت حق جل جلاله شریف با تمام حمایتی که از ساحت رسالت و نبوت پیامبرش کرد، در قرآن کریم فرمود که هیچ تغییری در عملکردهای رفتاری (دنیوی) اتفاق نمیافتد مگر مردم خود خواهان آن باشند! البته باید در استدراک این آیه مردم را به گروههایی تقسیم کرد که معمولا حاکمیتهای جاری آنان را از کودکی به سمت و جهتی دلخواه سوق دادهاند.در جهان کنونی که در امر دینشناسی چه مردمشناسی (جامعهشناسی و روانشناسی فردی و اجتماعی) و حاکمیت شناسی، تعاریف کامل دینی – فلسفی، حقوقی (بینالمللی – ملی) حتی نوع روابط مردم و حاکمیت (شهروندی) نگاشته شده است؛ با تمام کوشش و پویش در پژوهشها به موضوعاتی همچون «عوام فریبی:demagoguery »، «پوپولیسم: مردمفریبی» و «پروپاگاندانیسم: تبلیغات جهت داده شده» کمتر توجه شده، درصورتی که برخی در پی تسلط بر جامعه و قدرت گرایی مطلق و استثمار جوامع تحت سلطه هستند.
امروزه دوگانه کردن ادبیات سیاسی، و شعبه بندیها و گروه سازیهای منشعب از همان 2 محور سیاسی غالب در کشور باعث شده که یک محور با توسل بر «دینمداری و احساسات مقدس مردم» و دیگری با اتکا به «سکولاریسم و عواطف ملی» جهت استخدام شعور مردم برای مقاصد سیاسی و اجتماعی خود تلاش کند.یکی به اتکای جریان سلبریتی در هنر و ادبیات و سینما و دیگری به التجای جریان مداحی و منبر و روضه و دفاع مقدس و مقاومت اسلامی، تورهای شکار خود را می گستراند.باید متذکر شوم که در اندیشه انقلاب اسلامی شیوه ماکیاولیسم مسلوب است.چرا که مبادا کسی برای رسیدن به هدف خود مردم ما را وسیله قرار بدهد.اگر بناست به عنوان نماینده مردم و دفاع از حقوق مردم حرکتی انجام شود نباید از امکانات دولتی و بیتالمال مردم برای رسیدن به هدف استفاده شود.روزی که حضرت علی علیه السلام در مقابل طلحه و زبیر شمع شخصی را جایگزین شمع بیتالمال کردند، این اقدام ایشان نه برای آن لحظه و آن 2 نفر (که طلحه و زبیر با عملکرد خود در طول تاریخ ثابت کردند اصلاح شدنی نیستند) که برای کل تاریخ بود تا کسی از بیت المال برای رسیدن به اهداف خویش استفاده نکند.آنچه ما اکنون شاهدیم متاسفانه استفاده گسترده از امکانات دولتی برای رسیدن به اهداف حزبی، فردی، گروهی و وابستگیهای سیاسی توسط برخی کاندیدای نمایندگی مجلس است.نماینده مردم باید از میان خود مردم، سلائق مردم، فرهنگ مردم و احساسات شریف مردم باشد، نه منفعت القایی خود و گروه وابسته بدان.
هر گونه استفاده ابزاری از مردم، نهادها، منابر، مساجد، تربیون های دانشگاه ها، مراکز بسیج و جهت دهی به افکار طبق قانون نه تنها ممنوع که حرام است؛ اما متاسفانه گوشه ای از این تخلفات را در حال حاضر شاهدیم اما اعتنایی از سوی برگزارکنندگان کمتر دیده می شود.
در طی جریانات امروزی برای انتخاب نماینده فرصتهایی بیسابقه ای در طول سالهای گذشته به فرهیختگان علمی و سیاسی داده شده است که بتوانند در این فضا وارد شوند.ذات این حرکت برای رسیدن به مردم سالاری دینی بسیار شایسته است درصورتی که آگاهی بخشی به مردم به شیوه صحیح و فارغ از ترفندهای رسانه ای و عملیات روانی توسط کاندیدا یا هوادارانشان انجام گردد.به طور کلی افراد مستقل برای تنویر افکار عمومی نسبت به خود می توانند از پیشینه خانوادگی، قومی و عملکردهای اجتماعی و علمی خود بهره ببرند که ممدوح است.اما زمانی که کاندیدا رویکرد نمایشی در پیش گیرد و فقط از پست های دولتی خود رونمایی کند؛ نه تنها از توانمندی های خود بهره برداری نکرده که این برنامه ریزی در راستای تلویحا همان عوام فریبی رخ می دهد.در حالی که همان طور که در دین ملاک برتری انسان ها به تقوا است، کاندیدای موفق و متعهد به مردم علم، تخصص و خرد فرد است، بدین مفهوم که اگر سوابق دولتی از فرد فاکتور گرفته شود، توانمندی های فردی وی باز هم بیشینه شود بر پیشینه!
در طی یک ماه گذشته که «شورای نگهبان» صلاحیت افراد را برای حضور در انتخابات به عنوان «نماینده- وکیل مردم» تایید و اجازه معرفی و تبلیغات (البته محدود) داده است با هنجارهایی مواجه هستیم که برای بنده کم سواد بسیار شگفتانگیز است چه بماند به آگاهان و باسوادان جامعه! یعنی واقعا «عوامانه سازی: vulgarization» تا این حد؟!
https://eitaa.com/saa_institute
یکی تحت عنوان «دکتر...» مسئول یک نهاد دولتی از هر گونه اقدام برای تحت تاثیر قرار دادن مردم استفاده میکند، آن هم با امکانات همان نهاد! و با وسیله قراردادن مناسبتهای مذهبی و ملی، و نیز برای شکل گیری حافظه تاریخی مردم، هر روز جایی در معرض نمایش حضور دارد گاه در کنار خانواده شهدا و گاه در کنار ایثارگران، گاه در کنار اهل علم گاه در کنار اهل هنر.جالب تر که همان ساعت از کانالهای تبلیغاتی سیر دیدارهایش منعکس میشود.
دیگری باز با عنوان«دکتر...» هر بار با کمیسیونهای مرتبط با مجلس و مجموعههای تولیدمحور با معرفی خود به عنوان کارشناس خبره منطقه و حل کننده تمام مشکلات اقتصادی به خبرسازی می پردازد.دیگری تجارب خودش را در لیست کامل ادارات مطبوعی که مسئول و معاون و...بوده به نمایش میگذارد اما بدون واگویه یکی از فعالیتهایی که خروجی مثبت و قابل قبول داشته!!! سوال مهمی در ذهنم می گذرد اینکه آیا واقعا فردی که 10 سال پیش در اداره ای فعالیت های پیشبردی یا پسرفتی را انجام داده به همان میزان اکنون توانمندی و پتانسیل انجام فعالیت های مشابه با نتایج مناسب را داراست؟ و باقی...هم قس علی هذا.
در این میان مردم، آری مردم! مردمی که در اقشار مختلف دچار «بیکاری پنهان: disguised unemployment» هستند، کجایند؟! یک نماینده قبل از هر پیشداوری فقط یک «فرد رابط: liaison person» است و باید قبل از «آمر» و «مامور»بودن یک «محقق، مشاور، طراح، مبدع و خردورز» باشد و کمترین اندیشههایش به عنوان وکالت و نمایندگی مردم در پی تثبیت وضعیت ضعفا یا «توانبخشی افراد کم توان: weak positivism » جامعه باشد.
اگر مولا علی(ع)در نامهاش به امام حسن(ع)،آن هم در آخرین ساعات حیات دنیوی خود در مورد پاسداشت حرمت و کرامت فقرا سفارش اکید میکند، دلیلش تنها نصیحت فرزند نیست بلکه به سبب پیامدهای فقر در جامعه است؛ در جامعه فقرزده بزهکاری ها و جرم ها کمکم رشد میکنند و میشوند معضلی بسیار بزرگ و غیرقابل ترمیم.نامزدها و کاندیداهایی که در پی عوام فریبی، با «رأی تمایل: vote of intent » هستند، باید بدانند اگر تمام چشمها را به حقایق ببندند، نمیتوانند نظر حضرت پروردگار متعال و اولی الابصار را هم ببندند؟ چگونه مردم باور کنند نمایندهای که برای دقایقی معرفی خود حداقل 50 تا 100 میلیون تومان به تبلیغات صدا و سیما میپردازد، میتواند آنان را در مسیر فلاکت با زندگی یاری نماید و سنگی از گرده آنان پایین بیاورد!
سوال بسیار مهم که ذهن را مشغول می کند، برآورد میلیاردی هزینه تبلیغات نمایشی است، برای رسیدن به مجلس.مگر کل حقوق یک نماینده در این 4 سال چقدر است که میلیاردی خرج می کند آن هم برای رسیدن به هدفی که آمالش طبق سوگندنامه برای رسیدن به رضای «خدا» است!
واقعا لابی کردن ورایزنی با ثروتمندان به شیوه لیبرالیسم برای برآورده سازی خواست های آنان در آینده، برای یک نماینده معتقد به تشیع چگونه امکان پذیر است؟ که سیره زندگی علوی با این گونه رفتارها منافات دارد، نامه حضرت علی(ع) به عثمان بن حنیف فرماندار بصره نشانگر سیره علوی در برخورد با مدعیان خدمت به مردم است.
در طی دوره گذشته مجلس در مصوبات منتهی به ازدیاد سنوات بیمه تا تنگتر کردن سفره مردم و تحمیل گرانیهای تاسف بار زندگی، افزایش هزینه های مصرف حاملهای انرژی (برق آب و گاز) تا کارمزدهای هنگفت بانکها، افزایش سرسام آور قیمت خودروهای بی کیفیت تا اجاره بهای افسارگسیخته مسکن، چند نماینده مردم واقعا حتی شده برای عوام فریبی و شعارهای پیش از انتخاباتش، نه برای خدا که برای انتخاب دگربارهاش، کمی معترضانه سخنی بر زبان آورده اند؟
به فرموده معصوم اگر حق به زیانت هم باشد باید بر زبان جاری کنی، بنابراین وظیفه فرهیختگان نه تنها روشنگری بلکه تزکیه و تذهیب افکار هم می باشد؛ همان طور که نگران وضعیت و چهره شهر درطول تبلیغات انتخابات هستیم تا پاکیزه بماند باید رفتار و گفتار و کردارمان را نیز برای رضای خدا پاکیزه نگه داریم.
ما مردم نیاز به «رأی مشورت گرایانه: deliberative vote » برای بهبود وضعیت جامعه داریم، ازاین رو آگاه سازی یکدیگر برای انتخاب فرد کارآمد وظیفه همه اعضای جامعه است تا با جهتدهی مناسب و متناسب با اهداف جامعه دینی و ملی و عملکردهای شایسته و به موقع، بتوان جامعه ایرانی را از ابتلا به معضلات بیشتر برحذر کرد، آن هم با تکیه بر رهیافت های اسلام برای برابری در جامعه و پیشرفت بی وقفه در علم و فناوری! در آتیه نزدیکی که کشورهای پیشرفته جهت بهره برداری از مزایای «دیجیتالسازی: Digitization» به علم و تکنولوژی هجوم می برند.آتیه ای که دغدغه های دیگری چون عملیاتی شدن پروتکل 2030 در جهان را نزدیک تر می کند و منافات این پروتکل با اعتقادات اجتماعی، دینی، ملی و سیاسی کشور ما نگرانی برای نسل ها را افزون تر.
https://eitaa.com/saa_institute
و اما منطقه ساوه و زرندیه و بخشهای مربوطه هر یک از لحاظ گستردگی قومی، نژادی، زبانی و بیانی و نوع آگاهی اجتماعی از یکدیگر متفاوت هستند (هر چند از لحاظ اعتقادی همگن و هم شکل هستند) و این موضوع همیشه روند انتخابات را به سمت «سلیقه»ای شدن برده است، اما آگاهیبخشی فرهنگی افراد جامعه به یکدیگر میتواند تا حد بسیاری مشکلات منطقه «شمال استان مرکزی» که روزی از«شاخص»های برتر اقتصادی بهرهمند بود، را به دوران اوج خود تولید علمی، صنعتی، فرهنگی (فاخر – بومی) و اجتماعی بازگرداند
و موجب پیشرفتش شود و این مهم اتفاق نخواهد افتاد مگر به گفته مرحوم سهراب سپهری: «چشمها را باید شست جور دیگر باید دید!»
فرمایشاتی از رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله خامنه ای که روشنای متقنی برای نگارش این یادداشت بود، تقدیم می گردد:
رهبر معظم انقلاب می فرمایند باید «از مسئولان، کار جدی و واقعی مطالبه کنید و آنها را از کار نمایشی برحذر بدارید.»(1) همچنین معظم له معتقدند علاج پروپاگاندا، تبیین صحیح حقایق از زبانهای مختلف و با ابتکار و نوآوری است.(2) ایشان در تبیین ضرورت بهره از علم و فناوری می فرمایند: «میتوان برای همه مشکلات کشور راه حل علمی پیدا کردکه بتوان با اطمینان دنبال حل مسئله بود»(3) «...یکی از مسائلی که مورد تکیه و توجه و تعمیق واقع می شود مسئله هوش مصنوعی باشد که در اداره آینده دنیا نقش خواهد داشت باید کاری کنیم که ما در دنیا حداقل در ده کشور اول درمورد هوش مصنوعی قرار بگیریم که امروز نیستیم.»(4) در ادامه احکام شرعی انتخابات از منظر مقام معظم رهبری، برگرفته از سایت معظم له ارائه می شود.(5)
- آیا استفاده از بیت المال جهت تبلیغات انتخابات اشکال دارد؟
پاسخ: استفاده از اموال بیت المال بدون مجوز شرعی و قانونی جایز نیست و موجب ضمان است.
- اگر کارمند دولتی در وقت اداری به انجام اموری از قبیل تبلیغ برای نامزد دلخواه خود بپردازد، جایز است؟
پاسخ: در ساعات اداری باید طبق مقررات اداری به انجام وظایف محوله خود بپردازد و برای فعالیت های غیر مرتبط مطابق قوانین مرخصی بگیرد.
- به نظر معظمله معیارهای نامزد اصلح چه مواردی است؟
پاسخ: با وجود شرایط قانونی، اهم معیارهای اصلح به شرح زیر است:
تدین؛ تعهد و خوشنامی؛ وفاداری به انقلاب و ایستادگی در راه آن؛ عزم و اراده و نفوذناپذیری در مقابل دشمن و افراد ناصالح؛ دارای برنامه و کفایت لازم؛ مرعوب نشدن در مقابل دشمنان؛ سادهزیستی و دوری خود و بستگان از اشرافی گری؛ مردمی و آشنا به درد مردم، خدمتگزاری؛ اعتقاد واقعی به راه امام راحل (ره)؛ تقید به مسائل اخلاقی، نظیر: پرهیز از معاملهگری، رشوه و توصیهپذیری، توجه به منافع طبقات برخوردار جامعه؛ تثبیت مواضع عزتآفرین، صحیح، عاقلانه و حکیمانهی انقلاب و نظام؛ پرهیز از اسراف یا هزینه از بیتالمال یا اموال شبههناک در تبلیغات و غیر آن؛ پرهیز از طرح اموری که در اختیار آنها نیست؛ شناخت اولویتها و فوریتهای نظام و مردم و پرداختن به آنها.
- در دورههای اخیر که رأی دادن به یک لیست خاص که از طرف احزاب و گروههای سیاسی داده میشود و توسط افراد مشهور و غیر متخصص تشویق و تبلیغ میشود، آیا رأی دادن به این لیستها بدون تحقیق در مورد افراد آن جایز است؟ و اگر این لیست یا برخی از افراد آن در انتخابات رأی آورند و صلاحیت منصب را نداشته باشند، ما در پیشگاه خدای متعال مسئول خواهیم بود؟
پاسخ: به فهرست و افرادی رأی دهید که معرفیکنندگان آنها افرادی متعهد، مؤمن، بصیر و انقلابی و قابل اعتماد باشند مگر آنکه حجت شرعی برخلاف داشته باشید.
- آیا تخریب نامزدها جهت رأی آوردن فردی که به نظر هواداران اصلح است، جایز است؟
پاسخ: بیان ضوابط و شرایط و نقد برای روشن شدن اذهان مانعی ندارد ولی باید از هتک حرمت و تهمت و توهین اجتناب کرد.
--------
پی نوشت
(1) https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=50095
(2) https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=51702
(3و 4) https://farsi.khamenei.ir/video-content?id=49012
(5) https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=36569
https://www.leader.ir/fa/content/pdf/24974
#سیده_طاهره_موسوی
https://www.instagram.com/sydh.taherehmousavi/
https://eitaa.com/saa_institute
ملوان زبل 🗣️
می زند یکّه بر دل طوفان، کشتی شعر را زبل خان است!
اصلش از مفت آباد، اما او ساکن شهرهای ایران است!!
جارو در دست و لنگ بر گردن، می زند کف تمام کشتی را
ملوان زبل، به جز شعرش! عاشق اسفناج و قلیان است!
ازرومانتیک و تیک زدن خسته، زد به شعر مقاومت امسال
حوزه های هنر به هر شهری، بانک تشویقی زبل خان است!
مثل جن،هردمی به هرساعت،می کند نطق،«شعرِ سال»اش را!
بَه بهَ و چهَ چهَ و چِه عالی بود! نقدش از نسیه های دوران است!
بعد جنگ آمده به دنیا، لیک، چفیه بر گردنش شده قلاب!
توپ هایش همیشه آماده، مرد رزم و حریف میدان است!
میکروفون های هوشمند امروز، با صدایش دقیق همراه اند!
لب به شعرش نکرده وا، حتی، دکمهٔ off خودبه خود on است!!!
از کجا این قدر عزیز شدی، رمز کارت چه چه بود،جادوگر!
من که در تو هنر نمی بینم! لحن شعرت همیشه یکسان است!
هشتصد وزن شعر ما داریم، در افاعیل مختلف جمع اند
از چه در غالب غزل هایت،عشوه های زنانه پنهان است!
فاعِلاتُن مَفاعِلُن فَع لُن، تف به این روزگار بد طینت!
«بچه باز» است و دائما فکرش، در پی نوچه های تهران است!
مرد باشید و احترام کنید، براساتید شعر پیش از خود!
چون شما فک زدید و من دستم، خالق وزن های الوان است!
ببر اندیشه های ناپیدا، جنگل و بیشه در سکوتم محو
در تخلص «سعا»،که سعی ام را، شهرتی بس ورای کیهان است!!🖋️📚
سیدعلی اصغرموسوی
۹ بهمن ۱۴۰۲
💐با یادی از زنده یاد مرحوم «استاد محمودشریف صادقی(وفا) ۱۳۱۵- ۱۳۹۶»واشعار طوفانی اش🖋️📚💐
#استاد_محمود_شریف_صادقی
#استادشریف_صادقی
"" "" "" "" "
#سعا #استاد_سعا
#استاد_سید_علی_اصغر_موسوی
#saapoem
@saapoem
https://eitaa.com/saa_institute
هدایت شده از مؤسسه فرهنگی، هنری «سَعا»
ملوان زبل 🗣️
می زند یکّه بر دل طوفان، کشتی شعر را زبل خان است!
اصلش از مفت آباد، اما او ساکن شهرهای ایران است!!
جارو در دست و لنگ بر گردن، می زند کف تمام کشتی را
ملوان زبل، به جز شعرش! عاشق اسفناج و قلیان است!
ازرومانتیک و تیک زدن خسته، زد به شعر مقاومت امسال
حوزه های هنر به هر شهری، بانک تشویقی زبل خان است!
مثل جن،هردمی به هرساعت،می کند نطق،«شعرِ سال»اش را!
بَه بهَ و چهَ چهَ و چِه عالی بود! نقدش از نسیه های دوران است!
بعد جنگ آمده به دنیا، لیک، چفیه بر گردنش شده قلاب!
توپ هایش همیشه آماده، مرد رزم و حریف میدان است!
میکروفون های هوشمند امروز، با صدایش دقیق همراه اند!
لب به شعرش نکرده وا، حتی، دکمهٔ off خودبه خود on است!!!
از کجا این قدر عزیز شدی، رمز کارت چه چه بود،جادوگر!
من که در تو هنر نمی بینم! لحن شعرت همیشه یکسان است!
هشتصد وزن شعر ما داریم، در افاعیل مختلف جمع اند
از چه در غالب غزل هایت،عشوه های زنانه پنهان است!
فاعِلاتُن مَفاعِلُن فَع لُن، تف به این روزگار بد طینت!
«بچه باز» است و دائما فکرش، در پی نوچه های تهران است!
مرد باشید و احترام کنید، براساتید شعر پیش از خود!
چون شما فک زدید و من دستم، خالق وزن های الوان است!
ببر اندیشه های ناپیدا، جنگل و بیشه در سکوتم محو
در تخلص «سعا»،که سعی ام را، شهرتی بس ورای کیهان است!!🖋️📚
سیدعلی اصغرموسوی
۹ بهمن ۱۴۰۲
💐با یادی از زنده یاد مرحوم «استاد محمودشریف صادقی(وفا) ۱۳۱۵- ۱۳۹۶»واشعار طوفانی اش🖋️📚💐
#استاد_محمود_شریف_صادقی
#استادشریف_صادقی
"" "" "" "" "
#سعا #استاد_سعا
#استاد_سید_علی_اصغر_موسوی
#saapoem
@saapoem
https://eitaa.com/saa_institute
ملوان زبل 🗣️
می زند یکّه بر دل طوفان، کشتی شعر را زبل خان است!
اصلش از مفت آباد، اما او ساکن شهرهای ایران است!!
جارو در دست و لنگ بر گردن، می زند کف تمام کشتی را
ملوان زبل، به جز شعرش! عاشق اسفناج و قلیان است!
ازرومانتیک و تیک ها خسته، زد به شعر مقاومت امسال
حوزه های هنر به هر شهری، بانک تشویقی زبل خان است!
مثل جن،هردمی به هرساعت،می کند نطق،«شعرِ سال»اش را!
بَه بهَ و چهَ چهَ و چِه عالی بود! نقدش از نسیه های دوران است!
بعد جنگ آمده به دنیا، لیک، چفیه بر گردنش شده قلاب!
توپ هایش همیشه آماده، مرد رزم و حریف میدان است!
میکروفون های هوشمند امروز، با صدایش دقیق همراه اند!
لب به شعرش نکرده وا، حتی، دکمهٔ off خودبه خود on است!!!
از کجا این قدر عزیز شدی، رمز کارت چه چه بود،جادوگر!
من که در تو هنر نمی بینم! لحن شعرت همیشه یکسان است!
هشتصد وزن شعر ما داریم، در افاعیل مختلف جمع اند
از چه در غالب غزل هایت،عشوه های زنانه پنهان است!
فاعِلاتُن مَفاعِلُن فَع لُن، تف به این روزگار بد طینت!
«نوچه باز» است و دائما فکرش، در پی نوچه های تهران است!
مرد باشید و احترام کنید، براساتید شعر پیش از خود!
چون شما فک زدید و من دستم، خالق وزن های الوان است!
ببر اندیشه های ناپیدا، جنگل و بیشه در سکوتم محو
در تخلص «سعا»،که سعی ام را، شهرتی بس ورای کیهان است!!🖋️📚
سیدعلی اصغرموسوی
۹ بهمن ۱۴۰۲
[[
💐با یادی از زنده یاد مرحوم «استاد محمودشریف صادقی(وفا) ۱۳۱۵- ۱۳۹۶»واشعار طوفانی اش🖋️📚💐
#استاد_محمود_شریف_صادقی
#استادشریف_صادقی ] ]
#سعا #استاد_سعا
#استاد_سید_علی_اصغر_موسوی
#saapoem
@saapoem
#انجمن_ادبی_محیط
#انجمن_شعر_قم
#ادبخانه_مباهله
#غزل_طنز #شعر_طنز #ملوان_زبل #زبل_خان
#طنز #باندبازی
#غزل #وزن_شعر
#سید_علی_اصغر_موسوی
#شعر_مدرن #شاعر #شاعر_شهودی
#شعر_فجر
#غزل_حرفه_ای
#شاعران_انقلاب_اسلامی
#پیشکسوت_شعر
#حوزه_هنری #مافیای_شعر
#حوزه_هنری_انقلاب_اسلامی
#حوزه_هنری_قم #بسیج_هنرمندان_قم
حکمت:
بیش از ۲۵ سال طول کشید تا بفهمم کی هستم یا کجا هستم!
از ۱۳۶۸ به بعد کم کم متوجه شدم که من هم جزو « خر»ان هستم!
نه « گاو»ان!!!
همیشه سه طایفه در حیات زمینی مصداق زیستی دارند:
اسبان: قدرتمندان و ثروتمندان
گاوان: نزدیکان قدرت و ثروت!
خران: کارگران قدرت و ثروت!!
طایفه اسبان : خوب می خورند و خوب می خوابند و هرجا که میلشان باشد می تازند!
طایفه گاوان : مباشران و شرکای اسبان هستند! خوب می چرخند و خوب نشخوار می کنند( گاهی هم شیر می دهند و شخم می کنند).
طایفه خران: کارگران بی آخر و عاقبت دو طایفه زرنگ هستند!!!
نه خوب می خورند و نه خوب می خوابند و همیشه ساده لوحانه گوش به دهان آن دو طایفه زبر دست دارند!
عکس بالا صفحه ای از کتاب «اسناد متروخین» است و از اقدامات سیاسی امنیتی کمونیست های شوری سابق و نوع تفکر و عملکرد شان می گوید!
به دوخط« هایلایت سبز»توجه کنید!
«مبارزه مقدس ضد امپریالیست»!!!
چیزی که ما« طایفه خران»را با رویکردی جدید و تحت اعتقاداتی جدیدتر از کمونیسم و با شعارهایی به ظاهر دینی و انقلابی مشغول کرده اند!!!
در حالی که بیش از ۵۰ درصد مواد مصرفی از شوینده تا روینده ما تحت لیسانس اروپا تولید می شود!!!
#سعا
#استاد_سعا
#سیدعلی_اصغرموسوی #سید_علی_اصغرموسوی
#saapoem
@saapoem
*سیب بودا
ــــــــــــــــــــــ
آی انسان اعصار ایثار
در نمای تبسّم پدیدار
ای تو شعر خدا را تجسّم
نغمه خوان در بهار ترنّم
بال پرواز را جرئت آموز
در جنون اثیری خرد سوز
واحه ها در نوردیده تا عشق
در تب اشک خندیده با عشق
در پرندین صباح گزینه
نوح را بوده روح سفینه
موجها دیده بر موج سر ریز
روح والای کنعان پرهیز
خیمه از جودیت تا که کندند
با خلیلت در آتش فکندند
آذر آزر آزار نمرود
بر توناگه گلستان شد از جود
ای دهان صلاگوی بسته
جرمت این بود : بتها شکسته
*
آی انسان اعصار ایثار
برق شمشیر نابسته زنگار
دیده چشم تو در کعبه از نیل
دشنه بر تشنه نای سماعیل
ای توهمراه هاجر به هر تل
در هریمن گلاویز اوّل
آب از خاک بیرون کشیده
زمزمت تا به زانو رسیده
*
آی انسان اعصار ایثار
در نمای تبسّم پدیدار
بوده با کاروان خشم مغلوب
همرهی نوری از چشم یعقوب
در پی گرگها ره سپرده
گرگهایت بن چه سپرده
ای تو خورده فریب تساوی
در بن چه کجا بود لاوی؟
گر نبودی فزون چند کیلت
پشت می کرد لاوی به خیلت
*
آی انسان اعصار ایثار
برق شمشیر نابسته زنگار
بوده با موسی و سامری تو
گشته از سامری ها بری تو
بوده با موسی و شکوه هایش
خود نبودی مگر اژدهایش؟
دست نورانی زائر طور
شبچراغت به ایام دیجور
سستم آید به پویش قدمها
کز تو گویم و راز هرمها
آن هرمها که هر پخته خشتش
آینه ی دیو و آئین زشتش
ای تو انگور و اهرام چرخشت
تا کجا جای شلاق بر پشت؟
*
آی انسان اعصار ایثار
در نمای تبسّم پدیدار
بوده ای پیش از این بیش از اینها
در فراز و نشیب زمینها
با مسیحا غریب صحاری
شام آخر ....نصیب حواری
از حواری به منظومه گفتیم
در یکی بیت باهم شکفتیم
این سخن کو که پایان پذیرد
ما بمیریم و مضمون نمیرد
تا که مضمون و افسانه باقیست
با تو فریاد در خانه باقیست
***
آی انسان اعصار ایثار
باغ منظومه ی بی سپیدار
بیت آخر زبان بندمان شد
بغض رهگیر لبخندمان شد
بغض کالی اگر سد نمی شد
با تو همراهیم رد نمی شد
ای فراموشی نام وخاطر
بغض اوّل! بخوان بیت آخر
کاش بودا نصیب یهودا
برگی از شاخه ی سیب بودا!
*عباس خوش عمل کاشانی
(دهه ی شصت)
🖋️📚اثر ماندگار استاد دکتر عباس خوش عمل کاشانی زیدعزه الشریف ✅
سلام علیکم و رحمة اللّه جمیعا
بدون غرض و مرض، عرض می کنم:
در قرون وسطی، حکومت دینی «کشیشان مسیحی» به دلیل «افراط» در روش حکومت دینی و دخالت «کلیسا» در بدیهی ترین امور،
کشورهای اروپایی و استعماری (سرسپرده) را به چنان درماندگی کشید که مردم حتی از مسیحیت رویگردان شدند!!
متأسفانه افراط در اعتقاد به گزینش افراد برای امور «تخصصی»؛ کشور ما را هم به چنین روزگاری گرفتار خواهد کرد!!!
هرکسی را بهر کاری ساخته اند!
من هیچ گاه در باره «جبر و مثلثات» مطلب نمی نویسم، چون تخصص ام در فنون علوم انسانی است، نه ریاضی!
اما در پیشخوان «حاکمیت» و «سلطه»" تقدس" به جای" تخصص" نشسته است و دلیل نابودی تمام منابع «انسانی، حیوانی، زیستی» و اقتصادی و اجتماعی ما هم، عدم توجه به تخصص در امور محوله است!!!
به قول مرحوم قائم مقام فراهانی :
روزگار است این که عزت دهد، گه خوار دارد
چرخ «بازیگر» از این «بازیچه» ها بسیار دارد!
عزت زیاد
التماس دعا 🖋️📚💐
سلام علیکم و رحمة اللّه
جناب زاهدی عزیز
وقتی اساس فکری مملکت فقط «سیاست» شد!
دیگر تمام موارد دینی، فرهنگی - هنری، اقتصادی و اجتماعی، ازجمله فضای نوظهور مجازی (بخصوص فرایند هوش مصنوعی) می شود زیر مجموعه!!
در فضای مجازی حتی تا عمق dark net و Deep webرا چرخیده ام!
قاطعانه می گویم : فیلتر کردن «واتساپ و اینستاگرام و فیسبوک» ابدا به نفع ما نبوده و نیست! بلکه خودمان باعث محرومیت نسل جوان و پویایمان از شناخت فضاهای جهانی اطلاعات و ارتباطات شده ایم!
خود کلمه «فیلتر شکن» ذهنیت تبهکاری و بزه را در انسان ایجاد می کند و با اتصال به vpnفکر می کند به یک آزادی مهار ناپذیر دست یافته است و می تواند به «هرجا» سر بزند!
چرا که :
«الْانْسانُ حَریصٌ عَلی ما مُنعَ مِنْهُ»!!! 👌🖋️📚💐
«اسلام رومی»! 🏛️
✅سیدعلی اصغرموسوی
📝شاید دانسته باشیم که اسلام محمدی(ص) ، دارای دوبعد "تبشیر و انذار" هست و انذارش دارای دو فرع واجب یا رکن اساسی به نام : تولی و تبری و همین تولی و تبری نیز دوفرع دیگر : "امربه معروف و نهی از منکر" را تقویت می کند. و درتشیع از فروع دین یک آرایه ای به نام"جهاد " وجود دارد که نوعی دستور کار "سخت افزاری" برای دفاع از اسلام است؛ همانطور که امربه معروف و نهی از منکر نوعی رفتار"نرم افزاری" درمقابل ارزیابی رفتاری دوست و دشمن به شمار می آیند! . 🖋️ اسلام تازه تاسیس "رومی" نوعی اسلام "نرم" مدرنیزه شده با دستآوردهایی همچون "موسیقی و شعر" ، "حرکات موزون" ،" تحریف "جهاد"، "خودمحوری دینی" ، "اومانیست فکری"، "عدم دشمن شناسی"، از یک سو و ازسوی دیگر «ریاکاری، سالوسی، دماگوژی - پوپولیسم(عوام فریبی) تبلیغات خیابانی (پروپاگاندا) هیاهوهای مناسبتی، عدم تمایل به پژوهش های دینی فرهنگی - هنری - اجتماعی» همراه است که دارد کم کم جای خودش را در جامعه ایران اسلامی محکم می کند!
" الگوی تفکرات پولسی(التقاط تفکرمسیحی- رومی)و انحراف از متن دینی" و پررنگ شدن حواشی ها نسبت به متن دین، " عدم اسلام و امام باوری و حجیت ائمه(علیهم السلام)" را درپی دارد! 🖋️ اسلام آینده ، اسلام "وهابیت" یا"بهاییت" نیست! که تاریخ مصرف آنها تمام شده است!!(چون آنها با محوریت جمعی به وجود نیامدند و تشکل آنان مثل اخوان المسلمین، یک تشکل جمعی محدودبود) اما اسلام "رومی" دارای "جهان شمولی" و اعتبارو اعتقاد به تمامی آیین هاست و عدم تعارض فطری اش با هر آیین موجود در کره زمین ، آن را روز به روز گسترده کرده و روزی خواهد رسید که مساجد را مردم به "خانقاه" های "سماع و موسیقی" تبدیل کنند! امروز در ایران به خاطر عرفان مولویایی (رومی) از صبح تاشب تمام امکانات ادبی، هنری، جراید و صداوسیما دراختیار تبلیغات "مولوی رومی" است! 70 درصد موسیقی ها و شعرها و عرفانیات مولویایی و 30 درصد مابقی برای کل ادبیات ایران و کمتر از 1 درصد به ادبیات خاص "تشیع" اختصاص دارد!!!( آمار و ارقام میدانی و برآورد شخصی است). 🖋️ اسلام نوظهور "رومی" همانطور که از دل "کهانت خائن یهود و تصرف در انجیل مقدس" آیین فعلی "مسیحیت پولسی" رومی را بنیان نهاد؛ در آینده ای نه چندان دور از اسلام محمدی به کمک قرآن (قرآن پژوهش شده دراتاق فکرصهاین و وهابیت) و فقه سلفی (ناصبی) چیزی جز نماز جماعت های قلابی (فقط جهت ادا) و مساجد بی خاصیت و محسورشده با سماع و ذکر،چیزی باقی نخواهد گذاشت! معماریهای "ماسونی "مساجد مدرن امروزی اولین قدم را در سنت شکنی آیین های اسلامی برداشتند و علایم "باستانی روم و یونان و مصر" کم کم جایشان را مساجد گل و بلبلی و خطوط نگاری اسلامی دادند! کم کم در امور فقه اسلامی هم به همان صورت عمل خواهد شد و عقب نشینی های مستمر علمای اسلام "شیعه و سنی" و وفور اختلافات سیاسی-اجتماعی، باعث خواهد شد که دراین میان "اسلام رومی" با نهایت آزادی عمل و روی خوش نشان دادن به جهان، تمام امتیازها را برای خود کند!!!!📡🔊📺📻🎤🎼
#سعا #استاد_سعا
#مكتب_امامیه
#اسلام
#پولس
#اسلام_رومی
#saapoem
@saapoem
🏴🔏📚🏴
https://eitaa.com/saa_institute
هدایت شده از ای مسیرکاروانت تا ابد آیینه پوش
مرکز پژوهش های صدا و سیما
http://pajuhesh.irc.ir/product/researcher/show/id/2184
سید علی اصغر موسوی «سعا» شاعر، نویسنده، پژوهشگر ونظریه پرداز مکتب شعر امامیه:
دلم رمیده لولیوشیست شورانگیز
دروغ وعده و قتال وضع و رنگ آمیز
فدای پیرهن چاک ماه رویان باد
هزار جامه تقوی و خرقه پرهیز
خیال خال تو با خود به خاک خواهم برد
که تا ز خال تو ،خاکم شود عبیرآمیز
🌹فرشته عشق نداند که چیست ،ای ساقی !
بخواه جام و گلابی به خاک آدم ریز🍎
پیاله بر کفنم بند تا سحرگه حشر
به می ز دل ببرم هول روز رستاخیز
فقیر و خسته به درگاهت آمدم رحمی
که جز ولای توام ،نیست هیچ دست آویز
بیا که هاتف میخانه دوش با من گفت
که در مقام رضا باش و از قضا مگریز
میان عاشق و معشوق هیچ حائل نیست
تو خود حجاب خودی "حافظ "از میان برخیز!💐
🌹میان عاشق و معشوق هیچ حائل نیست
تو خود حجاب خودی "حافظ "از میان برخیز!💐 وحدت "عشق و عاشق و معشوق" از مهمترین اصول "عرفان " و {شعرعرفانی} است و دراغلب شاعران عارف بین قرون 9تا 6 این موضوع به اشکال مختلف مطرح شده است که خواجه هم دراین غزل و درمقطع آن آورده است که بیت بسیار محکم و درحقیقت از بیت الغزل های دیوان خواجه (ره) است . البته این وحدت بین عاشق و معشوق ، هیچ ارتباطی به موضوع "وحدت وجود" ندارد ! چون عشق "موجود " و وحدت در بین موجود هم خدشه ای به "ذات وجود" وارد نمی کند ! چرا که خود از "تعینات" است . گرچه محور بی بدیل "شناخت و معرفت و قوه جاذبه "کثرت " به "وحدت" است ؛ اما نمی تواند نقش مغایر را هم بازی کند🍎
📝حسن و جمال در فلسفه و عرفان
فارابی در این باره چنین میگوید: «پیدایی وجود برتر هر موجودی و حصول واپسین کمالش، زیبایی است.»15 این تعریف از زیبایی؛ شبیه تعریف سقراط و افلاطون از زیبایی است که مطابق آن، زیبایی بیشتر به اموری از قبیل مفید بودن، سودمند بودن و خیر و نیک بودن ناظر است.
📝ابنسینا سه امر را مقوّم زیبایی تلقی میکند: 1- داشتن نظم، 2- داشتن تألیف، 3- داشتن اعتدال؛ که در نتیجه اینها، تناسب حاصل میشود.
17
🌹اگربخواهیم یک معنای برتربرای" حسن" درنظر بگیریم فرمایش جناب شیخ الرئیس (ره) است که سه شرط برای حسن درنظر می گیرد: نظم ، تالیف ، اعتدال ، 🌹
با این اوصاف آیا "تجلی پرتو حسن " ، همان "ظهور "کل هستی (از هرنوع و شکل و فراشکل و ماورایی و فیزیکی و متافیزیکی اش، مجرد و مرکب)در آیینه آفرینش نیست؟! که فرایند جاذبه نسبت به خداوند به نام "عشق" پدیدآورد!📚
فیلسوفان اسلامی منشأ زیبایی را، زیبایی مطلق( خداوند متعال) میدانند و همه زیباییهای موجود در این جهان را تجلی و سایه زیبایی حقتعالی میدانند. صدرالمتألّهین شیرازی میفرماید: هر زیبایی و کمالی، پرتوی از زیبایی و کمال خداوند است.18 در جای دیگر فرموده: حق تعالی، سرچشمه هر نیکی و کمال و منشأ هر زیبایی و حسن است.19
📜مرحوم علامه طباطبایی؛ فیلسوف عارف و مفسر قرآن کریم، به علم الجمال و مباحث زیباییشناسی توجه کرده است. ایشان میفرمایند: «در میان مباحث فلسفی و قرآنی، حُسن و جمال معنایی وجودی است و زیبا به چیزی میگویند که آنچه را باید داشته باشد، واجد باشد.» ایشان میفرمایند: «آیه شریفه «الَّذی أَحْسَنَ کُلَّ شَیْءٍ خَلَقَه»، حسن و نیکویی را برای هر خلقت و هر چیز اثبات میکند.
البته منظور حُسنی است که لازمه خلقت است و از آن جدایی نمیپذیرد، بلکه دائرمدار آن است و هر جا آن باشد، این نیز هست و برعکس.» ایشان اضافه میکنند:«حسن عبارت است از موافقت و سازگاری شیء حسن و خوب با آن غرض و هدفی که از آن چیز منظور است و ما میبینیم که اجزاء هستی و ابعاد این نظام عام عالم با یکدیگر متوافق و سازگارند و حاشا که ربالعالمین چیزی را خلق کرده باشد که اجزای آن با هم ناسازگار باشد، این جزء، آن جزء را باطل کند و آن ، این را خنثی سازد و در نتیجه و سرانجام غرضش از خلقت آن چیز حاصل نگردد...»📚20
https://eitaa.com/saa_institute
در قرآن کریم در میان رنگها به رنگ سبز عنایت بیشتری شده، به طوری که لباس بهشتیان و تکیهگاههایشان (بالش) را با این رنگ معرفی کرده است. شماری از آیات قرآن کریم ساختههای هنری و زیبا را نیز مطلوب میداند و مباح بودن (جایز بودن) زیباییها را یادآوری میکند. در قرآن کریم علاوه بر زیباییهای محسوس و مادی، بر زیباییهای غیر محسوس و معنوی و معقول تأکید شده است.
آیتالله جوادی آملی فیلسوف و مفسّر قرآن کریم در عصر حاضر، در تعریف جمال میفرماید: «جمال همان زیبایی است، چیزی است که با دستگاه ادراکی ملائمت داشته باشد.» پس «هنر و جمال، زیر مجموعه کمال است و هنوز در محور دین جای نگرفتهاند. کمال گاهی به صورت جمال و گاهی به صورت خلق جمال ظاهر میشود.»
ایشان ظهور و کمال در کارهای مثبت را جمال میدانند : «گاه ذات اقدس اله، با چهره قهر ظهور میکند که این جلال اوست و گاه با چهره مِهر ظهور میکند که این جمال اوست. جمال و جلال هر دو ذیل کمال مطلق الهی هستند و ذات اقدس اله، جمال محض است و جمیل محض است. جمال ذات اقدس اله، هستی محض است و هستی جمیل است. هستی محض، جمیل محض است. هرجا جمال هست، به هستی برمیگردد.» ایشان قرآن کریم را سراسر هنر میدانند.22
در ازل پرتو "حسن "ات ز تجلی دم زد
عشق پیدا شد و آتش به همه عالم زد
در عرفان اسلامی؛ مطلق زیبایی، خداوند متعال است. به همین دلیل در این وادی آنچه "حسن" و "جمال" نامیده میشود، کیفیتی ملکوتی دارد، یعنی پیرو سنت لایتغیر الهی میباشد. طبق این گفتار، قوانین زیباییشناسی هم تبدیلناپذیرند. در نتیجه هنر دینی تابع قوانین تغییرناپذیر الهی است.23
https://eitaa.com/saa_institute
🐠🦋 تفسیر زیبایی{جمال} :
📝ابنسینا سه امر را مقوّم زیبایی تلقی میکند: 1- داشتن نظم، 2- داشتن تألیف، 3- داشتن اعتدال؛ که در نتیجه اینها، "تناسب "حاصل میشود.
🌹اگربخواهیم یک معنای برتربرای" حسن" درنظر بگیریم فرمایش جناب شیخ الرئیس (ره) است که سه شرط برای حسن درنظر می گیرد:
نظم ، تالیف ، اعتدال 🦋🍎🌲
🌹با این اوصاف آیا "تجلی پرتو حسن " ، همان "ظهور "کل هستی
(از هرنوع و شکل و فراشکل و ماورایی و فیزیکی و متافیزیکی اش، مجردو مرکب)
در آیینه آفرینش نیست؟! که فرایند جاذبه نسبت به خداوند به نام "عشق" پدیدآورد!📚
🦋🦋🦋🦋🦋
الرَّحْمَٰنُ (1) عَلَّمَ الْقُرْآنَ (2) خَلَقَ الْإِنسَانَ (3) عَلَّمَهُ الْبَيَانَ (4) الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ بِحُسْبَانٍ (5) وَالنَّجْمُ وَالشَّجَرُ يَسْجُدَانِ (6) وَالسَّمَاءَ رَفَعَهَا وَوَضَعَ الْمِيزَانَ (7) أَلَّا تَطْغَوْا فِي الْمِيزَانِ (8) وَأَقِيمُوا الْوَزْنَ بِالْقِسْطِ وَلَا تُخْسِرُوا الْمِيزَانَ (9)
🌴🌴🌴🌴🌴
وَالسَّمَاءَ رَفَعَهَا وَوَضَعَ الْمِيزَانَ (7) أَلَّا تَطْغَوْا فِي الْمِيزَانِ (8) وَأَقِيمُوا الْوَزْنَ بِالْقِسْطِ وَلَا تُخْسِرُوا الْمِيزَانَ (9) / این آیات نماد همان "اعتدالی" هستند که جناب شیخ الرئیس بوعلی سینا(ره) درباره "حسن" می فرماید! چون یکی از بارزترین شرایط حسن، احسان، اعتدال و تعادل و عدالت ، در ساختارآن است !
ضمن "نظم و تالیف (الفت و مهر)🌹✅
#saapoem
#سعا
https://eitaa.com/saa_institute
@saapoem
✍️: ادراک عشق🌹
قامت کوتاه ادراکت نداند این مقال :
ذات حق مستغنی است ازعقل وعشق وحس وحال!
ازچه می بافی خیالِ اینکه«هو»عاشق به کیست؟
عشق دارد ابتلا، حتی شود گاهی وَبال!
درک جوهر از عَرَض، تقلید نظم و نثر نیست!
درس توحید و أَحَدٍ، کامل نگردد با خیال!
بر عَرَض حتی نداری دسترس! لافی نباف!
از پی اوهام در ثبت بلاهت، کم بِبال!
جلوهٔ حق از ازل باشد منزه از نیاز!
ناز را عارض ندان، دارد تعیُّن در جمال
رمز جام جم به خطّ جور و تجرید دل است!
در پی مستی مکن غوغاگری در قیل و قال
عقل وعشق وحس و وَهم آمیخت باادراک ما
حضرت حق، ذات یکتا، ذوالجلال لایزال -
تا مگر در پرتو انوار تابیده به مغز
نغز گفتاری تراود درغزل، نیکوسگال!
عشق، زهرآگین ترین پروانه درهر پیله ایست!
می کُشد باجلوه اش، حتی بدون انفعال
با «هواللّه» ضمیراست اینکه آسان می شود:
درک ِ عقل وعشق وحس و وَهم و وجدوشوروحال
کسوت عرفان به مقیاس ِارادت کن قیاس
با غزل هایم مرا، تکمیل کن در سن وسال! 📚
درس شاگردی بگیر از شعر ِ منظوم«سَعا»
پلکان از تجربه تاعقل می خواهد، کمال!🌹
مکتب شعر دینی درایران
سیدعلی اصغرموسوی
قم ـ ۲۷ شهریور ۱۴۰۱
🌹🌹🌹
#اللّه
#هو #هو_اللّه #عشق
#سعا #استاد_سعا
#روز_شعر#شعر_عرفانی#عرفان#عرفان_اسلامی#عرفان_شیعی #عارف#عرفا#عالم_صفات #ذات_حق#عقل
#saapoem
@saapoem84
@parwaneha.ir
@artqom_ir
@adabiyatqom
@anjoman_adabi_qom
#shear
#سیدعلی_اصغر_موسوی
#سیده_فاطمه_معصومه_موسوی #استادسید_علی_اصغر_موسوی
#مکتب_شعر_امامیه #شاعر_شهودی #شعر #شعر_آیینی #چهارحد #قم #تهران #خرقان #ورچند
https://eitaa.com/saa_institute
https://www.instagram.com/p/CisE55nK_rM/?igshid=MDJmNzVkMjY=
هوالعلیم💐
قامت ادراک
قامت ادراک تو، شعر مرا آیینه نیست!
اینکه می گویم دلیلش از نفوذ کینه نیست
قامت ادراک باید خاکسار حق شود
در تو جز گَرد تظاهر، گوهر آیینه نیست!
در هزاران سال اوراق سحر تابیده را
خوانده ام درسی که درکش جز به سوز سینه نیست
حق مرا در فقر داده خلعت سوداگری!
فخرمن جز عشق آن«آتشگر آدینه»نیست
عاشقم، جایی که تو حتی نمی دانی چرا؟
عارفم، آنجاکه قدّت درخور پشمینه نیست !
ای معمایی ترین«گنج»گذشته از عدم
«شعر»ناب من!که جایت جزدل گنجینه نیست
با دو بال«عقل و عشق»آزادشو ازاین قفس
روزگاراین«دیار»آن خوگر تهمینه نیست!
بس که پرورده به دامان مردمان کجنهاد!
در بساطش صحبت آسایش دیرینه نیست
تو رهایی از غم دنیا و اُخری، چون «سعا»
داغ عشقت مثل پیشانی، رهین پینه نیست
سیدعلی اصغر موسوی
14 بهمن 1402
#سعا #استاد_سعا #استاد_سیدعلی_اصغرموسوی
https://eitaa.com/saa_institute
#saapoem
@saapoem
🖋️📚🖋️📚
هوالعلیم💐
قامت ادراک
قامت ادراک تو، شعر مرا آیینه نیست!
اینکه می گویم دلیلش از نفوذ کینه نیست
قامت ادراک باید خاکسار حق شود
در تو جز گَرد تظاهر، گوهر آیینه نیست!
در هزاران سال اوراق سحر تابیده را
خوانده ام درسی که درکش جز به سوز سینه نیست
حق مرا در فقر داده خلعت سوداگری!
فخرمن جز عشق آن«آتشگر آدینه»نیست
عاشقم، جایی که تو حتی نمی دانی چرا؟
عارفم، آنجاکه قدّت درخور پشمینه نیست !
ای معمایی ترین«گنج»گذشته از عدم
«شعر»ناب من!که جایت جزدل گنجینه نیست
با دو بال«عقل و عشق»آزادشو ازاین قفس
روزگاراین«دیار»آن خوگر تهمینه نیست!
بس که پرورده به دامان مردمان کجنهاد!
در بساطش صحبت آسایش دیرینه نیست
تو رهایی از غم دنیا و اُخری، چون «سعا»
داغ عشقت مثل پیشانی، رهین پینه نیست
سیدعلی اصغر موسوی
14 بهمن 1402
#سعا #استاد_سعا #استاد_سیدعلی_اصغرموسوی
https://eitaa.com/saa_institute
#saapoem
@saapoem
🖋️📚🖋️📚
هوالعلیم💐
قامت ادراک
قامت ادراک تو، شعر مرا آیینه نیست!
اینکه می گویم دلیلش از نفوذ کینه نیست
قامت ادراک باید خاکسار حق شود
در تو جز گَرد تظاهر، گوهر آیینه نیست!
در هزاران سال اوراق سحر تابیده را
خوانده ام درسی که درکش جز به سوز سینه نیست
حق مرا در فقر داده خلعت سوداگری!
فخرمن جز عشق آن«آتشگر آدینه»نیست
عاشقم، جایی که تو حتی نمی دانی چرا؟
عارفم، آنجاکه قدّت درخور پشمینه نیست !
ای معمایی ترین«گنج»گذشته از عدم
«شعر»ناب من!که جایت جزدل گنجینه نیست
با دو بال«عقل و عشق»آزادشو ازاین قفس
روزگاراین«دیار»آن خوگر تهمینه نیست!
بس که پرورده به دامان مردمان کجنهاد!
در بساطش صحبت آسایش دیرینه نیست
تو رهایی از غم دنیا و اُخری، چون «سعا»
داغ عشقت مثل پیشانی، رهین پینه نیست
سیدعلی اصغر موسوی
14 بهمن 1402
#سعا #استاد_سعا #استاد_سیدعلی_اصغرموسوی
#saapoem
@saapoem
🖋️📚🖋️📚
#انجمن_ادبی_محیط
#انجمن_شعر_قم
#ادبخانه_مباهله
#ادراک #عقل#عشق
#غزل #شعر_انقلاب
#استاد_سید_علی_اصغر_موسوی
#شعر_عرفانی #شاعر #شاعر_شهودی
#شعر_فجر #ادبیات_انقلاب
#سید_علی_اصغر_موسوی
#شاعران_انقلاب_اسلامی
#شاعر_انقلاب #شعر_آیینی #شعر_دینی
#حوزه_هنری #تازه_به_دوران_رسیده
#حوزه_هنری_انقلاب_اسلامی
#حوزه_هنری_قم #بسیج_هنرمندان_قم #تظاهر #داغ_پیشانی
هوالعلیم💐
قامت ادراک
قامت ادراک تو، شعر مرا آیینه نیست!
اینکه می گویم دلیلش از نفوذ کینه نیست
قامت ادراک باید خاکسار حق شود
در تو جز گَرد تظاهر، گوهر آیینه نیست!
در هزاران سال اوراق سحر تابیده را
خوانده ام درسی که درکش جز به سوز سینه نیست
حق مرا در فقر داده خلعت سوداگری!
فخرمن جز عشق آن«آتشگر آدینه»نیست
عاشقم، جایی که تو حتی نمی دانی چرا؟
عارفم، آنجاکه قدّت درخور پشمینه نیست !
ای معمایی ترین«گنج»گذشته از عدم
«شعر»ناب من!که جایت جزدل گنجینه نیست
با دو بال«عقل و عشق»آزادشو ازاین قفس
روزگاراین«دیار»آن خوگر تهمینه نیست!
بس که پرورده به دامان مردمان کجنهاد!
در بساطش صحبت آسایش دیرینه نیست
تو رهایی از غم دنیا و اُخری، چون «سعا»
داغ عشقت مثل پیشانی، رهین پینه نیست
سیدعلی اصغر موسوی
14 بهمن 1402
#سعا #استاد_سعا #استاد_سیدعلی_اصغرموسوی
#saapoem
@saapoem
🖋️📚🖋️📚
#انجمن_ادبی_محیط
#انجمن_شعر_قم
#ادبخانه_مباهله
#ادراک #عقل#عشق
#غزل #شعر_انقلاب
#استاد_سید_علی_اصغر_موسوی
#شعر_عرفانی #شاعر #شاعر_شهودی
#شعر_فجر #ادبیات_انقلاب
#سید_علی_اصغر_موسوی
#شاعران_انقلاب_اسلامی
#شاعر_انقلاب #شعر_آیینی #شعر_دینی
#حوزه_هنری #تازه_به_دوران_رسیده
#حوزه_هنری_انقلاب_اسلامی
#حوزه_هنری_قم #بسیج_هنرمندان_قم #تظاهر #داغ_پیشانی