eitaa logo
ای مسیرکاروانت تا ابد آیینه پوش
75 دنبال‌کننده
533 عکس
191 ویدیو
7 فایل
اشعار عاشورایی (وقف) سید علی اصغر موسوی «سعا»، شاعر و پژوهشگر ادبیات دینی «مکتب شعر امامیه» 🌷🌴🖋️📚
مشاهده در ایتا
دانلود
حذف "عید تکریم سادات" و جایگزینی "عام بودن عید ولایت"!!! تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!!! "عید قدیر قم" 🤓🕌😎
هدایت شده از در محضر قرآن کریم و حضرات معصومین علیهم‌السلام
بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحیمِ شمارهٔ ۲۴۵ سلام عید سعید غدیر که در روایات به عید ٱللّٰهِ ٱلْأَکْبَر ملقّب است، را به حضور همهٔ شما سروران ارجمند عرض تبریک و تهنیت دارم. أَلْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتي ( مائده ۳ ) در لغت عربي دو کلمهٔ ( إِکْمال ) و ( إِتْمام ) صرف نظر از تفاوتهای تخصصی، حدوداً بمعنای ( کامل کردن ) باشد. اگرچه در زبان فارسی مفهوم ( تمام کردن ) را هم از کلمهٔ ( أَتْمَمْتُ ) برداشت میکنند ولی درست نیست چون ( تمام کردن ) از باب تفعیل از همین ریشه باشد یعنی ( تَتْمیم ) و اگر چیزی تمام نشده باشد و باقي مانده داشته باشد ( تَتِمَّة ) گویند که در فارسی ( تتمّه ) گفته می‌شود. امروز دین شما را کامل و نعمتم را بر شما کامل کردم. در این مقال فقط به یکی از تفاوتهای دو لفظ ( إِکْمال ) و ( إِتْمام ) إشارتی کوتاه دارم. ( إِکْمال ) آن مدل کامل کردن است که ممکن است با إنقطاع همراه باشد. مثلاً اگر کسی در ماه مبارک رمضان دو تا از روزه های خود را به دلیل موجه إفطار کرده ( یا مسافر بوده یا بیماری داشته ) تا رمضان آینده فرصت دارد که آن دو روزهٔ خود را قضا کند. پس کامل کردنِ روزه های رمضان انجام شده و تکلیف إلهي إجراء شده ولی با إنقطاع. این مفهوم می‌شود ( إِکْمال ) که در أحکام روزهٔ ماه مبارک رمضان می‌فرماید: وَ لِتُکْمِلُوا ٱلْعِدَّةَ وَ لِتُکَبِّرُوا ٱللّٰهَ عَلیٰ ما هَدیٰکُمْ ( بقره ۱۸۵ ) در آیهٔ مورد بحث هم می‌فرماید: أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ یعنی در طول بیست و سه سال، به هر مناسبتی آیه ای یا سوره ای نازل شده است. بعض آیات قرآنی راجع به بایدها و نبایدها است که همان آیاتُ ٱلْأَحکام باشد که چون استنباط أحکام فرعیه از آیات شریفه قرآن مجید بر همگان ناممکن است، تقلید کار را آسان کرده. بعض آیات قرآنی راجع به أَخلاقیات است که هر کسی باید خود، به گونه‌ای عمل کند که متخلّق به أخلاق قرآنی باشد و تقلید در این باره معنا ندارد. بعض آیات قرآنی راجع به اعتقادات و أساس و پایه و أصول است که هرگز تقلید در أصول جائز نیست. خلاصه اینکه این همه آیات شریفه در طول زمان نازل شده تا دین مبین اسلام کامل گردیده‌. این می‌شود ( إِکْمال ) ( إِتْمام ) آن مدل کامل کردن است که بدون انقطاع صورت می‌گیرد. مثلاً مُوالات از واجبات وضو و صلوٰة است. نمی‌توان صورت و دستها را وضو داد ولی مسح را بعد از یک إستراحت نیم ساعتی به جای آورد. حَجّ موالات دارد. نمی‌توان إحرام بست و طواف کرد و سعي یا تقصیر را برای سال بعد گذاشت. لذا می‌فرماید: وَ أَتِمُّوا ٱلْحَجَّ وَ ٱلْعُمْرَةَ لِلّٰهِ ( بقره ۱۹۶ ) یعنی مناسک حجّ و عُمره باید بدون وقفه أنجام شود. حالا نتیجهٔ این مقال چیست؟ إِکْمال دین را عرض کردم طیّ بیست و سه سال تمامی أحکام و أخلاقیات و إعتقادات نازل شده و دین مبین اسلامِ عزیز کامل شده است. اما فَقَرهٔ دوم آیهٔ شریفه که می‌فرماید: وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتي اما إِتمام نعمت إلهي وجود ( پدر و مادر ) است؟ نخیر! چون با مرگ إنقطاع حاصل می‌شود. عُمر و صحّت و عافیت است؟ نخیر! چون با مرگ یا بیماری، منقطع میشود. ثروت و جاه و مقام است؟ نخیر! چون با سرقت و برکناری، منقطع می‌شود. پس کدام نعمت است که لحظه‌ای إنقطاع ندارد و از قبل از تولد تا بعد از مرگ و در عرصهٔ قیامت مؤمنین راستین را همراهی و شفاعت می‌کند و در جَنّات عَدْن نیز: مُتَّکِئینَ عَلَیْها مُتَقابِلینَ ( واقعه ۱۶ ) عَلیٰ سُرُرٍ مُتَقابِلینَ ( صافّات ۴۴ ) و ( حِجْر ۴۷ ) هیچ نعمتی نیست بجز نعمت ولایت وجود مقدّس حضرت مولانا جناب إمام أمیر ٱلمؤمنین ( سَلامُ ٱللهِ عَلَیْهِ ) أَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ عَليٍّ أَمیرِ ٱلْمُؤْمِنینَ وَ إِمامِ ٱلْمُتَّقینَ وَ مَوْلَی ٱلْمُوَحِّدینَ إلتماس دعاء هجدهم ذُو ٱلْحَجَّة ٱلْحَرام ۱۴۴۵ ألحقیر: مُحَمّد بن ٱلمرحوم عَليٍ ٱلْقَمْصَريّ https://eitaa.com/joinchat/3980395085C2705350eb2
هدایت شده از در محضر قرآن کریم و حضرات معصومین علیهم‌السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سيد متولي رحمة ربي عليه
جانِ هستی💐 هرنفس درهست هستی،هستیش درجان،علی نور کیوان،نبض پنهان،جذبهٔ کیهان، علی نامش از اسماء اعظم مشتق و مفرد به ذات حجت حق،بطن قرآن،مصدر ایمان، علی شد یگانه مثل ذات حقتعالی در صفات از ازل مستغنی از تطبیق با همسان، علی فارغ از شرط فنا در شرق ممدوح بقا ذات انسان را به برهان جلوهٔ یزدان،علی حیدر کرار میدان های پر بیم و هراس برنگشته، پانهاده تا به هرمیدان، علی «عاشق ومعشوق وعشق»است ازنُمودجاذبه جذبهٔ شورحقیقت درضمیر جان،علی با«محمّدیاعلی»باشی،چه غم داری«سعا»؟ جان و دل رابا«محمّد»میشودمهمان«علی» (ع)💐 مکتب شعر امامیه مکتب شعردینی درایران سید علی اصغر موسوی قم- ۷مرداد ۱۴۰۰ عید غدیرخم ۱۴۴۲ @saapoem
صلوات بر حضرت موسی بن جعفر علیه السلام به نقل از حضرت امام عسکری علیه السلام اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْأَمِينِ الْمُؤْتَمَنِ ، مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ، الْبَرِّ الْوَفِيِّ ، الطَّاهِرِ الزَّكِيِّ ، النُّورِ الْمُنِيرِ، الْمُجْتَهِدِ الْمُحْتَسِبِ ، الصَّابِرِ عَلَى الْأَذَى فِيكَ ، اللَّهُمَّ وَ كَمَا بَلَّغَ عَنْ آبَائِهِ مَا اسْتُودِعَ مِنْ أَمْرِكَ وَ نَهْيِكَ ، وَ حَمَلَ عَلَى الْمَحَجَّةِ ، وَ كَابَدَ أَهْلَ الْعِزَّةِ وَ الشِّدَّةِ ، فِيمَا كَانَ يَلْقَى مِنْ جُهَّالِ قَوْمِهِ ، رَبِّ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ وَ أَكْمَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِمَّنْ أَطَاعَكَ ، وَ نَصَحَ لِعِبَادِكَ ، إِنَّكَ غَفُورٌ رَحِيمُ. منبع: بحارالأنوار، ج94، ص76 به نقل از جمال الاسبوع https://telegram.me/bashirhoseinii
🌴حکیم مکتب صادق دمیده مِهر بشارت به ساحتِ تجسیم که بعد عید غدیر، ارمغان دهد تقویم چه ارمغانی از این ناب تر، که در ابواء! خدا کند شرف «کاظمِ» ازبقا تکریم ستارگان همه مهمان کوی «ابواء»اند که در ولیمه فقط «نور» می شود تقسیم! گرفته پرتو انوار «هَلْ أتی'» صادق(ع) گشوده سفرۀ احسان به مجمع تعمیم سوال چشم «حمیده(س)» پر از یقین، اما: که بود؟ داد به نوزاد، سجده را تعلیم! شبیه حضرت موسی(ع)کلیم طور بقاست! به هر تجلّی او “پرتوانه“ هفت اقلیم ⬅️حکیم دولت برهان به مکتب جعفر(ع) بنای حکمت توحید را کند تحکیم! ➡️ ز بعد فتنۀ عباسیان به تفرقه گی دلیلِ وحدتِ«شیعه» به همتِ ترسیم! به خلق وخوی شریفش که کاظم الغیظ است نگاه سنگیِ فرعونیان شده تسلیم امام و زاهد و عابد، به مذهب توحید صبور و صابر و صائم، به محبس دژخیم اگرچه عمر شریفش گذشت در زندان! ولیک تا ابدالدهر، شیعه شد تعظیم صفای خاطر جدّم، همین غزل، امروز به شوق اشک، اگر واژه واژه شد تنظیم! چگونه حُسنِ خِتامی سزای تحمید است؟ که بر شرافت ممدوح خود شود تقدیم: به یمن دولت عشق اش، کنار شعر «سعا» بود که جام بگیریم از کف تسنیم ! [ان‌شاءالله]💐📚✅ مکتب شعرامامیه مکتب شعردینی درایران سیدعلی اصغرموسوی ۱۰شهریور ۱۳۹۷/ ۲۰ ذی الحجه/قم (لغت جدید) گی(لغت جدید) @saapoem
✅ هوالجمیل 🌴💐🌴 روز ولادت حضرت امام اباابراهیم موسی بن جعفر الکاظم (باب الحوائج) علیه السلام را خدمت تمامی دوستان، استادان وسخنوران ادب و هنر ایران و کشورهای اسلامی و سایر میهمانان تبریک عرض می کنم واز بذل محبت عزیزان و فرهیختگانی که حضوری یا از طریق ایتا، فیسبوک، واتساپ، تلگرام،اینستاگرام،یا پیامک تلفن، به مناسبت عید غدیرخم پیام تبریک فرستادند،فراوان، فراوان تشکر می کنم، عمروعزتتان همراه خانواده محترمتان درسایهٔ عنایات الهی و توجهات اهل بیت علیهم السلام پایدار ان شاءاللّه💐🙏🌴 ارادت مند: سیدعلی اصغرموسوی ، قم ٩تیرماه ۱۴۰۲ ۲۰ ذیحجه ۱۴۴۵ 💐🏵️💐🏵️💐🏵️💐
✅ هوالجمیل 🌴💐🌴 روز ولادت حضرت امام اباابراهیم موسی بن جعفر الکاظم (باب الحوائج) علیه السلام را خدمت تمامی دوستان، استادان وسخنوران ادب و هنر ایران و کشورهای اسلامی و سایر میهمانان تبریک عرض می کنم واز بذل محبت عزیزان و فرهیختگانی که حضوری یا از طریق ایتا، فیسبوک، واتساپ، تلگرام،اینستاگرام،یا پیامک تلفن، به مناسبت عید غدیرخم پیام تبریک فرستادند،فراوان، فراوان تشکر می کنم، عمروعزتتان همراه خانواده محترمتان درسایهٔ عنایات الهی و توجهات اهل بیت علیهم السلام پایدار ان شاءاللّه💐🙏🌴 ارادت مند: سیدعلی اصغرموسوی ، قم ٧تیرماه۱۴٠٣ ۲۰ ذیحجه ۱۴۴۵ 💐🏵️💐🏵️💐🏵️💐
🌷 هوالحی الذی لایموت شب جمعه،شب رحمت، شب دعا و ذکرویادعزیزان رفته تاملکوت. به یاداموات بزرگوارمان،جمیع شهدای اسلام، شهدای کرب بلا، "شهدای خدمت دولت"شهید دکتر رئیسی و همراهان "رحمت اللّه و رضوانه علیهم" (در چهلمین روز شهادت شان) و مؤمنین و مؤمنات،شعرا،علما،اندیشمندان،خادمان مردم، فقرا وتمام بی وارثان وبدوارثان و تمام محرومین جامعه جهانی شهدای مظلوم فلسطین غزه و همچنین«دایی عزیزم جناب"یعقوب اسلامی "و روح والدین و یاسمین دخت گرامی ام»واموات محترم اعضای گروه(رحمت الله علیهم اجمعین)،«فاتحه»ای با صلوات بر محمدوآل محمد،عنایت کنید:اللهم صل علی محمدوآل محمدوعجل فرجهم واهلک عدوهم من الجن وانس، من الاولین والآخرین،آمین یا رب العالمین اجرکم عنداللّه کثیرا💐 @saapoem https://eitaa.com/saa_institute 🌷🖋️📚
شرح غزلی از حضرت صائب به قلم جناب استاد سیدعلی اصغر موسوی http://saket1.blogfa.com/post/199
حکمت: بسط و قبض بسط و قبض فکری معمولاًدراثرتربیت ایجاد می شود! تربیت علمی یاتربیت دینی؟ یا تربیت همزمان هردو؟! ماشیعیان که معمولاًخود را بهترین انسان های روی زمین وکامل و شامل ازایمان گرفته تانبوغ می دانیم!!! معمولاحتی بیشتراز«یک میلیمتر »جلوترازدماغ مان،ازهستی کیهانی و ساختارجهان فعلی چیزی نمی دانیم!!! کفاری که دراین ماه مبارک،همه چی می خورندونیمه لخت می گردندودرآخرت هم همگی داخل گودال جهنم سوزانده می شوند!!! الان در«اروپا»مرکز«شتاب دهنده ذرات»رابرای شناخت ساختار وجودی کیهان ساخته اند : [سرن (CERN)یاسازمان اروپایی پژوهش‌های هسته‌ای(فرانسوی: Conseil Européenne pour la Recherche Nucléaire)، بزرگ‌ترین آزمایشگاه فیزیک ذره‌ای جهانست که درسال۱۹۵۴دربخش شمال‌شرقی شهرژنودرکشورسوییس درمجاورت مرزفرانسه ایجادشد.] مشابه همین فعالیت درابعادکوچکتردر آمریکانیزساخته شده است. به قول سعدی: ماکجاییم دراین بحرتفکرتوکجایی؟! ⚛مطالعات کفار: »نظریه جاذبه »نسبیت عام »کوانتوم »نظریه ریسمان ها »نیروهای ذرات بنیادین »درگیری ذرات »سیاه چاله ها »جهان موازی 🕌 مطالعات ونظرات ما: دعای نظر »سحر ثواب ذکر ثواب خرما ... وقس علی هذا ⌛️⚰🕯🔭🔬
ارباب ها 🏁🚩🏳️ 👈روستای ما دو ارباب داشت که همیشه بایکدیگر اختلاف داشتند هر کدام هم کلی چماقدار دور وبر خود جمع کرده بودند یک روز که اختلافات بالا گرفته بود قرار شد فردا برای چماق کشی باطرفداران اربابِ مقابل به صحرا برویم اما من یک روز مانده به چماق کشی به خانه ارباب خودمان رفتم. در نیم‌باز بود و باگفتن یاالله وارد حیاط خانه شدم دیدم هردو ارباب درحال کشیدن قلیان هستند ! گفتم: ارباب مگر فردا چماق کشی نیست، پس چرا باهم قلیان می‌کشید! 🏳️ ارباب گفت: شماها قرار است دعوا کنید نه ما !!! 🚩🏁👉 ✅📚العاقل یکفی بالاشاره 📚✅
✍️ هوالعلیم (به مناسبت «روز قلم»وتکریم اهالی قلم) سرشارازهنر،آنگاه که ازلی ترین نقش رابرپرده خلقت زد: هُوَالَّذى يُصَوِّرُ كُمْ فِى الْاَرْحامِ كَيْفَ يَشاءُ لااِلهَ اِلّا هُوَالْعَزيزُ الْحَكيمُ،جهان راصورتی دیگرنمود؛چراکه هنریعنی: تجلی جمال و جلال و کمال الهی درآیینه اوراق عشق ؛اوراقی که خداوندبه قلم آن، نگارش آن، تعهد آن، وقداست آن سوگند خورده است: " ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ "! فرهنگ و هنر متعهد مبدأ الهامی‌اش از خدا و مقصد پیامی‌اش به سوی خداست؛ همان گونه که درسوره الرحمن می فرماید: الرَّحْمَنُ،عَلَّمَ الْقُرْآنَ، خَلَقَ الْإِنْسَانَ، عَلَّمَهُ الْبَیَانَ ،همین"بیان"که آن را به انسان آموخته است ؛خود دارای بزرگترین و گسترده ترین مفاهیم تفسیری است.تفسیری که می باید مصداق تعهد قلم و "قلم متعهّد"نامیده شود! قلم متعهّد به دلیل اهورایی بودنش، همیشه وسعت پروازی کلمات را به بخش هایی همچون"جمال شناسی" و"جلال شناسی"و"کمال شناسی " می رساندوهنرمندی قلم در"انقلاب اسلامی"نیزسرچشمه از همین "نصوص الهی"گرفته است ؛قلمی که متاسفانه هنوز جایگاهش به خوبی معرفی نشده است! اینک، به واسطه«روزقلم» و روزتکریم سخنوران، نویسندگان و پژوهندگان، ضمن پاسداشت این روز و تأکید بر موارد ذکرشده، باید درپی آن باشیم تابادعوت از اهالی فرهنگ و هنرو اندیشه"طرحی نودرانداخته" وهمه شاعران، نویسندگان، هنرمندان، ادبا و اندیشمندان عرصهٔ فرهنگ و هنر و پژوهش را برای تعالی فرهنگ و هنرمتعهد این سرزمین به"وحدت و همراهی"فرابخوانیم. این مهم نیز به سامان نخواهدرسید مگرمدیران فرهنگی-هنری کشور ؛ حرمت ادباء، نویسندگان وهنرمندان واندیشمندان را "پاس"بدارند! وضعیت"معیشت""نشر آثار""حفظ حرمت هنری–ادبی" آنان ،این روزها به هیچ وجه شایسته شأنشان نیست و این را همه مدیران سیاسی–فرهنگی کشور خوب می دانند! سیدعلی اصغرموسوی قم-۱۴تیر۱۳۹۹ @saapoem #مکتب_شعر_امامیه https://www.instagram.com/p/CCOF2xfJJ1L/?igsh=MW5oYmg0ZG54MjJwaA==
✍️ هوالعلیم (به مناسبت «روز قلم»وتکریم اهالی قلم) سرشار از هنر، آنگاه که ازلی ترین نقش را بر پرده خلقت زد: هُوَالَّذى يُصَوِّرُ كُمْ فِى الْاَرْحامِ كَيْفَ يَشاءُ لااِلهَ اِلّا هُوَالْعَزيزُ الْحَكيمُ، جهان را صورتی دیگرنمود؛ چراکه هنر یعنی: تجلی جمال و جلال و کمال الهی در آیینه اوراق عشق ؛ اوراقی که خداوند به قلم آن، نگارش آن، تعهد آن، وقداست آن سوگند خورده است: " ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ "! فرهنگ و هنر متعهد مبدأ الهامی‌اش از خدا و مقصد پیامی‌اش به سوی خداست؛ همان گونه که درسوره الرحمن می فرماید: الرَّحْمَنُ،عَلَّمَ الْقُرْآنَ، خَلَقَ الْإِنْسَانَ، عَلَّمَهُ الْبَیَانَ ،همین "بیان" که آن را به انسان آموخته است ؛خود دارای بزرگترین و گسترده ترین مفاهیم تفسیری است.تفسیری که می باید مصداق تعهد قلم و "قلم متعهّد"نامیده شود! قلم متعهّد به دلیل اهورایی بودنش، همیشه وسعت پروازی کلمات را به بخش هایی همچون "جمال شناسی" و "جلال شناسی" و "کمال شناسی " می رساندو هنرمندی قلم در "انقلاب اسلامی"نیز سرچشمه از همین "نصوص الهی " گرفته است ؛قلمی که متاسفانه هنوز جایگاهش به خوبی معرفی نشده است ! اینک، به واسطه «روزقلم» و روزتکریم سخنوران، نویسندگان و پژوهندگان، ضمن پاسداشت این روز و تأکید بر موارد ذکرشده، باید درپی آن باشیم تابا دعوت از اهالی فرهنگ و هنرو اندیشه ، "طرحی نو درانداخته" و همه شاعران، نویسندگان، هنرمندان، ادبا و اندیشمندان عرصهٔ فرهنگ و هنر و پژوهش را برای تعالی فرهنگ و هنرمتعهد این سرزمین به "وحدت و همراهی " فرابخوانیم. این مهم نیز به سامان نخواهدرسید مگرمدیران فرهنگی - هنری کشور ؛ حرمت ادباء، نویسندگان و هنرمندان و اندیشمندان را "پاس " بدارند! وضعیت "معیشت" ، "نشر آثار" و "حفظ حرمت هنری – ادبی" آنان ،این روزها به هیچ وجه شایسته شأنشان نیست و این را همه مدیران سیاسی – فرهنگی خوب می دانند! نکته کاملا ضروری علاوه بر حفظ حرمت اهالی هنروادب؛ در حفظ "آرمان الهی و انسانی قلم" این است که با پایبندی به هنروادب و اندیشه "بومی" ؛سعی شود تا از نفوذ فرهنگ بیگانه و تخریب گر جلوگیری کرده و نگذاریم تا گنجینه های گرانبها و دیرین ادبی – هنری کشور ازبین رود! برای رسیدن به "تمدن اسلامی" درعصرکنونی ،"همتی مضاعف" نیاز است که با توکل به ذات یگانه آفریدگار هنروادب (جل جلاله) وتوسل به معصومین (ع) ،هنرمتعالی اسلام و انقلاب را به جهان معرفی کنیم . این مهم باشعاررسانه ای نیز برآورده نخواهدشد! چراکه درطی سه دهه گذشته ،اجلاس مهم تنها با نشست مدیران و گزارش اهالی رسانه و بدون خروجی های مهم و کارساز برگزارشده است! رسیدن به تمدن فرهنگی - هنری ،سرمایه گذاری می خواهد،نه شعار؟! متاسفانه ،سال هاست موعظه جای هنرو ادب و فرهنگ را گرفته و همهٔ امور با مواعیظ مدیران ناشی فرهنگی و موعظه گران حوزه معارف اسلامی ،تکمیل و جمع و گزارش می شود! که تنها دست آوردش ،فقط شعاراست! رسیدن به قله های باورپذیر فرهنگ و هنرانقلاب اسلامی ان شاء الله دوراز دسترس هم نخواهدبود؛ هنوزهم درنگاه شاعران، نویسندگان و پژوهشگران عرصهٔ فرهنگ و هنر این کشور شکوفاست؛ اما بشرطها و شروطها... سیدعلی اصغرموسوی (شاعر، نویسنده، پژوهشگرادبیات دینی) قم - ۱۴ تیرماه ۱۳۹۹ https://eitaa.com/saa_institute 🖋️📚💐
✅💚الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَا يَبْلُغُ مِدْحَتَهُ الْقَائِلُونَ وَ لَا يُحْصِي نَعْمَاءَهُ الْعَادُّونَ وَ لَا يُؤَدِّي حَقَّهُ الْمُجْتَهِدُونَ الَّذِي لَا يُدْرِكُهُ بُعْدُ الْهِمَمِ وَ لَا يَنَالُهُ غَوْصُ الْفِطَنِ الَّذِي لَيْسَ لِصِفَتِهِ حَدٌّ مَحْدُودٌ وَ لَا نَعْتٌ مَوْجُودٌ وَ لَا وَقْتٌ مَعْدُودٌ وَ لَا أَجَلٌ مَمْدُودٌ فَطَرَ الْخَلَائِقَ بِقُدْرَتِهِ وَ نَشَرَ الرِّيَاحَ بِرَحْمَتِهِ وَ وَتَّدَ بِالصُّخُورِ مَيَدَانَ أَرْضِهِ أَوَّلُ الدِّينِ مَعْرِفَتُهُ وَ كَمَالُ مَعْرِفَتِهِ التَّصْدِيقُ بِهِ وَ كَمَالُ التَّصْدِيقِ بِهِ تَوْحِيدُهُ وَ كَمَالُ تَوْحِيدِهِ الْإِخْلَاصُ لَهُ وَ كَمَالُ الْإِخْلَاصِ لَهُ نَفْيُ الصِّفَاتِ عَنْهُ لِشَهَادَةِ كُلِّ صِفَةٍ أَنَّهَا غَيْرُ الْمَوْصُوفِ وَ شَهَادَةِ كُلِّ مَوْصُوفٍ أَنَّهُ غَيْرُ الصِّفَةِ فَمَنْ وَصَفَ اللَّهَ سُبْحَانَهُ فَقَدْ قَرَنَهُ وَ مَنْ قَرَنَهُ فَقَدْ ثَنَّاهُ وَ مَنْ ثَنَّاهُ فَقَدْ جَزَّأَهُ وَ مَنْ جَزَّأَهُ فَقَدْ جَهِلَهُ وَ مَنْ أَشَارَ إِلَيْهِ فَقَدْ حَدَّهُ وَ مَنْ حَدَّهُ فَقَدْ عَدَّهُ وَ مَنْ قَالَ فِيمَ فَقَدْ ضَمَّنَهُ وَ مَنْ قَالَ عَلَامَ فَقَدْ أَخْلَى مِنْهُ كَائِنٌ لَا عَنْ حَدَثٍ مَوْجُودٌ لَا عَنْ عَدَمٍ مَعَ كُلِّ شَيْ‏ءٍ لَا بِمُقَارَنَةٍ وَ غَيْرُ كُلِّ شَيْ‏ءٍ لَا بِمُزَايَلَةٍ فَاعِلٌ لَا بِمَعْنَى الْحَرَكَاتِ وَ الْآلَةِ بَصِيرٌ إِذْ لَا مَنْظُورَ إِلَيْهِ مِنْ خَلْقِهِ مُتَوَحِّدٌ إِذْ لَا سَكَنَ يَسْتَأْنِسُ بِهِ وَ لَا يَسْتَوْحِشُ لِفَقْدِهِ أَنْشَأَ الْخَلْقَ إِنْشَاءً وَ ابْتَدَأَهُ ابْتِدَاءً بِلَا رَوِيَّةٍ أَجَالَهَا وَ لَا تَجْرِبَةٍ اسْتَفَادَهَا وَ لَا حَرَكَةٍ أَحْدَثَهَا وَ لَا هَمَامَةِ نَفْسٍ اضْطَرَبَ فِيهَا أَحَالَ الْأَشْيَاءَ لِأَوْقَاتِهَا وَ لَأَمَ بَيْنَ مُخْتَلِفَاتِهَا وَ غَرَّزَ غَرَائِزَهَا وَ أَلْزَمَهَا أَشْبَاحَهَا عَالِماً بِهَا قَبْلَ ابْتِدَائِهَا مُحِيطاً بِحُدُودِهَا وَ انْتِهَائِهَا عَارِفاً بِقَرَائِنِهَا وَ أَحْنَائِهَا💚📚                                                                                                                                سپاس و ستايش ويژه خداست كه هيچ زباني از عهده آن برنيايد، و شمارشگران زبردست و ماهر، شمار نعمتهاي او را نتوانند، و تلاشگران پرتوان از اداي حقّ او ناتوانند، و ژرفاي انديشه بر كرانه بيكران او سرگردان است. هيچ حصاري گستره صفات الهي را تنگ نگيرد، و دست و زبان از وصف جمالش درمانَد، و هنگام و پاياني بر آن نباشد. خدا آفريدگان را در پرتو قدرت خويش برنهاد، و بادها را پيشقراولان رحمتش پراكند، و با صخره‏ها لرزش زمين را مهار كرد. 📝آغاز دين، شناخت خداست، و شناخت راستين، حق باوري و دل بدو دادن است، و باور كامل، پيرايش ذاتش از آلايشِ شرك است، و حقيقت توحيد، اخلاص و ستردن ريا است، و كمال اخلاص، بينش وحدت در ذات و صفات الهي است، كه هر «صفتي» خود شاهد جدايي با «موصوف» است و هر «موصوفي» فريادگر دوگانگي با «صفت». پس آن كه خداي سبحان را چنين به وصف آرد، همسنگ آدميانش ساخته است، و آن كس كه همتايي براي او بيند، ذات پاك الهي را دوگانه ديده است. و دوگانگي در حكم تجزيه اوست و تجزيه خداوند يعني نشناختن او. و آن كس كه خداي را در «سويي» بيند و بدو اشاره كند، او را محدود ديده و در شمار آفريدگان شمرده است. و آن كه بپرسد خدا در كجاست و يا قلمرو حكومتش تا كجاست، وابسته آنجا قرارش داده و بخشي از هستي را از حضور او غايب ديده است.{عالم محضر خداست} «هست» يي كه غبار پديدگي بر دامن كبريايش ننشسته و از مرز عدم ظهور ننموده است. او با همه پديدگان است ولي ناپيوسته، و جداي از آنهاست، نه چون بيگانه. انجام امور به دست اوست امّا نه در محدوده «ابزار» و «حركتها». «بينا» ست از آنگاه كه «نگرش سويي» نبوده است. «يكتا» ست چون والاتر از آن است كه آفريده‏اي دمساز او گردد و فقدانش دلتنگي آرد. {آفرينش بي‏الگوست، و آفريدگار بي‏دستيار، و آفريدگان در مناسب‏ترين جايگاه} خداوند آفريدگان را از آغاز، بي‏هيچ «جولان انديشه» و بهره‏وري از تجربه، پي افكند و نيازي به حركت جديد در ذات خود و يا «همامه‏اي» از فراسوي آن نداشت. هر چيز را به هنگام آورد، و دوگونگان را همگون ساخت، و هر پديده را سرشت ويژه داد و بدان پايبند كرد. او پيش از آفرينش، آفريدگان را مي‏شناخت و از زير و بم اين شعرِ ناسروده آگاه بود و بر جزئيّات و جوانب و انجام آن محيط.✅نهج البلاغه خطبه یکم📚 https://telegram.me/saapoem