eitaa logo
کتابخانه نقد تصوف و عرفان🕸صفیر شیطان🕸
516 دنبال‌کننده
376 عکس
85 ویدیو
104 فایل
📚اولین کتابخانه دیجیتال نقد تصوف و عرفان 🌟معرفی آثار تخصصی و دانلود رایگان جستجو بر اساس مولف، موضوع،زبان، قرن 🛡 تلگرام: 🆔 https://telegram.me/safiresheytan 🛡 ایتا: 🆔 https://eitaa.com/safiresheytan وبلاگ: 🌐 http://safiresheytan.blogfa.com/
مشاهده در ایتا
دانلود
⛅️ (ترجمه) (۳) 1⃣رسول خدا وقتی که شنید که مردی از انصار مرده و کودکان صغیر از او باقی مانده و دارایی مختصر خود که پنج شش برده بود، را در راه خدا داده فرمود: 📛 اگر قبلاً به من اطلاع داده بودید نمی گذاشتم او را در قبرستان مسلمین دفن کنند.او کودکانی باقی می‌گذارد که دستشان پیش مردم دراز باشد❗️ 2⃣ پدرم امام باقر علیه السلام برای من نقل کرد که رسول خدا فرموده است که: 🌟همیشه در انفاقات خود از عائله خود شروع کنید به ترتیب نزدیکی، هرکه نزدیکتر است مقدم تر است.💯 3⃣علاوه بر همه اینها در نصّ قرآن مجید از روش و مسلک شما نهی می کند آنجا که می‌فرماید: ♨️الَّذِينَ إِذَا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَلَمْ يَقْتُرُوا وَكَانَ بَيْنَ ذَٰلِكَ قَوَامًا. یعنی متقین کسانی هستند که در مقام انفاق و بخشش نه تندروی می‌کند و نه کند روی. راه اعتدال و میانه را پیش می‌گیرند. 4⃣در آیات زیادی از قرآن نهی می‌کند از اسراف و تندروی در بذل و بخشش، همانطوری که از بخل و خِساست نهی می کند، ♨️إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ.(اعراف:۳۱) قرآن برای انفاق، حدّ وسط و میانه روی را تعیین کرده است نه اینکه انسان هرچه دارد به دیگران ببخشد و خودش تهی دست بماند و آنگاه دست به دعا بردارد که خدایا به من روزی بده! خداوند این چنین دعائی را هرگز مستجاب نمی کند، زیرا: 5⃣ پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: ⚠️خداوند دعای چند دسته از امتم را مستجاب نمی کند؛ ۱. كسى كه بر والدین خود نفرین می كند. ۲. کسی که بدون گرفتن شاهد و مَدرکی قرض داده، و اکنون بدهکار فراری را نفرين مي کند. ۳.مردى كه زنش را نفرین می كند، با آن که خدا طلاق را به اختیار او گذاشته است. ۴. کسی که در خانه خود نشسته و دست روی دست گذاشته و از خداوند روزی می‌خواهد! خداوند در جواب این بنده طمع کار جاهل می‌گوید: ▫️بنده من مگر نه این است که من راهِ حرکت و جنبش را برای تو باز کرده ام⁉️ ▫️مگر نه این است که من اعضا و جوارح صحیح به تو داده ام⁉️ ▫️به تو دست و پا چشم و گوش و حلق داده‌ام که ببینی و بشنوی و فکر کنی و حرکت نمائی و دست بلند کنی. ▫️بنابراین من حجت را به تو تمام کرده ام ،اكنون، اگر خواستم روزیت مي دهم و اگر خواستم بر تو سخت مي گيرم و دیگر نزد من حجتی نخواهی داشت❗️ ۵.کسی که خداوند به او مال و ثروت فراوان داده و با بذل و بخشش‌های زیاد آنها را از بین برده و دست به دعا برداشته که خدایا به من روزی بده ! خداوند در جواب به او می‌گوید: ▫️چرا بر خلاف دستور من میانه‌روی نکردی⁉️ ▫️مگر تو را از اسراف نهی نکرده بودم⁉️ ۶. كسى كه برای قطع صله رحم دعا نمايد. 6⃣ امام پس از اشاره به مورد نزول آیه؛ ♨️وَلَا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلَىٰ عُنُقِكَ وَلَا تَبْسُطْهَا كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُومًا مَحْسُورًا [در کمک به نیازمندان، ناخن‌خشک وخسیس نباش. آن‌قدرها هم دست‌ودل‌بازی نکن که دیگران سرزنشت کنند و از کار و زندگی وا بمانی!] که در آن پیغمبر در یک روز تمام طلاهای وصول یافته را به این وآن داده بود، این طور به بیانات خود ادامه می دهد؛ اینهاست احادیثی که از پیغمبر رسیده، آیات قرآن هم مضمون این احادیث را تایید می کند و البته کسانی که اهل قرآن و مومن به قرآن هستند به مضمون آیات قرآن ایمان دارند... ------------ 📚 الکافی،ج ۵، کتاب المعیشة، باب دخول الصوفیة على أبی عبدالله علیه السلام 🆔 @safiresheytan 🕸
⛅️ (جمع بندی) (۳) ⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ ✅بنابر این در اندیشه دینی: 👈 صوفیان مدّعی اند معانی اساسی تصوف را از تامل در آیات قرآن گرفته اند در حالیکه در این حدیث معلوم گشت یا همان ایشان ناشی از بدفهمی وسوء برداشت از آیات قرآن است. 👈صوفیان مدّعی اند در همه اعمال به پیامبر اقتدا می کنند اما قرائتی از سنّت پیامبر ارائه می کنند که با آیات قرآن ناسازگار است. 👈تصوف ریشه در و عدم توجه همه جانبه ایشان به دارد. 👈عامل انحراف و ضلالت صوفیان عبارت است از؛ ▫️ناآگاهی و یا انکار بعضی از مطالب بیان شده توسط قرآن و ▫️ناآگاهی به آیات محکم و متشابه آیات ناسخ و منسوخ و... ▫️ غور در و عمل کردن به احکام حاصل از این آیات ▫️عدم مراجعه به حاملین علوم قرآن یعنی معصومین 👈 در و اموال از اسراف و تبذیر باید پرهیز کرد. در مال به معنای زیاد خرج کردن و به معنای بیهوده خرج کردن است.تبذیر در مواردی است که اصلا شایسته انفاق نیست اما اسراف زیاده روی در مواردی است که انفاق سزاوار باشد. 🔘کسی که در غیر راه بندگی خداوند هزینه کند چه کم باشد چه زیاد فعلی از مصادیق تبذیر به شمار می‌آید. مَن أنْفقَ شيئا في غيرِ طاعةِ اللّه ِ فهُو مُبَذّرٌ . (تفسیر عیاشی،ج۲ص۲۸۸) 🔘 اگر کسی همه دارایی خویش را حتی در مصرف حلال هزینه کند و بی چیز بماند مرتکب اسراف شده است و در واقع در مسیر بندگی خدا به طور صحیح عمل نکرده است امام صادق علیه السلام فرمودند: لَو أنّ رَجُـلاً أنفَقَ ما في يَدَيهِ في سَبيلٍ مِن سَبيلِ اللّه ِ ما كانَ أحسَـنَ و لا وُفِّقَ، أ ليسَ يقولُ اللّه ُ تعالى : «و لا تُلْقُوا بِأيْدِيكُم إلى التَّهْلُكَةِ و أحْسِنُوا إنَّ اللّه َ يُحِبُّ المُحْسِنِينَ» (الکافی ج۴ص۵۳) 👈 از بدو پیدایش یک (سُنّی) بوده است.به همین جهت است که می بینیم امام صادق علیه السلام در مناظره با ایشان فقط به قرآن و روایات نبوی استدلال می کنند.در حالیکه اگر آنها شیعه بودند بایدسخن خود امام صادق و پدرانشان فصل الخطاب محسوب می کردند و به مناظره با امام خود بر نمی خاستند . 👈 امام صادق علیه السلام در فراز پایانی با کنایه به صوفیان فهماندند که سیره عملی آنها بر خلاف احادیث نبوی است و آنها ذره ای به ایمان ندارند زیرا سخن رابیشتر از کلام رسول الله قبول دارند و قرآن را مطابق میل و سلیقه ایشان می کنند. 🆔 @safiresheytan🕸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌼 🗯 ❤️علی جان! 🦋 مرا گر خاکِ راهِ مَرکبت، نقش جَبین باشد 🦋 کلاه دولتم، افتاده بر عرشِ برین باشد ✴️ تو مولانا مخوان، بیهوده، آن صوفیِ قونی را ✴️ جلال الدین، جمال الدین، امیرُ المومنین باشد 🆔 @safiresheytan🕸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍ 📔 📋مشخصات اثر: عنوان: مولف: تعدادصفحات: ۳۱۲ ناشر: موسسه خاتم النبیین،قم،۱۴۰۰ جلد: شومیز ✍معرفی اجمالی: 🔹مساله شریعت مهمترین و اثرگذارترین راه جذب در و است. هویت اسلامی عارف وصوفی در گروی میزان شرع مداری ایشان است و هر دو دنبال اثبات شریعت مداری خویش نزد پیروان و مریدانشان هستند. 🔸ازسوئی دیگر، موثرترین راه برای نقد تصوف نزد مردم، مساله شریعت گریزی صوفیان است؛ زیرا شریعت گریزی و اباحه گری را همگان می فهمند وتقبیح می کنند اما مباحث انتقادی عرفان نظری، از حوصله و درک عموم مردم خارج است.به همین جهت فقها با استناد به اقوال و تکیه بر اعمال خلاف شرع صوفیان ، بر شریعت گریزی آنها تاکید می‌کردند. ✴️ مدافعان تصوف نیز برای حفظ وجاهت خود نزد مسلمین؛ 🔘با برجسته کردن عبارات بزرگان صوفیه همچون ، و در لزوم پیروی از شریعت، بر پایبندی همیشگی خود به احکام شرع مقدس اسلام اصرار ورزیده و 🔘با تقسیمات گوناگون[فرقه ای وغیر فرقه ای، مکتب سُکر وصَحو، مکتب خراسان وبغداد، جَهَله ومحققین صوفیه] گروهی را پایبند به شریعت و دیگری را شریعت گریز معرفی می‌کنند وچنین وانمود سازند که اشکال از چند صوفی نماست نه اصل واساس تصوف.پس تصوف را نباید به کلی نفی کرد. ✅کتاب تصوف ومساله شریعت با پرداختن به مبانی فکری صوفیان اثبات می نماید که شریعت گریزی صوفیه اختصاص به یک فرقه و چند مورد جزئی ندارد بلکه تصوف در ذات خودش مبتنی بر پایه هایی فکری وعقیدتی مختلفی است که از آن شریعت گریزی پدید می آید وخانه از پای بست ویران است. نتیجه آنکه ما چیزی به نام و نداریم . از صوفی به عنوان صوفی جز شریعت گریزی انتظار نمی رود . 🌟این کتاب که از نظر شیوه و اتقان متن، در نوع خود کم نظیر است، از آنجا که به سراغ مصادیق جزئی نرفته ، بلکه منظومه فکری صوفیان را استخراج نموده، به معرفت جویان بسیار کمک می کند تا در این نزاع دیرینه صوفیان با فقها، جانب حقیقت را دریابند. ✅اهمّ مطالبی که در این کتاب می خوانیم عبارت است از؛ 👈تاریخ ادوار شریعت گریزی صوفیان 👈شریعت گریزی بر پایه معرفت شناسی 👈شریعت گریزی از رهگذر باطن گرایی 👈شریعت گریزی بر پایه روش فهم متون (هرمنوتیک و تاویل گرایی) 👈 شریعت گریزی بر پایه خداشناسی ▫️حلول و اتحاد ▫️وحدت شخصیه وجود ▫️فناء فی الله (فناذاتی وافعالی) ▫️رحمانیت خدا 👈شریعت گریزی بر پایه اندیشه ولایت ▫️ولایت تشریعی اولیاء صوفیه ▫️بیعت با قطب و رفع عقوبت ▫️تبعیت تام از قطب یا استاد (در مکتب عرفا) 👈شریعت گریزی بر پایه "استمرار نبوت" 👈شریعت برپایه انکار عذاب و خلود 👈شریعت گریزی بر پایه نظریه "نَفس" (انسان شناسی) 👈شریعت گزی از رهگذر نظریه "عصمت" 👈 شریعت گریزی برپایه نظریه "شریعت، طریقت، حقیقت" 👈شریعت گریزی بر پایه "جهان‌بینی عاشقانه" 👈شریعت گریزی در مکتب سُکر 👈توجیهات صوفیه پیرامون شریعت گریزی صوفیان 👈تطبیق عمل صوفیان بر مبانی نظری شزیعت گریزی (خانقاه،ریاضت،سماع، شطح، شاهدبازی وجمال پرستی) 🚚جهت سفارش کتاب به آیدی زیر پیام دهید؛ 📬 @A_mobarez 🆔 @safiresheytan🕸
4_5845994189766003662.pdf
392.6K
📑 فهرست کتاب "تصوف و مساله شریعت" 🖌نوشته: سید علیرضا موسوی 🚚جهت سفارش کتاب به آیدی زیر پیام دهید؛ 📬@A_mobarez 🆔 @safiresheytan🕸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🤡 📛این جناب مرتاض مدعی شده که در تمام طول زندگی بزرگسالی خودش، هیچ‌وقت دست خودش رو پایین نیاورده و همیشه تو این حالت زندگی کرده ! گویا بعد از چند سال، دست هم به این فرم عادت کرده و موقع خواب هم به همین شکل بالا می مونه! ✴️حالا اون دست که نابود شده، ولی اگه واسه اولین بار که دستش رو برد بالا، همونجا معلم اجازه میداد حرفش رو بزنه، شاید این اتفاق احمقانه برای این مرد نمیوفتاد😁 🆔 @safiresheytan🕸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔥 🔮 🔸روزی حضرت سلطان ولد (فرزند مولوی) فرمود که از یاران، یکی به حضرت پدرم شکایتی کرد که دانشمندان با من بحث کردند که: را قرآن چرا گویند؟ منِ بنده (در جواب) گفتم که؛ تفسیر قرآن است (نه خود قرآن). 🔹همانا که پدرم لحظه ای خاموش کرده، فرمود که: ✖️ای سگ! چرا (قرآن) نباشد؟ ✖️ ای خر! چرا نباشد؟ 😱 ای غَرّ خواهر! (*) چرا نباشد؟ ⚠️همانا که در ظروف حروف انبیا و اولیا جز انوار اسرار الهی مدرّج نیست و کلام خدا از دل پاک ایشان رسته، بر جویبار زبان ایشان روان شده است. ▫️خواه سریانی باشد ، ▫️خواه سبع المثانی، ▫️خواه عِبری، ▫️خواه عربی… 💠🔅💠🔅💠🔅💠 🔻 در مقدمه دفتر اول مثنوی، کتاب خود را همچون قرآن توصیف کرده و می ستاید ؛ 👈هذا کِتابُ المثنوی وَ هُوَ اُصولُ اُصولِ اُصولِ الدّینِ فی کَشْفِ اَسرارِ الوصولِ و الیَقینِ، 👈وَ هُوَ فِقهُ اللهِ الاَکْبَرُ وَ شَرْعُ اللهِ الاَزْهَرُ وَ بُرهانُ اللهِ الاَظْهَرُ، 👈مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکاةٍ فیها مِصباحٌ یُشْرِقُ اِشراقاً اَنْوَرَ مِنَ الاصباحِ، 👈و هُوَ جِنانُ الجَنانِ ذوالعُیونِ و الاَغْصانِ، 👈مِنْها عَیْنٌ تُسَمَّی عِنْدَ اَبْناءِ هذا السَّبیلِ سَلْسَبیلاً 👈وَ عِنْدَ اَصْحابِ المَقاماتِ وَ الْکَراماتِ خَیْرَ مَقاماً وَ اَحْسَنُ مَقیلاً 👈الاَبرارُ فیهِ یَأکُلونَ و یَشْرَبونَ و الاَحرارُ مِنْهُ یَفرَحونَ وَ یَطْرَبونَ 👈وَ هُوَ کَنیلِ مِصْرَ شرابٌ لِلصّابرینَ وَ حَسْرةٌ عَلی آلِ فِرعونَ وَ الْکافرینَ 👈کَما قالَ تَعالی یُضِلُّ بِهِ کَثیراً وَ یَهدی بِهِ کَثیراً 👈وَ اِنَّهُ شِفاءُ الصُّدورِ وَ جِلاءُ الاَحْزانِ وَ کَشّافُ القُرآن وَسَعَةُ الاَرْزاقِ وَ تَطییبُ الاَخْلاقِ 👈بِاَیْدی سَفَرَةٍ کِرامٍ بَرَرَةٍ یَمْنَعونَ أنْ لایَمَسَّهُ الّا الْمُطَهَّرونَ، 👈تَنْزیلٌ مِنْ رَبِّ العالَمین 👈لایأتیهِ الباطِلُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهَ 👈وَ اللهُ یَرْصُدُهُ وَ یَرْقُبُهُ وَ هُوَ خَیْرٌ حافِظاً وَ هُوَ اَرْحَمُ الرّاحِمینَ ❌ وَ لَهُ اَلقابٌ اُخَرُ لَقَّبَهُ الله تَعالی وَ اقْتَصَرْنا عَلی هذا القَلیلِ وَ القَلیلُ یَدُلُّ عَلی الکَثیرِوالجُرعَه علی الغَدیرِ. -------------- 📚مناقب العارفین، احمد افلاکی، ج۱ص۲۹۱ * نوعی فحش خراسانی 🆔 @safiresheytan🕸