eitaa logo
کتابخانه نقد تصوف و عرفان🕸صفیر شیطان🕸
513 دنبال‌کننده
373 عکس
85 ویدیو
104 فایل
📚اولین کتابخانه دیجیتال نقد تصوف و عرفان 🌟معرفی آثار تخصصی و دانلود رایگان جستجو بر اساس مولف، موضوع،زبان، قرن 🛡 تلگرام: 🆔 https://telegram.me/safiresheytan 🛡 ایتا: 🆔 https://eitaa.com/safiresheytan وبلاگ: 🌐 http://safiresheytan.blogfa.com/
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍مولانا محمد طاهر فرزند محمد حسين شيرازي نجفي قمي يكي از بزرگان علماي اماميه در قرن يازدهم هجري است. ☑️به جز ، هیچ دانشمند دیگری را در این دوره نمی‌شناسیم كه با این وسعت، به پرداخته باشد؛ 🔻 می‌نویسد: «نخستین کسی که علناً در دولت صفویه با صوفیه درافتاد و عقاید خرافی آنان را به باد انتقاد گرفت، عالم عظیم الشأن ملا محمدطاهر قمی، استاد اجازه علامه مجلسی، بود و چنان که خود می‌گوید: نخست بی‌علاقه به صوفیه نبوده؛ ولی بعدها که پی به فساد مشرب آن‌ها می‌برد، سرسختانه به مبارزه با آنان قیام می‌کند». 🔹سال تولد او دقيقا معلوم نيست و در كتب اصحاب تراجم در اين رابطه چيزي ذكر نشده است. 🔸زادگاهش شيراز بوده و در اصل شيرازي مي‏باشد. در اوان جواني به نجف اشرف كوچ كرد و در آنجا نشو و نما يافت. 🔹بعد از اتمام مراحل تحصيل، به شهر مقدس قم منتقل شد و در آنجا به مقام نائل آمد و مرتبه ‏_الاسلام و و جماعت را در اين شهر عهده‏ دار گرديد. او در ميان اقشار مختلف مردم محبوبيتي فراوان داشت و دستوراتش را همگان پيروي مي‏كردند. 🎖اين عالم جليل ‏القدر كه هم عصر قدس ‏سره است، از مشايخ اجازه ملا قدس‏ سره و قدس‏ سره مي ‏باشد. صراحت در گفتار، استدلال قوي، وسعت اطلاعات و دقت در بحث و تحقيق از ويژگي‏ هاي اوست. ✅ عصری که محمد_طاهر_قمی‌ می‌زیست، تدوین آثاری به زبان فارسی امر لازمی ‌بود؛ زیرا مذهب شیعه در میان افرادی رسمیت یافته بود که به زبان فارسی تکلم می‌کردند. 🔹از سویی هم زبان رسمی ‌محافل علمی ‌اسلامی ‌و حوزه‌های علوم دینی، عربی بود و نگارش آثاری به این زبان، نشانه توانایی علمی ‌مؤلف به شمار می‌رفت. ، علامت کم دانشی به شمار می‌رفت؛ 🔸همچنین نگارش مطالب دینی به زبان فارسی از تألیف دانش‌های دیگر دشوارتر بود؛ به علاوه دانشمندان مایل بودند با عربی‌نویسی آثار خود، امکان استفاده شمار بیشتری از مسلمانان را فراهم سازند. 🗯 با ملاحظه همه این امور، با خود می‌اندیشید که در چنین فضایی، وظیفه عالمان دینی برای چیست⁉️ و اگر عالمی‌ نوشتن به را دور از شأن خود می‌داند، چه کسی تشنگان معارف قرآنی و روایی را سیراب می‌کند⁉️ و اگر آنان به اندیشه‌ها و و مشکوک روی آورند، چه کسی جوابگوی عوارض ناگوار آن است⁉️ ⭐️وی‌ با در نظر گرفتن این حقایق، خود وارد میدان گردید و آثار آموزنده‌ای در زمینه‌های گوناگون معارف تشیع را برای فارسی زبانان به رشته نگارش درآورد. پس از او کسی که با جدیت این مسیر را ادامه داد، علامه محمدباقر مجلسی بود. 🌸براي اين شخصيت بزرگوار علاوه بر مقام علمي و در موعظه و نصيحت و مدح اهل‏بيت عليهم‏السلام ، به دو زبان فارسي و عربي وجود دارد كه نشان از جنبه ادبي و اخلاص او نسبت به اهل‏بيت عصمت و طهارت عليهم‏السلام دارد 🕌مولانا محمد طاهر قمي پس از عمري تلاش در راه خدمت به دين و فرهنگ ديني مردم، در سال ۱۱۰۰ (ه ق ) وفات كرد و در كنار مرقد صحابي حضرت امام رضا عليه‏السلام يعني قمي در قم به خاك سپرده شد. گفته‏ اند: در رحلت اين عالم بزرگ دو بيت زير سروده شده است: 🔆طاهر آن رونقِ شريعت و دين 🔆چون از اين خاكدان به آيین رفت 🔆شرع چون شد زِ فوت او كاسِد 🔆 عقل گفتا كه رونقِ دين رفت. 📚برخی از تألیفات عربی و فارسی ایشان در عبارت است از : 1⃣ فی ردّ شبهة المخالفین من المتصوفین والمتفلسفین: این اثر آن چنان در شهرت علمی ‌این دانشمند مؤثر بوده که در پاره‌ای کتب رجال، او را به نام صاحب حکمة العارفین می‌شناسند.محمدطاهر قمی‌ در این اثر، صوفیان و فلاسفه را مورد انتقاد قرار داده و به پاسخ گفته است. 2⃣ : این کتاب منحصراً در نقد تصوف نوشته شده است. 3⃣ : قصیده‌ای مفصل در ۳۱۱ بیت به زبان فارسی در مدح امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌باشد و بعد در احوال صوفیان و فلاسفه سخن گفته است. 4⃣ فی الرد علی الحکما والصوفیه: 5⃣ : این کتاب را محمدطاهر قمی‌ به نام شاه سلیمان صفوی نوشته و در آن از صوفیان نکوهش کرده است. 6⃣ یا رسالة الرد: رساله‌ای است در رد عقاید صوفیان که می‌گویند یکی از اهل تصوف بر آن نقدی نوشته و به ملا محمدتقی مجلسی نسبت داده است. 7⃣: 8⃣ : ☀️اميد است آثار به جا از او همواره مورد توجه واستفاده علاقمندان و طلب ‏كنندگان علم و دانش قرار گيرد. ------ 📌جهت اطلاع بیشتر↙️ 🌐http://wiki.ahlolbait.com/ملا_محمد_طاهر_قمي 🆔 @safiresheytan🕸
❇️ گفتار بزرگان درباره عظمت شخصیت ملا محمد طاهر قمی ⚜شرح‌حال‌نویسان عصر صفوی، او در زمره فضلا، محققین و از و در ورع و مقامات معنوی بوده است. 🔰 که با او معاصر بوده، ذیل عنوان «مولای اجل محمدطاهر بن محمدحسین شیرازی نجفی قمی» می‌نویسد: «وی از دانشوران بنام معاصر است. عالمی ‌محقق و در کمال دقت و وثوق و متکلمی‌ محدث و بزرگ و عالی مقام بود». 🔰 در معرفی این عالم عصر صفویه، نوشته است: «وی اصلاً شیرازی است. در نجف پرورش یافت و در قم توطن اختیار کرد. فاضلی بارع، محققی متکلم و از معاصرین علامه مجلسی و مشاهیر علمای زمان او بود. نسبت به جماعت صوفیه، سخت مخالف و بر اهل باطل و الحاد، سخت گیر بود». 🔰 صاحب كتاب گرانقدر «الغدير» پس از آن كه او را در شمار شعراي قرن يازدهم ذكر مي ‏كند درباره او مي‏ فرمايد: 🔹ملامحمد طاهر يكي از شاعران برجسته‏ اي است كه در انواع دانش‏ها دست داشت، و شخصيتي است كه از محسوب مي ‏شود، و از كساني است كه سلسله اساتيد در اجازات، بدو مي ‏پيوندد. او دانش فقه را با فلسفه صحيح عالي همراه دارد و كلام مورد وثوق او، با ادبيات او توأم است. فضيلت فراوان را با موعظه‏ هاي بليغ و نصايح كافي درآميخته، و حكمت‏هاي فراوان در كلام خود آورده، و اشعار بسياري كه گفته همه عقد مرواريد را كنار مي ‏زند. كتاب‏هاي تراجم مشحون از توصيف و ستايش اين است. 🔰 در مستدرك، او را ستوده و گفته است: عالمي جليل و شريف، و ، و داراي تأليفات بليغ و سودمند است. 🔰 در توصيف او مي‏ فرمايد: وي دانشمندي محقق و دقيق، فقيه و متكلم و محدثي جليل ‏القدر و داراي رتبه عالي مي‏باشد.. 🔰 قدس‏ سره نيز عباراتي نزديك به اين در مورد وي دارد. 🔰 مي ‏نويسد: محمد طاهر قمي، كه خداوند سايه او را مستدام دارد، پيشوا و علامه محقق و دقيق نظر و جليل‏ القدر و داراي منزلت و جايگاه بلند و هوش بسيار، و مورد وثوق و اطمينان، چشم و و ‏_ناپذير در راه آن، شخصيتي كه خصلت‏ هاي نيك و ستوده او و برتري همايش پاياني ندارد. خداوند تعالي بالاترين پاداش نيكوكاران را به او عطا فرمايد. 🔰مورخ كحّاله در معجم المؤلفين مي‏گويد: وي و و نقد كننده بود. 🔰آية‏اللّه‏ در موسوعه طبقات فقهاء، او را عالمي مي ‏داند كه علاوه بر مهارت در فقه و حديث، در علوم ديگر نيز صاحب نظر بوده و شعر را به عربي و فارسي سروده است و در بسياري از فنون داراي تأليفاتي مي‏ باشد. 🔰عبارت در مورد مولا محمد طاهر قمي چنين است: از مشاهير علماي اماميه عهد شاه سليمان صفوي و از مشايخ اجازه شيخ حرّ عاملي و ملامحمد باقر مجلسي و از وجوه و اعيان علماي عهد خود مي‏ باشد كه فقيه، متكلم، محقق، مدقق، محدث، ثقه صالح و واعظ متبحر جليل‏ القدر و عظيم ‏الشأن، در قم _الاسلام و و مطالع تمامي طبقات بود. مي ‏خوانده و به تاركين آن انكار شديد داشت، بوده و بين او و ملاخليل قزويني كه نماز جمعه را در زمان غيبت حرام مي‏ دانسته جرياناتي واقع شد و همچنين در مسأله تصوف نيز مكاتباتي بين او و يكي از علماي نامي وقت به عمل آمد و رساله ‏اي در ردّ صوفيه نوشته و جمعي از عرفا و علما را ردّ كرده است. 🔰 نيز چنين نوشته است: ملامحمد طاهر، فاضلي دانا و محققي متكلم و جليل‏القدر و نيكوكار و واعظي متبحر و از اقران علامه ‏ي مجلسي و دانشمندان به نام روزگار او بوده است. 🔰 در فوائد الرضويه درباره او مي ‏نويسد: عالم جليل، جليل نبيل، عين الطائفه و وجهُها، محقق مدقق، متكلم محدث، ثقه، فقيه، نبيه جليل‏ القدر، عظيم ‏الشأن، از جمله مشايخ اجازه علامه مجلسي قدس ‏سره و شيخ حر عاملي بوده و امام‏ جمعه و جماعت و شيخ ‏الاسلام بلده طيبه قم بوده. ------- 📚منبع : 🌐https://hawzah.net/fa/Magazine/View/6440/7051/85501/زندگی،-آثار-و-احوال-مولی-محمد-طاهر-قمی 🆔 @safiresheytan🕸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❄️ 🗣 (۷) 🤹‍♀ ⚠️غالباً خود ریاضت نمی‌کشند ، زن و زندگی دارند ،می خورند و می نوشند و از زندگی لذت می برند.💋 🤷‍♂ نیز چنین قانع می شوند که آنان به رسیده است و دیگر لازم نیست ریاضت بکشد و بهره مندی از به مقام و جایگاه وی آسیب نمی زند . ❌این سخن که فلان کس به مقام سعه رسیده است ،درست نیست؛ زیرا 🔘بشر هرگز به جایی نمی‌رسد که از آن بالاتر مقامی نباشد‌ علاقه انسان به ترقی و تکامل در مقاماتِ بالاتر ،بیشتر می گردد .چنانچه انبیا و اولیا آداب بندگی خداوند را بیشتر و جدّی تر از دیگران به جا می آوردند. 🔘اگر چنین چیزی صحیح بود باید رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و مولای متقیان علی علیه السلام نیز به چنین جایگاهی می‌رسیدند. 🚸علاوه بر این در بسیاری از ها و محافل و مجالس ،ریاضت جدی گرفته نمی شود تا مردم از دور آنان پراکنده نشوند❗️ 💠🔅💠🔅💠🔅💠 👥در همین اواخر بارها با کسانی برخورد کرده و درباره آنان سوال کردم ،می گفتند به فلان می‌رویم و اصلاً سخنی از ریاضت در میان نیست ؛ ❎چنان که استادان و هم هرگز بحثی از ریاضت نمی کنند، تنها به توضیح مفاهیم مختلف می پردازند که از نظر بحثِ لفظی، آنان را به اقسام گوناگون تقسیم کرده و هر یک از اقسام را نیز دوباره به اقسام دیگری تقسیم می‌کنند؛ مثلاً می‌گویند بر دو قسم است: حقیقی و غیرحقیقی .سپس را به چند قسم و غیر حقیقی را نیز به چندین قسم دیگر تقسیم می‌کند و در این باره به شرح و بحث می پردازند؛ 🏢 اما تا می توانند حتی نامی از ریاضت و زندگی ساده و دوری از غرور و خودخواهی و پرهیز از و داشتن به میان نمی‌آورند‼️ -------------- 📚 فریب سراب ص ۱۰۹ 🆔 @safiresheytan🕸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼 🗯 آیه الله ... ☑️ پاسخ به اشعار شاه نعمت الله ولی که بر اساس موسی وفرعون و کفر وایمان را خداوند می داند و شعر زیر را سروده است : 🚥🚥🚥🚥🚥🚥 👻در مرتبه اي جسم است در مرتبه اي روح است 👻در مرتبه اي جان است در مرتبه اي جانان 🍷در مرتبه اي جام است در مرتبه اي باده 🍷در مرتبه اي ساقي در مرتبه اي رندان 👑در مرتبه اي شاه است در مرتبه اي درويش 👑در مرتبه اي بنده در مرتبه اي سلطان ❌در مرتبه اي فرعون در مرتبه اي موسي ❌در مرتبه اي کفر است در مرتبه اي ايمان 🎭در مرتبه اي مخمور در مرتبه اي سرمست 🎭در مرتبه اي غمگين در مرتبه اي شادان 📜در مرتبه اي تورات در مرتبه اي انجيل 📜در مرتبه اي صحفست در مرتبه اي فرقان 👳‍♀در مرتبه اي يوسف در مرتبه اي يعقوب 👳‍♀در مرتبه اي مصر است در مرتبه اي کنعان 💦در مرتبه اي آب است در مرتبه اي کوزه 💦در مرتبه اي قطره است در مرتبه اي عمان 🧠در مرتبه اي عقل است در مرتبه اي نفس است 🧠در مرتبه اي حيوان در مرتبه اي انسان 🔥در مرتبه اي دوزخ در مرتبه اي جنت 🔥در مرتبه اي زندان در مرتبه اي بستان ☘در مرتبه اي طاها در مرتبه اي ياسين ☘در مرتبه اي حم در مرتبه اي سبحان ❄️در مرتبه اي دريا در مرتبه اي چشمه ❄️در مرتبه اي جوي است در مرتبه اي باران ⚠️اين مرتبه ها با تو از ذوق بيان کرديم ⚠️گر ذوق همي خواهي اين گفته ما مي خوان 📛هم جسمي و هم جاني هم ايني و هم آني 📛هم سيد و هم بنده با خلق مگو مي دان 💠🔅💠🔅💠🔅💠 🌟ایشان در کتاب ، طی یک مناظره فرضی ،اشعار شاه نعمت الله را نموده ولوازم فاسده اعتقاد به وحدت وجود را متذکر شده اند؛ ♤♤♤♤♤♤ 🔹حاج صمد آقا : عقیده من این است که حال عادّی نبوده است زیرا آدمی که شعورش را از دست نداده و مشاعرش مختلّ نشده باشد این طور پوچ و بیهوده نمی گوید🤣 🔸من بهتر از او شعر می‌گویم بعد حاجی شروع به خواندن کرد ؛ 👞در مرتبه ای پا است، در مرتبه‌ای موزه 👞هم موزه بدان او را ،هم شیره و خربوزه 😁صدای خنده حضار بلند شد❗️ 🔹حاج صمد آقا: چرا می خندید مگر اشعارشاه همین جور نبود ،خواهش می کنم چند دقیقه گوش دهید تا من هم چند شعری برای بیان آن بخوانم تا واضح شود که تمام آن بر خلاف قرآن و ضرورت دین است؛ 💥در مرتبه ای رازق، در مرتبه ای مرزوق 💥در مرتبه ‌ای مدیون، در مرتبه‌ای دیّان 🔮در مرتبه ای حامل، در مرتبه ای محمود 🔮در مرتبه ‌ای دزد است، در مرتبه‌ای هم خان 😳در مرتبه ‌ای دافع، در مرتبه‌ای مدفوع 😳در مرتبه ‌ای محکوم، در مرتبه‌ای منّان ☀️در مرتبه ای غافل ،در مرتبه ای مغفور ☀️در مرتبه ای مغلوب، در مرتبه‌ای گلدان 🚷در مرتبه ای شاکی،در مرتبه ا‌ی واطئ 🚷در مرتبه ای موطوء ،در مرتبه ای خندان ✴️در مرتبه ‌ای سارق، در مرتبه‌ای ممنوع ✴️در مرتبه ای مملوک ،در مرتبه‌ی امکان 🍼در مرتبه ‌ای فانی، در مرتبه‌ای مضطر 🍼در مرتبه ای مقبول، در مرتبه ای پستان 🌀در مرتبه ای محسوب ،در مرتبه ای مرضی 🌀در مرتبه ای غمگین، در مرتبه‌ای شیطان 👹در مرتبه ای آدم، در مرتبه‌ای جن 👹در مرتبه ای احمق، در مرتبه‌ای حیوان 👼در مرتبه‌ ای طفل، در مرتبه‌ای شیخ 👼در مرتبه ا‌ی جاهل، در مرتبه ای سودان ⚠️ لازمه عقیده اینان آن است که تمام صفات وحالات مخلوق بر خدا جاری است، بلکه خود اوست که به مختلف جلوه می کند وتمام افعال فعل اوست ؛ 🔹بر خلاف قرآن که از اول تابه آخر بر اساس است و آن که خالق منزه و مبرّاست از اینکه به حواس ظاهر و باطن، ادراک شود هرچه به حواس ادراک شود مخلوق است و مخلوق بر چند قسم است؛ خبیث و طیب ، مومن و کافر . 🔸مومن محبوب خداست ولی کافر دشمن خداست و خداوند کفار و مشرکین را غضب فرموده و لعنت کرده است. ❌نزد تمام موجودات و اطوار وجود حقند و همه اعمال خلایق نیز فعل اوست. ♨️سبحانه و تعالی عما یقولون علواً کبیراً♨️ ----------------- 📚تاریخ فلسفه وتصوف( مناظره دکتر با سیاح پیاده) ،شیخ علی نمازی شاهرودی ص۵۹ 🆔 @safiresheytan🕸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📣 📚 با توجه به استقبال خوب شما فرهیختگان وصوفی پژوهان از مرحله پیشین نمایشگاه مجازی کتاب ، به زودی در کانال "صفیر شیطان" با عناوین متنوع وجدید وارائه در نقد تصوف آغاز خواهد شد . 💥جزئیات بیشتر درباره زمان وفهرست کتب در اطلاعیه بعدی منتشر خواهد شد . 🌿باما همراه باشید 🆔 @safiresheytan🕸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💬 : بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم محضر مبارک استاد بزرگوار حضرت آیت الله العظمی..... دامت توفیقاته پس از سلام و عرض ارادت خواهشمند است حکم الله را درباره مسئله زیر مرقوم فرمایید ؛ ❇️اگر کسی در خواندن سوره حمد در نماز خود در موقع گفتن ایاک نعبد و ایاک نستعین قصد کسی کند( اعمّ از ائمه یا مرشد و قطب) و صورت او را در نظر بگیرد و یا شکل او را در ذهن حاضر کند و بگوید خطاب باید به خدا شود چون خدا را نمی بینیم تا مخاطب خود قرار دهیم باید طلعت احمد و حیدر را در نظر بگیریم وچون ما نمی توانیم صورت آنها را نیز تصور کنیم باید صورت مرشد را که ولیّ می باشد تصور نماییم بنده آن باشد که بیند روی او بندگی او کند برخوی او این عبودیت زعشق است و نیاز طاعت بی عشق مکر است و مجاز عشق هم ناید به دل بی علتی علت آن باشد که بینی طلعتی طلعت حق، احمد است و حیدر است با ولیّی کاین دو تن را مظهر است 💡اکنون سوال این است این عقیده درست و نماز چنین شخصی صحیح است یا نه⁉️ ----------- 📚 سیری کوتاه در مرام صوفی گری ،ص۱۹ محمد مردانی 🆔 @safiresheytan🕸
💬 : 🔰آیه الله ای: در هر صورت مخاطب قرار دادن غیرِ خدا در قرائتِ نماز و دعا ، مُبطِل نماز است و این عقیده، عقیده فاسدی است. 🔰آیه الله : این عقیده شرک و موجب خروج از دین است. 🔰 آیه الله : تصور مذکور فاسد است بلکه در حال نماز چنین تصوراتی مبطل نماز و موهم شرک و کفر است. 🔰 آیه الله : بسمه تعالی .عقیده مزبور باطل است خطاب احتیاج به بصیرت دارد نه دیدن خارجی یا تصورِ صورت. و چنانچه شخص در وقت گفتن" ایاک نعبد و ایاک نستعین" غیرِ خدا را قصد کند و به غیر خدا خطاب کند ،قرائت او باطل و نمازش هم باطل است بلکه در بعضی موارد داخل عنوان مشرک می باشد .والله العالم 🔰آیه الله سید : بسمه تعالی در فرض سوال نماز باطل است و این عمل شرک است. 🔰آیه الله : حرام و موجب بطلان نماز است. توضیح مسئله ؛ باید گفت دیدن خدا برای هیچکس حتی پیامبران و فرشتگان مقدور نیست چه آنکه او ذاتاً قابل رویت نیست ولی او همه جا حاضر است و آن موجودِ حاضر را باید قصد کرد و نماز را در پیشگاه او خواند و خود پیامبر اکرم نیز همانطور می‌خواند و احمد و حیدر و غیره را در نظر نداشت . 📛و این حرف اگر از دهنِ هرکس در آمده علامتِ جهل به خدا و شرک خفی است. آیا احمد حیدر چه کسی را در نظر می گرفت ؟و آیا ائمه علیهم السلام چه کسی را در نظر می‌گرفتند؟! این مطالب در نماز مانند توجه به بت است .در سر بریدنِ حیوان هم حرام است و هم مبطل نماز ،و ذبیحه هم میته می‌شود. 🔰آیه الله : بسم الله تعالی. مخاطب در "ایاک نعبد و ایاک نستعین" فقط و فقط ذات اقدس الهی است و مورد خطاب قرار دادن غیر خداوند شرک است و حرام. 🔰آیه الله : بسمه تعالی .این گونه نیت کردن حرام است و چه بسا موجب بطلان نماز است و باید فقط خداوند در نظر گرفته شود. 🔰آیه الله : بسمه تعالی .این کار حرام و نوعی شرک است. 🔰آیه الله : بسمه تعالی. پس از سلام، در فرض مذکور نماز چنین شخصی باطل است و قصد مزبور یک نوع شرک است و شرک از گناهان کبیره و احیاناً موجب کفر است. 🔰آیه الله : بسمه تعالی. در موقع گفتن" ایاک نعبد و ایاک نستعین " فقط باید خدای متعال را قصد کند و اگر غیر از خدای متعال مثل امام علیه السلام و یا دیگری را قصد کند ،شرک است و این گفته از بدعت های و طایفه است. 🔰آیت الله : خود ائمه علیهم السلام و اقطاب که" ایاک نعبد و ایاک نستعین "می‌گویند آیا مخاطبشان خداست یا به خودشان خطاب می کنند؟ و یا هرگز مخاطبی ندارد ؟! و یا اصولاً این جمله را در نماز نمی خوانند؟! و یا هرگز نماز نمی خواند و بالاخره چون خطاب به "ایاک" مخصوص به خداست، خطاب به دیگری باطل و شرک است ، زیرا خدا معبودِ یگانه و بدون واسطه است و اگر درخطاب ، رویت مخاطب شرط است، خدا هرگز مخاطب و معبود احدی نیست و این خود، توحیدِ در عبادتِ غیرِ خداست . وانگهی در صحت خطاب حضورو علم مخاطب شرط است که هر دو به تمام معنا در حضرت حق موجود است. 🔰آیه الله سید : بسمه جلت عظمته ؛نماز چنین شخصی باطل است و خود این عمل شرک است و با اسلام و تشیع منافی است. 🔰آیه الله : بسمه تعالی. جایز نیست بلکه یک نوع شرک است. قرآن فرموده است [و لا یشرک بعباده ربه احدا ]اگر کسی غیر خدا را به جای خدا بگیرد شرک در عبادت است . شعر ملاک نیست المعنا فی بطن الشاعر. اگر لازم می بود خود پیامبر دستور می داد . در نماز می بایست فقط به خدای متعال توجه نمایید اگر او را با چشم نمی توان دید اما با قلب می‌توان به او متوجه شد و این معنا با التزام به دستورات شرع محقق می‌شود نه غیر آن. 📑اصل تمام فتاوا با مهر و امضای مراجع بزرگوار در نظر اینجانب می باشد افرادی که باور ندارند می‌توانند مراجعه فرمایند و السلام. محمد مردانی ----------- 📚 سیری کوتاه در مرام صوفی گری ،ص۱۹ و۲۲۸ محمد مردانی 🆔 @safiresheytan🕸