eitaa logo
ساحت اندیشه
179 دنبال‌کننده
100 عکس
58 ویدیو
44 فایل
«گفتمانی پیرامون دین و اندیشه دینی» کلیه حقوق مادی و معنوی این کانال محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلا اشکال است.
مشاهده در ایتا
دانلود
ثواب💐🌹 یا عقاب🦂🐍 در قیامت بیشتر ما فکر می‌کنیم که خدا بعد از سنجش اعمال ⚖ بهمون ثواب می‌ده، یا مارو عقاب میکنه؛ یعنی مثلاً میگه بیا برو توی این خونه بهشتی 🏠 چون توی دنیا فلان کار خوب رو انجام دادی، خدا هم امروز این خونه رو بهت بجای اون کار خوبت هدیه می‌کنه. حالا ببینیم از دیدگاه قرآن 📖 آیا چنین چیزی قابل پذیرش هست یا نه !!؟ قرآن بین عمل و رفتار انسان، با پاداش یا عقاب الهی ارتباط قائل هست. اما ارتباطی که خدا بین عمل انسان و جزای اون عمل مطرح میکنه، یک نوع ارتباط خاص و در حقیقت عینیتِ میان عمل و جزا است. یعنی اینجوری نیست که ما مثلاً نماز بخونیم 🤲 و در قیامت بیان به ما بگن: چون توی دنیا نماز خوندی، نتیجه این نماز خوندنت فلان باغ بهشتی هست که برات فراهم کردیم؛ بفرمایید وارد باغتون بشید. یا چون فلان گناه 🙈 رو انجام دادی، نتیجه اون گناه این عذاب و آتش جهنم 🔥 است حالا بفرمایید وارد آتش بشوید. از نگاه قران 📖 عمل، مساوی با جزا است. یعنی قیامت، فقط جایگاه بروز آن پاداش و کنار رفتنِ پرده است، وگرنه خود نماز در این دنیا مساوی با باغ بهشتی در قیامت است، و یا خود گناه در این دنیا مساوی است با آتش جهنم در قیامت. یعنی در حقیقت، افعال و رفتارِ ما دو جنبه داره؛ یک جنبه ظاهری و یک جنبه باطنی؛ بین این دو جنبه تفکیک و جدایی وجود نداره. یعنی تنها فرقی که بین این دو جنبه وجود داره، ظهور و خفاء است. یعنی ظاهر نماز همین افعال و خم و راست شدن هاست، ولی باطن اون نعمت‌های بهشتی است. قران تصریح میکنه که انسان در قیامت خودِ عمل رو میبینه؛ چه خوب چه بد؛ «فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ» ، «إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ الْكِتَابِ وَيَشْتَرُونَ بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا أُولَئِكَ مَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ إِلَّا النَّار» «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
🛑 شهید فقهی، شهید عرفانی و شهید اجتماعی-سیاسی 🛑 یکی از مغالطه‌هایی که از دهن 🗣 و قلم 🖋 بعضی‌ها تراوش می‌کنه اینه که میگن: جمهوری اسلامی و رهبری کارش مغالطه است چون به هر ایرانی که کشته میشه لقب شهید میده - پرستار، پزشک، آتش‌نشان، مرزبان و ... - و این کار خلاف موازین فقهی و دینی هست. اولاً اتهام مغالطه، خودش یکی از بدترین مغالطه‌ها است. ثانیاً این‌ها خودشون گرفتار مغالطه مشترک لفظی هستند که توضیحش در ادامه میاد 👇👇؛ 🌹 از دیدگاه فقهی ، شهید کسی است که در معرکه‌ی جنگ و جهاد، همراه با امام معصوم یا نائب او کشته میشه 🩸؛ «... الشهيد و هو المقتول في الجهاد مع الإمام عليه السلام أو نائبه الخاص» (تحریر الوسیلة، ج۱، ص۶۶). همچنین کسی که در راه حفظ کیان اسلام کشته می‌شود 🩸، شهید به حساب می‌آید؛ «و يلحق به المقتول في حفظ بيضة الإسلام» (همان). منظور از «كسانى كه در حفظ كيان اسلام كشته مى‌شوند» شهداى معركه در دفاع از اسلام و مسلمين هستند، مانند شهداى در معرکه‌ی جنگ تحميلى (استفتاءات، ج۱، ص۸۰). منظور از معركه، محدوده‌ی تيررسِ دشمن 🏹 است - در حدودى كه جنگ هست -. پس شهرهای دور، معرکه بحساب نمیان، مگه اینکه واقعاً توی محدوده‌ی جنگ باشند. (استفتاءات، ج۱، ص۵۰۴) چنین شخصی احکام ویژه‌ای داره که در متون فقهی بین شده؛ مثلاً غسل 🚿 نداره، با همان لباسی که به آن داشته دفن 🪦 میشه و ... «فلايغسّل و لايحنّط و لايُكفّن» (تحریر الوسیلة، ج۱، ص۶۶). 🌹 دسته‌ای دیگر از افراد هستند که شهید عرفانی و ملکوتی به حساب میان. یعنی افرادی که برخوردار از مقام اخروی شهید💐 هستند، هرچند توی جنگ به شهادت نرسیده باشند. مثلاً افرادى كه در شهرها به وسيله منافقين و ... ترور 🔫 میشن، يا بر اثر بمباران 🧨 شهرها كشته میشن، یا افرادى كه براى جهاد سازندگى 🏗🛣 در روستاها و شهرها شهيد مى‌شوند، شهید فقهی نیستند (غسل و کفن و ... اونها ساقط نیست)، ولی اجر و پاداش شهيد رو دارند (استفتاءات، ج۱، ص۷۹ و ۸۰ و ۸۳). در روایات هم گروه‌های مختلفی از افراد را در زمره‌ی شهدا به حساب آوردند. مثل کسی که نیًت شهادت رو داشته باشه و در رختخواب بمیره؛ کسی که در راه دفاع از مال و خانواده‌اش کشته بشه؛ کسی که بتونه گناه کنه و خودش رو حفظ کنه؛ کسی که با محبت امیرالمؤمنین (علیه السلام) از دنیا بره و ... . یعنی هرکسی که عقیده و فعل خدایی داشته باشه و از دنیا بره، شهید - به معنی عام - است. ✅ ارتباط منطقی شهید فقیهی و شهید عرفانی، عام و خاص من وجه هست؛ (بعضی از شهدای فقهی، شهید عرفانی هستند و بالعکس). 🌹 دسته‌ای دیگه از کشته‌شدگان هستند که شهید اجتماعی-سیاسی 🇮🇷🇯🇴 به شمار میان. یعنی افراد غیرمسلمان و غیرمؤمنی که در رخدادهای اجتماعی کشته میشن و از نظر حکومت اسلامی - به صورت مستقیم یا غیر مستقیم - از عناوین و مزایای اجتماعی کشته‌شدگان مسلمان و مؤمن برخودار میشن. چون شرط قرار گرفتن در عنوان شهید فقهی و عرفانی، اسلام و ایمان است که شهید اجتماعی-سیاسی فاقد آن‌هاست. در حقیقت میشه گفت اصطلاح شهید در این مورد به کسی اطلاق میشه که با وجود عدم اعتقاد به معتقدات اسلامی و ایمانی، در راستای حفظ نمادها و کیان جامعه‌ای که اسلامی-ایمانی است جانِ خودش رو فدا میکنه⚰. ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
🤔 آلزایمر تاریخی یا دروغ و تحریف تاریخ !؟! 🤔 جناب آقای ضمن ابراز ناراحتی از رخداد پیش آمده برای یکی از طلاب در قم و نیز گله از مسئولین فرموده‌اند: «ما چنین روزگاری نداشتیم که در قم، مرکز حوزه علمیه، در خیابانی که تمام دفاتر مراجع و بزرگان در آنجاست، طلبه را با ماشین زیر بگیرند ...» حمل بر صحت مطلب آن است که حافظه‌ی تاریخی ایشان و برخی دیگر از همفکرانشان دچار فراموشی و مریضی شده است 😐 حرف‌های این افراد باعث می‌شود که ما برخی از چیزهایی که نباید به صورت عمومی مطرح کنیم را به زبان بیاوریم. برای شروع یکی از نامه‌های مرحوم آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری به رضاخان رو خدمتتون تقدیم میکنیم؛ حضور مبارک اعلیحضرت شاهنشاهی (خلد الله ملکه). بعد از تقدیم أدعیه خالصانه؛ مشهود خاطر همایونی بوده که احقر همیشه تعالی و ترقی دولت عِلّیّه را منظور داشته و اهم مقاصد می‌دانسته فعلاً هم به همین نظر عرضه می دارد اوضاع حاضره که بر خلاف قوانین شرع مقدس و مذهب جعفری «علیه السلام» است که موجب نگرانی داعی [نگارنده] و عموم مسلمین است. البته بر ذات ملوکانه که امروزه حامی و عهده‌دار نوامیس اسلامیه هستید حتم و لازم است که جلوگیری فرمایید. عموم اهالی ایران بلکه مسلمین دنیا را قرین تشکر فرموده، امید است رفع اضطراب این ضعیف [نگارنده] و عموم ملت شیعه بشود. الاحقر عبدالکریم حائری 🛑جالب اینه که رضاخان خودش جواب این نامه رو نمیده 😔 «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh https://ble.ir/sahat_andisheh t.me/sahat_andisheh
😐 آقای علوی بروجردی یادش نیست، ولی توی یه برهه‌ای روحانیون اینقدر عزیز بودند که صبح فرار می‌کردند، شب برمی‌گشتند 😐 خاطره امام خمینی از دوران اختناق پهلوی: آن زمان در مدرسه فیضیه درس میگفتم. عده‌ای در درس حاضر می‌شدند. یک روز که رفتم فقط یک نفر در کلاس بود. آن شخص گفت: این آقایان همه فرار کردند و رفتند به باغ‌های اطراف. طلبه‌های مدرسه فیضیه هم قبل از آفتاب فرار می‌کردند و به باغ‌های اطراف می رفتند و آخر شب برمی‌گشتند. بنابود که لباس روحانیت به کلی خلع شود و از بین برود صحیفه امام، جلد ۱۰ ، صفحه ۳۵ پ.ن: متن با اندکی ویرایش📝 «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh https://ble.ir/sahat_andisheh t.me/sahat_andisheh
ابراز محبت بزرگواران نسبت به مطالب کانال ساحت اندیشه پیرامون موضوع 🙏🌹🙏🌹🙏
🛑 آخوندها؛ طبقه‌ی پَست، بی‌وجدان و مُفسِد جامعه!! 🛑 🌹این هم اون سندی 📄 که وعده‌ش رو داده بودیم🌹 ۴-۵ روز بعد از غائله محاصره حرم حضرت معصومه «علیهاالسلام» توسط رضاخان و لشکر زرهی ارتش، و فحاشی، کتک‌زدن و دستگیری مرحوم آیت الله بافقی، دفتر مخصوص شاهنشاهی 📝 به سران لشکر و فرماندهان 👮‍♂ ارسال می کنه. بد نیست برای بازگشت حافظه‌ی آقای علوی بروجردی و برخی دیگه بخشی از این سند رو ببینیم. میگن استفاده از «الکتروشوک» برای برگشت حافظه مفیده 😉؛ «از چندی قبل به این طرف به طوری که همه می دانید یک عده از طبقه وعاظ و ذاکرین و آخوندها، که در حقیقت این عده را باید از اشخاص پست و بی وجدان و طبقه‌ی مُفسِد مملکت محسوب نمود ... روزبه‌روز بر تجرّی و جسارت خود افزوده ... تا اینکه کار بیشرمی را به جایی رسانیدند که در شب اول سال در قم، یکی از نوع آن‌ها مَفسَده بر پا کرده و طوری از حدِّ خود خارج شد که ممکن بود اشخاص آن حوزه همه اعدام شوند و خود آن محوطه (حرم حضرت معصومه «علیهاالسلام») نیز [که] مرکز این فساد قرار گرفته بود، محو و معدوم گردد ...» پ.ن: سند از فصل‌نامه «مطالعات تاریخی» شماره۲۸، مقاله «سندهای بدون شرح» «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh https://ble.ir/sahat_andisheh t.me/sahat_andisheh
😐 آقایون کُتک ها و فحش‌هایی که روحانیت میخورد رو فراموش کردند 😐 شب عید نوروز ۱۳۰۷ 🎉، زن دوم رضاشاه (تاج‌الملوک) و زن چهارمش (عصمت الملوک)، همراه اشرف، شمس و ... به زیارت حضرت معصومه (علیها السلام) آمدند. بعد از زیارت، خانواده شاه به بالای غرفه‌های رواق و منتظر پایان سال ۱۳۰۶ شدند. زنان دربار که با چادر مشکی به زیارت رفته بودند، می‌خواستند آن را با چادر سفید عوض کنند. بعد از درآوردن چادر مشکی تا آنکه چادرها سفید را بیاورند، مدت زمانی زنانِ دربار بدون حجاب 🙈 در جایگاه بودند. در این هنگام واعظِ حرم، صحنه بی حجابی و بیخیالی زنان دربار را دید و به شدت اعتراض کرد😡. (در آن دوران حتی پوشیدن چادر سفید برای زیارت، کار قبیحی بود). صدای اعتراض به گوش آیت‌الله شیخ ‌محمدتقی بافقی (واسطه ماندن حاج شیخ عبدالکریم در قم و از همکاران نزدیک ایشان) رسید. او خود را به محل رساند و از خانواده شاه خواست که آنجا را ترک کنند. آن ها نیز با کمک مأموران به خانه تولیت حرم رفتند. مأموران تلگرافی برای رضاشاه زدند و ماجرا را برایش توضیح دادند. رضاشاه به شدت عصبی شد 👺و همراه یک لشگر زرهی به قم آمد و در ۲ فروردین، حرم را محاصره کردند. درهای مسجد را ⛏🪓 خرد کرده و به داخل مسجد ریختند. مردم از هر طرف فرار کردند، اما از پشت تیراندازی کردند و عده ای را کشتند. رضاخان وارد صحن حرم شد و دستور داد مرحوم بافقی را پیدا کنند. آیت الله بافقی را آوردند و به پشت روی زمین خواباندند. رضاشاه با چوبی که در دست داشت، این مجتهد 56 ساله را به باد کتک گرفت. تیمورتاش میگه: «آیت‌الله را با توهین و تحقیر، کشان کشان آوردند. شاه از بغض و کینه‌ای که از او داشت به ضرب و شتم شیخ پرداخت و از کتک زدن و فحش 🤬در حق حاج شیخ محمدتقی بافقی یزدی دریغ نکرد» آیت الله بافقی را به تهران برده و ۵ ماه زندانی کردند. سپس با وساطت آیت‌الله العظمی حائری یزدی از زندان رها شد، و به او اجازه دادند که در گوشه ای از حرم حضرت عبدالعظیم (علیه‌السلام) زندگی کند (حتی اجازه برگشت به قم را به آیت الله بافقی نداند). توجه فرمودید که قبلاً عزت آخوندها که آقایون مدعی هستند چقدر بوده 😉 «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی 👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh https://ble.ir/sahat_andisheh t.me/sahat_andisheh
🛑 روحانیون در گذشته اینقدر عزیز و محترم بودند که مردم آن‌ها رو گدای محترم می‌دانستند 🛑 پای سخن ؛ «[رژیم طاغوت] روحانيت را آنچنان تحت فشار قرارداد كه در شُرُف اضمحلال بود ... مدارس علمى يا ويران شده بود، و يا به مراكز ادارى، سربازخانه، بيمارستان، مدارس دولتى و امثال آن‌ها تبديل گرديده بود. تبليغات وسيعى بر عليه روحانيت صورت گرفته و روحانيت تحقير شده بود؛ حتى فرزندان علما و بزرگان و مراجع نيز تمايلى به طلبه شدن نداشتند، و اين را ننگ می‌دانستند. [در دوران گذشته] مردم روحانى را مثل یک گداى محترم می‌دانستند! ... اگر كسى مى خواست طلبه شود بايد با عوامل متعدّدى مبارزه مى كرد تا بتواند موفق شود: در بين اعضاى خانواده سرشكسته می‌گردید، خانواده‌ی او در بين مردم تحقير می‌شدند و مورد توبيخ و سرزنش ديگران قرار می‌گرفتند، [حتی] كتابهای درسى [حوزوی] يافت نمی‌شد و ... روزگارى بود كه طلبه ها مجبور بودند هر روز صبح قبل از طلوع آفتاب از شهر بيرون روند و در اطراف قم به مطالعه و مباحثه پردازند و شب به مدرسه بازگردند، چون اگر در روز نيروهاى شهربانى آنها را مى ديدند، میگرفتند. پ.ن: کتاب «مباحثی درباره حوزه»، ص ۴۵-۴۶ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی 👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh https://ble.ir/sahat_andisheh t.me/sahat_andisheh
🛑 آقای علوی! لااقل تاریخ زندگی جدّ بزرگوارتون رو بخونید🤦‍♂ ببینید روحانیت در گذشته چقدر عزیز و محترم بوده!! 🛑 در سال ۱۳۰۶ شمسی مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی به حج 🕋 رفت. در بازگشت مسیر رو به سمت عراق تغییر دادند، و چند ماهی در نجف آنجا ماندند. ایشان در جلسات پیرامون اوضاع ایران، اوضاع روحانیون و حوزه‌های علمیه با علمای نجف به گفت‌وگو نشستند. حتی آقا سیدابوالحسن اصفهانی، به محل سکونت ایشان می‌رفت و با هم صحبت می‌کردند. در یکی از روزهای پایانی اقامت آیت الله بروجردی در نجف، جلسه محرمانه‌ای در منزل میرزای نائینی برپا شد. در آن جلسه، علاوه بر میرزای نائینی و آیت الله بروجردی، آسیدابوالحسن اصفهانی و شیخ احمد شاهرودی هم حضور داشتند. در این جلسه پیرامون نحوه مقابله با رضاخان گفتگو شد. آقاسید ابوالحسن معتقد بود «باید عشایر را علیه او ( رضاخان) بشورانیم و به حکومت ننگین او پایان دهیم»‌. اما میرزایی نائینی نظر دیگری داشت. بالاخره آقای بروجردی به همراه نتیجه‌ای که از جلسه بدست آورده بود، راهی ایران شد (برخی می‌گویند به ایشون نامه‌ای دادند تا به علمای قم بدهد). اما غافل از اینکه خبر جلسه‌ی محرمانه به گوش جاسوسان رژیم پهلوی رسیده. در نتیجه بعد از ورود ایشان (در سال ۱۳۰۷) به ایران 🇮🇷 از مرز خسروی، به سرعت بازداشت و به تهران منتقل 🚓 و سه ماه زندانی ⛓شدند. در آخر هم با وساطت و التماس 🙏 برخی بزرگان، رضاشاه ایشون رو آزاد کرد (ماجراش مفصله) پ.ن: ر.ک.به: فصل‌نامه مطالعات تاریخی، ش۳۱ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی 👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
🛑 از برکت انقلاب و امام، ... شدن، حالا بجای شکرگذاری، لجن پراکنی میکنن 🛑 «این‌ها از روحانیت می‌ترسند، برای اینکه روحانیت می‌خواهد این‌ها را بیدار کند. این‌ها از بیداری، از آدم بیدار می‌ترسند. از آدم خواب چه ترسی دارند!؟! اگر [ روحانیت] این‌ها (مردم) را خواب می‌کردند، روحانیت را به «عرش اعلی» می‌بردند. اگر این‌ها (روحانیت) اهل این بودند که مردم را خواب می‌کردند، رضاشاه، روحانیت را ترویج می‌کرد؛ نه همچو می‌کرد که شوفر، سوار اتومبیلشان نکند! شوفرها سوار نمی‌کردند ما را - بعضیمان را -. یک شوفر گفت که: من قرار داده‌ام با خدا که دو طایفه را سوار اتومبیل 🚌 نکنم: یکی فواحش را، یکی آخوندها را!» صحیفه امام، جلد۹، صفحه۴۰۳-۴۰۲ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی 👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh https://ble.ir/sahat_andisheh t.me/sahat_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑 سخنرانی رهبری درباره احترام به روحانیت قبل از انقلاب 🛑 محورهای سخنرانی: ۱- اصالت جریان ضد اسلامی - نه غیراسلامی - قبل از انقلاب ۲- تمسخر متعدّد و بدون علت روحانیون قبل از انقلاب «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی 👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh https://ble.ir/sahat_andisheh t.me/sahat_andisheh
🛑 آقای علوی بروجردی! یه زمانی روحانیون اینقدر پیش مردم محترم و عزیز بودند که بهشون می‌گفتند «عُمّال انگلیس»🛑 خاطره‌ی امام خمینی از عزت روحانیون🤦‍♂ قبل از انقلاب پیش مردم «من خودم با آقای حائری (مرحوم آیت الله العظمی حاج شیخ مرتضی حائری؛ فرزند حاج شیخ عبدالکریم حائری مؤسس حوزه علمیه قم) و آن آقای‏‎ ‎حائری (آیت الله مهدی حائری)ـ در زمان رضا شاه توی‏‎ ‎‏اتومبیل 🚌 نشسته بودیم. از آن طرف شهر به تهران 🛣 می‌آمدیم. چند نفر هم [در اتوبوس بودند]. یکی از آن‌ها شروع کرد‏‎ ‎‏صحبت کردن و گفت: من سال‌های طولانی بود که این «هیکلها»‏ را نمی دیدم! این‌ها را انگلیسی‌ها 🇬🇧 آورده‌اند؛ برای اینکه نگذارند کارِ ماها درست بشود.‏‎ این‌ها عُمّال انگلیس هستند! مادامی که ما سوار بودیم، این‌ها از این حرفها‏ زدند و گفتند که این‌ها ( آخوندها) چطورند. این‌ها (رژیم پهلوی) وضعشان این ‎‏بود. تبلیغات کرده بودند که هر مُعمّم و آخوندی، درباری🤴 است.» صحیفه امام خمینی، جلد۷، صفحه۴۴-۴۳ (با اندکی ویرایش) «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی 👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh https://ble.ir/sahat_andisheh t.me/sahat_andisheh
🛑دو خاطره خواندنی از امام خمینی پیرامون عزتِ نداشته آخوندها در دوران پهلوی🛑 «دو خاطره خودم دارم؛ ✅ یعنی یکی را دوست من‏‎ ‎‏- خدا رحمت کند ـ مرحوم حاج شیخ عباس تهرانی (ر.ک.به: پی‌نوشت‌۱) نقل کرد: که من‎ ‎‏در اراک بودم و از آنجا می‌خواستم بیایم به قم. رفتم اتومبیل 🚍 بگیرم؛‏‎ ‎‏شوفر گفت که ما دو طایفه ‏‏[‏‏را‏‏]‏‏ بنا گذاشتیم که سوار اتومبیل نکنیم:‏‎ ‎‏یکی فواحش 💃 (زن‌های بدکاره) و یکی معمّمین 👳‍♂! این در زمان آن خبیث اول بود ( رضاشاه) که با‏‎ ‎‏روحانیون اینطور [برخورد] کرد. تبلیغاتش اینطور و عُمّالش ( کارگزارانش) این‌طور کردند.‏ ✅ ‎‎‏یکی هم خودِ من در اتومبیلی که جمعیت در آن بود نشسته بودیم.‏‎ ‎‏بنزین ⛽️ تمام شد بین راه. من سید بودم، یک شیخی هم همراهم بود (ر.ک.به: پی‌نوشت۲).‏‎ ‎‏شوفر برگشت گفت: بخاطر اینکه این شیخ را سوار کرده بودیم‏‎ ‎‏بنزین تمام شد! تمام شدن بنزین را اثر نحوست یک روحانی‏‎ ‎‏می دانست! اینطور بود آقا!‏» 📚 صحیفه امام خمینی، جلد۷، صفحه۷۶-۷۵ (با اندکی ویرایش) پ.ن۱ : آیت الله حاج شیخ عباس تهرانی: از عرفای معاصر و از اساتید اخلاق و عرفان در قم، از شاگردان آیات عظام نائینی، آقا ضیاء عراقی و شیخ عبدالکریم حائری و از دوستان نزدیک امام خمینی که از حدود سال ۱۳۱۵ تا ۱۳۴۵ش -حدود ۳۰سال- دروس فقه و اصول، و مباحث عقلی (فلسفی) و اخلاقی-عرفانی در قم تدریس میکردند. پ.ن۲ : گویا آن شیخ، مرحوم آیت الله شیخ عباس قمی (صاحب مفاتیح الجنان) بوده‌اند. «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی 👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh t.me/sahat_andisheh
🛑 مغالطه «بزرگ‌نمایی» 🔎 (magnifying) 🔍 ان‌شاءالله می‌خوایم از جهت منطقی صحبت‌های آقای علوی بروجردی رو بررسی کنیم و تا مشخص بشه ایشان توی چند دقیقه صحبت دچار چندتا خطای استدلالی و مغالطی شده مغالطه بزرگنمایی، مغالطه‌ای است که گوینده🗣 بخشی از مطلب رو که دوست داره، بزرگ جلوه می‌ده. به‌گونه‌ای که واقعیتها از چشم مخفی بشه یا کوچک به نظر بیاد، یعنی ذهن مخاطب فقط متوجه اون بخشی میشه که گوینده مدّ نظرش هست. ✅توی کاریکاتورها 🤥 و تبلیغات 💯 برای انحراف فکر مشتری از واقعیت و جذبش به سمت فکر و محصولِ دلخواه، از این مغالطه استفاده میشه✅ آقای علوی بروجردی فرمودند: «دیروز این دو طلبۀ بیچاره در خیابان صفاییه، یک ماشین به آنها زده بعد دیده با زیرگرفتن کاری صورت نگرفته پیاده شده با چاقو به گردن و شکم یکی از این دو طلبه زده است ... به هر حال شرایط دشواری است ... بعضی می‌گویند الان دو ماه است که ما در شهرمان نمی‌توانیم از خانه بیرون بیاییم! ... شرایط خوبی نیست.» ( جهت اطلاع بیشتر ر.ک.به اصل سخنرانی) این صحبت آقای علوی بروجردی مثل کاریه که صفحه‌ی حوادثِ روزنامه 📰 با ذهن مخاطب انجام میده. «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی 👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh https://ble.ir/sahat_andisheh t.me/sahat_andisheh
🛑 مغالطه تعمیم ناروا (Faulty generalization) مغالطه «تعمیم ناروا» یا «تعمیم جزء به کل» یکی از مغالطه‌های رایج است که شخص مغالطه‌گر با مشاهده چند مصداق، اقدام به تعمیم حکم به همه موارد می‌کند. مثل اینکه انسان رفتار چند نفر از اهالی یک شهر یا یک صنف خاص رو به همه‌ی افراد اون شهر یا صنف نسبت بده. به عنوان نمونه: انسان با مشاهده چند نفر کچل خوش‌شانس😁، به نحوی کلی یا عمومی حکم کنه که «کچل‌ها خوش‌شانس هستند» 😉 جناب آقای علوی بروجردی در این سخنرانی به شدت از مغالطه تعمیم ناروا استفاده کرده است؛ یعنی با بیان « اقدام مجرمانه چند نفر معدود» این نتیجه را می‌گیرد، که بین روحانیت و مردم فاصله افتاده، و احترام و عزت روحانیون از بین رفته، و سپس بر اساس این مقدمات باطل, سؤالی را به این مضمون مطرح می‌کند که «باید دید که چرا اینطور مردم به طلبه ها حمله می‌کنند»؛ «این فاصله‌ای که بین روحانیت و مردم افتاده، باید ترمیم شود. راه اشتباه بوده. این را ما باید متوجه بشویم. نباید این‌گونه باشد. این‌ها مردمی بودند، که به قول بزرگی، از اولی که ما به دنیا آمدیم کنار ما بودند. بعد هم در طول زندگی همراه ما بودند. از دنیا هم که رفتیم، زیر جنازۀ ما همین‌ها بودند. الان چه شده که این‌طور با ماشین به طلبه‌ها حمله می‌کنند؟» «ساحت اندیشه پیرامون دین و اندیشه دینی 👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh https://ble.ir/sahat_andisheh t.me/sahat_andisheh
🛑 داستانی شیرین و خواندنی 🛑 علیه السلام ابوبصير نقل میکنه: همسایه‌ای داشتم كه جزء درباریان بود و از راه حرام، مال بدست آورده بود. مجلس رقص و آواز با زنان آوازه‌خوان 💃 ترتیب می‌داد و عده‌ای رو هم دعوت می‌کرد. اهل شراب بود 🍻 و منم اذیت می‌کرد. بارها به خودش، از دست رفتارهایش گِله كردم😡، ولی دست بردار نبود. وقتی زیاد اصرار و پافشاری كردم، بهم گفت: من آدم گرفتاری هستم، و تو مردی باتقوا و باخدا هستی. ایکاش حال و روز من رو برای امامت (امام صادق عليه السلام) بیان كنی؛ حرف‌هات به دلم نشسته، اميدوارم خدا من رو بوسيله تو نجات بده. وقتی خدمت امام صادق (عليه السلام) رسيدم، ماجرای اون شخص رو بيان كردم، حضرت فرمود: وقتی به کوفه برگشتی، میاد پیشت، بهش بگو: «جعفر بن محمد» می‌گوید: تو آن کارهایی رو که انجام میدی کنار بذار، من هم بهشت رو از طرف خدا برات ضمانت می‌کنم🌹. وقتی به کوفه برگشتم، اون فرد به همراه چند نفر دیگه پیشم آمدند. من اون شخص رو پیش خودم نگهداشتم تا خونه خلوت شد‌، بعد بهش گفتم: حال و احوالت رو به امام صادق (عليه السلام) عرض كردم. حضرت فرمود: وقتی به كوفه برمی‌گردی، اون فرد میاد پیشت. بهش بگو: جعفر بن محمد می‌گوید: تو اون کارهایی رو که انجام میدی کنار بذار، من هم بهشت رو از طرف خدا برات ضمانت می‌کنم. اون شخص با شنیدن این حرف به گریه افتاد 😭 و گفت: بگو به خدا امام صادق (عليه السلام) این حرف رو زده؟ من هم قسم خوردم که حضرت این حرف رو زدند. اون شخص رفت و بعد از چند روز، کسی رو پیشم فرستاد، که برم سراغش. وقتی رفتم متوجه شدم توی خونه برهنه نشسته، به من گفت: ابوبصیر! هر چیزی که توی خونه داشتم رو از خودم دور کردم و دادم رفت. الآن داری اوضاعم رو می‌بینی. ابوبصير میگه: رفتم سراغ بعضی از هم‌مَسلک ها و رفقا، و براش یکم لباس 👖👕 جور کردم. بعد از چند روز باز فرستاد دنبالم كه من بيمارم، بیا پیشم. رفتم سراغش و مشغول دوا و درمانش شدم💉💊، تا لحظه وفاتش رسيد. من پیشش نشسته بودم، دیدم بيهوش شد و بعد بهوش اومد، و گفت: ابابصير! رفقیت به وعده‌ش وفا کرد. بعدش از دنیا رفت. بعد از مدتی مشرف شدم حج 🕋 و خدمت امام صادق (عليه السلام) رسيدم و اجازه خواستم که وارد بشم، وقتی خدمتشون رفتم، هنوز يک پام توی خونه، و يک پام بیرون خونه بود، كه از داخل اتاق - بدون اینکه چیزی بگم - حضرت فرمود. ابابصير! ما به وعده‌مون نسبت به رفیقت وفا کردیم. 📚الکافی، جلد۱، صفحه ۴۷۴ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی 👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
🛑 نکات پایانی 🛑 ✅ نکته اول؛ آخوند بدون دشمن، آخوند مُرده و بی‌خاصیت برادر عزیز! وقتی محوریت سخن رو می‌بری سمت احترام و عزت، اون موقع باید یک جواب بدرد بخور برای مطالب پیش‌رو داشته باشی👈؛ اگه یک فرد یا یک صنف در جامعه‌ای فحش نمی‌خوره 🤬 و فقط بهش احترام میذارن🙏، باید به این فرد و صنف به عنوان یک عنصر مُرده و بی‌اثر ⚰🪦 نگاه کرد. اگه بر فرض دورانی رو ترسیم کردید که روحانیت -به این غلظتی که بیان می‌کنی-، عزیز و محترم بوده و کسی به این شکل به اون حمله نمی‌کرده (که گفتیم این ادعا کذب محضه)، این کار، تعریف و تمجید از روحانیت نیست، برعکس تنقیص و تذلیل روحانیته🤦‍♂ یعنی گوینده حقیقتاً داره این رو میگه: «دورانی داشتیم که روحانیت به عنوان یک عنصر مُرده و بدردنخور بوده». ✅ اگه سال‌های سال، به امیرالمؤمنین (ع) توهین می‌کردن بخاطر این بود که حضرت یک عنصر زنده و فعال بوده، وگرنه اگر - زبانم لال - حضرت امیر سرشون توی کار خودشون بود، و در نتیجه پیش همه عزیز و محترم بودند، دیگه حضرت امیرالمومنین (ع) نبودند (حالا بگذریم که بازم پیش همه عزیز نخواهد بود؛ چون عده‌ای معترض میشن چرا در مسائل دخالت نمیکنید!؟!)؛ یعنی علی (ع)، امیرالمومنینه، چون هادیِ مسیری بود که برای تحقّق این هدایت در طی ۵سال حکومت، درگیر ۳تا جنگ شد که کلی آدم توی اونها کشته شدند. (کتاب (ع) این مطلب رو قشنگ توضیح داده) ✅ مثال نقض دیگه، سیره‌ی پیامبران در قرآن و روش برخورد و تعامل مردم با اون‌هاست‌. «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی 👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
🛑 نکات پایانی 🛑 ✅ دوم؛ هیچ ملازمه‌ای بین احترام و حقانیت وجود نداره آقای علوی بروجردی! آخرین نکته رو هم عرض کنم و این بحث کش‌دار رو به انتها برسونم؛ بزرگوار! هیچ ملازمه‌ای بین محترم بودن روحانیت، یا هر قشر خاص دیگه‌ای و حقانیت اون قشر وجود نداره. ممکنه 1⃣) یک فرد یا گروه بر حق باشه ولی پیش عموم مردم محترم نباشه (مثل بیشتر پیامبران در طول تاریخ). 2⃣) ممکنه یک فرد یا یک گروه پیش عموم مردم محترم باشه، ولی برحق نباشه (مثل بسیاری از جریان‌های باطل و سران جبهه کفر مانند استالین در شوروی، هیتلر در آلمان و ...). 3⃣) ممکنه یک فرد یا یک گروه هم بر حق باشه و هم پیش عموم مردم محترم باشه (مثل امام خمینی و مقام معظم رهبری در ایران). پس هیچ ملازمه و ربطی بین حقانیت یک فکر، یک مذهب، و یک صنف خاص، با عزیز و محترم بودن آنها وجود نداره. این کارها از کسی که خودش رو مجتهد مسلّم میدونه بعیده 😔 این رفتارها شایسته‌ی ژورنالیست‌ها و بازیگرهاست. «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی 👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh https://ble.ir/sahat_andisheh t.me/sahat_andisheh
🛑 اونهایی که وقتی بحث کار فکری و اندیشه‌ای میشه شروع می کنن به نِق زدن و تأکید روی کارهای سطحی، این متن رو بخوونن 🥇این حرف رو باید با طلا نوشت🥇 «ريشه بيشتر انحرافات دينى و اخلاقى نسل جوان را در لابلاى افكار و عقايد آنان بايد جستجو كرد. فكر اين نسل از نظر مذهبى آن‏چنان‏كه بايد رهنمايى نشده است و از اين نظر فوق‏العاده نيازمند است. اگر مشكل در رهنمايى اين نسل باشد بيشتر در فهميدن زبان و منطق او و روبرو شدن با او با منطق و زبان خودش است. و در اين وقت است كه هر كسى احساس می كند اين نسل، برخلاف آنچه ابتدا به نظر مى‏رسد، لجوج نيست، آمادگى زيادى براى دريافت حقايق دينى دارد.» «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی 👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh https://ble.ir/sahat_andisheh t.me/sahat_andisheh
داستانی خنده‌دار 😂 و گریه‌دار😭 این داستان رو (ره) نقل می‌کنه؛ «گويند صدرالمتألّهين ديد در جوار حضرت معصومه - سلام اللَّه عليها - شخصى او را لعن می‌کند 🤬، پرسيد: چرا صدر را لعن می‌کنی!؟ جواب داد: او قائل به «وحدت واجب الوجود» است🤣😳🤣، (ملاصدرا) گفت: پس او را لعن كن!» پ.ن: صحيفه امام، جلد‏۱۸، صفحه۴۵۳ 🍃 رفقا اگه وقت کردید حتماً نامه امام 📜به خانم فاطمه طباطبايى رو بخونید؛ (صحيفه امام، جلد‏۱۸، صفحه ۴۴۲) «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی 👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh https://ble.ir/sahat_andisheh t.me/sahat_andisheh
( علیهاالسلام) «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی 👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh https://ble.ir/sahat_andisheh t.me/sahat_andisheh
⭕️ گِلام های لیلیپوتِ جمهوری اسلامی (نگاهی به اظهارات اخیر آقای دکتر ) این نقد، متفاوت است ... احتمالاً همه‌ی افرادی که همسن - یا بزرگتر از - نگارنده هستند، کارتون لیلیپوت🏞 و کاراکتر «» رو یادشون هست. شخصیتی چاق، تنبل، لجباز، بی‌حال، منفی باف و خودباخته که نه تنها خوش در راستای پیشرفت، اصلاح جامعه و مقابله با خطرات کاری نمی‌کرد، بلکه سنگِ مسیر دیگران هم بود. متأسفانه نیز از همان ابتدا دچار ، بی انگیزه، خودباخته، و منفی بافی بوده است که کاری غیر از قُر زدن، سنگ اندازی و خودناباوری ندارند، و دائماً دنبالِ نانِ خود، در سفره ی دیگران هستند. خودباخته ها و واداده هایی که با حقوق ها و هدایای آنچنانی، به صندلی ریاست تکیه می زنند و چون با چسب صنعتی به آن چسبده اند، تا دم مرگ از آن جدا نمی شوند و بعد از مرگشان هم عوارض و ضایعاتشان تا سالهایِ سال دامنگیر جامعه ی اسلامی و مستضعفین است. هدف نگارنده نقد کاملِ اظهارات آقای دکتر نیست، که مجالی واسع می طلبد - زیرا این اظهارات مملوّ از مغالطه ی ابهام، تعمیم جزء به کل، دوگانه سازی باطل و ... است -، بلکه هدفِ ما بیان یک نکته عام پیرامون این اظهارات است؛ ✅ اصولاً افراد خودباخته، غیر متکی به خدا، و بی توجه به داشته ها و قوای انسان، چون تواناییِ خود را محدود می بینند، افقی را که برای خود ترسیم می کنند نیز محدود است. به دیگر بیان: انسانی که نهایت توان خود را گرفتن مدرکِ دیپلم بداند، قطعاً مدرک دکتری برایش افق و هدفی دست نایافتی خواهد بود؛ تفکر کوتوله ای که «گلام»وار، نهایت کشور را ساخت و می داند و معتقد است آمریکا با یک می تواند تمام را نابود کند، قطعاً رسیدن به فناوری را در خواب هم نمی بیند. این پیرمردهای غُرغُرو، اگر (مسئول اسبق برنامه موشکی رژیم صهیونیستی) درباره یکی از صنایع دفاعی بیاید و بگوید: «من از لحاظ تکنیکی به‌ احترام افرادی که این کار را انجام دادند، کلاه 🎩 از سر برمی‌دارم و به آنها احترام می‌گزارم»، باز هم دست از نِق زدن و منفی بافی برنمی دارند. امروز سالروز عروج کبیر بزرگمردی است که در اوج خودباختگی و ناامیدی بسیاری از افراد، به ما آموخت که میتوانیم و خودش نیز را تحقّق بخشید. حُسن ختام؛ مأيوس نباشيد از اينكه می‏توانيم [هواپیما] درست كنيم. بايد بيدار بشويد، برويد دنبال اينكه آن صنايع پيشرفته را خودتان درست بكنيد. وقتى اين فكر در يک ملتى پيدا شد و اين اراده در يک ملتى پيدا شد، كوشش می‏كند و دنبال كوشش اين مطلب حاصل می‏شود. يأس از جنود ابليس است، يعنى شيطانها انسان را به يأس وامی‏دارند. همين ابليس‏ هايى كه می‏بينيد در طول تاريخ ملت هاى ضعيف را مأيوس كرده‏اند. همين هايى كه به ملتهاى ضعيف تزريق كردند كه ما هيچ نمی‏دانيم و هيچ نمی‏توانيم ... ما بايد اين جنود ابليس را كنار بزنيم. و اميد، كه از جنود اللَّه است در خودمان زنده بكنيم. به خودمان اميدوار باشيم. تكيه به اراده خودمان بكنيم. تابع اراده ديگران نباشيم ... نويسنده ‏هاى ما، گويندگان ما دنبال اين باشند كه به اين ملت اميد بدهند. مأيوس نكنند ملت را. بگويند توانا هستيم. نگويند ناتوان هستيم ... اطمينان داشته باشيد كه اگر بخواهيد می‏شود ... خواستيد كه سلطنت جائر پهلوى نباشد و شد و از بين رفت. خواستيد كه قدرتهاى ديگر بر شما و بر ذخاير شما سلطه نداشته باشند، همين طور شد. (صحيفه امام، ج‏13، ص536-538) «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی 👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ شنیدنی از ؛ ✅ عدول به یقینی است. ✅ در کلمات شاید مثل مدح و ثنایی که برای می‌آورد، پیدا نشود. «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
⭕️ سوزدل از دست خشک فکرانِ مدعی دینداری «عده‌ای مقدس نمای واپسگرا همه چیز را حرام می‌دانستند ... خون دلی که پدر پیرتان از این دسته متحجر خورده است، هرگز از فشارها و سختیهای دیگران نخورده است ... یاد گرفتن زبان خارجی، کفر و فلسفه و عرفان گناه و شرک به شمار میرفت. در مدرسه فیضیه فرزند خردسالم - مرحوم مصطفی- از کوزه ای آب نوشید، کوزه را آب کشیدند، چرا که من فلسفه می‌گفتم.» «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh