eitaa logo
ساحت اندیشه
179 دنبال‌کننده
101 عکس
62 ویدیو
45 فایل
«گفتمانی پیرامون دین و اندیشه دینی» کلیه حقوق مادی و معنوی این کانال محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلا اشکال است. راه ارتباطی؛ @hossein_m_m
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
-----¦﷽¦----- ⭕️ چند ثانیه یکی از نکاتی که در جریان هجوم ایران به توی ذهنم رژه میرفت، حرفهای مرحوم درباره تضعیف کشور بود. یعنی این پیرمرد بخاطر اینکه کار رو از دست و رهبری دربیاره، حاضر بود به اسم رشد اقتصادی، کشور رو حراج کنه 🤦‍♂️ حالا بماند که ربط پیشرفت آلمان و ژاپن به محدودیتهای نظامی، حرف مزخرفی هست، بر هم اینطور باشه، این دوتا کشور، از بعد جنگ، هستن و عزتشون رو به فروختن. ✅ آخه، به طرف گفتن: چندتا گردن کلفت دارن به ناموست بی حرمتی میکنن 😰😱 پاشو یکاری کن!! گفت: عیبی نداره، باهاشون 💰 بستم🤩 ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦----- ⭕️ تجاوز لحظه ای به کشور طرف اومد یک کنسولگری رو زد و چندتا عزیز رو به شهادت رسوند، با یک صدها پهپاد 🛫 و موشک 🚀 به سمتش روانه شد و به غلط کردن افتاد 💪 اما دهها_سال است که رهبری داد میزنه: لحظه به لحظه دارن به ما تجاوز و هزاران جوان و نوجوان رو میکنند، اما دریغ از اینکه تکونی به خودشون بدن ...😡 این تحلیل کلیدی همیشه یادمون باشه 👌؛ «رفتار، تابع است، و اندیشه، تابع خوارکی است که از راه دیدن و شنیدن به آن داده میشود» پس نمیشه از جوان و نوجوانی که هر لحظه میخوره، انتظار داشت. رزمندگان عرصه ، قیام کنید ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦----- ⭕️ ضرورت عمل به ظواهر شریعت در نگاه عارفان ویژهء اونایی که برای تخریب عرفان اسلامی میگن: عرفا، نسبتی با احکام عملی اسلام نداره😉 جناب : «بدان! خداوند را مورد خطاب قرار داده است؛ باطنش را از ظاهرش، و ظاهرش را از باطنش جدا نکرده است. انگیزه اکثر مردم است و از باطنِ آن احکام غفلت ورزیدند؛ مگر افراد کمی که اهل طریق الهی هستند؛ آنها در ظاهر و باطنِ احکام به تحقیق پرداختند. پس هیچ حکمی را برای ظاهرشان اثبات نکردند، مگر آنکه دیدند آن حکم دارای نسبتی با باطنِ آنهاست ... پس خدا را ظاهراً و باطناً به واسطهء احکامی که برای آنها تشریع کرده است، عبادت می کنند. بنابراین، هنگامی که بیشتر مردم خسران زده هستند، اینها به رستگاری میرسند. در این هنگام گروه سومی ظاهر شد که گمراه و گمراه کننده هستند؛ اینها احکام شرعی را کردند، و هیچ ظاهری برای احکام شرعی باقی نگذاشتند. در مقابل این گروه، افرادی به چسبیدند و سعادتمند هستند. اما با گروهی است که بین جمع کردند، و اینها عالمان به خدا و احکام الهی هستند.» 📚 ، ج5، ص158 (تحقیق عثمان یحیی) ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh
6.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
-----¦﷽¦----- ⭕️ وهابیت، ادامه دهنده راه لشگر أبرَهه ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦----- ⭕️ ضرورت عمل به ظواهر شریعت در نگاه عارفان (از بزرگترین عارفان قرن چهارم) 👌مخصوصِ اونایی که برای تخریب عرفان اسلامی میگن: عرفان، نسبتی با احکام عملی اسلام نداره از «سرّی سَقطی» (یکی از عرفای بزرگ تاریخ)، پیرامون پرسیدند. جواب داد: اسمی است برای سه معنا؛ 1- کسی که نورِ معرفتش، و تقوایش را خاموش نکند، 2- سخنی از امور باطنی، که ناقض و مخالف است به زبان نمی آورد، 3- کراماتی که از طرف خدا به او می رسد، او را به نمی کشاند. 📚 محمد بن حسین سلمی (متوفی: 412ق)؛ مجموعه آثار سلمى، ج‏3، ص134 ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦----- ⭕️ ضرورت عمل به ظواهر شریعت در نگاه عارفان (مفسّر و عارف قرن ششم) 👌مخصوصِ اونایی که برای تخریب عرفان اسلامی میگن: عرفان، نسبتی با احکام عملی اسلام نداره رشیدالدین میبدی در سخن پیرامون و تفسیر آیه «فَابْعَثُوا أَحَدَكُمْ بِوَرِقِكُمْ هذِهِ إِلَى الْمَدِينَةِ فَلْيَنْظُرْ أَيُّها أَزْكى‏ طَعاماً؛ یکی از خودتان را با این پولتان به شهر بفرستید، تا او ببیند کدام یک [از مغازه دارانِ شهر] غذایش پاکیزه تر است» می گوید: در این آیه، دو اشاره وجود دارد؛ یکی آنکه آن چیزی که از عبد مؤمن خواسته می شود – گرچه به بالاترین اهداف در برسد – آن است که را حفظ و مراعات کند؛ زیرا هر حقیقتی که بر آن شهادت ندهد (تأیید نکند)، مکر و فریب شیطان است. 📚 رشیدالدین میبدی؛ كشف الأسرار و عدة الأبرار، ج‏5، ص673 ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦----- ⭕️ ضرورت عمل به ظواهر شریعت در نگاه عارفان (سرسلسه طریقه ) عبدالقادر گیلانی – یکی از بزرگترین عارفان اسلامی – پیرامون نیاز به میگوید: علوم در چهار دسته منحصر است: 1️⃣ که عبارت است از امر و نهی، و سائر احکام. 2️⃣ ، که «علم الطریقة» نامیده میشود. 3️⃣ که «علم المعرفة» نامیده میشود. 4️⃣ که که «علم الحقیقة» نامیده میشود. باید همه این دانشها را بدست آورد. همانگونه که پیامبر (ص) فرموده است: ، درختی است که ، شاخه های آن می باشد و ، برگ آن درخت است، و ، میوه آن می باشد، و همه آنها را با دالات و اشاره، به صورت تفسیر و تأویل دربردارد. 📚 عبدالقادر گیلانی؛ سر الأسرار و مظهر الأنوار فيما يحتاج إليه الأبرار، ص19 ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦----- ⭕️ ضرورت عمل به ظواهر شریعت در نگاه عارفان «روزبهان بَقلی» از قول «ابوبکر بن طاهر» – یکی از عرفای قرن چهارم – نقل میکند: ظهور را نسبت که کسی که ولایت، ریاضت و محافظتش بر برای شما روشن نشده است، تصدیق نکنید. 📚 روزبهان بَقلی؛ تفسير عرائس البيان، ج‏1، ص156 ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦----- ⭕️ ضرورت عمل به ظواهر شریعت در نگاه عارفان ؛ ؛ امام در کتاب «الأنوار القدسیة» میگوید: دانش ، همان دانش رسول الله (ص) است؛ زیرا متقیّد به هستند ... روش عرفا برگرفته از و است. بنابراین اگر کسی از نباشد، در این مسیر به سعادت نمی رسد؛ زیرا در هر حرکت و سکونی نیاز به دارد، بنابراین باید قبل از عمل، علم داشته باشد ...شأن عارفان این است که از تجاوز نکنند، و بر اساس و نظری که شاهدِ آن نیست، اعتقاد پیدا نکنند؛ همانگونه که گفته است: این علم (علم ) با و مستحکم است. 📚 مجموعه رسائل ابن عربى ؛ ج‏1 ؛ ص379 ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦----- ⭕️ «استاد» از استاد خامنه‌ای، مطهری، مصباح و بهشتی؛ تا و با نگاهی به فضای اندیشه‌ای نیروهای انقلابی از دهه ۶۰ تا دهه جاری، به سیر نزولیِ تاسف برانگیزی برخورد می‌کنیم که برای انقلاب اسلامی به شمار می‌رود. زمانی نُقل مجالس فکری نَقل اندیشه‌های عمیقِ اسلام‌شناسانی بود که در فقه، اصول، تفسیر، حدیث، کلام، فلسفه، عرفان، اخلاق، تاریخ و ... آگاهی‌هایی و بعضاً داشتند (اگرچه در آن دوران نیز عده‌ای از انقلابیون به دنبال افرادی سطحی مانند بودند) اما به تدریج - به ویژه از حدود - افرادی شدند که از ابتدائیات علمیِ لازم برای هدایت افراد در مسیر اندیشه اسلامی بی‌اطلاع، و یا کم اطلاع هستند. زمانی محور اندیشه جوانان و نوجوانان انقلابی، بر گِرد اندیشه‌ی اندیشمندانی عامِل، مانند آیت الله خامنه‌ای، علامه مطهری، آیت الله بهشتی و علامه مصباح یزدی بود، که با هدایت ، هدایت فکری جامعه‌ی دغدغه‌مندِ انقلابی را بر عهده داشتند. اما با کمال تأسف، امروز به سلبریتی‌هایی چون و رسیده‌ایم که حتی توانایی خواندن عبارت‌های دینی را ندارند. واقعاً، که کجا می‌رود!؟! ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦----- در نسبت به ، در راستای تقویت و ارتقای سطحِ اقتصادیِ جامعه‌ی اسلامی، تأکیدات متعدّدی شده، و از طرفِ دیگه و به عنوان تلقّی میشه؛ 📜 : (مائده/۱۰۰، نحل/۱۴، اسراء/۱۲، اسراء/۶۶، مزمل/۲۰، هود/۶۱ و ...) 📜 : مرحوم در جلد ۱۰۳ فصلی رو به عنوان «تشویق نسبت به بدست آوردن مال حلال» مطرح و رو در اینباره بیان میکنه. همچنین در فصلی دیگه، روایاتی رو درباره برای کار و فعالیت، بیان میکنه. ✳️ از آیات محوری قرآن، درباره 💰، آیه ۹و۱۰ است. در ، خدا می‌فرماید: «ای مؤمنین! وقتی که برای ، اذان گفتن، بسوی ذکر خدا بشتابید و و رو رها کنید» بعدش در آیه_دهم می‌فرماید: «وقتی که نماز تمام شد، (شما آزادید) در زمین پراکنده شوید و فضل خدا رو بطلبید (برید دنبال کار)» در آیه اول، از تجارتِ موقع نماز جمعه میکنه 🚫 و در آیه دوم، اجازه به فعالیت_اقتصادی بعد از نماز میده✅. این خودش قرینه‌ است بر اینکه در صدر اسلام، حتی روز جمعه، تعطیل نبوده و مثل بقیه روزها، بوده. حالا توی این بَلبَشو و که دغدغه رهبری است، و همه باید زحمت بکشند، تا جامعه اسلامی، این رو پشت سر بذاره، آقایون میخوان از هفت روزِ هفته، کاری کنند که سه روزش تعطیل بشه ... ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦----- 🔻 حتماً حتماً این صحبت‌های درباره‌ی رو بخونید؛ «مسأله ی تعطیلی جمعه هم از آن مسائلی است كه در بعضی كشورهای اسلامی از وقتی كه استعمار آمد آن را تغییر داد. مثلاً در پاكستان انگلیسیها از زمان ورودشان به هند سعی كردند همه ی سنتهای آنها را به سنتهای خودشان تبدیل كنند. از جمله اینكه روز تعطیل را از جمعه به یكشنبه تبدیل كردند. هنوز هم در پاكستان همین طور است؛ اگر یک چیزی برگشت، برگرداندنش به حالت اول بسیار مشكل است. پاكستان اساساً به نام مستقل شد، یعنی پاكستان در مقابل هیچ جهتی برای اینكه یک واحدِ مستقل باشد نداشت، مگر جهت روحی و معنوی و فكری و ایمانی كه ما مسلمانیم و شما هستید و از نظر از یكدیگر جدا هستیم و نمی خواهیم با شما زندگی كنیم و می خواهیم مستقل شویم. در عین حال اینها كه در مقابل هندیها آنقدر مقاومت كردند، هنوز این را در میان خودشان حفظ كرده اند؛ مبدأ سالشان مبدأ مسیحی و تعطیل هفتگی آنها هم است. این را عرض می كنم برای این كه ما باید توجه داشته باشیم به نغمه هایی كه كم و بیش در مجله ها و در مقالات ادبی و به اصطلاح علمی و نیمه علمی شنیده می شود. مینویسند: این (تعطیلی جمعه)، برای ایران سبب ركود كارهاست، در حالی كه اكثریت مردم دنیا كه ما با آنها سر و كار داریم تعطیلاتشان است. آن وقت ما مجبوریم كه در هفته داشته باشیم، روز جمعه به خاطر خودمان و روز یكشنبه برای اینكه دنیا تعطیلی دارد. پس ما برای اینكه كارمان بیشتر جریان داشته باشد، بیاییم تعطیلی جمعه را تبدیل به یكشنبه كنیم. درباره ی تاریخ هم می گویند: اكثریت مردم دنیا را انتخاب كرده اند، ولی ما را انتخاب كرده ایم و این اسباب زحمت است كه ما تاریخ خودمان را به هجری بنویسیم و آنها به مسیحی، پس بیاییم تاریخ هجری را به تاریخ مسیحی تبدیل كنیم. اینها همه مقدمه ی جذب شدن و مقدمه ی هضم شدن فرهنگی در هاضمه ی دیگران است. 📚 مجموعه آثار شهید مطهری، جلد۲۶ (آشنایی با قرآن)، صفحه۲۹۷ ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh