⭕️ قابل توجه عزیزان #قوه_قضائیه و خدمتگزاران ارگانهای #انتظامی و #امنیتی
#شهادت
#امنیت
#امیرالمؤمنین (علیه السلام) در توصیف جمع #اشرار 🪓 و #اوباش🔪:
آنها وقتی دور هم جمع شوند، پیروز میشوند💪(به هدفشان میرسند).
در بیان دیگری فرمودند: آنها وقتی دور هم جمع شوند، ضرر و زیان میرسانند.
📚 #نهج_البلاغه، حکمت۱۹۹: «وَ قَالَ (علیه السلام) فِي صِفَةِ الْغَوْغَاءِ: هُمُ الَّذِينَ إِذَا اجْتَمَعُوا غَلَبُوا ... وَ قِيلَ: بَلْ قَالَ (علیه السلام): هُمُ الَّذِينَ إِذَا اجْتَمَعُوا ضَرُّوا»
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦-----
⭕️ ماجرای ملاقات چند طلبه با #رهبری در تابستان ۸۴
#فرهنگستان_علوم_اسلامی
#میرباقری
#سید_منیرالدین_حسینی_الهاشمی
#قسمت_اول
چند سال پیش در #مشهد_مقدس، جمعی از دوستان، صبح جمعه هنگام کوهنوردی با مقام معظم رهبری برخورد کردند. با دیدن آقا دوستان بر گرد شمع وجود ایشان جمع شدند.
حضرت آقا چند دقیقه ای برای دوستان صحبت کردند و سپس فرمودند: «اگر #سوالی دارید بپرسید». در این میان یکی از دوستان عرض کرد: «نظر شما درباره #فرهنگستان (فرهنگستان علوم استاد #میرباقری) چیست؟»
آقا فرمودند: «ما که چیز بدی ندیدیم» (ظاهر کلام آقا، عدم تأیید و عدم ردّ است).
دوباره عرض شد: «شما و حضرت امام مطالبی رو در مورد #حکومت و #انقلاب می فرمایید که با درسهای متداول حوزه ظاهراً تامین نمیشه!». آقا فرمودند: «خود شما اهل تحقیق هستید، بروید بحث کنید، مطالعه کنید و جواب رو پیدا کنید و راهی رو انتخاب کنید»
⭕️ پ.ن: رهبری بعد از آنکه تعدادی از جزوات فرهنگستان به دستشان رسید، در ۸۹/۴/۱۴ تخریب بنیانهای فکری از سوی فرهنگستان را کاری #خطرناک دانستند.
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
╭─┅🍃🌸🍃┅─╮
@sahat_andisheh
╰─┅🍃🌸🍃┅─╯
-----¦﷽¦-----
⭕️ عدمِ دخالت در سیاست؛ سیاستی است منافقانه
#اهل_بیت
#سیاست
#حمید_علیمی
اخیرا ًیکی از مداحانِ درجه دو-سه اظهارنظری بی ادبانه پیرامون «دخالت روحانیت در #سیاست» کرده است.
در ردّ این سخنان چند نکته بیان می شود؛
۱- دخالت نکردن در سیاست، خود یک نوع سیاست است. با این تفاوت که لایهای از نفاق روی آن را پوشانده است و ما آن را «سیاست کثیف» یا «سیاست منافقانه» می نامیم؛ زیرا چنین فردی از طرفی ظاهراً ًمنکر سیاست است، و از طرفی دیگر پیرو سیاستِ «عدم مداخله در سیاست» است.
۲- دوری گزیدن از مسائل سیاسی و سکوت خواستهی دشمنان و برخی افراد جدا شده از #اهل_بیت (علیهم السلام) در #دوران_ائمه بوده است (مانند: سخنرانی #معاویه در سال ۴۰ق در عراق، نیز گفتگوی عبدالله بن عمر با سیدالشهداء).
۳- دوری گزیدن روحانیون از امور سیاسی خواستهی دشمنان دین در #دوران_معاصر بوده است. برای نمونه #فتحعلی_آخوندزاده که فردی ضدّ دین و منکر خدا بود، در نامه ای مینویسد: «بعد از این علمای روحانیه هرگز به امور مرافعه، مداخله نکنند و تنها امور دینیه از قبیل نماز و روزه و وعظ و پیشنمازی و نکاح و طلاق و دفن اموات و امثال ذلک در دست علمای روحانیه بماند». توصیه میشود به دیدگاههای #میرزا_ملکم_خان و #عبدالرحیم_طالبوف نیز مراجعه کنید.
4- عجیب است که مدعیانِ محبت اهلبیت (علیهم السلام) فراموش کرده اند که #بنی_امیه و #بنی_عباس با حربه ی سیاسی مردم را از اطراف ائمه (علیهم السلام) پراکنده کردند و با سیاست، ائمه را به مسلخ کشاندند. به دیگر بیان: امام حسین (علیه السلام) کشته ی سیاست ورزی مکارانه ی دشمنان، و عدم بصیرتِ سیاسی مدعیانِ دوستی است.
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
╭─┅🍃🌸🍃┅─╮
@sahat_andisheh
╰─┅🍃🌸🍃┅─╯
-----¦﷽¦-----
⭕️ تفصیل «پ.ن» در پیام پیشین (کار خطرناک #فرهنگستان در راستای #تخریب پایه های اساسی فهم دین ۱۳۸۹/۴/۱۴)
#فرهنگستان_علوم_اسلامی
#میرباقری
#سید_منیرالدین_حسینی_الهاشمی
#قسمت_دوم
مقام معظم رهبری (حفظه الله):
«در آموزشهای بنیانی با طلبه ها سر و کار دارد، دست زدن به پایه های اساسی کار #خطرناک است، توجه میکنید؟ چه در زمینهی منطق، چه در زمینهی اصول، چه حتی گاهی در زمینهی نحو و ادبیات.
یک وقت آدم میبیند که به یک پایهای دست میزنند و یک چیزی کنارش درست می کند، این پایهها طاقت نمی آورد و سقف میآید پایین. یعنی خیلی باید به این توجه داشت. چون پایهها هم در طول سالهای متمادی و با تراکم اذهان بسیار برجسته و پیچیده و والا به وجود آمده.
یعنی واقعاً #شیخ_انصاری را هیچ نمی شود دست کم گرفت، یا فرض کنید #صاحب_جواهر را، یا مثلاً فرض کنید در زمینه مسائل عقلی منطق #خواجه_نصیر" را یا #علامه_حلی را، یا #ملاصدرا را. این ها خیلی مغزهای برجسته و بزرگی بودند.
آن چیزی هم که الان دست ماست، این محصول و این کار متراکم و دَرهم تنیده، مجموعهی این هاست.
اگر چنانچه بنا کنیم این پایه ها را دستکاری کردن، یک وقتی میبینیم که نتوانستیم آن پایهی مناسب محکم را کنارش درست کنیم، آن وقت سقف میآید پایین؛ یعنی به این باید توجه بشود!
دو سه سال قبل از این، بعضی از این نوشته ها را (که نمی دانم مربوط به منطق بود یا چی بود!) آوردند پیشِ من، به نظرم این معنا آمد و منتظر بودم یک وقتی با جنابعالی ملاقات بشود و این را عرض بکنم. خیلی خوب، حالا غرض همین؛ #مهم است؛ این #خیلی_نکته_مهم است که این را توجه بکنید.
📚منشور حوزه و روحانیت ج۵ ص۶-۷
🍃 پ.ن: این بیانات مقایسه شود با بیانات رهبری پیرامون #موسسه_امام_خمینی که - به فاصله چهار ماه از صحبت بالا؛ در تاریخ ۱۳۸۹/۰۸/۰۳ - فرمودند: «این مؤسسه خوب، جامع و کامل می تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد». نیز در تاریخ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹ در پیام خود نوشتند: «موسسهی آموزشی پژوهشی امام خمینی رحمةاللهعلیه یادگار ارزنده و پر برکت عالم فقیه و مجاهد مرحوم آیتالله مصباح یزدی است»
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
╭─┅🍃🌸🍃┅─╮
@sahat_andisheh
╰─┅🍃🌸🍃┅─╯
-----¦﷽¦-----
⭕️ درگیری عجیب یاران خاص امام رضا (ع) در مورد امامت امام جواد (ع)؛ این هم یکی دیگر از اسناد مظلومیتِ #اهلبیت (علیهم السلام)
#امام_رضا (علیه السلام)
#امام_جواد (علیه السلام)
«هنگامی که امام رضا (ع) به شهادت رسید، امام جواد (علیه السلام) هفت ساله بود، به همین دلیل مردم نسبت به امامت ایشان دچار تردید شدند. گروهی از بزرگان و معتمدینِ شیعه مانند: «ریان بن صَلت»، «صفوان بن یحیی»، «محمد بن حکیم»، «عبدالرحمن بن حَجّاج»، «یونس بن عبدالرحمن» و ...، در خانه « عبدالرحمن بن حَجّاج » جمع شدند، و در حال گریه و زاری بودند. ناگهان «یونس بن عبدالرحمن» به آنها گفت: گریه بس است! امام بعدی کیست؟! تا این کودک (امام جواد) بزرگ شود، چه فردی مسئولیت پاسخگویی به پرسشها و حل مشکلات را بر عهده خواهد گرفت؟! در این هنگام «ریّان بن صَلت» با شنیدن این سخنان، خشمگین شد. بلند شد و گلوی یونس را گرفت و مرتب به صورت او سیلی می زد و می گفت: تو پیش ما ادعای دینداری داری، ولی در دلت شک داری و مشرک هستی!؟! اگر امامت این کودک از طرف خدا باشد، باید بدانی که کودکِ یک روزه همانند پیرمردی عالم و بالاتر از پیرمردی عالم است. اما اگر امامتش از طرف خدا نباشد، حتی اگر هزار ساله باشد، با بقیه مردم تفاوتی ندارد. این مطلبی است که باید درباره آن فکر کنی. در این هنگام دیگر اعضای حاضر در جلسه نیز جلو آمدند و یونس را سرزنش و توبیخ کردند.»
📚عیون المعجزات، ص119
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
╭─┅🍃🌸🍃┅─╮
@sahat_andisheh
╰─┅🍃🌸🍃┅─╯
-----¦﷽¦-----
⭕️ حتماً این متن رو بخونید؛ چرایی مخالفت با #اسلام_سیاسی و عالمِ سیاسی
#مهم
#سیاست
#مقام_معظم_رهبری:
«اغلب قضایای مهمّی که در این ۱۵۰ سال اخیر در کشور ما واقع شده، از این قبیل است؛ تقریباً در همهی حوادث تاریخی، حوادث اجتماعی، حوادثی که مردم وارد میدان شدند و توانستند یک کاری را به ثمر برسانند و انجام بدهند -یعنی تا آنجایی که بنده در ذهنم هست- پای یک مرجع دینی، یک عالِم دینی و عالِم شجاع، مبارز و سیاستشناس در میان است.
مثلاً فرض بفرمایید که در قضیّهی #تنباکو، #میرزای_شیرازی است؛ در #مشروطه مراجع نجفند، علمای بزرگ تهران و تبریز و اصفهان و جاهای دیگرند؛ در مسئلهی حادثهی مهمّ #مسجد_گوهرشاد، مرحوم حاج آقا #حسین_قمی (رضوان الله علیه) و علمای مشهدند؛ در #سیام_تیر، مرحوم آیتالله #کاشانی است؛ در #پانزدهم_خرداد سال ۴۲، #امام بزرگوار و برخی از بزرگان و علمای دیگر هستند؛
یک روحانی شجاع، مبارز و سیاستشناس در همهی این حوادث حضور دارد، و این حضور او است که سرمنشأ تحرّک مردمی است. بله، ممکن است مثلاً یک شخصی، یک آدم بانفوذی بتواند یک تعدادی از مردم را یک جایی وادار به یک عکسالعملی، به یک تحرّکی بکند لکن حرکت عظیم مردم، تکان دادن و به موج درآوردن این اقیانوس عظیم، فقط کار عالِم دینی است، فقط کار مرجع روحانی است؛
و از اینجا میشود راز دشمنیِ قدرتهای مستکبر عالَم را با علمای دین، #علمای_سیاسی، با #دین_سیاسی، با #فقه_سیاسی، با #عالم_سیاسی فهمید که چرا دشمنند؛ چون حضور اینها، حضور ضدّ استکباری و ضدّ استعماری است و این قضایای بزرگ را به وجود آورده؛ اینها میدانند، لذا با عالِم سیاسی مخالفند، با مرجع سیاسی مخالفند، با فقه سیاسی مخالفند، با دین سیاسی و اسلام سیاسی صریحاً میگویند مخالفند؛ و این حقیقتی است که باید [به آن] توجّه داشت.
📣 بیانات #رهبری در تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
╭─┅🍃🌸🍃┅─╮
@sahat_andisheh
╰─┅🍃🌸🍃┅─╯
-----¦﷽¦-----
⭕️ ملاک #شیعه واقعی از نگاه امام باقر (علیه السلام)
#امام_باقر (علیه السلام)
#علامه_مصباح
امام باقر (علیه السلام) به «جابربن یزید جُعفى» فرمودند: «وَ لَوِ اجْتَمَعَ عَلَيْكَ اَهْلُ مِصْرِكَ وَقالوُا اِنَّكَ رَجُلٌ سُوءٌ لَمْ يَحْزُنْكَ ذلِكَ» یعنى اگر مىخواهى اهل ولایت ما باشى و ولىّ ما باشى، باید این گونه عمل کنى که، اگر تمام اهل شهر جمع شوند و تو را به انجام کارى که خدا از آن راضى است مذمت کنند، تو هیچ ناراحت نباشى، و از اعماق قلبت به مطلوب بودن آن اذعان داشته باشى و آن را فرمان خداوند و وظیفه خود بدانى! و اگر همه اهل شهر با تو مخالفت کنند و تو را شخص بدى بشمارند، تو هرگز از این سخن ناراحت و محزون مباش و نه تنها از آنها تبعیت نکن، حتى ناراحت هم نشو! مردم هر چه مىخواهند، بگویند؛ تو وظیفهات را انجام بده. از جانب دیگر «لَو اجْتَمَعَ عَلَيْكَ اَهْلُ مِصْرِكَ وَقالوُا اِنَّكَ رَجُلٌ صالِحٌ لَمْ يُسُرُّكَ ذلِكَ» اگر همه مردم جمع شدند و گفتند: «زنده باد فلانى» و دست و پایت را بوسیدند و... هرگز خوشحال نشو! مؤمن باید آن چنان قوى و در دین خود راسخ باشد و در رفتارش بر دلیل و برهان تکیه داشته باشد که هرگز حرف مردم در او تأثیر نگذارد.
📚پند جاوید، جلد1، ص328-327
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
╭─┅🍃🌸🍃┅─╮
@sahat_andisheh
╰─┅🍃🌸🍃┅─╯
-----¦﷽¦-----
⭕️ احترام #شیخ_بهائی برای جناب «#ابن_عربی»
#عرفا_در_نگاه_بزرگان_شیعه
#قسمت_اول
جناب #شیخ_بهائی در دو مورد از «#ابن_عربی» به عنوان «شیخِ عارف» نام می برد؛ 1- «و قال الشيخ العارف شيخ محيي الدين العربي في الفتوحات: أخبرني بعض المكاشفين ...» (كشكول بهايى، ج3؛ ص56) و «الشيخ العارف الشيخ محيي الدين في الفتوحات المكية، على أنّ ...» (همان، ج3؛ ص321)
پ.ن.: شیخ بهائی کسی است که یکی از بزرگترین فقهاء تاریخ شیعه یعنی علامه محمدتقی #مجلسی در وصف او می گوید: شیخ طائفه شیعه در زمانِ خودش بود، فردی جلیل القدر و عظیم الشأن بود، مطالب بسیاری را حفظ بود. من کسی را در کثرت دانش و فراوانی فضل و برتری مقام مانند او ندیدم (تكملة أمل الآمل؛ ص346)
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
╭─┅🍃🌸🍃┅─╮
@sahat_andisheh
╰─┅🍃🌸🍃┅─╯
-----¦﷽¦-----
⭕️ احترام #شیخ_بهائی برای جناب «#ابن_عربی»
#عرفا_در_نگاه_بزرگان_شیعه
#قسمت_دوم
شیخ بهائی (ره) در جایی بعد از ذکر نام جناب «#ابن_عربی» از خداوند برای روح او طلب تقدیس می کند: «الشيخ محيي الدين ابن عربي قدّس اللّه روحه» (كشكول بهايى، ج1؛ ص217) و سپس شعری را از او نقل می کند (بان العزاء و بان الصبر اذ بانوا ...)
پ.ن: شیخ بهائی در مقدمه «#کشکول»، با عباراتی دقیق و عمیق، اهمیت کتابش را اینگونه توصیف می¬کند: «چشمانت را در باغِ آن بگردان، و ذوقِ سرشارت را از آن سیراب کن، ... انوار حکمت را از محل تابش نورش برگیر، این کتاب و برادرش (کتاب مخلاة) را همنشین و انیس تنهای خودت، و موجِب آرامش خاطرت قرار بده و آن دو کتاب را همراهِ خلوت و رفیقِ سفر، و خادمِ پیشگاهت قرار بده؛ زیرا این دو کتاب، بارانی سوددهنده، و دو استادِ متواضع هستند.» (كشكول بهايى ؛ ج1 ؛ ص10)
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
╭─┅🍃🌸🍃┅─╮
@sahat_andisheh
╰─┅🍃🌸🍃┅─╯
-----¦﷽¦-----
⭕️ مطلبی تکمیلی پیرامون آیت الله علامه #مصباح_یزدی و حجت الاسلام و المسلمین #سید_منیرالدین_حسینی
#فرهنگستان_علوم_اسلامی
#مصباح_یزدی
#سید_منیرالدین_حسینی_الهاشمی
#قسمت_سوم
بعد از دو مطلب پیرامون نگاه رهبری درباره #فرهنگستان که حول محور اندیشه مرحوم #سید_منیرالدین_حسینی می گردد، برخی از دوستانِ بزرگوار سخن را به سمت و سوی مقایسه میان مرحوم #علامه_مصباح و مرحوم #سید_منیرالدین_حسینی بردند. با تذکر این نکته که موضوعِ کلام مطلب دیگری بود، اما در این راستا چند نکته عرض می شود؛
1- لازمه ی بیان تفاضل و برتری هر شخصی نسبت به شخصِ دیگر، احاطه به داشته هایِ طرفین و نیز توان سنجش داشته های دو طرف است. در حالی که بنده احاطه ای به داشته های دو طرف ندارم.
2- نقل سخن #رهبر_انقلاب از آن جهت است که عقلا در زمانی که خود توانایی تشخیص و تمییز مسائل را ندارند، به کارشناس رجوع می کنند. از نگاه ما رهبری کارشناسی است که هم در مباحث علمی از جایگاه والایی برخوردار است؛ هم از لحاظ تیزهوشی، و توانِ درک و فهمِ موضوعات شخصیتی کم نظیر است؛ هم از لحاظ تشخیص مسائل اجتماعی و اولویت بندیِ آنها، و شناخت معضلات جامعه و ارائه راهکارهایِ مفید، انسانی بی نظیر و نمونه است. با توجه به این مقدمات، استناد به سخن ایشان از باب «رجوع جاهل به عالم» قطعاً روشی عقلی و عقلایی است.
3- باز هم تأکید می کنم که مجموع بیانات رهبری در مورد #آیت_الله_مصباح نه تنها با بیانات ایشان درباره افرادی چون حجت الاسلام #سید_منیرالدین_حسینی_الهاشمی و دیگر بزرگواران، که حتی با مجموع بیانات ایشان درباره اکابری مانند #علامه_طباطبایی، #شهید_صدر، علامه ی #شهید_مطهری و ... نیز تفاوتی آشکار دارد.
4- برای روشن شدن مطلب پیشین گوشه ای از اوصافی که #رهبری درباره #آیت_الله_مصباح بیان فرموده اند، آورده می شود (عین کلمات رهبری نقل شده است)؛
✅ عاشق و فریفته ی امام (ره) - (1363)
✅ آرام و ملایم و تودار، و ضمنا پرکار - (1364)
✅ از چهرهها و شخصیتهای برجسته و نادرالوجود - (1371)
✅ از برکات ماندگار حوزه ى علمیهى قم و از چهره هاى موصوف و معروفِ به علم و عمل و جِدّ و ابتکار - (1374)
✅ به نظر من باید خودِ شخص آقای مصباح را به عنوان یک نمونه، ما مورد تأمل و مداقه قرار بدهیم - (1374)
✅ یکی از خصوصیات آقای مصباح پرداختن به کارهای بنیانی است - (1375)
✅ وجود شریف ایشان، واقعاً از مفاخر زمان ما و از برکات خدا بر ملت و بر حوزهها و بر جوانان ماست - (1377)
✅ منبع فکر و اندیشهی بیغل و غش معارف اسلامی - (1381)
✅ یکی از وجودهای مبارک و مغتنم در دورهی ما - (1381)
✅ سرچشمه [های] معرفت - (1381)
✅ شخصیت علمی فکری روشنفکریِ برجسته - (1384)
✅ از حسنات و ذخایر حوزه - (1389)
✅ جزء شخصیتهای برجستهای است که هیچگاه در تقدم نظام بر خود تردید نداشته و در این راه بدون لحاظ داشتن موقعیت علمی خود به دل خطر رفته و گاهی یک تنه با «خناسان مسلط» مصاف داده است - (1389)
✅ سه جهت در ایشان جمع است؛ هم علم، هم بصیرت به معنای حقیقی کلمه، و هم صفا
✅ از دهه ۱۳۳۰ تاکنون جناب آقای مصباح را میشناختم، همواره بر مدار حق بوده است. آیتالله مصباح یک فقیه، متکلم، فیلسوف، مفسر و زمانشناس بصیر است - (1389)
✅ عالم ربانی، فقیه و حکیم مجاهد ... متفکری برجسته، مدیری شایسته، دارای زبان گویائی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم - (1399)
✅ استاد فکر - (1401)
✅ جامع این خصوصیّات را کسی مثل مرحوم آقای مصباح مشاهده نمیکنم؛ علم فراوان، فکر خوب و نوآور، بیان رسا و واضح، انگیزهی تمامنشدنی و بینظیر، خلقیّات و رفتارهای شایسته و برجسته، سلوک و معرفت و توجّه معنوی و مانند اینها - (1401)
✅ و ...
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
╭─┅🍃🌸🍃┅─╮
@sahat_andisheh
╰─┅🍃🌸🍃┅─╯
-----¦﷽¦-----
⭕️ مطلبی تکمیلی (2) پیرامون آیت الله علامه #مصباح_یزدی و حجت الاسلام و المسلمین #سید_منیرالدین_حسینی
#مصباح_یزدی
#سید_منیرالدین_حسینی_الهاشمی
#فرهنگستان_علوم_اسلامی
#قسمت_چهارم
اینکه چرا در مورد مرحوم استاد مصباح یزدی عنوان «#علامه» و «#آیت_الله» را به کار بردهایم اما برای مرحوم آقای سید منیرالدین حسینی الهاشمی لقب و عنوان «حجت الاسلام والمسلمین» آوردهایم، - در عین اینکه اولاً و بالذات، نکته مهمی نیست - اما به علت حساسیت برخی دوستان، مستنداتی از #رهبری بیان می شود؛
1️⃣ پیام تسلیت رهبری برای رحلت مرحوم آیت الله علامه #مصباح_یزدی؛
«با تأسف و تأثرِ فراوان، خبر درگذشت عالم ربانی، فقیه و حکیم مجاهد، آیةالله آقای حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی را دریافت کردم ...»
2️⃣ ص: از نگاه #رهبری، آیت الله مصباح، جانشین #علامه_طباطبایی و #شهید_مطهری است.
ک: کسی که جانشینِ علامه می شود، علامه است (خلیفه، دارای مراتبِ مستخلف عنه است).
ن: از نگاه رهبری، آیت الله مصباح، #علامه است.
✅ پیام تسلیت رهبری برای رحلت مرحوم #سید_منیرالدین_حسینی_الهاشمی ؛ ایشان در دو پیام کاملاً متشابه می نویسد:
«درگذشت تأسفبار جناب حجةالاسلام والمسلمین آقای حاج سید منیرالدین حسینی را ... تسلیت عرض میکنم. از خداوند متعال علو درجات آن فقید سعید که عمر خود را در خدمت به اسلام سپری کرد مسئلت مینمایم» (1379/12/13)
🌹 تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل 🌹
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
╭─┅🍃🌸🍃┅─╮
@sahat_andisheh
╰─┅🍃🌸🍃┅─╯
-----¦﷽¦-----
⭕️ نقدی بر اظهارات اخیر آقای #محقق_داماد در باب «نفی علوم انسانی اسلامی»
#مصطفی_محقق_داماد
#علم_دینی
#علوم_انسانی_اسلامی
مقدماتی چند برای تبیین دیدگاه مختار در باب «علم دینی» لازم به ذکر است؛
«علم» - از نگاه ما - مجموعه مسائلی با محوریت موضوعی واحد است؛ این مسائل که متشکل از موضوع و محمول هستند پاسخی برای اثبات یا نفی میطلبند، بهگونهای که هر پاسخی به مسئله داده شود، درون علم جای میگیرد. پس «علم» به این معنا شامل علوم نقلی، علوم عقلی، و علوم تجربی میشود. «دین» نیز - از نگاه ما - اسلام حقیقی است که هدف اصلی آن نشاندادن راه سعادت به انسانهاست. به همین دلیل، همۀ تعالیم نظری و عملی که به این هدف معطوف باشد جزء دین است. اکنون، میتوان نسبتهای ممکن میان این دو معنا را در ترکیب وصفی «#علم_دینی» بررسی نمود.
علم در این تعریف، وظیفۀ شناخت پدیدهها و روابط میان پدیدهها را بر عهده دارد. اما بیان نوع استفاده از آن به منظور دستیابی به سعادت واقعی انسان است، و این #دین است که رسالت تبیین رابطۀ پدیدهها با کمال روح انسان و مصالح انسانی را برعهده دارد و نحوۀ تعامل انسان با پدیدههای مادی و غیرمادی را ارزشگذاری کرده، تکلیف انسان را در برخورد با آنها تعیین مینماید. باید توجه داشت که در علوم انسانی تا جایی که سخن از تشریح ماهیت یک پدیدۀ انسانی یا اجتماعی، و تبیین رابطۀ آن با دیگر پدیدههاست، با «علم محض» سروکار داریم. این علوم که صرفاً به توصیف واقعیات انسانی و اجتماعی میپردازند، میان دینداران و بیدینان، مسلمانان و غیرمسلمانان مشترک هستند. ولی به محض آن که پا را از توصیف فراتر گذاشته، به قلمرو ارزشگذاری، هنجاریابی، و توصیۀ دستورالعملهای اقتصادی، حقوقی، تربیتی، و ... وارد شویم، به مرزهای مشترک با دین پا گذاشتهایم.
✅ به عنوان نمونه، در مباحث اقتصادی، مطالعه و تبیین مکانیسمهای علمی حاکم بر بازار جزئی از علم #اقتصاد است که دینی و غیردینی ندارد. ولی هنگامی که بحث از کمیت و کیفیت تولید، نوع کالا، هدف از تولید، قیمتگذاری، رقابت، فروش، و ... به میان میآید، ارزشهایی در تعیین این مسائل دخالت دارند که با هدف دین تداخل پیدا میکنند. از اینرو، اعتقادات، اخلاقیات، و احکام عملی دین میتوانند اصول موضوعه، پاسخها، و دستورالعملهای اقتصادی را تحت تأثیر قرار دهند. در اینگونه مسائل است که تفاوت میان علم دینی و غیردینی آشکار میشود. بر این اساس، #اقتصاد دینی (اسلامی) علمی است که مبانی عقیدتی و ارزشی دین را در سطوح مختلف این علم مدّ نظر قرار میدهد و با آن مطابقت دارد، یا دستکم با آنها تنافی ندارد.
⭕️ در مقابل، نظریاتی علمی که یا بر مبانی ضددینی مانند ماتریالیسم، انکار مجردات، و انکار روح مستقل از بدن مبتنیاند، یا روشها و رفتارهایی را پیشنهاد میکنند که با باورها یا ارزشهای دینی ناسازگار یا در تضادند، مصادیق علم غیردینی یا ضددینی به شمار میآیند. تنافی داشتن با باورها بدین معناست که این نظریات بر اصول موضوعهای، مانند تساوی هستی با ماده یا محدود بودن زندگی انسان در این جهان، مبتنی شدهاند که مورد قبول دین نیستند. دینی یا اسلامیکردن این علوم مستلزم کشف و ترویج نظریات و تفسیرها، و تجویز روشها و رفتارهایی است که با باورها و ارزشهای اسلامی سازگار باشند.
پس علومی که در مبانی، ارزشها یا روشهایشان با یکی از مؤلفههای دین (باورها، ارزشها، و احکام) دارای مرز مشترک باشند، میتوانند دینی یا غیردینی باشند. به عنوان مثال، علومی مانند #ریاضیات هیچ اصطکاکی با مسائل دینی ندارند؛ نه در موضوعات، نه در روش، و نه در مسائل. در این دسته از علوم سخن از علم دینی و غیردینی بیمعناست؛ آنها نسبت به دین و آموزههای آن خنثی و بیطرف هستند.
این نگاه به دین و رابطۀ آن با ساحتهای مختلف زندگی کاملاً برخلاف بینش #سکولار است. #سکولاریسم میگوید دین در اقتصاد، سیاست، هنر، و مانند آنها حق دخالت ندارد، و باید کار را به اقتصاددانها، سیاستمداران، و هنرمندان واگذارد. از نظر سکولارها، تنها حوزهای که به دین مربوط میشود، حوزۀ رابطۀ شخصی با خداوند است (البته به فرض آن که وجود او را بپذیرند). ولی ما معتقدیم دین در همۀ صحنههای حیات فردی و اجتماعی حضور دارد، اما نه به این معنا که جای علم، فلسفه، و یا هنر مینشیند، بلکه به این معنا که وجه ارزشی آنها را بیان میکند.
📚برگرفته از: رابطه علم و دین / علامه #مصباح_یزدی
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
╭─┅🍃🌸🍃┅─╮
@sahat_andisheh
╰─┅🍃🌸🍃┅─╯