#انس_با_قرآن
⏪برنامه ی روزنامه ی
✅ #ختم_قرآن کریم
👈 روزی یک صفحه
#صفحه_418
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#جزء_خوانی
❇️تحدیر (تندخوانی) قرآن کریم
استاد #معتز_آقایی
👈هر جزء نیم ساعت
👌روزی دو جزء
✅ سری دوم ختم قرآن هدیه به امیر المؤمنین علی علیه السلام
#روز_16 ماه #رمضان_99
#جزء_1
#جزء_2
کانال انس با #صحیفه_سجادیه
@SAHIFE2
sahife2.pdf
3.1M
#صحیفه_خوانی_30_روزه
#روز_16
از صفحه 206 تا صفحه 219
👈 مقید باشیم به توفیق الهی و با استمداد از آقا امام سجاد علیه السلام
روزانه صفحات تعیین شده را ، ولو فقط ترجمه اش را ، با هم قرائت کنیم
📲کانال انس با #صحیفه_سجادیه
@SAHIFE2
16 (1).mp3
4.72M
🔈 شرح دعای #روز_16 ماه #رمضان
👤مرحوم آیت الله #مجتهدی ره
#دعا_روزهای_رمضان
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ #سحر ماه #رمضان فرصت خیلی خوبی است.
اگر ماها از سحر استفاده نکنیم، در این دنیای شلوغ، وقت دیگری نداریم برای #خلوت با خودمان، با خدای خودمان؛
واقعاً وقتی باقی نمیماند.
#مقام_معظم_رهبری
🔸 صبا وقت سحر بویی ز زلف یار میآورد
دل شوریده ما را به بو در کار میآورد
من آن شکل صنوبر را ز باغ دیده برکندم
که هر گل کز غمش بشکفت محنت بار میآورد
فروغ ماه میدیدم ز بام قصر او روشن
که رو از شرم آن خورشید در دیوار میآورد
ز بیم غارت عشقش دل پرخون رها کردم
ولی میریخت خون و ره بدان هنجار میآورد
به قول مطرب و ساقی برون رفتم گه و بیگه
کز آن راه گران قاصد خبر دشوار میآورد
سراسر بخشش جانان طریق لطف و احسان بود
اگر تسبیح میفرمود اگر زنار میآورد
عفاالله چین ابرویش اگر چه ناتوانم کرد
به عشوه هم پیامی بر سر بیمار میآورد
عجب میداشتم دیشب ز #حافظ جام و پیمانه
ولی منعش نمیکردم که صوفی وار میآورد
🔅 برنامه ی روزانه #حافظ_خوانی
#حافظ_غزل_146 #نمازشب
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🔹صبا وقتِ سَحر بویی ز زلف یار میآورد
دل شوریده ی ما را به بو در کار میآورد.
حافظ از#سحرخیزی واستشمامِ بوی زلف ِیار به روشندلی رسیده وگاه وبیگاه، درغزلیّاتِ خود ازاین موهبتِ الهی به خوشی وخرّمی یاد کرده ومارا دعوت به صبح خیزی وسلامت طلبی دعوت می کند.
معنی بیت:
هنگام ِسَحر باد صبا ،شمیم ِ فرحبخشی از زلف یار می آورد و مارا با این عطردل انگیز به ذوق می آورد، شوق مارا برمی انگیخت وبه وصال امیدوارمی ساخت.
به بوی مُژده ی وصل ِ توتاسحرشبِ دوش
به راه بادنهادم چراغ روشن چشم
🔹من آن شکل صنوبر را ز باغ دیده برکندم
که هر گل کز غمش بشکفت محنت بار میآورد
غم واندوهِ فراق واقعاً تحمّل سوز وناتوان کننده است. هرکسی نمی تواند طاقت بیاورد، سخت وجانکاهست.
عاشق ِ چون کوه استواری مثل ِ حافظ نیز گاهی طاقت ازکف داده وتصمیم می گیرد، خودرا ازاین غم واندوه برهاند. صداقتِ حافظ دربیانِ احساسات وعواطفِ درونی، مثال زدنیست. وقتی درمقابل ِ فشاررنج ِ هجران کم می آورد، پنهان نمی کند، ریا نمی وَرزد وصادقانه آنچه که دردرونش رُخ داده بیان می کند.
معنی بیت:
به جایی رسیده ام که تصمیم گرفتم دیگر دست به تصویرسازی ِ آن یارسروقد،نزنم. باهربارتصویرسازی وتجسّم ِ شکل وشمایل ِ یار، رنجش وگزشی بردل وجانم می افتد که قابل ِ تحمّل نیست. دراینجا بازپارادکس حادث می شود. عاشق هروقت دلش بگیرد، با یادآوری ِتصویر ِ معشوق دلش می گشاید وجانی تازه می گیرد. امّا این طراوت وتازگی دیری نمی کشد که به رنجش وگزشی اندوهبار مبدّل می گردد! عاشق دراین دایره ی بی پایان،متحیّر وسرگشته فرومی ماند وهیچ دارویی کارسازنمی افتد. ازآن رو که خواسته ی ِعاشق، خودمعشوقست، وعطش واشتیاقش با تصویرسازی وخیالبافی، فرونمی نشیند. تصویرسازی مسکّنِ موّقتیست، وبعضی اوقات نیز شوریدگی ِ عاشق راتا سرحدّ ِ شیدایی وجنون فزونی می بخشد ودردی برجای می گذارد که دَوایش جگرسوز و جانکاهست. حافظ درچنین حالی به دام افتاده وازلاعلاجی می فرماید:
عکس آن یارسرو اندام را از باغ چشمانم بَر کندم(ازعشق پاپس می کشم،کم آوردم) چرا که این تصویر خیالی که من درباغ چشمانم کاشته بودم جز غم واندوه حاصل وثمری نداشت. انتخابِ واژه ی “شکل صنوبر” ازطرفِ شاعر هم ازلحاظ معنایی وهم ازلحاظ ظاهری با متن ِبیتِ سازگاری جالبی دارد. شکل صنوبرشبیه ِ قلب است. یار نیز درنظرگاه عاشق،جایگاهِ قلب رادارد. صنوبرراست قامتی یار رانیز تداعی می کند. ضمن ِ آنکه صنوبر بی حاصل وبی ثمراست.
چوشاهدانِ چمن زیردستِ حُسن تواَند
کِرشمه برسَمن وجلوه برصنوبر کن
#حافظ_غزل_146 #نمازشب
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#دعا_سی_دو_21
🔹اللَّهُمَّ وَ إِذْ سَتَرْتَنِى بِعَفْوِكَ، وَ تَغَمَّدْتَنِى بِفَضْلِكَ فِى دَارِ الْفَنَاءِ بِحَضْرَةِ الْأَكْفَاءِ، فَأَجِرْنِى مِنْ فَضِيحَاتِ دَارِ الْبَقَاءِ عِنْدَ مَوَاقِفِ الْأَشْهَادِ مِنَ الْمَلائِكَةِ الْمُقَرَّبِينَ، وَ الرُّسُلِ الْمُكَرَّمِينَ، وَ الشُّهَدَاءِ وَ الصَّالِحِينَ، مِنْ جَارٍ كُنْتُ أُكَاتِمُهُ سَيِّئَاتِى، وَ مِنْ ذِى رَحِمٍ كُنْتُ أَحْتَشِمُ مِنْهُ فِى سَرِيرَاتِى🔹
🔸خدايا اكنون كه به پرده عفو عيب مرا پوشيدى، و ميان همه گان در سراى فانى غرق نعمتهاى خود ساختى،
در سراى باقى نيز از رسوايى ها محفوظ دار.
در آن جا كه گواهان مى ايستند
از فرشتگان مقرّب،
و پيغمبران معظم،
و #شهيد ان جان باخته در راه دين
و شايسته گان مؤمنين.
من همانم که كار زشت خود را از #همسايه پنهان مى كنم
و از نمودن راز خود به خويشاوندان شرم دارم
مرا ببخش و نزد این بزرگان رسوا نکن ای خدای #ستار و پوشاننده ی خطا 🔸
🙏 الهی #العفو العفو العفو العفو .....
دعای #سی_دو #نمازشب #گناه #سحر
🔗کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ زن گفت يك آفتابى تابيده كه عالمى از آن روشن شده است
آن آفتاب خليفه خدا است كه شهر بغداد از بركت وجود او چون بهار سبز و خرم است.
تو تا كى بطرف ادبار مىروى اگر به آن شاه بپيوندى شاه خواهى شد.
دوستى اشخاص خوش اقبال مثل كيميا است و مثل نظر آنها كيميايى نيست..
مرد گفت شاه چگونه مرا مىپذيرد من بدون يك دستآويزى كى ممكن است نزد او بروم.
يا بايد نسبتى ميانه من و او بوده يا يك تدبيرى بينديشم تا بتوانم باو نزديك شوم و گر نه مگر هيچ شده است كارى بدون اسباب انجام بگيرد.
گويند مجنون شنيد كه ليلى بيمار است.
گفت چه كنم بدون بهانه چگونه نزد او روم و اگر بروم چه گونه طاقت بياورم
كاش من طبيب حاذقى بودم و با كمال اشتياق و جرئت نزد ليلى مىرفتم
اينها صحيح است ولى اين را بدان كه خداى تعالى فرموده قُلْ تَعالَوْا (بگو اى پيغمبر كه بسوى من آئيد) و اين گفتار براى اين بود كه بهانه اى براى ما بوده بتوانيم بدون خجلت بدرگاه او رويم.
بلى ولى شبپرهها اگر چشم داشتند و اسباب براى آنها مهيا بود روز مىتوانستند پرواز كنند
جواب اين عذر اين است كه وقتى پادشاه كريمى در كار باشد عين بى اسبابى اسباب خواهد شد.
اسباب خود دعوى هستى است در صورتى كه كار در بى اسبابى و پستى انجام مىگيرد.
گفت من تا بى اسبابى پيدا نكردهام چگونه بى اسبابي را وسيله قرار دهم.
من يك گواهى براى افلاس خود لازم دارم تا شاه بمفلسى من ترحم كند.
بلى اين طور است ولى تو يك گواهى غير از گفتگو و فريب و رنگ بنما تا شاه رحمت آرد
اين گواهى كه از سخن و فريب باشد در نزد آن قاضى القضات گواهيش مردود شده و قبول نخواهد شد.
صدق و راستى بايد گواه انسان باشد تا بىسخن نور صداقت تابان شده و گواهى دهد.
زن گفت صدق آن است كه تو در راه مقصود خود از هستى خود صرف نظر كنى.]
#مثنوی_معنوی_128
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
👈 #خلیفه_و_اعرابی 11
❇️ گفت زن صدق آن بود کز بود خویش
پاک برخیزی تو از مجهود خویش
آب بارانست ما را در سبو
ملکت و سرمایه و اسباب تو
این سبوی آب را بردار و رو
هدیه ساز و پیش شاهنشاه شو
گو که ما را غیر این اسباب نیست
در مفازه هیچ به زین آب نیست
گر خزینهش پر متاع فاخرست
این چنین آبش نباشد نادرست
چیست آن کوزه تن محصور ما
اندرو آب حواس شور ما
ای خداوند این خم و کوزهٔ مرا
در پذیر از فضل الله اشتری
کوزهای با پنج لولهٔ پنج حس
پاک دار این آب را از هر نجس
تا شود زین کوزه منفذ سوی بحر
تا بگیرد کوزهٔ من خوی بحر
تا چو هدیه پیش سلطانش بری
پاک بیند باشدش شه مشتری
بینهایت گردد آبش بعد از آن
پر شود از کوزهٔ من صد جهان
لولهها بر بند و پر دارش ز خم
گفت غضوا عن هوا ابصارکم
ریش او پر باد کین هدیه کراست
لایق چون او شهی اینست راست
زن نمیدانست کانجا برگذر
هست جاری دجلهای همچون شکر
در میان شهر چون دریا روان
پر ز کشتیها و شست ماهیان
رو بر سلطان و کار و بار بین
حس تجری تحتها الانهار بین
این چنین حسها و ادراکات ما
قطرهای باشد در آن نهر صفا
#مثنوی_معنوی_129
🔅 برنامه ی #مثنوی_خوانی
#مولوی - #مثنوی_معنوی - #دفتر_اول
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ زن گفت دارايى ما همين آب بارانى است كه در سبو موجود است
اين سبو را بردار و برسم هديه نزد خليفه برو.
و بگو كه ما وسيله اى جز اين نداشتيم كه به بهانه آن خدمت خليفه آئيم اين آب باران است كه در بيابان بهتر از اين آبى نيست.
اگر چه خزانه شاه از گوهر گرانبها پر شده ولى چنين آبى در دستگاه خليفه نيست زيرا كه اين آب ناياب است
آن كوزه چيست همين تن ما است كه چون كوزه محدود و محصور است كه آب شور و تلخ حواس ما در آن پر شده است.
بار الها بحق فضيلت آيه شريفه إِنَّ اَللَّهَ اِشْتَرى مِنَ اَلْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ اَلْجَنَّةَ 9: 111 [1] (سوره توبه) اين كوزه مرا از من بپذير.
اين كوزه كه از پنج حس داراى پنج لوله است آب آن را از هر آلودگى پاك دار.
تا از اين كوزه منفذى بدريا پيدا شده و كوزه ما خاصيت دريا پيدا كند.
و چون آن را برسم هديه نزد سلطان برى او را پاك ديده و مشترى شود.
و بعد از آن آبش بىنهايت شده صد جهان را از آب سيراب كند.
لوله ها را ببند و آب از خم پر كن كه فرموده قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِكَ أَزْكى لَهُمْ 24: 30 بگو بمؤمنين كه #چشم خود را از نامحرمان پوشيده و عصمت خود را حفظ كنند و اين براى آنها پاكيزه تر است (سوره نور).
راستى لايق ريشش كه نمىدانست اين هديه براى چه كسى است و چنين هديه اى لايق شاهنشاه نيست.
او نمىدانست كه در گذرگاه بغداد در وسط شهر شط بزرگى چون دجله با آن آب شيرين گوارا جارى است.
كه چون دريا موج مىزند و كشتيها در آن آمد و رفت نموده ماهيها در آن مشغول شنا هستند.
پيش سلطان برو و ببين چه عالمى است آن حس بهشتى را- ببين كه مظهر جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا اَلْأَنْهارُ 2: 25 است.
اين حس و ادراك ما در مقابل آن درياى صفا قطره اى بيش نيست.
#مثنوی_معنوی_129
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_264
دعای #چهل_پنج
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام )
" در وداع با ماه #رمضان "
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_چهل_پنج_48
دعای سیدالساجدین(ع) در بدرود با ماه رمضان:
🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اجْبُرْ مُصِيبَتَنَا بِشَهْرِنَا، وَ بَارِكْ لَنَا فِى يَوْمِ عِيدِنَا وَ فِطْرِنَا، وَ اجْعَلْهُ مِنْ خَيْرِ يَوْمٍ مَرَّ عَلَيْنَا أَجْلَبِهِ لِعَفْوٍ، وَ أَمْحَاهُ لِذَنْبٍ، وَ اغْفِرْ لَنَا مَا خَفِىَ مِنْ ذُنُوبِنَا وَ مَا عَلَنَ🔹
🔸خدايا درود بر محمد و آل او فرست، و #مصيبت ما را در فراق اين ماه تدارك كن و عيد فطر را بر ما فرخنده ساز، و آن را بهترين روز گردان كه بر ما گذرد، بيشتر از هر وقت عفو تو را سوى ما كشاند و گناه ما را ببرد، گناهان پنهان و آشكار ما را بيامرز🔸
#چهل_پنج #رمضان
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🔸 #وداع با ماه مبارک #رمضان در کتاب اقبال الاعمال سید ابن طاووس
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
وداع با ماه مبارک رمضان در کتاب اقبال الاعمال سید ابن طاووس.pdf
488.9K
🔸 #وداع با ماه مبارک #رمضان در کتاب اقبال الاعمال سید ابن طاووس
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🔸 سید ابن طاووس در کتاب اقبال الاعمال در #وداع با ماه مبارک #رمضان
📜در برخى از دعاهاى وداع گذشته چنین دعا مىکنى که من از جدایى و از دست رفتن ماه رمضان اندوهناک شده و تفضّل و عطایاى از دستهرفتهى آن، مرا به درد آورده است، غافل از اینکه بر این اساس، تصدیق دعا را از تو مىخواهند، به این صورت که نشانهى اندوه و گرفتارى از چهرهات نمایان گردد. بنابراین، مواظب باش که آخرین روز ماه رمضان را با سخن دروغ در گفتار و نارسایى و کاستى در کردار، به پایان نبرى. یکى از وظایف شیعهى امامیّه، بلکه از وظایف امّت محمّدى-صلّى اللّه علیه و آله و سلّم-این است که در این اوقات، احساس وحشت و تنهایى نموده و در امثال این مواقع بر روزگار دولت حضرت مهدى-که جدّش حضرت محمّد، بهترین درودها بر آن دو، مژده و نوید قدوم او را داده است-که از دستشان رفته است، غصّه بخورند؛ امامى که اگر ظهور مىکرد به واسطهى او به نیکبختىها دست مىیافتند. تا خداوند-جلّ جلاله- آنان را نسبت به ملوکشان که وسیلهى سعادت آنان در دنیا و در روز تحقّق وعدهى عذاب الهى هستند، صمیمى و باوفا ببیند و مضمون این شعر را با خود بگویند که:
هرچه در دنیا چشم خود را به اینطرف و آن طرف مىگردانم، چهرههاى دوستان خود را که جویاى آنها هستم، نمىبینم.
زیرا مصیبت عدم ظهور او بر دینداران، از مصیبت از دست رفتن ماه رمضان بزرگتر است. آیا اگر انسان پدر مهربان یا برادرى را که پشتیبان صمیمى او است یا فرزندى را که نیکوکار و همدم او است، از دست مىداد، از فقدان او احساس وحشت و تنهایى نمىنمود و براى دورى او دردمند نمىشد؟ ! درحالىکه بهره بردن از اینها کجا و بهرهمندى از حضرت مهدى-عجل اللّه تعالى فرجه الشّریف-جانشین خاتم انبیا -صلّى اللّه علیه و آله و سلّم-و امام عیسى بن مریم در نماز جماعت و ولایت، و برطرفکنندهى انواع گرفتارى و به سامان آورندهى امور همهى موجودات زیر آسمان، کجا! شایسته است جزو آخرین ملاطفتها و درخواست رحمتها از خداوندى که مالک نعمت انسان است .
دعای #دعا_چهل_پنج_48
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح
#دعا_چهل_پنج_48
🔹اللَّهُمَّ ِ وَ اجْبُرْ مُصِيبَتَنَا بِشَهْرِنَا ....
🔹 جبران مصيبت ازدستدادن ماه #رمضان
«خدایا! بر محمد و آل محمد درود فرست! و مصيبتي را که با رفتن این ماه بر ما وارد شده جبران کن!» تعبير «مُصِيبَتَنَا بِشَهْرِنَا» از تعبيراتی عربي است که دقيقا معادلش در فارسي نيست. واژه «مصيبت» که اکنون در فارسي استعمال ميشود به معنای امر نامطلوبي است که به انسان وارد ميشود. اما فعل این واژه «أصابه» به معنای «به آن رسيد» است. وقتي تيرانداز تير را به هدف ميزند ميگويند: أصاب؛ «به هدف رسید.» این معنا بهتدریج نسبت به امور دیگر تعميم داده شده است، بهخصوص اگر چیزی بهطور دفعي و ناگهاني به کسی برسد، که به آن مصیبت ميگويند. گویا تيراندازي تیری رها ميکند و به ما بهعنوان هدف اصابت میکند. در عربي ميگويند: ما مصاب واقع شدیم بهوسيله شيءاي که به ما رسيد. اما در ترجمه فارسی میگوییم: مصيبت به ما رسيد. اين عينا ترجمه عربي نيست، بلکه ترجمه معرّبي است که ما در فارسي به کار ميبريم. در این فراز آمده است: مُصِيبَتَنَا بِشَهْرِنَا. در اینجا نباید بهگونهای ترجمه شود که گویا مصیبت به ماه رمضان رسیده است، بلکه مقصود این است که با رفتن ماه رمضان، مصيبت به ما رسيده است. نباید در ترجمه، حرف «بـ» را عینا به «بـ» ترجمه کرد، بلکه باید گفت: به وسيله رفتن اين ماه، مصيبتي به ما رسيد. نظیر این نکته در واژه سؤال نیز وجود دارد. در فارسي ميگوييم: اين مطلب را از استاد سوال کردم. اگر بخواهیم این جمله را عینا به عربی ترجمه کنیم باید بگوییم: سألت هذا الامر عن الاستاد؛ در صورتي که در زبان عربي گفته میشود: سألت الأستاد عن هذا الأمر. در حقیقت آنها میگویند: معلم را از اين مطلب پرسيدم، زيرا مفعول بيواسطه در عربي شخص سؤال شونده است. قرآن کریم میفرماید: إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولـئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْؤُولاً؛1 گاه در ترجمه فارسی گفته میشود: بهراستی از چشم و گوش و دل سؤال ميشود. در صورتی که سؤال شونده خود شخص است و سمع و بصر مسئولعنه هستند، يعني درباره آنها از شخص سؤال ميشود. وقتي ميگويند: أصيب فلان بماله؛ معنايش اين نيست که مال براي او مصيبت شده است، بلکه بدین معناست که مالش را از دست داد. بنابراین در این فراز که امام علیهالسلام میفرماید: مُصِيبَتَنَا بِشَهْرِنَا، يعني اين ماه از دست ما رفت.
👤 آیت الله #مصباح_یزدی
دعای #چهل_پنج
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2