🔆 امير مؤمنان على (عليه السلام) فرمود: كننده كار نيكو از نيكى بهتر و كننده كار بد از بدى بدتر است (زيرا كار بسته به كننده آنست پس كننده از كار برتر است).
◀️ بهتر از خوب و بدتر از بد: :
📋 امام(عليه السلام) در اين جمله كوتاه و پرمعنا مى فرمايد: «انجام دهنده كار نيك از كارنيكش بهتر است و انجام دهنده كار بد از كار بدش بدتر»; (فَاعِلُ الْخَيْرِ خَيْرٌ مِنْهُ، وَفَاعِلُ الشَّرِّ شَرٌّ مِنْهُ).
در اينكه چگونه فاعل خير بهتر از فعل خود است و فاعل شر بدتر از فعل خود; وجوهى به نظر مى رسد: نخست اينكه همواره فاعل از فعل قوى تر است به همين دليل اگر كار نيك باشد آن فاعل از كارش قوى تر و اگر كار بد باشد از كارش بدتر است. ديگر اينكه شخصى كه كارى انجام مى دهد غالبا داراى ملكه آن است و آن ملكه مى تواند سرچشمه كارهاى فراوانى بشود، بنابراين اگر كسى را ببينيم كه مثلا يتيمى را نوازش مى كند و دست افتاده اى را مى گيرد مى دانيم كه او داراى صفتى است درونى كه مى تواند سرچشمه ده ها و گاه صدها و هزاران از اين گونه كارها شود و به همين دليل از كارش بهتر است.
سوم اينكه كسانى كه كار نيكى انجام مى دهند بسيار مى شود كه آرزو دارند بهتر از آن را انجام دهند ولى امكانات آن در اختيارشان نيست و به تعبير ديگر همتشان از آنچه انجام مى دهند بسيار بالاتر است و گاه به زبان جارى كرده مى گويند: افسوس كه بيش از آن توان نداريم و اگر مى توانستيم چنين و چنان مى كرديم. همين گونه، شروران بسيار مى شود كه داراى چنين باطنى هستند; يعنى اگر قدرت و توانى داشتند شرارت را به مرتبه بالاترى مى رساندند.
در حديثى از امام باقر(عليه السلام) مى خوانيم: «نِيَّةُ الْمُؤْمِنِ خَيْرٌ مِنْ عَمَلِهِ وَذَلِكَ لاَِنَّهُ يَنْوِي مِنَ الْخَيْرِ مَا لاَ يُدْرِكُهُ وَ نِيَّةُ الْكَافِرِ شَرٌّ مِنْ عَمَلِهِ وَذَلِكَ لاَِنَّ الْكَافِرَ يَنْوِي الشَّرَّ وَيَأْمُلُ مِنَ الشَّرِّ مَا لاَ يُدْرِكُهُ; نيت مؤمن از عملش بهتر است، زيرا كارهاى خيرى در دل دارد كه نمى تواند آنها را انجام دهد و نيت كافر بدتر از عمل اوست، زيرا كارهاى بدى در سر دارد که توان آن را ندارد».
وجه چهارمى نیز بعضى براى این تفاوت ذکر کرده اند که هر کس کار خیرى انجام مى دهد معمولا عوامل بازدارنده اى از جمله هوا و هوس ها را در دل دارد و در برابر آنها مقاومت مى کند و آن عوامل را به عقب مى راند و کار خیر را انجام مى دهد به همین دلیل از کارش با ارزش تر است و به عکس کسى که کار بدى انجام مى دهد نیز عوامل بازدارنده از قبیل فطرت الهى، اوامر و نواهى آسمانى در برابر اوست ولى پشت پا به همه آنها مى زند و به سراغ شر مى رود. به همین دلیل از عملش بدتر است.
البته منافاتى میان این وجوه چهارگانه نیست و همه آن ممکن است در معناى حدیث جمع باشد.
🔸 #نهج_البلاغه_حكمت_32
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
امانتهای زندگی من_22.mp3
13.46M
#امانتهای_زندگی_من ۲۲
قسمت آخر
◀️ تو ،
خودِ تو؛ بزرگترین امانت خدا، در دستان خودت هستی!
هوایِ خودِ حقیقیات رو داشته باش!
همهی خیانتها، از خیانت در این امانت شروع میشه!
👤 استاد #شجاعی
🙏لطفا با ما شنونده ی این سلسله گفتگو ها باشید
☑️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #محتواي_دعا
دعای #چهاردهم
هنگامي که ستمي به آن حضرت ميرسيد، يا از ستمکاران چيزي ميديد که خوش نداشت
عنوان دعا چنين است:
و کان من دعائه عليهالسلام اذا اعتدي عليه او رءا من الظالمين ما لا يحب، از دعاهاي امام (ع) است، هنگامي که ستمي به آن حضرت ميرسيد، يا از ستمکاران چيزي ميديد که خوش نداشت.
«ظلم» امري زشت و ناپسند است و خداوند ظالمين را دوست ندارد. لذا امام (ع) موضعگيري و شيوهي برخورد و اعتقاد يک مسلمان را نسبت به ظلم در قالب دعا به او آموزش ميدهد. در بخش اول دعا، به خداشناسي پرداخته و به اين موضوع اشاره ميکنند که خدا همواره يار مظلومين و دشمن ظالمين است. ايشان ابتدا ميفرمايد:
يا من لا يخفي عليه انباء المتظلمين، اي آنکه خبرهاي شکوهکنندگان از ستم، بر او پنهان نيست.
و يا من قربت نصرته من المظلومين، و يا من بعد عونه عن الظالمين، و اي آنکه ياري او به ستمديدگان نزديک است (به زودي آنها را ياري خواهد نمود)، و اي آنکه کمک او از ستمگران دور است (ايشان را ياري نميکند).
اين مطالب را امام (ع) در شرايطي بيان ميفرمايند که دشمنان اسلام، همواره اينگونه تبليغ ميکردند که اين ارادهي خداوند است که حکام ظالم و ستمگري چون معاويه و يزيد بر امورات مسلمين حاکم شوند، و آن همه ظلم و فساد و جنايت را روا دارند! امام (ع) در آن شرايط خفقان و استبداد در قالب دعا، به پيروان خود و ديگران آموزش ميدهد که خداوند نه تنها ظلم نميکند که دشمن ظالمين و يار مظلومين است، و همواره در جبههي ستمديدگان عليه ستمگران قرار دارد.
سپس در فراز ديگر دعا، امام (ع) دفع ظالمين را از خداوند درخواست ميکند و به ما ميآموزد که چگونه دفع ظالم و ستمگر را از خداوند طلب کنيم.
چنانکه پيش از اين نيز توضيح داده شد، دعا در فرهنگ اسلام از جايگاه خاصي برخوردار است و در روايات با تعبيرات عميق و زيبايي توصيف شده است. گاهي به سلاح مومن و زماني به سپر مومن تشبيه گرديده است. در نتيجه امام (ع) به ما شيوهي استفاده از اين سلاح برنده و کارساز و نيز سپر نگهدارنده و محافظتکننده در مقابل دشمنان را آموزش ميدهد. و در فراز ديگري از دعا در اين باره و در جهت دفع ستمگر در پيشگاه خداوند ميفرمايد:
و خذ ظالمي و عدوي عن ظلمي بقوتک، و افلل حده عني بقدرتک، و اجعل له شغلا فيما يليه، و عجزا عما يناويه، و ستمکننده و دشمن مرا به قدرت خود از ستم بر من بازدار و با توانائي خود برندگي او را (دشمن) از من بشکن، و براي او کاري که درخور اوست قرار ده (تا به آن مشغول شده از من چشم بپوشد) و او را در برابر کسي که با او دشمني ميکند ناتوان گردان (دشمن مرا به وسيله دشمنش ناتوان گردان).
سپس ميفرمايد: اللهم فکما کرهت الي ان اظلم، فقني من ان اظلم، بار خدايا همچنان که بر من ناپسند گردانيدي که ستم ببينم، مرا از اينکه (به ديگري) ستم کنم نگهدار.
و از آنجا که آلوده شدن به ستم در برابر ستمگر، انحراف از مکتب و تعاليم الهي است، امام (ع) در اين باره چنين ميفرمايد: و اعصمني من مثل افعاله، و لا تجعلني في مثل حاله، و مرا از انجام کارهايي مانند کارهاي او (دشمن) نگهدار، و در مانند حال او قرار مده (مرا از ستم به ديگران و متصف شدن به خويهاي ناپسنديدهي مانند او حفظ فرما).
و آنگاه به ما ميآموزد که از خصلتهاي ناپسند زير به خدا پناه ببريم:
1- و اعذني من سوء الرغبه، و از خواهش و خواستهي بد مرا پناه ده.
2- و هلع اهل الحرص، و از حرص آزمندان و حريصان به دنيا. (مرا پناه ده).
زيرا «سوء رغبت» و «حرص» از خصلتهايي ميباشند که ميتوانند منشاء ظلم و ستم شوند. و انسان را از راه حق و عدالت دور کنند.
انسان حريص به دنيا، زيادهطلب است، و چشم به حق ديگران دارد و به دارايي خود قانع نيست. لذا براي رسيدن به آنچه اضافه ميخواهد اسير گرداب نابودکنندهي ستم ميشود. و امام زينالعابدين (ع) با اين بيانات شيوا روانشناسي ظلم و ستم را تبيين کرده و در فراز ديگر دعا يکي از عوامل بازدارندهي ظلم و ستم به ديگران را اينگونه از خداوند درخواست ميفرمايد:
و صور في قلبي مثال ما ادخرت لي من ثوابک، و اعددت لخصمي من جزائک و عقابک،... و در دل من نمونهي پاداشي که برايم (در آخرت) اندوختهاي و کيفري که براي دشمنم آماده ساختهاي را بنگار. و آن را وسيلهي خوشنودي من به آنچه مقدر فرمودهاي (قناعت) و اطمينانم به آنچه برگزيدهاي قرار ده.
است که در سجده باشد.
#محتواي_دعا_چهاردهم
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🔆 گوی سبقت را #نماز_شب خوان ها ربودند
مخفیانه !!!!
👤آیت الله #بهجت ره
👌کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#انس_با_قرآن
⏪برنامه ی روزنامه ی
✅ #ختم_قرآن کریم
👈 روزی یک صفحه
#صفحه_465
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2