eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.2هزار عکس
2.2هزار ویدیو
1.4هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ پرده ‏پوشى خداوند قسمت اول 🔴 از صفات انسان‏هاى زشت‏خو، دريدن پرده‏هاى عصمت و عفّت بندگان خداست، به ويژه عيب‏جويى و كشف اسرار مردم در قالب غيبت و تهمت و شايعه‏بازى؛ ساختار روحى و فكرى و اجتماعى بشر را دگرگون مى‏سازد و آثار متقابلى را نيز در پى دارد. بسيارى از هتك حرمت‏ها و افشاى اسرار نظامى و شنود پنهانى گفتگوهاى مردم و آبرو ريزى مسلمانان، بازتاب سخت و ستم‏گرانه در بين انسان‏ها داشته است. حضرت على عليه السلام در باب مظالم عباد و فسادى كه در زمين پديد مى‏آورد، مى‏فرمايد: لايَكْبُرَنَّ عَلَيْكَ مَنْ ظَلَمَكَ فَإِنَّما يَسْعى‏ فى‏ مَضَرَّتِهِ وَ نَفْعِكَ وَ لَيْسَ جَزاءُ مَنْ سَرَّكَ أَنْ تَسُوءَهُ وَ مَنْ سَلَّ سَيْفَ الْبَغْىِ قُتِلَ بِهِ وَ مَنْ حَفَرَ بِئْراً لِأَخِيهِ وَقَعَ فيها وَ مَنْ هَتَكَ حِجابَ أَخِيهِ انْهَتَكَتْ عَوْراتُ بَيْتِهِ بِئْسَ الزَّادُ إِلى‏ الْمَعَادِ الْعُدْوانُ عَلَى الْعِبادِ. ستم ستم‏كننده بر تو گران نيايد، همانا او در زيان خود و سود براى تو مى‏كوشد. سزاى كسى كه تو را شاد كند، بد كردن به او نباشد. هر كه تيغ ستم كشد بدان كشته شود و هر كه براى برادرش چاهى بكند در آن بيفتد و هر كه آبروى برادرش را ببرد آبرويش در خانه او بريزد. در قيامت ستم بر بندگان چه بد توشه‏اى است. بنابراين؛ آن خدايى كه زيبايى‏ها را آشكار مى‏كند و زشتى‏ها را مى‏پوشاند. آن خدايى كه بر جسارت ارتكاب گناهان تندى نمى‏كند و پرده‏درى براى بندگان را روا نمى‏دارد، چگونه بنده مؤمنى كه جامه پرهيزگارى و صداقت بر تن دارد و مظهر اسماى الهى و واسطه فيض و بركت بين آسمان‏ها و زمين است؛ به خود اجازه مى‏دهد با حرفى يا حركتى دل آفريدگار و آفرينش را به درد آورد و نظام خلقتى را در هم ريزد، چنين نيست كه اسرار خلقت را هر كه بداند و يا به هر كه بگويند. امّا آثار ناگوار برخى اعمال قلبى و رفتارى در بين بندگان، عرش را به لرزه درمى‏آورد. امام باقر عليه السلام فرمود: در تورات نوشته است از جمله خداى عزّوجلّ با موسى بن عمران عليه السلام اين بود كه: اى موسى! راز پنهان مرا در باطن خويش پوشيده دار و در آشكارت، سازگارى با دشمن من و دشمن خود را از جانب من اظهار كن و با ابراز راز پنهانم سبب دشنام دادن آنها به من مشو تا در نفرين من شريك دشمن خود و دشمن من گردى. «1» گاهى عفو و پرده پوشى خداوند منّان به جايى مى‏رسد كه گناهكارى را دوست خود قرار مى‏دهد تا حدّى به درجه قرب خود مى‏رساند كه پيامبر خود را به سوى او مى‏فرستد كه واسطه بارش نعمت الهى گردد. «از جمله اتفاقات لطيف مناجات «برخ الأسود» است، همان كسى كه خداوند متعال به حضرت موسى عليه السلام امر فرمود كه، از او درخواست دعا كند تا براى بنى‏اسرائيل باران ببارد. بعد از اين هفت سال در بنى‏اسرائيل قحطى آمد، حضرت موسى عليه السلام با هفتاد هزار نفر بيرون رفتند تا دعا كنند كه باران بيايد. خداوند متعال به موسى عليه السلام وحى فرمود: موسى! چگونه اجابت كنم دعاى جمعيّتى را كه غرق در گناه هستند و گناهان بر ايشان سايه افكنده است و با خباثت باطن و غير يقين مرا مى‏خوانند و خود را از مجازات من ايمن مى‏دانند. اى موسى! برگرد و برو به نزد يكى از بندگانم به نام برخ كه دعا نمايد، تا دعاى او را بپذيرم. حضرت موسى عليه السلام در پى برخ رفت و او را پيدا نكرد، تا اين كه روزى‏ حضرت در كوچه‏اى عبور مى‏كرد، ناگهان به بنده سياه پوستى برخورد كرد در پيشانيش آثار سجده نمايان بود و چادر شبى به خود پيچيده و گوشه آن را به پشت گردنش گره زده بود. حضرت به نور خدا او را شناخت و بر او سلام كرد و گفت: اسمت چيست؟ گفت: ... 👈 ادامه دارد .... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ پرده ‏پوشى خداوند قسمت 2 🔴 گفت: اسمت چيست؟ گفت: اسم من برخ است. حضرت موسى عليه السلام گفت: مدّتى در جستجوى تو بوديم، حال بيا برويم براى ما دعاى باران بخوان، برخ به ميان جمعيّت آمد و چنين دعا كرد: اللَّهُمَّ ما هذا مْن فِعالِكَ وَ ما هذا مِنْ حِلْمِكَ وَ مَا الَّذى‏ بَدا لَكَ انْقَضَتْ عَلَيْكَ عُيُونُكَ أَمْ عانَدَتْ الرِّياحُ عَنْ طاعَتِكَ أَمْ نَفَدَ ما عِنْدَكَ أَمْ إِشْتَدَّ غَضَبُكَ عَلَى الْمُذْنِبينَ، الَسْتَ كُنْتَ غَفَّاراً قَبْلَ خَلْقِ الْخاطِئينَ، خَلَقْتَ الرَّحْمَةَ وَ أَمَرْتَ بِالْعَطْفِ أَمْ تَرينا أَنَّكَ مُمْتَنِعٌ أَمْ تَخْشى‏ الفَوْتَ فَتُعَجِّلُ بِالْعُقُوبَةِ. خدايا! اين خشكى و قحطى كار تو نيست، و اين سخت‏گيرى بر بندگان از بردبارى تو نيست. چه آشكار شده بر تو كه چشمه‏هاى تو كم آب شده است؟! آيا بادها از فرمانبرى تو روگردان شده‏اند؟! يا آنچه نزد توست به پايان رسيده است؟! يا خشمت بر گنهكاران شدّت يافته است؟! آيا تو پيش از آفريدن معصيت كاران آمرزنده نبودى و رحمت را نيافريدى؟ مگر به مهربانى دستور ندادى؟ آيا مى‏خواهى با اين سخت‏گيرى شوكت خود را به ما نشان دهى، آيا مى‏ترسى فرصت از دست برود و ما نميريم، پس قبل از مردن ما در كيفر شتاب نمودى؟! هنوز برخ نرفته بود كه باران رحمت خدا سرازير شد، و بارش بنى‏اسرائيل را فرا گرفت. برخ در بازگشت به حضرت موسى عليه السلام گفت: ديدى چگونه با پروردگار مشاجره كردم و او چگونه با من لطف و انصاف نمود.از بزرگترين الطاف الهى بر بندگان اين است كه اسرار عموم مردم را پنهان نگه داشته و باطن‏ها را بر يكديگر پوشيده مى‏نمايد تا از اسرار و نقشه‏هاى درونى آگاهى نيابند. بنابراين به زندگى و ارتباط در امور به گونه عادى مشغول هستند. اگر پرده‏كشى بر ظاهر اعمال انسان‏ها نبود؛ اجتماع متلاشى شده و كار به سختى مى‏كشيد و هيچ كس ميل و علاقه‏اى به رابطه قلبى نداشت و بيشتر بندگان خدا از اين نعمت نهانى آگاه نيستند و نمى‏دانند كه آبروى فردى و اجتماعى آنان در گرو رحمت الهى است. اگر روزى گوشه‏اى از اين پرده براى رسوايى يا آزمايش كنار رود، هيچ كسى قدرت زندگى با ديگران حتى با نزديكان خود را نخواهد داشت. البته خداوند ستّار براى هر كسى ميزان و معيارى بر اساس حق قرار داده تا مسائل درون و بيرون او سنجيده شود و هر چه ترازوى عدل و انصاف نشان دهد همان ملاك محكمه الهى خواهد بود؛ زيرا در آخرت حجاب و پرده‏ها براى برداشته مى‏شود و همگان به حقايقى دست خواهند يافت كه در دنيا پوشيده مانده است. همانگونه كه حق سبحان مى‏فرمايد: وَالْوَزْنُ يَوْمَئِذٍ الْحَقُّ فَمَن ثَقُلَتْ مَوَ زِينُهُ فَأُوْلئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ* وَ مَنْ خَفَّتْ مَوَازِينُهُ فَأُوْلئِكَ الَّذِينَ خَسِرُواْ أَنفُسَهُم بِمَا كَانُواْ بَايتِنَا يَظْلِمُونَ ميزان [سنجش اعمال‏] در آن روز حق است؛ پس كسانى كه اعمال وزن شده آنان سنگين و با ارزش باشد، رستگارند.* و كسانى كه اعمال وزن شده آنان سبك و بى‏ارزش باشد، به سبب اينكه همواره به آيات ما ستم مى‏ورزيدند، به خود زيان زده [و سرمايه وجودشان راتباه كرده‏] اند. 👈 ادامه دارد .... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ پرده ‏پوشى خداوند قسمت 3 🔴 ميزان وسيله سنجش است و هر چيزى وسيله آزمودن خاصى دارد، مثلًا ديوار را با شاقول، گرمى و سردى هوا را با دماسنج، ميوه با كيلو و پارچه را با متر مى‏سنجند. همانطور كه انسان‏هاى عادى را نسبت به انسان‏هاى كامل مى‏سنجند تا نقص و كمال هر كسى در ترازوى حقّ معين شود. ترازوهاى دنيا بر پايه اصول اعتقادى و اخلاقى است و برخى انسان‏ها بر اساس دانش و ثروت و مقام سبك و سنگين مى‏شوند. اما ميزان روز قيامت حق و حقيقت است. روزى كه حاكميّت مطلق با خداست؛ تشكيلات قيامت حساب شده و قانونمند مى‏باشد و قضاوت و صدور حكم و پاداش و كيفر، حقيقى است. و تنها وسيله نجات، شفاعت انبياء و اولياى الهى است. و چون حق تعالى بخواهد حقيقت روشن شود بايد قفل اسرار و رموز خلقت آدميان را باز كند تا باطن و نيّت‏ها كشف شود، سپس بر ملاك ارزش‏هاى معنوى حسنات و خسارت‏هاى مادى گناهان، وزن آدمى به دست مى‏آيد. خداوند در پرده‏بردارى از اين حقيقت مى‏فرمايد: يَوْمَ هُم برِزُونَ لَايَخْفَى‏ عَلَى اللَّهِ مِنْهُمْ شَىْ‏ءٌ لّمَنِ الْمُلْكُ الْيَوْمَ لِلَّهِ الْوَ حِدِ الْقَهَّارِ روزى كه همه آنان آشكار مى‏شوند، [و] چيزى از آنان بر خدا پوشيده نمى‏ماند. [و ندا آيد:] امروز فرمانروايى ويژه كيست؟ ويژه خداى يكتاى قهّار است. و ديگر هاله‏اى از ابهام باقى نمى‏ماند، پس پرده‏ها و سويداى دل‏ها بيرون ريخته شود و درجه ايمان و نفاق انسان‏ها نمايش داده شود، پس بيشتر آدميان از وجود خود وجود شرمنده و حسرت زده مى‏شوند و كافران و منافقان درخواست برگشت به دنيا مى‏كنند، بنابراين بايد براى: يَوْمَ تُبْلَى السَّرائِرُ* فَمَا لَهُ مِن قُوَّةٍ وَ لَانَاصِرٍ روزى كه رازها فاش مى‏شود.* پس انسان را [در آن روز در برابر عذاب‏] نه نيرويى است و نه ياورى. انديشيد. در اينجا يكى از علماى بزرگ در شرح حال خويش آورده است: «من در دنيا به گونه‏اى زندگى كردم كه اگر همه حالات- غير از اسرار خانوادگى- مرا به همه مردم اعلان كنند، هرگز شرمنده نخواهم بود.» يعنى اعمال ظاهرى و پنهان ايشان مايه خجالت و نگرانى نيست؛ اگر به فرض كار ناشايستى هم سرزند بايد به توبه و عذرخواهى پاكسازى نمايد، تا نامه عمل او نورانى بماند و از خداوند درخواست كند كه با او به رحمت و رأفت رفتار كند و در برابر ديد مردم به صورت علنى محاكمه نكند و مردم به افكار و اعمال نادرست او آگاه نشوند و اميد تمام به لطف و فيض گسترده او داشته باشد. كسانى كه در دنيا از خطاى ديگران زود گذشته و در رفتار با مردم سخت‏گيرى نداشته‏اند، خداوند در قيامت با عفو و گذشت و آسانى با او رفتار مى‏كند و در مقابل آنان كه بسيار سخت‏گير و بدگذشت هستند و همه ريزه‏كارى‏هاى رفتار ديگران را به حساب مى‏كشند، به همين صورت از اندك و انبوه اعمال آنان پرسش دقيق مى‏شود و رسيدگى به سختى انجام مى‏شود. پس آنگاه معناى عدالت حق را درك مى‏كنند. ابن عباس از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله از قول خداوند پرسيد كه فرمود: وَ أَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظهِرَةً وَ بَاطِنَةً» و نعمت هاى آشكار و نهانش را بر شما فراوان و كامل ارزانى داشته. رسول خدا صلى الله عليه و آله در جواب فرمود: أَمَّا الظَّاهِرَةُ فَمَا سَوَّى‏ مِنْ خَلْقِكَ وَ أَمَّا الباطِنَةُ فَما سَتَرَ مِنْ عَوْرَتِكَ وَ لَوْ أَبْدَاها لَقَلاكَ أَهْلُكَ فَمَنْ سِواهُم! نعمت ظاهرى، آفرينش هماهنگ و موزون توست و نعمت باطنى، پوشاندن معايب و زشتى‏هاى توست كه اگر آنها را آشكار مى‏ساخت، خانواده‏ات هم از تو گريزان و نفرت زده مى‏شد چه رسد به ديگران! ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
مختصر 🙏 خدایا (در قبال بدي هايم مرا مورد تقاص قرار مده (و گروى اعمالم را مكش) (و لا تقاصنى بما اجترحت). (نسبت به اعمال و رفتارم با من به مناقشه مپرداز (و بر من خرده مگير) (و لاتناقشنى بما اكتسبت). (آنچه را كتمان كرده‏ام آشكار مكن) (و لا تبرز مكتومى). (و سرو رازم را فاش مفرما) (و لاتكشف مستورى). و از آنجا كه با قرار گرفتن عمل در ، كاركرد افراد مشخص مى‏شود (عملم را بر كفه‏ى ترازوى انصاف منه (با ميزان عدالت مسنج) (و لا تحمل على ميزان الانصاف عملى). (باطن و مسائل پنهانيم را در پيش چشم برگزيدگان خلق اعلان مدار) (و لا تعلن على عيون الملا خبرى). ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره الْحَمْدُ ِللَّهِ رَبِّ الْعَلَمِينَ‌ (2) ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
👆این نرم افزار را نصب کنید و از روی آن در این دوره ی تفسیر خوانی با ما همراه باشید انشالله همان گونه که توفیق شد کل قرآن کریم را در این کانال یک دور بخوانیم، توفیق شود تفسیر کل قرآن را هم روزی به اتمام برسانیم بعون الله ان شاالله التماس دعا
حمد.pdf
376K
❇️ – استاد محسن قرائتی سوره ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی ◀️ سخاوت، نتیجه باور به پاداش خدا 🔴 و قَالَ (علیه السلام): مَنْ أَيْقَنَ بِالْخَلَفِ، جَادَ بِالْعَطِيَّةِ. 🔴 آن كه پاداش الهى را باور دارد، در بخشش سخاوتمند است. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
◀️ سخاوتمند باش: 📋 امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه به يكى از مهم ترين انگيزه هاى انفاق و بخشش در راه خدا اشاره كرده مى فرمايد: «كسى كه يقين به پاداش و عوض داشته باشد در بخشش سخاوت به خرج مى دهد»; (مَنْ أَيْقَنَ بِالْخَلَفِ جَادَ بِالْعَطِيَّةِ). از جمله غرائز مسلم انسان جلب منفعت و دفع ضرر است; انسان همیشه مى خواهد کارى انجام دهد که سودى براى او داشته باشد یا ضررى را از او دور سازد و در همین راستا حاضر مى شود مواهبى را که در اختیار دارد براى رسیدن به امور مهم ترى هزینه کند و تمام تجارت هاى مادى با همین انگیزه صورت مى گیرد. در تجارت معنوى که قرآن نیز از همین لفظ براى آن استفاده کرده (مانند آیه شریفه (هَلْ أَدُلُّکُمْ عَلَى تِجَارَة تُنجِیکُمْ مِّنْ عَذَاب أَلِیم)) نیز بر همین اساس کار مى کند، بنابراین کسانى که به وعده هاى الهى ایمان و یقین داشته باشند و بدانند در برابر هر انفاق در راه خدا، بهتر و بیشتر از آن را در این دنیا یا در آخرت و یا در هر دو دریافت مى کنند هرگز در انفاق کردن تردیدى به خود راه نمى دهند; سخاوتمندانه مى بخشند و از اموال و ثروت هاى خود در این راه با روى گشاده استقبال مى کنند. قرآن مجید مى فرماید: «(وَمَا أَنفَقْتُمْ مِّنْ شَىْء فَهُوَ یُخْلِفُهُ وَهُوَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ); و هر چیزى را (در راه خدا) انفاق کنید، عوض آن را مى دهد (و جاى آن را پر مى کند)، و او بهترین روزى دهندگان است».( البته انسان گاه تنها با ظن و گمانِ عوض نیز اموالى را که در دست دارد هزینه مى کند تا چه رسد به این که یقین داشته باشد. او در حال یقین بهتر و بیشتر خواهد پرداخت. احادیث فراوانى از معصومین در تأثیر انفاق در راه خدا در برکات مادى و معنوى نقل شده است که نشان مى دهد این کار هم دنیاى انسان را رونق مى بخشد و هم مایه نجات او در آخرت است. در حدیثى از امام على بن موسى الرضا(علیه السلام) مى خوانیم که یکى از دوستان آن حضرت خدمتش رسید امام(علیه السلام) فرمود: «هَلْ أنْفَقْتَ الْیَوْمَ شَیْئاً؟; آیا امروز چیزى در راه خدا انفاق کرده اى؟» گفت: نه به خدا سوگند. فرمود: «فَمِنْ أَیْنَ یُخْلِفُ اللهُ عَلَیْنا أنْفِقْ وَلَوْ دِرْهَماً واحِداً; چگونه خداوند عوض به ما مى دهد (اگر چیزى انفاق نکنیم) برو انفاق کن، هر چند یک درهم باشد». در حدیث دیگرى از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) آمده است که فرمود: «تَصَدَّقُوا فَإنَّ الصَّدَقَةَ تَزیدُ فِى الْمالِ کَثْرَةً وَتَصَدَّقُوا رَحِمَکُمُ اللهُ; صدقه بدهید که مال انسان را افزون مى کند. صدقه بدهید خدا شما را رحمت کند». در حدیث دیگرى از امام صادق(علیه السلام) آمده است که فرمود: «إنَّ الصَّدَقَةَ تَقْضِى الدِّین وَتَخْلُفُ بِالْبَرَکَةِ; صدقه موجب اداى دین مى شود و برکاتى به جا مى گذارد». البته این در مورد کسانى است که در اعمال نیک همواره انتظار عوض دارند اما مخلصان واقعى، آنها هستند که براى جلب رضاى الهى انفاق مى کنند همان گونه که در سوره «دهر»، آیه 9 آمده است: (إِنَّمَا نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللهِ لاَ نُرِیدُ مِنْکُمْ جَزَآءً وَلاَ شُکُوراً). 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
نوجوان.pdf
4.32M
🔸مسابقه بزرگ عطر سلام ▫️بخش نوجوان ✔️هدایا: 110سنگ متبرک مضجع شریف حضرت معصومه علیها السلام ✔️مهلت شرکت در مسابقه:19آبان تا 6 آذر شرکت کنندگان عزیز کانال انس با صحیفه سجادیه هنگام شرکت در مسابقه نام کانال را وارد کنید👇 @sahife2 لینک شرکت در مسابقه: https://keramat.amfm.ir/a-s-n 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
محتوای کودک.pdf
4.24M
🔸مسابقه بزرگ عطر سلام ▫️بخش کودک ✔️هدایا: 110سنگ متبرک مضجع شریف حضرت معصومه علیها السلام ✔️مهلت شرکت در مسابقه:19آبان تا 6 آذر شرکت کنندگان عزیز کانال انس با صحیفه سجادیه هنگام شرکت در مسابقه نام کانال را وارد کنید👇 @sahife2 لینک شرکت در مسابقه: https://keramat.amfm.ir/ask 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
عطر-سلام-عمومی-3.pdf
3.67M
🔸مسابقه بزرگ عطر سلام ▫️بخش عمومی ✔️هدایا: 110سنگ متبرک مضجع شریف حضرت معصومه علیها السلام ✔️مهلت شرکت در مسابقه:19آبان تا 6 آذر شرکت کنندگان عزیز کانال انس با صحیفه سجادیه هنگام شرکت در مسابقه نام کانال را وارد کنید👇 @sahife2 لینک شرکت در مسابقه: https://keramat.amfm.ir/a-s-a 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆🔸مسابقه بزرگ عطر سلام به حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها 1️⃣بخش محتوایی ویژه کودک، نوجوان و عمومی 2️⃣ بخش ارسال عکس و فیلم یا صوت عرض ارادت به حضرت فاطمه معصومه علیها السلام ✔️هدایا: 110سنگ متبرک مضجع شریف حضرت معصومه علیها السلام 🔷🔸💠🔸🔷 https://keramat.amfm.ir شرکت کنندگان عزیز کانال انس با صحیفه سجادیه هنگام شرکت در مسابقه نام کانال را وارد کنید👇 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ اعمال روزها و شب های 🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز 👉🏻 1da.ir/tYO2Vq 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
🔹وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذي مَنَّ عَلَيْنا بِمُحَمَّدٍ نَبِيِّهِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَ الِهِ - سپاس مخصوص خداست، كه بر ما به وجود محمد صلي الله عليه و آله منّت نهاد؛ دُونَ الْاُمَمِ الْماضِيَةِ، وَالْقُرُونِ السَّالِفَةِ، نه بر امّت‏هاي گذشته و زمان‏هاي سپري شده ... 👌بخشی از دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ پيامبر صلى الله عليه و آله در كلام ‏ قسمت اول 🔴 لاهيجى در « » در تفسير و توضيح: يكى خطّ است ز اوّل تا به آخر بَرو خلق جهان گشته مسافر (شيخ محمود ) و اشعار بعد از آن مى‏گويد: «از اوّل مراتب موجودات كه عقل اوّل است تا آخر تنزّلات كه مرتبه انسانى است و از مرتبه انسانى تا مرتبه الهيّت كه نقطه آخرين دايره به اوّل متّصل مى‏شود، يك خطّ مستدير موهوم است كه از تجدّد تعيّنات نقطه وحدت نموده مى‏شود. «بَرو خلق جهان گشته مسافر» و بر اين خطّ مذكور خلق عالم مسافرند كه از بطون به ظهور مى‏آيند و از ظهور به بطون مى‏روند: كَما بَدَأَكُمْ تَعُودُونَ» همان گونه كه شما را آفريد، [پس از مرگ به او] بازمى‏گرديد. و مبدأ و معاد و تقدّم و تأخّر و جان و جسم و عقول و نفوس به حسب قلّت و كثرت مناسب با نقطه وحدت نموده مى‏شود. سوى هستى از عدم در هر زمان هست دائم كاروان در كاروان‏ باز از هستى روان سوى عدم مى‏روند اين كاروانها دم بدم‏ جزوها را رويها سوى كُل است بلبلان را عشق بازى با گل است‏ آنچه از دريا به دريا مى‏رود از همان جا كآمد آن جا مى‏رود (مولوى) 👈 ادامه دارد ... ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ پيامبر صلى الله عليه و آله در كلام ‏ قسمت 2 🔴 رهبرى انبيا و اوليا و حكمت بالغه حضرت الهيّه مقتضى آن است كه رفتن و آمدن خلايق در اين راه خطّ موهوم كه مذكور شد بى‏رهبرى كه متّصف به كمال اعتدال جمعى الهى باشد ميسّر نگردد. و آن جماعت كه متّصف بدين كمالند أوّلًا و بالذّات انبيايند كه مظاهر حقيقت نبوّت روح اعظم‏اند و ثانياً به سبب متابعت انبيا اوليايند، قدّس اللَّه أسرار هم، فلهذا فرمود كه: در اين ره انبيا چون ساربانند دليل و رهنماى كاروانند (شيخ محمود شبسترى) يعنى در اين راه مبدأ و معاد و نزول و عروج، انبيا كه به حسب كمال ذاتى اطّلاع بر حقايق امور و منازل و مراحل و حمدات و موانع راه حقيقت يافته‏اند چون ساربانند، يعنى چنانچه، ساربان در كاروان ضبط و نگاهبانى اشتران مى‏نمايد كاروان را با احمال و اثقال به وسيله اشتران باربردار به منزل مى‏رساند، انبيا نيز ضبط و نگاهبانى نفوس خلايق از افراط و تفريط اخلاق و اوصاف و اعمال مى‏نمايند به صراط مستقيم عدالت هدايت فرموده به منزلگاه كمال كه وصول به مبدأ است مى‏رسانند. و در تشبيه انبيا به ساربان اشارتى است دقيق كه نفس انسانى را گاهى كه مستعدّ رياضت و مخالفت وى بوده باشد در اصطلاحات عارفان «بَقَره» مى‏نامند و بعد از اشتغال به سلوك «بَدَنه» مى‏خوانند و بَدَنه شترى است كه روز عيد اضحى‏ در مكّه ذبح مى‏نمايند. خلاصه سخن اين است كه چون انبيا عليهم السلام جهت هدايت خلقند و هدايت حقيقى كه رجوع به مبدأ است آن جماعتى را ميسّر گشته كه بدنه نفس را به تيغ مخالفت نفس و هوا و موت اختيارى ذبح نموده باشد؛ كأنَّه كه بعثت انبيا عليهم السلام به جهت ايصال نفوس اين جماعت است و به منزل وصول هر چند كه حكم نبوّت شامل همه است كه: وَاللَّهُ يَدْعُوا إِلَى‏ دَارِ السَّلَامِ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ إِلَى‏ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ» [مردم را] به سراى سلامت و امنيت [كه بهشتِ عنبر سرشت است‏] دعوت مى‏كند و هر كه را بخواهد به راهى راست هدايت مى‏نمايد. اين طايفه‏اند اهل معنى باقى همه خويشتن پرستند فانى زخود و به دوست باقى اين طُرفه كه نيستند و هستند (محمد اسيرى لاهيجى) دليل كاروان راه شريعتند كه عامّه خلايقند و راهنماى كاروان راه طريقتند كه خواصّند، چو هر طايفه به قدر استعداد فطرى كه دارند قبول فيض هدايت هادى مى‏توانند نمود. سير هر كس تا كمال وى بود قرب هر كس حسب حال او بود لاجرم چون مختلف افتاد سير هم رَوِش هرگز نيفتد هيچ طير هست با هر ذرّه درگاهى دگر پس ز هر ذرّه بدو راهى دگر (عطار نيشابورى) 👈 ادامه دارد ... ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2