❇️ #یلدا یعنی...
طولانی ترین شب تاریخ بشریت، شب غیبت #امام_زمان عجل است
که با طلوع خورشید روی او سحر می شود به زودی ان شاءالله ...
شب عاشقان بی دل چه شب دراز باشد!
تو بیا کز اول شب در صبح باز باشد ...
https://www.aparat.com/v/verVl/%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%BE_%D8%B4%D8%A8_%DB%8C%D9%84%D8%AF%D8%A7%DB%8C_%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85_%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86_%D8%B9%D8%AC
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
CSK_Makaremolakhlagh80_(Rezgh_ma_va_zarfiat_alam)_lobolmizan[H].mp3
7.55M
#شرح_صحیفه_سجادیه
✳️دعای #مکارم_الاخلاق
#دعا_بیستم_24
🔹 استاد اصغر #طاهرزاده
✔️ جلسه 80
👌 #رزق ما و ظرفیت عالم
#بیستم #مکارم_اخلاق
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
1_686884387.mp3
13.91M
#شرح_صحیفه_سجادیه
دعای سیدالساجدین (ع ) در هنگام درخواست #عافیت، #تندرستی و #شکر :
#دعا_بیست_سوم_1
👌جلسه اول
استاد علی اصغر #ابراهیمی_فر
دعا #بیست_سوم
🖋کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
55_1.mp3
768.3K
🔊 " دعا در گرفتاری و #عافیت "
َ❇️ امام علی علیه السلام :
ما مِن أحَدٍ ابتُلِيَ ـ وإن عَظُمَت بَلواهُ ـ بِأَحَقَّ بِالدُّعاءِ مِنَ المُعافَى الَّذي لا يَأمَنُ البَلاءَ.
هيچ گرفتارى ـ گرچه گرفتارى اش بسيار باشد ـ ، از شخص آسوده اى كه از بلا در امان نيست ، به دعا كردن سزاوارتر نيست .
👤 #شرح_حدیث مقام معظم رهبری
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_164
◀️ ادای حقوق دیگران
🔴 و قَالَ (علیه السلام) : مَنْ قَضَى حَقَّ مَنْ لَا يَقْضِي حَقَّهُ، فَقَدْ عَبَدَهُ [عَبَّدَهُ].
🔴 رعايت حق كسى كه او حقش را محترم نمى شمارد نوعى بردگى است.
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
◀️ راه تسخير دل ها:
📋 امام(علیه السلام) در این کلام حکیمانه اشاره به تسخیر دل ها کرده مى فرماید: «هر کس حق کسى را ادا کند که او حقش را ادا نمى کند وى را برده خود ساخته است!»; (مَنْ قَضَى حَقَّ مَنْ لاَ یَقْضِی حَقَّهُ فَقَدْ عَبَّدَهُ).
این سخن در واقع برگرفته از آیات قرآن مجید است که دستور مى دهد در برابر بدى ها نیکى کنید تا دشمنان شما در برابر شما نرم شوند و دوست گردند. «(ادْفَعْ بِالَّتِى هِىَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِى بَیْنَکَ وَبَیْنَهُ عَدَاوَةٌ کَأَنَّهُ وَلِىٌّ حَمِیمٌ); بدى را با نیکى دفع کن، ناگاه (خواهى دید) همان کس که میان تو و او دشمنى است گویى دوستى گرم و صمیمى است».
شبیه این معنا همان چیزى است که در حکمت 158 نیز گذشت که مى فرماید: «وَارْدُدْ شَرَّهُ بِالاِْنْعَامِ عَلَیْهِ; شر افراد را از طریق بخشش به آنان برطرف کن» و نیز شبیه حدیث دیگرى که از آن حضرت در غررالحکم نقل شده که فرمود: «مَنْ بَذَلَ مالَهُ اسْتَعْبَدَ; کسى که مال خود را به دیگران ببخشد آنها را در حلقه بندگى خود درآورده است» و حدیث دیگرى که در غررالحکم آمده و به صورت ضرب المثلى در میان همه مردم مشهور است: «اَلاِْنْسانُ عَبْدُ الاْحْسانِ; انسان بنده احسان است».
روایات فراوانى با تعبیرات مختلف از امیرمؤمنان على(علیه السلام) در غررالحکم به همین مضمون دیده مى شود; از جمله: «الإحْسانُ یَسْتَرِقُّ الاْنْسانُ; احسان، انسان ها را بنده مى سازد». و «بِالاْحْسانِ تَمْلِکُ الْقُلُوبُ; به وسیله احسان دل ها در تسخیر انسان در مى آیند». و «مَا اسْتَعْبَدَ الْکِرامُ مِثْلُ الاْکْرامِ; افراد با شخصیت را چیزى همانند اکرام و احترام، به بندگى و خضوع، نکشانده است».
آنچه در بالا آمد در صورتى است که جمله «عبّده» با تشدید خوانده شود همان گونه که در نسخه ابن ابى الحدید و غرر الحکم آمده است و مرحوم کمره اى نیز در شرح نهج البلاغه خود آن را کاملاً تأیید کرده است; ولى در بسیارى از نسخ «عَبَدَهُ» بدون تشدید آمده و مرحوم محقق شوشترى در شرح نهج البلاغه خود مى گوید: «چون خط سید رضى در اختیار مرحوم ابن میثم بوده و آن بدون تشدید است این نسخه را باید ترجیح داد» و معناى جمله مطابق آن این مى شود که «هر کس حق افرادى را ادا کند که از اداى حق خوددارى مى کنند گویى او را پرستش کرده و برده اوست».
مطابق این معنا گویا امام(علیه السلام) مى فرماید: در برابر حق ناشناسان، حق شناس مباش و گرنه بنده و برده خواهى شد، در حالى که آنچه با روایات فراوان بالا هماهنگ و با قرآن سازگار باشد همان معناى اول است و نبودن تشدید در نسخه سید رضى دلیل بر چیزى نمى تواند باشد، زیرا معمول نویسندگان در گذشته این نبوده است که تمام کلمات را اعراب بگذارند و به فرض سید رضى معتقد به نداشتن تشدید بوده، استنباطى از ناحیه خود اوست وگرنه مستقیماً از امیرمؤمنان چیزى نشنیده است و ما این استنباط را مناسب آیات و روایات دیگر نمى دانیم و اصرار مرحوم شوشترى در شرح نهج البلاغه خود بر معناى دوم صحیح نیست. به خصوص این که او مى گوید: افراد رذل ممکن است از نیکى کردن سوء استفاده کنند که این سخن نیز قابل جواب است، زیرا معیار توده مردم هستند نه افراد رذل، هرچند در بعضى از روایات به این افراد رذل نیز اشاره شده است; توده مردم چنینند که اگر در مقابل بدى، خوبى ببینند، در برابر بى وفایى، وفا ببینند و در برابر بى مهرى به آنها مهر شود منقلب خواهند شد. سماحت و عفو و گذشت اسلامى و سیره اولیاء الله نیز همین بوده است که حق ناشناسان را با حق شناسى ادب مى کردند و در حلقه عبودیت خود در مى آوردند.
#نهج_البلاغه_حكمت_164
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #بقره
#بقره_32
قَالُواْ سُبْحَنَكَ لَا عِلْمَ لَنَآ إِلَّا مَا عَلَّمْتَنَآ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ (32)
👌 به جهل خود اقرار كنیم. «لا علم لنا» فرشتگان عالىترین نوع #ادب را به نمایش گذاشتند. كلمات: «سبحانك، لاعلم لنا، علّمتنا، انّك، انت العلیم الحكیم»، همه نشانهى ادب است.
👤استاد #قرائتی
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ اعمال روزها و شب های #هفته
🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز #دوشنبه
👉🏻 1da.ir/pxKPaI
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ حاشا که من به موسم گل ترک می کنم
من لاف عقل میزنم این کار کی کنم
مطرب کجاست تا همه محصول زهد و علم
در کار چنگ و بربط و آواز نی کنم
از قیل و قال مدرسه حالی دلم گرفت
یک چند نیز خدمت معشوق و می کنم
کی بود در زمانه وفا جام می بیار
تا من حکایت جم و کاووس کی کنم
از نامه سیاه نترسم که روز حشر
با فیض لطف او صد از این نامه طی کنم
کو پیک صبح تا گلههای شب فراق
با آن خجسته طالع فرخنده پی کنم
این جان عاریت که به #حافظ سپرد دوست
روزی رخش ببینم و تسلیم وی کنم
🔅 برنامه ی روزانه #حافظ_خوانی
#حافظ_غزل_351
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#دعا_دوم_14
«14» وَأَتْعَبَهَا بِالدُّعَاءِ إِلَى مِلَّتِكَ
خداوندا
پیامبر اکرم صل الله علیه و آله
وجودش را به خاطر فرا خواندن مردم به آيين تو، به زحمت افكند ...
👌بخشی از دعای #دوم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_2
#دعا
#دعا_دوم_14
قسمت اول
✳️ گذر از لذّتها و راحتىهاى نفس در راه دين
حضرت سجاد عليه السلام در فراز «وَأَتْعَبَهَا بِالدُّعَاءِ إِلَى مِلَّتِكَ» به دشوارىهاى خاص تبليغ دين اسلام كه بر پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله وارد شده است؛ اشاره مىفرمايد:
تأسيس يك شريعت و آيين براى مردم همراه با روىگردانى از راحتىها و خوشىهاى دنياست و تحمّل مشكلات آن بسيار دشوار است.
پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله مانند طبيب دردشناس به سراغ بيماران روحى و روانى مىرود تا جان خفته و امراض نفسانيه و زنگار قلوب را علاج كند، پس مىبايست جان و جسم خود را به مشقّت بيندازد تا ديگران را بيدار و آگاه سازد. پس به خاطر علاقه وافر به درمان نفوس و فشار دشمنان به ناچارى از وطن خود به ديار غربت هجرت كرد تا در دوردست به هدايت سرگردانان بپردازد. و او در اين امر بسيار دلسوز و كوشا بود.
همان طور كه خداوند مىفرمايد:
لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَاعَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُوفٌ رَحِيمٌ
يقيناً پيامبرى از جنس خودتان به سويتان آمد كه به رنج و مشقت افتادنتان بر او دشوار است، اشتياق شديدى به [هدايتِ] شما دارد، و نسبت به مؤمنان رؤوف و مهربان است.
تحمّل همه ناملايمات به اين منظور بود كه دين خدا را عزّت ببخشد و بر كسانى كه بر خدا كفر ورزند پيروز شود و او با امدادهاى غيبى و معجزات توانست به نجات بشريّت بشتابد. حضرت به قدرى به پيشرفت دين اميدوار و علاقمند بود كه حتى سلامتى خويش را به خطر مىانداخت تا گمراهى را هدايت كند.
خداوند بارى تعالى در اين باره مىفرمايد:
أَفَمَن زُيِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَناً فَإِنَّ اللَّهَ يُضِلُّ مَن يَشَاءُ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ فَلَا تَذْهَبْ نَفْسُكَ عَلَيْهِمْ حَسَرَاتٍ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِمَا يَصْنَعُونَ
پس آيا كسى كه كردار زشتش براى او زينت داده شده و [به اين سبب] آن را خوب ديده [مانند كسى است كه در پرتو ايمان، خوبو بد را تشخيص داده است؟] همانا خدا هر كه را بخواهد [به كيفر تكبّرش در برابر حق] گمراه مىكند و هر كه را بخواهد هدايت مىنمايد. پس مبادا جانت به سبب حسرتهايى كه بر آنان مىخورى از بين برود؛ بىترديد خدا به آنچه انجام مىدهند داناست.
👈 ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج3، ص: 39
دعای #دوم
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_2
#دعا_دوم_14
قسمت 2
✳️ پيامبر و رنج عبادت
دلدارى خداوند به پيامبرش او را تسكين و آرامش مىبخشيد. حتى رسول اللَّه صلى الله عليه و آله در عبادت هم نفس خود را به رنج مىانداخت تا آمادگى خويش را براى مبارزه با نفس حفظ كند.
حضرت على عليه السلام در اين باره مىفرمايد:
رسول اللَّه صلى الله عليه و آله به مدت ده سال بر روى انگشتان خود ايستاد و نماز شب مىخواند، رنگش زرد مىشد و بر اين حال نماز شب مىخواند و خود را به مشقّت مىانداخت تا خداوند به او فرمود:
طه* مَا أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى
طه* ما قرآن را بر تو نازل نكرديم تا به مشقّت و زحمت افتى.
مرحوم علامه طباطبايى در تفسير آيه فوق مىگويد:
«كه حضرت على عليه السلام فرمود:
يَا أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ* قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا
اى جامه بر خود پيچيده!* شب را جز اندكى [كه ويژه استراحت است، براى عبادت] برخيز.
بر نبى اكرم صلى الله عليه و آله نازل شد. آن حضرت تمام شب را به عبادت مىپرداخت تا جايى كه پاهايش ورم كرد به طورى كه هنگام نماز يك پايش را بلند مىكرد و يكى را روى زمين مىگذاشت. پس جبرئيل بر آن حضرت فرود آمد و گفت: «طه» يعنى هر دو پايت را به زمين بگذار، اى محمّد! ما قرآن را بر تو نازل نكرديم كه به رنج افتى.
👈 ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج3، ص: 39
دعای #دوم
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_2
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_2
#دعا_دوم_14
قسمت 3
✳️ مشكلات پيامبر در راه تبليغ دين
مشكلاتى كه پيامبر صلى الله عليه و آله به خاطر دين تحمّل مىفرمود عبارت است از:
1- بروز جنگها و درگيرى با اقوام قبيله خود و كفار مكّه كه تا حد ايمان آوردن آنان مىكوشيد.
حضرت على عليه السلام در نهج البلاغه چنين گواهى مىدهد:
وَنَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، خاضَ إلى رِضْوانِ اللَّهِ كُلَّ غَمْرَةٍ وَتَجَرَّعَ فيهِ كُلَّ غُصَّةٍ وَقَدْ تَلَوَّنَ لَهُ الْادْنَوْنَ وَتَأَلَّبَ عَلَيْهِ الْأَقْصَوْنَ.
و شهادت مىدهم كه محمد بنده و فرستاده اوست، آن وجود مباركى كه در راه خشنودى او در هر بلا و سختى فرو رفت، و از هر شربت بلايى جامى نوشيد، در حالى كه نزديكانش از او روى گرداندند، و بيگانگان بر دشمنيش اتفاق داشتند.
2- تفهيم مطالب به عقل ناقص مردم، تا حدى كه نفس خود را به هلاكت نزديك مىساخت. كه قرآن مىفرمايد:
فَلَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَّفْسَكَ عَلَى آثَارِهِم إِن لَّمْ يُؤْمِنُوا بِهذَا الْحَدِيثِ أَسَفاً
شايد تو مىخواهى اگر [اين معاندان لجوج] به اين سخن [كه قرآن كريم است] ايمان نياورند، خود را از شدت اندوه هلاك كنى!!
رهبران دينى بيش از آنچه تصور شود از گمراهى مردم رنج مىبرند و به ايمان آنان عشق مىورزند. از اين كه ببينند تشنهكامان حقيقت در كنار چشمه زلال توحيد نشستهاند و از تشنگى فرياد مىكشند، ناراحت هستند، پس شب و روز دعا مىكردند و در نهان و آشكار به تبليغ مىپرداختند تا مردم در راه روشن قدم گذارند.
پس از هر آسايشى دريغ نموده تا حد به خطر انداختن جان خود و خانوادهشان پيش مىرفتند.
شخصى از امام صادق عليه السلام پرسيد: راه آسايش چيست؟ فرمود: در مخالفت كردن با هواى نفس. عرض كرد: بنده چه وقت مزه آسايش را مىچشد؟ فرمود: در نخستين روز ورود به بهشت.
3- گفتگوى رو در رو و مناسب با حال مردم كه به دنبال آن علاج بيمارىهاى نفسانى و روحى هر شخص بود.
همان طور كه حضرت رسول اللَّه صلى الله عليه و آله فرمود:
إنّا مَعَاشِرَ الأَنْبياءِ أُمِرْنا انْ نُكَلِّمَ النَّاسَ عَلى قَدْرِ عُقُولِهِمْ.
ما گروه پيامبران با مردم به اندازه خردشان سخن مىگوييم.
چون اين كار سختى خاص دارد پس در آن نسبت دادن به دروغگويى و تهمت و فراموشكارى و نادانى هم وجود دارد.
4- توجه به امور دنيوى و اندك شدن ارتباط معنوى كه در اثر ارتباط پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله به دعوت مردم به سوى حق و توجه به امور دنياى مردم و پايين آمدن از منزلت قاب قوسين به مراتب پايين بشرى و حيوانى، آن تقرب الهى خاص كم مىشود. و اين براى پيامبر بسيار فشار روحى و قلبى دارد كه به درجه استغفار به درگاه خدا نزديك مىشود و مىفرمايد:
إنَّهُ لَيُغانُ عَلى قَلْبِى وَإنّى لَأَسْتَغْفِرُ اللَّهَ فى اليَوْمِ سَبْعِينَ مَرَّةٍ.
گاه قلبم را غبارى مىگيرد و من روزى هفتاد بار از خدا آمرزش مىطلبم.
يعنى حضرت با توجه به حقيقت درك فيض ربانى، حضورش در امور دنيا را، نوعى قطع ارتباط مستمر مىدانست و استغفار مىكرد.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج3، ص: 39
دعای #دوم
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_2
🆔 @sahife2