◀️ راه تسخير دل ها:
📋 امام(علیه السلام) در این کلام حکیمانه اشاره به تسخیر دل ها کرده مى فرماید: «هر کس حق کسى را ادا کند که او حقش را ادا نمى کند وى را برده خود ساخته است!»; (مَنْ قَضَى حَقَّ مَنْ لاَ یَقْضِی حَقَّهُ فَقَدْ عَبَّدَهُ).
این سخن در واقع برگرفته از آیات قرآن مجید است که دستور مى دهد در برابر بدى ها نیکى کنید تا دشمنان شما در برابر شما نرم شوند و دوست گردند. «(ادْفَعْ بِالَّتِى هِىَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِى بَیْنَکَ وَبَیْنَهُ عَدَاوَةٌ کَأَنَّهُ وَلِىٌّ حَمِیمٌ); بدى را با نیکى دفع کن، ناگاه (خواهى دید) همان کس که میان تو و او دشمنى است گویى دوستى گرم و صمیمى است».
شبیه این معنا همان چیزى است که در حکمت 158 نیز گذشت که مى فرماید: «وَارْدُدْ شَرَّهُ بِالاِْنْعَامِ عَلَیْهِ; شر افراد را از طریق بخشش به آنان برطرف کن» و نیز شبیه حدیث دیگرى که از آن حضرت در غررالحکم نقل شده که فرمود: «مَنْ بَذَلَ مالَهُ اسْتَعْبَدَ; کسى که مال خود را به دیگران ببخشد آنها را در حلقه بندگى خود درآورده است» و حدیث دیگرى که در غررالحکم آمده و به صورت ضرب المثلى در میان همه مردم مشهور است: «اَلاِْنْسانُ عَبْدُ الاْحْسانِ; انسان بنده احسان است».
روایات فراوانى با تعبیرات مختلف از امیرمؤمنان على(علیه السلام) در غررالحکم به همین مضمون دیده مى شود; از جمله: «الإحْسانُ یَسْتَرِقُّ الاْنْسانُ; احسان، انسان ها را بنده مى سازد». و «بِالاْحْسانِ تَمْلِکُ الْقُلُوبُ; به وسیله احسان دل ها در تسخیر انسان در مى آیند». و «مَا اسْتَعْبَدَ الْکِرامُ مِثْلُ الاْکْرامِ; افراد با شخصیت را چیزى همانند اکرام و احترام، به بندگى و خضوع، نکشانده است».
آنچه در بالا آمد در صورتى است که جمله «عبّده» با تشدید خوانده شود همان گونه که در نسخه ابن ابى الحدید و غرر الحکم آمده است و مرحوم کمره اى نیز در شرح نهج البلاغه خود آن را کاملاً تأیید کرده است; ولى در بسیارى از نسخ «عَبَدَهُ» بدون تشدید آمده و مرحوم محقق شوشترى در شرح نهج البلاغه خود مى گوید: «چون خط سید رضى در اختیار مرحوم ابن میثم بوده و آن بدون تشدید است این نسخه را باید ترجیح داد» و معناى جمله مطابق آن این مى شود که «هر کس حق افرادى را ادا کند که از اداى حق خوددارى مى کنند گویى او را پرستش کرده و برده اوست».
مطابق این معنا گویا امام(علیه السلام) مى فرماید: در برابر حق ناشناسان، حق شناس مباش و گرنه بنده و برده خواهى شد، در حالى که آنچه با روایات فراوان بالا هماهنگ و با قرآن سازگار باشد همان معناى اول است و نبودن تشدید در نسخه سید رضى دلیل بر چیزى نمى تواند باشد، زیرا معمول نویسندگان در گذشته این نبوده است که تمام کلمات را اعراب بگذارند و به فرض سید رضى معتقد به نداشتن تشدید بوده، استنباطى از ناحیه خود اوست وگرنه مستقیماً از امیرمؤمنان چیزى نشنیده است و ما این استنباط را مناسب آیات و روایات دیگر نمى دانیم و اصرار مرحوم شوشترى در شرح نهج البلاغه خود بر معناى دوم صحیح نیست. به خصوص این که او مى گوید: افراد رذل ممکن است از نیکى کردن سوء استفاده کنند که این سخن نیز قابل جواب است، زیرا معیار توده مردم هستند نه افراد رذل، هرچند در بعضى از روایات به این افراد رذل نیز اشاره شده است; توده مردم چنینند که اگر در مقابل بدى، خوبى ببینند، در برابر بى وفایى، وفا ببینند و در برابر بى مهرى به آنها مهر شود منقلب خواهند شد. سماحت و عفو و گذشت اسلامى و سیره اولیاء الله نیز همین بوده است که حق ناشناسان را با حق شناسى ادب مى کردند و در حلقه عبودیت خود در مى آوردند.
#نهج_البلاغه_حكمت_164
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #بقره
#بقره_32
قَالُواْ سُبْحَنَكَ لَا عِلْمَ لَنَآ إِلَّا مَا عَلَّمْتَنَآ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ (32)
👌 به جهل خود اقرار كنیم. «لا علم لنا» فرشتگان عالىترین نوع #ادب را به نمایش گذاشتند. كلمات: «سبحانك، لاعلم لنا، علّمتنا، انّك، انت العلیم الحكیم»، همه نشانهى ادب است.
👤استاد #قرائتی
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ اعمال روزها و شب های #هفته
🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز #دوشنبه
👉🏻 1da.ir/pxKPaI
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ حاشا که من به موسم گل ترک می کنم
من لاف عقل میزنم این کار کی کنم
مطرب کجاست تا همه محصول زهد و علم
در کار چنگ و بربط و آواز نی کنم
از قیل و قال مدرسه حالی دلم گرفت
یک چند نیز خدمت معشوق و می کنم
کی بود در زمانه وفا جام می بیار
تا من حکایت جم و کاووس کی کنم
از نامه سیاه نترسم که روز حشر
با فیض لطف او صد از این نامه طی کنم
کو پیک صبح تا گلههای شب فراق
با آن خجسته طالع فرخنده پی کنم
این جان عاریت که به #حافظ سپرد دوست
روزی رخش ببینم و تسلیم وی کنم
🔅 برنامه ی روزانه #حافظ_خوانی
#حافظ_غزل_351
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#دعا_دوم_14
«14» وَأَتْعَبَهَا بِالدُّعَاءِ إِلَى مِلَّتِكَ
خداوندا
پیامبر اکرم صل الله علیه و آله
وجودش را به خاطر فرا خواندن مردم به آيين تو، به زحمت افكند ...
👌بخشی از دعای #دوم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_2
#دعا
#دعا_دوم_14
قسمت اول
✳️ گذر از لذّتها و راحتىهاى نفس در راه دين
حضرت سجاد عليه السلام در فراز «وَأَتْعَبَهَا بِالدُّعَاءِ إِلَى مِلَّتِكَ» به دشوارىهاى خاص تبليغ دين اسلام كه بر پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله وارد شده است؛ اشاره مىفرمايد:
تأسيس يك شريعت و آيين براى مردم همراه با روىگردانى از راحتىها و خوشىهاى دنياست و تحمّل مشكلات آن بسيار دشوار است.
پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله مانند طبيب دردشناس به سراغ بيماران روحى و روانى مىرود تا جان خفته و امراض نفسانيه و زنگار قلوب را علاج كند، پس مىبايست جان و جسم خود را به مشقّت بيندازد تا ديگران را بيدار و آگاه سازد. پس به خاطر علاقه وافر به درمان نفوس و فشار دشمنان به ناچارى از وطن خود به ديار غربت هجرت كرد تا در دوردست به هدايت سرگردانان بپردازد. و او در اين امر بسيار دلسوز و كوشا بود.
همان طور كه خداوند مىفرمايد:
لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَاعَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُوفٌ رَحِيمٌ
يقيناً پيامبرى از جنس خودتان به سويتان آمد كه به رنج و مشقت افتادنتان بر او دشوار است، اشتياق شديدى به [هدايتِ] شما دارد، و نسبت به مؤمنان رؤوف و مهربان است.
تحمّل همه ناملايمات به اين منظور بود كه دين خدا را عزّت ببخشد و بر كسانى كه بر خدا كفر ورزند پيروز شود و او با امدادهاى غيبى و معجزات توانست به نجات بشريّت بشتابد. حضرت به قدرى به پيشرفت دين اميدوار و علاقمند بود كه حتى سلامتى خويش را به خطر مىانداخت تا گمراهى را هدايت كند.
خداوند بارى تعالى در اين باره مىفرمايد:
أَفَمَن زُيِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَناً فَإِنَّ اللَّهَ يُضِلُّ مَن يَشَاءُ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ فَلَا تَذْهَبْ نَفْسُكَ عَلَيْهِمْ حَسَرَاتٍ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِمَا يَصْنَعُونَ
پس آيا كسى كه كردار زشتش براى او زينت داده شده و [به اين سبب] آن را خوب ديده [مانند كسى است كه در پرتو ايمان، خوبو بد را تشخيص داده است؟] همانا خدا هر كه را بخواهد [به كيفر تكبّرش در برابر حق] گمراه مىكند و هر كه را بخواهد هدايت مىنمايد. پس مبادا جانت به سبب حسرتهايى كه بر آنان مىخورى از بين برود؛ بىترديد خدا به آنچه انجام مىدهند داناست.
👈 ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج3، ص: 39
دعای #دوم
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_2
#دعا_دوم_14
قسمت 2
✳️ پيامبر و رنج عبادت
دلدارى خداوند به پيامبرش او را تسكين و آرامش مىبخشيد. حتى رسول اللَّه صلى الله عليه و آله در عبادت هم نفس خود را به رنج مىانداخت تا آمادگى خويش را براى مبارزه با نفس حفظ كند.
حضرت على عليه السلام در اين باره مىفرمايد:
رسول اللَّه صلى الله عليه و آله به مدت ده سال بر روى انگشتان خود ايستاد و نماز شب مىخواند، رنگش زرد مىشد و بر اين حال نماز شب مىخواند و خود را به مشقّت مىانداخت تا خداوند به او فرمود:
طه* مَا أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى
طه* ما قرآن را بر تو نازل نكرديم تا به مشقّت و زحمت افتى.
مرحوم علامه طباطبايى در تفسير آيه فوق مىگويد:
«كه حضرت على عليه السلام فرمود:
يَا أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ* قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا
اى جامه بر خود پيچيده!* شب را جز اندكى [كه ويژه استراحت است، براى عبادت] برخيز.
بر نبى اكرم صلى الله عليه و آله نازل شد. آن حضرت تمام شب را به عبادت مىپرداخت تا جايى كه پاهايش ورم كرد به طورى كه هنگام نماز يك پايش را بلند مىكرد و يكى را روى زمين مىگذاشت. پس جبرئيل بر آن حضرت فرود آمد و گفت: «طه» يعنى هر دو پايت را به زمين بگذار، اى محمّد! ما قرآن را بر تو نازل نكرديم كه به رنج افتى.
👈 ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج3، ص: 39
دعای #دوم
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_2
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_2
#دعا_دوم_14
قسمت 3
✳️ مشكلات پيامبر در راه تبليغ دين
مشكلاتى كه پيامبر صلى الله عليه و آله به خاطر دين تحمّل مىفرمود عبارت است از:
1- بروز جنگها و درگيرى با اقوام قبيله خود و كفار مكّه كه تا حد ايمان آوردن آنان مىكوشيد.
حضرت على عليه السلام در نهج البلاغه چنين گواهى مىدهد:
وَنَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، خاضَ إلى رِضْوانِ اللَّهِ كُلَّ غَمْرَةٍ وَتَجَرَّعَ فيهِ كُلَّ غُصَّةٍ وَقَدْ تَلَوَّنَ لَهُ الْادْنَوْنَ وَتَأَلَّبَ عَلَيْهِ الْأَقْصَوْنَ.
و شهادت مىدهم كه محمد بنده و فرستاده اوست، آن وجود مباركى كه در راه خشنودى او در هر بلا و سختى فرو رفت، و از هر شربت بلايى جامى نوشيد، در حالى كه نزديكانش از او روى گرداندند، و بيگانگان بر دشمنيش اتفاق داشتند.
2- تفهيم مطالب به عقل ناقص مردم، تا حدى كه نفس خود را به هلاكت نزديك مىساخت. كه قرآن مىفرمايد:
فَلَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَّفْسَكَ عَلَى آثَارِهِم إِن لَّمْ يُؤْمِنُوا بِهذَا الْحَدِيثِ أَسَفاً
شايد تو مىخواهى اگر [اين معاندان لجوج] به اين سخن [كه قرآن كريم است] ايمان نياورند، خود را از شدت اندوه هلاك كنى!!
رهبران دينى بيش از آنچه تصور شود از گمراهى مردم رنج مىبرند و به ايمان آنان عشق مىورزند. از اين كه ببينند تشنهكامان حقيقت در كنار چشمه زلال توحيد نشستهاند و از تشنگى فرياد مىكشند، ناراحت هستند، پس شب و روز دعا مىكردند و در نهان و آشكار به تبليغ مىپرداختند تا مردم در راه روشن قدم گذارند.
پس از هر آسايشى دريغ نموده تا حد به خطر انداختن جان خود و خانوادهشان پيش مىرفتند.
شخصى از امام صادق عليه السلام پرسيد: راه آسايش چيست؟ فرمود: در مخالفت كردن با هواى نفس. عرض كرد: بنده چه وقت مزه آسايش را مىچشد؟ فرمود: در نخستين روز ورود به بهشت.
3- گفتگوى رو در رو و مناسب با حال مردم كه به دنبال آن علاج بيمارىهاى نفسانى و روحى هر شخص بود.
همان طور كه حضرت رسول اللَّه صلى الله عليه و آله فرمود:
إنّا مَعَاشِرَ الأَنْبياءِ أُمِرْنا انْ نُكَلِّمَ النَّاسَ عَلى قَدْرِ عُقُولِهِمْ.
ما گروه پيامبران با مردم به اندازه خردشان سخن مىگوييم.
چون اين كار سختى خاص دارد پس در آن نسبت دادن به دروغگويى و تهمت و فراموشكارى و نادانى هم وجود دارد.
4- توجه به امور دنيوى و اندك شدن ارتباط معنوى كه در اثر ارتباط پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله به دعوت مردم به سوى حق و توجه به امور دنياى مردم و پايين آمدن از منزلت قاب قوسين به مراتب پايين بشرى و حيوانى، آن تقرب الهى خاص كم مىشود. و اين براى پيامبر بسيار فشار روحى و قلبى دارد كه به درجه استغفار به درگاه خدا نزديك مىشود و مىفرمايد:
إنَّهُ لَيُغانُ عَلى قَلْبِى وَإنّى لَأَسْتَغْفِرُ اللَّهَ فى اليَوْمِ سَبْعِينَ مَرَّةٍ.
گاه قلبم را غبارى مىگيرد و من روزى هفتاد بار از خدا آمرزش مىطلبم.
يعنى حضرت با توجه به حقيقت درك فيض ربانى، حضورش در امور دنيا را، نوعى قطع ارتباط مستمر مىدانست و استغفار مىكرد.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج3، ص: 39
دعای #دوم
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_2
🆔 @sahife2
#نرم_افزار رنج های پیامبر اکرم (ص) در مسیر تبلیغ
https://www.balagh.ir/content/5500
دعای #دوم #دعا_دوم_14
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_237
دعای #چهل_سه
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام )
" هنگامى كه به هلال #ماه نگاه مىكرد "
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_238
دعای #چهل_سه
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام )
" هنگامى كه به هلال #ماه نگاه مىكرد "
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_چهل_سه_5
دعای سیدالساجدین(ع) در هنگام نگریستن به ماه نو:
🔹هلالَ أَمْنٍ مِنَ الاْفَاتِ، وَ سَلامَةٍ مِنَ السَّيِّئَاتِ، هِلالَ سَعْدٍ لا نَحْسَ فِيهِ، وَ يُمْنٍ لا نَكَدَ مَعَهُ، وَ يُسْرٍ لا يُمَازِجُهُ عُسْرٌ، وَ خَيْرٍ لا يَشُوبُهُ شَرٌّ، هِلالَ أَمْنٍ وَ إِيمَانٍ وَ نِعْمَةٍ وَ إِحْسَانٍ وَ سَلامَةٍ وَ إِسْلامٍ🔹
🔸و تو را ماهى ایمنی از آفات و ماه سلامتی از بدی ها و ماه سعادت که در آن بدشگونی نباشد و ماه برکتی که سختی و تنگی معاش ندارد و ماه آسانی و آسودگی که هیچ دشواری با آن نیامیزد و ماه نیکی و خیر که هیچ بدی آن را نیالاید و ماه امن و ایمان و نعمت و احسان و سلامت و اسلام.🔸
#چهل_سه
☘️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح
#دعا_چهل_سه_5
هِلَالَ سَعْدٍ لَا نَحْسَ فِيهِ ...
قسمت اول
🔹 سعد و نحس ایام
از نظر عقل محال نیست که اجزاء زمان با یکدیگر تفاوت داشته باشند، بعضى داراى ویژگیهاى نحوست و بعضى ویژگیهاى ضد آن، هر چند از نظر استدلال عقلى راهى براى اثبات یا نفى چنین مطلبى در اختیار نداریم، همین اندازه مى گوییم ممکن است ولى از نظر عقل ثابت نیست.
بنابراین اگر دلایل شرعى از طریق وحى که افقهاى وسیعترى را روشن مى سازد بر این معنى در دست داشته باشیم قبول آن نه تنها بى مانع بلکه لازم است.
در آیات قرآن تنها در دو مورد اشاره به "نحوست ایام" شده است: یکى در آیه 19 سوره قمر و دیگرى در آیه 16 سوره فصلت که درباره ماجراى قوم عاد سخن مى گوید در آنجا مى خوانیم: فارسلنا علیهم ریحاً صرصراً فى ایام نحسات: "مانند بادى سخت و سرد در روزهاى شومى بر آنها مسلط ساختیم."
و در نقطه مقابل، تعبیر "مبارک" نیز در بعضى از آیات قرآن دیده مى شود، چنانکه درباره شب قدر مى فرماید انا انزلناه فى لیلة مبارکة "، "ما قرآن را در شبى پر برکت نازل کردیم"
"نحس" در اصل به معنى سرخى فوق العاده افق است که آنرا به صورت "نحاس" یعنى "شعله آتش خالى از دود" در مى آورد، سپس به همین مناسبت در معنى "شوم" به کار رفته است.
به این ترتیب قرآن جز اشاره سربسته اى به این مسئله ندارد، ولى در روایات اسلامى به احادیث زیادى در زمینه "نحس و سعد ایام" برخورد مى کنیم که هرچند بسیارى از آنها روایات ضعیف است و یا احیانا آمیخته با بعضى روایات مجعول و خرافات است، ولى همه آنها چنین نیست، بلکه روایات معتبر و قابل قبولى در میان آنها بدون شک وجود دارد، چنانکه مفسران نیز در تفسیر آیات فوق بر این معنى صحه نهاده اند.
👈 ادامه دارد ....
👤 آیت الله #مکارم_شیرازی
#چهل_سه
☘️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح
#دعا_چهل_سه_5
هِلَالَ سَعْدٍ لَا نَحْسَ فِيهِ ...
قسمت 2
🔹 محدث بزرگ مرحوم علامه مجلسى نیز روایات فراوانى در بحارالانوار در این زمینه آورده است.
در روایات متعددى سعد و نحس ایام در ارتباط با حوادثى که در آن واقع شده است تفسیر شده، فى المثل در روایتى از امیرمؤمنان على(ع) مى خوانیم شخصى از امام(ع) درخواست کرد تا درباره روز "چهارشنبه" و فال بدى که به آن مى زنند و سنگینى آن، بیانى فرماید که منظور کدام چهارشنبه است؟ فرمود: "منظور چهارشنبه آخر ماه است که در محاق اتفاق افتد، و در همین روز "قابیل" برادرش "هابیل" را کشت... و خداوند در این روز چهارشنبه تندباد را بر قوم عاد فرستاد"
لذا بسیارى از مفسران به پیروى بسیارى از روایات آخرین چهارشنبه هر ماه را روز نحس مى دانند، و از آن تعبیر به "اربعاء لاتدور" مى کنند (یعنى چهارشنبه اى که تکرار نمى شود). در بعضى دیگر از روایات مى خوانیم که روز اول ماه روز سعد و مبارکى است چرا که آدم (ع) در آن آفریده شد، همچنین روز بیست و ششم چرا که خداوند دریا را براى موسى (ع) شکافت. یا این که روز سوم ماه روز نحسى است، چرا که آدم و حوا در آن روز از بهشت رانده شدند و لباس بهشتى از تن آنها کنده شد. یا این که روز هفتم ماه روز مبارکى است، چرا که نوح (ع) سوار بر کشتى شد (و از غرقاب نجات یافت).
یا اینکه در مورد نوروز در حدیثى از امام صادق(ع) مى خوانیم که فرمود: «روز مبارکى است که کشتى نوح (ع) بر جودى قرار گرفت، و جبرئیل بر پیامبر اسلام (ص)نازل شد، و روزى است که على (ع) بر دوش پیامبر(ص)رفت بتهاى کعبه را شکست، و داستان غدیر خم مصادف با نوروز بود.
این گونه تعبیرات، در روایات فراوان است که سعد و نحس ایام را با بعضى از حوادث مطلوب، یا نامطلوب پیوند مى دهد، مخصوصاً در مورد روز عاشورا که بنى امیه به گمان پیروزى بر اهل بیت آن را روز مسعودى مى شمردند، و در روایات شدیداً از تبرک به آن روز نهى شده و حتى دستور داده اند که آن روز را روز ذخیره آذوقه سال و مانند آن نکنند بلکه کسب و کار را در آن روز تعطیل کرده و عملا از برنامه بنى امیه فاصله بگیرند مجموع این روایات سبب شده که بعضى مسئله سعد و نحس ایام را چنین تفسیر کنند که مقصود اسلام توجه دادن مسلمین به این حوادث است تا از نظر عمل خود را بر حوادث تاریخى سازنده تطبیق دهند و از حوادث مخرب و روش بنیانگذاران آنها فاصله گیرند.
این تفسیر ممکن است در مورد قسمتى از این روایات صادق باشد ولى در مورد همه آنها بطور حتم صادق نیست، چرا که از بعضى از آنها استفاده مى شود تأثیر مرموزى در بعضى ایام احیاناً وجود دارد که ما از آن آگاهى نداریم.
این نکته نیز قابل دقت است که بعضى در مسئله سعد و نحس ایام به اندازه اى راه افراط را پوئیده اند که به هر کارى مى خواهند دست بزنند قبلا به سراغ سعد و نحس ایام مى روند و عملاً از بسیارى فعالیتها باز مى مانند و فرصتهاى طلایى را از دست مى دهند. یا اینکه بجاى بررسى عوامل شکست و پیروزى خود و دیگران و استفاده از این تجربیات گرانبها در زندگى، گناه همه شکستها را به گردن شومى ایام مى اندازند، همانگونه که رمز پیروزیها را در نیکى ایام جستجو مى کنند!
این یکنوع فرار از حقیقت، و افراط در مسئله و توضیح خرافى حوادث زندگى است که باید از آن به شدت پرهیز کرد و در این مسائل نه گوش به شایعات میان مردم داد، نه سخن منجمان، نه گفته فالگیران، اگر چیزى در حدیث معتبر در این زمینه ثابت شود باید پذیرفت، وگرنه بى اعتنا به گفته این و آن باید خط زندگى را ادامه داد و با تلاش و سعى و کوشش محکم گام برداشت و از توکل بر خدا یارى جست و از لطف او استعانت خواست.
👈 ادامه دارد ....
👤 آیت الله #مکارم_شیرازی
#چهل_سه
☘️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح
#دعا_چهل_سه_5
هِلَالَ سَعْدٍ لَا نَحْسَ فِيهِ ...
قسمت 3
🔹 مسئله توجه به سعد و نحس ایام علاوه بر اینکه غالباً انسان را به یک سلسله حوادث تاریخى آموزنده رهنمون مى شود، عاملى است براى توسل و توجه به ساحت قدس الهى، و استمداد از ذات پاک پروردگار و لذا در روایات متعددى مى خوانیم که در روزهایى که نام نحس بر آن گذارده شده مى توانید با دادن صدقه و یا خواندن دعا و استمداد از لطف خداوند و قرائت بعضى آیات قرآن و توکل بر ذات پاک او به دنبال کارها بروید و پیروز و موفق باشید.
از جمله در حدیثى مى خوانیم که یکى از دوستان امام حسن عسکرى(ع) روز سه شنبه خدمتش رسید، امام فرمود: دیروز تو را ندیدم، عرض کرد: دوشنبه بود و من در این روز حرکت را ناخوش داشتم! فرمود: "کسى که دوست دارد از شر روز دوشنبه در امان بماند در اولین رکعت نماز صبح سوره هل اتى بخواند، سپس امام(ع) این آیه از سوره هل اتى را (که تناسب با رفع شر دارد) تلاوت فرمود: فوقاهم الله شر ذلک الیوم... "خداوند نیکان را از شر روز رستاخیز نگاه مى دارد او به آنها خرمى و طراوت ظاهر و خوشحالى درون عطا مى کند"
در حدیث دیگر مى خوانیم که یکى از یاران امام ششم(ع) از آن حضرت پرسید: آیا در هیچ روزى از روزهاى مکروه چهارشنبه و غیر آن سفر کردن مناسب است؟ امام(ع) در پاسخ فرمود: سفرت را با صدقه آغاز کن و آیة الکرسى را به هنگامى که مى خواهى حرکت کنى تلاوت کن" (و هر کجا مى خواهى برو)
در حدیث دیگرى نیز آمده است که یکى از یاران امام دهم على بن محمد الهادى (ع) مى گوید: خدمت حضرت(ع) رسیدم در حالى که در مسیر راه انگشتم مجروح شده بود و سوارى از کنارم گذشت و به شانه من صدمه زد و در وسط جمعیت گرفتار شدم و لباسم را پاره کردند، گفتم: خدا مرا از شر تو اى روز حفظ کند، عجب روز شومى هستى! امام فرمود: با ما ارتباط دارى و چنین مى گویى؟! و روز را که گناهى ندارد گناهکار مى شمرى؟
آن مرد عرض مى کند از شنیدن این سخن به هوش آمدم و به خطاى خود پى بردم، عرض کردم اى مولاى من، من استغفار مى کنم و از خدا آمرزش مى طلبم، امام(ع) افزود: روزها چه گناهى دارد که شما آنها را شوم مى شمرید هنگامى که کیفر اعمال شما در این روزها دامانتان را مى گیرد؟! راوى مى گوید: عرض کردم براى همیشه از خدا استغفار مى کنم و این توبه من است اى پسر رسول خدا. امام (ع) فرمود: این براى تو فایده اى ندارد، خداوند شما را مجازات مى کند به مذمت کردن چیزى که نکوهش ندارد، آیا تو نمى دانى که خداوند ثواب و عقاب مى دهد، و جزاى اعمال را در این سرا و سراى دیگر خواهد داد، سپس افزود: دیگر این عمل را تکرار مکن و براى روزها در برابر حکم خداوند کار و تأثیرى قرار مده"!
این حدیث پرمعنى اشاره به این است که اگر روزها هم تأثیرى داشته باشد به فرمان خدا است، هرگز نباید براى آنها تأثیر مستقلى قائل شد، و از لطف خداوند خود را بى نیاز دانست، ضمن اینکه نباید حوادثى را که غالباً جنبه کفاره اعمال نادرست انسان است به تأثیر ایام ارتباط داد و خود را تبرئه کرد
👤 آیت الله #مکارم_شیرازی
#چهل_سه
☘️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🌙 سعد و نحس ایام
تفسیر سوره قمر آیه 18 تا 22
👤استاد #قرائتی
https://film.tebyan.net/film/174260/%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%87-%D9%82%D9%85%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D9%87-18-%D8%AA%D8%A7-22-%D8%B3%D8%B9%D8%AF-%D9%88-%D9%86%D8%AD%D8%B3-%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%85
#چهل_سه #دعا_چهل_سه_5
☘️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ روز های خوب و نحس در ماه های #قمری
قسمت اول
🔹 در گذشته مردم راغب بودند که از ماه های قمری استفاده کنند و هم اکنون نیز چنین است؛ ولی از وقتی که به طور رسمی ماه های شمسی جایگزین ماه های قمری گردید، مردم کم تر از این ماه ها استفاده می کنند. اما رصد کردن آسمان و دیدن طالع و ایام و ساعات خوب و بد چیزی نیست که مردم از خودشان ساخته باشند. به هر حال در ادامه، ایام ماه قمری که در کتاب الدروع الواقیة #سید_ابن_طاووس (ره) از حضرت امام صادق (ع) نقل شده است را بیان می نماییم:
اخبارات ایام ماه قمری که در کتاب الدروع الواقیة #سید_بن_طاووس (ره) از حضرت امام صادق (ع) نقل شده است بدین شرح است.
روز اول: روز نیکویی است و حضرت آدم (ع) و حضرت محمد (ص) در این روز خلق شده اند و طلب علم و دانش، زراعت، دخول بر سلاطین و امرا، تزویج، خرید و فروش، مسافرت کردن و طلب حوایج در این روز خوب ومبارک است.
روز دوم: روز بسیار مبارکی است و حوا در این روز خلق شده، هم چنین این روز شایسته ساختن بناها وعمارت کردن، اختیار نمودن امور به خصوص سفر، طلب حوایج و عمارت کردن است هم چنین کسی که در اوایل این روز بیمار گردد بیماری او خفیف و سبک باشد و سریعا" بهبود می یابد.
روز سوم: روز بسیار نامبارکی می باشد وآدم و حوا را در این روز از بهشت بیرون راندند و باید از ملاقات با امرا، خرید و فروش وطلب حوایج در این روز پرهیز کرد وهیچ عملی در این روز خوب نیست وشخص گریخته و فراری به دست نیاید و بیمار رنج و تعب بسیار برد.
روز چهارم: این روز برای زراعت و کشاورزی، صید و شکار، ساخت و ساز و تزویج مناسب و نیکوست و مسافرت در این روز مکروه است و هابیل در چنین روزی متولد شده است و شخص گریخته و فراری به دست نیاید. هم چنین قدم مولود در این روز مبارک است.
روز پنجم: نحس مستمری است و قابیل در این روز متولد شده و در همین روز برادر خود هابیل را به قتل رساند و این اولین قتل در تاریخ عالم است و کلا" انجام هیچ کاری در این روز خوب نیست و مولود قدمش خوب نیست.
روز ششم: در این روز تزویج، طلب حاجات، مسافرت در خشکی و دریا و سعی و تلاش برای انجام کار ها نیکو و مبارک است. هم چنین هر کس در این روز به مسافرت رود به مقصود و مراد خویش خواهد رسید و شخص گریخته، فراری و یا گم شده در این روز زود به دست می آید و پیدا می شود. قدم نو رسیده نیکوست و کلا" انجام هر امر خیری، خوب است.
روز هفتم: روز اختیار شده ای است. پس برای انجام هر کاری صالح و نیکوست. هم چنین خرید و فروش، بنا نهادن ساختمان ها، غرس درختان، شروع به کتابت و تألیف و وارد شدن بر امرا و حکام نیکوست و قدم نو رسیده خوب و مبارک است.
روز هشتم: برای هر حاجتی ازجمله خرید و فروش، غرس درختان و بر امرا وارد شدن نیکوست و به مسافرت رفتن، سوار کشتی شدن و عهدنامه نوشتن در این روز مکروه است. هم چنین عمر مولود دراز و نیز سپردن طفل به دایه خوب است.
روز نهم: روز سبکی برای هر امری است و قرض دادن، زراعت و کشاورزی، تجارت، غرس درختان و جنگیدن در این روز خوب است و شخص گریخته پیدا شود و قدم نورسیده میمون و مبارک است و مسافرت در این روز بسیار خوب و پسندیده است و شخص مسافر جز خیر و خوبی چیز دیگری در این سفر نخواهد دید.
روز دهم: روز صالحی است و حضرت نوح (ع) در این روز به دنیا آمده است و خرید و فروش در آن نیکوست و وارد شدن بر امرا و حکام در این روز خوب نیست و هر کس در این روز فرار کند گرفتار می گردد و شخص گریخته پیدا می شود و وصیت کردن بیمار در این روز خوب است و بچه در این روز به سختی متولد می شود.
👈 ادامه دارد ....
#چهل_سه #دعا_چهل_سه_5
☘️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ روز های خوب و نحس در ماه های #قمری
قسمت اول
روز یازدهم: حضرت شیث بن آدم در این روز متولد شده است و شروع به هر کاری در این روز خوب است، خصوصا" خرید و فروش و بیمار سریعا" بهبود می یابد و کسی که در این روز به دنیا آید امور معاش و زندگیش به خوبی خواهد گذشت و گریخته زود پیدا می شود و شخص گم شده صحیح و سالم می ماند.
روز دوازدهم: این روز برای تزویج، دیدار با امرا، باز کردن دکان، خرید و فروش، شروع شرکت و مسافرت در دریا نیکوست و بیمار سریعا" خوب می شود و مولود آسان متولد می شود و شخص گریخته بازگردد. هم چنین از وساطت بین مردم باید خودداری کرد.
روز سیزدهم: روز نحسی است و از منازعه و جنگ و جدل، دیدار با حکام و امرا، استفاده از عطریات و تراشیدن سر باید اجتناب کرد. بیماری بیمار، در این روز شدت یابد و مولود نماند. همچنین شخص گریخته و فراری سالم باز خواهد گشت.
روز چهاردهم: برای هر کاری خصوصا" طلب علم و دانش، خرید و فروش، قرض گرفتن و قرض دادن و سواری در دریا مناسب است و شخص گریخته زود پیدا شود و بیمار سریعا" بهبود یابد و مولود عمرش طولانی می گردد.
روز پانزدهم: برای هر کاری خوب است؛ مگر قرض و استقراض. و سفر در این روز موجب خیر و برکت است. شخص بیمار سریعا" بهبودی خویش را به دست آورد و مولود دارای عمر طولانی می گردد.
روز شانزدهم: نحس مستمری است و هر کس در پایان این روز به مسافرت رود هلاک می گردد و کلا" سفر و دیدار با امرا و حکام در این روز مکروه است. هم چنین نباید این روز را ابتدای شرع کاری قرار داد و برای انجام هیچ کاری مناسب نیست.
روز هفدهم: روز متوسط و میانه ای است و از قرض دادن در آن باید اجتناب کرد. هم چنین تزویج و خرید و فروش در این روز خوب و مولود میانه است و زراعت، بنایی و وارد شدن بر امر نیز نیکوست. هم چنین شخص گریخته سریعا" باز خواهد گشت.
روز هجدهم: روز مبارکی از برای هر کاری خصوصا" خرید و فروش، کشاورزی، مسافرت، جنگیدن و عقد و نکاح است و بیمار در این روز سریعا" شفا می یابد و مولود میانه است.
روز نوزدهم: روز سعید و مبارکی است و برای طلب معاش، خرید و فروش، طلب حوایج و یادگیری علم مناسب است و گم شده سریعا" پیدا خواهد شد و مولود نیز مبارک است.
روز بیستم: روز میانه و متوسطی است و برای مسافرت، قضای حوایج، بنای ساختمان ها، حصار کشیدن، غرس درختان، دیدار با حکام و خریدن وسیله ی نقلیه نیکو و مبارک است و مولود در این روز بسیار خوب است.
👈 ادامه دارد ....
#چهل_سه #دعا_چهل_سه_5
☘️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ روز های خوب و نحس در ماه های #قمری
قسمت اول
روز بیست و یکم: روز بسیار نحسی است و شایسته نیست که کاری را در این روز انجام داد و از طلبیدن حاجت، وارد شدن بر حکام و مسافرت کردن باید پرهیز نمود. همچنین مولود فقیر شود.
روز بیست و دوم: روز صالح و نیکویی است و از برای خرید و فروش، صدقه دادن، وارد شدن بر حکام و طلب حاجت مناسب است. هم چنین بیمار به زودی شفا می یابد و مسافر به مراد خود خواهد رسید.
روز بیست و سوم: روزی است که در آن طلب حوایج، تزویج، خرید و فروش، تجارت، وارد شدن بر حکام و مسافرت رفتم نیکوست و حضرت یوسف (ع) در این روز متولد شده است.
روز بیست و چهارم: روزی نحس است و فرعون در این روز متولد شده و از برای انجام هیچ کاری خوب نیست و بیمار سختی بیند و دیر شفا یابد و زندگانی مولود به دشواری گذرد.
روز بیست و پنجم: روز بسیار نحس و شدید البلایی است و از آن جا که اکثر بلا ها در این روز بر فرعون نازل شده بنابر این نباید در این روزحاجتی را طلبید و بیمار رنج و سختی زیادی را باید تحمل کند. البته مولود در این روز خوش قدم است.
روز بیست و ششم: روزی است که حضرت موسی (ع) عصایش را به دریا زد و دریا شکافت. هم چنین برای سفر کردن خوب است و بیمار سریعا" شفا می یابد و مولود عمرش دراز باشد. البته از ازدواج در این روز باید برحذر بود؛ زیرا به جدایی خواهد انجامید.
روز بیست و هفتم: روز بسیار خوبی است و برای هر امر و حاجتی مناسب است و مولود عمری طولانی داشته باشد و مسافرت و نزد امرا رفتن بسیار خوب ایت.
روز بیست و هشتم: روز مبارک و نیکویی است و از برای هر امری خوب و مناسب است و حضرت یعقوب (ع) در این روز متولد شده است و هر کس در این روز به دنیا آید در زندگانیش محزون و غمگین باشد و در آخر به مرا د و مطلب خود برسد.
روز بیست و نهم: روز صالحی است و خرید و فروش، دیدار امرا، طلب حوایج و سایر امور در این روز مناسب است. هم چنین بیمار سریعا" شفا یابد و قرض و استقراض در آن خوب است و مولود حلیم و غنی می گردد و وصیت کردن در آن مکروه است.
روز سی ام: روز خوبی است و مناسب خرید و فروش، تجارت، قرض و استقراض و رفتن نزد حکام است. شخص گریخته به زودی برمی گردد، بیمار شفا می یابد و مولود در این روز تربیت یابد و بردبار شده کار او بالا گیرد و نیز راست گو و وفادار گردد.
توجه به سعد و نحس بودن ایام عاملى است براى توسل و توجه به ساحت قدس الهى و استمداد از ذات پاک پروردگار و همچنین تأکیدی است بر اینکه تنها یگانه خالق هستی بر همه امور آگاه بوده و فقط باید به او متوسل و از او یاری جست.
#چهل_سه #دعا_چهل_سه_5
☘️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#معرفی
📔 #کتاب الدروع الواقیة
لاعمال الشهور
کتابی است از #سید_ابن_طاووس (ره) ، کتاب بر 120 فصل است و دعاهایی که در روز مخصوص هر ماه تکرار شود راشامل میگردد.
http://lib.ahlolbait.ir/parvan/resource/63104/
https://www.noorshop.ir/fa/book/1582/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D9%84%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B9-%D8%A7%D9%84%D9%88%D8%A7%D9%82%D9%8A%D8%A9
#چهل_سه #دعا_چهل_سه_5
☘️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2