eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.5هزار عکس
2.3هزار ویدیو
1.5هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ علامه مجلسی از صاحب کتاب درّ ثمین در تفسیر آیه شریفه: «فَتَلَقَّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ کَلِماتٍ»‏بقره، 37. ، نقل می‌کند که جناب جبرئیل( علیه السلام ) جهت پذیرش توبه حضرت آدم( علیه السلام ) دعایی به آن‌حضرت تعلیم داد: «یَا حَمِیدُ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ یَا عَالِی بِحَقِّ عَلِیٍّ یَا بِحَقِّ فَاطِمَةَ یَا مُحْسِنُ بِحَقِّ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ وَ مِنْکَ‏ الْإِحْسَان‏». 👌 البته این عبارت با آنچه اکنون در بیشتر مجالس خوانده می‌شود(و در کتب روایی سندی برای آن نیافتیم)، اندک تفاوت‌هایی دارد. ✍️ بحار الانوار، ج 44، ص 245 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
1_759275151.pdf
2.93M
✳️ چراغ راه مرحوم آیت الله ره ✍در بخشی از متن وصیت نامه آمده است: «اوصیه بما اوصی به الله تعالی و انبیاؤه و اولیاؤه اوصیه بتقوی الله و التوکّل علیه و ان یعلم علماً یقینا ان لا نجاة الّا فی عبادة الله تعالی و اطاعته و ان لا سعادة الّا بالاعتصام به و بالتوسّل باولیائه»   ترجمه «او را وصیت می‌کنم به همان چیزی که خدای تعالی و پیامبران و اولیائش توصیه کرده‌اند.  او را به تقوای الهی و توکل به او توصیه می‌کنم، و نیز به اینکه یقیناً بداند که نجاتی جز با عبادت و اطاعت پروردگار میسر نیست، و اینکه سعادت، جز با چنگ زدن به او و توسل به اولیای او ممکن نیست.» ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️توصیه ی مرحوم آیت الله مصباح یزدی به یک طلبه مشهدی 👈متن 👇 «بسم الله الرحمن الرحیم بارها از مرحوم علامه رضوان الله علیه درخواست می شد و ایشان این آیه شریفه را تلاوت می کردند: «فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ وَ اشْکُرُوا لِی وَ لا تَکْفُرُونِ‌»؛ گرت هواست که معشوق نگسلد پیوند نگاه دار سر رشته تا نگه دارد .» ✍محمدتقی 🖋کانال انس با 🆔 @sahife2
آیت الله در حرم حضرت (سلام الله علیها) ✔️کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹إِلَهِي مَا وَجَدْتُكَ بَخِيلًا حِينَ سَأَلْتُكَ، خداي من! هنگامي كه در پيشگاهت به گدايي برخاستم، تو را بخيل نيافتم، وَ لَا مُنْقَبِضاً حِينَ أَرَدْتُكَ، بَلْ وَجَدْتُكَ لِدُعَائِي سَامِعاً، و زماني كه آهنگ تو كردم، منقبض و گرفته ‏ات نديدم؛ بلكه تو را شنونده دعايم، وَ لِمَطَالِبِي مُعْطِياً، وَ وَجَدْتُ نُعْمَاكَ عَلَيّ سَابِغَةً فِي كُلّ شَأْنٍ مِنْ شَأْنِي و عطا كننده خواسته ‏هايم يافتم، و نعمت‏هايت را در هر حالي از حالاتم وَ كُلّ زَمَانٍ مِنْ زَمَانِي، فَأَنْتَ عِنْدِي مَحْمُودٌ، و هر زماني از زمان ‏هايم، بر خود سرشار و كامل مشاهده كردم. تو نزد من ستوده ‏اي، وَ صَنِيعُكَ لَدَيّ مَبْرُورٌ. تَحْمَدُكَ نَفْسِي وَ لِسَانِي وَ عَقْلِي، و خوبيت نزد من مورد سپاس و شكر است. جان و زبان و عقل من تو را مي ‏ستايند؛ 🔸 بخشی از دعای ✔️کانال انس با 🆔 @sahife2
1_760425342.mp3
3.26M
❇️ کسی که درعمل کوتاهی کند، به غم و غصه مبتلا میشود.... 👌 شرح 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
صحیفه سجادیه ۲۶_1.mp3
11.96M
دعای سیدالساجدین (ع ) در هنگام درخواست ، و : 🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، و عَافِنِى عَافِيَةً 1️⃣ كافِيَةً 2️⃣ شافِيَة 3️⃣ عالِيَةً 4️⃣نامِيَةً، 5️⃣عافِيَةً تُوَلِّدُ فِى بَدَنِى الْعَافِيَةَ، 6️⃣عافِيَةَ الدُّنْيَا وَ الاْخِرَةِ 👌جلسه 4 استاد علی اصغر دعا 🖋کانال انس با 🆔 @sahife2
1_751949940.mp3
3.71M
حکایت “ فرج تراب” حجت الاسلام سید احمد ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی ◀️ نادرستی یکی از دو طرف اختلاف 🔴 و قَالَ (علیه السلام) : مَا اخْتَلَفَتْ دَعْوَتَانِ، إِلَّا كَانَتْ إِحْدَاهُمَا ضَلَالَةً. دو دعوت به اختلاف نرسد جز اين كه يكى باطل باشد. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
◀️ ادّعاهاى متضاد: قسمت اول 📜 اميرمؤمنان على(عليه السلام) در اين كلمه حكمت آميز خود به مطلبى اشاره مى كند كه ظاهراً واضح است; ولى با نهايت تأسف براى گروهى كاملا پيچيده شده است. مى فرمايد: «هيچ گاه دو دعوت مختلف و متضاد وجود ندارد مگر اين كه يكى از آن دو ضلالت و گمراهى است»; (مَا اخْتَلَفَتْ دَعْوَتَانِ إِلاَّ كَانَتْ إِحْدَاهُمَا ضَلاَلَةً). بعضى از شارحان نهج البلاغه مانند ابن ابى الحديد چون اين جمله را بر خلاف عقيده خود در تصويب در فروع دين دانسته اند (شرح معناى تصويب خواهد آمد) آن را به مسئله اختلاف در عقايد دينى تفسير كرده و گفته اند: دو عقيده مختلف و متضاد دينى نمى تواند هر دو درست باشد; يكى از آن دو حق است و ديگرى باطل. در صورتى كه كلام امام(عليه السلام) عام است و هرگونه نظرات متضاد را شامل مى شود و گويا امام(عليه السلام) با اين گفتار حكيمانه خود مى خواهد عقيده سخيف تصويب را ابطال كند. توضيح اين كه گروهى از اهل سنت معتقدند مجتهدانى كه اختلاف در آراء دارند; يكى فلان كار را حرام مى داند و ديگرى واجب يا يكى حرام مى شمرد و ديگرى حلال همگى بر حقند و عقيده همه حكم الهى است نه حكم ظاهرى بلكه حكم واقعى. اين عقيده بر اثر اختلاف آراء شديدى كه ميان فقهاى آنها واقع شد ظهور كرد و متأسفانه آنان هدايت امامان اهل بيت را در اين امور نپذيرفتند و به اين گونه خطاها گرفتار شدند. از آن بدتر اين كه بعضى از آنها اختلاف در عقايد دينى اصول دين را هم هرچند متضاد باشد صحيح شمرده و حتى تصريح كرده اند كه قرآن هم مطالب متضاد و متناقضى گفته و همه آنها صحيح است. مرحوم علامه شوشترى از ابن قتيبة در كتاب مختلف الحديث نقل مى كند كه عبيدالله بن حسن، از متكلمان اهل سنت كه مدتى قاضى بصره بود نظر داشت كه قرآن دلالت بر اختلاف دارد; آن كس كه معتقد به آزادى اراده است صحيح مى گويد و مطابق بعضى از آيات قرآن است و آن كس كه معتقد به جبر است او هم صحيح مى گويد و موافق بعضى از آيات قرآن است، پس همه آنها درست مى گويند! روزى از او سؤال شد كه درباره معتقدان به جبر و اختيار چه مى گويى؟ گفت: هر دو گروه صحيح مى گويند. گروهى خدا را بزرگ شمرده و گروهى او را منزه دانسته اند. (گروه اول اشاره به جبرى هاست كه همه چيز را فعل الله مى دانند و گروه دوم اشاره به اختيارى ها كه مى گويند عدالت خدا ايجاب مى كند افراد را مجبور به كارى نسازد و بعد مؤاخذه كند). نامبرده از اين هم فراتر رفته و مى گويد اگر كسى زناكار را مؤمن بداند صحيح گفته و اگر كافر بداند او هم صحيح گفته و سخنان ناموزون و ابلهانه ديگرى از اين قبيل بدین ترتیب او قرآن و اسلام را دینى غیر منطقى و دور از عقل و خرد معرفى کرده که هیچ عاقل آزاداندیشى حاضر نمى شود آن را بپذیرد. 👈ادامه دارد ... 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
◀️ ادّعاهاى متضاد: قسمت 2 📜 امامان اهل بیت(علیهم السلام) در بیانات مختلفى این گونه عقاید خرافى را نفى مى کنند و اسلام را به شکل خردمندانه و مقبول عقلا که هماهنگ با آیات عقلانى قرآن است معرفى مى نمایند. در خطبه هجدهم سخنان بسیار کوبنده و شفافى در نفى عقیده تصویب در جلد اول از همین کتاب گذشت که امام(علیه السلام) چگونه با بیان بسیار منطقى و روشن گر این گونه عقاید را نفى و ابطال مى کند و ساحت اسلام و قرآن را مبرا مى شمرد. سایر امامان اهل بیت(علیهم السلام) نیز همین معنا را در سخنان نورانى اشان دنبال کرده و با صراحت گفته اند: همیشه حق یکى است و آنچه در نقطه مقابل آن باشد باطل است و همه با هم باید بکوشند و حق را پیدا کنند. آرى اگر کسى تلاش و کوشش کافى براى رسیدن به حق چه در اصول دین و چه در فروع دین انجام دهد و راه خطا را بپیماید در نزد خدا معذور خواهد بود. نه این که آنچه را به آن رسیده حق و عین واقعیت است، بلکه به مقتضاى (لاَ یُکَلِّفُ اللهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَهَا) بیش از این توان نداشته و تکلیفى متوجه او نیست وگرنه حق باطل مى شود و نه باطل حق. مصیبت بزرگ نسبت دادن تناقض گویى به قرآن مجید است که واقعاً گفتار بى شرمانه اى است و نمونه آن در کلام عبیدالله بن حسن متکلم گذشت. قرآن مجید با صراحت مى فرماید: «(أَفَلاَ یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ کَانَ مِنْ عِنْدِ غَیْرِ اللهِ لَوَجَدُوا فِیهِ اخْتِلاَفاً کَثِیراً); آیا درباره قرآن نمى اندیشید اگر از سوى غیر خدا بود اختلاف فراوانى در آن مى یافتید». اصولاً نبودن اختلاف در کتابى که حدود بیست و سه سال از سوى خدا در مورد حوادث تلخ و شیرین و سخت و آسان نازل شده یکى از دلایل اعجاز قرآن است. در جاى دیگر بعد از بیان احکام ده گانه معروف مى فرماید: «(وَأَنَّ هَذَا صِرَاطِى مُسْتَقِیماً فَاتَّبِعُوهُ وَلاَ تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِکُمْ عَنْ سَبِیلِهِ ذَلِکُمْ وَصَّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ); این راه مستقیم من است از آن پیروى کنید و از راه هاى پراکنده (و انحرافى) پیروى نکنید که شما را از راه او دور مى سازد; این چیزى است که خداوند شما را به آن سفارش مى کند، تا پرهیزگارى پیشه کنید» در این آیه راه خدا یکى معرفى شده و راه هاى منحرف و بیگانه از خدا متعدد و پراکنده، زیرا صراط مستقیم به صورت مفرد و طرق انحرافى به شکل جمع آورده شده است 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره وَإِذْ قَالَ مُوسَى‏ لِقَوْمِهِ يَقَوْمِ إِنَّكُمْ ظَلَمْتُمْ أَنْفُسَكُم بِاتِّخَاذِكُمُ الْعِجْلَ فَتُوبُواْ إِلَى‏ بَارِئِكُمْ فَاقْتُلُواْ أَنفُسَكُمْ ذَ لِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ عِندَ بَارِئِكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ‏ و (بخاطر بیاورید) زمانى كه موسى به قوم خود گفت: اى قوم من، شما با (به پرستش) گرفتن گوساله، به خود ستم كردید. پس به سوى خالق خود توبه كرده و باز گردید و یكدیگر را به قتل برسانید، این كار براى شما در پیشگاه پروردگارتان بهتر است، پس خداوند توبه‌ى شما را پذیرفت، زیرا او توبه‌پذیر مهربان است. 🔴 هر چه برهان و معجزه و دلیل بیشتر عرضه شود، تكلیف سنگین‌تر و تخلّف از آن خطرناك‌تر خواهد بود. گوساله‌پرستى، بعد از دیدن آن همه معجزه، توبه‌اى جز اعدام ندارد.«فتوبوا... فاقتلوا انفسكم» 🔴 حكم مرتدّ، قتل است.«فاقتلوا انفسكم» 👤استاد ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ اعمال روزها و شب های 🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز 👉🏻 1da.ir/oh2u 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ بارها گفته‌ام و بار دگر می‌گویم که من دلشده این ره نه به خود می‌پویم در پس آینه طوطی صفتم داشته ‌اند آن چه استاد ازل گفت بگو می‌گویم من اگر خارم و گر گل ، چمن آرایی هست که از آن دست که او می‌کِشدم ، می‌رویم دوستان عیب من بی‌ دل حیران مکنید گوهری دارم و صاحب نظری می‌جویم گر چه با دلق ملمع می گلگون عیب است مکنم عیب کز او رنگ ریا می‌شویم خنده و گریه عشاق ز جایی دگر است می‌سرایم به شب و وقت سحر می‌مویم حافظم گفت که خاک در میخانه مبوی گو مکن عیب که من مشک ختن می‌بویم 🔅 برنامه ی روزانه ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ توصیۀ مهم دربارۀ و انس با آن خصوصا انس با صحیفه سجادیه حضرت محمد صلی الله علیه و آله‏‏‏ فرمود: اِدْفَعُوا اَلْبَلاَءَ بِالدُّعَاءِ بلا را با دعا برطرف كنيد. « 🔴 یکی از خاصیت‌های دعا دفع بلاست. البته دعا خواص متعددی دارد، بعضی هم از دفع بلا مهم‌تر است. رابطه قلبی بین ما و خدای متعال با دعا از جمله حاصل می‌شود لذا شما ملاحظه می‌کنید در تعلیمات ائمه (ع)، دعا جایگا خاصی دارد. حتی معارف دین را توسط دعا بیان کردند. این دعاهای صحیفه سجادیه، بارها عرض کردیم شامل و حامل رقیق‌ترین، دقیق‌ترین، عمیق‌ترین معارف الهی و اسلامی است که انسان در کمتر حدیثی و بیانی از ائمه این معارف را پیدا می‌کند. همین معارف را در زبان دعا بیان کردند یعنی خواستند ما را به دعا توجه دهند لذا دعا را هم برای ارتباط با خدا که اصل قضیه این است، هم برای معارفی که در دعا هست و هم برای دفع بلا. از خدا بخواهید با دعا بلاها را رفع کند. بنابراین دوستان از دعا غفلت نکنید، همیشه دعا کنید به خصوص در مواقعی که وعده استجابت داده شده است؛ مثل ایام یا لیالی متبرک یا مثل نیمه‌های شب و که وقت خلوت با خداست یا هر وقتی حالی پیدا کردید، گاهی بر انسان عوارضی حادث می‌شود و حال خوبی برای دعا پیدا می‌کند، همان لحظه از خدا بخواهید و خدا مستجاب می‌کند.» ◀️ کانال 🆔 @sahife2
«7» وَالَّذِينَ لَا تَدْخُلُهُمْ سَأْمَةٌ مِنْ دُؤُوبٍ وَلَا إِعْيَاءٌ مِنْ لُغُوبٍ وَلَا فُتُورٌ وَلَا تَشْغَلُهُمْ عَنْ تَسْبِيحِك الشَّهَوَاتُ وَلَا يَقْطَعُهُمْ عَنْ تَعْظِيمِك سَهْوُ الْغَفَلَاتِ «8» الْخُشَّعُ الْأَبْصَارِ فَلَا يَرُومُونَ النَّظَرَ إِلَيْك النَّوَاكِسُ الْأَذْقَانِ الَّذِينَ قَدْ طَالَتْ رَغْبَتُهُمْ فِيمَا لَدَيْك الْمُسْتَهْتَرُونَ بِذِكْرِ آلَائِك وَالْمُتَوَاضِعُونَ دُونَ عَظَمَتِك وَجَلَالِ كِبْرِيَائِك‏ و آنان كه به خاطر كوشش پيوسته و دائم‏شان، ملامت بر آنها وارد نمى‏شود، و از هيچ زحمتى، خستگى و سستى و ناتوانى به آنان راه پيدا نمى‏كند. اميال و شهوات، از تسبيحت بازشان نمى‏دارد، و فراموشى ناشى از غفلت‏ها آنان را از تعظيم به تو جدا نمى‏كند، فروهشته ديدگانند؛ بنابراين، نظر كردن به جمال و جلال حضرتت را درخواست نمى‏كنند. از حقارت و خوارى، در برابر عظمتت سر به زير افتاده‏اند. شوقشان به آنچه نزد توست، طولانى شد. به ياد نعمت‏هايت شيفته‏اند و در برابر عظمت و بزرگى كبرياييت فروتنند. 👌بخشی از دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
قسمت اول ✳️ موانع كمال‏ اين كه ملائكه حق از عبادت و اطاعت و عبوديّت و بندگى ملالت نمى‏گيرند و خسته و رنجور و درمانده و ضعيف نمى‏شوند و هرگز از مدار عبوديّت بيرون نمى‏روند، به خاطر اين است كه در وجودشان از شهوات خبرى نيست، وجود آنان‏ نور محض و ماهيّت آنان ملكوتى خالص است. ولى در وجود انسان، محض اقتضاى خلقت و آفرينشش و به خاطر اين كه مدتى بايد در دنيا بماند، انواع اميال و غرايز و شهوات قرار دارد كه اگر اين مجموعه را بر مبناى عقل و شرع، و بر اساس تقوا خرج كند از ملائكه برتر مى‏شود و اگر مهار حيات خود را به اختيار شهوات و غرايز بگذارد از عبادت و بندگى حق خسته شده و به تدريج از هر حيوانى پست‏تر خواهد شد. اين مسئله ثابت شده كه فساد و پستى و شقاوت و بدمستى و پديدار شدن هرگونه رنج و بلا و اخلال در امور حيات انسان معلول پيروى او از شهوات آزاد و غرايز و اميال شيطانى است. آنان كه دچار شهوات غلط و اميال شيطانى هستند، تنها به خود و عاقبت خود ضرر نمى‏زنند، گاهى خانواده يا جامعه‏اى را نيز دچار فساد مى‏كنند و زمينه هلاكت و نابودى بسيارى از فرزندان آدم را كه استعداد مقام خلافت از حق را دارا مى‏باشند فراهم مى‏نمايند. أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللَّهِ كُفْراً وَأَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دَارَ الْبَوَارِ آيا كسانى را كه [شكر] نعمت خدا را به كفران و ناسپاسى تبديل كردند و قوم خود را به سراى نابودى و هلاكت درآوردند، نديدى. آنان كه بنده و برده شهواتند و به اميال و غرايز و لذايذ مادى به عنوان هدف نهايى مى‏نگرند، براى رسيدن به خواسته‏هاى نامشروع خود دچار اعمال عجيبى از قبيل استعمار و استثمار كردن ملت‏ها، كوبيدن انسان و انسانيّت، تعرّض به ناموس ديگران، قتل نفس، دزدى، غارت، چپاول، نفاق، دروغ، غيبت، تهمت، جاسوسى، افشاى سرّ، خيانت، خدعه، دغل بازى و ... مى‏گردند. شيوع اين همه مفاسد، فكر كنيد عرصه‏گاه حيات را دچار چه وضعى مى‏كند و انسان را از چه فيوضات و عناياتى كه در دنيا و آخرت از جانب حضرت حق براى او مقرّر شده محروم مى‏نمايد؟! زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَاللّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ محبت و عشق به خواستنى‏ها [كه عبارت است‏] از زنان و فرزندان و اموال فراوان از طلا و نقره و اسبان نشاندار و چهارپايان و كشت و زراعت، براى مردم آراسته شده است؛ اينها كالاى زندگىِ [زودگذرِ] دنياست؛ و خداست كه بازگشت نيكو نزد اوست. در اين آيه به شش برنامه كه از سرمايه‏هاى حيات دنياست اشاره مى‏كند: زن، فرزند، مال، مركب سوارى، چهارپايانى كه در زراعت و دامدارى به كار مى‏روند، زراعت. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏3، ص: 141 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
قسمت 2 ✳️ تقوا، راه مبارزه با شهوات‏ دنيا به معناى جاى نزديك و پست و از دست رفتنى است، آنان كه تمام مقصد و مقصودشان را همين شش برنامه قرار دهند، اولًا: به گناهان و معاصى و مفاسد زيادى دچار مى‏شوند، و ثانياً: از حسن مآب كه در آيات بعد تفسير شده: جنات و باغ‏هايى كه دائم آب روان دارد، خلود در نعمت حق، همسران پاكيزه، رضوان و رضايت حق، به طور حتم محروم مى‏گردند. قُلْ أَؤُنَبِّئُكُمْ بِخَيْرٍ مِن ذلِكُمْ لِلَّذِينَ اتَّقَوْا عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَأَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ وَرِضْوَانٌ مِنَ اللّهِ وَاللّهُ بَصِيرٌ بِالعِبَادِ بگو: آيا شما را به بهتر از اين [امور] خبر دهم؟ براى آنان كه [در همه شؤون زندگى‏] پرهيزكارى پيشه كرده‏اند، در نزد پروردگارشان بهشت‏هايى است كه از زيرِ [درختانِ‏] آن نهرها جارى است، در آنجا جاودانه‏اند و [نيز براى آنان‏] همسرانى پاكيزه و خشنودى و رضايتى از سوى خداست؛ و خدا به بندگان بيناست. نكته جالب توجه آيه بالا مسأله باعظمت تقواست، به اين معنى كه آنان كه در آن موارد شش گانه: زن، فرزند، مال، مركب، انعام، زراعت، تقواى الهى پيشه كنند، به عاقبت به خيرى عجيبى (حسن مآب) كه جنّات و خلود در آن و ازواج مطهّره و رضوان من اللّه است، مى‏رسند. در آيات و روايات وارد شده كه بهشت محصول زحمات و رنج‏ها و مشقّات انسان در عبادت و اطاعت و بندگى است، و جهنّم محصول لذايذ و غرايز و شهوات آزاد از قيد شرع و عقل است. خداوند مهربان مى‏خواهد بندگانش در طريق مستقيم و در راه به دست آوردن رحمت حق و رسيدن به مغفرت و بهشت عنبر سرشت باشند، ولى تابعان شهوات غلط، علاقه دارند انسان‏ها و به خصوص مردم مؤمن در ضلالت و گمراهى و نادانى و غفلت و شقاوت و پستى درآيند. اين خواسته سخيف و پست كه جهان و جهانيان را هلاك مى‏كند محصول روان آلوده بردگان شهوت شيطانى است. قرآن مجيد در اين زمينه مى‏فرمايد: وَاللّهُ يُرِيدُ أَن يَتُوبَ عَلَيْكُمْ وَيُرِيدُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَوَاتِ أَن تَمِيلُوا مَيْلًا عَظِيماً و خدا مى‏خواهد با رحمت و لطفش به شما توجه كند؛ و آنان كه از شهوات پيروى مى‏كنند مى‏خواهند شما [در روابط جنسى از حدود و مقرّرات حق‏] به انحراف بزرگى دچار شويد. گر چه حلال و حرام حق و حسنات اخلاقى و مسائل و معارف دينى، انسان را محدود مى‏كند، ولى اين محدوديت به قيمت به دست آوردن سلامت دنيا و آخرت و بهشت و رضوان حق است. پس اين محدوديّت از ارزش والايى برخوردار است؛ زيرا حقايق ملكوتيّه و فيوضات ربّانيّه و آخرت آباد از باطن اين محدوديت‏ها به دست مى‏آيد، ولى بى‏بند و بارى و آزادى در شهوات و اميال نتيجه‏اى جز فساد همه جانبه در شؤون حيات جامعه و محروميت از عنايات حق ندارد. آن راه خدا و اين راه شيطان؛ تا شما كه از نور عقل و وجدان بهره‏مند هستيد كدام را انتخاب كنيد: قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَىِّ مسلماً راه هدايت از گمراهى [به وسيله قرآن، پيامبر و امامان معصوم‏] روشن و آشكار شده است. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏3، ص: 141 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
قسمت 3 ✳️ سعادت دنيا و آخرت در رهايى از شهوات‏ البته عمل به مقررات دينيه و آراستگى به حسنات اخلاقى و مقيّد بودن به حلال و حرام، مكروه نفس، برنامه‏اى مشكل و سخت است، ولى هر كس سعادت دنيا و آخرت خود را مى‏خواهد بايد به اين رنج و سختى تن دهد كه عنايت و لطف حق از اين راه به انسان مى‏رسد، ولى افتادن در شهوات و پيروى از اميال و لذايذ، مشقّتى‏ ندارد اما خراب كننده بنياد سلامت دنيا و آخرت و علّت ظهور جهنّم و عذاب سخت در روز قيامت است. فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيّاً سپس بعد از آنان نسلى جايگزين [آنان‏] شد كه نماز را ضايع كردند و از شهوات پيروى نمودند؛ پس [كيفر] گمراهى خود را [كه عذابى دردناك است‏] خواهند ديد. عجيب است كه رسول با عظمت اسلام هنگامى كه اين آيه را تلاوت كرد فرمود: يَكُونُ خَلْفٌ مِنْ بَعْدِ سِتّينَ سَنَةً أضاعُوا الصَّلاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَواتِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيّاً، ثُمَّ يَكُونُ خَلْفٌ يَقْرَؤُونَ الْقُرْآنَ لا يَعْدُو تَراقِيَهُمْ، وَيَقْرَأُ الْقُرْآنَ ثَلاثَةٌ: مُؤْمِنٌ وَمُنافِقٌ وَفاجِرٌ. بعد از شصت سال، افرادى به روى كار مى‏آيند كه نماز را ضايع مى‏كنند و در شهوات غرق مى‏گردند و به زودى نتيجه ضلالت خود را خواهند ديد. و بعد از آنان گروه ديگرى روى كار مى‏آيند كه قرآن را مى‏خوانند ولى قرآن از گلو و حنجره آنان فراتر نمى‏رود (يعنى از روى ريا و تظاهر و قناعت كردن به الفاظ). قرآن را سه طايفه مى‏خوانند: مؤمن و منافق و فاجر. قسمت اول اين روايت منطبق است با زمانى كه يزيد پليد در سال شصت زمام امور مسلمين را غاصبانه به دست گرفت و حادثه كربلا را آفريد، و قسمت دوم اين روايت منطبق با دوران بنى عباس است كه از اسلام به اسم و از قرآن به لفظ، قناعت كردند. عَنْ أبى جَعْفَرٍ عليه السلام قال: الْجَنَّةُ مَحْفُوفَةٌ بِالْمَكارِهِ وَالصَّبْرِ، فَمَنْ صَبَرَ عَلَى الْمَكارِهِ فِى الدُّنْيا دَخَلَ الْجَنَّةَ. وَجَهَنَّمُ مَحْفُوفَةٌ بِاللَّذّاتِ وَالشَّهَواتِ، فَمَنْ أعْطى‏ نَفْسَهُ لَذَّتَها وَشَهَواتِها دَخَلَ النّارَ. امام باقر عليه السلام مى‏فرمايد: بهشت محصول رنج‏ها و استقامت در راه دين و صراط مستقيم است، صابر بر مشقّات و عبادات و اخلاقيّات وارد بهشت مى‏شود. و جهنّم نتيجه لذّات و شهوات غلط است، هر كس خود را در لذّات و شهوات شيطانى در اندازد اهل جهنّم است. شيعه و سنى بر مضمون اين حديث شريف اتفاق دارند و در اكثر كتب معتبره حديث آمده كه توضيحى بر آيات قرآن مجيد است. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏3، ص: 141 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
قسمت 4 ✳️ جايگاه بهشت و جهنّم‏ در روايت آمده: چون خداوند مهربان بهشت را آفريد به جبرئيل فرمود: آن را ببين، چون ديد عرضه داشت: الهى! احدى از اين جايگاه رفيع چشم نپوشد. و زمانى كه راه رسيدن به بهشت را رنج عبادت و صبر بر شهوات و معاصى قرار داد، فرمود: اكنون به آن بنگر، چون نگريست فرياد زد: خداوندا! مى‏ترسم كسى به اين محل باعظمت و اين بهشت عنبر سرشت نرسد! چون جهنّم را بيافريد به جبرئيل فرمود: بنگر، چون نظر كرد عرضه داشت: احدى به اين جا نمى‏آيد، كه جاى سخت و بدى است. وقتى عذاب پيچيده به شهوت شد و ندا رسيد: اكنون بنگر، عرضه داشت: الهى! مى‏ترسم همه بندگانت به اين جايگاه سخت دچار شوند! شهوات و آثار آن در روايات‏ فى وَصايا أبى ذَرٍّ قال صلى الله عليه و آله: يا أباذَرٍّ، الْحَقُّ ثَقيلٌ مُرٌّ، وَالْباطِلُ خَفيفٌ حُلْوٌ، وَرُبَّ ساعَةِ شَهْوَةٍ تُورِثُ حُزْناً طَويلًا. رسول خدا صلى الله عليه و آله در سفارش‏هايش به ابوذر فرمود: ابوذر، حق در تمام زمينه هايش سنگين و تلخ، و باطل آسان و شيرين است، چه بسا كه يك ساعت شهوت باعث غصّه طولانى شود. وَقالَ: مَنْ أكَلَ ما يَشْتَهى، وَلَبِسَ ما يَشْتَهى، وَرَكِبَ ما يَشْتَهى، لَمْ يَنْظُرِ اللّهُ إلَيْهِ حَتّى يَنْزِعَ أوْ يَتْرُكَ. و نيز آن حضرت فرمود: هر كس هر چه بخواهد بخورد، هر چه بخواهد بدون قيد شرعى و عقلى بپوشد و هر چه بخواهد سوار شود، خداوند به او نظر لطف و رحمت نكند تا از آن دست بكشد يا به كلّى ترك كند. فى وَصايَا الْكاظم عليه السلام: يا هِشامُ، أوْحَى اللّهُ إلى‏ داوُدَ: حَذِّرْ وَ أَنْذِرْ أصْحابَك عَنْ حُبِّ الشَّهَواتِ، فَإنَّ الْمُعَلَّقَةَ قُلُوبُهُمْ بِشَهَواتِ الدُّنْيا قُلُوبُهُمْ مَحْجُوبَةٌ عَنّى. امام كاظم عليه السلام به هشام فرمود: خداوند به داود وحى فرستاد: يارانت را از شيفتگى به شهوات غلط پرهيز و هشدار ده، كه قلبِ دچار به شهوات دنيا و اميال شيطانى از عنايات من محروم، و از انوار جمال من ممنوع است. قالَ الْجَوادُ عليه السلام: راكِبُ الشَّهَواتِ لا تُسْتَقالُ لَهُ عَثْرَةٌ. حضرت جواد عليه السلام فرمود: آن كه مركبى در راه زندگى جز شهوات ندارد، لغزشى از او اقاله نمى‏شود. وَقالَ عليه السلام: مَنْ أطاعَ هَواهُ أعطى‏ عَدُوَّهُ مُناهُ. و نيز آن حضرت عليه السلام فرمود: كسى كه پيرو هوايش باشد، دشمنش شيطان را به آرزو رسانده است. قالَ أميرُالْمُؤمنينَ عليه السلام: إنَّما أخافُ عَلَيْكُمُ اثْنَتَيْنِ: اتِّباعَ الْهَوى‏ وَ طُولَ الْأمَلِ. أمّا اتِّباعُ الْهَوى‏ فَانَّهُ يَصُدُّ عَنِ الْحَقِّ، وَأمّا طُولُ الْأمَلِ فَيُنْسِى الْآخِرَةَ. اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود: از دو چيز بر شما مى‏ترسم: پيروى هوا و درازى آرزو. اما پيروى هوا شما را از حق باز دارد و درازى آرزو ياد آخرت را از قلب شما مى‏گيرد. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏3، ص: 141 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2