eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
دومين القاى شيطانى كه در اين قسمت از دعاى شريف «مكارم‏الاخلاق» آمده، «تظنى» است. امام (ع) از پيشگاه بارى ‏تعالى درخواست مى‏كند كه تفكر در قدرت لايزال خود را در ضمير ما جايگزين «تظنى» فرمايد و بدين وسيله از القائات شيطانى مصون و محفوظمان دارد.
«تظنى» در لغت به معناى اعمال نمودن و است. مردم درباره‏ى حسن ظن يا سوءظن با يكديگر متفاوت ‏اند، بعضى بدون محاسبه و سنجش، گفتار و رفتار ديگران را با سوء نظر مى‏نگرند. اين گروه از جهت اخلاقى بيمارند و ارزشى ندارند، بايد خويشتن را درمان كنند و از اين حالت ناپسند رهايى يابند. بعضى از مردم، افراد شايسته و صالح ‏اند، اگر در موردى بدگمان شوند بر اثر مشاهده ‏ى قراين و امارات عقلانى است. در حديث آمده: از گمان مومنين اجتناب نماييد كه خداوند، حق را در زبان آنان قرار داده است.
*اولين وظيفه‏ ى يك فرد مسلمان نسبت به برادر دينيش اين است كه عمل و گفته‏ ى او را به بهترين وجه صحيح و ممكن حمل نمايد و گفتار و رفتارش را از ديدگاه پاكى و درستى بنگرد. اميرالمومنين (ع) فرموده: كار برادر دينيت را به بهترين وجه ممكن قرار ده مگر آنكه وضع به گونه‏اى شود كه حمل به صحت ناممكن گردد. همچنين به سخنى كه برادرت گفته گمان بد مبر با آنكه مى‏توانى براى آن كلام محمل خوب و شايسته‏اى بيابى. *وظيفه‏ ى ديگرى كه پيشوايان دين به مومنين تذكر داده‏اند اين است كه براى مصون ماندن از گمان بد مردم، بايد مراقبت كنند كه با افراد ناصالح و بدنام رفيق نشوند و با آنان رفت و آمد ننمايند، چه آنكه همنشين انسان در جامعه، معرف هويت و شخصيت اوست، و همچنين توصيه نموده‏اند كه خويشتن را در معرض تهمت قرار ندهيد و در جايى كه بدنام خواهيد شد نرويد كه نه تنها همنشين بد مايه‏ى بدنامى است بلكه محيط فاسد نيز سوءظن و بدگمانى به بار مى‏آورد. حضرت عبدالعظيم الحسنى از امام جواد (ع) حديث نموده كه على (ع) فرمود: همنشينى با اشرار و بدان، موجب بدگمانى اخيار و خوبان مى‏گردد. على (ع) فرموده: شخصى كه خويشتن را در معرض تهمت قرار مى‏دهد ملامت نكند كسى را كه به وى گمان بد برده است.
سوء در مواقعى بدون اراده و اختيار پديد مى‏آيد و آدمى در ضمير خود نسبت به شخص يا اشخاص بدگمان مى‏شود و اين امر غيراختيارى، مشمول قلم تكليف نيست و مجازات ندارد. اما اگر در مقام تجسس و تحقيق برآيد و بخواهد به راز كسى كه مورد سوءظن قرار گرفته پى ببرد به عمل اختيارى ناروا دست زده و استحقاق موآخذه و كيفر دارد و اين اولين مرحله ‏ى تظنى است و اعمال گمان بدى است كه در كلام امام سجاد (ع) آمده و آن را از القائات شيطانى خوانده است.
اولياى گرامى اسلام براى آنكه پيروان خود را در زمينه‏ ى بدگمانى، از گناه محافظت نمايند تاكيد نموده‏اند كه در مورد سوء تحقيق و تجسس ننماييد. رسول اكرم (ص) فرموده: سه امر است كه براى مومن پسنديده و ممدوح نيست و براى نجات از آنها راه خروج دارد و راه بيرون رفتن از بدگمانى اين است كه تحقيق و تفحص ننمايد.
یکی از راه های موثر براى جلوگيرى از «تظنن» و و گمان سوء نسبت به مردم، فكر كردن در قدرت لا يزال الهى است. كسى كه به ديگرى گمان بد برده و مى‏خواهد از راه تجسس و تحقيق، گمان بد خود را اثبات كند و آبروى شخص مورد سوءظن را در جامعه از بين ببرد اگر در قدرت خداوند فكر كند و متوجه شود كه خالق توانا مى‏تواند تمام پرده‏هاى او را بدرد، اسرارش را فاش كند و در دنيا و آخرت مفتضحش نمايد از تصميم خود منصرف مى‏شود و از پرده‏درى شخص مورد سوءظن خوددارى مى‏نمايد. امام صادق (ع) فرموده: كسى كه بداند خداوند او را مى‏بيند، گفته‏هايش را مى‏شنود، و از كارهاى خوب و بدى كه انجام مى‏دهد آگاه است و اين عقيده‏ى ايمانى مانع كارهاى بدش مى‏شود، او مصداق آيه‏ى شريفه ‏ى قرآن است، از مقام خداوند خوف دارد و نفس خويش را از اعمال هوى و تمنيات ناروا بازمى‏دارد.
در واقع، امام سجاد (ع) درباره‏ ى تظنى ( سوء ) و فكر در قدرت آفريدگار به پيشگاه خدا عرض مى‏كند: اللهم اجعل ما يلقى الشيطان فى روعى من التظنى تفكرا فى قدرتك. بار الها! آنچه را كه شيطان از تظنى و اعمال بدگمانى نسبت به مردم، در دل من القا مى‏كند بر من منت بگذار و تفكر در قدرتت را جايگزين آن فرما.
سومين امرى كه در اين قطعه از دعاى شريف «مكارم‏الاخلاق» آمده و امام سجاد (ع) آن را از القائات شيطانى خوانده «» است. حسد از جمله‏ ى خلقيات بسيار مذموم و ناپسند است و اولياى دين، مسلمانان را اكيدا از آن برحذر داشته‏اند.
در بعضى از روايات خاطرنشان گرديده كه مى‏تواند ايمان شخص مومن را كه سرمايه‏ى سعادت دنيوى و اخروى اوست نابود نمايد. امام باقر (ع) فرموده: بى‏گمان، حسد ايمان را مى‏خورد همانطور كه آتش هيزم را.
عبارت از اين است كه انسانى نسبت به انسان ديگر بدخواه باشد از اين جهت كه خداوند به وى نعمتى عطا فرموده و او از عطيه‏ ى الهى رنج مى‏برد و در دل تمنا دارد موجباتى فراهم آيد تا نعمت از صاحب نعمت سلب گردد و آنقدر به تمناى خويش علاقمند است كه از ميان رفتن نعمت صاحب نعمت را براى خويشتن نعمت مى‏داند. على (ع) فرموده: حسود از نعمتى كه محسود در اختيار دارد آنقدر ناراحت است كه زوال نعمت او را براى خود نعمتى به حساب مى‏آورد.
حسود در واقع دشمن نعمت است نه دشمن صاحب نعمت. او از خداوند و تقسيم عطيه‏اش ناراضى و خشمگين است، نه از شخص محسود منهاى نعمت. بدون ترديد اين طرز تفكر جسورانه اسائه‏ى ادب و بى‏احترامى به مقام شامخ آفريدگار حكيم است. از حضرت (علیه السلام) است كه خداوند فرموده: حسود به نعمت من دشمن است، از قضاى من خشمگين است، و از تقسيمى كه من بين بندگانم نموده‏ام ناراضى است.
حسود بر اثر افكار نامتعادل خود، نظام حكيمانه ‏ى جهان را با بدبينى مى‏نگرد، از نعمتى كه صاحب نعمت در اختيار دارد رنج مى‏برد و همواره دردمند و معذب است. جالب آنكه حسود با نارضايى درونى خويش نمى‏تواند نعمت صاحب نعمت را از ميان ببرد ولى مى‏تواند با سخنان بيجا و حركات ناموزون خود كه در پاره‏اى از مواقع به طور ناآگاه مرتكب مى‏شود و منشاء آن حسد درونى اوست، خويشتن را رسوا و مفتضح نمايد. امام صادق (علیه السلام) فرمود: وقتى از كشتى پياده شد شيطان نزد او آمد و گفت: در زمين مردى عظيمتر از تو نزد من نيست. درباره‏ى اين گناهكاران نفرين كردى و مرا از آنان راحت نمودى. آيا دو خصلت را به تو نياموزم؟ بپرهيز از كه آن خلق بد، مرا به اين روز انداخت، و بپرهيز از كه با آدم آنچنان عمل نمود.
امام زين‏العابدين (ع) در اینجا از نام برده و آن را از القائات شيطانى خوانده است. براى آنكه از عوارض زيانبار و خطرات ناشى از آن مصون بماند از پيشگاه خداوند مى‏خواهد : اللهم اجعل ما يلقى الشيطان فى روعى من الحسد تدبيرا على عدوك. خدایا آن حسد را به گونه ‏اى قرار ده كه در راه برانداختن خودت به كار برده شود،
شخص باايمان موظف است دل را از پاك نگاه دارد، بدخواه مردم نباشد، و خويشتن را به اين خلق ناپسند آلوده ننمايد. اگر به فرض چنين حالتى در كسى پديد آمد و دلش به انديشه‏ ى زوال نعمت صاحب نعمت گرايش يافت، آن تمنا را متوجه دشمنان خداوند نمايد، تدبيرى بينديشد، نقشه‏اى طرح كند تا در عرصه ‏ى جنگ يا در محيط عادى از ابوجهل ‏صفتان و دشمنان پابرجاى دين خدا، كه بدبختانه در هر عصر و زمان بوده و هستند سلب نعمت شود و آنان نتوانند به آيين الهى آسيب برسانند و سد راه حق و حقيقت شوند، و چون اين تمنا منزه از پليدى و بدخواهى است به حساب اخلاق مذموم نمى‏آيد بلكه شايسته‏ ى پاداش الهى است زيرا هدفش اعلاى حق است، اگر نتوانست تمناى درونى خود را در زوال نعمت متوجه دشمنان خدا نمايد و همچنان در انديشه‏ى بدخواهى برادران خود بود بايد بداند كه در پرتگاه سقوط قرار گرفته و لازم است همواره متوجه باشد كه بدخواهيش از حد انديشه تجاوز نكند و كوچكترين رنگ عمل به خود نگيرد زيرا حسد تا وقتى كه در ضمير حسود زندانى است، مجازات ندارد اما اگر به فكر افتاد كه براى سلب نعمت از محسود اقدام عملى نمايد، مورد تعدى و تجاوزش قرار دهد، و به مال و جان وى آسيب برساند، بايد بداند هر قدمى كه در اين مسير برمى‏دارد راه تباهى و فساد را مى‏پيمايد روایت است: عرض كردند يا رسول‏الله! هيچ يك از ما از فال بد و حسد و گمان بد سالم نيستيم، چه كنيم كه از عوارض بد آنها مصون بمانيم؟ فرمود: وقتى مورد فال بد قرار گرفتى به راه خودت ادامه بده، وقتى حسد بردى به تعدى و ستم دست مزن، و وقتى گمان بد بردى تحقيق و تجسس منما.
🙏اللهم اجعل ما يلقى الشيطان فى روعى من التمنى و التظنى و الحسد ذكرا لعظمتك و تفكرا فى قدرتك و تدبيرا على عدوك. 👤مرحوم آیت الله (متن و وصوت کامل 25 جلسه اینجا ) دعای 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
با تشکر از همه دوستان مشارکت کننده در بحث امروز (برداشت من)( نویسنده - خواننده و نشر دهنده این کلام نورانی ) اجرتان با صاحب این کتاب با عظمت امام سجاد علیه السلام
⬅️ چگونه حاصل می‌شود؟ 🌺 هیچ موجودی از هیچ موجود دیگری راضی نمی‌شود، مگر به وساطت مقام امام هشتم؛ هیچ انسانی به هیچ توفیقی دست نمی یابد و خوشحال نمی شود، مگر به وساطت مقام رضا (سلام الله علیه)؛ و هیچ نفس مطمئنه ای به مقام راضی و مَرضی بار نمی‌یابد، مگر به وساطت مقام علیه السلام ! 👤 آیت الله ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
📚 « (علیه السلام) و انسانی» ✍️ محمد 👈در سراسر زندگی پیامبر(ص)و امامان (ع) ارزش و کرامت انسانی مورد توجه است و بدون کمترین امتیازی برای طبقات و افراد، جایگاه و منزلت انسان‌ها دیده می‌شود، بدون بها دادن به تمایز‌های معمول، چون رنگ یا نژاد یا جایگاه اجتماعی و به ویژه کمترین نگاهی به موقعیت اقتصادی و ثروت افراد نشده است و همه در جایگاهی همسان با دیگران قرار می‌گیرند. در این کتاب به موضوعاتی از قبیل؛ خداباوری و کرامت انسانی، حقوق برادری وکرامت انسانی، کرامت انسانی در گفتارهای علمی، کرامت انسانی و اخلاق گروهی، دولتمردان پاسدار کرامت انسانی و... پرداخته شده است. 👈شما میتوانید آن را قانونی از دریافت کنید https://taaghche.com/book/75204 علیه السلام ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
📚 « ولادت (کتاب اول) رمانی تاریخی- مذهبی » تولد دوباره یک زوج جوان در دیدار با امام رضا علیه السلام و حضرت (سلام الله علیها) ✍️ سعید 👈دو خراسانی، که یکی صحاف و دیگری کاتب است پس از کشتاری که عباسیان برای قلع و قمع پارسیان راه انداخته‌اند و پس از دیدار (علیه السلام)، فرزندان خود را در شوش دانیال پیدا می‌کنند. انها تصمیم می‌گیرند فرزندان خود را از همان کودکی به نام هم کنند. لیلا و هاتف. لیلا و هاتف حالا بعد از گذشت سال‌ها و درگذشتپدرانشان می خواهند با هم ازدواج کنند اما پرسشی از خود دارند: ما که هستیم؟ و چرا فرزند مولای پدران ما ولیعهد عباسیان شده است؟ آنها برای پیدا کردن پاسخ و ازدواج به مدینه می‌روند تا حقیقت (علیه السلام) را دریابند. اما رسیدن انها به مدینه مصادف شده با هجرت ناخواسته امام به مرو. ........ (ادامه داستان را در این کتاب زیبا بخوانید ) 👈شما میتوانید آن را قانونی از دریافت کنید https://taaghche.com/book/105594 علیه السلام ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
👈مرحوم سعید (زادهٔ ۱۳۴۲ – درگذشتهٔ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰در اثر بیماری کرونا ) ( کتابهای ایشان در طاقچه اینجا ) و کلیپ : خادم فرهنگ رضوی اینجا ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی ❇️ تشویق به مبارزه 👈 من خطبة له (علیه السلام) لما غلب أصحابُ معاوية أصحابَه (علیه السلام) على شريعة الفرات بصفين و مَنَعوهم الماء: قَدِ اسْتَطْعَمُوكُمُ الْقِتَالَ، فَأَقِرُّوا عَلَى مَذَلَّةٍ وَ تَأْخِيرِ مَحَلَّةٍ أَوْ رَوُّوا السُّيُوفَ مِنَ الدِّمَاءِ تَرْوَوْا مِنَ الْمَاءِ؛ فَالْمَوْتُ فِي حَيَاتِكُمْ مَقْهُورِينَ وَ الْحَيَاةُ فِي مَوْتِكُمْ قَاهِرِينَ. أَلَا وَ إِنَّ مُعَاوِيَةَ قَادَ لُمَةً مِنَ الْغُوَاةِ وَ عَمَّسَ عَلَيْهِمُ الْخَبَرَ حَتَّى جَعَلُوا نُحُورَهُمْ أَغْرَاضَ الْمَنِيَّة. 👈 حضرت علی که درود خدا بر او باد در این خطبه فرمودند: (در سال 37 هجرى پس از ورود به صحراى صفّين براى در اختيار گرفتن فرات خطاب به خط شكنان سپاه فرمود): فرمان خط شكستن و آزاد كردن آب فرات: شاميان با بستن آب شما را به پيكار دعوت كردند.(1) اكنون بر سر دو راهى قرار داريد: يا به ذلّت و خوارى بر جاى خود بنشينيد، و يا شمشيرها را از خون آنها سيراب سازيد تا از آب سيراب شويد. پس بدانيد كه مرگ در زندگى توأم با شكست، و زندگى جاويدان در مرگ پيروزمندانه شماست. آگاه باشيد، معاويه گروهى از گمراهان را همراه آورده و حقيقت را از آنان مى پوشاند، تا كور كورانه گلوهايشان را آماج تير و شمشير كنند. _____________________________ (1) عبد اللّه بن عوف نقل مى ‏كند: پيش از آنكه سپاه كوفه به صحراى صفّين برسد، سربازان معاويه به فرماندهى «ابو الأعور» رودخانه فرات را در اختيار گرفتند، امام على عليه السّلام «صعصعة بن صوحان» را به سوى معاويه فرستاد كه چرا شريعه فرات را بستند؟ معاويه با ياران خود مشورت كرد. «وليد بن عقبه» و «عبد اللّه بن سعيد» گفتند آب را همچنان بسته نگهداريد تا سپاه كوفه از تشنگى بميرند، ولى « » گفت «على مردى نيست كه تشنه بماند، او همان مردى است كه مى‏ گفت اگر چهل نفر ياور داشتم حق خود را پس از سقيفه مى‏ گرفتم، اكنون كه بزرگان عراق و حجاز همراه او مى‏ باشند!» معاويه هم چنان دستور داد كه آب را بسته نگه دارند. به فرمان امام عليه السّلام خط شكنان سپاه به فرماندهى امام حسن عليه السّلام حمله كردند، آب را در اختيار گرفته، سپاه معاويه را كنار زدند، امّا امام على عليه السّلام دستور داد كه آب براى هر دو لشكر آزاد باشد، اين عمل جوانمردانه امام، باعث بيدارى بسيارى از شاميان شد كه برخى از آنان به سپاه امام پيوستند. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇 👈 خطبه در يك نگاه * به اين حرکت ناجوانمردانه پايان دهيد! * بايد با عزّت و سربلندى زيست * شستشوى مغزى ساده انديشان * راه و رسم جوانمردان 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهَتُكُمْ وَبَنَاتُكُمْ وَأَخَوَ تُكُمْ وَعَمَّتُكُمْ وَخَلَتُكُمْ وَ بَنَاتُ الْأَخِ وَبَنَاتُ الْأُخْتِ وَأُمَّهَتُكُمُ الَّتِى أَرْضَعْنَكُمْ وَ أَخَوَتُكُمْ مِّنَ الرَّضَعَةِ وَأُمَّهَتُ نِسَآئِكُمُ وَرَبَئِبُكُمُ الَّتِى فِى حُجُورِكُمْ مِّنْ نِّسَآئِكُمُ الَّتِى دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَإِنْ لَّمْ تَكُونُواْ دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ وَحَلَئِلُ أَبْنَآئِكُمُ الَّذِينَ مِنْ أَصْلَبِكُمْ وَأَنْ تَجْمَعُواْ بَيْنَ الْأُخْتَيْنِ إِلَّا مَا قَدْ سَلَفَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُوراً رَّحِيماً بر شما حرام شده است ( با) مادرانتان و دخترانتان، و خواهرانتان و عمّه هایتان و خاله هایتان و دختران برادر و دختران خواهر و آن مادرانتان كه به شما شیر داده اند و خواهران رضاعى (شیرى) شما و مادران همسرانتان و دختران همسرانتان (از شوهر قبلى) كه در دامن شما تربیت یافته اند، به شرط آنكه با مادرانشان، همبستر شده باشید، پس اگر آمیزش نكرده اید مانعى ندارد (كه با آن دختران ازدواج كنید) و (همچنین حرام است ازدواج با) همسران پسرانتان كه از نسل شمایند (نه پسر خوانده ها) و (حرام است در ازدواج) جمع بین دو خواهر، مگر آنچه پیشتر انجام گرفته است. همانا خداوند بخشنده و مهربان است. محرمیّت و حرمت ازدواج ( )از سه راه حاصل مى شود: 1- ولادت (ارتباط نسبى) 2- ازدواج (ارتباط سببى) 3- شیرخوارى (ارتباط رضاعى) 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
«2» فَإِنْ قَدَّرْتَ لَنَا فَرَاغاً مِنْ شُغْلٍ فَاجْعَلْهُ فَرَاغَ سَلَامَةٍ لَا تُدْرِكُنَا فِيهِ تَبِعَةٌ وَ لَا تَلْحَقُنَا فِيهِ سَئْمَةٌ حَتَّى يَنْصَرِفَ عَنَّا كُتَّابُ السَّيِّئَاتِ بِصَحِيفَةٍ خَالِيَةٍ مِنْ ذِكْرِ سَيِّئَاتِنَا وَ يَتَوَلَّى كُتَّابُ الْحَسَنَاتِ عَنَّا مَسْرُورِينَ بِمَا كَتَبُوا مِنْ حَسَنَاتِنَا و اگر در جنب كار و كوشش، فراغت و آسايشى براى ما مقدّر فرموده‏اى، آن فراغت و آسايش را قرين سلامت قرار ده كه در عرصه‏گاه آن، پى‏آمد بدى به ما نرسد، و ملالت و دل‏تنگى به ما نپيوندد، تا نويسنده بدى‏ها، با پرونده‏اى پاك و خالى از ثبت بدى‏هاى ما برگردند، و های نويسنده خوبى‏ها، به سبب خوبى‏هايى كه از ما نوشته‏اند، خوشحال و شادان باز آيند. ‏ 🙏 کانال انس با 🆔 @sahife2