eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.5هزار عکس
2.3هزار ویدیو
1.5هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
🔊مناجات شعبانیه با نوای 24 مداح از مداحان مختلف https://eitaa.com/sahife2/40750
✅ «مرحوم آقا (علامه ) ...عادت داشتند كه به دستور استادشان مرحوم سید رضوان الله عليه، در به فقرات مداومت داشته باشند. و بنده خودم زياد مى‏ ديدم كه مرحوم حدّاد رضوان الله عليه در قنوت اين فقرات مناجات شعبانيه را قرائت مى ‏كردند ... و خوب است انسان در قنوت هر نمازى، به مناسبت يك دعا بخواند.» 🔉صوت کامل👇 https://eitaa.com/sahife2/23525 📚 شرح حديث ، جلسه211 مرحوم سید محمد محسن طهرانی فرزند علامه طهرانی ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
طرح هفته 104 از عبارات نورانی 👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای ✳️ قسمت پنجم عبارت زیر 🔹 اللَّهُمَّ 1️⃣ أنْتَ عُدَّتِى إِنْ حَزِنْتُ، وَ أَنْتَ مُنْتَجَعِى إِنْ حُرِمْتُ، و بِكَ اسْتِغَاثَتِى إِنْ كَرِثْتُ، 2️⃣ و عِنْدَكَ مِمَّا فَاتَ خَلَفٌ، وَ لِمَا فَسَدَ صَلاحٌ، وَ فِيمَا أَنْكَرْتَ تَغْيِيرٌ، 3️⃣ فامْنُنْ عَلَيَّ : قَبْلَ الْبَلاءِ بِالْعَافِيَةِ، وَ قَبْلَ الْطَّلَبِ بِالْجِدَةِ، وَ قَبْلَ الضَّلالِ بِالرَّشَادِ، 4️⃣ و اكْفِنِى مَئُونَةَ مَعَرَّةِ الْعِبَادِ، 5️⃣ 👈و هَبْ لِى أَمْنَ يَوْمِ الْمَعَادِ، 6️⃣ و امْنِحْنِى حُسْنَ الْإِرْشَادِ🔹 https://eitaa.com/sahife2/24845 دعای 👈 نظرات، دل نوشته ها و حرفهای صمیمانه ی شما درخصوص عبارت فوق که از هم اکنون برای ما ارسال شود، در این قسمت بارگذاری میشود ◀️ انشاالله سعی کنید در این طرح به عشق امام سجاد علیه السلام و انس بیشتر با این کتاب نورانی ولو درحد یک خط!! مشارکت فرمایید 👌 ادمین 👇 @yas2463 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
👈 دعای 👤 با صدای زیبای مداح جوان بحرینی 👇 https://www.aparat.com/v/MGhF7/ 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
🗣« بروید صحیفه سجادیه را بخوانید و در آن تدبر کنید.... همین دعای " دعای صحیفه سجادیه " یک کتاب درس زندگی و درس است» 👤 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
آرامگاه حاج اقا فخر تهرانی رحمت الله علیه نایب الزیاره همه دوستان https://eitaa.com/sahife2/38536
با تشکر از همه دوستانی که در این بحث ما مشارکت داشتند
تذکر : با توجه به یادآوری تعدادی از دوستان مبنی بر جا افتادن عبارتی از این بند (قسمت سوم از بند 20 ) متذکر می گردد :توضیحات دوستان در بند های زیر : فامْنُنْ عَلَيَّ : قَبْلَ الْبَلاءِ بِالْعَافِيَةِ، وَ قَبْلَ الْطَّلَبِ بِالْجِدَةِ، وَ قَبْلَ الضَّلالِ بِالرَّشَادِ 👈قبلا در ذیل عبارات : و عِنْدَكَ مِمَّا فَاتَ خَلَفٌ، وَ لِمَا فَسَدَ صَلاحٌ، وَ فِيمَا أَنْكَرْتَ تَغْيِيرٌ، گذشت که با جستجوی عبارت فوق قابل احصاء می باشد
بسم الله الرحمن الرحيم هب لى امن يوم المعاد
پروردگارا! با موهبت و بخشش خود، مرا از و ايمنى روز و بهره ‏مند فرما.
وهب لی امن یوم المعاد امنیت روز معاد را به من ببخش امنیت از چه چیزی؟ انسانی که ترس داشته باشد،محل امن می خواهد.ترس از نفس.ترس از خود وپناه می برد به حقیقت امن. امنیت،همان امنیت ایمانی است یعنی هرچه حقیقت ایمان بیشتر در قلب نفوذ کند،انسان به مقام بالاتری از امنیت می رسد رأته القلوب بحقایف الایمان.
و اكفنى موونه معره العباد وهب لى امن يوم المعاد حضرت على بن الحسين عليه السلام با اين دو جمله از كلام خود : دنيا را در كنار معاد ذكر نموده و از خداوند توانا براى حل مشكلات و ناملايمات هر يك از آن دو چاره ‏جويى خواسته است. در دنيا كسى از شر زبان بدگويان و ايذاى يان ايمنى و مصونيت ندارد. به همين جهت امام (ع) از پيشگاه بارى تعالى خواست كه او با قدرت لايزال خود، شر اشرار را كفايت كند و آنان را دفع نمايد. (و اكفنى موونه معره العباد)
وهب لى امن يوم المعاد روز ، روز عدل و داد است، روز حساب و ميزان است، روز رسيدگى به اعمال است، روز مجازات ظالم و احقاق حق مظلوم است، آن روز، همه در فكر خود هستند و از مصائب و مشكلاتى كه در پيش دارند، مضطرب و نگران‏اند. با خود مى‏گويند: وضع ما چه خواهد شد؟ و كار ما به كجا مى‏انجامد؟ گاه فكر مى‏كنند كسانى كه به مال و عرضشان تجاوز نموده‏ايم با ما چه خواهند كرد و حسابشان چگونه تسويه خواهد شد، گاهى به خاطر مى‏آورند كه چه مقدار به مردم تعدى نموده‏ايم كه فراموشمان شده و امروز مورد رسيدگى قرار مى‏گيرد، گاهى با خود مى‏گويند آيا ممكن است صاحبان حق از ما بگذرند و از حقشان چشم‏پوشى نمايند، گاهى مى‏گويند اگر از حقشان نگذرند ما چگونه مى‏توانيم تسويه‏ى حساب كنيم، گاه با خود مى‏گويند آيا ممكن است خداوند از گناهان ما بگذرد و مشمول عفو و اغماضمان قرار دهد؟
روز قیامت هيچ كس آرامش فكر و ايمنى خاطر ندارد، ترس و هراس، تمام وجود مردم را فراگرفته و همه در شديدترين حالت نگرانى و دهشت به سر مى‏برند.
حضرت زين‏ العابدين (ع) براى آن روز از ذات اقدس الهى درخواست ضمير و آرامش خاطر مى‏نمايد
🙏اللهم و هَبْ لِى أَمْنَ يَوْمِ الْمَعَادِ بار الها! روز ، در آن روز كه به فرمان تو، خلق اولين و آخرين در عرصه ‏ى محشر گرد مى‏آيند، مشاهده‏ ى مناظر قيامت، ياد موقف هاى حساب، اعمالى كه مورد موآخذه و پرسش قرار مى‏گيرند، و خطراتى كه بر آنها مترتب مى‏شود موجب شديدترين ناراحتى و اضطراب فكر است. بار الها! تو در آن روز جانكاه و طاقت فرسا بر من منت بگذار و براىم موجباتى را فراهم آور كه از ايمنى و آرامش خاطر برخوردار گردم. 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ قُلْ يَأَهْلَ الْكِتَبِ هَلْ تَنقِمُونَ مِنَّآ إِلَّا أَنْ ءَامَنَّا بِاللَّهِ وَمَآأُنزِلَ‏إِلَيْنَا وَ مَآ أُنْزِلَ مِن قَبْلُ وَأَنَّ أَكْثَرَكُمْ فَسِقُونَ ✳️ بگو: اى اهل كتاب! آیا جز این بر ما خورده و عیب مى گیرید كه به خداوند و به آنچه بر ما نازل شده و به آنچه از پیش (بر پیامبران گذشته) نازل گردیده، ایمان آورده ایم؟ همانا بیشتر شما از مرز حقّ بیرون رفته و فاسقید. ✍️«تنقمون» از ماده «نقمت»، به معناى انكار چیزى است؛ با زبان باشد یا به وسیله ى قهر و كیفر و برخورد. اهل كتاب به مضامین تورات وانجیل وفادار نماندند، لذا شایستگى آن را ندارند كه كتب آسمانى به آنها انتساب داده شود.«و مانرل من قبل» 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی وَمِنْ كلامٍ لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ فيما يخبر به عن الملاحم بالبصرة. از سخنان امام عليه السلام است كه در آن نسبت به حوادث عظيمى كه در شهر واقع مى شود مى كند. ❇️ بخش سوم: آیا علم دارد که می کند ؟ *️⃣ فَقَالَ لَهُ بَعْضُ أَصْحَابِهِ لَقَدْ أُعْطِيتَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عِلْمَ الْغَيْبِ! فَضَحِكَ (علیه السلام) وَ قَالَ لِلرَّجُلِ وَ كَانَ كَلْبِيّاً : يَا أَخَا كَلْبٍ لَيْسَ هُوَ بِعِلْمِ غَيْبٍ وَ إِنَّمَا هُوَ تَعَلُّمٌ مِنْ ذِي عِلْمٍ، وَ إِنَّمَا عِلْمُ الْغَيْبِ عِلْمُ السَّاعَةِ وَ مَا عَدَّدَهُ اللَّهُ سُبْحَانَهُ بِقَوْلِهِ: «إِنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَ يُنَزِّلُ الْغَيْثَ وَ يَعْلَمُ ما فِي الْأَرْحامِ وَ ما تَدْرِي نَفْسٌ ماذا تَكْسِبُ غَداً وَ ما تَدْرِي نَفْسٌ بِأَيِّ أَرْضٍ تَمُوتُ ...»؛ فَيَعْلَمُ اللَّهُ سُبْحَانَهُ مَا فِي الْأَرْحَامِ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَ قَبِيحٍ أَوْ جَمِيلٍ وَ سَخِيٍّ أَوْ بَخِيلٍ وَ شَقِيٍّ أَوْ سَعِيدٍ وَ مَنْ يَكُونُ [لِلنَّارِ] فِي النَّارِ حَطَباً أَوْ فِي الْجِنَانِ لِلنَّبِيِّينَ مُرَافِقاً. فَهَذَا عِلْمُ الْغَيْبِ الَّذِي لَا يَعْلَمُهُ أَحَدٌ إِلَّا اللَّهُ، وَ مَا سِوَى ذَلِكَ فَعِلْمٌ عَلَّمَهُ اللَّهُ نَبِيَّهُ (صلی الله علیه وآله) فَعَلَّمَنِيهِ وَ دَعَا لِي بِأَنْ يَعِيَهُ صَدْرِي وَ تَضْطَمَّ عَلَيْهِ جَوَانِحِي. *️⃣ (هنگامى که امام (عليه السلام) از دو حادثه مهم آينده (شورش اصحاب الزنج و فتنه مغول) با ذکر خصوصيات، پیشگویی و خبر داد : «يکى از ياران آن حضرت عرض کرد: اى اميرمؤمنان ! شما داراى علم غيب هستيد امام (عليه السلام) خنده اى کرد و به آن مرد که از طايفه بنى کلب بود فرمود : ✳️ 3. جايگاه علم غيب: *️⃣ اى برادر كلبى اين اخبارى كه اطّلاع مى دهم علم غيب نيست، علمى است كه از دارنده علم غيب (پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) آموخته ام، همانا علم غيب علم قيامت است، و آنچه خدا در گفته خود آورده كه: «علم قيامت در نزد خداست، خدا باران را نازل كرده و آنچه در شكم مادران است مى داند، و كسى نمى داند كه فردا چه خواهد كرد و در كدام سرزمين خواهد مرد». پس خداوند سبحان، از آنچه در رحم مادران است، از پسر يا دختر، از زشت يا زيبا، سخاوتمند يا بخيل، سعادتمند يا شقى آگاه است، و از آن كسى كه آتشگيره آتش جهنّم است يا در بهشت و دوست پيامبران عليهم السّلام است، از همه اينها آگاهى دارد. اين است آن علم غيبى (ذاتى) كه غير از خدا كسى نمى داند. جز اينها، علومى است كه خداوند به پيامبرش تعليم داده (علم غيب اكتسابى) و او به من آموخته است، پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم براى من دعا كرد كه خدا اين دسته از علوم و اخبار را در سينه ام جاى دهد و اعضاء و جوارح بدن من از آن پر گردد. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇 👈 علم غيب مخصوص خدا است اما... * علم غيب در آيات و روايات اسلامى 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " آنگاه که از گناهانش آمرزش میخواست یا در طلب گذشت از عیوبش تضرع میکرد" (بند 5 تا 12) https://eitaa.com/sahife2/53212 دعای صحیفه سجادیه 🙏 کانال انس با 🆔 @sahife2
🔹اللهم و أَنْتَ الَّذِى جَعَلْتَ لِكُلِّ مَخْلُوقٍ فِى نِعَمِكَ سَهْما🔹 🔸خداوندا و تويى كه براى هر آفريده اى در نعمتهاى خود و و بهره و سهمی قرار دادی🔸
‏ 2 7 ✳️ بر اساس آيات ذکر شده كه سند محكم الهى است روزى هر موجود زنده‏اى تا آخرين نفسش مقرر است كه كانال به دست آوردن آن كسب حلال و كوشش مشروع و زحمت و رنج در راه صحيح است. امام على عليه السلام در نهج البلاغه مى‏فرمايد: انْظُرُوا الَى النَّمْلَةِ فى صِغَرِ جُثَّتِها، وَلَطافَةِ هَيْئَتِها، لاتَكادُ تُنالُ بِلَحْظِ الْبَصَرِ، وَلا بِمُسْتَدْرِكِ الْفِكْرِ، كَيْفَ دَبَّتْ عَلى‏ ارْضِها، وَ صُبَّتْ عَلى‏ رِزْقِها، تَنْقُلُ الْحَبَّةَ الى‏ جُحْرِها، وَ تَعُدُّها فى مُسْتَقَرِّها، تَجْمَعُ فى حَرِّها لِبَرْدِها، وَ فى وِرْدِها لِصَدَرِها، مَكْفُولَةٌ بِرِزْقِها، مَرْزُوقَةٌ بِوَفْقِها، لايُغْفِلُها الْمَنّانُ، وَلايَحْرِمُهَا الدَّيّانُ. مورچه را با جثه كوچك و ظرافت اندامش بنگريد، به گونه‏اى است كه نمى‏توان او را با گوشه چشم ديد و به انديشه درك كرد، چگونه به نرمى روى زمين راه مى‏رود و بر رزقش مى‏جهد، دانه را به لانه مى‏برد و در قرارگاهش قرار مى‏دهد، به تابستان براى زمستان جمع مى‏كند و به وقت آمدن براى زمان بازگشتن مهيّا مى‏نمايد، خدايش ضامن روزى او شده و او را موافق حالش رزق داده، خداوند منّان از او غفلت ندارد و پروردگار ديّان محرومش نمى‏گذارد. در قسمتى ديگر از همين خطبه مى‏فرمايد: فَهذا غُرابٌ، وَ هذا عُقابٌ، وَ هذا نَعامٌ، دَعا كُلَّ طائِرٍ بِاسْمِهِ وَ كَفَلَ لَهُ بِرِزْقِهِ اين كلاغ، اين عقاب، اين كبوتر و اين شترمرغ است، هر پرنده‏اى را به نامش خوانده و رزقش را ضامن گشته. در جملات زيبايى از دعاى اول صحيفه آمده است: وَجَعَلَ لِكُلِّ رُوحٍ قُوتاً مَعْلُوماً مَقْسُوماً مِنْ رِزْقِهِ، لايَنْقُصُ مَنْ زادَهُ ناقِصٌ، وَلا يَزيدُ مَنْ نَقَصَ مِنْهُمْ زائِدٌ. براى هر جاندارى معلوم مقرر قرار داده كه فراخى آن را كاهنده‏اى نمى‏كاهد و كاستى آن را افزاينده‏اى نمى‏افزايى. حضرت على عليه السلام مى‏فرمايد: لِكُلِّ ذى‏ رَمَقٍ قُوتٌ. براى هر صاحب رمقى، روزى معين است. و نيز مى‏فرمايد: عِيالُهُ الْخَلائِقُ، ضَمِنَ ارْزاقَهُمْ، وَ قَدَّرَ اقْواتَهُمْ. موجودات نانخور حضرت حقّند، روزى آنان را ضامن شده، وقوت آنان را اندازه قرار داده. رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: الا وَ انَّ الرُّوحَ الْامينَ نَفَثَ فى رُوعى انَّهُ لَنْ تَمُوتَ نَفْسٌ حَتّى‏ تَسْتَكْمِلَ رِزْقَها. آگاه باشيد، امين وحى در قلبم دميد كه جاندارى از دنيا نمى‏رود، مگر آن كه روزى خود را كامل كند. 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 7 ، ص: 304 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
‏ 2 8 ✳️ از اشتباهات بسيار بزرگ مردم دنبال حرام رفتن است، آنان توجّه ندارند كه خداوند مهربان روزى آنان را تا لحظه آخر حيات مقرّر فرموده و واسطه به دست آوردن آن را كار و كوشش مشروع قرار داده، چنانچه در به دست آوردنش از حرام تأمين كنند، به اندازه آن حرام از رزق حلال آنان كم مى‏شود و بايدبه يقين بدانند كه حرام اضافه درآمدى نيست كه آنان به چنگ آورده‏اند. حضرت باقر عليه السلام مى‏فرمايد: لَيْسَ مِنْ نَفْسٍ الّا وَقَدْ فَرَضَ اللّهُ لَها رِزْقَها حَلالًا يَأْتيها فى عافِيَةٍ، وَ عَرَضَ لَها بِالْحَرامِ مِنْ وَجْهٍ آخَرَ، فَانْ هِىَ تَناوَلَتْ مِنَ الْحَرامِ شَيْئاً قاصَّها بِهِ مِنْ الْحَلالِ الَّذى فَرَضَ اللّهُ وَ عِنْدَ اللّهِ سِواهُما فَضْلٌ كَبيرٌ. انسانى نيست مگر آن كه خداوند براى او روزى حلال واجب فرموده كه اين روزى از راه سلامت و عمل مشروع و كار صحيح به او مى‏رسد، از غير اين راه حرام در برابرش قرار مى‏گيرد، اگر چيزى از آن حرام بردارد، به مقدار آن از حلال واجبش تقاص مى‏شود و نزد خداوند به غير حلال و حرام، فضل بزرگ براى انسان هست. حضرت باقر عليه السلام از رسول خدا صلى الله عليه و آله روايت مى‏فرمايد: وَلايَحْمِلَنَّكُمْ اسْتِبْطاءُ شَىْ‏ءٍ مِنَ الرِّزْقِ انْ تَطْلُبُوهُ بِشَىْ‏ءٍ مِنْ مَعْصِيَةِ اللّهِ فَانَّ اللّهَ تَعالى قَسَّمَ الْارْزاقَ بَيْنَ خَلْقِهِ حَلالًا وَ لَمْ يُقَسِّمْها حَراماً، فَمَنِ اتَّقى اللّهَ وَ صَبَرَ اتاهُ رِزْقُهُ مِنْ حِلِّه‏ وَ مَنْ هَتَكَ حِجابَ سِتْرِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ وَاخَذَهُ مِنْ غَيْرِ حِلِّهِ قُصَّ بِهِ مِنْ رِزْقِهِ الْحَلالِ وَ حُوْسِبَ عَلَيْهِ. كندى چيزى از روزى و رزق الهى، شما را وادار نكند كه آنچه لازم داريد از طريق معصيت خدا به دست آوريد، به حقيقت كه خداوند متعال ارزاق را از طريق حلال نه از حرام در ميان بندگانش قسمت فرموده، كسى كه تقواى الهى پيشه كند و به راه صبر و استقامت برود، روزيش از حلال مى‏رسد و آن كه در برابر حضرت حق پرده درى كند و از غير حلال به كسب معاش برخيزد، به همان اندازه‏اى كه از حرام به دست آورده از رزق حلالش كم مى‏كنند و او را به محاسبه مى‏كشند. 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 7 ، ص: 304 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2