كلمه ى «مداوا» در مورد بيماريها به كار برده مىشود و افراد بيمار :
گاهى گرفتار عوارض در ناحيه ى جسماند مانند بيماران چشم و گوش و حلق و بينى،
و گاهى مبتلا به عوارض روحى هستند مانند كسانى كه چشم دلشان نابيناست و گوش دلشان ناشنوا.
مرجع درمان بيماريهاى جسم پزشكان هستند و مرجع بيماريهاى معنوى، پيمبران.
على (ع) دربارهى پيمبر بزرگوار اسلام (ص) فرموده: #نهج_البلاغه_خطبه_108
#طبيب دوار بطبه قد احكم مراهمه و احمى مواسمه، يضع ذلك حيث الحاجه اليه، من قلوب عمى، و آذان صم، و السنه بكم. متتبع بدوائه مواضع الغفله، و مواطن الحيره. (اینجا )
رسول اكرم (ص) طبيب سيارى است كه مرهمها و ابزارهاى درمانى خويش را مهيا نموده و در موارد احتياج آنها را به كار مىگيرد، براى كسانى كه دلشان فاقد بينش است، گوش دلشان ناشنوا، و زبان قلبشان لال است. از داروهاى شفابخش خود در مواقع غفلت و در موارد حيرت استفاده مىنمايد.
عوارض معده و كليه و كبد را اطباى جسم بيمارى مىدانند و مبتلايان با مراجعه به پزشكان متخصص مىتوانند خويشتن را درمان نمايند.
حالت روحى نفاق و حسد و كبر در نظر طبيبان روح و علماى اخلاق بيمارى است و مبتلايان با مراجعه به مربيان الهى مىتوانند خويشتن را معالجه كنند.
قرآن شريف نفاق و دورويى را صريحا مرض شناخته و افراد منافق را بيماران مبتلا خوانده است.
فى قلوبهم مرض.
قلبهاى منافقين آلوده به مرض نفاق است.
#حسد نيز در اخلاق اسلام از بيماريهاى روح شناخته شده و در اين باره روايات زيادى از اولياى گرامى دين رسيده است.
على (ع) فرموده: الحسد داء عياء لايزول الا بهلك الحاسد او موت المحسود.
حسد، بيمارى عاجزكنندهاى است و از ضمير محو نمىشود مگر به هلاك حسود يا مردن محسود.
بيمارى روحى حسد آنقدر زيانبار است كه مىتواند سلامت بدن را از ميان ببرد و شخص حسود را به بيمارى جسم مبتلا نمايد.
العجب لغفله الحساد عن سلامه الاجساد.
شگفتآور است كه حسودان غافلاند از اينكه بيمارى حسد ممكن است به سلامت بدنشان آسيب رساند.
جابر بن عبدالله انصارى مىگويد: روزى رسول اكرم (ص) در گذرگاه با شخص مصروعى برخورد كه مردم براى تماشاى او اطرافش جمع شده بودند. رسول اكرم (ص) پرسيد: براى چه مردم اجتماع كردهاند؟ عرض شد: گرد ديوانهى مصروعى جمع شدهاند. حضرت به مصروع نظر كرد، سپس فرمود:
ما هذا بمجنون. الا اخبركم بالمجنون حق المجنون.
اين شخص ديوانه نيست. آيا به شما نگويم كه ديوانه ى واقعى و مجنون حقيقى كيست؟
عرض كردند: آرى بفرماييد يا رسولالله. فرمود:
ان المجنون حق المجنون المتبختر فى مشيه، الناظر فى عطفيه، المحرك جنبيه بمنكبيه، فذلك المجنون و هذا المبتلى.
ديوانهى حقيقى آن متبخترى است كه با تكبر راه مىرود و از خودپسندى به دامنهاى خويش نگاه مىكند، و پهلوهاى خود را با حركت دوشهاى خويش حركت مىدهد. چنين شخصى ديوانه و مجنون واقعى است و اين مردى كه گردش جمع شدهايد، دردمند مبتلايى است.
این جمله از دعا را اگر يك مسلمان غيرمعصوم به زبان آورده بود، احتمال داده مىشد مقصودش پارهاى از امراض اخلاقى و روحى باشد
اما در مورد امام معصوم اين احتمال داده نمىشود.
نمىدانيم امام سجاد (ع) مداواى چه بيماريها و امراضى را از خداوند درخواست نموده است.
احتمال داده مىشود كه نظر حضرت زينالعابدين (ع) در مداوايى كه از خداوند درخواست نموده، درمان رنجها و آلامى باشد كه از حادثهى كربلا و ديگر ناملايمات در روح و جسمش باقى مانده و بر اثر اختناقى كه دولت جبار به وجود آورده، نمىتواند به زبان بياورد
و احتمال دارد كه مراد امام (ع) مداوا و علاج دردهاى بىدرمان تهمت و افتراء غلاه و دشمنان باشد كه بيش و كم، تمام ائمهى معصومين عليهمالسلام در عصر خود گرفتار آنها بودهاند و فشار روحى آن تهمتها از فشار هر بيمارى دردناكى سختتر و رنج آورتر است.
✳️ اللهم صل على محمد و آله، و داونى بصنعك،
بار الها! با صنع متقن خود مرا #درمان و مداوا كن.
*️⃣ حضرت على بن الحسين عليهماالسلام از بارى تعالى درخواست دارد تمام عوارض روحى و جسميش را با مداواى حكيمانه و صنع متقن خود علاج فرمايد.
مراد حضرت از مداوا، :
یا درمان باقيمانده ى عوارض روحى و جسمى حادثه كربلاست،
و یا علاج تهمتهاى دشمنان
🆔 @sahife2
👈شرح مخنصر نامه در سه بخش
https://eitaa.com/sahife2/30545
#حضرت_عبدالعظیم_حسنی علیه السلام
📚برشی از کتاب کهکشان نیستی
داستان زندگی سید علی قاضی ره
👈توصیه مرحوم قاضی به شاگردانش: حدیث #عنوان_بصری
https://eitaa.com/sahife2/53796
👈متن کامل حدیث در کانال ما
https://eitaa.com/sahife2/44695
#منتخب_کتاب
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #مائده
#مائده_77
✳️ قُلْ يَأَهْلَ الْكِتَبِ لَا تَغْلُواْ فِى دِينِكُمْ غَيْرَ الْحَقِّ وَ لَا تَتَّبِعُواْ أَهْوَآءَ قَوْمٍ قَدْ ضَلُّواْ مِن قَبْلُ وَ أَضَلُّواْ كَثِيراً وَ ضَلُّواْ عَن سَوَآءِ السَّبِيلِ
✳️ (اى پیامبر!) بگو: اى اهل كتاب! در دین خود به ناحقّ غلوّ نكنید و از هوسهاى گروهى كه پیش از این گمراه شدند و بسیارى را گمراه كردند و (اكنون نیز) از راه حقّ منحرفند، پیروى نكنید.
✍️ شاید بتوان از این آیه استفاده كرد كه خدا دانستن #مسیح ، نوعى غلوّ برگرفته از افكار شرك آلود جمعیّت هاى قبلى است. چنانكه در آیه 30 سوره ى توبه مى خوانیم: «و قالت الیهود عُزیرٌ ابن اللّه و قالت النّصارى المسیح ابن اللّه ذلك قولهم بافواههم یضاهؤن قول الّذین كفروا من قبل» یهود گفتند: عزیر فرزند خداست و نصارى گفتند: مسیح فرزند خداست، این غلوّ و سخنان بى اساس، شبیه سخنان كفّار پیشین است.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_133
وَمِنْ خطبة لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ يعظّم اللَّه سبحانه و يذكر القرآن والنبي صلى الله عليه و آله ويعظ الناس.
از خطبه امام عليه السلام است كه پيرامون عظمت خداوند و يادآورى قرآن و پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و اندرز مردم سخن مى گويد.
این خطبه در 7 بخش ارائه می گردد.
❇️ بخش هفتم (پایانی ): مذمت دشمنی با یکدیگر
*️⃣ قدِ اصْطَلَحْتُمْ عَلَى الْغِلِّ فِيمَا بَيْنَكُمْ،
وَ نَبَتَ الْمَرْعَى عَلَى دِمَنِكُمْ،
وَ تَصَافَيْتُمْ عَلَى حُبِّ الْآمَالِ،
وَ تَعَادَيْتُمْ فِي كَسْبِ الْأَمْوَالِ؛
لَقَدِ اسْتَهَامَ بِكُمُ الْخَبِيثُ وَ تَاهَ بِكُمُ الْغُرُورُ،
وَ اللَّهُ الْمُسْتَعَانُ عَلَى نَفْسِي وَ أَنْفُسِكُم.
❇️ 7. علل سقوط #مردم:
*️⃣ ای مردم!
گويا به خيانت و كينه ورزى اتّفاق داريد،
و در رفتار رياكارانه، گياهان روييده از سرگين را مى مانيد،
در دوستى با آرزوها به وحدت رسيديد،
و در جمع آورى ثروت به دشمنى پرداختيد،
شيطان شما را در سرگردانى افكنده
و غرور شما را به هلاكت مى كشاند،
براى خود و شما از خدا يارى مى طلبم.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇
👈بیان 4 نقطه ضعف مردم
*اهميّت قرآن و نقش دنياپرستى در جنگها و نزاعها
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_16
#دعای_شانزدهم_صحیفه_سجادیه
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " آنگاه که از گناهانش آمرزش میخواست یا در طلب گذشت از عیوبش تضرع میکرد" (بند 32 تا آخر دعای 16 )
https://eitaa.com/sahife2/53950
دعای #شانزدهم صحیفه سجادیه
🙏 کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_16
#دعای_شانزدهم_صحیفه_سجادیه
«32» إِلَهِي فَإِذْ قَدْ تَغَمَّدْتَنِي بِسِتْرِكَ فَلَمْ تَفْضَحْنِي وَ تَأَنَّيْتَنِي بِكَرَمِكَ فَلَمْ تُعَاجِلْنِي وَ حَلُمْتَ عَنِّي بِتَفَضُّلِكَ فَلَمْ تُغَيِّرْ نِعْمَتَكَ عَلَيَّ وَ لَمْ تُكَدِّرْ مَعْرُوفَكَ عِنْدِي فَارْحَمْ طُولَ تَضَرُّعِي وَ شِدَّةَ مَسْكَنَتِي وَ سُوءَ مَوْقِفِي
«33» اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ قِنِي مِنَ الْمَعَاصِي وَ اسْتَعْمِلْنِي بِالطَّاعَةِ وَ ارْزُقْنِي حُسْنَ الْإِنَابَةِ وَ طَهِّرْنِي بِالتَّوْبَةِ وَ أَيِّدْنِي بِالْعِصْمَةِ وَ اسْتَصْلِحْنِي بِالْعَافِيَةِ وَ أَذِقْنِي حَلَاوَةَ الْمَغْفِرَةِ وَ اجْعَلْنِي طَلِيقَ عَفْوِكَ وَ عَتِيقَ رَحْمَتِكَ وَ اكْتُبْ لِي أَمَاناً مِنْ سُخْطِكَ وَ بَشِّرْنِي بِذَلِكَ فِي الْعَاجِلِ دُونَ الآجِلِ بُشْرَى أَعْرِفُهَا وَ عَرِّفْنِي فِيهِ عَلَامَةً أَتَبَيَّنُهَا
«34» إِنَّ ذَلِكَ لَا يَضِيقُ عَلَيْكَ فِي وُسْعِكَ وَ لَا يَتَكَأَّدُكَ فِي قُدْرَتِكَ وَ لَا يَتَصَعَّدُكَ فِي أَنَاتِكَ وَ لَا يَؤُودُكَ فِي جَزِيلِ هِبَاتِكَ الَّتِي دَلَّتْ عَلَيْهَا آيَاتُكَ إِنَّكَ تَفْعَلُ مَا تَشَاءُ وَ تَحْكُمُ مَا تُرِيدُ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ.
*️⃣ خداى من! اكنون كه مرا به پرده پوشيت در پوشيدهاى و رسوايم نكردى، و به كرمت با من مدارا كرده، و به كيفرم شتاب نورزيدى و به احسانت از من گذشتى و نعمتت را نسبت به من تغيير ندادى و نزد من نيكى و خوبيت را تيره و تار نكردى، پس بر طول زاريم، و سختى بيچارگيم و بدى جايگاهم رحمت آر.
*️⃣ خدايا! بر محمّد و آلش درود فرست، و مرا از گناهان حفظ كن، و به طاعت و فرمانبردارى از خود به كار گير، و نيكو بازگشت را روزيم فرما، و به توبه پاكم كن، و به دورى از گناه، ياريم ده، و به سلامت همه جانبه، زندگيم را اصلاح كن و شيرينى آمرزش را به من بچشان، و مرا رها شده عفوت و آزاد شده رحمتت قرار ده و از خشم خود خطّ امانم بده، و هم اكنون نه در آينده، به #بشارت و مژده آن خوشحالم فرما، مژده اى كه آن را بشناسم، و به نشانهاى كه، آن را آشكارا بينم، آگاهم كن
*️⃣ كه اين كار در عرصه گاه سعه رحمتت، بر تو دشوار نيست، و تو را در ميدان قدرتت به مشقت نمىاندازد، و در حوزه بردباريت، تو را دچار سختى نمىكند، و در فضاى بخششهاى فراوانت كه آياتت بر آنها گواه است، تو را در فشار و تنگنا قرار نمىدهد. همانا هر چه بخواهى انجام مىدهى و هر چه را اراده فرمايى حكم مىكنى، مسلماً بر هر كارى توانايى.
#دعا_شانزدهم_32 #دعا_شانزدهم_33 #دعا_شانزدهم_34
#شانزدهم
🙏 کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ اللهم ... بَشِّرْنِي بِذَلِكَ
فِي الْعَاجِلِ دُونَ الآجِلِ بُشْرَى أَعْرِفُهَا
وَ عَرِّفْنِي فِيهِ عَلَامَةً أَتَبَيَّنُهَا
خدایا هم اكنون نه در آينده، به #بشارت و مژده عفو و بخشش ات خوشحالم فرما،
بشارت و مژده اى كه آن را بشناسم،
و به نشانه اى كه، آن را آشكارا بينم، آگاهم كن
#شانزدهم #دعا_شانزدهم_33
#بشارت_الهى
🙏 کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_16
#دعای_شانزدهم_صحیفه_سجادیه
#دعا_شانزدهم_33
#بشارت_الهى 1
✳️ *الا انَّ اوْلِياءَ اللّهِ لاخَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلا هُمْ يَحْزَنُونَ* الَّذينَ آمَنُوا وَ كانُوا يَتَّقُونَ* لَهُمْ الْبُشْرى فِى الْحياةِ الدُّنْيا وَ فِى الْآخِرَةِ لا تَبْدِيلَ لِكَلِماتِ اللّهِ ذلِكَ هُوَ الْفُوْزُ الْعَظيمُ» «یونس 62»
آگاه باشيد! يقيناً دوستان خدا نه بيمى بر آنان است و نه اندوهگين مىشوند.
* آنان كه ايمان آوردهاند و همواره پرهيزكارى دارند.* آنان را در زندگى دنيا وآخرت مژده و بشارت است [در دنيا به وسيله وحى و در آخرت به خطاب خدا و گفتار فرشتگان] در كلمات خدا [كه وعدهها و بشارتهاى اوست] هيچ دگرگونى نيست؛ اين است كاميابى بزرگ.
بنابراين اولياى الهى كسانى هستند كه ميان آنان و خدا حايل و فاصلهاى نيست.
#حجاب ها از قلبشان كنار رفته و در پرتو نور معرفت و ايمان و عمل پاك، خدا را با چشم دل چنان مىبينند كه هيچ گونه شك و ترديدى به دلهايشان راه نمىيابد و به خاطر همين آشنايى با خدا كه وجود بى انتها و قدرت بى پايان و كمال مطلق است ماسواى خدا در نظرشان كوچك و كم ارزش و ناپايدار و بى مقدار است.
كسى كه با اقيانوس آشناست قطره در نظرش ارزشى ندارد و كسى كه خورشيد را مىبيند نسبت به يك شمع بى فروغ بى اعتناست.
روشن مىشود كه چرا آنان ترس و اندوهى ندارند؛ زيرا خوف و ترس انسان از نابودى نعمتهائى كه انسان در اختيار دارد و يا خطراتى كه ممكن است در آينده او را تهديد كند ناشى مىشود، همان گونه كه غم و اندوه نسبت به گذشته و فقدان امكاناتى مىباشد كه در اختيار داشته است.
👈ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج 7 ، ص: 387
#شانزدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
D1737509T13056590(Web).mp3
4.26M
👈🔊 دعای #شانزدهم صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم #بشیر_جزایری (اینجا)
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
1418343.mp3
1.1M
⬅️ حال خوش معنوی می خواهی ؟
➡️ https://eitaa.com/sahife2/14116
⬅️ استاد #پناهیان
⏪کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #امام_سجاد_شناسی 1
#قهرمان_اهلبیت علیهمالسلام 1
✳️ یک کانونی کوچکتر از مدینه در کوفه بود، در سال شصتوچهار و شصتوپنج عدهای به صورت تّوابین تحت تأثیر فشار وجدانی حادثهی عاشورا حرکت کردند، قیام کردند و تماماً قتل عام شدند. یعنی حتی یک نفر از توابین زنده نماند. و به این ترتیب دنیای اسلام یکسره شد مال بنیامیه، البته یک تکهاش یزید بود، بعد یزید رفت مروان، بعد مروان رفت عبدالملک، سیاست یک سیاست، خط مشی یکی و تماماً برای اینکه آثار اسلام واقعی را که در دستگاه اهل بیت پیدا میشد و آنها بودند که شجاعت داشتند و همه چیز را میدانستند و همه چیز را میگفتند و مردم را ارشاد میکردند و دیگر علمای آن زمان و محدثین بزرگ این شجاعت و جرأت را نداشتند خیلیهایشان وابسته میشدند و در اختیار دستگاه در میآمدند، سیاست این بود که این کانون اسلام واقعی را به کلی از بین ببرند و کسانی را که ممکن است ادعای جانشینی پیغمبر را داشته باشند و مردم هم قبول داشته باشند که اینها جانشین بحق پیغمبرند، اینها را به کلی نابود کنند یا منزوی کنند. این هدف سیاست اموی بود، از بعد از حادثهی عاشورا تا چند سال بعد از آن. در این شرائط امام سجاد کار امامت را شروع کرد.
👤 #مقام_معظم_رهبری
👈 ادامه دارد ....
#امام_سجاد علیه السلام
#امام_سجاد_رهبری
◀️کانال #انس_با_صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #امام_سجاد_شناسی 1
#قهرمان_اهلبیت علیهمالسلام 2
✳️ ببینید از این سختتر در تمام دوران امامت ما هیچ روزگاری را نداریم. زندگی دوران امام جواد، امام هادی، امام عسگری، آن سه امام آخر که آنها هم در دوران اختناق بودند. یا امام صادق، امام باقر، امام موسیبنجعفر، هر کدام از اینها را که شما نگاه کنید خواهید دید به تلخی و سختی و محنت دوران امام سجاد - یعنی سالهای اول امامت امام سجاد - در تمام دویستوپنجاه سال زندگی ائمه هیچ سالهای دیگری را ما نمیشناسیم. آن وقت در این دوران این قهرمان اهلبیت، این امام صبور و مقاوم، این سیاستمدار به سیاست الهی، این بزرگمرد حقیقی اسلام کمرش را بست برای ادای رسالت و سه هدف عمده در ذهن آن حضرت بود. هدف اول و مهمتر اینکه نگذارد که حقایق اسلام و اصول اسلام زیر دست و پای سلاطین جور و دوروبریهایشان و عواملشان و غرضها و جهلها از بین برود. چون در یک چنین اوضاع و احوال سیاسی که بر ضد مکتب در یک کشوری در یک جامعهای به وجود میآید، از اصول مکتب چیزی باقی نمیماند. هدف اول امام سجاد این بود که اصول اسلامی و قرآنی را حفظ کند، و نگذارد که اینها فراموش بشوند و از بین بروند. هدف دوم این بود که یکی از این اصول را که اصل امامت و ولایت هست، برای مردم تبیین کند، مردم بفهمند امامت جامعهی اسلامی یعنی چه و خلیفهی پیغمبر یعنی چه کسی و شرائطش چیه؟ و چه وظائفی بر عهده دارد و مردم با او چه رابطهای دارند و چگونه چنین شخصی بر مسند خلافت مینشیند؟
👤 #مقام_معظم_رهبری
👈 ادامه دارد ....
#امام_سجاد علیه السلام
#امام_سجاد_رهبری
◀️کانال #انس_با_صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #امام_سجاد_شناسی 1
#قهرمان_اهلبیت علیهمالسلام 3
✳️ مسائل مربوط به امامت مسلمین و خلافت پیغمبر را امام برای مردم تبیین کند تا مردم باورشان نیاید و در ذهن مردم این باور به وجود نیاید که حقیقتاً امامت یعنی همینی که عبدالملک عهدهدار او هست، یا یزید عهدهدار او هست، یا دیگر خلفای جور. که بسیار کار مهم و حساسی بود، چون در طول زمان اگر ائمهی ما نبودند و اگر امام سجاد نبود، یواش یواش مردم باورشان میآمد که اصلاً امامت یعنی همین، خلافت اسلامی یعنی همین، چون خلیفهی اسلامی آن روز که نمیگفت من دین ندارم یا بر خلاف اسلام حرکت میکنم، همهی فسقها و فجورها و ظلمها و عنادها و کفرها را داشت، درعینحال به نام اسلام، مردم خیال میکردند خب خلیفه یعنی همین، اصلاً همین است که واجب الاطاعه است. امام یعنی این؛ امام سجاد تصحیح کرد باور مردم نسبت به امامت را، و این کاری بود که تمام ائمه در دوران خودشان بعد از امام سجاد مقید بودند آن را انجام بدهند. این هدف دوم و هدف سوم اینکه امام سجاد اعلام کند و تفهیم کند که امام اوست، و نه آن کسی که امروز در رأس کار است. و این هدف سوم هدف سیاسی محض بود، هدف دوم هدف نیمه سیاسی و نیمه اعتقادی بود و هدف اول هم که هدف اعتقادی خالص و محض بود، که البته به یک معنا همهی اینها سیاسی هست و میتواند باشد.
👤 #مقام_معظم_رهبری
خطبههای نماز جمعه ۱۳۶۷/۰۶/۰۴
#امام_سجاد علیه السلام
#امام_سجاد_رهبری
◀️کانال #انس_با_صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #مائده
#مائده_78
#مائده_79
✳️ لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن بَنِى إِسْرَ ءِيلَ عَلَى لِسَانِ دَاوُدَ وَعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ذَ لِكَ بِمَا عَصَواْ وَّكَانُواْ يَعْتَدُونَ
✳️ كسانى از بنى اسرائیل كه كافر شدند، به زبان #داود و#عیسى پسر #مریم علیهم السلام #لعنت شدند. این (#لعن و #نفرین،) بدان سبب بود كه آنان عصیان كرده و از فرمان خدا تجاوز مى كردند.
✍️ حضرت داود علیه السلام، بنى اسرائیل را به خاطر تخلّف از حكم تعطیلى روزهاى شنبه لعنت كرد. و حضرت عیسى علیه السلام بدان جهت كه بنى اسرائیل پس از خوردن مائده ى آسمانى كه با دعاى آن حضرت و براى اطمینان قلبى آنها نازل شده بود، باز كفر ورزیدند، آنان را لعنت كرد.
امام باقرعلیه السلام فرمود: نفرین حضرت داود، آنان را خوك و نفرین حضرت عیسى، آنان را میمون كرد.
✳️ كَانُواْ لَا يَتَنَاهَوْنَ عَن مُّنكَرٍ فَعَلُوهُ لَبِئْسَ مَا كَانُواْ يَفْعَلُونَ
✳️ آنان یكدیگر را از كارهاى زشتى كه انجام مى دادند باز نمى داشتند (ونهى از منكر نمى كردند). به راستى چه بد است آنچه انجام مى دادند.
✍️ امام صادق علیه السلام مى فرماید: این دسته از بنى اسرائیل كه خداوند از آنها در این آیه مذمّت كرده است، كسانى بودند كه در جلسات گناه وارد نمى شدند، لیكن در برخورد با گنهكاران با لبخند و انس برخورد مى كردند.
در روایت دیگرى از حضرت على علیه السلام چنین آمده است: چون بنى اسرائیل از ظالمان، منكر را مى دیدند ولى به جهت منافعى كه از آنان مى بردند، #نهى_از_منكر نمى كردند، (تا منافعشان به خطر نیافتد و یا خطرى متوجّه آنان نشود،) خداوند از آنان به بدى یاد كرده است.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
78-79.mp3
3.61M
سوره #مائده
#شرح_صوتی_قرائتی
#مائده_78
#مائده_79
👤استاد #قرائتی
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2