#دعای_روزانه_رمضان
🌺 #رمضان_روز_26
اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً
وذَنْبی فیهِ مَغْفوراً
وعَملی فیهِ مَقْبولاً
وعَیْبی فیهِ مَسْتوراً
یا أسْمَعِ السّامعین.
خدایا قرار بده کوشش مرا در این ماه قدردانـى شده
وگناه مرا در این ماه آمرزیده
وکردارم را در آن مورد قبول
وعیب مرا در آن پوشیده
اى شنواترین شنوایان.
👈 شرح صوتی دعا در لینک زیر
https://eitaa.com/sahife2/41374
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #اعراف
#اعراف_58
✳️ وَالْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَالَّذِى خَبُثَ لَا يَخْرُجُ إِلَّا نَكِداً كَذَ لِكَ نُصَرِّفُ الْأَيَتِ لِقَوْمٍ يَشْكُرُونَ
و سرزمین پاك (و آماده)، گیاهش به اذن پروردگارش بیرون مى آید. امّازمینى كه خبیث (و شوره زار) است، جز محصولى اندك و بى فایده بیرون نمى دهد. ما این چنین آیات خویش را براى گروه شكرگزار، گونه گون بیان مى كنیم.
✍️ كلمه ى «نَكد»، به معناى چیزى است كه در آن خیرى نباشد، «نبات نَكد»، به معناى گیاه كم و بى فایده مى باشد.
زمین شوره سنبل بر نیارد در او تخم و عمل ضایع مگردان
اگر با دید وسیع به این آیه بنگریم، شاید بتوان یكى از مصادیق #بلد_طیب و سرزمین پاك را كه محصول پاك مى دهد، خانواده ى پاك بدانیم.
گوهر پاك بباید كه شود قابل فیض ورنه هر سنگ و گلى لؤلؤ و مرجان نشود
آیات قرآن، مثل بارانِ رحمت است، هنگامى كه بر افراد آماده تلاوت شود، شناخت و عشق و ایمان و تلاش در پى دارد، ولى نااهلان را جز لجاجت و دشمنى نمى افزاید: «و ننزّل من القرآن ما هو شفاء و رحمة للمؤمنین و لایزید الظالمین الاّ خساراً»
باران كه در لطافت طبعش خلاف نیست در باغ لاله روید و در شوره زار، خس
پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله فرمودند: «مثل ما بعثنى اللّه من الهدى و العلم كمثل الغیث الكثیر اصاب ارضاً...» مبعوث شدن من با علم و هدایت بر مردم، همانند باریدن باران بسیار زیادى است كه بعضى زمین ها آن را مى گیرند و بعضى نمى گیرند. چنانكه بعضى دستورات مرا مى گیرند و عالم و فقیه مى شوند و بعضى سربلند نكرده و هدایت را قبول نمى كنند. پس قلب طیّب همانند سرزمین طیّب و قلب خبیث مانند #بلد_خبیث و سرزمین خبیث و غیر بارور است.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_210
*️⃣ (شخصى از احاديث #بدعت آور، و گوناگونى كه در ميان مردم رواج داشت پرسيد امام فرمود):
👈 این خطبه در 4 بخش می آید :
✳️ بخش اول: وجود احادیث راست و دروغ
*️⃣ إِنَّ فِي أَيْدِي النَّاسِ حَقّاً وَ بَاطِلًا وَ صِدْقاً وَ كَذِباً وَ نَاسِخاً وَ مَنْسُوخاً وَ عَامّاً وَ خَاصّاً وَ مُحْكَماً وَ مُتَشَابِهاً وَ حِفْظاً وَ [وَهَماً] وَهْماً؛ وَ [قَدْ] لَقَدْ كُذِبَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) عَلَى عَهْدِهِ حَتَّى قَامَ خَطِيباً فَقَالَ "مَنْ كَذَبَ عَلَيَّ مُتَعَمِّداً فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ".
✳️ 1. اقسام احاديث رواج يافته :
*️⃣ احاديثى كه در دسترس مردم قرار دارد، هم حق است هم باطل، هم راست هم دروغ، هم ناسخ هم منسوخ، هم عام هم خاص، هم محكم هم متشابه، هم احاديثى كه بدرستى ضبط گرديده و هم احاديثى كه با ظن و گمان روايت شده. در روزگار پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم آنقدر دروغ به آن حضرت نسبت داده شد كه ايستاد و خطابه ايراد كرد و فرمود: «هر كس از روى عمد به من دروغ نسبت دهد جايگاه او پر از آتش است».
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید
* خطبه در يك نگاه
* نقّادى روايات
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ لَا تَرْفَعْنِي فِي النَّاسِ دَرَجَةً إِلَّا حَطَطْتَنِي عِنْدَ نَفْسِي مِثْلَهَا وَ لَا تُحْدِثْ لِي عِزّاً ظَاهِراً إِلَّا أَحْدَثْتَ لِي ذِلَّةً بَاطِنَةً عِنْدَ نَفْسِي بِقَدَرِهَا
خدايا! بر محمد و آلش درود فرست، و مرا درجه و مرتبهاى نزد مردم بلند مكن، مگر آن كه به همان اندازه نزد خودم پست گردانى، و عزّت آشكارى برايم ايجاد مكن، مگر آن كه به همان اندازه، خوارى باطنى برايم ايجاد كنى.
#دعا_بیستم_4
#بیستم #مکارم_اخلاق #درجه_و_رفعت_انسان
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
#دعای_بیستم_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیستم_4
#درجه_و_رفعت_انسان 1
✳️ انسان هيچ گاه نبايد در راه مقامات معنوى در مرتبه ويژه اى بايستد، چرا كه ماندن به معناى پويا نبودن و ايستادن از حركت است. و اين براى پوينده راه حق سودمند و كارگشا نيست. او بسان آب رودخانه اى است كه براى وصول به درياى حقيقت، پيوسته بايد در تلاش باشد و اگر از حركت باز بماند، دچار فساد و آلودگى مىشود و به لجنزارى پر از شهوات تبديل مىگردد.
آدمى به طور فطرى مقامات و كمالات معنوى و مادى خويش را به اندازه مطلق و بى نهايت مىخواهد و اگر او در سير معنوى به سوى كمال مطلق سستى و كندى كند و در جهت خلاف فطرت برود، در واقع به نداى فطرت، پاسخ مناسب نداده و از همه استعداد و تواناييش به رهگيرى نكرده است و دچار يأس و نااميدى مىشود و به اندك راضى مىگردد و اين چيزى جز درماندگى و ستم به نفس نيست.
امام على عليه السلام درباره اخلاق حكومت دارى حاكمان مىفرمايد:
ذُوالشَّرَفِ لاتُبْطِرُهُ مَنْزِلَةٌ نالَهَا وَ إِنْ عَظُمَتْ كَالْجَبَلِ الَّذى لاتُزَعْزِعُهُ الرِّياحُ وَ الدَّنِىُّ تُبْطِرُهُ مَنْزَلَةٌ كَالكَلاءِ الَّذِى يُحَرِّكُهُ مَرُّ النَّسِيم. (غرر الحكم: 342)
آدم بزرگمنش به هر مقامى، هر چند بزرگ برسد سرمست نمىشود؛ مانند كوهى كه هيچ بادى آن را به لرزه در نمىآورد، اما آدم فرومايه با دست يافتن به كمترين ارزشى افسار گسيخته مىشود، همانند بوته علفى كه وزش نسيمى آن را مىجنباند.
يعنى هر كه حكمت آموخته؛ خود را بزرگ ساخته است و چنگ زدن به گنجينه فضيلت، به كمال بزرگى مىافزايد و به يقين و باور مىرساند؛ بنابراين هجمه مشكلات و هزينههاى گران بزرگوارى بر روح بزرگ سنگينى نمىكند.
بر اين پايه در حديث معراج آمده است كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله به محضر ربّ، عرض كرد: پروردگارا! فايده و ميراث #روزه چيست؟ خداوند فرمود:
روزه؛ حكمت را به ارث گذارد و حكمت؛ معرفت را و معرفت يقين مىآورد و هر گاه بنده به يقين رسد؛ ديگر برايش اهميتى ندارد كه چگونه شب و روز خود را به سختى يا آسانى بگذراند. از جمله تقسيم هاى مقامى بين بندگان كه برتر از ايمان و تقوا باشد، همين يقين است. البته شمار كمى از اهل ايمان به مقام يقين مىرسند؛ زيرا مجاهده نفس بسيار مىخواهد و بايد قدمهاى بلندى برداشته شود تا به درجه هاى بالاتر رسيد.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج8، ص: 288
ادامه دارد ...
#بیستم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🔹 مرحوم علامه سید محمد حسین #طهرانی ره در کتاب #روح_مجرد از قول مرحوم آقای #سید_هاشم_حداد ره در ذیل این بند دعای مکارم الاخلاق میفرمایند : اين تقاضا عين تمنّاي توحيد است!!!
https://eitaa.com/sahife2/24345