❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #انفال
#انفال_41
✳️ وَاعْلَمُواْ أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شَىْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِى الْقُرْبَى وَالْيَتَمَى وَالْمَسَكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ إِن كُنتُمْ ءَامَنتُم بِاللَّهِ وَمَآ أَنزَلْنَا عَلَى عَبْدِنَا يَوْمَ الْفُرْقَانِ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ وَ اللَّهُ عَلى كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ
و اگر به خداوند وآنچه بر بنده ى خود، روز جدایى (حقّ از باطل،) روز درگیرى دو گروه (با ایمان و بى ایمان در جنگ بدر) نازل كردیم، ایمان دارید، بدانید كه هر چه غنیمت گرفتید، همانا خمس (یك پنجم) آن براى خداوند و رسول خدا و خویشاوندان (او، اهل بیت علیهم السلام) و یتیمان و بینوایان و در راه ماندگان (از سادات) است، و خداوند بر هر چیزى تواناست.
✍️ مخاطب این آیه در هنگام نزول، كسانى هستند كه همراه پیامبر در جنگ #بدر شركت كرده و با جانفشانى و از جان گذشتگى، پیروزى را بدست آورده اند. كسانى كه اهل #نماز، #روزه، #هجرت، #جهاد و #شهادت بوده و چشم امید پیامبر به آنان بود، امّا با این حال خداوند در این آیه مى فرماید: اى #مجاهدان جبهه ى بدر، اگر به خدا و پیامبر و قرآن ایمان دارید، خمسَ غنائم را بدهید. یعنى شرط ایمان به خدا، علاوه بر نماز و روزه و جهاد، اداى واجب مالى یعنى #خمس است.
واژه ى «غنیمت» و «غرامت»، هر یك شش بار در قرآن آمده است.
خمس، در روایات نیز از اهمیّت ویژه اى برخودار است، از جمله اینكه هر كس خمس مالش را نپردازد، مالش حلال نمى شود و نمى تواند در آن تصرّف كند و نماز با لباسى كه خمس آن پرداخت نشده باشد، مشكل دارد.
فقها خمس را در هفت چیز واجب مى دانند: 1- سود و منفعت كسب و درآمد سالیانه، 2- گنج، 3- معادن، 4- گوهرهایى كه از غوّاصى به دست مى آید، 5 - مال حلال مخلوط به حرام، 6- زمینى كه كافر ذمّى از مسلمان بخرد، 7- غنیمت جنگى.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_نامه_42
*️⃣ و من كتاب له (علیه السلام) إلى عمر بن أبي سلمة المخزومي و كان عاملَه على البحرين، فعَزَلَه، و استعمل نعمانَ بن عجلان الزّرقي مكانَه:
از نامه هاى امام(عليه السلام) به عمر بن ابى سلمه مخزومى فرماندار آن حضرت بر بحرين است که او را برکنار کرد و نعمان بن عجلان زُرَقى را به جاى او منصوب فرمود.
👈 این نامه در 1 بخش می آید :
✳️ قدردانی از کارگزار شایسته :
أَمَّا بَعْدُ، فَإِنِّي قَدْ وَلَّيْتُ النُّعْمَانَ بْنَ عَجْلَانَ الزُّرَقِيَّ عَلَى الْبَحْرَيْنِ وَ نَزَعْتُ يَدَكَ، بِلَا ذَمٍّ لَكَ وَ لَا تَثْرِيبٍ عَلَيْكَ، فَلَقَدْ أَحْسَنْتَ الْوِلَايَةَ وَ أَدَّيْتَ الْأَمَانَةَ؛ فَأَقْبِلْ غَيْرَ ظَنِينٍ وَ لَا مَلُومٍ وَ لَا مُتَّهَمٍ وَ لَا مَأْثُومٍ. [فَقَدْ] فَلَقَدْ أَرَدْتُ الْمَسِيرَ إِلَى ظَلَمَةِ أَهْلِ الشَّامِ وَ أَحْبَبْتُ أَنْ تَشْهَدَ مَعِي، فَإِنَّكَ مِمَّنْ أَسْتَظْهِرُ بِهِ عَلَى جِهَادِ الْعَدُوِّ وَ إِقَامَةِ عَمُودِ الدِّينِ، إِنْ شَاءَ اللَّه :
✳️ روش دلجويى در عزل و نصب ها :
پس از ياد خدا و درود، همانا من نعمان ابن عجلان زرقى، را به فرماندارى بحرين نصب كردم، بى آن كه سرزنشى و نكوهشى براى تو وجود داشته باشد، تو را از فرماندارى آن سامان گرفتم، براستى تاكنون زمامدارى را به نيكى انجام دادى، و امانت را پرداختى. پس به سوى ما حركت كن، بى آن كه مورد سوء ظنّ قرار گرفته يا سرزنش شده يا متّهم بوده و يا گناهكار باشى، كه تصميم دارم به سوى ستمگران شام حركت كنم. دوست دارم در اين جنگ با من باشى، زيرا تو از دلاورانى هستى كه در جنگ با دشمن، و بر پا داشتن ستون دين از آنان يارى مى طلبم. ان شاء اللّه.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید
* نامه در یک نگاه:
امام(علیه السلام) در این نامه عمر بن ابى سلمه (فرزند ام سلمه همسر پیغمبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله)) و ابوسلمه که از طرف آن حضرت فرماندار بحرین بود را مخاطب قرار داده و از خدمات او تشکر مى کند و او را از آن منصب فرا مى خواند تا در جنگ صفین همراه امام(علیه السلام) باشد و نعمان بن عجلان را که از بزرگان قبیله بنى عجلان بود به جاى او مى گمارد.
امام(علیه السلام) براى اینکه خاطر ابن ابى سلمه از این جابجایى مکدر نباشد، از زحمات او قدردانى کرده و با تعبیراتى محبّت آمیز مثل اینکه «دوست دارم تو در جهاد با دشمن و براى برپا داشتن ستون دین همراه من باشى» او را مخاطب قرار مى دهد. امام(علیه السلام) با این طرز برخورد خود نسبت به فرماندارى که او را عزل کرده و دیگرى را به جاى او نشانده راه و رسم دلجویى را نسبت به چنین اشخاصى به ما مى آموزد.
* آفرين، مأموريت خود را خوب انجام دادى
* آشنايى با عمر بن ابى سلمه مخزومى و نعمان بن عجلان
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_22
#دعای_22_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیست_دوم_10
#ترس_از_اندوه_كيفر_و_شوق_ثواب_موعود 4
#حکایت_غم_وقت_مرگ 7
#غم_وقت_مرگ 6
غم موقف حساب
✳️ غم ششم: موقف حساب است كه:
انَّ اللّهَ لايَظْلِمُ مِثْقالَ ذَرَّةٍ» « نساء 40»
يقيناً خدا به اندازه وزن ذرّهاى [به احدى] ستم نمىكند.
فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ* وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرّاً يَرَهُ» « زلزال 7»
پس هركس هم وزن ذرّهاى نيكى كند، آن نيكى را ببيند.* و هركس هموزن ذرهاى بدى كند، آن بدى را ببيند.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج9، ص: 194
ادامه دارد ...
#بیست_دوم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#ختم_روزانه_صحیفه_سجادیه
#ختم_صحیفه_آسان_به_سخت 112
#صحیفه_خوانی در 150 روز
به شیوه ی خوانش از عبارات آسان و ساده به عبارات سخت و مشکل
#دور_اول
#روز_112
دعای #چهل_دو ( 6 تا 9 )
https://eitaa.com/sahife2/44714
https://eitaa.com/sahife2/27286
@sahife2
وَ كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ عِنْدَ خَتْمِ الْقُرْآنِ
دعاى آن حضرت است هنگام ختم قرآن
بند 6 تا 9
﴿6﴾ اللَّهُمَّ فَكَمَا جَعَلْتَ قُلُوبَنَا لَهُ حَمَلَةً ، وَ عَرَّفْتَنَا بِرَحْمَتِكَ شَرَفَهُ وَ فَضْلَهُ ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ الْخَطِيبِ بِهِ ، وَ عَلَى آلِهِ الْخُزَّانِ لَهُ ، وَ اجْعَلْنَا مِمَّنْ يَعْتَرِفُ بِأَنَّهُ مِنْ عِنْدِكَ حَتَّى لَا يُعَارِضَنَا الشَّكُّ فِي تَصْدِيقِهِ ، وَ لَا يَخْتَلِجَنَا الزَّيْغُ عَنْ قَصْدِ طَرِيقِهِ .
(6) خدایا! چنانکه دلهای ما را حامل واقعیتهای آن ساختی و شرافت و فضیلتش را به ما فهماندی، پس بر محمّد خطیب به قرآن و بر آلش خزانه داران قرآن، درود فرست؛ و ما را از کسانی قرار ده که اقرار دارند: قرآن از سوی توست تا شک و شبههای در مسیر تصدیق آن، متوجّه دلهای ما نشود؛ و انحرافی، ما را از راه راستش باز ندارد.
﴿7﴾ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ اجْعَلْنَا مِمَّنْ يَعْتَصِمُ بِحَبْلِهِ ، وَ يَأْوِي مِنَ الْمُتَشَابِهَاتِ إِلَى حِرْزِ مَعْقِلِهِ ، وَ يَسْكُنُ فِي ظِلِّ جَنَاحِهِ ، وَ يَهْتَدِي بِضَوْءِ صَبَاحِهِ ، وَ يَقْتَدِي بِتَبَلُّجِ إِسْفَارِهِ ، وَ يَسْتَصْبِحُ بِمِصْبَاحِهِ ، وَ لَا يَلْتَمِسُ الْهُدَي فِي غَيْرِهِ .
(7) خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و ما را از کسانی قرار ده که به ریسمان محکم قرآن چنگ میزنند و از متشابهات که محل لغزش عقول است، در پناه آیات محکمش مأوی میگیرند و در سایۀ پر و بال رحمتش آرامش مییابند و به نور صبحگاهش راه مییابند و به درخشندگی سپیدهاش که موجب آشکار شدن حق است اقتدا میکنند و از چراغش، چراغ میافروزند و از غیر آن هدایت نمیجویند.
﴿8﴾ اللَّهُمَّ وَ كَمَا نَصَبْتَ بِهِ مُحَمَّداً عَلَماً لِلدَّلَالَةِ عَلَيْكَ ، وَ أَنْهَجْتَ بِآلِهِ سُبُلَ الرِّضَا إِلَيْكَ ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ اجْعَلِ الْقُرْآنَ وَسِيلَةً لَنَا إِلَى أَشْرَفِ مَنَازِلِ الْكَرَامَةِ ، وَ سُلَّماً نَعْرُجُ فِيهِ إِلَى مَحَلِّ السَّلَامَةِ ، وَ سَبَباً نُجْزَى بِهِ النَّجَاةَ فِي عَرْصَةِ الْقِيَامَةِ ، وَ ذَرِيعَةً نَقْدَمُ بِهَا عَلَى نَعِيمِ دَارِ الْمُقَامَةِ .
(8) خدایا! همان گونه که محمّد را به وسیلۀ قرآن، نشانهای برای هدایت به سوی خود منصوب کردی؛ و به سبب آل او، راههای خشنودی خود را آشکار ساختی؛ پس بر محمّد و آلش درود فرست و قرآن را برای ما وسیلۀ رسیدن به بالاترین جایگاههای کرامت و نردبانی که به سوی محل سلامت بالا رویم و سببی که به وسیلۀ آن، رهایی در عرصۀ قیامت را پاداش داده شویم و واسطه و شفیعی که از برکت آن در نعمتهای سرای اقامت وارد گردیم، قرار ده.
﴿9﴾ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ احْطُطْ بِالْقُرْآنِ عَنَّا ثِقْلَ الْأَوْزَارِ ، وَ هَبْ لَنَا حُسْنَ شَمَائِلِ الْأَبْرَارِ ، وَ اقْفُ بِنَا آثَارَ الَّذِينَ قَامُوا لَكَ بِهِ آنَاءَ اللَّيْلِ وَ أَطْرَافَ النَّهَارِ حَتَّى تُطَهِّرَنَا مِنْ كُلِّ دَنَسٍ بِتَطْهِيرِهِ ، وَ تَقْفُوَ بِنَا آثَارَ الَّذِينَ اسْتَضَاؤُوا بِنُورِهِ ، وَ لَمْ يُلْهِهِمُ الْأَمَلُ عَنِ الْعَمَلِ فَيَقْطَعَهُمْ بِخُدَعِ غُرُورِهِ .
(9) خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و به واسطۀ قرآن، سنگینی گناهان را از دوش ما فرود آر؛ و زیبایی اخلاق نیکان را به ما عنایت فرما؛ و ما را پیرو آثار کسانی قرار ده که همۀ ساعات شب و تمام روز را، به وسیلۀ قرآن به بندگی برخاستند تا جایی که ما را به پاککنندگی آن، از هر آلودگی پاک کنی؛ و تابع آثار کسانی قرار دهی که به نور قرآن روشنی جستند؛ و آرزوی بی جا، آنها را از عمل برای آخرت غافل نکرد تا با فریب و نیرنگهایش آنان را به هلاکت اندازد و از به دست آوردن آخرت باز دارد.
#چهل_دو
🆔 @sahife2
Copy of D1739038T17295986(Web).m4a
24.76M
📚#کتاب صوتی
« آزادترین مرد جهان»
روایت زندگی مبارز محبوب و قهرمان محبوب جهانی، #سید_حسن_نصرالله
✏️ نویسنده: راشد جعفرپور کلوری
#کتاب_فلسطین #کتاب_سید_حسن_نصرالله
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیشبینی های اعجاب انگیز کتاب «سقوط إسرائيل من العلو والإفساد إلى الزوال» که توسط یک نویسنده عراقی در سال ۲۰۰۱ نوشته شده...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 "أرسلوا ما شئتم من فرق ، وإن شئتم أرسلوا كل الجيش الإسرائيلي فسندمره ونحطمه في تلالنا و ودياننا"
هر لشکر می خواهید بفرستید و اگر می خواهید تمام ارتش اسرائیل را بفرستید و در تپه ها و دره هایمان نابودش می کنیم.
#سید_حسن_نصرالله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️♻️♻️گزارش تحقیقی واشنگتن پست در مورد ساعات اولیه عملیات #طوفان_الأقصى در صبح روز ۷ اکتبر(۱۵ مهر).
صوت لو رفته نتانیاهو
▪️باید به ایران پاسخ سطحی بدهیم و بزرگش کنیم
🔹بهتازگی یک فایل صوتی از سخنان نتانیاهو در یک جلسه خصوصی با اعضای نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی منتشر شده است.
🔹نتانیاهو در این جلسه میگوید: حملات ایران باعث شده که ابهت و بازدارندگیِ ما از بین برود. ناچاریم به ایران پاسخ بدهیم. اگر نتوانیم به حملهٔ ایران جواب بدهیم، حجم ترس در داخل اسرائیل بیشتر میشود و این خطرناک است. ما نمیخواهیم داخل اسرائیل از این نابهسامانتر بشود و وضع از این بدتر شود.
🔹ما برای پاسخ به ایران ۲ مسئله را باید در نظر بگیریم؛ اول اینکه پاسخ باید سطحی باشد تا ایران حملهٔ دوباره نکند. فقط باید حمله اتفاق بیفتد؛ حالا این حمله می تواند بهصورت سطحی باشد. دوم اینکه این حمله باید در رسانه بزرگنمایی شود و بزرگ جلوه کند تا تأثیر رسانهای داشته باشد.
🔹مهمتر از اینها کار رسانهای است؛ باید قبلاز عملیات ما علیه ایران، ترس در ایران حاکم شود؛ مثل کاری که ایران با ما کرد و باعث شد فروشگاهها خالی شود و مردم ما نگران از وضعیت شدند. این اتفاق باید در ایران بیفتد و نگرانی در ایران حاکم شود.
امروز سالروز عملیات #طوفان_الاقصی است
یک سال گذشت
🔹يا فَارِجَ الْهَمِّ، وَ كَاشِفَ الْغَمِّ .... صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ افْرُجْ هَمِّى، وَ اكْشِفْ غَمِّى🔹
🔸اى كه اندوه را مى برى و غم را بر مى دارى .... درود بر محمد و آل محمد فرست، و اندوه مرا بردار، و غم مرا برطرف كن🔸
#پنجاه_چهار #دعا_پنجاه_چهار_1
🏷 #وعده_صادق #وعده_صادق_2 #لبنان #فلسطین #غزه #سید_حسن_نصرالله
🆔 @sahife2
️توئیت دفتر رهبری : #طوفان_الأقصى رژیم صهیونیستی را ۷۰ سال عقب انداخت
👤 #مقام_معظم_رهبری
🏷 #وعده_صادق #وعده_صادق_2 #سید_حسن_نصرالله
🆔 @sahife2
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #انفال
#انفال_42
✳️ إذْ أَنتُم بِالْعُدْوَةِ الدُّنْيَا وَهُم بِالْعُدْوَةِ الْقُصْوَى وَالرَّكْبُ أَسْفَلَ مِنكُمْ وَلَوْ تَوَاعَدتُّمْ لَاخْتَلَفْتُمْ فِى الْمِيعَدِ وَلَكِن لِّيَقْضِىَ اللَّهُ أَمْراً كَانَ مَفْعُولاً لِّيَهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَن بَيِّنَةٍ وَيَحْيَى مَنْ حَىَّ عَن بَيِّنَةٍ وَإِنَّ اللَّهَ لَسَمِيعٌ عَلِيمٌ
(به یاد آورید) زمانى كه شما در جانب پایین بودید و دشمنان در جانب بالا (بر شما برترى داشتند) و كاروان (تجارى ابوسفیان) از شما پایین تر بود و اگر قرار قبلى (براى جنگ هم) مى گذاشتید، به توافق نمى رسیدید. (زیرا هم بالادست شما دشمن بود، هم پایین شما و شما بین دو صف مخالف بودید و هرگز تن به چنین جنگى نمى دادید.) ولى (خداوند شما را در برابر عمل انجام شده قرار داد) تا كارى را كه خدا مى خواست، تحقّق بخشد، تا هركس (به گمراهى) هلاك مى شود، از روى حجّت و آگاهى هلاك شود و هر كس (به هدایت) حیات یافت، از روى دلیل، حیات یابد و همانا خداوند شنوا و داناست.
✍️ در جنگ #بدر، كفّار نه تنها از نظر سلاح و تعداد نفرات و آمادگى روحى و جسمى برترى داشتند، بلكه از نظر منطقه ى استقرار نیرو نیز برتر بودند و مى توانستند از كنار دریاى احمر، راهى براى فرار پیدا كنند، ولى خداوند مسلمانان را كه تنها به قصد مصادره ى اموال كفّار آمده بودند، با آنان روبرو ساخت و چاره اى جز درگیرى نبود و تنها لطف خدا مسلمانان را به پیروزى رساند.
سیماى #جنگ_بدر
ترسیمى از جنگ بدر، در آیات ابتداى سوره تا كنون، امدادهاى الهى را بهتر نشان مى دهد:
1- در جنگ بدر شما به فكر مصادره ى اموال بودید و آمادگى جنگى نداشتید. «تُوَدّون أن غیر ذات الشوكة تكون لكم» «آیه 7»
2- جنگ كه پیش آمد، بعضى ناراحت بودید. «فریقاً من المؤمنین لكارهون» «آیه 5»
3- برخى از مرگ مى ترسیدید. «كانّما یساقون الى الموت» «آیه 6»
4- پریشان بودید و استغاثه مى كردید. «تستغیثون ربّكم» «آیه 9»
5 - براى تطهیر از ناپاكى ها و سفت شدن زمین ریگ زار، باران فرستادیم. «آیه 11»
6- اطاعت كامل از فرماندهى نداشتید. «قالوا سمعنا و هم لایسمعون» «آیه 21»
7- برخى از شما قبلاً خیانت كرده بودند. (مانند ابولبابه) «آیه 27»
8 - رهبرتان در معرض تهدیدها و توطئه ها بود. «یمكر بك» «آیه 30»
9- اگر كار به اختیار شما مى بود، با این همه مشكلات، به توافق نمى رسیدید. «لاختلفتم»
و نمونه هاى دیگر كه همه نشان مى دهد پیش آمد جنگ بدر، یك طرح الهى براى نمایش قدرت مسلمانان و ضربه زدن به روحیّه ى كفّار و مشركان بوده است.
به همین دلیل در آیه ى قبل، روز جنگ بدر، «روز #فرقان» نامیده شد، زیرا آنقدر امدادهاى غیبى نازل شد كه حقّ و حقیقت براى همه روشن شد و با این وصف، هركس بى توجّهى كرد، از روى عناد و لجاجت بود. «لیهلك مَن هلك عن بیّنة»
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_نامه_43
*️⃣ و من كتاب له (علیه السلام) إلى مصقلة بن هبيرة الشيباني و هو عامله على أردشيرخُرّة:
از نامه هاى امام(عليه السلام) به #مصقله_بن_هبيره شيبانى فرماندار اردشيرخُرّه (بخش مهمى از #فارس) است.
👈 این نامه در 1 بخش می آید :
✳️ برابری مسلمانان در #بیت_المال :
بَلَغَنِي عَنْكَ أَمْرٌ إِنْ كُنْتَ فَعَلْتَهُ فَقَدْ أَسْخَطْتَ إِلَهَكَ وَ عَصَيْتَ إِمَامَكَ؛ أَنَّكَ تَقْسِمُ فَيْءَ الْمُسْلِمِينَ الَّذِي حَازَتْهُ رِمَاحُهُمْ وَ خُيُولُهُمْ وَ أُرِيقَتْ عَلَيْهِ دِمَاؤُهُمْ فِيمَنِ اعْتَامَكَ مِنْ أَعْرَابِ قَوْمِكَ. فَوَالَّذِي فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ لَئِنْ كَانَ ذَلِكَ حَقّاً لَتَجِدَنَّ لَكَ عَلَيَّ هَوَاناً وَ لَتَخِفَّنَّ عِنْدِي مِيزَاناً، فَلَا تَسْتَهِنْ بِحَقِّ رَبِّكَ وَ لَا تُصْلِحْ دُنْيَاكَ بِمَحْقِ دِينِكَ فَتَكُونَ مِنَ الْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا. أَلَا وَ إِنَّ حَقَّ مَنْ قِبَلَكَ وَ قِبَلَنَا مِنَ الْمُسْلِمِينَ فِي قِسْمَةِ هَذَا الْفَيْءِ سَوَاءٌ، يَرِدُونَ عِنْدِي عَلَيْهِ وَ يَصْدُرُونَ عَنْه .
✳️ سخت گيرى در مصرف بيت المال :
گزارشى از تو به من دادند كه اگر چنان كرده باشى، خداى خود را به خشم آورده اى، و امام خويش را نا فرمانى كرده اى، خبر رسيد كه تو غنيمت مسلمانان را كه نيزه ها و اسب هايشان گرد آورده و با ريخته شدن خون هايشان به دست آمده، به اعرابى كه خويشاوندان تواند، و تو را برگزيدند، مى بخشى.
به خدايى كه دانه را شكافت، و پديده ها را آفريد، اگر اين گزارش درست باشد، در نزد من خوار شده و منزلت تو سبك گرديده است پس حق پروردگارت را سبك مشمار، و دنياى خود را با نابودى دين آباد نكن، كه زيانكارترين انسانى. آگاه باش، حق مسلمانانى كه نزد من يا پيش تو هستند در تقسيم بيت المال مساوى است، همه بايد به نزد من آيند و سهم خود را از من گيرند.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید
* نامه در یک نگاه:
این نامه نیز بى شباهت به #نهج_البلاغه_نامه_41 نیست و عصاره آن ملامت و سرزنش شدید امام(علیه السلام) نسبت به فرماندار دیگرى به نام مصقلة بن هبیره شیبانى است، زیرا به خدمت امام(علیه السلام) گزارش داده بودند که او اموال بیت المال را بى حساب و کتاب به قوم و قبیله خود مى دهد. امام(علیه السلام) او را سخت بر این کار ملامت مى کند و نصیحت مى فرماید که آخرت خود را به دنیا و دین خود را به دینار نفروشد; ولى به طور قطع او را متهم نمى کند و مى فرماید: اگر خبرى که به من رسیده راست باشد تو کار بسیار بدى کرده اى.
* همه مسلمين در بيت المال يکسانند
* پاسخ مصقله به امام(عليه السلام)
*مراجعه شود به شرح #نهج_البلاغه_خطبه_44
https://eitaa.com/sahife2/49150
🆔 @sahife2