eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
5.1هزار دنبال‌کننده
16.8هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.7هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ يَحْذَرُ الْمُنَفِقُونَ أَن تُنَزَّلَ عَلَيْهِمْ سُورَةٌ تُنَبِّئُهُم بِمَا فِى قُلُوبِهِمْ قُلِ اسْتَهْزِءُواْ إِنَّ اللَّهَ مُخْرِجٌ مَّا تَحْذَرُونَ منافقان بیم دارند كه سوره اى به زیان آنان نازل شود كه از آنچه در درونشان است، خبر دهد. بگو: (هرچه مى خواهید) مسخره كنید، قطعاً خداوند آنچه را كه (از آشكار شدنش) بیم دارید، آشكار خواهد كرد. ✍️ در شأن نزول آیه گفته اند: گروهى از منافقان، تصمیم گرفتند شتر پیامبر را در بازگشت از جنگ تبوك در گردنه اى رَم دهند تا پیامبرصلى الله علیه وآله كشته شود. رسول خدا از تصمیم آنان از طریق وحى با خبر شد. در حالى كه عمّار و حُذیفه از جلو و پشت سر حضرت مراقب بودند، به گردنه رسیدند و منافقان حمله كردند. پیامبر آنان را شناخت و نامشان را به حُذیفه گفت. او پرسید: چرا فرمان قتلشان را نمى دهى؟ فرمود: نمى خواهم بگویند كه محمّدصلى الله علیه وآله چون به قدرت رسید، مسلمانان را كشت. منافقان در غیاب پیامبر، از روى استهزا مى گفتند: او مى خواهد كاخهاى شام را تسخیر كند! این آیه نازل شد و آنان را تهدید به رسوایى كرد. كلمه ى «»، یعنى مجموعه اى از آیات الهى. این كلمه براى 114 سوره ى قرآن، اصطلاح شده است، و در همان صدر اسلام، براى همه شناخته شده بود. ✳️ وَلَئِن سَأَلْتَهُمْ لَيَقُولُنَّ إِنَّمَا كُنَّا نَخُوضُ وَنَلْعَبُ قُلْ أَبِاللَّهِ وَ ءَايَتِهِ وَرَسُولِهِ كُنتُمْ تَسْتَهْزِءُونَ اگر از منافقان بپرسى (چرا مسخره كردید؟) قطعاً مى گویند: ما فقط شوخى و بازى مى كردیم (و غرضى نداشتیم). بگو: آیا خداوند و آیات او و پیامبرش را مسخره مى كردید!؟ ✍️ «خَوْض» در زبان عربى به معناى، پانهادن در گِل است و در قرآن به ورود در كارهاى ناپسند گفته مى شود. آیه، مربوط به جنگ تبوك است كه منافقان قصد كشتن پیامبر را در بازگشت داشتند. یكى از آنان گفته بود: اگر توطئه فاش شد، چه كنیم؟ دیگرى گفت: مى گوییم مزاح و شوخى بود. در واقع عذرى بدتر از گناه آوردند. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour 🆔 @sahife2
‏ 3 1 ✳️ در نصايح لقمان حكيم است: يا بُنَىَّ! الْجارُ ثُمَّ الدَّارُ، يا بُنَىَّ الرَّفيقُ ثُمَّ الطَّريقُ. اى پسرم! اول همسايه سپس خانه، فرزندم ابتدا رفيق و دوست آن گاه راه و طريق. امام صادق عليه السلام مى‏فرمايد: در كتاب اميرالمؤمنين عليه السلام خواندم كه رسول خدا صلى الله عليه و آله نوشته‏اى بين مهاجر و انصار و هر كس از اهل مدينه كه ملحق به آنها مى‏شد، نوشت كه اين جمله در آن نامه است: وَ انَّ الْجارَ كَالنَّفْسِ غَيْرَ مُضارٍّ وَ لا آثِمٍ، وَ حُرْمَةُ الْجارِ عَلَى الْجارِ كَحُرْمَةِ امِّهِ وَ ابيهِ. همسايه به منزله خود توست، به اندازه خودت لازم است رعايت شود و از وى حفاظت به عمل آيد، مگر همسايه‏اى كه براى همسايه ضرر داشته باشد، و در حقّ همسايه، جنايت و خيانت كند، و احترام و ارزش همسايه همانند احترام مادر و پدر انسان است. حضرت صادق عليه السلام از پدرانش از امير المؤمنين عليه السلام از رسول خدا صلى الله عليه و آله روايت مى‏كند كه به رسول خدا صلى الله عليه و آله گفته شد: افِى الْمالِ حَقٌّ سِوَى الزَّكاةِ؟ قالَ: نَعَمْ بِرُّ الرَّحِمِ اذا ادْبَرَتْ، وَصِلَةُ الْجارِ الْمُسْلِمِ، فَما آمَنَ بِى مَنْ باتَ شَبْعاناً وَ جارُهُ الْمُسْلِمُ جائِعٌ. آيا در مال انسان غير از زكات حقّى هست؟ فرمود: آرى، نيكى به قوم و خويش به آن هنگام كه از انسان روى بر گرداند، و خوبى به همسايه مسلمان؛ به من ايمان نياورده كسى كه شب را سير بخوابد و همسايه مسلمانش گرسنه باشد. قالَ النَّبِىُّ صلى الله عليه و آله: لا يُؤْمِنُ عَبْدٌ حَتَّى يَأْمَنَ جارُهُ بَوائِقَهُ. رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: عبد، مؤمن نيست مگر اين كه همسايه‏اش از مزاحمت او در امان باشد. و نيز رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: مَنْ خانَ جارَهُ شِبْراً مِن الْأرْضِ جَعَلَهَا اللّهُ طَوْقاً فِى عُنُقِهِ مِنْ تُخُومِ الْارْضِ السَّابِعَةِ حَتَّى يَلْقَى اللّهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ مُطَوَّقاً الَّا انْ يَتُوبَ وَ يَرْجِعُ. كسى كه به اندازه يك وجب زمين به همسايه‏اش خيانت ورزد، آن يك وجب را خداوند از پوسته هفتم زمين حلقه گردن او كند، و بدين صورت خدا از در قيامت ملاقات نمايد، مگر اين كه توبه كند و از ظلم به همسايه برگردد! ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏9، ص: 349 ادامه دارد ... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
10 الهى! ظاهرى داريم شوريده، باطنى داريم در خواب، سينه‏اى داريم پرآتش، ديده‏اى داريم پرآب، گاه در آتش سينه مى‏سوزيم و گاه در آب چشم غرقاب، و اليك المرجع و المآب. يكى را همت بهشت و يكى را دوست، فداى اويم كه همتش همه اوست. هر كه را مرغ او در جان بياراميد، هر چه جز مهر او بود از آشيان برميد. طالب دنيا رنجور، و طالب عقبى مزدور، و طالب مولى مسرور. گل بهشت در پاى عارفان خار است، جوينده مولى را با بهشت چه كار است؟ اگر دست همت عارف به حور بهشت بازآيد، طهارت معرفت او شكسته شود، و اگر درويش از اللّه جز اللّه خواهد، در اجابت بر وى بسته شود. بهشت اگر چه عزيز است، از كم يافتن است، بهشت خواستن آبروى كاستن است. اگر چه مشك اذفر خوش‏نسيم است‏ دم جان‏بخش چون بويت ندارد مقامى سخت دلخواه است فردوس‏ و ليكن رونق كويت ندارد اى عزيز! بهشت و دوزخ بهانه است، مقصود خداوند خانه است. اى بهشت! سرّ تو ندارم، مرا دردسر مده، اى دوزخ! تن تو ندارم، از خود خبرم مده. الهى! اگر چه بهشت چون چشم و چراغ است، بى‏ديدار تو درد و داغ است. دوزخ بيگانه را بنه‏گاه است و آشنا را گذرگاه است، بهشت مزدور را بنه‏گاه است و عارفان را نظرگاه. الهى! من به حور و قصور كى نازم؟ اگر نفسى با تو پردازم، از آن هزار بهشت پر سازم. الهى! اگر عبد الله را بخواهى گداخت، دوزخى ديگر بايد آلايش او را، و اگر بخواهى نواخت بهشتى ديگر بايد آسايش او را. از عارفان در جهان نشان نيست، و آن زبان كه از عارفان نشان دهد، در هيچ دهان نيست، چون نشان دهى از چيزى كه در جهان نيست؟ يكى تشنه آب آب مى‏جويد، و يكى در آب قصه آب مى‏گويد، اگر اين تشنه در دريا بار كند، زندگانى به دريا دهد، و اگر آن تشنه فرا آب رسد، زندگانى فرا آب دهد، و اين هر دو در طلب زندگانى هلاك، اين سخن را نداند مگر صاحب دل پاك. الهى! زبانم در سر ذكر شد، ذكر در سر مذكور، دل در سر مهر شد، مهر در سر نور، جان در سر عيان شد، عيان از بيان دور. پيداست كه نازيدن مزدور به چيست، و نازيدن عارف به كيست، از صوفى چه گويم كه نه از آدم‏زاده است و نه آدمى است. زاهد مزدور به بهشت مى‏نازد و عارف به دوست، از صوفى چه گويم كه صوفى خود اوست. 👈 ادامه دارد .... 🆔 @sahife2
ذوق مناجات کجا و شوق کرامات کجا https://eitaa.com/sahife2/44255
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ لَا تَعْتَذِرُواْ قَدْ كَفَرْتُم بَعْدَ إِيمَنِكُمْ إِن نَّعْفُ عَن طَآئِفَةٍ مِّنكُمْ نُعَذِّبُ طَآئِفَةً بِأنَّهُمْ كَانُواْ مُجْرِمينَ‏ (بى جهت) عذر و بهانه نیاورید. همانا شما بعد از ایمانتان كافر شدید. اگر از گروهى از شما (به خاطر توبه یا آنكه بار اوّل اوست) درگذریم، گروهى (دیگر) را به خاطر سابقه ى جرمشان كیفر مى دهیم. ✍️ درباره ى اینكه كدام گروه از ها عفو مى شوند اقوالى است: الف: آنان كه توبه كنند. ب: آنان كه در حاشیه و كنار استهزاكنندگان بوده اند ولى از سردمداران آنان پذیرفته نمى شود. ج: آنان كه عفوشان به مصلحت نظام و حكومت است د: آنان كه تنها مدّت كوتاهى منحرف شدند، در مقابل آنان كه جرمشان ریشه دار و سابقه دار و همچنان استمرار دارد. «كانوا مجرمین» 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour 🆔 @sahife2
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) برای همسایگان و دوستانش هنگامی که از ایشان یاد می‌کرد : 👇 https://eitaa.com/sahife2/64520 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2