eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.5هزار عکس
2.3هزار ویدیو
1.5هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه: 🔹و لا تَذَرْنِى فِى طُغْيَانِى عَامِها، وَ لا فِى غَمْرَتِى سَاهِيا حَتَّى حِينٍ، وَ لا تَجْعَلْنِى عِظَةً لِمَنِ اتَّعَظَ، وَ لا نَكَالا لِمَنِ اعْتَبَرَ، وَ لا فِتْنَةً لِمَنْ نَظَرَ، وَ لا تَمْكُرْ بِى فِيمَنْ تَمْكُرُ بِهِ، وَ لا تَسْتَبْدِلْ بِى غَيْرِى، وَ لا تُغَيِّرْ لِى اسْما، وَ لا تُبَدِّلْ لِى جِسْما، وَ لا تَتَّخِذْنِى هُزُوا لِخَلْقِكَ، وَ لا سُخْرِيّا لَكَ، وَ لا تَبَعا إِلا لِمَرْضَاتِكَ، وَ لا مُمْتَهَنا إِلا بِالانْتِقَامِ لَكَ🔹 🔸و مرا در اسراف كارى سرگردان مگذار و در نادانى و بى خبرى رها مكن، و به رنج و عذاب، مرا پند ديگران مگردان، و موجب عبرت آنان مساز و به مزيد نعمت مرا فتنه بينندگان قرار مده و مانند گروهى كه فريب نعمت خوردند چنان مكن كه فريب خورم و ديگرى را به جاى من بر مگزين و نام مرا بر مگردان و تن مرا به آفت ديگرگون مساز و مضحكه خلق قرار مده و با من عمل مستهزئان مكن و مرا پيرو چيزى مگردان مگر آن چه سبب خشنودى تو باشد و به رنج و تعب نیفکن مگر در راه انتقام از دشمنان تو🔸 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
مختصر گرداب وَ لَا تَذَرْنِي فِي طُغْيَانِي عَامِهًا، وَ لَا فِي غَمْرَتِي سَاهِيًا حَتَّى حِينٍ، وَ لَا تَجْعَلْنِي عِظَةً لِمَنِ اتَّعَظَ، وَ لَا نَكَالًا لِمَنِ اعْتَبَرَ، وَ لَا فِتْنَةً لِمَنْ نَظَرَ، وَ لَا تَمْكُرْ بِي فِيمَنْ تَمْكُرُ بِهِ، وَ لَا تَسْتَبْدِلْ بِي غَيْرِي، وَ لَا تُغَيِّرْ لِي اسْمًا، وَ لَا تُبَدِّلْ لِي جِسْمًا، وَ لَا تَتَّخِذْنِي هُزُوًا لِخَلْقِكَ، وَ لَا سُخْرِيًّا لَكَ، وَ لَا تَبَعًا إِلَّا لِمَرْضَاتِكَ، وَ لَا مُمْتَهَنًا إِلَّا بِالِانْتِقَامِ لَكَ. و مرا در سركشى، سرگردان و در گرداب غفلت، تا مدّت زمانى بى‏خبر رها نكن. و مرا پندِ پندگيران و درس عبرت‏پذيران و موجب گمراهىِ بينندگان، قرار نده. و در ميان كسانى كه با آنها مكر مى‏كنى، با من مكر نكن. و ديگرى را جايگزين من نكن و نامم را تغيير نده و تنم را دگرگون نكن و مرا سبب خنده آفريدگانت و مسخره خود و جز پيرو خوشنودى‏ات قرار نده و جز براى انتقام گرفتن براى تو، خدمت‏گزارم نگردان. «عَامِها»: كسى كه چشم دارد، ولى راه را تشخيص نمى‏دهد و سرگردان گشته است. اين جمله اشاره به آيه 110 سوره انعام است كه خداوند كج انديشان و كسانى را كه حقيقت را درنمى‏يابند و به لجاجت خود ادامه مى‏دهند، چشمان و دلهاى آنها را وارونه و دگرگون كرده و در طغيان و سركشى به حال خود واگذارده تا سرگردان مانند. (وَ نَذَرُهُمْ فِى طُغْيانِهِمْ يَعْمَهُونَ) «حَتَّى حِين»: منظور وقت و زمان طولانى است يا منظور تا زمان عذاب الهى است و شايد منظور تا مرگ باشد. اين جمله نيز اشاره به آيه 54 سوره مؤمنون دارد كه مى‏فرمايد: آنها كه دين خداوند را رها كردند و هر يك پى عقيده و حزب خود رفتند پس آنان را تا مدتى (كه زمانش معلوم نيست)، در گرداب جهلشان واگذار. (فَذَرْهُمْ فِى غَمْرَتِهِمْ حَتّى حِينٍ) «وَ لَا تَسْتَبْدِلْ بِي غَيْرِي»: يعنى خداوندا (با كوتاهى و كم‏كارى من در حفظ دينت و كوتاهى در انجام واجبات تو و ترك محرّماتت) ديگرى را بدل و جايگزين من در موقعيت ايمانى‏ام قرار نده. خداوند متعال به مسلمانان صدر اسلام تذكر داده كه جز در راه خداوند از مال خود نگذرند و بخل ورزند و از دين روى برگردانند كه غير از آنان را جايگزين آنان خواهد كرد و جايگزين‏ها همانند قبلى‏ها عمل نخواهند كرد. (مراجعه فرماييد: محمد/ 38.). در تفسير اين آيه آمده است، روزى اصحابْ خدمت پيامبر صلى الله عليه وآله رسيدند در حالى كه كنار اينان سلمان فارسى نشسته بود. يكى از اصحاب سؤال كرد: يا رسول اللّه منظور از اين آيه كدام قوم است؟ پيامبر صلى الله عليه وآله دست بر زانوى سلمان زده، فرمودند: اين شخص و قومش منظور آيه هستند. به خدايى كه جانم در دست اوست، اگر ايمان در كره ثريا باشد، اهل فارس آن را بدست خواهند آورد. (بحارالانوار 52 /22.). «لَا تُغَيِّر»: يعنى اسم مرا از ديوان اهل سعادت محو و نابود مساز كه در آن صورت در ديوان افراد شقى ثبت مى‏گردد و تغيير اسم حاصل مى‏شود و اسم من از افراد بهشتى تغيير كرده، در زمره اهل جهنم وارد مى‏گردد. «لَا تُبَدِّلْ»: يعنى خداوندا جسم مرا به آفات دنيوى و عذاب‏هاى آخرتى و به مسخ شدن در دنيا و آخرت (كه چهره غير انسان داخل محشر گردم ،) تبديل مفرما. ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
⏺ خدایا مرا در گرداب لحظه ای رها نکن!! 👌 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
🙏 خدایا مرا لحظه‏اى بخود وامگذار كه در طغيان و سركشى متحير و در گرداب جهل و نادانى، غافل باشم، و سرنوشت مرا پندى براى پندپذيرها و سرانجامى شوم براى عبرت پذيران و آزمايشى براى اهل نظر قرار مده و مرا در ميان آنانكه با آنها مكر مى‏كنى، مورد مكر قرار نده و بجاى من ديگرى را بر مگزين و اسم مرا در زمره‏ى بندگانت تغيير مده و جسم مرا مبدل مساز و مرا وسيله‏ ى استهزاء بندگانت و مورد تمسخر در آستانت قرار مده و چنانم كن كه تنها به دنبال رضايت تو و در انتقام از دشمنانت، تنها در خدمت تو باشم. 👌 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
پیغمبر اکرم(صل الله علیه و آله) : در اولین شب ، درهاى آسمان به ‌روی بندگان گشوده مى ‏‌شود و تا آخرین شب این ماه بسته نخواهد شد. 👈 با این اعمال به استقبال شب و روز اول ماه رمضان بروید ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین (ع ) پس از برای خود و اعتراف به گناه: 🔹و هَذَا مَقَامُ مَنِ اسْتَحْيَا لِنَفْسِهِ مِنْكَ، وَ سَخِطَ عَلَيْهَا، وَ رَضِىَ عَنْكَ، فَتَلَقَّاكَ بِنَفْسٍ خَاشِعَةٍ، وَ رَقَبَةٍ خَاضِعَةٍ، وَ ظَهْرٍ مُثْقَلٍ مِنَ الْخَطَايَا وَاقِفا بَيْنَ الرَّغْبَةِ إِلَيْكَ وَ الرَّهْبَةِ مِنْكَ🔹 🔸در اين مقام كسى ايستاده است، كه از تو شرمسار، و بر جان خويش ‍ خشمگين و از تو خشنود، با دلى شكسته، و گردنى فرو افكنده، پشتى از بار گناه سنگين، از يك سوى به تو اميدوار و از ديگر سوى از تو ترسان است🔸 🖊کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️توصیه های مرحوم به هنگام آغاز ماه مبارک رمضان 📜برای ورود به میهمانی الهی، رعایت چند نکته لازم و ضروری است: الف) خواندن نماز شکر شایسته است مسلمان به سبب نعمت هدایت و توفیق درک ماه رمضان با فراغت کامل، شکر الهی را به جا آورد. ب) توبه و استغفار پس از خواندن نماز شکر، به خاطر کوتاهی ها و ستم هایی که در حق نفس انجام داده، طلب عفو و گذشت کند. از سستی در اصلاح و پاکی قلب و کم کاری های اعضا و جوارح خود در عبادت و تأخیر توبه نیز بخشش بخواهد. ج) توسل به آستان پروردگار با نزدیک شدن ماه مبارک رمضان، شایسته است به کرم و رحمت الهی متوسل شود و از او درخواست کند تا هر آنچه او را در اجرای دستورهای الهی یاری می دهد، به او ببخشد. د) توسل به معصومین علیهم السلام مهم ترین مسئله ای که پوینده راه معرفت الله در شب اول ماه رمضان باید انجام دهد، توسل به ائمه معصومین علیهم السلام است. باید آبرو و عظمت آنان را در پیشگاه خداوند، شفیع قرار دهد تا آن بزرگان پذیرش اعمال او را در راستای خشنودی خداوند از پروردگار بخواهند. ه) پاک کردن اموال با پرداخت خمس از کارهای مهمی که پس از توبه و پاک کردن قلب و توسل به خدا و معصومین باید انجام دهد، این است که با پرداخت خمس، خوردنی ها، نوشیدنی ها، پوشاک و... را پاک کند. بهتر آن است که خمس اموالش را ابتدای ماه بدهد تا عبادت های او از راه حلال انجام پذیرد. 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ ✓ 1 🔸 رمضان مهمان بسیار عزیزی است؛ هر سال چند روز شمرده‌ای به نزد ما می‌آید و آن در بین ماه‌ها همانند یوسف در میان برادرانش می‌باشد. پس باید قدرش را بدانیم و آن‌چنان که شایسته‌ی آن است برایش آماده‌گیری نماییم. خداوند متعال می‌فرماید: ﴿وَلَوْ أَرَادُوا الْخُرُوجَ لأَعَدُّوا لَهُ عُدَّهً﴾ [توبه: ۴۶]؛ اگر می‌خواستند بیرون روند، توشه و ساز و برگ آن را آماده می‌کردند. این‌ها جرقه‌های نورانی‌ای جهت آماده‌گیری برای ماه مبارک رمضان هستند: ۱ـ شوق رمضان: در دل محبوب‌ترین فردت را تصور کن که یازده ماه از تو دور بوده است و به تو خبر رسیده که بعد از چند روز می‌آید، چه قدر مشتاق دیدارش هستی؟! ۲ـ اظهار شادمانی: خداوند متعال می‌فرماید: ﴿قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَلِکَ فَلْیَفْرَحُوا هُوَ خَیْرٌ مِمَّا یَجْمَعُونَ﴾ [یونس: ۵۸]؛ بگو: به فضل و رحمت خدا (به همین نه چیز دیگر) باید مردمان شادمان شوند؛ این بهتر از چیزهائی است که گرد می آورند. پس خوشحالی نسبت به طاعات و موسم‌های خیرات، فرعی از محبت خداوند متعال است؛ مردم نیک به فضل خدا نسبت به خود که عمرشان را طولانی کرد و آنان را به روزه‌ی رمضان و شب‌زنده‌داری‌هایش رساند، خوشحال هستند. ۳ـ دعا: سلف صالح با دعا به استقبال ماه مبارک رمضان می‌رفتند و چنین دعا می‌کردند: اللهم بلغنا رمضان، اللهم سلمنا رمضان وسلم رمضان لنا و تسلمه منا متقبلاً؛ خدایا ما را به رمضان برسان و ما را تا ماه رمضان سالم نگه‌دار و رمضان را به سلامت به ما برسان و آن را از ما قبول شده بپذیر. ۴ـ قلب‌ها در میان امید و یأس نسبت به وصول رمضان هستند: همگی مسافریم؛ بعضی در میان راه از سفر باز می‌مانند و بعضی به مقصد می‌رسند. آیا ما به ماه مبارک رمضان می‌رسیم یا عمرمان کوتاه می‌شود همان‌طوری که نسبت به برادران و خواهرانی که سال گذشته با ما روزه گرفتند و طناب عمرشان پاره شد و هرگز نمی‌توانند سال جاری را روزه بگیرند؟ ۵ـ عزم راستین: رمضان یک فرصت است و فرصت اگر از دست برود، گاهی موقع دوباره بر نمی‌گردد؛ پس عزمت را چنان راسخ کن که روزه‌ات با روزه‌های قبلی فرق داشته باشد و با خود بگو: اگر خدا در ماه رمضان به من فرصتی دوباره بخشید، روزه‌ی خداحافظی‌ام را خواهم گرفت. و به نفست بگو: خداوند ماه‌های رمضان زیادی را به من فرصت داد، اما از من خیر زیادی فوت شد، اگر سال جاری به من فرصت دهد، می‌بیند که من چه کار خواهم کرد. و به نفست بگو: امسال تو را به بارگاه پروردگارم عرضه خواهم کرد، آیا تو را قبول می‌کند و یا رد خواهی شد. صداقت، در عزم راستین است؛ خداوند متعال می‌فرماید: ﴿مِنْ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلاً﴾ [الأحزاب: ۲۳]؛ در میان مؤمنان مردانی هستند که با خدا در پیمانی که با او بسته‌اند، راست بوده‌اند. برخی پیمان خود را بسر برده‌اند و برخی نیز در انتظاراند. آنان هیچ گونه تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود نداده‌اند. 👈ادامه دارد .... ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ 2 🔸۶ـ توبه: چگونه در زمین شوره‌زار کشت می‌کنی، باید خاک دلت را قبل از فصل کاشت پاک کنی و آن را با آب توبه و تگرگ انابت و ژاله‌ی استغفار شستشو بدهی. اللهم اغسلنی بالماء والثلج والبرد؛ بار الها! مرا با آب و برف و ژاله بشوی. قلب‌ها محل نظر پروردگار نسبت به بنده هستند؛ آیا دوست داری که خدا به قلبت بنگرد و در آن آلودگی شرک، چرک گناه، پلیدی کینه، حسد، فریب و دیگر گناهان مهلک را ببیند؟! الله تعالى می‌فرماید: ﴿یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَهً نَصُوحاً عَسَى رَبُّکُمْ أَنْ یُکَفِّرَ عَنْکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ وَیُدْخِلَکُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الأَنْهَارُ یَوْمَ لا یُخْزِی اللَّهُ النَّبِیَّ وَالَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ نُورُهُمْ یَسْعَى بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَبِأَیْمَانِهِمْ یَقُولُونَ رَبَّنَا أَتْمِمْ لَنَا نُورَنَا وَاغْفِرْ لَنَا إِنَّکَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ﴾ [التحریم: ۸]؛ ای مؤمنان! به درگاه خدا برگردید و توبه‌ی خالصانه‌ای بکنید‌، شاید پروردگارتان گناهانتان را محو نماید و بزداید و شما را به باغ‌های بهشتی داخل گرداند که از زیر آن رودبارها روان است. این کار در روزی خواهد بود که خداوند پیغمبر و کسانی را که با او ایمان آورده اند، خوار و سبک نمی دارد. نور ایشان پیشاپیش و سوی راستشان در حرکت است؛ می گویند : پروردگارا ! نور ما را کامل گردان و ما را ببخشای، چرا که تو بر هر چیزی بس توانائی. ۷ـ علم قبل از عمل: چه‌قدر نیکی‌هایی بودند که از دست رفتند و چه‌قدر اعمالی بودند که به سبب نادانی برباد شدند! پس باید بنشینیم و قبل از روزه گرفتن، چیزی از فضایل، احکام و آداب روزه را فرا گیریم. رسول خدا صلی الله علیه وسلم می‌فرماید:«طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِیضَهٌ عَلَى کُلِّ مُسْلِمٍ» یاد گرفتن علم بر هر مسلمان فرض است. ۸ـ بالا بردن سطح آمادگی: کسی وارد معرکه می‌شود که امید پیروزی را دارد و کسی که برای آزمونی می‌رود که آرزوی موفقیت را در آن دارد، آن‌چنان آمادگی‌ای می‌گیرد که آرزوی پیروزی و قبولی را می‌کرد. ما به استقبال ماهی می‌رویم که در آن درجات بالا می‌روند و به ثواب نیکی‌ها افزوده و بدی‌ها زدوده می‌شوند و انسان‌ها از آتش جهنم رهایی می‌یابند. پس بر ما لازم است که آمادگی خود را نسبت به پایبندی بر نمازهای جماعت و پشت سر آن خواندن نمازهای سنت و نوافل، شب‌زنده‌داری، یاد خدا و دیگر طاعات بالا ببریم. ۹ـ در شعبان هم زیاد روزه بگیریم: روزه‌ی شعبان مانند سنت پیش از رمضان است و این روزه تمرینی برای نفس و دلیلی بر محبت و اشتیاق برای روزه است تا این‌که رمضان بیاد؛ در آن هنگام نفس از روزه گرفتن لذت می‌برد نه این‌که روزه‌ی رمضان برایش دردآور باشد. پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم در ماه شعبان زیاد روزه می‌گرفت، بلکه اکثر ماه شعبان را روزه بود همان‌طور که در حدیث اسامه بن زید آمده است که در این باره از پیامبر صلی الله علیه وسلم پرسید، آن حضرت صلی الله علیه وسلم جواب دادند: «ذٰلِکَ شَهْرٌ یَغْفُلُ النَّاسُ عَنْهُ بَیْنَ رَجَبٍ وَرَمَضَانَ وَهُوَ شَهْرٌ تُرْفَعُ فِیهِ الأَعْمَالُ إِلَى رَبِّ الْعَالَمِینَ فَأُحِبُّ أَنْ یُرْفَعَ عَمَلِی وَأَنَا صَائِمٌ» این ماهی است در میان رجب و رمضان که بسیاری از مردم از آن غافل‌اند و در این ماه، اعمال به سوی پروردگار جهانیان برده می‌شوند، پس من دوست دارم عملم در حالی به نزد پرودگارم برود که روزه باشم. ۱۰ـ رام کردن حواس: - زبانت مثل درنده است، اگر آن را رها کنی، تو را می‌درد؛ پس آن را با ذکر، استغفار و تلاوت قرآن رام کن و آن را از لغویات، غیبت، سخن‌چینی، مسخره و شوخی ناجایز باز دار. - چشمت را اگر حفاظت نکنی، خیانت می‌کند، پس نگاهت را پایین بگیر و از نگاه حرام به فیلم، تلویزیون، مجلات و در راه‌ها پرهیز کن. - شکمت را از حرام حفاظت کن و در خورد و نوشت به دنبال رزق حلال باش. - پاهایت را به رفتار متواضعانه عادت ده و در زمین با تکبر و غرور راه نرو و حذر کن از این‌که به محل‌های فساد بروی. بیش‌ترین گام‌هایت را به سوی مساجد و دروس علمی سوق بده. - سر را و آن‌چه در سر است و شکم و محتویاتش را حفاظت کن و مرگ و پوسیدگی را یاد کن. 👈ادامه دارد .... ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ 3 🔸۱۱ـ مشغله‌ات را کمتر کن: انسان در ماه رمضان کارهایی دارد که از آن‌ها بی‌نیاز نیست؛ مانند خرید احتیاجات منزل از آب، غذا و پوشاک، و این‌ها فرصت زیادی را از ما در ماه رمضان می‌گیرد و وقت گران‌بها و بی‌بدیل را ضایع می‌کنند. چه خوب است که هر یک از ما احتیاجات منزلی‌اش را ـ اگر می‌تواند ـ قبل از رمضان به وفور تهیه نماید تا در رمضان با فراغت قلب به عبادت بپردازد. چنین نباشد که یکی در حال نماز و دیگری مشغول به برنج و روغن باشد! و دیگری ساعاتی را در صف‌ها بگذراند! و این چنین وقت‌های گران‌بها به هدر برود که انسان در این معامله دچار چه ورشکستگی فاحشی می‌شود! ۱۲ـ اهدافت را تعیین و خط مشیت را مشخص کن: - در ماه رمضان چه اهدافی داری؟ “بخشش گناهانم ـ آزادی از آتش جهنم ـ دخول بهشت از دروازه‌ی ریان ـ …” - برای رسیدن به این اهداف، چه وسیله‌ای داری؟ برای تحقق هر هدف بزرگی، وسایلی لازم است؛ وسایل تو جهت تحقق اهدافت چیست؟ - آیا این اهداف و این وسایل را نوشته‌ای؟ - آیا خط مشی‌ای برای ماه رمضان وضع کرده‌ای؟ ۱۳ـ قضایی‌هایت را به جا بیاور، چرا که وقت تنگ است: آیا روزه‌ی قضایی از سال گذشته داری؟ اگر داری، عجله کن که وقت تنگ است؛ چرا که هر کس قضا را تا رمضان به تأخیر بیندازد، اگر معذور نباشد بر او قضا و فدیه [هر دو] لازم است. ۱۴ـ برای رمضانت ذخیره‌ای داشته باش: بعضی از مردم پول زیادی را جهت خرید غذاهای گران‌قیمت برای ماه رمضان ذخیره می‌کنند تا این‌که ماه رمضان را ماه خورد و نوش و برآوردن خواهش‌های نفسانی بگردانند و آن را ماه تبذیر و اسراف قرار دهند!! تو چنین مباش؛ ولی پولت را ذخیره کن تا آن را در ماه رمضان صدقه بدهی. «کَانَ رَسُولُ اللهِ -صلى الله علیه وسلم- أَجْوَدَ النَّاسِ، وَکَانَ أَجْوَدُ مَا یَکُونُ فِی رَمَضَانَ» پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم سخی‌ترین مردم بود و بیش‌ترین سخاوتش در ماه رمضان بود. - ذخیره‌ای داشته باش تا روزه‌داری را افطاری دهی تا ثواب دو رمضان به تو برسد یا دو روزه‌دار را افطاری بده تا ثواب سه رمضان به تو برسد و همین‌طور…. رسول الله صلى الله علیه وسلم فرمودند: «مَنْ فَطَّرَ صَائِمًا کَانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِهِ غَیْرَ أَنَّهُ لا یَنْقُصُ مِنْ أَجْرِ الصَّائِمِ شَیْئًا» هر کس روزه‌داری را افطاری دهد به او ثواب همان روزه‌دار می‌رسد، البته از ثواب‌های آن روزه‌دار چیزی کم نمی‌شود. ۱۵ـ تو مسافری، توشه‌ات کجاست؟ از هم اکنون توشه‌ی روزه‌دار را آماده کن و در آن بگذار: (۱) مصحف قرآن کریم؛ زیرا ماه رمضان، ماه قرآن است، پس باید در آن حفظ‌هایت را ورد کنی، به صورت قرائت ورد داشته باشی، در آن تدبر نمایی. مصحف در مسجد، خانه، محل کار و رفت و آمدت همراه تو باشد. (۲) مسواک؛ مسواک پاکی دهان و سبب رضایت پروردگار است؛ تو قبل از وضو، وقت نماز، وقت تلاوت قرآن، هنگام بیداری از خواب و نزد اجتماع با برادران ایمانی به آن نیاز داری و در ماه رمضان چه قبل از زوال و چه بعد از زوال استفاده از مسواک اشکالی ندارد. (۳) عطر؛ همانا عطر به بدن نشاط می‌دهد و ملاقات‌ها را بهتر و دوستان را خوش‌حال می‌گرداند. از دنیای ما خوش‌بویی و زنان محبوب پیامبر صلی الله علیه وسلم بودند. (۴) خرما؛ زیرا افطار باید با خرمای تازه و یا خشک و به صورت وتر باشد، اگر کسی نیافت، با آب افطار نماید. حضرت انس بن مالک رضی الله عنه می‌گوید: «کَانَ النَّبِیُّ صلى الله علیه وسلم یُفْطِرُ عَلَى رُطَبَاتٍ قَبْلَ أَنْ یُصَلیَ فَإِنْ لَمْ تَکُنْ رُطَبَاتٌ فَتَمَرَاتٌ فَإِنْ لَمْ یَکُنْ تَمَرَاتٌ حَسَا حَسَوَاتٍ مِنْ مَاءٍ» پیامبر صلی الله علیه وسلم قبل از این‌که به نماز برخیزد، با چند عدد خرما افطار می‌کرد و اگر خرما نبود، چند جرعه آب می‌نوشید. اللهم بلّغنا رمضان؛ خدایا! ما را به ماه رمضان برسان. ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی انفاق مالی در حال حیات قَالَ (علیه السلام): يَا ابْنَ آدَمَ، كُنْ وَصِيَّ نَفْسِكَ فِي مَالِكَ، وَ اعْمَلْ فِيهِ مَا تُؤْثِرُ أَنْ يُعْمَلَ [يَعْمَلَ] فِيهِ مِنْ بَعْدِكَ [مَنْ بَعْدَكَ]. امام علی که درود خدا بر او باد در تلاش در انفاقهاى اقتصادى فرموذند : اى فرزند آدم خودت وصىّ مال خويش باش، امروز به گونه اى عمل كن كه دوست دارى پس از مرگت عمل كنند. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
◀️ وصى خويشتن باش: 📜 امام عليه السلام در اين كلام نورانى به نكته مهمى اشاره كرده مى‌فرمايد: «اى فرزند آدم! تو خود وصى خويشتن در اموال خود باش و (امروز) به‌گونه‌اى در آن عمل كن كه مى‌خواهى پس از تو (مطابق وصيتت) عمل كنند»؛ (يَابْنَ آدَمَ، كُنْ وَصِيَّ نَفْسِکَ فِي مَالِکَ، وَآعْمَلْ فِيهِ مَا تُؤْثِرُ اَنْ يُعْمَلَ فِيهِ مِنْ بَعْدِکَ). بسيارى از مردم باايمان علاقه‌مند هستند كه بخشى از اموالشان پس از آن‌ها در راه خيرات مصرف شود و اسلام نيز به وصيت براى كارهاى خير تشويق كرده وآن را به يك‌سوم مال محدود نموده تا ورثه نيز بهره‌مند شوند. قرآن مجيد مى‌گويد: «(كُتِبَ عَلَيْكُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ إِنْ تَرَکَ خَيْرآ الْوَصِيَّةُ لِلْوَالِدَيْنِ وَالاَْقْرَبِينَ بِالْمَعْرُوفِ حَقّآ عَلَى الْمُتَّقِينَ)؛ بر شما نوشته شده: هنگامى كه يكى از شما را مرگ فرا رسد، اگر چيز خوبى (مالى) از خود به جاى گذاشته، براى پدر ومادر و نزديكان، به‌طور شايسته وصيت كند! اين حقّى است بر پرهيزكاران!». مؤمنان براى اين كار سعى مى‌كنند وصى يا اوصياى مطمئنى انتخاب كنند تا حتمآ كارهاى خير انجام گيرد. ولى بسيار ديده شده است كه يا وصى عمل به وصيت نمى‌كند يا ورثه مانع مى‌شوند و سعى دارند ثلث را به نفع خود مصادره كنند. حتى در بعضى از افراد متدين ديده مى‌شود كه مى‌خواهند براى مصرف ثلث به نفع خودشان وجهى شرعى بيابند. اگر انسان خودش وصى خويشتن باشد و آنچه را پس از خود مايل است در راه خير صرف شود شخصآ اقدام كند بهتر است، همان‌گونه كه بعضى از افراد باايمان را در عصر خود مى‌بينيم كه ثلث مال خويش را در زمان حيات خود جدا كرده و در كارهاى خير به خصوص كارهايى كه باقى و برقرار مى‌ماند؛ مانند احداث بيمارستان، مسجد، مدرسه، بانك‌هاى قرض الحسنه، نشر آثار دينى وامثال آن صرف مى‌كنند. اين‌ها از همه موفق‌ترند، زيرا هيچ‌كس به‌اندازه خود انسان براى خويش دلسوزى نمى‌كند. افزون بر اين، آنچه را انسان با دست خود در راه خدا مى‌دهد بسيار با ارزش‌تر است از آنچه ديگران پس از او مى‌دهند، چون در حال حيات علاقه‌مند به اموال خويش است و دل كندن و صرف آن در كارهاى خير نياز به ايمانى قوى دارد. حديث معروفى است كه مى‌گويد: شخصى وصيت كرده بود كه انبار خرمايى را پس از او در راه خدا انفاق كنند. پيغمبر اكرم صلي الله غليه وآله اين كار را انجام داد. در آخر، يك عدد خرما ته انبار افتاده بود. آن را به دست گرفت و فرمود: اگر خود با دست خويش اين دانه خرما را در راه خدا داده بود از تمام آنچه من بعد از او انفاق كردم بهتر بود. چنان‌كه اشاره كرديم امام صادق عليه السلام همين معنا را با اضافات ديگرى به كسى كه از او تقاضاى وصيت و اندرزى كرد بيان نمود و فرمود: «أَعِدَّ جَهَازَکَ وَقَدِّمْ زَادَکَ وَكُنْ وَصِيَّ نَفْسِکَ وَلا تَقُلْ لِغَيْرِکَ يَبْعَثُ إِلَيْکَ بِمَا يُصْلِحُکَ؛ وسيله سفر (آخرت) خود را آماده ساز و زاد و توشه اين سفر طولانى را فراهم كن و وصى خويشتن باش و به ديگرى نده كه آنچه را مفيد براى توست به سوى تو بفرستد (چه بسا اين كار را نخواهد كرد و تو محروم خواهى شد)». شاعر عرب نيز مى‌گويد: تَمَتَّعْ إنَّما الدُّنْيا مَتاعٌ وَإِنَّ دَوامَها لا يُسْتَطاعُ وَقَدِّمْ ما مَلَكْتَ وَأنْتَ حَىٌّ أميرٌ فيهِ مُتَّبَعٌ مُطاعٌ وَلا يَغْرُرْکَ مَنْ تُوصي إِلَيْهِ مَصيرُ وَصيَّةِ الْمَرْءِ ضِياعٌ از دنيا بهره گير كه دنيا متاعى بيش نيست و دوامش امكان‌پذير نمى‌باشد. آنچه را در اختيار دارى از پيش بفرست در حالى كه زنده‌اى و در آن امير ومطاعى. به كسى كه وصيت مى‌كنى دل‌بسته مباش، زيرا سرنوشت بسيارى از وصيت‌ها نابودى است شاعر فارسى نيز مى‌گويد: برگ عيشى به گور خويش فرست كس نيارد ز پس تو پيش فرست 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره وَقَالُواْ كُونُواْ هُوداً أَوْ نَصَرَى‏ تَهْتَدُواْ قُلْ بَلْ مِلَّةَ إِبْرَهِيمَ حَنِيفاً وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ‏ (اهل كتاب) گفتند: یهودى یا مسیحى شوید تا هدایت یابید، بگو: (چنین نیست،) بلكه (پیروى از) آئین حقگراى ابراهیم (مایه هدایت است، زیرا) او از مشركان نبود ⏺ انحصار طلبى بى‌جا، ممنوع است. یهود و نصارى بدون داشتن دلیل، هركدام هدایت را تنها در آئین خود مى‌دانند. «كونوا هوداً او نصارى تهتدوا» ⏺ نام وعنوان مهم نیست، ایمان وعمل اهمیّت دارد. یهودى یا نصرانى یك لقب بیش نیست، آنچه ارزشمند است، توحید ویكتاپرستى است. «بل ملة ابراهیم حنیفاً» ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
⏺ چیزی نمانده که ایام دوری معشوق به پایان برسد. من از بلندیهای قرقگاه محبوب، قبّه ها و تحدّب خیمه‌ها را مشاهده می کنم. صدای پای از فاصله ای بسیار نزدیک می آید ... ✳️ اتت روائح رند الحمی و زاد غرامی فدای خاک در دوست باد جان گرامی پیام دوست شنیدن سعادت است و سلامت من المبلغ عنی الی سعاد سلامی بیا به شام غریبان و آب دیده من بین به سان باده صافی در آبگینه شامی اذا تغرد عن ذی الاراک طائر خیر فلا تفرد عن روضها انین حمامی بسی نماند که روز فراق یار سر آید رایت من هضبات الحمی قباب خیام خوشا دمی که درآیی و گویمت به سلامت قدمت خیر قدوم نزلت خیر مقام بعدت منک و قد صرت ذائبا کهلال اگر چه روی چو ماهت ندیده‌ام به تمامی و ان دعیت بخلد و صرت ناقض عهد فما تطیب نفسی و ما استطاب منامی امید هست که زودت به بخت نیک ببینم تو شاد گشته به فرماندهی و من به غلامی چو سلک در خوشاب است شعر نغز تو که گاه لطف سبق می‌برد ز نظم نظامی 🔅 برنامه ی روزانه ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
استاد حسین بر دعای دعای (علیه السلام ) " هنگام فرارسیدن ماه " ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
«12» اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِحَقِّ هَذَا الشَّهْرِ وَ بِحَقِّ مَنْ تَعَبَّدَ لَكَ فِيهِ مِنِ ابْتِدَائِهِ إِلَى وَقْتِ فَنَائِهِ مِنْ مَلَكٍ قَرَّبْتَهُ أَوْ نَبِىٍّ أَرْسَلْتَهُ أَوْ عَبْدٍ صَالِحٍ اخْتَصَصْتَهُ أَنْ تُصَلِّىَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَهِّلْنَا فِيهِ لِمَا وَعَدْتَ أَوْلِيَاءَكَ مِنْ كَرَامَتِكَ وَ أَوْجِبْ لَنَا فِيهِ مَا أَوْجَبْتَ لِأَهْلِ الْمُبَالَغَةِ فِى طَاعَتِكَ وَ اجْعَلْنَا فِي نَظْمِ مَنِ اسْتَحَقَّ الرَّفِيعَ الْأَعْلَى بِرَحْمَتِكَ‏ خدايا! به حق اين ماه و به حق كسى كه از آغاز تا پايانش تو را بندگى كرده، از فرشته‏اى كه او را مقرّب خود كردى، يا پيامبرى كه براى هدايت مردم فرستادى، يا بنده شايسته‏اى كه به كرامت خود اختصاص دادى، از تو مى‏خواهم كه بر محمد و آلش درود فرستى، و ما را در اين ماه شايسته كرامتى كه به اوليايت وعده دادى گردان، و آنچه براى اهل كوشش در بندگيت قرار دادى براى ما قرار ده، و ما را در زمره كسانى كه به رحمتت، شايستگى رسيدن به برترين مرتبه را يافتند، درآر. 👈 استاد حسین در شرح خود ذیل این عبارت توضیحی نداده اند. دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
«13» اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ جَنِّبْنَا الْإِلْحَادَ فِى تَوْحِيدِكَ وَ الْتَّقْصِيرَ فِي تَمْجِيدِكَ وَ الشَّكَّ فِي دِينِكَ وَ الْعَمَى عَنْ سَبِيلِكَ وَ الْإِغْفَالَ لِحُرْمَتِكَ وَ الانْخِدَاعَ لِعَدُوِّكَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ‏ خدايا! بر محمد و آلش درود فرست و ما را از انحراف در توحيدت، و كوتاهى در ستايشت، و ترديد در دينت، و كورى از راهت، و بى‏احترامى به حرمتت، و گول خوردن از دشمنت، شيطان رانده شده، بر كنار كن. دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
1 ‏🔴 پناه بردن به خدا از انحراف و شك در دين‏ ⏺ كفران نعمت تنها به ناسپاسى از خداوند نيست، بلكه هر گونه بهره‏گيرى انحرافى و غلط از نعمت‏هاى خداوند، حق نعمت را از بين مى‏برد. و اصل كفران نعمت همين است. اصل توحيد، دين، هدايت، رسالت، راه مستقيم، نظام هستى و ... از نعمت‏ها و بركات خدادادى است كه حق تعالى بر روى آنها سرمايه گذارى كرده است. و امانت‏هاى بزرگى چون عقل، فطرت، اراده، هدايت، پيامبران و ائمه اطهار عليهم السلام به عنوان امتياز، تنها به انسان بخشيده است. إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّموَ تِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَن يَحْمِلْنَهَا يقيناً ما امانت را [كه تكاليف شرعيه سعادت بخش است‏] بر آسمان‏ها و زمين و كوه‏ها عرضه كرديم و آنها از به عهده گرفتنش [به سبب اينكه استعدادش را نداشتند] امتناع ورزيدند و از آن ترسيدند، و انسان آن را پذيرفت بى‏ترديد او [به علت ادا نكردن امانت‏] بسيار ستمكار، و [نسبت به فرجام خيانت در امانت‏] بسيار نادان است. در زيارت جامعه كبيره خطاب به اهل بيت عليهم السلام چنين مى‏خوانيم: أَنْتُمْ السَّبِيلُ الْأَعْظَمُ وَ الصِّراطُ الْأَقْوَمُ وَ شُهَداءُ دارِ الْفَناءِ وَ شُفَعاءُ دارِ الْبَقاءِ وَ الرَّحْمَةُ الْمَوْصُولَةُ وَ الْآيَةُ الْمَخْزُونَةُ وَ الْأَمانَةُ الْمَحْفُوظَةُ. شماييد راه راست‏تر و گواهان خانه فنا و شفيعان خانه بقا، و رحمت پيوسته و نشانه انباشته و امانت نگاه داشته. در اينجا بين حمل و تحميل فرق اساسى است و انسان امانت الهى را با اختيار پذيرفت و آن را برداشت هر چند او در امانتدارى بس ستمگر و نابخردانه رفتار مى‏كند. آيه فوق واقعيت‏هايى را در مورد انسان بيان مى‏كند كه هنوز عقل بشر به آن نرسيده است. امّا آنچه از ظاهر آيه فهميده مى‏شود اين است كه: خداوند ويژگى‏هاى بسيارى به بشر داده كه هيچ يك از موجودات در آسمان و زمين آن را ندارند و اين امتيازات امانت الهى است و براى انسان مسئوليت‏آور است. امّا بسيارى از انسان‏ها در اين‏ امانت خيانت كرده و از آن، در مسير خلافِ اراده خداوند، بهره مى‏برند. عقل و اراده آدمى كه بايد در مسير شناخت حق و انتخاب آن به كار رود تا مايه رشد و كمال بشر شود، در راه‏هاى باطل به كار گرفته شده و به گسترش ظلم و فساد انجاميده است. در حديث آمده است: هنگامى كه وقت نماز فرا مى‏رسيد، حضرت على عليه السلام لرزه بر اندام و هراسان و رنگ به رنگ مى‏شد. به حضرت گفته شد: يا اميرالمؤمنين! چه شده است؟ مى‏فرمود: وقت نماز آمده، نماز همان امانت الهى است كه كوه‏ها و آسمان‏ها از تحمّل آن سرباز زدند. «1» امير المؤمنين على بن ابى طالب عليه السلام در اين زمينه فرموده است: ثُمَّ اداءُ الْأَمانَةِ، فَقَدْ خابَ مَنْ لَيْسَ مِنْ أَهْلِها. انَّها عُرِضَتْ عَلَى السَّمواتِ الْمَبْنِيَّةِ وَ الْأَرَضينَ الْمَدْحُوَّةِ وَ الْجِبالَ ذاتِ الطُّولِ الْمَنْصُوبَةِ، فَلا أَطْوَلَ وَ لا أَعْرَضَ وَ لا أَعْلى‏ وَ لا أَعْظَمَ مِنْها، وَ لَوِ امْتَنَعَ شَىْ‏ءٌ بِطُولٍ اوْ عَرْضٍ اوْ قُوَّةٍ اوْ عِزٍّ لَامْتَنَعْنَ وَ لكِنْ أَشْفَقْنَ مِنَ الْعُقُوبَةِ وَ عَقَلْنَ ما جَهِلَ مَنْ هُوَ أَضْعَفُ مِنْهُنَّ وَ هُوَ الْانْسان‏ انَّهُ كانَ ظَلُوماً جَهُولًاسپس اداى امانت است، آن كه امين نيست زيانكار است. امانت بر آسمان‏هاى برافراشته، و زمين‏هاى گسترده، و كوه‏هاى بلند و استوار عرضه شد، در حالى كه درازتر و پهن‏تر و بلندتر و بزرگتر از آنها نبود، و اگر چيزى به خاطر طول و عرض و يا قدرت و عزّت از قبول امانت امتناع مى‏ورزيد هر آينه آسمان و زمين و كوه بود، امّا از عقوبت ترسيدند، و آنچه را كه موجود ضعيف‏ترى چون انسان به آن نادان بود درك كردند «انسان ستمكار و نادان است». توحيد تنها صراط مستقيمى است كه با مقام و مراتب خود، جامعه انسانى را به معدن عظمت و نور مى‏رساند و انحراف از آن، سقوط به وادى تنگ و تاريك شرك را در پى دارد. بعضى از مشركان از ابتدا بر شرك و الحاد بودند و برخى موحّدانى بوده‏اند كه به مرور زمان با فاصله گرفتن از معارف توحيدى به وادى هولناك شرك گرفتار شده‏اند، مانند اهل كتاب كه در ابتدا داراى پيامبر و كتاب آسمانى و دين توحيد بودند و به مرور زمان از مشركان، تأثيرپذير شدند. در قرآن كريم به گروه‏هايى از مشركان اشاره نموده كه از آنان دهريه (مادى‏گرايان)، بت پرستان، دوگانه پرستان، اهل كتاب (نصارى‏ و يهود) و ... هستند و اكنون شاخه‏اى از آنها باقى است. 👈 ادامه دارد ... تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏ 11 ، ص: 296 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
2 و الحاد در نفس‏ 1 ‏⏺ شناخت ريشه‏هاى و الحاد به درون نفس آدمى باز مى‏گردد. در آيات و روايات ما ريشه بيمارى‏هاى الحادى كه براى نفس انسان برشمرده‏اند عبارتند از: 1- هواپرستى: انسان هوا مدار مى‏خواهد كه راه او براى عصيان باز باشد تا هر چه نفس أمّاره خواست همان را عمل كند و چون ايمان و اعتقاد به معاد مانع رهايى و بى‏بندوبارى است؛ اصل ايمان و قيامت را انكار مى‏كند. 2- جهالت: جهل مهمترين عامل شرك است و زمينه ساز شرك در طول تاريخ بوده است. قرآن كريم جهالت را ريشه عناد و لجاجت و استهزاى مشركان و كافران با موحّدان مى‏داند و خطر جاهل مدرن، بيشتر از نادان باديه نشين است؛ زيرا او با ابزار و دانش نو جنگ‏افروزى مى‏كند و جهانى را با هواى نفس خود به آتش مى‏كشد. 3- حس گرايى: انس بشر با عالم طبيعت در همان شناخت حسّى و ظاهرى او خلاصه مى‏شود و بينش او از هستى، و آفرينش در حدّ ماديات و امور جسمى و جنسى است. بت پرستان كه گرفتار محسوسات هستند؛ خداى خود را از سنگ و چوب مى‏سازند تا معبودى را پرستش كنند. تا جايى كه از حضرت موسى عليه السلام خواستند كه خداوند را آشكارا نشان دهد و اين ديدگاه ظاهرى بشر است. 4- تنوّع موجودات و گوناگونى حوادث: از سرچشمه‏هاى شرك، دوگانه پرستى يا چندگانه پرستى به خاطر كثرت موجودات و حوادث روزگار است. اعتقاد به خير و شر و حادثه‏هاى زشت و زيبا گروهى را وادار مى‏سازد كه براى هر يك مبدأ جداگانه بسازد. رواج خدايان دروغين براى باد، باران، نور، عشق و ... از اين باب است. 5- تقليد كوركورانه: قبول و پذيرش گفتار و روش ديگرى بدون دليل و استدلال به ويژه در مسائل اساسى دين كه با مبدأ و معاد و نبوّت و رسالت سر و كار دارد، سبب پيدايش مذاهب و تعصّبات قومى و قبيله‏اى و عرفان‏هاى دروغين در جوامع مى‏شود و بر اين اساس اصل دين و سنّت به زير سؤال مى‏رود و پرستى و بدعت گذارى در جامعه شيوع پيدا مى‏كند. 6- زمامداران زر و زور: سرمايه داران و عالمان فاسد از عوامل مهمّ بروز و اشاعه شرك در بين مردم بوده‏اند. پول داران با تطميع مردم و رواج خرافه و تبليغات نو، به آرزوهاى دنيايى خود مى‏رسند و انديشمندان باطل؛ بت پرستى را از سنّت و روش گذشتگان مى‏دانستند و براى حفظ آثار و الحاد مى‏كوشيدند و پرستش الهه ساختگى را وسيله شفاعت و محبوبيّت، نزد خداوند معرفى مى‏نمودند. 7- شخصيّت پرستى: سطحى نگرى و ساده بينى بشر زمينه گرايش به شخصيّت‏هاى توهّمى و خيالى شده است. در جاهليّت قرن اخير توده‏اى از مردم به افرادى ممتاز مانند: هنرمندان، ورزشكاران، ثروتمندان و ... اشتياق پيدا كرده‏اند و كمتر به ملاك‏هاى الگوى سالم و مقدّس توجّه مى‏كنند. اين معضل همگانى، موجب شهرت شرك و نفاق در رفتار و گفتار مردم گرديده است. 👈 ادامه دارد ... تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏ 11 ، ص: 299 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
3 و الحاد در نفس‏ 2 ‏8- منفعت پندارى: گروه دنياطلب به دنبال منافع مادّى و انتفاعى خود هستند. بت پرستان با رواج پرستش بتان كاسبى مى‏كردند و در وقت بروز مشكلات و كمبودها، بت ها را وسيله شفاعت و عزّت قرار داده؛ و با تشويق به دريافت هدايا و نذورات و خيرات و ماليات و ... به عنوان حق و سرانه حكومت؛ اداره دين مردم را به عهده مى‏گرفتند. 9- تعصّب و لجاجت: لجاجت مرضى است كه اگر كسى گرفتار آن شود هيچ استدلال منطقى را نمى‏پذيرد و در نتيجه دچار انحطاط و عذاب وجدان مى‏شود. آن كه با اتمام حجّت با علم و عمد، توحيد را انكار مى‏كند و مظاهر شرك را ترويج مى‏دهد، چنين موجودى در هيچ شرايطى در راه هدايت الهى قرار نمى‏گيرد و زمينه كفر و فساد در زمين را هم فراهم مى‏كند. درخواست معجزه و شفا از پيامبران و اعطاى هديه و رشوه به آنان از سوى مشركان و كفّار به خاطر همين سودجويى و لجبازى بوده است و هرگز در پى حق شناسى نبوده‏اند. از اين رو جدال حق و باطل و انتقام شديد آنان، نشانه شرك و كفر باطنى آنان بوده است. پيامدهاى ‏ آثار شوم شرك و الحاد در زندگى فردى و اجتماعى، علمى و عملى و دنيوى و اخروى بشر بسيار است مانند: 1- محروم شدن از معارف الهى‏ 2- تفرقه و جنگ و جدال‏ 3- محروميّت از مغفرت و فيض الهى‏ 4- مذمّت و خوارى در دنيا 5- عذاب جهنّم جاودانه. 👈 ادامه دارد ... تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏ 11 ، ص: 302 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
4 حقيقت خسارت و ضرر ‏⏺ پروردگار حكيم، قرآن را، درمان همه دردهاى معنوى بشر و شفاى سينه‏هاى انسان مى‏داند و مى‏فرمايد: وَ نُنَزّلُ مِنَ الْقُرْءَانِ مَا هُوَ شِفَآءٌ وَ رَحْمَةٌ لّلْمُؤْمِنِينَ وَ لَايَزِيدُ الظلِمِينَ إِلَّا خَسَارًا و ما از قرآن آنچه را براى مؤمنان مايه درمان ورحمت است، نازل مى‏كنيم وستمكاران را جز خسارت نمى‏افزايد. با آنكه قرآن براى همه است، ولى تنها كسانى از اين نور بهره مى‏برند كه پنجره روح خود را به سوى آن باز كنند و لجاجت و دشمنى را كنار گذاشته، با روحى سالم به استقبال قرآن روند. پس بيمار دلان را غير از خسارت نمى‏افزايد، مانند باران كه وقتى بر مردارى ببارد، بوى تعفّن برخيزد هر چند باران زلال و پاك است. استدلال قرآن، ركود فكرى را شفا مى‏دهد؛ موعظه قرآن، قساوت را درمان‏ مى‏كند؛ تاريخ قرآن، تحيّر را برطرف مى‏سازد؛ زيبايى آهنگ و فصاحتش، روح فرارى را جذب مى‏كند؛ قوانين و احكامش، عادات خرافى را ريشه كن مى‏كند؛ تلاوت و تدبّر در آن، بيمارى غفلت را شفا مى‏بخشد؛ تبرّك به آن، امراض جسمى را شفا مى‏دهد و رهنمودهاى آن تاريكى‏ها را روشن مى‏كند. چون كافران به امر و نهى قرآن و مواعظ آن عمل نمى‏كنند با نزول هر دستور، جرمشان بيشتر و خسارتشان افزونتر مى‏شود. تفاوت خسارت با ضرر در اين است كه در ضرر تنها سود و بهره از بين مى‏رود ولى در خسارت سرمايه و سود و پاداش همه نابود مى‏شود، مانند يخ فروشى كه سرمايه‏اش يخ است و با گرماى آفتاب، اصل و سود مال او آب مى‏شود. بنابراين قرآن سرمايه‏اى عظيم از جانب خداست كه آفريننده بشر و فطرت اوست. قوانين آن نيز مطابق با فطرت و نجات دهنده و رحمت براى مؤمنان است؛ امّا كافران و مشركان با كفر و الحاد خود هدف از آفرينش و آفريدگار را به طور كلّى انكار مى‏كنند و اصل فطرت و بهره سعادت و بهشت را يكباره به باد فنا مى‏دهند. حضرت على عليه السلام در فضل قرآن چنين مى‏فرمايد: فَانَّ فيهِ شِفاءً مِنْ اكْبَرِ الدّاءِ وَ هُوَ الْكُفْرُ وَ النِّفاقُ وَ الْغَىُّ وَ الضَّلالُ فَاسْالُوا اللَّهَ بِهِ وَ تَوَجَّهُوا الَيْهِ بِحُبِّهِ، وَ لاتَسْأَلُوا بِهِ خَلْقَهُ، أَنَّهُ ما تَوَجَّهَ الْعِبادُ الَى اللَّهِ بِمِثْلِهِ. شفاى از بزرگترين بيمارى‏ها كه كفر و نفاق و تباهى و ضلالت مى‏باشد در قرآن است. پس به وسيله قرآن از خدا بخواهيد، و با عشق به قرآن به خدا توجه كنيد، و به وسيله آن از مردم چيزى مخواهيد، به طور يقين، بندگان خدا در اين دنيا با وسيله‏اى مانند قرآن به خداوند توجّه نكرده‏اند. 👈 ادامه دارد ... تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏ 11 ، ص: 302 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
‏🔴 بارخداوندا، درود فرست بر محمد و آلش، و ما را از انحراف در توحيدت، و تقصير و كوتاهى در تمجيدت، و در دينت، و كورى در يافتن راهت، و غفلت ورزيدن در پاس داشت حرمتت و فريب خوردن از دشمنت «شيطان رجيم» دور فرما. 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2