eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.6هزار عکس
2.4هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) در پناه بردن به خدا : ﴿9﴾ وَ نَعُوذُ بِكَ مِنَ الْحَسْرَةِ الْعُظْمَى ، وَ الْمُصِيبَةِ الْكُبْرَى ، وَ أَشْقَى الشَّقَاءِ ، وَ سُوءِ الْمَآبِ ، وَ حِرْمَانِ الثَّوَابِ ، وَ حُلُولِ الْعِقَابِ و به تو پناه می‌آوریم از حسرت عظیم ‌تر و بلای بزرگ ‌تر و بدترین بدبختی و بدی بازگشت و محرومیت از ثواب و فرود آمدن کیفر. 🙏 کانال انس با 🆔 @sahife2
41 ‏ 1 ✳️ شدت و و بزرگى نامحدود آن در ذات عمل سبب دخول در آتش است. امام على عليه السلام فرمود: وارِدُ النَّارِ مُؤبَّدُ الشَّقاءِ. آن كه به دوزخ درآيد براى هميشه بدبخت است. اعطاى آرامش و امنيت از سوى حق تعالى در قيامت، تنها در گرو ايمنى از شر نفس و ايمنى ديگران از شر نفس او در دنياست. كسى كه از شرارت نفس اماره خود در امان نيست و ديگران از بازى‏هاى نفسانى او امنيت ندارند هرگز در روز معاد به نجات دست نمى‏يابد. امروز روز عمل و شتاب در گردآورى گنجينه‏هاى ثواب و خير است. امروز مى‏توان به در خانه خدا رفت و براى آينده خود محصولى كاشت تا در روز جزا حرمان درو نكنى و حسرت نخورى. چه بسيار حضرت حق تعالى هشدار داد و فرمود: فَأَنذَرْتُكُمْ نَارًا تَلَظَّى‏* لَايَصْلهَآ إِلَّا الْأَشْقَى* الَّذِى كَذَّبَ وَ تَوَلَّى‏» «لیل 14» پس شما را از آتشى كه زبانه مى‏كشد بيم مى‏دهم.* [كه‏] جز ‏ ترين مردم در آن در نيايند.* همان كه [دين را] تكذيب كرد و از آن روى گردانيد. شقاوت به معناى فراهم آوردن اسباب كيفر و مجازات و بلاست و شقاوتمندان در دل دوزخ و انواع عذاب‏ها گرفتارند كه نتيجه اعمال و گفتار و نيّات انسان در دنياست. اين سرانجام شوم و تاريكى مطلق و سوزناك بازتاب عملكرد آدمى در زندگى است كه به دست خود آتش ساخته است. آن‏گاه خداوند مى‏فرمايد: فَأَمَّا الَّذِينَ شَقُواْ فَفِى النَّارِ لَهُمْ فِيهَا زَفِيرٌ وَ شَهِيقٌ» «هود 106 » اما تيره‏بختان [كه خود سبب تيره‏بختى خود بوده‏اند] در آتش‏اند، براى آنان در آن جا ناله‏هاى حسرت‏بار و عربده و فرياد است. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏6، ص: 209 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
41 ‏ 2 ✳️ در آتش بودن از همين دنياست ولى پرده خاكى بر آن كشيده شده، آدميان در خير و شر آزاد باشند و آب زندگى در جريان باشد. پيامبر خدا صلى الله عليه و آله مى‏فرمايد: مؤمن پيوسته از بدفرجامى هراسان است و تا زمان جان كندن و ظاهر شدن ملك الموت؛ يقين ندارد كه به رضوان و خشنودى الهى خواهد رسيد!؟ مولا على عليه السلام مى‏فرمايد: إِنَّ حَقِيقَةَ السَّعادَةِ أَنْ يُخْتَمَ لِلْمَرْءِ عَمَلُهُ بِالسَّعادَةِ وَ إِنَّ حَقيقَةَ الشَّقاءِ أَنْ يُخْتَمَ لِلْمَرْءِ عَمَلُهُ بِالشَّقاءِ. خوشبختى حقيقى آن است كه كار انسان به خوشبختى ختم شود و واقعى آن است كه فرجام كارش با بدبختى همراه شود. از حضرت على عليه السلام پرسيدند: اىُّ الْخَلْقِ أَشْقى‏؟ قالَ مَنْ باعَ دِينَهُ بِدُنْيا غَيْرِهِ كدام مردم ‏ترند؟ فرمود: آن كه دينش را به دنياى ديگرى بفروشد. دين فروشى از آن دسته خسارت‏هاى بزرگى است كه عاقبت انسان را به شر سوق مى‏دهد و انسان را رسواى آخرت مى‏سازد. و برخى هم دنيا را به خاطر پستى آن رها مى‏كنند پس از ارزش‏هاى دنياى خوب دورى مى‏كنند و آنها هم ضرر مى‏بينند. از اميرالمؤمنين عليه السلام پرسيدند: بدبخت بزرگ كيست؟ فرمود: بدبخت كسى است كه دنيا را به خاطر دنيا رها نمايد و بدين سبب دنيا را از دست دهد و آخرت را زيان كند. پس حضرت خطاب به قاضى شريح بن حارث _ ._ فرمود: فَانْظُر يا شُرَيْحُ لا تَكُونُ ابْتَعْتَ هذِهِ الَّدارَ مِنْ غَيْرِ مالِكَ اوْ نَقَدْتَ الثَّمَنَ مِنْ غَيرِ حَلالِكَ، فَاذا أَنْتَ قَدْ خَسِرْتَ دارَ الدُّنيا وَ دارَ الآخِرَةِ. اى شريح، مواظب باش كه اين خانه را از غير مال خود نخريده، يا قيمت آن را از غير مال حلال نداده باشى كه در اين صورت دچار خسارت دنيا و آخرت شده‏اى. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏6، ص: 209 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
41 ‏ 3 ✳️ در بررسى روايات معصومين عليهم السلام سخت‏ترين عذاب‏ها و جاودانگى آنها در قيامت براى افراد خاصى دردناك ‏تر است. 1- دانشمندى كه دانشش بر او بهره نداشته باشد 2- كسى كه پيامبرى را كشته باشد يا به دست پيامبرى كشته شده باشد. 3- پيشوايى كه مردم را به گمراهى بكشاند. 4- كسى كه پيكرتراش و نمونه خدايى را مى‏سازد. 5- شخصى كه خوبى را با بدى جواب مى‏دهد. 6- آن كس كه از قضاى الهى خشمگين و ناخشنود باشد. 7- كسى كه بنده حرص و طمع باشد. 8- انسان جاهل و نادانى كه راهى نمى‏شناسد. بنابراين بايد همتى كرد و دامن از آتش بدى برچيد كه حضرت على عليه السلام مولاى عارفان فرمود: إِجْعَلْ كُلَّ هَمِّكَ وَ سَعْيِكَ لِلْخَلاصِ مِنْ مَحَلِّ الشَّقاءِ وَ الْعِقابِ وَ النَّجاةِ مِنْ مَقامِ البَلاءِ وَ الْعَذابِ. تمام كوشش و تلاشت را براى رهايى از جايگاه و كيفر و نجات از سراى بلا و عذاب قرار ده. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏6، ص: 209 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🙏اللهم وَ نَعُوذُ بِكَ مِنَ أَشْقَى الشَّقَاءِ خدايا! به تو پناه مى‏آوريم، از و در قیامت ❇️ لَايَصْلهَآ إِلَّا الْأَشْقَى (لیل 15) هیچ کس در آن آتش روز قیامت در نیفتد مگر ‌ترین خلق ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
👈🎙 صوتی تصویری با صدای : حاج حسین دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی قسمت 10 ✳️ اهداف پیامبر اعظم 👈 إلَى أَنْ بَعَثَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ مُحَمَّداً [صلی الله علیه وآله] رَسُولَ اللَّهِ لِإِنْجَازِ عِدَتِهِ وَ إِتْمَامِ نُبُوَّتِهِ مَأْخُوذاً عَلَى النَّبِيِّينَ مِيثَاقُهُ، مَشْهُورَةً سِمَاتُهُ كَرِيماً مِيلَادُهُ، وَ أَهْلُ الْأَرْضِ يَوْمَئِذٍ مِلَلٌ مُتَفَرِّقَةٌ وَ أَهْوَاءٌ مُنْتَشِرَةٌ وَ طَرَائِقُ مُتَشَتِّتَةٌ، بَيْنَ مُشَبِّهٍ لِلَّهِ بِخَلْقِهِ أَوْ مُلْحِدٍ فِي اسْمِهِ أَوْ مُشِيرٍ إِلَى غَيْرِهِ، فَهَدَاهُمْ بِهِ مِنَ الضَّلَالَةِ وَ أَنْقَذَهُمْ بِمَكَانِهِ مِنَ الْجَهَالَةِ، ثُمَّ اخْتَارَ سُبْحَانَهُ لِمُحَمَّدٍ صلی الله علیه وآله لِقَاءَهُ وَ رَضِيَ لَهُ مَا عِنْدَهُ وَ أَكْرَمَهُ عَنْ دَارِ الدُّنْيَا وَ رَغِبَ بِهِ عَنْ مَقَامِ الْبَلْوَى فَقَبَضَهُ إِلَيْهِ كَرِيماً، وَ خَلَّفَ فِيكُمْ مَا خَلَّفَتِ الْأَنْبِيَاءُ فِي أُمَمِهَا إِذْ لَمْ يَتْرُكُوهُمْ هَمَلًا بِغَيْرِ طَرِيقٍ وَاضِحٍ وَ لَا عَلَمٍ قَائِمٍ. 👈حضرت علی که درود خدا بر او باد در ادامه ی خطبه فرمودند: ❇️در فلسفه بعثت پیامبر خاتم(صلّى الله عليه و آله) : تا اين كه خداى سبحان، براى وفاى به وعده خود، و كامل گردانيدن دوران نبوّت، حضرت محمّد (كه درود خدا بر او باد) را مبعوث كرد، پيامبرى كه از همه پيامبران پيمان پذيرش نبوّت او را گرفته بود، نشانه هاى او شهرت داشت، و تولّدش بر همه مبارك بود. در روزگارى كه مردم روى زمين داراى مذاهب پراكنده، خواسته هاى گوناگون، و روش هاى متفاوت بودند: عدّه اى خدا را به پديده ها تشبيه كرده و گروهى نام هاى ارزشمند خدا را انكار و به بت ها نسبت مى دادند، و برخي به غير خدا اشاره مى كردند. پس خداى سبحان، مردم را به وسيله محمد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم از گمراهى نجات داد و هدايت كرد، و از جهالت رهايى بخشيد. سپس ديدار خود را براى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم بر گزيد، و آنچه نزد خود داشت براى او پسنديد و او را با كوچ دادن از دنيا گرامى داشت، و از گرفتارى ها و مشكلات رهايى بخشيد و كريمانه قبض روح كرد. ❇️در ضرورت پس از پیامبران الهی: رسول گرامى اسلام، در ميان شما مردم جانشينانى برگزيد كه تمام پيامبران گذشته براى امّت هاى خود برگزيدند، زيرا آنها هرگز انسان ها را سرگردان رها نكردند و بدون معرّفى راهى روشن و نشانه هاى استوار، از ميان مردم نرفتند. 👌 شرح این حکمت نورانی را در لینک زیر بخوانید: 👇 👈 طلوع آفتاب اسلام 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره وَإِذْ غَدَوْتَ مِنْ أَهْلِكَ تُبَوِّئُ الْمُؤْمِنِينَ مَقَعِدَ لِلْقِتَالِ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ‏ و (بیادآر) هنگامى كه بامدادان (براى ) از نزد خانواده ات بیرون شدى (تا) مؤمنان را در مراكزى براى جنگیدن جاى دهى، و خداوند (به گفتار و كردار شما) شنوا و داناست.. سیمای 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) در پناه بردن به خدا : ﴿9﴾ وَ نَعُوذُ بِكَ مِنَ الْحَسْرَةِ الْعُظْمَى ، وَ الْمُصِيبَةِ الْكُبْرَى ، وَ أَشْقَى الشَّقَاءِ ، وَ سُوءِ الْمَآبِ ، وَ حِرْمَانِ الثَّوَابِ ، وَ حُلُولِ الْعِقَابِ و به تو پناه می‌آوریم از حسرت عظیم ‌تر و بلای بزرگ ‌تر و بدترین بدبختی و بدی بازگشت و محرومیت از ثواب و فرود آمدن کیفر. و ‏ 🙏 کانال انس با 🆔 @sahife2
42 و ‏ 1 ✳️ جايگاه بازگشت آدمى به اصل خويش كه مبدأ آفرينش اوست از مسائل يقينى در مدارك اسلامى است و از جمله لحظه‏هاى سخت روحى و روانى مى‏باشد. امام زين العابدين عليه السلام مى‏فرمايد: أَشَدُّ ساعاتِ ابْنِ آدَمَ ثَلاثُ ساعاتٍ: السَّاعَةُ الّتى يُعايِنُ فِيها مَلَكَ الْمَوْتِ. وَ السَّاعَةُ الّتى يَقُومُ فِيها مِنْ قَبْرِهِ. وَ السَّاعَةُ الّتى يَقِفُ فِيها بَيْنَ يَدَىِ اللَّهِ تَبارَكَ وَ تَعالى‏؛ فَإِمَّا الَى الجَنَّةِ وَ إِمَّا إِلَىَ النَّارِ .... سخت‏ترين لحظات آدميزاد سه لحظه است: لحظه‏اى كه فرشته مرگ را مى‏بيند؛ و لحظه‏اى كه از گورش برمى‏خيزد؛ و لحظه‏ اى كه در برابر پروردگار تبارك و تعالى مى‏ايستد يا به سوى بهشت مى‏رود يا به سوى دوزخ .... رجوع به حق بعد از هدايت يا گمراهى آدمى از حساس‏ترين زمان‏هاى انتقال او به دوره جديد حيات اوست. و گروهى حتى براى لحظه‏اى تاب و استقامت آن وضعيت را ندارند. حضرت سجّاد عليه السلام در خود از آن وضعيت دردآور به حق تعالى پناه برده و مى‏فرمايد: الَّلهُمَّ إِنِّى أَعُوذُ بِكَ مِنْ كُرَبِ الْمَوْتِ وَ مِنْ سُوءِ الْمَرْجِعِ فى‏ الْقُبُورِ وَ مِنَ‏ النَّدَامَةِ يَوْمَ الْقِيامَةِ، أَسْأَلُكَ عِيشَةً هَنِيئَةً وَ مَيتَةً سَوِيَّةً وَ مُنْقَلَبَاً كَرِيماً غَيْرَ مُخْزٍ وَ لا فاضِحٍ. خداوندا! از درد و رنج‏هاى و از بد بازگشتن در گور و از پشيمانى در روز به تو پناه مى‏آورم. زندگانى گوارا و مرگى پس از آمادگى براى آن و بازگشتى كريمانه بى آن كه خوار ساز و رسوا كننده باشد، از تو درخواست مى‏كنم. مفتاح الفلاح: 337؛ بحار الأنوار: 84/ 299، باب 12، حديث 85 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏6، ص: 213 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
42 و ‏‏ ‏ 2 ✳️ در بين آيات و روايات دينى ما؛ معاد يا بازگشت به آخرت دو گونه تفسير شده است: 1- بازگشت همراه با فشار و تلخى در قبر يا به برزخ و انتقال ناگهانى به صحنه قيامت كه پس از قبض ارواح اتفاق مى‏افتد. حضرت صادق عليه السلام مى‏فرمايد: عيسى بن مريم از جبرئيل پرسيد: قيامت كى برپا مى‏شود؟ جبرئيل چنان بى‏تاب شد كه از هوش رفت و چون به هوش آمد گفت: اى روح اللّه! من در اين باره بيشتر از تو نمى‏دانم؛ ولى آنچه براى خدا در زمين و آسمان‏هاست قيامت به طور ناگهانى و بى‏خبر بر شما وارد مى‏شود. 2- بازگشت همراه با عذاب و سوختن در جهنم ابدى است كه در آيه شريفه به اين مراد اشاره شده كه مى‏فرمايد: هذَا وَ إِنَّ لِلطغِينَ لَشَرَّ مَابٍ* جَهَنَّمَ يَصْلَوْنَهَا فَبِئْسَ الْمِهَادُ» «ص 55» اين [همه براى پرهيزكاران است‏]، و مسلماً براى سركشان، بدترين‏ بازگشتگاه خواهد بود.* دوزخ كه در آن وارد مى‏شوند و چه بد آرامگاهى است! «جهنّم»، در آيه عطف بيان يا بدل از شرّ مأب است كه توضيح محل بازگشت بدى‏هاست. ستمگران در جهنمى وارد مى‏شوند كه درون آن مى‏سوزند، كسى خيال نكند كه جهنم را از فاصله دور مى‏بينند يا در كنار او قرار مى‏گيرند يا به آتش عادت مى‏كنند، نه پيوسته با آن زندگى آتشى دارند. «مهاد»، يعنى بسترى كه براى خواب و استراحت گسترده مى‏شود يعنى بسترشان آتش دوزخ است كه با انواع نوشابه‏هاى سياه و سوزان پذيرايى مى‏شوند. فرشتگان در كمين اهل عذابند كه در گذرگاه عبور همگانى ربوده مى‏شوند تا به دوزخ انداخته شوند. إِنَّ جَهَنَّمَ كَانَتْ مِرْصَادًا* لّلطغِينَ مَابًا» «نبا 21» بى‏ترديد دوزخ كمين‏گاه است.* جايگاه بازگشت براى سركشان و طاغيان است. اين جايگاه سرانجام منافقان و خوارج نهروانى است كه مولا على عليه السلام در شأن آنها فرمود: فَاوبُوا شَرَّ مَآبٍ وَ ارْجِعُوا عَلى‏ اثَرِ الْاعْقابِ .... به بدترين سرنوشت برويد و از راهى كه آمده‏ايد به جهالت گذشته برگرديد! ... 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏6، ص: 213 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🙏 اللهم وَ نَعُوذُ بِكَ مِنَ سُوءِ الْمَآبِ خدايا! به تو پناه مى‏آوريم، از و ❇️ إنَّ جَهَنَّمَ كَانَتْ مِرْصَادًا * لّلطغِينَ مَابًا بى‏ترديد دوزخ كمين ‏گاه است.* جايگاه بازگشت براى سركشان و طاغيان است. نبا 21 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
👈🎙 صوتی تصویری با صدای : حاج حسین دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با عنایت حضرت سجاد علیه السلام در ادامه دور دوم ختم این کتاب نورانی انشاالله از امروز با هم دعای 53 صحیفه سجادیه را به صورت بند به بند شروع می کنیم به بارگذاری و مطالعه... لطفا با ما همراه باشید
دعای 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " در ابراز و برای خدا " ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2