eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.5هزار عکس
2.3هزار ویدیو
1.5هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
D1737514T18107838(Web) (1).mp3
862.3K
👈🔊 دعای صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم ( 2 دقیقه ) ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی ❇️ تأخیر در برای هدایت 👈 من كلام له (علیه السلام) و قد استبطأ أصحابه إذنه لهم في القتال بصفين: أَمَّا قَوْلُكُمْ أَ كُلَّ ذَلِكَ كَرَاهِيَةَ الْمَوْتِ؟ فَوَاللَّهِ مَا أُبَالِي دَخَلْتُ إِلَى الْمَوْتِ أَوْ خَرَجَ الْمَوْتُ إِلَيَّ. وَ أَمَّا قَوْلُكُمْ شَكّاً فِي أَهْلِ الشَّامِ، فَوَاللَّهِ مَا دَفَعْتُ الْحَرْبَ يَوْماً إِلَّا وَ أَنَا أَطْمَعُ أَنْ تَلْحَقَ بِي طَائِفَةٌ فَتَهْتَدِيَ بِي وَ تَعْشُوَ إِلَى ضَوْئِي، وَ ذَلِكَ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ أَنْ أَقْتُلَهَا عَلَى ضَلَالِهَا وَ إِنْ كَانَتْ تَبُوءُ بِآثَامِهَا. 👈 حضرت علی که درود خدا بر او باد در این خطبه فرمودند: (در سال 37 هجرى در آستانه جنگ صفّين، برخى مدارا كردن امام را ديده و علّت را پرسيدند در پاسخ آنان فرمود): توضيحاتى پيرامون جنگ صفّين: اينكه مى گوييد، خويشتن دارى از ترس است، بخدا سوگند باكى ندارم كه من به سوى مرگ روم يا مرگ ( ) به سوى من آيد ، و اگر تصوّر مى كنيد در جنگ با شاميان ترديد دارم، بخدا سوگند هر روزى كه جنگ را به تأخير مى اندازم براى آن است كه آرزو دارم عدّه اى از آنها به ما ملحق شوند و هدايت گردند. و در لابلاى تاريكى ها، نور مرا نگريسته به سوى من بشتابند، كه اين براى من از كشتار آنان در راه گمراهى بهتر است، گر چه در اين صورت نيز به جرم گناهانشان گرفتار مى گردند. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇 👈 خطبه در يك نگاه * خويشتندارى امام (عليه السلام) از جنگ 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره وَاللَّهُ يُرِيدُ أَنْ يَتُوبَ عَلَيْكُمْ ويُرِيدُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَوَ تِ أَنْ تَمِيلُواْ مَيْلاً عَظِيماً و خداوند مى خواهد شما را ببخشد (و از آلودگى پاك سازد،) ولى كسانى كه از ها و ها پیروى مى كنند، مى خواهند كه شما به انحرافى بزرگ تمایل پیدا كنید. 👈 هاى در دید اوّل، نوعى و كامجویى است، لیكن با توجّه به عوارض فردى و اجتماعى آنها، بزرگ ترین سقوط و انحراف است. بى بند وبارى، جسم را ذوب، فكر را مشغول، اموال را تباه و اطمینان را سلب مى كند. میل به تشكیل را از بین مى برد، فرزندان نامشروع به جامعه تحویل مى دهد، امراض مقاربتى و روانى به ارمغان مى آورد و در یك كلمه، آزادى جنسى، بزرگ ترین اسارت ها را به دنبال دارد. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
«3» وَ إِذَا انْقَضَتْ أَيَّامُ حَيَاتِنَا وَ تَصَرَّمَتْ مُدَدُ أَعْمَارِنَا وَ اسْتَحْضَرَتْنَا دَعْوَتُكَ الَّتِي لَا بُدَّ مِنْهَا وَ مِنْ إِجَابَتِهَا فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اجْعَلْ خِتَامَ مَا تُحْصِي عَلَيْنَا كَتَبَةُ أَعْمَالِنَا تَوْبَةً مَقْبُولَةً لَا تُوقِفُنَا بَعْدَهَا عَلَى ذَنْبٍ اجْتَرَحْنَاهُ وَ لَا مَعْصِيَةٍ اقْتَرَفْنَاهَا خداوندا ... و هنگامى كه روزگار زندگيمان سپرى شود، و مقدار مان بگذرد و به پايان برسد و دعوتت به كه چاره از آن و اجابتش نيست، ما را آماده افتادن به كام مردن كند. پس بر محمد و آلش درود فرست، و پايان آنچه در پرونده ما خواهند نوشت، پذيرفته شده قرار بده، توبه ‏اى كه پس از آن ما را بر گناهى كه كسب كرده‏ايم و معصيتى كه مرتكب شده‏ايم، نايستانى. ‏ 🙏 کانال انس با 🆔 @sahife2
2 ❇️ علّامه طباطبايى رحمه الله در فصل پانزدهم از گفتارى كه پيرامون روابط اجتماعى در اسلام دارد (تفسير الميزان: 4/ 131- 132 ) مى‏نويسد: «دين حق سرانجام جهان را فرا مى‏گيرد؛ و عاقبت، از آن پرهيزگارى است؛ زيرا نوع انسانى به موجب فطرتى كه در او به وديعه سپرده شده است در پى تحصيل سعادت حقيقى خويشتن است و سعادت واقعى او در اين است كه زندگى جسم و جان او هر دو تأمين شود و از دنيا و آخرتش هر دو بهره‏مند گردد و اين همان اسلام و آيين توحيد است. و اما انحرافاتى كه در حركت انسان به سوى هدفش و صعود او به اوج كمالش پيش مى‏آيد. اين در حقيقت ناشى از خطا و اشتباه در تطبيق است؛ نه اين كه فطرت باطل باشد. و هدفى كه دستگاه آفرينش دنبال مى‏كند دير يا زود به ناچار تحقق پيدا خواهد كرد ...» امام صادق عليه السلام تفاوت اراده خداوند و حرف مردم در عاقبت انسان را، چنين بيان مى‏كند: يُسْلَكُ بالسَّعِيدِ طَرِيقَ الأَشْقياءِ حَتَّى يَقُولَ النَّاسُ: ما أَشْبَهَهُ بِهِم، بَلْ هُوَ مِنْهُم! ثُمَّ يَتَدارَكُهُ السَّعَادَةُ. وَ قَدْ يُسْلَكُ بِالشَّقِىِّ طَريقَ السُّعَداءِ حَتَّى يَقولَ النَّاس ما أَشْبَهَهُ بِهِم بَلْ هُوَ مِنْهُم! ثُمَّ يَتَدارَكُهُ الشَّقاءُ. إِنَّ مَنْ عَلِمَهُ اللَّهُ تَعالى‏ سَعِيداً وَ إِنْ لَمْ يَبْقَ مِنَ الدُّنْيا إِلَّا فُواقُ ناقَةٍ خَتَمَ لَهُ بِالسَّعادَةِ. گاه انسان خوشبخت راه زيانكاران را مى‏پيمايد چندان كه مردم مى‏گويند چقدر او شبيه نگون‏بختان است بلكه يكى از آنان است. امّا سرانجام خوشبختى به سراغش مى‏آيد و گاه انسان بدبخت راه سعادتمندان را مى‏پيمايد تا آن جا كه مردم مى‏گويند: چقدر شبيه رستگاران است بلكه از آنان است. امّا سرانجام بدبختى او فرا مى‏رسد. كسى كه علم خدا بر خوشبختى او تعلق بگيرد اگر از عمر دنيا به اندازه فاصله بين دو دوشيدن شتر باقى مانده باشد، سرانجام خوشبخت مى‏شود. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏6، ص: 347 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
3 ❇️ حضرت على عليه السلام روزى درباره شكافته شدن قبر و برانگيخته شدن در قيامت، به دوستانش فرمود: اگر پايان كارت با نيكبختى همراه شود، به سوى نعمت‏ها خواهى رفت و تو پادشاه فرمانبردار خواهى شد و در امان و به دور از هراس خواهد بود، فرزندانى با جام‏هايى از چشمه خوشگوار و سفيد كه نوشندگان را لذت بخشد، چونان رشته مرواريد بر گرد شما بچرخند. به اين منظور عمل فرد در نهايت، حقيقت امرش به خير يا شر تأثير به سزايى دارد. امام على عليه السلام در اين باره مى‏فرمايد: إنَّ حَقيقَةَ السَّعادَةِ أَنْ يُخْتَمَ لِلْمَرْءِ عَمَلُهُ بِالسَّعادَةِ، وَ إنَّ حَقيقَةَ الشَّقاءِ أَنْ يُخْتَمَ لِلْمَرْءِ عَمَلُهُ بِالشَّقاءِ. حقيقت خوشبختى اين است كه كار آدمى به خوشبختى بينجامد و بدبختى حقيقى اين است كه كارش به سيه كامى پايان يابد. بنابراين عاقبت به خيرى انسان به اين معناست كه پايان كار وى همراه با كرامت و شرافت انسانى و ايمان به خدا باشد. البته متأسفانه بعضى از مردم فكر مى‏كنند عاقبت به خيرى اين است كه كسى عمرى را خوش باشد و در پايان عمر توبه كند و عمل نيكو انجام دهد، حال آن كه اين شيوه صحيح نيست؛ در حقيقت عاقبت به خير يعنى انسان زندگى جديدى را برپا كند و با نيت و عمل شايسته از دنيا برود. به ويژه هر گاه انسانى در دنيا از نظر مالى به يارى بندگان مؤمن بشتابد از كرامت و لطف و رحمت الهى خاصى برخوردار مى‏شود. انفاق مالى به صورت صدقه و قرض از اسباب آمرزش گناهان، نجات از آتش دوزخ و بهره‏مندى از نعمت‏هاى فراوان بهشت است. و اگر با قصد رضاى الهى باشد سرانجام خيرى مؤثّر براى انسان در پى خواهد داشت. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏6، ص: 347 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🙏خداوندا آخرین عمل ما را ای مقبول که بعد از آن دیگر گناهی نکرده باشیم قرارده و در یک کلام " عاقبت به خیر مان فرما " ‏🍀 « به خيرى انسان به اين معناست كه "پايان كار وى همراه با كرامت و شرافت انسانى و ايمان به خدا " باشد. متأسفانه بعضى از مردم فكر مى‏كنند عاقبت به خيرى اين است كه "كسى عمرى را خوش باشد و در پايان عمر توبه كند و عمل نيكو انجام دهد" ، حال آن كه اين شيوه صحيح نيست؛ در حقيقت يعنى " انسان جديدى را برپا كند و با نيت و عمل شايسته از دنيا برود. " 👤استاد حسین ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " در " 👈 🎙 لینک متن با ترجمه " اینجا " صوتی تصویر " اینجا " صوت عربی " اینجا " ترجمه صوتی " اینجا " ✳️کانال انس با 🆔 @sahife2
D1737514T18107838(Web) (1).mp3
862.3K
👈🔊 دعای صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم ( 2 دقیقه ) ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
🔍 قابلیت در کانال ❇️ با جستجو میتوانید دعاهای صحیفه سجادیه را در کانال ما به راحتی بیایید .. ✍️ مثلا تایپ کنید👇 ❇️ عبارت مورد نظرتان مثل ( جَعَلَ لِكُلِّ رُوح ) ورود به ماه رمضان وداع با ماه رمضان از ابتدا تا صفحه ی کریم - صفحه ای از ابتدا تا انتها یا قرآن کریم روزی یک آیه + حکمتها هر روز ♥️ صحیفه سجادیه علیه السلام اعمال روزها و شب های دعای ❇️کانال https://eitaa.com/sahife2
طرح هفته 70 از عبارات نورانی 👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای ✳️ عبارت هفته ی اول این فقره 🔹 اللَّهُمَّ اجْعَلْ مَا يُلْقِي ... وَ مَا أَجْرَی عَلَی لِسَانِی مِنْ لَفْظَةِ فُحْشٍ أَوْ هُجْرٍ أَوْ شَتْمِ عِرْضٍ أَوْ شَهَادَةِ بَاطِلٍ أَوِ اغْتِیابِ مُؤْمِنٍ غَائِبٍ أَوْ سَبِّ حَاضِرٍ وَ مَا أَشْبَهَ ذَلِک، نُطْقاً بِالْحَمْدِ لَک، وَ إِغْرَاقاً فِی الثَّنَاءِ عَلَیک، وَ ذَهَاباً فِی تَمْجِیدِک، وَ شُکراً لِنِعْمَتِک، وَ اعْتِرَافاً بِإِحْسَانِک، وَ إِحْصَاءً لِمِنَنِک. 🔹 🔸 خدایا عنايت كن كه به جای آنچه بر زبانم جاری می‌سازد از فحش و بدگویی و ناسزا یا شهادت ناحق، یا غیبت از مؤمن غایب یا دشنام به شخص حاضر و مانند اینها، سخن در سپاس تو گویم، و و مبالغه در ثنای تو ورزم، و با تمام هستی خود ستایش بزرگی تو کنم، و شکر نعمت تو بجای آورم، و اعتراف به احسان تو نمایم، و به شمردن نعمت‌های تو مشغول گردم. 🔹 https://eitaa.com/sahife2/5321 دعای 👈 نظرات، دل نوشته ها و حرفهای صمیمانه ی شما درخصوص عبارت فوق که از هم اکنون برای ما ارسال شود، در این قسمت بارگذاری میشود ◀️ انشاالله سعی کنید در این طرح به عشق امام سجاد علیه السلام و انس بیشتر با این کتاب نورانی ولو درحد یک خط!! مشارکت فرمایید 👌 ادمین 👇 @yas2463 👈 میتوانید این دعای زیبا را با 🎙 صدای مداحان مختلف گوش دهید 👈 و متن آن را « اینجا » بخوانید ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
👈 دعای 👤 با صدای زیبای مداح جوان بحرینی 👇 https://www.aparat.com/v/MGhF7/ 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
🗣« بروید صحیفه سجادیه را بخوانید و در آن تدبر کنید.... همین دعای " دعای صحیفه سجادیه " یک کتاب درس زندگی و درس است» 👤 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
👆 با تشکر از همه دوستانی که در این بحث ما مشارکت داشتند
بسم الله الرحمن الرحيم و ما اجرى على لسانى من لفظه فحش او هجر او شتم عرض او شهاده باطل او اغتياب مومن غائب او سب حاضر و ما اشبه ذلك.
...در ادامه عبارت قبل،امام سجاد علیه السلام،هشدار تربیتی فرد و جامعه را بیان فرموده اند. ناهنجاری جامعه کنونی،ازجمله ناسزاگویی،شهادت ناحق و....را می بینیم .بعضی بهانهٔ آن را نابسامانی وضعیت اقتصاد می دانند بعد هم آن را به حکومت اسلامی ربط می دهند.بعضی دیگر هم،روایات صبر در برابر مشکلات را می آورند تا ناملایمات مردم را ملایم کنند....هیچکدام درد جامعه را درمان نمی کند. بادقت در این عبارت صحیفه،درمی یابیم امام سجاد علیه السلام،به طور غیر مستقیم،راه کار را بیان فرموده اند. ثمره ناسزاگویی و.....جامعه ای ناهنجار است.ما نابسامانی جامعه را می بینیم اما ریشه‌یابی نمی کنیم. اگر نقصی در جامعه شیعه دیده شود،نتیجه رعایت نکردن اخلاق فردی است.در روایتی(بدین مضمون)فرموده اند؛هرگاه شیعیان،از اوامر و نواهی الهی سرباز زنند،امتحان الهی،سخت تر می شود و نتیجه آن،همین مشکلات است. دربرابر مشکلات،صبر ،شکر،حمدالهی ویاداوری احسان خداوند بزرگ،و....چاره ساز است. ....به روایات صبر،توجه کنیم؛! منظور ازصبر یک سنت پر کاربرد و محکم الهی است.صبر و استقامت،مقدمهٔ امداد الهی است. چنین استقامتی،تلقین و تنبلی نیست بلکه یقین آور است،نشاط می آفریند. با این حال،یک مفهوم کلی است.باید مصداق های آن را از قرآن و روایات،به دست آورد و در جامعه پیاده کرد. مثلا صبر در مقابل طعنه ها و تحقیر و شماتت،(سوره مبارکه کوثر) صبر در برابر فشارهای اقتصادی(قضیه فدک) صبر در دفاع از مقام ولایت(مقاومت صدیقه طاهره در برابر غصب فدک) و.....
این فقره از دعا دو قسمت است : در 2 هفته ی اخیر قسمت اول مطرح شد: خضرت در قسمت اول از سه خٌلق مذموم نام برده و آنها را از القائات شيطانى در قلبها و عقلهاى مردم خوانده است. در قسمت دوم حضرت امام سجاد (علیه السلام) از شش قسم كلام مذموم و ممنوع نام برده و فرموده است: اين سخنان را شيطان به زبان مردم جارى مى‏نمايد.
عقل واقع ‏نگر و گويا دو خصيصه‏ ى بزرگى است كه آفريدگار حكيم به بشر اعطا فرموده است. اين دو سرمايه‏ى گرانقدر مايه‏ى پيشرفت علم و گسترش دانش در جهان انسان گرديده و او را در شئون مختلف مادى و معنوى به راه تعالى و تكامل سوق داده است. على (علیه السلام) فرموده: دو برترى و فضيلت از جمله‏ى امتيازات اختصاصى انسان است: يكى عقل و آن ديگر منطق، با نيروى عقل، حقايق را فرامى‏گيرد و با نيروى منطق فراگرفته‏ها را به دگران مى‏آموزد. بدبختانه عقل كه چراغ سعادت بشر است در پاره‏اى از موارد تحت تاثير القائات شيطانى قرار مى‏گيرد و حامل انديشه ‏هاى باطل و ناروا مى‏شود و همانگونه که قبلا مطرح شد امام سجاد (علیه السلام) با عبارت: اللهم اجعل ما يلقى الشيطان فى روعى من التمنى و التظنى و الحسد. از القاى شيطان نام برده و تمنى و تظنى و حسد را به طور نمونه ذكر كرده است . زبان نيز از نظر تاثيرپذيرى همانند عقل است و در مواقعى از مسير حق منحرف مى‏شود و به باطل مى‏گرايد و شيطان منويات نامشروع خود را به وسيله‏ ى آن به جريان مى‏اندازد. حضرت على بن الحسين عليهماالسلام در اين قطعه از دعاى «مكارم‏الاخلاق»، به طور نمونه شش مورد را ذكر فرموده است.
1⃣امام (علیه السلام) سخنان بد و كلمات گناه‏آلود را از آغاز نموده و به پيشگاه خداوند عرض مى‏كند: و ما اجرى على لسانى من لفظه فحش. راغب در مفردات مى‏گويد: فحش و فحشا و فاحشه به هر عمل يا به هر سخنى كه بسيار قبيح و زشت باشد گفته مى‏شود. در عبارت دعا كلمه‏ ى «لسان» و كلمه ‏ى «لفظ» به كار برده شده و اين خود دلالت دارد كه مقصود امام اداى كلمات قبيح است كه شيطان به زبان دشنام گو جارى مى‏نمايد. درباره‏ى قبح فحش و بدى فحاش، روايات زيادى در كتب اخبار آمده كه پاره‏اى از آنها براى مزيد آگاهى شنوندگان محترم ذكر مى‏شود.
رسول اكرم (ص) فرموده: از جمله كسانى كه در صف بندگان بد خدا قرار دارند كسانى هستند كه مردم از مجالست با آنان كراهت دارند زيرا زبانشان آلوده به و است. و نيز آن حضرت فرموده است: بپرهيزيد از فحش كه خداوند فحش و متظاهر به فحاشى را دوست ندارد. حضرت موسى بن جعفر فرموده: خداوند بهشت را حرام نموده بر كسانى كه داراى زبانى فحاش‏اند، حيا و آزرمشان كم است، باك ندارند از اينكه خودشان چه مى‏گويند و باك ندارند كه درباره‏ى آنان چه گفته مى‏شود.
اولياى گرامى اسلام مراقب دوستان و اصحاب خود بودند، اگر در موردى مشاهده مى‏كردند يكى از آنان به مسير باطل مى‏رود و زبانش آلوده به است تذكر مى‏دادند، او را از آن عمل ناروا كه داشت منع مى‏نمودند و به استغفار و عذرخواهى از پيشگاه حضرت بارى‏تعالى وادارش مى‏ساختند. سماعه مى‏گويد: بر امام صادق (علیه السلام) وارد شدم. حضرت بدون مقدمه به من فرمود: اى سماعه! اين چيست كه بين تو و آن كسى كه عهده‏دار امور شترهاى تو است جريان دارد، بپرهيز از اينكه فحاش باشى، بپرهيز از اينكه با فرياد حرف بزنى و اين و آن را مورد لعن خود قرار دهى. عرض كردم: به خدا قسم او به من ظلم كرده. فرمود: اگر واقعا به تو ظلم نموده است از نظر معنوى نفعى بيشتر عايدت گرديده است. فحش دادن نه از روش ماست و نه اجازه مى‏دهيم كه شيعيان ما نسبت به اين عمل گرايش يابند. تو از خداوند طلب مغفرت كن و اين عمل را تكرار منما. عرض كردم: مى‏روم، مى‏كنم، و از اين پس به فحش خود را آلوده نمى‏نمايم.
2⃣دومين كلام مذمومى كه امام سجاد (علیه السلام) در دعاى شريف «مكارم‏الاخلاق» از آن نام برده و شيطان به زبان اشخاص جارى مى‏كند، «هجر» است: الهجر الكلام القبيح، المهجور لقبحه، و اهجر فلان اذا اتى بهجر من الكلام عن قصد و هجر المريض اذا اتى ذلك من غير قصد. راغب مى‏گويد: هجر عبارت از كلام قبيح است، كلامى كه بر اثر قبحش مردم آن را مهجور و متروك ساخته‏اند، وقتى مى‏گويند فلانى هجر گفت يعنى با قصد و اراده، سخن قبيح به زبان آورد و اگر بگويند مريض هجر گفت يعنى بدون قصد، كلمات قبيح ادا كرد.