#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_17
#دعای_هفدهم_صحیفه_سجادیه
#دعا_هفدهم_4
#شيطان_شناسی 11
#نظر_عرفانى_به_مسئله_شيطان 3
✳️ خداى متعال كسى را در ابتدا گمراه نكرده و نمىكند، بلكه همه را #هدايت فرموده است، اين هدايت، هدايت ابتدايى است، اگر كسى به راه فضيلت بيايد، گذشته از آن هدايت ابتدائى به عنوان پاداش، هدايت ثانوى نصيبش مىشود، ولى اگر كسى با اراده به بيراهه برود و از الطاف الهى بىنصيب بماند خداى متعال او را گمراه مىكند.
وَ ما يُضِلُّ بِهِ الَّا الْفاسِقينَ» «بقره 36»
و جز فاسقان را به آن گمراه نمىكند.
خدا به عنوان كيفر، يك بنده تبهكار را گمراه مىكند نه به آن حد كه او مجبور به انحراف بشود، بلكه باز هم اختيار باقى است، هم فطرت و نداى خفقان گرفته درونى، او را به فضيلت دعوت مىكند و هم پيام انبيا به گوشش مىرسد.
اين چنين نيست كه خدا انسان تبهكار را گمراه كند، يعنى او را مجبور به عصيان نمايد، بلكه تا زنده است اختيار دارد.
#شيطان مانند سگ شكارى است، يعنى فقط براى پارس كردن است، تا معلوم شود چه كسى راه بلد است و چه كسى از بيراهه آمده، و اگر كسى عمداً بيراهه رفت اين سگ شكارى او را تعقيب مىكند و احياناً مىگزد. راه درمان و معالجه نيز هست، تا زنده است راه درمان وراه برگشت و توبه و انابه و تكامل هست.
چه اين كه اگر در راه فضيلت حركت كرد، فرشتهها به او كمك مىكنند، البته نه به آن حد كه او را مجبور به اطاعت كنند، بلكه تا زنده است راه گناه باز است، و احتمال خطر دگرگونى مىرود.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج 8 ، ص: 62
#هفدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_17
#دعای_هفدهم_صحیفه_سجادیه
#دعا_هفدهم_4
#شيطان_شناسی 11
#نظر_عرفانى_به_مسئله_شيطان 4
✳️ انسان تا زنده است مختار است، اگر مسير فضيلت را طى مىكند از توفيقات الهى بيشتر برخوردار و بهرهمند مىگردد، ولى اگر از روى قصد به بيراهه برود از الطاف الهى بى نصيب مىماند و شيطان بر او مسلّط مىشود، با اين حال راه برگشت باز است و رهبرى انبيا همچنان ادامه دارد.
بنابراين وجود #شيطان در مجموعه نظام آفرينش خير و رحمت است.
شيطان، خود به موجب نافرمانى و عصيانى كه كرده مرتكب گناه شده و اما #وسوسه او نه موجب جبر است و نه مانع تكامل كسى مىشود، حال اگر او اين مأموريت را انجام مىدهد مسئله ديگرى است. بر خلاف آنچه گفته مىشود: الْمَأَمُورُ مَعْذُورٌ.
اگر كسى مأمور كار بدى شد در اثر بدرفتارى خودش باز هم معذور نيست؛ زيرا چون مرتكب خلاف شد او را مأمور وسوسه كردند و چون تبهكار بود، او را مأمور وسوسه براى تبهكارى كردند، مانند آن كه كسى عمداً خودش را از بالا پرت كند و در بين راه آسيب ببيند، اين آسيب ديدن محصول آن تعهّد در سقوط است، بنابراين معذور هم نيست؛ زيرا اين مأموريت به دنبال آن عصيان و تبهكارى او صورت گرفته است.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج 8 ، ص: 62
#هفدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_17
#دعای_هفدهم_صحیفه_سجادیه
#دعا_هفدهم_4
#شيطان_شناسی 11
#نظر_عرفانى_به_مسئله_شيطان 5
✳️ سؤال اين است كه اگر شيطان به اذن خدا كار كند، بنابراين گناهى را مرتكب نمىشود، در صورتى كه هر چه خير است از جانب خداست!!
شيطان به اذن خدا كار مىكند. و گناهى را هم مرتكب شده است، آن گناه و عصيان استكبارى او در برابر خدا و «من گفتن او» باعث شده كه مأمور وسوسه شود، اين وسوسه بد است و اين كار بد در اثر بدرفتارى شيطان مىباشد، ولى وجود شيطان در جمع و اصل وسوسه در كل نظام انسانى خير و رحمت است؛ زيرا وسوسه جز دعوت به شر چيزى نيست، اگر دعوت به شرّ نمىبود انسان يا در حد حيوان بود و يا در حد فرشته، در حالى كه اديان، شرايع، كتابها براى حدّ ميانگين مطرح مىشود، در همين حدّ ميانگين امكان گناه است، چون انسان مىتواند گناه كند و مىتواند اطاعت نمايد و مىتواند نجد فضيلت را طى كند يا نجد رذيلت را:
وَ هَدَيْناهُ النَّجْدَيْنِ» «بلد 10»
و او را به راه خير و شر هدايت نكرديم؟ [تا راه خير را بگزيند و راه شر را واگذارد؟]
در اين ميانگين است كه دين، رسالت، شريعت، نبوت و مانند آن مطرح مىشود و گرنه، نه بالاتر از حدّ انسانيّت صحبت دين است و نه پائينتر از آن.
دين به معناى قوانين اعتبارى، يعنى امر و نهى و ثواب و عقاب محدود به شريعت و مقررات است.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج 8 ، ص: 62
#هفدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
D1737514T12799574(Web).mp3
2.17M
👈🔊 دعای #هفدهم صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم #بشیر_جزایری ( اینجا )
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#خواص #عوام #غدیر #عید_غدیر
https://eitaa.com/sahife2/20990
#مقام_معظم_رهبری
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#فرهنگ_کتاب_خوانی
📚 #کتاب #رمان
«مشکور»
https://taaghche.com/book/127545
سعید #تشکری
👈 این رمان دربارهٔ وقایع دوران امامت #امام_کاظم (ع) و #امام_رضا (ع) است. شخصیت اصلی رمان یونس بن عبدالرحمن از رجال فرزانه و سرآمد در علم حدیث است که محضر امام باقر (ع) و امام صادق (ع) را درک و از امام کاظم (ع) و امام رضا (ع) روایت کرده است.
یونس بن عبدالرحمن همچنین وکیل امام رضا (ع) بوده و از او به عنوان فقیهترین و مبرزترین شاگرد امام، همواره یاد میشود.
در این رمان مخاطب با مهمترین وقایع ۳۵ سال امامت موسی بن جعفر (ع) آشنا میشود.
#کتاب_امام_کاظم علیه السلام
#کتاب_امام_رضا علیه السلام
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #انعام
#انعام_10
✳️ وَلَقَدِ اسْتُهْزِئَ بِرُسُلٍ مِّن قَبْلِكَ فَحَاقَ بِالَّذِينَ سَخِرُواْ مِنْهُم مَّا كَانُواْ بِهِ يَسْتَهْزِءُونَ
و قطعاً پیامبرانى پیش از تو هم #استهزا شدند، پس عذابى كه به استهزاى آن مى پرداختند بر #مسخره كنندگان از ایشان فرود آمد.
✍️ این آیه، تسكینى براى پیامبر اسلام است، كه اوّلاً: پیامبران پیشین هم مورد استهزا قرار گرفته اند. ثانیاً: نه تنها عذاب اخروى، بلكه قهر دنیوى هم دامنگیر استهزا كنندگان مى شود.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_153
*️⃣ در سال 36 هجرى در مدينه اين خطبه را امام(عليه السلام) در حال حرکت به سوى «بصره» براى خاموش کردن #فتنه « #طلحه و #زبير و #عايشه » ايراد و نصايح مؤثرى براى بيدارى همگان بيان فرموده است.
👈 این خطبه نورانی در 4 بخش می آید :
✳️ بخش اول: وصف گمراهان و غافلان
*️⃣ و هُوَ فِي مُهْلَةٍ مِنَ اللَّهِ يَهْوِي مَعَ الْغَافِلِينَ وَ يَغْدُو مَعَ الْمُذْنِبِينَ، بِلَا سَبِيلٍ قَاصِدٍ وَ لَا إِمَامٍ قَائِدٍ.
حَتَّى إِذَا كَشَفَ لَهُمْ عَنْ جَزَاءِ مَعْصِيَتِهِمْ وَ اسْتَخْرَجَهُمْ مِنْ جَلَابِيبِ غَفْلَتِهِمُ، اسْتَقْبَلُوا مُدْبِراً وَ اسْتَدْبَرُوا مُقْبِلًا، فَلَمْ يَنْتَفِعُوا بِمَا أَدْرَكُوا مِنْ طَلِبَتِهِمْ وَ لَا بِمَا قَضَوْا مِنْ وَطَرِهِمْ؛ إِنِّي أُحَذِّرُكُمْ وَ نَفْسِي هَذِهِ الْمَنْزِلَةَ.
✳️ 1. وصف گمراهان و غفلت زدگان:
*️⃣ چند روز از طرف خدا به گمراه، مهلت داده شد، و او با غافلان و بى خبران در راه هلاكت قدم مى نهد، و تمام روزها را با گناهكاران سپرى مى كند، بى آن كه از راهى برود تا به حق رسد و يا پيشوايى برگزيند كه راهنماى او باشد.
و تا آن زمان كه خداوند كيفر گناهان را مى نمايد، و آنان را از پرده غفلت بيرون مى آورد، به استقبال چيزى مى روند كه بدان پشت كرده بودند (يعنى آخرت)، و پشت مى كنند بدانچه روى آورده بودند (يعنى دنيا)، پس نه از آنچه آرزو مى كردند و بدان رسيدند سودى بردند، و نه از آنچه حاجت خويش بدان روا كردند بهره اى به دست آوردند، من، شما و خود را از اين گونه غفلت زدگى مى ترسانم.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇
👈 خطبه در يك نگاه ( 5 بخش )
* اندرزی سودمند و گرانبها
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_17
#دعای_هفدهم_صحیفه_سجادیه
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " آنگاه که از #شیطان یاد میشد ، پس از شر او به خدا پناه می برد" (بند 4 تا 8)
https://eitaa.com/sahife2/54483
دعای #هفدهم صحیفه سجادیه
🙏 کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_17
#دعای_هفدهم_صحیفه_سجادیه
#دعا_هفدهم_4
#شيطان_شناسی 11
#نظر_عرفانى_به_مسئله_شيطان 6
#وجود_جهنم_در_عالم_هستى 1
✳️ وجود #شيطان در مجموعه نظام هستى خير است، وجود جهنم نيز همانند وجود شيطان خير است.
عالمى كه جهنم نداشته باشد ناقص است، جهنم همانند بهشت در جمع نظام آفرينش از بركات الهى است، لذا وقتى حق تعالى در سوره مباركه الرحمن نعمتهاى قيامت را مىشمارد و بعد از شمارش نعمتهاى آن مىفرمايد:
فَبِاىِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ» «الرحمن 13»
پس [اى انس و جن!] كداميك از نعمت هاى پروردگارتان را انكار مىكنيد؟
و مىفرمايد:
هذِهِ جَهَنَّمُ الَّتى يُكَذِّبُ بِهَا الْمُجْرِمُونَ* يَطُوفُونَ بَيْنَها وَ بَيْنَ حَميمٍ آنٍ» «الرحمن 43»
اين همان دوزخى است كه گنهكاران آن را دروغ مىپنداشتند.* آنان در ميان آتش و آب جوشان رفت و آمد مىكنند.
وجود جهنّم نيز در جهان خلقت نعمت است؛ زيرا بسيارى از مردم براى پرهيز از جهنم سعى مىكنند مرتكب گناه نشوند، بعلاوه اگر ظالم به جهنم نرود محكمه عدل مستقر نخواهد بود.
اگر جهنم را نسبت به بهشت بسنجيم مىبينيم شرّ است، ولى اگر آن را در جمع نسبت به كل نظام آفرينش بسنجيم خواهيم ديد؛ جز خير و رحمت چيز ديگرى نيست. همچنين شيطان را در برابر فرشته مىسنجيم، لذا آن را موجودى بد و شر مىبينيم، ولى اگر در مجموع هستى بسنجيم مىبينيم موجودى خوب و خير است.
آنچه كه به خدا منسوب است يعنى جنبه هستى اشيا، هستى فرشتهها و هستى شيطان همگى خير و رحمت است، آنچه با نسبت و مقياس سنجيده مىشود كه يك موجودى به كمال رسيده و موجود ديگر به كمال نرسيده آن جا مسئله خير نسبى و شرّ نسبى مطرح است.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج 8 ، ص: 66
#هفدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
D1737514T12799574(Web).mp3
2.17M
👈🔊 دعای #هفدهم صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم #بشیر_جزایری ( اینجا )
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#فرهنگ_کتاب_خوانی
📚 #کتاب #رمان
«#دعبل و زلفا»
https://taaghche.com/book/72534
مظفر #سالاری
👈 دعبل خزاعی از پرجرئتترین شاعران شیعه در زمان امام موسی بن جعفر(ع) و امام رضا(ع) بود، این رمان، قصه عشق دعبل به همسرش زلفا را روایت میکند.
در کنار این اثر عاشقانه و غرق شدن در داستان جذاب زندگی دعبل خزاعی و عشق شورانگیزش به زلفا، نویسنده بستری فراهم کرده تا ما را با زمانه امامان مذکور بیشتر آشنا کند. نویسنده در این اثر تمام سعی خود را کرده است تا حوادث را بر اساس دادههای تاریخی بازآفرینی کند.
یکی از جذابترین بخشهای کتاب لحظاتی است که داستان به زندگی #امام_کاظم (ع) و فرزندشان #امام_رضا(ع) میرسد. سالاری زندان هارونالرشید و اتاقی را که امام معصوم شیعیان در آن محبوس است، پیش چشم ما مجسم میکند و ما را در حسرت یاران نزدیک آن امام عزیز که تشنه دیدارش بودند، شریک میکند.
#کتاب_امام_کاظم علیه السلام
#کتاب_امام_رضا علیه السلام
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
👈 🎥 زیر دین چارده معصومم اما گردنم زیر دین حضرت موسی بن جعفر علیه السلام بیشتر
👤 شعرخوانی زیبا حسین رستمی در محضر #مقام_معظم_رهبری
👈 متن و صوت کامل شعر
#امام_کاظم علیه السلام
#امام_رضا علیه السلام
حضرت #فاطمه_معصومه سلام الله علیها
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #انعام
#انعام_11
✳️ قُلْ سِيرُواْ فِى الْأَرْضِ ثُمَّ انظُرُواْ كَيْفَ كَانَ عَقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ
(اى پیامبر! به آنان) بگو: در زمین بگردید، سپس بنگرید كه سرنوشت تكذیب كنندگان چگونه شد؟
✍️ فرمان «سیروا فى الارض» شش بار در قرآن آمده است. متأسّفانه كافران بیش از ما به این دستور عمل كردند و وجب به وجب كشورهاى اسلامى را كاوش كردند و از منابع، ذخایر، نقاط قوّت و ضعف، آثار فرهنگى، كتب خطى و هنرهاى مسلمانان آگاه شده و آنها را غارت كردند و مسلمانان در خواب غفلت ماندند.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_153
*️⃣ در سال 36 هجرى در مدينه اين خطبه را امام(عليه السلام) در حال حرکت به سوى «بصره» براى خاموش کردن #فتنه « #طلحه و #زبير و #عايشه » ايراد و نصايح مؤثرى براى بيدارى همگان بيان فرموده است.
👈 این خطبه نورانی در 4 بخش می آید :
✳️ بخش دوم: وصف انسان #بصیر
*️⃣ فلْيَنْتَفِعِ امْرُؤٌ بِنَفْسِهِ، فَإِنَّمَا الْبَصِيرُ مَنْ سَمِعَ فَتَفَكَّرَ وَ نَظَرَ فَأَبْصَرَ وَ انْتَفَعَ بِالْعِبَرِ، ثُمَّ سَلَكَ جَدَداً وَاضِحاً، يَتَجَنَّبُ فِيهِ الصَّرْعَةَ فِي الْمَهَاوِي وَ الضَّلَالَ فِي الْمَغَاوِي، وَ لَا يُعِينُ عَلَى نَفْسِهِ الْغُوَاةَ بِتَعَسُّفٍ فِي حَقٍّ، أَوْ تَحْرِيفٍ فِي نُطْقٍ، أَوْ تَخَوُّفٍ مِنْ صِدْقٍ.
✳️ 2. درمان #غفلت زدگى ها:
هر كس بايد از كار خويش بهره گيرد، و انسان بينا كسى است كه به درستى شنيد و انديشه كرد، پس به درستى نگريست و آگاه شد، و از #عبرت ها پند گرفت، سپس راه روشنى را پيمود، و از افتادن در پرتگاه ها، و گم شدن در كوره راهها، دورى كرد، و كوشيد تا عدالت را پاس دارد و براى گمراهان جاى اعتراض باقى نگذارد، كه در حق سختگيرى كند، يا در سخن حق تحريف روا دارد، يا در گفتن سخن راست بترسد.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عنوان زیر) " اینجا " بخوانید: 👇
👈 راه نجات از غفلت ، #بصیرت ( 5 دستور )
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_17
#دعای_هفدهم_صحیفه_سجادیه
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " آنگاه که از #شیطان یاد میشد ، پس از شر او به خدا پناه می برد" (بند 4 تا 8)
https://eitaa.com/sahife2/54483
دعای #هفدهم صحیفه سجادیه
🙏 کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_17
#دعای_هفدهم_صحیفه_سجادیه
#دعا_هفدهم_4
#شيطان_شناسی 11
#نظر_عرفانى_به_مسئله_شيطان 6
#وجود_جهنم_در_عالم_هستى 2
#رحمت مطلقه و نسبى 1
✳️ خداوند دو #رحمت دارد:
رحمت مطلقه و رحمت نسبى
1- رحمت مطلقه كه فراگير است، و عالم با آن ديد يك پارچه رحمت است:
وَ رَحْمتى وَسِعَتْ كُلَّ شَىٍ» «اعراف 156»
و رحمتم همه چيز را فرا گرفته است.
از اين رو هر چيزى كه بر او شىء اطلاق شود مشمول رحمت خداوند است.
جهان آفرينش زير پوشش رحمت مطلقه است.
2- در مقابل، رحمت نسبى و غضب نسبى است، بهشت رحمت نسبى و جهنم غضب نسبى است، عفو، رحمت نسبى و قصاص غضب نسبى است، خداى رئوف و خداى منتقم يكى است كه هر دو زير پوشش مقام والاى رحمت مطلقه اللَّه ظهور مىكند.
در يك جاى قرآن مىفرمايد:
اللّهُ خالِقُ كُلِّ شَىءٍ» « زمر 62»
خدا آفريننده هر چيزى است.
در جاى ديگر مىفرمايد:
الَّذى احْسَنَ كُلَّ شَىءٍ خَلَقَهُ» «سجده 7»
همان كسى كه آنچه را آفريد نيكو ساخت.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج 8 ، ص: 68
#هفدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_17
#دعای_هفدهم_صحیفه_سجادیه
#دعا_هفدهم_4
#شيطان_شناسی 11
#نظر_عرفانى_به_مسئله_شيطان 6
#وجود_جهنم_در_عالم_هستى 2
#رحمت مطلقه و نسبى 2
✳️ اين دو آيه و اصل بنيادى در تفسير و برداشت و شناخت قرآن كريم است كه بر اساس آن هيچ نازيبائى در جهان نيست، هر چه آفريده و مخلوق خداست زيباست.
اگر يك جا خطاست و جاى ديگر صواب، اين خطا و صواب نسبى است، يعنى شيئى را كه نسبت به شىء ديگرى مىسنجيم مىبينيم خطاست.
اگر جائى غضب است و جائى عفو، به خاطر سنجش اين شىء به آن شىء است كه به غضب و انتقام معلوم مىشود.
ولى آن رهبرى جامع كه مىگويد اين جا عفو كن زيرا جاى پاداش است و آن جا انتقام بگير چون جاى كيفر است، اين جا جاى بهشت است و آن جا جاى جهنم، آن رهبرى رحمت مطلقه است، ولى آن جهان بينى محدود است كه اين خطاها و غضبهاى نسبى را مىبيند و مىگويد اين جا غضب و آن جا عفو است.
در حالى كه دستور در جهان بينى كلّى است كه مىگويد: يك جا رگ بزن، يك جا مرهم بنه، چه جراح هم رگزن است و هم مرهم گذار.
اگر كار جراحى را در هنگام بريدن ببينيم مىگوئيم اين قساوت و درد است، ولى اگر هنگام مالش و مرهم نهادن ببينيم مىگوئيم عاطفه و رقت است، ولى طب مىگويد هر دو بايد باشد.
اگر از ديد طب ببينيم هر دو بجاست، ولى اگر از موضعى ببينيم كه بيمار در آن حال مىنالد مىگوئيم اين جا جاى درد است و نابجاست و هنگام درمان يافتن و مرهم نهادن را گوارا مىدانيم.
پس اگر آن رحمت مطلقه را ببينيم، مىگوئيم آفرين بر نظر پاك و بلند آن رهبرى كه اين رحمت خطا پوش را داده است، رحمت مطلقهاى كه خطا و صواب نسبى را پوشانده است.
پير ما گفت خطا بر قلم صنع نرفت
آفرين بر نظر پاك خطا پوشش باد
(حافظ شيرازى)
بر قلم صنع هيچ خط اشتباهى نيست، از صنع اللَّه همه زيبا آفريده شده است.
وقتى بخواهيم بر اساس عدل خداوندى جهان را ببينيم در آن صورت هم جهنم را مىبينيم و هم بهشت را؛ زيرا اگر جهنمى نبود ظالم و طاغوت كيفر نمىديد، پس در اين عالم، جهنم در جاى خود زيباست.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج 8 ، ص: 68
#هفدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
D1737514T12799574(Web).mp3
2.17M
👈🔊 دعای #هفدهم صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم #بشیر_جزایری ( اینجا )
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ سطحی عبور نکردن از حوادث عامل #بصیرت یافتن
*️⃣ بصیرت به چه معناست؟ یعنی چه بصیرت پیدا کند؟ چه جوری میشود این بصیرت را پیدا کرد؟ این بصیرت به معنای این است که انسان در حوادثی که پیرامون او میگذرد و در حوادثی که پیش روی اوست و به او ارتباط پیدا میکند، تدبر کند؛ سعی کند از حوادث به شکل عامیانه و سطحی عبور نکند؛ به تعبیر امیرالمؤمنین، اعتبار کند: «رحم اللَّه امرء تفکّر فاعتبر»؛ فکر کند و بر اساس این فکر، اعتبار کند. یعنی با تدبر مسائل را بسنجد - «و اعتبر فأبصر» - با این سنجش، بصیرت پیدا کند. حوادث را درست نگاه کردن، درست سنجیدن، در آنها تدبر کردن، در انسان بصیرت ایجاد میکند؛ یعنی بینائی ایجاد میکند و انسان چشمش به حقیقت باز میشود. . امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) در جای دیگر میفرماید: «فانّما البصیر من سمع فتفکّر و نظر فأبصر» #بصیر آن کسی است که بشنود، گوش خود را بر صداها نبندد؛ وقتی شنید، بیندیشد. هر شنیدهای را نمیشود به صرف شنیدن رد کرد یا قبول کرد؛ باید اندیشید. «البصیر من سمع فتفکّر و نظر فأبصر». نَظَرَ یعنی نگاه کند، چشم خود را نبندد. ایراد کار بسیاری از کسانی که در لغزشگاههای بیبصیرتی لغزیدند و سرنگون شدند، این است که نگاه نکردند و چشم خودشان را بر یک حقایق واضح بستند. انسان باید نگاه کند؛ وقتی که نگاه کرد، آنگاه خواهد دید. ما خیلی اوقات اصلاً حاضر نیستیم یک چیزهائی را نگاه کنیم. انسان میبیند منحرفینی را که اصلاً حاضر نیستند نگاه کنند. آن دشمن عنود را کار نداریم - حالا این را بعداً عرض خواهم کرد؛ «و جحدوا بها و استیقنتها انفسهم ظلما و علوّا» - بعضیها هستند که انگیزه دارند و با عناد وارد میشوند؛ خوب، دشمن است دیگر؛ بحث بر سر او نیست؛ بحث بر سر من و شماست که توی عرصه هستیم. ما اگر بخواهیم بصیرت پیدا کنیم، باید چشم را باز کنیم؛ باید ببینیم. یک چیزهائی هست که قابل دیدن است. اگر ما از آنها سطحی عبور کنیم، آنها را نبینیم، طبعاً اشتباه میکنیم.۱۳۸۹/۰۸/۰۴
👤#مقام_معظم_رهبری
#نهج_البلاغه_خطبه_103 #نهج_البلاغه_خطبه_153
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
13890804_3796_64k.mp3
6.84M
🔊 #بصیرت - #مقام_معظم_رهبری ( توصیه میشود متن و صوت کامل را بخوانید و بشنوید اینجا )
👌تبیین کلام علی علیه السلام - #نهج_البلاغه_خطبه_103 #نهج_البلاغه_خطبه_153
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ دستبرد ۳میلیون دلاری به اموال ایران
🔹مسیح علینژاد مبلغ ۳ میلیون و ۳۲۵ هزار دلار ( حدود ۱۶۶ میلیارد تومان !!!) از اموال ایران در آمریکا را به عنوان غرامت از دادگاه فدرال این کشور دریافت میکند!
🆔 @sahife2