انس با صحیفه سجادیه
✳️ گفت پیغامبر که اصحابی نجوم (بهتر است بگوییم : گفت پیغمبر که اهلی کالنجوم ره روان را شمع و شی
✳️ پبامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:
اهلبیت من مانند ستارگان اند؛
برای رهروان و سالکان به منزله شمع طریقاند
و برای شیاطین وسیله طرد و سنگسار.
کاروانیان در شب از روی ستاره ها جهات را پیدا میکردند.
با توجه به ابیات بالا و سخن تایش نور حق به وسیله ی فرشتگان و خاندان پیامبر، مولانا به طور کلی میگوید:
چون انسان نمیتواند نور حق را مستقیم و بیواسطه تحمل کند، باید ستاره ای نور خورشید را بگیرد و بر عالم خاک بتاباند. در این جا «ماه» پیامبر یا ولی کامل است که نور حق را میگیرد و مناسب با توان ذهنی و روحی بندگان به آنها میرساند. این ماه به خاک و ابر و سایه و به همهی موجودات جهان خاکی میگوید:
من بشر بودم، اما به من وحی میشود: (قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ یوحَى إِلَی...) کهف، آیهی 110
صورت یا هستی مادی من، مثل شما از عالم خاک بود، اما وحی خداوند این روشنی معرفت را در من پدید آورد.
این روشنی معنوی نسبی است؛ در مقایسه با خورشید حق من تاریکم، اما در مقایسه با نفس های تاریک نور دارم.
من نور ضعیف تری هستم تا شما انسانهای عادی بتوانید تحمل کنید.
«شهد» نور حق و «سرکه» جنبهی این جهانی مرد کامل است و قدما سرکنگبین را دوای بیماریهای کبد میدانستند.
«رنج جگر» به نقصها و ناتوانیهای روح اشاره دارد. مولانا میگوید:
ترکیب صورت این جهانی مردان کامل با نور و علم الهی، مانند سرکنگبینی است که نقایص روح مریدان و مؤمنان را درمان میکند و پس از این درمان میتوانند انگبین یا شهد معرفت را بخورند.
مولانا میگوید: وقتی که این نقص ها و بیماری های روحی و هواهای نفسانی برطرف شود، دل مؤمن میتواند مانند تختگاهی معمور و آباد، جایگاه حق باشد و آن گاه میبینی که خداوند رحمان بر این تختگاه و عرش تکیه زده است. (طه، آیه 5 )و دیگر سخن از رابطه ی مستقیم مؤمن با پروردگار است، در مرتبه ای که پس از پاک شدن دل از هوای نفس و بستگی های این جهانی است. و در همین مرتبه است که علم شخص «بی واسطه» به علم پروردگار پیوند مییابد و «علم لدُنی» همین است.
#مثنوی_معنوی_161
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#هزار_قانون_زندگی
از #مثنوی_معنوی
قانون 12
عشق هایی کز پی رنگی بود
عشق نبود عاقبت ننگی بود
عشق هایی که از هوا و هوس انسان سرچشمه می گیرد و در پی آب و رنگ و زیبایی های ظاهری به وجود می آید، اولاً زودگذر و ناپایدار است و ثانیاً ننگ و عار را بدنبال دارد. ارزش هر عشقی به اندازه بزرگی و اصالت معشوق آن است. و عشق های سطحی و کاذب اساساً عشق نیستند و نباید نام مقدس عشق را بر آنها نهاد.
مولانا می گوید: کاش عشق های کاذب و برخاسته از هوا و هوس از همان ابتدا ننگ خود را آشکار می کردند تا انسان ها به آن تعلق خاطر نمی یافتند و ناگواری ها گریبان آنان را نمی گرفت. چه بسا عشقهای واهی و ظاهری که در جوامع بشری ظاهر شده اند و کار عاشق و معشوق را به رسوایی و نابودی کشانده اند. و چه بسا قتل ها و فتنه ها که بر اثر عشق های دروغین رخ نموده است.
عشق آن زنده گزین کو باقی است
کز شراب جان فزایت ساقی است
#مولوی #مثنوی_معنوی_9
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ترجمه گویای فارسی
دعای #بیست_نهم
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " هنگامی که روزى بر ایشان تنگ مى شد"
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
32.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دعای #بیست_نهم
صوت عربی گویا
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " هنگامی که روزى بر ایشان تنگ مى شد"
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#محتواي_دعا
دعای #بیست_نهم
قسمت اول
هنگامي که روزي بر آن حضرت تنگ ميشد
عنوان دعا چنين است:
و کان من دعائه عليهالسلام اذا قتر عليه الرزق، از دعاهاي امام (ع) هنگامي که روزي بر آن حضرت تنگ ميشد.
علي (ع) فرموده: خداوند بنده را گرفتار مينمايد و دوست دارد تضرع و زاريش را بشنود. پيش از اين نيز توضيح داده شد که، براي مومن آسايش و گرفتاري، رزق کم و يا زياد، سلامتي و يا بيماري، ثروت و فقر، هر دو نعمت است. زيرا او تربيتيافتهي مکتب پيامبر (ص) و ائمهي معصومين (ع) است. هنگام آسايش و رفاه و سلامتي و ثروت، در راه خدا تلاش ميکند و امکانات خود را در جهت رضاي الهي و حاکميت دين خدا صرف ميکند و شکر عملي به جا ميآورد، در نتيجه در دنيا و آخرت سعادتمند ميشود. و در هنگام مشکلات و گرفتاري يا بيماري و فقر، صبر و شکيبايي پيش ميگيرد و ضمن تلاش در جهت رفع نارسائيها و مشکلات، همواره بر محور قوانين و فرامين خداوند حرکت ميکند، در نتيجه به سعادت دنيا و آخرت دست مييابد.
از پيامبر (ص) روايت شده که فرمود: پروردگارم به من نماياند که مسيل وسيع مکه را برايم طلا کند (مسيل محل عبور آب سيل است)، گفتم: پروردگارا نميخواهم. بلکه ميخواهم روزي سير باشم و روزي گرسنه، زيرا چون گرسنه باشم به سوي تو تضرع و زاري نموده و تو را ياد مينمايم، و چون سير باشم سپاس تو را به جا ميآورم.
ادامه دارد ...
#محتواي_دعا_بیست_نهم
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
# محتواي_دعا
دعای #بیست_نهم
قسمت دوم
امام سجاد (ع) دعاي بيست و نهم را اينگونه آغاز مينمايد:
اللهم انک ابتلينا في ارزاقنا بسوء الظن، و في آجالنا بطول الامل حتي التمسنا ارزاقک من عند المرزوقين، و طمعنا بامالنا في اعمار المعمرين، خدايا تو ما را در روزيهايمان به بدگماني و در مدت عمرمان به آرزوي دراز آزمايش نمودي، تا اينکه روزيهاي تو را از روزيخواران طلب کرديم، و به سبب آرزوهايمان در عمرهاي آنان که عمر دراز نمودند طمع نموديم (يعني به آرزوهاي دراز طمع کرديم که همچون آنها عمر نمائيم و اين باعث شد که در دنيا فقط در طلب روزي و گردآوردن آن کوشش نمائيم).
امام (ع) در اين فراز از دعا دو عامل انحراف انسان از راه حق را برميشمرد که عبارتند از: 1- سوءظن به خدا 2- درازي آرزوها
سوءظن به خدا به اين معنا است که انسان اميد و باور نداشته باشد که رزق و روزي از جانب خداست، در نتيجه گرفتار بيماري ياس و نااميدي از رحمت خداي رحمان شده و رو به کساني بياورد که خودشان مخلوق و محتاج و فقير هستند.
و درازي آرزو يا طول امل، انسان را از پرداختن به يک زندگي مبتني بر واقعيت و حقيقت بازداشته و همواره انسان را بر بالهاي خيال در آسمان اوهام و عدم واقعيت به اين طرف و آن طرف ميکشاند. و عمر طولاني پارهاي از انسانها، اين باور خيالي را در او تقويت ميکند که او نيز عمري طولاني خواهد داشت. لذا شروع به مالاندوزي و گردآوردن امکانات مالي از هر طريق ممکن ميکند. در حاليکه انسان بايد يقين داشته باشد خداوند روزي او را ميرساند و در سايه تلاش و کوشش آن را کسب کند و اينکه هميشه آمادهي مرگ باشد، يعني طوري زندگي کند که در هر لحظه اگر مرگ به سراغ او آمد، از هر جهت آماده باشد. حق کسي بر گردنش نباشد، دستورات خدا را انجام داده باشد، خودش و اموال و اعمالش را محاسبه و حسابرسي کرده باشد، پيش از آنکه مامورين الهي حساب او را رسيدگي کنند.
آنگاه امام (ع) به ما ميآموزد که جهت گرفتار نشدن به سوءظن و طول آرزوها، از خداوند بخواهيم که به ما «يقين صادق» و «اطمينان خالص» بدهد.
1- هب لنا يقينا صادقا، ما را يقين و باور صادق عطا کن.
2- و الهمنا ثقه خالصه، و اطمينان خالص و پاک در دل ما بيفکن.
و در فراز آخر دعا با آوردن آيات 22 و 23 از سوره ذاريات به ما اطمينان ميدهد که رزق و روزي انسان از خداست. زيرا قرآن در اين باره ميفرمايد: و في السماء رزقکم و ما توعدون، فو رب السماء و الارض انه لحق مثل ما انکم تنطقون.
و روزي شما و آنچه به آن وعده داده ميشويد (بهشت، دوزخ، پاداش و کيفر) در آسمان است، پس به پروردگار آسمان و زمين سوگند که هرآينه آن حق و درست است مانند آنکه شما سخن ميگوئيد (يعني چنانکه شک نداريد که سخن ميگوئيد بايد شک نداشته باشيد در اينکه روزي شما در آسمان است).
در حقيقت ميفرمايد رزق و روزي شما به اراده و خواست خداست، و از او بايد درخواست رزق و روزي نمود.
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
💠 #چله_ی_زیارت_عاشورا 2
▪️حضرت امام صادق (علیه السلام) فرموده:هرکس بوسیله خواندن #زیارت_عاشورا ، جدم حسین (علیه السلام) را زیارت کند (چه از راه دور یا نزدیک) به خدا قسم خداوند هر حاجت مادی و معنوی داشته باشد به او می دهد.
▪️به نیابت از آقا و مولایمان امام زمان علیه السلام با هم زمزمه میکنیم :
♦️ السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خِیَرَةَ اللَّهِ و َابْنَ خِیَرَتِهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ و َابْنَ سَیِّدِ الْوَصِیّینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ فاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِساَّءِ الْعالَمینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ثارَ اللَّهِ وَ ابْنَ ثارِهِ وَ الْوِتْرَ الْمَوْتُورَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکُمْ مِنّی جَمیعاً سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ یا اَباعَبْدِاللَّهِ .....
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
موانع استجابت دعا-14.mp3
10.91M
#موانع_استجابت_دعا ۱۴
✳️ سفرهی نماز ، حرم، ذکر، #دعا ...
برای همه گسترده است!
بی هیچ تبعیض و تفاوتی!
پس چرا بعضیها میتوانند از این سفرهها بهرهی اجابت بگیرند؛
و بعضیها ناتوانند... ؟
👤 استاد #شجاعی
🙏لطفا با ما شنونده ی این سلسله گفتگو ها باشید
☑️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ پيغمبر(صل الله علیه و آله و سلم) با همه مقاماتی كه داشتند ولی برای اينكه تتمّه راه رابهتر و سريعتر طی كنندخدافرمود #نماز_شب راحتماً بپا بدار
اگربخواهی به #مقام_محمود كه شفاعت مطلق است باريابی باید بخوانی!
👤 آيت الله #جوادی_آملی
☑️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#انس_با_قرآن
⏪برنامه ی روزنامه ی
✅ #ختم_قرآن کریم
👈 روزی یک صفحه
#صفحه_483
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ اعمال روزها و شب های #هفته
🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز #سه_شنبه
👉🏻 1da.ir/oh2u
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
⏹ قدم منه به خرابات جز به شرط #ادب
که سالکان درش محرمان پادشهند
⏹ از خدا جوييم توفيق ادب
بيادب محروم ماند از لطف رب
بيادب تنها نه خود را داشت بد
بلکه آتش بر همه آفاق زد
🔴 امام جواد - علیه السلام - فرمود: مفهوم و معنای ادب از نظر مردم، تنها خوب سخن گفتن است كه ركیک و سبک نباشد، ولیكن این نظریّه قابل توجّه نیست تا مادامی كه انسان را به خداوند متعال و بهشت نزدیک نگرداند. بنابر این ادب یعنی رعایت احكام و مسائل دین، پس با عمل كردن به دستورات الهی و ائمّه اطهار (علیهم السلام)، ادب خود را آشكار سازید.
ارشاد القلوب دیلمی، ص 160
پس ادب دو قسم است : یکی ادب در برابر خداوند متعال و دیگری ادب در برابر بندگان خداوند.
✳️ شراب بیغش و ساقی خوش دو دام رهند
که زیرکان جهان از کمندشان نرهند
من ار چه عاشقم و رند و مست و نامه سیاه
هزار شکر که یاران شهر بیگنهند
جفا نه پیشه درویشیست و راهروی
بیار باده که این سالکان نه مرد رهند
مبین حقیر گدایان عشق را کاین قوم
شهان بی کمر و خسروان بی کلهند
به هوش باش که هنگام باد استغنا
هزار خرمن طاعت به نیم جو ننهند
مکن که کوکبه دلبری شکسته شود
چو بندگان بگریزند و چاکران بجهند
غلام همت دردی کشان یک رنگم
نه آن گروه که ازرق لباس و دل سیهند
قدم منه به خرابات جز به شرط ادب
که سالکان درش محرمان پادشهند
جناب عشق بلند است همتی #حافظ
که عاشقان ره بیهمتان به خود ندهند
🔅 برنامه ی روزانه #حافظ_خوانی
#حافظ_غزل_201
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
⏹ قدم منه به خرابات جز به شرط #ادب که سالکان درش محرمان پادشهند ⏹ از خدا جوييم توفيق ادب بيا
⏹ به هوش باش که هنگام باد ِاستغنا
هزار خرمن طاعت به نیم جو ننهند
معنی بیت: (ای مدّعی وای زاهد که دل به تقوا وعبادت خوش کرده اید) آگاه باشید که وقتی که باد بی نیازیِ خداوند وزیدن آغازمی کندهزاران خرمن ِ طاعت وتقوا نیم جوارزش ندارد. خداوند هیچ نیازی به طاعت وبندگیِ کسی ندارد به ویژه طاعت وعبادت آنهایی که بشرط پاداش ومزدگرفتن ویا ازروی ریا وتظاهربه انجام می رسد هیچ ارزشی ندارد.
توبندگی چوگدایان به شرط مزد مکن
که دوست خود روش بنده پروری داند
⏹ غلام همّت دُردی کشان یک رنگم
نه آن گروه که اَزرق لباس ودل سیهند
معنی بیت: من چاکرودوستداررندِ دُردنوشی هستم که بی روی وریا ویک رنگ هست دوستدارکسی نیستم که باپوشیدن خرقه ی کبودرنگ خودرا ازدیگران متمایز ووانمودبه پاکدامنی می کند درحالی که درونی تیره وتاردارند.
⏹ قدم منه به خرابات جز به شرط #ادب
که سالکان درش محرمان پادشهند
وقتی به خرابات قدم می گذاری آداب ورسوم آنجارا بااحترام رعایت کن که ساکنان خرابات ازارادتمندان صادق پادشاه هستند.
شست وشویی کن وانگه بخرابات خرام
تانگردد زتو این دیرخراب آلوده
#حافظ_غزل_201
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ حکایت سوال پیامبر صل الله علیه و آله از #زید_بن_حارثه و جواب گفتن او
قسمت چهارم
🔴 زید را اکنون نیابی کو گریخت
جست از صف نعال و نعل ریخت
تو که باشی زید هم خود را نیافت
همچو اختر که برو خورشید تافت
نه ازو نقشی بیابی نه نشان
نه کهی یابی به راه کهکشان
شد حواس و نطق بابایان ما
محو نور دانش سلطان ما
حسها و عقلهاشان در درون
موج در موج لدینا محضرون
چون بیاید صبح وقت بار شد
انجم پنهان شده بر کار شد
بیهشان را وا دهد حق هوشها
حلقه حلقه حلقهها در گوشها
پایکوبان دستافشان در ثنا
ناز نازان ربنا احییتنا
آن جلود و آن عظام ریخته
فارسان گشته غبار انگیخته
حمله آرند از عدم سوی وجود
در قیامت هم شکور و هم کنود
سر چه میپیچی کنی نادیدهای
در عدم ز اول نه سر پیچیدهای
در عدم افشرده بودی پای خویش
که مرا کی بر کند از جای خویش
مینبینی صنع ربانیت را
که کشید او موی پیشانیت را
تا کشیدت اندرین انواع حال
که نبودت در گمان و در خیال
آن عدم او را هماره بنده است
کار کن دیوا سلیمان زنده است
دیو میسازد جفان کالجواب
زهره نه تا دفع گوید یا جواب
خویش را بین چون همیلرزی ز بیم
مر عدم را نیز لرزان دان مقیم
ور تو دست اندر مناصب میزنی
هم ز ترس است آن که جانی میکنی
هرچه جز عشق خدای احسنست
گر شکرخواریست آن جان کندنست
چیست جان کندن سوی مرگ آمدن
دست در آب حیاتی نازدن
خلق را دو دیده در خاک و ممات
صد گمان دارند در آب حیات
جهد کن تا صد گمان گردد نود
شب برو ور تو بخسپی شب رود
در شب تاریک جوی آن روز را
پیش کن آن عقل ظلمتسوز را
در شب بدرنگ بس نیکی بود
آب حیوان جفت تاریکی بود
سر ز خفتن کی توان برداشتن
با چنین صد تخم غفلت کاشتن
خواب مرده لقمه مرده یار شد
خواجه خفت و دزد شب بر کار شد
تو نمیدانی که خصمانت کیند
ناریان خصم وجود خاکیند
نار خصم آب و فرزندان اوست
همچنانک آب خصم جان اوست
آب آتش را کشد زیرا که او
خصم فرزندان آبست و عدو
بعد از آن این نار نار شهوتست
کاندرو اصل گناه و زلتست
نار بیرونی به آبی بفسرد
نار شهوت تا به دوزخ میبرد
نار شهوت مینیارامد بب
زانک دارد طبع دوزخ در عذاب
نار شهوت را چه چاره نور دین
نورکم اطفاء نار الکافرین
چه کشد این نار را نور خدا
نور ابراهیم را ساز اوستا
تا ز نار نفس چون نمرود تو
وا رهد این جسم همچون عود تو
شهوت ناری براندن کم نشد
او بماندن کم شود بی هیچ بد
تا که هیزم مینهی بر آتشی
کی بمیرد آتش از هیزمکشی
چونک هیزم باز گیری نار مرد
زانک تقوی آب سوی نار برد
کی سیه گردد ز آتش روی خوب
کو نهد گلگونه از تقوی القلوب
#مثنوی_معنوی_162 #حکایت_زید
برنامه ی #مثنوی_خوانی
#مولوی - #مثنوی_معنوی - #دفتر_اول
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
✳️ حکایت سوال پیامبر صل الله علیه و آله از #زید_بن_حارثه و جواب گفتن او قسمت چهارم 🔴 زید را اکنون
🔴 مولانا نخست می گوید دست اندازی به مناصب دنیوی برای نشنیدن صدای پای مرگ و نوعی غفلت از این حقیقت است که ما قدم به قدم داریم به آن لحظة موعود یعنی مرگ نزدیک می شویم. در حقیقت سرمان را با مناصب دنیوی گرم می کنیم تا به عاقبت کار فکر نکنیم. لذا بهتر است به چیزی عشق بورزیم که مانند این مناصب، فناپذیر نیست یعنی عشق حق که عین آب حیات و زندگی جاودانی است:
ور تو دست اندر مناصب میزنی
هم ز ترس است آن که جانی میکنی
هرچه جز عشق خدای احسنست
گر شکرخواریست، آن جان کندنست
چیست جان کندن سوی مرگ آمدن
دست در آب حیاتی نازدن
خلق را دو دیده در خاک و ممات
پس شبانه به تصحیح و کاستن از این خیالات بپرداز و به خواب غفلت غرقه مشو:
صد گمان دارند در آب حیات
جهد کن تا صد گمان گردد نود
شب برو، ور تو بخسپی شب رود
شبانه عقلت را پیش بینداز و در احوال خود بیاندیش که آب حیات نیز همدم ظلمات است:
در شبِ تاریک جوی آن روز را
پیش کن آن عقل ظلمت سوز را
شیاطین خصم تواند چنان که آب و آتش خصم همند:
تو نمیدانی که خصمانت کیند؟
ناریان خصم وجود خاکیند
پس ابراهیم وار، آب تقوا بر آتش نمرودِ نفس بزن تا زندگیت را به آتش نکشد:
آب آتش را کشد زیرا که او
خصم فرزندان آبست و عدو
اما نکته مهم #روانشناسی که مولانا در اینجا مطرح می کند این است که برای خاموشی آتش نباید با آن بجنگی بلکه باید از آن بپرهیزی. نه “به راندن” یعنی مبارزه بلکه به “ماندن” یعنی رها کردنش. یعنی تقوا پیشه کنی. یعنی مبارزه با گناه هم آن را تقویت می کند. برای آن که تصور کناه را از ذهنت پاک کنی، از آن بپرهیز. یعنی وسواس مبارزه با گناه را هم از ذهن بیرون کن. چنان که آب گل آلود را با صبر و آرامش و دوری کردن از آن می توان زلال کرد نه با به هم زدن مداومِ آن. به تقوی بیاندیش باش نه به گناه. تقوای قلب کار خود را می کند و روی سیاه را سرخ می کند:
شهوت ناری به راندن کم نشد
او به ماندن کم شود بی هیچ بد
تا که هیزم مینهی بر آتشی
کی بمیرد آتش از هیزمکشی
چونک هیزم باز گیری نار مرد
زان که تقوی، آب سوی نار برد
کی سیه گردد ز آتش، روی خوب
کو نهد گلگونه از تقوی القلوب
#مثنوی_معنوی_161 قسمت دوم
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
✳️ حکایت سوال پیامبر صل الله علیه و آله از #زید_بن_حارثه و جواب گفتن او قسمت چهارم 🔴 زید را اکنون
🔴 زید را مىجستى ولى او را نخواهى یافت که او بگریخت و از صف نعال و پائین مجلس جست و جاى پایش هم پیدا نیست.
تو کیستى زید خودش هم چون ستارهاى که بر او خورشید بتابد خویشتن را گم کرده
هیچ اثر و نشانى از او نخواهى یافت آفتاب طلوع کرد نه کاه ماند نه کهکشان (نه اختر ماند نه ماه).
حواس و نطق بىپایان مادر نور دانش سلطان محو و فانى گردید.
حس و عقل همگى در درونشان در امواج بىپایان وَ إِنْ کُلٌّ لَمَّا جَمِیعٌ لَدَیْنا مُحْضَرُونَ محو و نابود مىشوند
باز بارسیدن صبح وقت بار عمومى رسید ستارههاى پنهانی بکار خود ادامه می دهند.
اکنون دیگر زید را نمییابی، چون شتابان از این جهان خاکی گریخته و تنها اثری از او برجاست، و گویی در حال گریز کفش خود را جا گذاشته است.
این مهم نیست که تو زید را بیابی یا نیابی؛ در تابش نور حق، زید هم خود را گم کرد و مثل ستارهای در برابر خورشید ناپدید شد. مولانا میگوید: در برابر نور علم الهی، پدران ما و بزرگان پیشین، حواس خود را از دست دادند و زبانشان بند آمد، زیرا علم اسرار حق را با حواس ظاهری و الفاظ نمیتوان باز گفت. عرفا و بزرگان پیشین، حسها و عقلهاشان در میان امواج بازگشت به سوی حق، ناپدید میشد و یا از کار میافتاد. در سیر الیالله، تعقل و حواس عامل اصلی نیست، بلکه باید مشیت الهی، ما را به سوی او بکشاند، چنان که در قرآن فرمود: و کس نیست از ایشان جز آنکه همگیشان نزد ما حاضر شوند.
صبح، همان تابش مستقیم نور حق است که کسی تاب تحمل آن را ندارد، بلکه باید نور خورشید به ماه یا ستارهای بتابد و از آنجا بر وجود خاکی ما منعکس شود. زید پس از تلقى این درس برابر عظمت رسول (ص) شرمگین شد و حالتى را که از غلبه اوصاف بشرى بر او دست داده بود رها کرد، و از صحو به محو گرایید. زید مظهر عقول ناقصه است که با اندک آگاهى خود را در مرتبه کمال مىبینند. زید همچون ستاره است و در تاریکى درخششى دارد. لیکن برابر نور خورشید ناپدید مىگردد. زید خود را محو تابش نور رسالت دید و ناپدید گردید.
همه عقلهاى ناقص چنینند و برابر عقل کامل محو می شوند و نشانى از آنان نمىماند، اما از میان نمىروند چه آنان در علم حضرت حق تعالى حاضرند:
پس کسانى کز جهان بگذشتهاند
«لا» نیند و در صفات آغشتهاند
#مثنوی_معنوی_161 قسمت اول
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_165
دعای #بیست_نهم
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام )
" در تنگی روزی "
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_بیست_نهم_1
دعای سیدالساجدین (ع ) در هنگام تنگی #روزی :
🔹اللَّهُمَّ إِنَّكَ ابْتَلَيْتَنَا فِى أَرْزَاقِنَا بِسُوءِ الظَّنِّ، وَ فِى آجَالِنَا بِطُولِ الْأَمَلِ حَتَّى الْتَمَسْنَا أَرْزَاقَكَ مِنْ عِنْدِ الْمَرْزُوقِينَ، وَ طَمِعْنَا بِآمَالِنَا فِى أَعْمَارِ الْمُعَمَّرِينَ🔹
🔸خدايا تو ما را در روزى به سوء ظن و در طول عمر به آرزوى دراز آزمايش فرمودى تا آن كه روزى تو را از روزى خواران تو خواستيم و عمرهاى دراز معمرين را آرزو كرديم🔸
#بیست_نهم
◀️کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_بیست_نهم_2
دعای سیدالساجدین (ع ) در هنگام تنگی #روزی :
🔹فصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ هَبْ لَنَا يَقِينا صَادِقا تَكْفِينَا بِهِ مِنْ مَئُونَةِ الطَّلَبِ، وَ أَلْهِمْنَا ثِقَةً خَالِصَةً تُعْفِينَا بِهَا مِنْ شِدَّةِ النَّصَبِ🔹
🔸پس درود بر محمد و آل او فرست و يقينى عنايت فرما كه از رنج طلب، بياساييم، و آرامشى در دل ما افكن كه سختی رنج و تعب را از ما بردار🔸
#بیست_نهم
◀️ کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2