eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.6هزار عکس
2.4هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
1_649525539.mp3
4.07M
❤️ عمومی برای دفع بلای خیلی مهم است ... 👤 🙏دوستان بیاییم را با هم زمزمه کنیم👇 🎵یا من تحل به عقد المکاره .... 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
1_686939929.mp3
13.71M
دعای سیدالساجدین (ع ) در هنگام درخواست ، و : 👌جلسه دوم استاد علی اصغر دعا 🖋کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ اعمال روزها و شب های 🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز 👉🏻 1da.ir/rqjEC 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اجْعَلْ هَوَاىَ عِنْدَكَ، 🔸خدايا به حق حضرت زهرا سلام الله علیها عنایتی فرما هوای من بشود هوای تو!... محبوب من ! مرا عاشق خودت کن ... ✳️ من ترک عشق شاهد و ساغر نمی‌کنم صد بار توبه کردم و دیگر نمی‌کنم باغ بهشت و سایه طوبی و قصر و حور با خاک کوی دوست برابر نمی‌کنم تلقین و درس اهل نظر یک اشارت است گفتم کنایتی و مکرر نمی‌کنم هرگز نمی‌شود ز سر خود خبر مرا تا در میان میکده سر بر نمی‌کنم ناصح به طعن گفت که رو ترک عشق کن محتاج جنگ نیست برادر نمی‌کنم این تقـوی اَم تمام که با شاهدان شهر ناز و کرشمه بر سر منبر نمی‌کنم جناب پیر مغان جای دولت است من ترک خاک بوسی این در نمی‌کنم 🔅 برنامه ی روزانه ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
🔴مـن تـرک عشق و شـاهـد و سـاغـر نمی‌کـنـم صــد بـار تــوبــــه کــــردم و دیـگـر نـمـی‌کـنـم مـن از عشق ومحبّت، ازدوستی ومهرورزی و در یک کلام از تو دست بر نمی‌دارم. چرا که هوای تو را در سر دارم و بس... 🔴باغ بـهـشـت وسـایه‌ی طوبیّ وقـصـرو حـور بـا خـاک کــوی دوست بـرابـر نـمـی‌کـنـم درنظرمن اصلا وابدا باغ دل انگیز بهشت و سایه‌ی جانپرور درختِ طوبی ومیوه های رنگارنگش،کاخهای بهشتی و زنانِ سیه چشمش،ارزش اهمیّتی ندارند. برای من گرد وغباری از کوی یـارارزشی والاترازاینها دارنـد وهرگز خاک کوی دوست راباکلّ ِ بهشت وامکاناتش عوض نخواهم کرد. 🔴حـافــظ ! جنـاب پـیـر مغـان جای دولت ست مـن تـرک خـاک‌بـوسـی ایـن در نـمـی‌کـنم ای حافـظ ! درگاه پیرمغان محلّ اَمن ومطمئن برای رسیدن به پاک دامنی، پاک اندیشی و رستگاریست. من درهیچ شرایطی،این ارادتِ قلبی را بر آستان پـیـر طریقت ترک نخواهم کـرد. تـا زمیخانه و می نام و نشان خواهد بـود سـر مـا خـاک در پـیـر مـُغــان خواهـد بـود. ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
دعای 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " هنگامى كه به هلال نگاه مى‌‌كرد " ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
بند پایانی دعای سیدالساجدین(ع) در هنگام نگریستن به ماه نو: 🔹و أَوْزِعْنَا فِيهِ شُكْرَ نِعْمَتِكَ، وَ أَلْبِسْنَا فِيهِ جُنَنَ الْعَافِيَةِ، وَ أَتْمِمْ عَلَيْنَا بِاسْتِكْمَالِ طَاعَتِكَ فِيهِ الْمِنَّةَ، إِنَّكَ الْمَنَّانُ الْحَمِيدُ، وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ🔹 🔸و ما را توفيق ده و از گناه دور دار و از معصيت حفظ كن و به نعمت توفيق ده و در دل ما انداز كه شكر نعمت گذاريم و ما را به سپر عافيت بپوشان و در اين به طاعت و عبادت كامل نعمت خود را بر ما تمام كن، تويى بخشنده نعمت، مستحق سپاس بسيار و صلى الله على محمد و آله الطيبين الطاهرين🔸 ☘️کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸مرحوم تنکابنی در شرحش می گوید : 🔹 «و أوزعنا فيه شكر نعمتك» و الهام كن ما را درو شكر كردن نعمت ترا، و «ايزاع» به معنى الهام است و آنچه مشهور است در تعريف الهام انداختن خير است در دل بدون استفاضه فكرى و منتقض مى‏شود طرد او به قضا يا بديهيه و عكس او با نشائيات بلكه مطلق تصورات اگر در تعريف او گفته‏ايد كه القاء نظريست در قلب بدون استفاضه ذكرى هر آينه بهتر خواهد بود. 🔹«و ألبسنا فيه جنن العافية» و بپوشان ما را درو سپرهاى عافيت را؛ و در نسخه‏ى ابن‏ادريس خير العافيه مسطور است و اضافه بيانى خواهد بود. «و أتمم علينا باستكمال طاعتك فيه المنة» درو منت و نعمت و يا تمام كن بر ما به تمام كردن طاعت و عبادت تو و در بعضى از نسخ به جاى «و اتمم» و «امنن» واقعست؛ «انك أنت المنان الحميد» به درستى كه تو بسيار نعمت دهنده و پسنديده شده و يا حمد و سپاس كننده‏اى، «و صلى الله على محمد و آله الطيبين الطاهرين» و رحمت خدا بر محمد و بر آل او باد نيكان و پاكانند. 🔸 مرحوم سید علیخان در ذیل این عبارت می فرمایند : 🔹 (تعريف العباده، و معنى العصمه، و المراد من العافيه..) و اوزعنا فيه شكر نعمتك، و البسنا فيه جنن العافيه، و اتمم علينا باستكمال طاعتك فيه المنه، انك المنان الحميد و صلى الله على محمد و آله الطيبين الطاهرين) 🔹و اوزعه الله الشكر: الهمه. و قيل او لعه به من الوزوع بمعنى الولوع بالشى. و الجنن: جمع جنه بالضم و هى الستر من جنه يجنه من باب قتل اى ستره. و العافيه: دفع الله عن العبد ما يضره و تستعمل فى دفع المضرات البدنيه و النفسيه معا. و اتم الله عليه المنه: اكملها من تم الشى‏ء يتم بالكسر اى كملت اجزاوه و استكملت الشى‏ء بمعنى اكلمته اى اتممته. و المنه: النعمه الثقيله و منه: لقد من الله على المومنين 🔸مرحوم سید محد فضل الله نیز می فرمایند : 🔹 و اجعلنا من الشاكرين لنعمتك، و هب لنا العافيه فى انفسنا و اهلنا و اموالنا و ادياننا، و اعطنا فى ذلك سترك و وقايتك، فانه لا ستر الا سترك، و لا وقايه الا وقايتك، و اكمل لنا منتك علينا باستكمال طاعتك فى كل الامور، انك المنان بالعطيات، المحمود فى صفاته و افعاله يا رب العالمين. ☘️کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️و أَتْمِمْ عَلَيْنَا بِاسْتِكْمَالِ طَاعَتِكَ فِيهِ الْمِنَّةَ، إِنَّكَ الْمَنَّانُ خداوندا با به كمال رساندن طاعتت در اين ماه ، نعمتت را بر ما تمام فرما كه تو بسیار بخشنده اى (انك المنان) 🔴 به معني عطاکننده و اِنعام کننده است و مداومت بر اين اسم براي ايمني از خوف و رسيدن به نعمت نافع است و مداومت بر اين کلمات نيز براي دفع تنگدستي و فقر مجرّب است چرا که اين اسم را خواص غريبه ای است. دو معني براي المنّان بيان شده يکي بخشنده و انعام کننده و ديگري "منّت و امتنان" که البتّه منّت گذاشتن به مفهوم اخير در مورد انسان بوده و روش مردم فرومايه و عملي ناپسند است. «منّت»، هر نعمت سنگين و گرانبهايي را گويند که اگر جنبه ي عملي داشته باشد يعني کسي عملاً نعمت بزرگي به ديگري بدهد کاملاً زيبا و ارزنده است و اما اگر کسي کار کوچک خود را با سخن، بزرگ کند و به رخ افراد بکشد کاري است بسيار زشت، بنابراين منّتي که نکوهيده است به معني بزرگ شمردن نعمت ها در گفتار است، اما منّتي که زيبنده است همان بخشيدن نعمت هاي بزرگ و سنگين است. شخصی از حضرت امیر مؤمنان علیه السلام از معنی «حنان » و «منان » سؤال کرد او در جواب فرمود: «الحنان هو الذی یقبل علی من اعرض عنه ». والمنان هو الذی یبدء بالنوال قبل السؤال ». 👈 بیشتر بدانید .... 👇 https://hawzah.net/fa/Article/View/81259/%D9%85%D9%86%D8%A7%D9%86 ☘️کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی ◀️ نکوهش تجاوز به حق دیگران 🔴 و قَالَ (علیه السلام( : لَا يُعَابُ الْمَرْءُ بِتَأْخِيرِ حَقِّهِ، إِنَّمَا يُعَابُ مَنْ أَخَذَ مَا لَيْسَ لَهُ. 🔴 مرد را سرزنش نكنند كه چرا حقّش را با تأخير مى گيرد، بلكه سرزنش در آنجاست كه آنچه حقّش نيست بگيرد. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
◀️ عيب واقعى اين است! 📋 در بعضى از روايات آمده است امام(عليه السلام) اين سخن حكمت آميز را در پاسخ كسى مى گويد كه از آن حضرت پرسيد چرا شما در گرفتن حق خود در امر امامت شتاب نكرديد. امام(عليه السلام) در پاسخ مى فرمايد: «براى انسان عيب نيست كه حقش به تأخير افتد. عيب آن است كه چيزى را كه حقش نيست بگيرد»; (لاَ يُعَابُ الْمَرْءُ بِتَأْخِيرِ حَقِّهِ، إِنَّمَا يُعَابُ مَنْ أَخَذَ مَا لَيْسَ لَهُ). البته شك نيست كه تأخير امام(عليه السلام) در مسئله امامت ـ كه از يك سو نص رسول اكرم(صلى الله عليه وآله) بر خلافت آن حضرت در داستان غدير و غير آن بود و از سوى ديگر افضليت آن حضرت نسبت به تمام صحابه كه جاى انكار براى هيچ فرد منصفى نيست ايجاب مى كرد كه آن حضرت خليفه بلا فصل پيامبر(صلى الله عليه وآله) باشد ـ بدين رو بود كه آن حضرت حق خود را در مسئله امامت كه در واقع حق مسلمانان است مطالبه كرد; اما مخالفان دست به دست هم دادند و او را از رسيدن به آن حق محروم نمودند، بنابراين ايراد كسانى كه مى گويند: «امامت حق شخصى نبود كه حضرت از آن چشم بپوشد، بلكه حق مردم بود و تأخير در مطالبه چنين حقى روا نيست» پاسخش روشن است و آن اين كه تأخير مزبور در واقع از ناحيه امام(عليه السلام) نبود، بلكه از ناحيه كسانى بود كه سال ها براى رسيدن به آن نقشه ها كشيده بودند و حتى زمانى كه رسول اكرم(صلى الله عليه وآله) مى خواست در آستانه وداع با دار دنيا نامه اى بنگارد و اين حق را تثبيت كند آنها مانع شده و نسبت هاى بسيار ناروايى به ساحت قدس پيامبر(صلى الله عليه وآله) دادند كه داستان اسف انگيزش در تمام كتاب هاى اهل سنت و شيعه آمده است. مقايسه اين دو با يكديگر (تأخير حق و گرفتن ناحق) و ترجيح اول بر دومى كاملاً روشن است، زيرا گرفتن ناحق گناه قطعى است در حالى كه تأخير حق چه شخصى باشد و از ناحيه خود انسان تأخير بيفتد و چه حق مردم باشد و از ناحيه دشمنان به تأخير افتد، چيزى نيست كه بر انسان عيب به شمار آيد. در نامه 28 از نامه هاى امام(عليه السلام) نيز جمله اى شبيه اين جمله حكيمانه گذشت، حضرت در پاسخ معاويه كه گفت: تو را همچون شترى كه افسار زده بودند و مى كشيدند براى بيعت بردند، فرمود: «به خدا سوگند تو مى خواستى با اين گفتارت مرا نكوهش كنى; اما ناخودآگاه مدح كردى و ثنا گفتى. مى خواستى رسوا كنى و خودت رسوا شدى «وَما عَلَى الْمُسْلِمِ مِنْ غَضاضَة في أنْ يَكُونَ مَظْلُوماً مَا لَمْ يَكُنْ شاكّاً في دينِهِ، وَلا مُرْتاباً بِيَقِينِهِ; براى يك مسلمان عيب نيست كه مظلوم واقع شود مادام كه در دين خود ترديد نداشته باشد و يقينش آميخته با شك نگردد». سيد بن طاووس(رحمه الله) در كتاب كشف المحجة از رسائل مرحوم كلينى نقل مى كند كه اميرمؤمنان على(عليه السلام) به درخواست جمعى از مردم نامه اى درباره مسائل مربوط به خلافت پس از پيامبر(صلى الله عليه وآله) مرقوم داشت; نامه اى بسيار طولانى و پرمعنا و روشن و شفاف و دستور داد براى رفع هرگونه ابهام در اين مسئله، آن را در هر روز جمعه در برابر مردم بخوانند و ده نفر از ياران سرشناس و معروف و باشخصيت بر آن گواهى دهند، در ضمن آن نامه همين جمله مورد بحث آمده است. سزاوار است كسانى كه مى خواهند به اعماق مسئله خلافت برسند و پى به كارهاى ناروايى ببرند كه در اين زمينه پس از پيامبر(صلى الله عليه وآله) انجام شد و مظلوميت على(عليه السلام) را دريابند اين نامه را به دقت بخوانند تا بدانند چگونه گروهى هماهنگ حق را از مسيرش منحرف ساختند و مسلمانان را به چه شكلى گرفتار كردند 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
◀️ حضرت علی علیه السلام در کلام فاطمه سلام الله علیها ⏸هنگامي كه حضرت زهرا سلام الله علیها از مسجد به خانه بازگشت، خطاب به اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود: : اي پسر ابوطالب! سلام بر تو، همچون كودكي كه در شكم مادر جمع شده و زانو در بغل گرفته، كنج خانه نشسته اي؟، همانند آدم هاي ظنين و متهم به گوشه اي نشسته اي. تو كسي بودي كه بال هاي باز شكاري [شجاعان عرب] را در هم كوبيدي، حال بي سلاحان به تو خيانت كرده اند. ⏪ شبهه : آيا حضرت زهرا به حضرت علي عليهما السلام اعتراض كرد؟ 👈پاسخ شبهه در زیر👇🏽 https://www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=5142 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره وَقُلْنَا يََادَمُ اسْكُنْ أَنتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَكُلَا مِنْهَا رَغَداً حَيْثُ شِئْتُمَا وَلَا تَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَة فَتَكُونَا مِنَ الظَّلِمِينَ‏ ‏ (35) و گفتیم: اى آدم! تو با همسرت در این باغ سكونت كن و از (هر كجاى) آن هر چه مى‌خواهید به فراوانى و گوارایى بخورید، امّا به این درخت نزدیك نشوید كه از ستمگران خواهید شد. 👌 در شیوه‌ى تربیت، هرگاه خواستید كسى را از كار یا چیزى باز دارید، ابتدا راههاى صحیح، باز گذاشته شود و سپس مورد نهى اعلام شود. ابتدا فرمود: «كُلا منها رغداً حیث شئتما» سپس فرمود: «لا تقربا» 👤استاد ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ اعمال روزها و شب های 🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز 👉🏻 1da.ir/XKHl 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
🔹مرحوم آیت الله میفرمودند: هر روز بنشینید یک مقدار با علیه السلام دردو دل کنید. خوب نیست شیعه‌ روزش شب شود و شب‌اش روز شود و اصلاً به یاد او نباشد. بنشینید چند دقیقه ولو آدم حال‌ هم‌ نداشته باشد، مثلاً از مفاتیح دعایی بخواند، با همین زبان خودمان سلام و علیکی با آقا کند. با حضرت درد و دلی کند. ✳️ به مژگان سیه کردی هزاران رخنه در دینم بیا کز چشم بیمارت هزاران درد برچینم الا ای همنشین دل که یارانت برفت از یاد مرا روزی مباد آن دم که بی یاد تو بنشینم جهان پیر است و بی‌بنیاد از این فرهادکش فریاد که کرد افسون و نیرنگش ملول از جان شیرینم ز تاب آتش دوری شدم غرق عرق چون گل بیار ای باد شبگیری نسیمی زان عرق چینم جهان فانی و باقی فدای شاهد و ساقی که سلطانی عالم را طفیل عشق می‌بینم اگر بر جای من غیری گزیند دوست حاکم اوست حرامم باد اگر من جان به جای دوست بگزینم صباح الخیر زد بلبل کجایی ساقیا برخیز که غوغا می‌کند در سر خیال خواب دوشینم شب رحلت هم از بستر روم در قصر حورالعین اگر در وقت جان دادن تو باشی شمع بالینم حدیث آرزومندی که در این نامه ثبت افتاد همانا بی‌غلط باشد که داد تلقینم 🔅 برنامه ی روزانه ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
بند 16 تا 22 وَاسْتِنْصَاراً عَلَى أَهْلِ الْكُفْرِ بِك .... خداوندا پیامبر اکرم صل الله علیه و آله براى غلبه بر كفر و باطل از تو طلب یاری و کمک کرد تا جايى كه راه آنچه، درباه دشمنانت با چاره‏جويى و دورانديشى، در صدد به دست آوردنش بود، براى او هموار شد و آنچه در مورد دوستانت، سنجيده و نظام داده بود برايش كامل گشت. پس در حالى كه از كمك دهيت، خواستار پيروزى بود و از ياريت به جبران ناتوانيش خواهان نيرو و قدرت بود، به سرعت به كارزار، با دشمنان برخاست؛ در نتيجه در وسط سرزمينشان با آنان جنگيد و در ميان محلّ اقامتشان به آنان هجوم برد تا فرمانت آشكار شد و دينت برترى يافت؛ گرچه مشركان را خوش نيايد. 👌بخشی از دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
قسمت اول ✳️ درخواست يارى از خدا امام سجاد صلى الله عليه و آله در فراز «وَاسْتِنْصَاراً عَلَى أَهْلِ الْكُفْرِ بِك» به كمك‏هاى معنوى و روحى پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله در اجراى رسالت، اشاره كوتاهى دارد. استنصار به معناى طلب نصرت و يارى است، ولى در اين فراز مقصود يارى خواستن براى غلبه بر كفر و باطل است. و اهل كفر، امت‏هاى پراكنده با خواسته‏هاى متفاوتند كه از فرقه و گروه‏هايى با اعتقادات انحرافى و گمراه تشكيل شده‏اند و اين كفر ظاهرى و باطنى از قبيله قريش گرفته تا بدعت گزاران در دين را فرا مى‏گيرد. بايد دانست كه انسان هر چند توانمند باشد مى‏بايست از ابزارهايى كه خداوند در عالم اسباب قرار داده استفاده نمايد. هر حركتى چه الهى و چه شيطانى بايد به كمك اسباب ظاهرى و باطنى باشد. آنانى كه تفكرشان گرايش به طبيعت و ماديات است با آنانى كه تفكر خدايى دارند از نيروهاى خدادادى بى‏نياز نيستند. اما رسول اللَّه صلى الله عليه و آله از مقرب‏ترين و مورد تأييد يقينى نزد خداوند بود كه به او وعده يارى داده شده است: فَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ مُخْلِفَ وَعْدِهِ رُسُلَه إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ ذُو انتِقَام پس مپندار كه خدا در وعده‏اش با پيامبرانش وفا نمى‏كند؛ زيرا خدا تواناى شكست‏ناپذير و صاحب انتقام است. با اين همه عنايات، حضرت از تمامى نيروهاى فكرى و انسانى در پيشرفت اهداف و تدابير امور و حلّ مشكلات چه نسبت به دوستانش و چه دشمنانش بهره مى‏برد و گاهى نصرت الهى و مددهاى غيبى هم به يارى او مى‏آمد. لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِىٌّ عَزِيزٌ همانا ما پيامبران خود را با دلايل روشن فرستاديم و با آنان كتاب و ترازو [ى تشخيص حق از باطل‏] نازل كرديم تا مردم به عدالت بر خيزند، و آهن را كه در آن براى مردم قوت و نيرويى سخت و سودهايى است، فرود آورديم و تا خدا مشخص بدارد چه كسانى او و پيامبرانش را در غياب پيامبران يارى مى‏دهند؛ يقيناً خدا نيرومند و تواناى شكست‏ناپذير است. روشن است كه، يارى كردن خدا، به معناى يارى دين و آيين اوست و يارى پيامبر اسلام در نشر شريعت و آموزه‏هاى دينى است. از اين رو در برخى آيات يارى كردن خدا و رسولش در كنار يكديگر قرار دارد: وَيَنصُرُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُولئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ و خدا و پيامبرش را يارى مى‏كنند، اينان همان راستگويانند. يارى رسانى خداوند در برابر دفاع از دين به مجاهدان اين است كه از يك سو آنان را با نور ايمان در قلب و تقوا در روح و قدرت در اراده و آرامش در فكر مدد مى‏دهد و از سوى ديگر فرشتگان را به يارى آنان مى‏فرستد تا حوادث به سود مسلمانان پايان يابد. يارى خدا جسم و جان و درون و برون را تسخير مى‏كند و ثبات قدم و ايستادگى در برابر دشمن را افزايش مى‏دهد و اين رمز پيروزى در برابر دشمنان دين است. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏3، ص: 49 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
قسمت 2 ✳️ يارى خداوند در جنگ بدر حتى خداوند با وعده‏هاى محكم هزاران فرشته را به يارى مسلمانان مى‏فرستد. وَمَا جَعَلَهُ اللَّهُ إِلَّا بُشْرَى‏ لَكُمْ وَلِتَطْمَئِنَّ قُلُوبُكُم بِهِ وَمَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِندِ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ و خدا [وعده يارى و پيروزى‏] را جز بشارتى براى شما و براى آن كه دل‏هايتان به آن آرامش يابد، قرار نداد؛ و يارى و نصرت جز از سوى خداى تواناى شكست‏ناپذير و حكيم نيست. بشارت و پيروزى در آيه فوق در پى حوادث جنگ بدر بود كه دست يارى خداوند ياران رسول اللَّه را نجات داد، كه فرمود: وَلَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ بِبَدْرٍ وَأَنْتُمْ أَذِلَّةٌ و بى‏ترديد خدا در [جنگِ‏] بدر شما را يارى داد، در حالى كه [از نظر ساز و برگ جنگى و شمار نفرات نسبت به دشمن‏] ناتوان بوديد. تفسير نمونه در شأن نزول آيه فوق مى‏نويسد: «پس از پايان جنگ احد مشركان به سرعت به سوى مكه بازگشتند ولى در اثناى راه اين فكر براى آنها پيدا شد كه چرا پيروزى خود را ناقص گذاردند؟ چه بهتر كه به مدينه بازگردند و شهر را غارت كنند و مسلمانان را در هم بكوبند و اگر محمد صلى الله عليه و آله هم زنده باشد به قتل برسانند و براى هميشه فكر آنها از ناحيه اسلام و مسلمين راحت شود به همين جهت فرمان بازگشت صادر شد و در حقيقت اين خطرناك‏تر از مرحله جنگ احد بود؛ زيرا مسلمانان به قدر كافى كشته و زخمى داده بودند و طبعاً هيچگونه آمادگى در آن حال براى تجديد جنگ در آنها نبود و به عكس دشمن با روحيه نيرومندى مى‏توانست اين بار جنگ را از سر گيرد و نتيجه نهايى آن را پيش‏بينى كند اين خبر به زودى به پيامبر رسيد و اگر شهامت فوق العاده و ابتكار بى‏نظير او كه از وحى آسمانى مايه مى‏گرفت نبود شايد تاريخ اسلام در همانجا پايان مى‏يافت. آيات فوق درباره اين مرحله حساس نازل گرديده است و به تقويت روحيه مسلمانان پرداخته و به دنبال آن يك فرمان عمومى از ناحيه پيامبر براى حركت به سوى مشركان داده شده و حتى مجروحان جنگ احد كه در ميان آنها امام على عليه السلام بيش از شصت زخم بر تن داشت آماده پيكار با دشمن شدند و از مدينه حركت كردند. اين خبر به گوش سران قريش رسيد و از اين روحيّه عجيب مسلمانان سخت به وحشت افتادند، آنها فكر مى‏كردند شايد جمعيت تازه نفسى از مدينه به مسلمانان‏ پيوسته‏اند و ممكن است برخورد جديد، نتيجه نهايى جنگ را به زيان آنها تغيير دهد، لذا فكر كردند براى حفظ پيروزى خود بهتر اين است كه به مكّه بازگردند همين كار انجام شد و به سرعت راه مكّه را پيش گرفتند. سپس در آيه بعد خداوند خاطره يارى مسلمانان در ميدان بدر، به وسيله فرشتگان را به پيامبرش يادآورى مى‏فرمايد: فراموش نكنيد در آن روز پيغمبر به شما گفت: آيا كافى نيست كه سه هزار نفر از فرشتگان به يارى شما بشتابند. پروردگار عالميان، برنامه و اداره عمليّات نظامى را به عهده تفكّر و اختيار رسولش قرار مى‏دهد و او را به اسباب ظاهرى، غالب بر دشمنان مى‏كند؛ تا با اتمام حجّت بدون كوتاهى و زياده روى براى آينده آنان تصميم بگيرد. ولى گاهى غلبه بايد با امداد الهى باشد يعنى تأثير بر روند كارى از سوى خدا صورت بگيرد تا موحّد حقيقى كار را حل كند و در جنگ‏ها و موعظه‏ها حرف آخر را بزند، همان طور كه در آيه: فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَلكِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ وَمَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَلكِنَّ اللَّهَ رَمَى‏ وَلِيُبْلِيَ الْمُؤْمِنِينَ مِنْهُ بَلَاءً حَسَناً إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ [به كشتن دشمنان بر خود مباليد] شما آنان را نكشتيد، بلكه خدا آنان را كشت. [اى پيامبر!] هنگامى كه به سوى دشمنان تير پرتاب كردى، تو پرتاب نكردى، بلكه خدا پرتاب كرد [تا آنان را هلاك كند] و مؤمنان را از سوى خود به آزمايشى نيكو بيازمايد؛ زيرا خدا شنوا و داناست. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏3، ص: 49 دعای 🆔 @sahife2
قسمت 3 ✳️ «در روايات اسلامى و كلام مفسّران آمده است كه: در روز بدر پيامبر صلى الله عليه و آله به على عليه السلام فرمود: مشتى از خاك و سنگريزه از زمين بردار و به من بده، على عليه السلام چنين كرد و پيامبر آنها را به سوى مشركان پرتاب كرد و فرمود: رويتان زشت و سياه باد. اين كار اثر معجزه آسايى داشت و از آن گرد و غبار و سنگريزه كه در چشم دشمنان فرو ريخت، وحشتى از آن به همه دست داد. «1» شكّى نيست كه در ظاهر، همه اين كارها را پيامبر و مجاهدان بدر انجام دادند اما اينكه مى‏گويد شما نبوديد كه اين كار را كرديد، اشاره به اين است كه: اولًا: قدرت جسمانى و روحانى و نيروى ايمان كه سرچشمه اين برنامه‏ها بود از ناحيه خدا به شما بخشيده شد و شما به نيروى خداداد در راه او گام برداشتيد. ثانياً: در ميدان بدر حوادث معجزه‏آسايى تحقّق يافت كه مايه تقويت روحيه مجاهدان اسلام و موجب شكست روحيه دشمنان شد؛ اين تأثير فوق العاده نيز از ناحيه پروردگار بود. البته اين برداشت از آيه در صورتى است كه بلاى نيكو را به معناى آزمايش بگيريم اما چنانچه به معناى نعمت بدانيم معنا چنين مى‏شود كه: نصرت خدا به جهت آن بود كه به مؤمنان نعمت شايسته‏اى ارزانى كند كه همان نعمت نابودى دشمنان و برترى كلمه توحيد به دست آنها و بى‏نياز شدن آنان از غنايم جنگى است. به هر حال پيامبر مورد تأييد بود هر چند نزديكان ايشان، وى را در اوج سختى‏ها رها مى‏كردند و از كمكش محروم مى‏ساختند. حضرت على عليه السلام مى‏فرمايد: مَنْ ضَيَّعَهُ الْاقْربُ، اتيحَ لَهُ الْابْعَدُ. آن كس را كه نزديكان واگذارند، يارى بيگانه بسيار دور را دريابد. و ايشان به امدادهاى غيبى و روحى از سوى حق، اعتقاد راسخ داشت و توكلش به يارى حق بسيار بود. امام صادق عليه السلام مى‏فرمايد: در جنگ ذات الرّقاع، رسول خدا در كنار واديى زير درختى فرود آمد. در همين هنگام سيلى آمد و ميان آن حضرت و يارانش كه در آن طرف وادى منتظر بند آمدن سيل بودند، فاصله انداخت. مردى از مشركان متوجه پيامبر شد و به همرزمان خود گفت: من محمد را مى‏كشم. و آمد به روى پيامبر شمشير كشيد و گفت: اى محمد! كيست كه تو را از دست من نجات دهد؟ پيامبر فرمود: آن كه پروردگار من و توست. در اين هنگام جبرئيل آن مرد را از اسبش پرت كرد و او به پشت روى زمين افتاد. رسول خدا صلى الله عليه و آله برخاست و شمشير را برداشته روى سينه او نشست و فرمود: اى غورث! كيست كه تو را از دست من نجات دهد؟ عرض كرد: بخشندگى و آقايى تو اى محمد. پيامبر او را رها كرد مرد از جا برخاست، در حالى كه مى‏گفت: به خدا قسم كه تو از من بهتر و آقاترى. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏3، ص: 44 دعای 🆔 @sahife2
✳️جریان کلّی دنیا، جریان استکبار و جریان نظام سلطه است؛ یعنی یک عدّه سلطه‌گرند، یک عدّه هم زیر بار این سلطه میروند، سلطه‌پذیرند؛ ما برخلاف این جریان داریم حرکت میکنیم؛ در این چهل سال این‌جوری پیش رفته‌ایم، این‌جوری حرکت کرده‌ایم. طبعاً اوضاع و احوالی برای ما پیش می‌آید که ناگزیر بایستی نسبت به این اوضاع و احوال حواسمان جمع باشد، دقّتمان زیاد باشد، جوانب گوناگون قضیّه را دائماً رصد کنیم و بسنجیم و ببینیم. در صدر اسلام هم قضیّه همین‌جور بوده است. در آنجا هم اقتضائات گوناگون و شرایط گوناگون، وظایف گوناگونی به وجود می‌آورده. یک روز خدای متعال میفرماید که «اِن یَکُن‌ مِنکُم‌ عِشرونَ‌ صابِرونَ‌ یَغلِبوا مِائَتَین»، یک روز میفرماید: فَاِن ‌یَکُن مِنکُم مِائَةٌ صابِرَةٌ یَغلِبوا مِائَتَین یعنی یک روز باید با ده برابر بجنگند، یک روز با دو برابر باید بجنگند. در حکمت الهی بلاشک قصوری وجود ندارد، خب معلوم است، این مربوط به شرایط است. در یک شرایطی وضع جوری است که خدای متعال میگوید بایستی یکی‌تان با ده نفر بجنگید، یک شرایط دیگر هم پیش می‌آید که وضع جوری است که خدای متعال میفرماید یکی‌تان با دو نفر باید بجنگید. این اختلاف شرایط، اختلاف احکام و اختلاف تکالیف را پیش می‌آورد. یک روز، است و حرکت آن‌چنانی یا فتح مکّه است و مانند اینها، یک روز هم «اِذ اَعجَبَتکُم کَثرَتُکُم» در روز حُنین است. وَ یَومَ حُنَینٍ اِذ اَعجَبَتکُم کَثرَتُکُم فَلَم تُغنِ عَنکُم شَیئًا؛ این‌جوری است. در هرجایی یک شرایطی وجود دارد، باید برطبق آن شرایط عمل کرد. خب، اگر از شرایط غفلت شد، ضرر میکنیم؛ چه مردم شرایط را ندانند، چه نخبگان به شرایط توجّه نداشته باشند. بخصوص اگر چنانچه نخبگان از اوضاع و شرایط و وضعیّت موجود و جایگاهی که نظام قرار دارد غفلت بکنند، ضربه خواهیم خورد . ۱۳۹۷/۰۶/۱۵ دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2