برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_219
◀️ #طمع، آفت عقلها
وَ قَالَ (علیه السلام): أَكْثَرُ مَصَارِعِ الْعُقُولِ، تَحْتَ بُرُوقِ الْمَطَامِعِ.
علی علیه السلام که درود خدا بر او فرمودند : قربانگاه انديشه ها، زير برق آرزوهاست.
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
◀️ قربانگاه عقل!
قسمت اول
📜 امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه به خطرات مهم #طمع اشاره كرده مى فرمايد: «بيشترين قربانگاه عقل ها در پرتو طمع هاست»; (أَكْثَرُ مَصَارِعِ الْعُقُولِ تَحْتَ بُرُوقِ الْمَطَامِعِ).
«مَصارِع» جمع «مصرع» به معناى محلى است كه انسان به خاك مى افتد. اين واژه در مورد شهيدان و كشته شدگان و غير آنها به كار مى رود. «بُرُوق» جمع «برق» به معناى همان برقى است كه در آسمان بر اثر جرقه هاى الكتريكى در ميان ابرهاى حامل بار مثبت و منفى ظاهر مى گردد و با صداى مهيبى همراه است كه آن را رعد مى نامند. «مَطامِع» جمع «طمع» غالباً به معناى چشم داشتن به چيزهايى است كه يا در دسترس قرار نمى گيرد و يا اگر قرار مى گيرد شايسته و حق انسان نيست. اين واژه گاه در آرزو داشتن هاى مثبت نيز به كار مى رود كه در بعضى از آيات قرآن و دعاهاى معصومان(عليهم السلام) به چشم مى خورد; ولى غالباً بار منفى دارد و به همين دليل در منابع لغت، آن را به هر نوع آرزو داشتن تفسير كرده اند.
امام(علیه السلام) تشبیه جالبى در این کلام نورانى براى طمع هاى منفى بیان کرده است; طمع را به برق آسمان تشبیه نموده که لحظه اى همه جا را روشن مى کند و در شب هاى تاریک تمام فضاى بیابان با آن آشکار مى شود و شخص راهگذر گم کرده راه به شوق در مى آید و به دنبال آن دوان دوان حرکت مى کند. ناگهان برق خاموش مى شود و او در پرتگاهى فرو مى افتد.
عقل و دانش آدمى که حق را از باطل و نیک را از بد مى شناسد هنگامى که تحت تأثیر برق طمع قرار گیرد به همین سرنوشت گرفتار مى شود. در واقع طمع، یکى از موانع عمده شناخت است که در طول تاریخ بسیارى از اندیشمندان را به خاک هلاکت افکنده یا دنیایشان و یا دین و ایمانشان را بر باد داده است.
طمع آثار زیانبار فراوانى دارد; بسیارى از حوادث دردناک تاریخى بر اثر همین صفت رذیله رخ داده است. مهم ترین فاجعه تاریخ اسلام، شهادت شهیدان کربلا، از یک نظر به سبب طمع در حکومت رى از سوى «عمر سعد» واقع شد و حکومت مرگبار بنى امیه به طور کلى مولود طمع هایى بود که آنها در جانشینى پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) و گرفتن انتقام غزوات آن حضرت داشتند.
ادامه دارد ...
#نهج_البلاغه_حكمت_219
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
◀️ قربانگاه عقل!
قسمت 2
📜 در گفتار حکیمانه #نهج_البلاغه_حكمت_180 خواندیم که امام(علیه السلام) مى فرماید: «الطَّمَعُ رِقٌّ مُؤَبَّدٌ; طمع بردگى و اسارت جاویدان است». در گفتار حکیمانه #نهج_البلاغه_حكمت_226 نیز خواهد آمد که امام(علیه السلام) طمع کار را در بند ذلت گرفتار مى بیند: «الطّامِعُ فی وَثاقِ الذُّلِّ».
در غررالحکم نیز آمده است: «ثَمَرَةُ الطَّمَعِ ذُلُّ الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ; ثمره طمع، ذلت دنیا و آخرت است».
طمع باعث ذلت و اسارت مى شود، زیرا انسان در موارد طمع غالباً به دنبال چیزى مى رود که از دسترس او بیرون است و یا حق او نیست و پیوسته تلاش مى کند و نیروهاى خود را از دست مى دهد و گاه با محرومیت از آنچه به دنبال آن بود چشم از دنیا بر مى بندد.
طمع باعث ذلت انسان مى شود، براى این که جهت رسیدن به آن از آبرو و حیثیت خویش مایه مى گذارد و در برابر هر شخصى سر تعظیم فرود مى آورد.
ازاین رو در حدیثى از امام حسن عسکرى(علیه السلام)مى خوانیم: «ما أقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أنْ تَکُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّهُ; چه قدر زشت است براى انسان با ایمان که علائقى داشته باشد که سبب ذلت او شود»
شاعر معروف فارسى زبان سعدى مى گوید:
بدوزد شره دیده هوشمند
درآرد طمع مرغ و ماهى به بند
در جایى دیگر نیز مى گوید:
قناعت سرافرازد اى مرد هوش
سر پر طمع بر نیاید ز دوش
طمع آبروى تو آخر بریخت
براى دو جو دامنى دُر بریخت
#نهج_البلاغه_حكمت_219
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #بقره
#بقره_94
قُلْ إِنْ كَانَت لَكُمْ الدَّارُ الأَخِرَةُ عِنْدَ اللَّهِ خَالِصَةً مِّن دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّواْ الْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صَدِقينَ
بگو: اگر سراى آخرت در نزد خداوند مخصوص شماست، نه سایر مردم، پس آرزوى مرگ كنید، اگر راست مىگویید.
🔴 در برابر خیالات و موهومات، با صراحت برخورد كنید. «قل»
🔴 آمادگى براى مرگ، نشانهى ایمان واقعى و صادقانه است. «فتمنّوا الموت ان كنتم صادقین»
👤استاد #قرائتی
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ اعمال روزها و شب های #هفته
🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز #شنبه
👉🏻 1da.ir/TXfZ6s2I
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ دوش رفتم به در میکده خواب آلوده
خرقه تردامن و سجاده شراب آلوده
آمد افسوس کنان مغبچه باده فروش
گفت بیدار شو ای ره رو خواب آلوده
شست و شویی کن و آن گه به خرابات خرام
تا نگردد ز تو این دیر خراب آلوده
به هوای لب شیرین پسران چند کنی
جوهر روح به یاقوت مذاب آلوده
به طهارت گذران منزل پیری و مکن
خلعت شیب چو تشریف شباب آلوده
پاک و صافی شو و از چاه طبیعت به درآی
که صفایی ندهد آب تراب آلوده
گفتم ای جان جهان دفتر گل عیبی نیست
که شود فصل بهار از می ناب آلوده
آشنایان ره عشق در این بحر عمیق
غرقه گشتند و نگشتند به آب آلوده
گفت #حافظ لغز و نکته به یاران مفروش
آه از این لطف به انواع عتاب آلوده
🔅 برنامه ی روزانه #حافظ_خوانی
#حافظ_غزل_423
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#دعا_چهارم_13
«13» اللَّهُمَّ وَصَلِّ عَلَى التَّابِعِينَ مِنْ يَوْمِنَا هَذَا إِلَى يَوْمِ الدِّينِ وَعَلَى أَزْوَاجِهِمْ وَعَلَى ذُرِّيَّاتِهِمْ وَعَلَى مَنْ أَطَاعَك مِنْهُمْ
«14» صَلَاةً تَعْصِمُهُمْ بِهَا مِنْ مَعْصِيَتِك وَتَفْسَحُ لَهُمْ فِي رِيَاضِ جَنَّتِك وَتَمْنَعُهُمْ بِهَا مِنْ كَيْدِ الشَّيْطَانِ وَتُعِينُهُمْ بِهَا عَلَى مَا اسْتَعَانُوك عَلَيْهِ مِنْ بِرٍّ وَتَقِيهِمْ طَوَارِقَ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ إِلَّا طَارِقاً يَطْرُقُ بِخَيْرٍ
«15» وَتَبْعَثُهُمْ بِهَا عَلَى اعْتِقَادِ حُسْنِ الرَّجَاءِ لَك وَالطَّمَعِ فِيمَا عِنْدَك وَتَرْكِ التُّهْمَةِ فِيمَا تَحْوِيهِ أَيْدِي الْعِبَادِ
خدايا! از امروز تا روز قيامت، بر تابعين و همسران و فرزندانشان و بر هر كه از آنان كه تو را اطاعت كرده، درود فرست؛
درودى كه به سبب آن از معصيت بازشان دارى، و به آنان در باغ بهشت، وسعت و گشايش دهى و از نيرنگ شيطان مانعشان گردى، و به هر كار نيكى كه نسبت به آن از تو مدد جويند، ياريشان دهى، و از حوادث شب و روز حفظشان كنى، مگر حادثهاى كه به خير مىآيد،
و آنان را به سبب آن درود، بر اساس اعتقاد به اميد نيك و نسبت به عنايات و لطفت، و طمع به آنچه نزد توست و ترك بدگمانى درباره آنچه بندگان مالك و صاحب آنند، برانگيزى.
👌 دعای #چهارم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_4
#دعا_چهارم_13
#اصحاب_محمد
قسمت 15
🔴 قلب، محل ايمان به حق و قيامت
آرى، وقتى قلب محل ايمان به حق و قيامت و مركز انوار و فيوضات الهيّه شد و نفس متخلّق به اخلاق حسنه گشت و براى روح فضاى پروازى جز فضاى ملكوت نماند و اعضاى رئيسه جسم كه چشم و گوش و زبان و دست و شكم و شهوت و قدم است آراسته به اعمال صالحه شد، رحمت خاصّ حضرت رحيم، آدمى را احاطه مىكند و وى را در حصن حصين لطف محبوب جاى مىدهد، در اين موقعيّت از سرپيچى از دستورهاى حضرت معبود محفوظ مىماند، مستحقّ بهشت عنبر سرشت مىگردد، از حيله و مكر شيطان درونى و برونى در امان مىماند، در تمام امور خير و برّ منصور به نصرت حق و مؤيَّد به تأييدات الهى مىگردد، از پيشامدهاى خطرناك كه در شب و روز بر دشمنان مىبارد محفوظ مىشود، به عنايت و لطف دوست اميد نيك پيدا كرده، به رضوان و رحمتش رغبت شديد نشان مىدهد و از اين كه حضرت حق را در قسمت كردن روزى به عبادش متَّهم به تقسيم بر خلاف عدل كند پرهيز مىنمايد.
عبد در چنين منزلى كه منزل ايمان و رضا و تسليم و توكّل و عشق و محبّت است، چشم دلش باز مىشود و تمام جهان را چون نقشهاى منظّم و بنائى محكم و گلستانى پر از گل و لاله مىبيند و به نظر قلب مىآورد كه همه چيز در جاى خود درست و صحيح است و هيچ گونه جاى اتّهامى به پروردگار بصير و خبير و عليم و كريم و ودود و غفور و مُعطى و رحيم و لطيف و عزيز نيست.
👈 ادامه دارد ....
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج3، ص: 351
دعای #چهارم
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_4
#دعا_چهارم_13
#اصحاب_محمد
قسمت 16
#بلوغ 1
کتاب " كشف الحقايق"
🔴 مرتبه #عين_اليقين يا بلوغ عيان
«سالك چون با قدم صدق به كمك قرآن و قواعد شرعيّه در سايه نبوّت نبىّ و ولايت ولى صراط مستقيم را بپيمايد، به رحمت خاص رسد و به توسط آن رحمت، مشكلات درونى و بيرونيش حل شود و آنچه به نظر وى اشكال مىآمد مرتفع گردد، كه اين مرتبه را عين اليقين گويند و بلوغ عيان.
عرفا مىگويند: بدان كه بلوغ چهار نوع است:
يكى بلوغ اسلام است كه مقام تقليد و انقياد است، و در اين مقام است كه سالك خداى را به زبان يكى مىگويد.
و يكى بلوغ ايمان است كه مقام استدلال و علم است، و در اين مقام است كه سالك خداى را به دل يكى مىداند.
و يكى بلوغ ايقان است كه مقام اطمينان و آرام است، و در اين مقام است كه سالك خداى تعالى را گوئيا يكى مىبيند.
و يكى بلوغ عيان است كه مقام كشف غِطا و شقّ شقاق است، و در اين مقام است كه سالك خداى تعالى را يكى مىبيند.
مدّت فراق گذشت و وقت وصال آمد، شب هجران نماند و روز ديدار ظاهر شد.
لَقَدْ كُنْتَ فِى غَفْلَةٍ مِنْ هذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ
[به او مىگويند:] تو از اين روز بزرگ در بىخبرى و غفلت بودى، پس ما پرده بىخبرى را از ديده [بصيرت] ات كنار زديم در نتيجه ديدهات امروز بسيار تيزبين است.
👈 ادامه دارد ....
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج3، ص: 353
دعای #چهارم
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_4
#دعا_چهارم_13
#اصحاب_محمد
قسمت 16
#بلوغ 2
کتاب " كشف الحقايق"
🔴 كمال انواع بلوغ
بدان كه هر بلوغ كمالى دارد، كمال بلوغ اسلام:
الْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسانِهِ ويَدِه.
مسلمان كسى است كه مسلمانان از زبان و دست او آسوده باشند.
و كمال بلوغ ايمان:
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَاناً وَعَلى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ* الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَوةَ وَمِمَّا رَزَقْنهُمْ يُنفِقُونَ* أُوْلئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقّاً
مؤمنان، فقط كسانى هستند كه چون ياد خدا شود، دلهايشان ترسان مىشود، وهنگامى كه آيات او بر آنان خوانده شود بر ايمانشان مىافزايد، و بر پروردگارشان توكل مىكنند.* هم آنان كه نماز را برپا مىدارند و ازآنچه به آنان روزى دادهايم، انفاق مىكنند.* مؤمنان واقعى و حقيقى فقط آنانند.
و كمال بلوغ ايقان:
لَوْ كُشِفَ الْغِطاءُ مَا ازْدَدْتُ يقيناً.
اگر پردهها برداشته شود بر يقينم افزوده نگردد.
و كمال بلوغ عيان: مُعْتِقُ الْعِبادِ وَمُقَطِّعُ التَّعَلُّقاتِ،
يعنى كمال بلوغ عيان حرّيت است و حرّيت، آزادى و قطع پيوند است، پس كمال آدمى بلوغ و حرّيت است
👈 ادامه دارد ....
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج3، ص: 353
دعای #چهارم
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
📔 #معرفی #کتاب " كشف الحقايق"
🔴 کشف الحقایق اثری عرفانی به فارسی از شیخ عبدالعزیز بن محمد نَسَفی معروف به عزیزالدین نسفی است.
این کتاب مشتمل بر ۷ رساله به ترتیب زیر است:
رسالهٔ اول: وجود
رسالهٔ دوم: انسان
رسالهٔ سوم: سلوک
رسالهٔ چهارم: توحید
رسالهٔ پنجم: معاد انسان
رسالهٔ ششم: دنیا و آخرت، شب قدر و روز قیامت، حیات و ممات
رسالهٔ هفتم: هفت آسمان و هفت زمین، تبدیل زمین و طی آسمان، زمین قیامت و زمین عرفات، حج گزاردن
https://wikinoor.ir/%D9%83%D8%B4%D9%81_%D8%A7%D9%84%D8%AD%D9%82%D8%A7%DB%8C%D9%82_(%D9%86%D8%B3%D9%81%DB%8C)
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_296
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "در روز #عرفه "
👌 دعای #چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_297
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "در روز #عرفه "
👌 دعای #چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_چهل_هفت_73
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه:
🔹ثمَّ أَتْبَعْتُ ذَلِكَ بِالْإِنَابَةِ إِلَيْكَ، وَ التَّذَلُّلِ وَ الاسْتِكَانَةِ لَكَ، وَ حُسْنِ الظَّنِّ بِكَ، وَ الثِّقَةِ بِمَا عِنْدَكَ، وَ شَفَعْتُهُ بِرَجَائِكَ الَّذِى قَلَّ مَا يَخِيبُ عَلَيْهِ رَاجِيكَ🔹
🔸با اين حال سوى تو بازگشتم و فروتنى نمودم و زارى كردم و گمان نيك از تو داشتم و به آنچه نزد توست دلگرم بودم و اميد تو را شفيع خود ساختم ،امیدی که آرزومندانت از آن بی نصیب نمی مانند🔸
#چهل_هفت #حسن_ظن
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_چهل_هفت_74
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه:
🔹و سَأَلْتُكَ مَسْأَلَةَ الْحَقِيرِ الذَّلِيلِ الْبَائِسِ الْفَقِيرِ الْخَائِفِ الْمُسْتَجِيرِ، وَ مَعَ ذَلِكَ خِيفَةً وَ تَضَرُّعا وَ تَعَوُّذا وَ تَلَوُّذا، لا مُسْتَطِيلا بِتَكَبُّرِ الْمُتَكَبِّرِينَ، وَ لا مُتَعَالِيا بِدَالَّةِ الْمُطِيعِينَ، وَ لا مُسْتَطِيلا بِشَفَاعَةِ الشَّافِعِينَ🔹
🔸و به فروتنى و زارى مستمندانه و درويش وار و ترسان پناه به تو آورده از تو سؤ ال كردم و با دل پربيم و لابه و زارى زنهار خواسته، پناه جستم نه مانند متكبران سركش و نه مانند آنان كه به عبادت مى نازند گستاخ و نه به پايمردى شفيعان مغرور🔸
#چهل_هفت #ادب در دعا
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح مختصر
#دعا_چهل_هفت_73
#حسن_ظن و اميد به خداوند
ثُمَّ أَتْبَعْتُ ذَلِكَ بِالْإِنَابَةِ إِلَيْكَ، وَ التَّذَلُّلِ وَ الِاسْتِكَانَةِ لَكَ، وَ حُسْنِ الظَّنِّ بِكَ، وَ الثِّقَةِ بِمَا عِنْدَكَ، وَ شَفَعْتُهُ بِرَجَائِكَ الَّذِي قَلَّ مَا يَخِيبُ عَلَيْهِ رَاجِيكَ.
سپس بازگشت به سوى تو و فروتنى و زارى براى تو و خوشگمانى به تو و اعتماد به آنچه نزد توست را، در پى آن روانه ساختهام. و آن را جفت اميد به تو كردم. همان (اميدى) كه با وجود آن، اميدوار به تو كمتر نااميد مىشود.
«حُسْنِ الظَّنِّ بِك»: يعنى گمان نيكو به خداوند و اعتماد به رحمت و بزرگوارى او.
على بن رئاب مىگويد: «از امام صادق عليه السلام شنيدم كه مىفرمود روز قيامت، بنده گنهكار را براى حساب مىآورند. خداوند به او مىفرمايد: آيا تو را به اطاعت و فرمانبردارى فرمان ندادم و از گناهان نهى ننمودم؟ مىگويد: چرا ولى تمايلات نفسانى بر من غلبه كرد و اكنون اگر مرا به خاطر گناهانم كيفر دهى، بر من ظلم نكردهاى. آنگاه خداوند دستور مىدهد تا او را به دوزخ برند. آن بنده مىگويد: خداوندا من نسبت به تو اين گونه تصوّر و گمان نداشتم. خداوند مىفرمايد: گمان و تصور تو چه بود؟ مىگويد من نسبت به تو بهترين گمان و تصور را داشتم. در اين هنگام خداوند دستور مىدهد تا او را به بهشت رهنمون گردانند آنگاه به او مىفرمايد حسن ظن تو در اين لحظه براى تو سودمند افتاد». (بحارالانوار، ج 7، باب 14، روايت 4.).
«شَفَعْتُهُ بِرَجَائِك»: اميد به تو را به آن افزودم. اميد به تو را با آن جفت كردم.
«رَجَاء»: در يك معنى به همه حالات توقع و انتظار گفته مىشود. حتّى اگر انتظارِ امرى ناخوشايند باشد. ولى رجاء هرگاه در برابر خوف به كار رود، به معناى انتظارِ امرى خوشنودكننده است. هر چه اهتمام و انتظارِ حصول امرِ خوشايند، بيشتر باشد، اشتياق انسان افزونتر است و انگيزه تلاش براى حصول آن بالاتر مىرود. انسان مؤمن منتظر رسيدن به رضاى پروردگار و لقاى اوست و چون به رحمت و مغفرت خداوند ايمان دارد، در هر شرايطى اين اميد را در دل خود مىپرورد، و براى تحقّق آن تلاش مىكند و حتّى اگر گناهكار و از عذاب پروردگار خائف باشد، باز هم اميدوار است كه مشمول مغفرت خداوند واقع شده و توفيق جبران كاستىها را پيدا كند.
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح مختصر
#دعا_چهل_هفت_74
#ادب در دعا
وَ سَأَلْتُكَ مَسْأَلَةَ الْحَقِيرِ الذَّلِيلِ الْبَائِسِ الْفَقِيرِ الْخَائِفِ الْمُسْتَجِيرِ، وَ مَعَ ذَلِكَ خِيفَةً وَ تَضَرُّعًا وَ تَعَوُّذًا وَ تَلَوُّذًا، لَا مُسْتَطِيلًا بِتَكَبُّرِ الْمُتَكَبِّرِينَ، وَ لَا مُتَعَالِيًا بِدَالَّةِ الْمُطِيعِينَ، وَ لَا مُسْتَطِيلًا بِشَفَاعَةِ الشَّافِعِينَ.
و از تو درخواست مىنمايم، درخواستِ خُرد، خوار، بدحال، نيازمند، ترسان، پناهنده. و با آن احوال، درخواستم به همراه ترس و زارى و پناهخواهى و پناهجويى است، نه آنكه چون متكبّران، گردنكشى كنم و نه همچون فرمانروايان طلبكار، خود را عالى بدانم و نه آنكه به (اعتماد) شفاعت شفاعتكنندگان، گردنكشى كنم.
«لَا مُسْتَطِيلًا»: يعنى من طالب عُلو و مقام و رفعت جايگاه نيستم.
يكى از ادبهايى كه بنده بايد به درگاه خداوند داشته باشد، اظهار فروتنى و درماندگى است. در اين فراز امام سجاد عليه السلام، در حالى كه خود را حقير، ذليل و فقير معرفى مىنمايد، خواسته خود از خداوند را با تضرّع و پناهجويى و پناهخواهى طلب مىكند و اين كلمات نمايانگر نهايت درماندگى و فروتنى است.
خداوند متعال همگان را به دعا و مناجاتى اينگونه دعوت كرده مىفرمايد:
(ادْعُواْ رَبَّكُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْيَةً إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ): «پروردگار خود را (آشكارا) از روى تضرّع، و در پنهان، بخوانيد؛ (و از تجاوز، دست برداريد كه) او متجاوزان را دوست نمىدارد». (اعراف/ 55.).
كسى كه در حين مناجات و دعا به درگاه الهى، براى خود شخصيّتى قائل و متكبرّانه و با والامقامى در حالى كه چشم اميد به ديگران دارد خداوند را مىخواند، در واقع در محضر خداوند نيست، بلكه در دنيا به امورات دنيايى خود مشغول است و از اين مناجات و دعا هيچ فيضى نخواهد برد.
حافظ مىگويد:
قدم منه به خرابات جز به شرط ادب
كه سالكان درش محرمان پادشهند
#حافظ_غزل_201
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#دعا_چهل_هفت_73
خداوندا به سوى تو آمده ام با #حسن_ظن و امید
و #دعا می کنم به درگاهت با کمال #ادب و خضوع
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️دیدار سراسر نورانیت دو عارف
🎥دیدار علامه #حسن_زاده_آملی با مرحوم ایت الله شیخ هادی #تالهی از عرفای همدان ... تیرماه سال ۱۳۷۳
چقدر اولیای الهی در مقابل هم با #ادب ، متواضع و خاشعند .
قدم منه به خرابات جز به شرط ادب
که سالکان درش محرمان پادشهند
#حافظ_غزل_201
🎥 #مستند زندگی آیت الله تالهی همدانی ره
https://www.aparat.com/v/K0lDy/%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF_%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87_%D8%A2%DB%8C%D8%AA_%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87_%D8%AA%D8%A7%D9%84%D9%87%DB%8C_%D9%87%D9%85%D8%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C
#حدیث_سرو
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2