#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_5
#دعا_پنجم_1
#عجايب_عظمت_حق 28
#عظمت_آفرینش
#عجايب_حيات
#شگفتی_حیوانات 19
🔴 عجايب بال #پرندگان
آيا تاكنون در نيرويى كه در بال پرندگان موجود است و آنها را به مسافتهاى دور و دراز مىبرد انديشيدهايد؟ اين چه نيرويى است و حقيقت آن چيست و چگونه در بال آنها جاى دارد و در چه جاى بالهاى آنها مىباشد و به چه وسيله در بالها نهاده شده است؟ چگونه اين نيروى عظيم در بال كوچك آنها گنجانيده شده است؟
نيروهاى محرّكه اگر كمك خارجى به آنها نرسد، مىمانند و مقدارى كه كار كردند فرسوده مىشوند و نياز به تعمير دارند، ولى نيروى پرش پرندگان نياز به كمك خارجى و احتياج به تعمير ندارد.
آيا غذاى پرندگان كه معمولًا حشرات و يا برگهاى درختان است چگونه تبديل به اين نيروى عظيم مىشود؟ چه ماشين شيميايى دقيقى و عظيمى در اين جثّه كوچك نهفته است كه آن غذاى ساده را تبديل به اين نيروى بزرگ مىكند؟
آرى، اينها نشانه قدرت عظيم و دانش نامحدود پديدآورنده پرندگان و نگاهدارنده آنهاست.
غالب حشرات نر با آواز خود ماده ها را به سوى خويش مىخوانند و آنها را به طرف خود جلب مىكنند مانند سوسك، ملخ، #پشه و جيرجيرك.
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج4، ص: 206
👌 دعای #پنجم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🙏 دعای #پنجم صحیفهی سجادیه را مکرر در مکرر بخوانید.
#مقام_معظم_رهبری
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
#فهرست #صحیفه_سجادیه_ختم 🙏 دعای #چهل_هشت 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " در روز عید قربان
الحمدلله دعای 47 صحیفه سجادیه را به اتمام رساندیم ...... انشاالله از امروز دعای 48 صحیفه سجادیه را بند به بند شروع می کنیم ..... انشاالله
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_314
دعای #چهل_هشت
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام )
"در روز عید #قربان و روز #جمعه"
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_چهل_هشت_1
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عید قربان و روز جمعه:
🔹اللَّهُمَّ هَذَا يَوْمٌ مُبَارَكٌ مَيْمُونٌ، وَ الْمُسْلِمُونَ فِيهِ مُجْتَمِعُونَ فِى أَقْطَارِ أَرْضِكَ، يَشْهَدُ السَّائِلُ مِنْهُمْ وَ الطَّالِبُ وَ الرَّاغِبُ وَ الرَّاهِبُ وَ أَنْتَ النَّاظِرُ فِى حَوَائِجِهِمْ، فَأَسْأَلُكَ بِجُودِكَ وَ كَرَمِكَ وَ هَوَانِ مَا سَأَلْتُكَ عَلَيْكَ أَنْ تُصَلِّىَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ🔹
🔸خداوندا! اين روزى فرخنده است. مسلمانان در اطراف زمين تو گرد آمده اند،خواهنده و جوينده، روى به تو آورده و از عتاب تو بيمناك، همه حاضرند و تو نيازمندى هاى ايشان را مى بينى، تو بخشنده و كريمى و آنچه مى خواهم بر تو آسان است، پس رود بر محمد و خاندان او فرست🔸
#چهل_هشت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح مختصر
#دعا_چهل_هشت_1
ارزش و عظمت #جمعه و #قربان 1
نام مبارك جمعه يعنى آن زمان پرارزشى كه مردم براى رسيدن به رحمت حق اجتماع مىكنند، مردمى كه عاشق حق و حقيقت و خواهان فضل و فضيلت هستند در آيهى نهم سورهى جمعه در قسمت ترغيب و تشويق مردم به نماز جمعه آمده است.
محدث قمى آن انسان بزرگوار و با كرامت، و عالم خبير و مورد اعتماد، در «مفاتيح الجنان» در ضمن معرفى اين وقت گرانبها نقل مىكند:
بدان كه شب و روز جمعه را امتياز تام است از ساير ليالى و ايام به مزيد رفعت و شرافت و نباهت. از رسول خدا صلى الله عليه و آله روايت شده كه شب جمعه و روز جمعه بيست و چهار ساعت است و در هر ساعت حق تعالى ششصد هزار كس را از جهنم آزاد كند.
از حضرت صادق عليهالسلام وارد شده كه هر كه بميرد مابين زوال روز پنجشنبه تا زوال روز جمعه، خدا پناه دهد او را از فشار قبر.
و نيز از آن حضرت نقل شده: كه جمعه را حقى و حرمتى عظيم هست، پس زنهار كه ضايع نگردانى حرمت آن را و تقصير مكن در چيزى از عبادت حق تعالى در آن روز، و تقرب جو به سوى خدا به عملهاى شايسته، و ترك نما جميع محرمات خداى را، زيرا كه خدا ثواب طاعات را مضاعف مىگرداند، و عقوبت
گناهان را محو مىنمايد، و درجات مومنان را در دنيا و عقبى بلند مىگرداند.
شبش در فضيلت مانند روز است، اگر توانى كه شب جمعه را زندهدارى به عبادت و نماز و دعا، اين برنامه را اجرا كن، به درستى كه خداوند بزرگ در شب جمعه ملائكه را براى مزيد كرامت مومنان به آسمان اول مىفرستد كه حسنات ايشان را زياده گردانند، و گناهان ايشان را محو كنند، و حق تعالى واسع العطايا و كريم است.
در حديث معتبر از آن حضرت مروى است كه گاه است كه مومن دعا مىكند براى حاجتى و حق تعالى قضاى حاجت او را تاخير مىكند تا اينكه در روز جمعه حاجت او را برآورد و براى فضيلت جمعه مضاعف گرداند. و فرمود كه چون برادران يوسف از حضرت يعقوب عليهالسلام استدعاى طلب آمرزش گناهان خود كردند، گفت: بعد از اين استغفار خواهم كرد. حضرت فرمود: دعا را تاخير انداخت تا سحر شب جمعه، براى اينكه يقين داشت دعا در سحر شب جمعه مستجاب است.
ادامه دارد ...
#چهل_هشت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح مختصر
#دعا_چهل_هشت_1
ارزش و عظمت #جمعه و #قربان 2
از آن حضرت روايت شده كه چون شب جمعه آيد ماهيان دريا سر از آب بيرون مىآورند و وحشيان صحرا گردن مىكشند و حق تعالى را ندا مىكنند كه پروردگارا ما را به گناه آدميان عذاب مكن.
از حضرت باقر عليهالسلام روايت شده كه حق سبحانه و تعالى امر مىنمايد ملكى را كه در هر شب جمعه از بالاى عرش ندا مىكند از اول شب تا آخر شب از جانب رب اعلى كه آيا بندهى مومنى هست كه پيش از طلوع صبح براى آخرت و دنياى خود مرا بخواند تا من دعاى او را مستجاب كنم؟
آيا بندهى مومنى هست كه پيش از طلوع صبح از گناه خود توبه كند پس من توبهى او را قبول كنم؟
آيا بندهى مومنى هست كه من روزى او را تنگ كرده باشم و از من سئوال كند كه روزى او را زياد گردانم تا پيش از طلوع صبح، پس روزى او را گشاده گردانم؟
آيا بندهى مومن بيمارى هست كه از من سئوال كند، تا پيش از طلوع صبح او را شفا دهم و به عافيت برسانم؟
آيا بندهى مومن غمگين محبوسى هست كه پيش از طلوع صبح از من بخواهد او را از زندان نجات دهم و غمش را پايان دهم؟
آيا بندهى مومن مظلومى هست كه از من سئوال كند، تا پيش از صبح براى دفع ستم ظالم دعايش را به اجابت برسانم؟ پيوسته اين ندا هست تا صبح طالع شود.
از اميرالمومنين عليهالسلام روايت شده: حق تعالى جمعه را از همهى روزها برگزيده، و روزش را عيد گردانيده، و شبش را مثل روزش گردانيده.
از جمله فضيلت روز جمعه آن است كه هر حاجت كه در آن روز از خدا بخواهند برآورده مىشود، و اگر جماعتى مستحق عذاب شوند، چون شب جمعه و روز جمعه را دريابند و دعا كنند خدا آن عذاب را از ايشان برمىگرداند، و امور مقدره را حق تعالى در شب جمعه مبرم و محكم مىگرداند. پس شب جمعه بهترين شبها و روزش بهترين روزهاست.
از حضرت صادق عليهالسلام روايت شده كه بپرهيزيد از گناه در شب جمعه كه عقوبت گناهان در آن شب مضاعف است چنانكه ثواب حسنات مضاعف است، و هر كه معصيت خدا را در شب جمعه ترك كند حق تعالى گناهان گذشتهى او را بيامرزد، و هر كه در شب جمعه معصيتى را به آشكار انجام دهد حضرت حق وى را به گناهان جميع عمرش عذاب كند و عذاب آن گناه را بر او مضاعف نمايد.
از حضرت رضا عليهالسلام روايت شده كه حضرت رسول صلى الله عليه و آله فرمود: روز جمعه سيد و بزرگتر روزهاست، حق تعالى در آن روز ثواب حسنات را مضاعف مىدهد، و گناهان را محو مىنمايد، و درجات را بلند
مىگرداند، و دعوات را مستجاب مىنمايد، و شدتها و غمها را زايل مىگرداند، و حاجتهاى بزرگ را روا مىسازد. و روز را نسبت به شب امتياز است، زيرا در روز خداوند متعال رحمتش را نسبت به بندگان زياد مىگرداند، و جماعت بسيار از آتش جهنم آزاد مىسازد، پس هر كه خدا را در آن روز بخواند و حق و حرمت آن را بشناسد بر خداست كه او را از آتش جهنم آزاد گرداند، پس اگر در روز جمعه يا شب آن بميرد ثواب شهيدان دارد، و در قيامت ايمن از عذاب الهى مبعوث مىگردد، و هر كه حق جمعه را سبك بشمارد و از نماز آن روى بگرداند، يا عمل حرامى مرتكب شود بر خداست كه او را به آتش جهنم بسوزاند مگر آن كه توبه كند.
حضرت باقر عليهالسلام مىفرمايد: آفتاب طلوع نكرده در روزى كه بهتر از روز جمعه باشد.
امام صادق عليهالسلام مىفرمايد: هر كه روز جمعه را دريابد، بايد به كارى غير از عبادت مشغول نگردد، زيرا خداوند در آن روز گناه بندگان را مىآمرزد و رحمت خود را بر آنان نازل مىكند.
آنچه براى شب و روز جمعه در روايات اهلبيت آمده، نزديك به آن براى روز عيد قربان ذكر شده كه نياز به تكرار آن نيست.
وجود مبارك حضرت زينالعابدين عليهالسلام در اين دعا مانند دعاى عرفه از حضرت ربالعزه مسائلى را پس از ذكر مقدمهاى در اسماء و اوصاف حق درخواست مىكنند كه اجابت آن تامينكنندهى خير دنيا و آخرت و سعادت دارين است.
#چهل_هشت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🙏خدايا!
اين ( عيد #قربان و #جمعه )
روزى مبارك و خجسته است،
و مسلمانان در تمام نقاط زمين تو دور هم جمع شدهاند،
درخواست كنندگان
و طلب كنندگان
و رغبت كنندگان
و ترسندگان
همه حضور دارند.
و تو ناظر درخواست و حاجت ايشان هستى.
پس به جود و بزرگواريت و آسانى خواهشم در نزد تو
مىخواهم كه #صلوات و درود فرستى بر محمد و آل او.
#چهل_هشت #دعا_چهل_هشت_1
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_301
فرستاده تو بیانگر عقل توست
وَ قَالَ (علیه السلام : ( رَسُولُكَ تَرْجُمَانُ عَقْلِكَ، وَ كِتَابُكَ أَبْلَغُ مَا يَنْطِقُ عَنْكَ..
حضرت علی که درود خدا بر او باد ، در احتياط در فرستادن پيك ها و #نامه ها فرمودند: فرستاده تو بيانگر ميزان عقل تو، و نامه تو گوياترين سخنگوى تو است .
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
◀️ از نشانه هاى عقل:
قسمت اول
⏺ امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به دو نكته اشاره مى كند كه هركدام براى شناخت اشخاص، كارساز است. نخست مى فرمايد: «فرستاده تو نماينده عقل توست»؛ (رَسُولُکَ تَرْجُمَانُ عَقْلِکَ).
يعنى مردم مى توانند از انتخاب فرستاده، به ميزان عقل تو پى ببرند؛ هرگاه تو، انسان فرهيخته، دانشمند و عاقل و باتقوا و شجاع را به عنوان فرستاده خود به سوى شخص يا جمعيتى برگزينى آنها مى فهمند كه تو در چه پايه اى از عقل ودرايت قرار دارى و به تعبير ديگر، آنچه در درون توست از اين طريق بيرون مى ريزد و خفاياى وجودت آشكار مى شود. در ضمن اين درسى است براى همه ما كه در انتخاب فرستاده دقت كنيم و براى شناخت مخالفان خود نيز ازاين روش بهره بگيريم.
در دومين جمله مى فرمايد: «نامه تو گوياترين سخنگوى توست»؛ (وَكِتَابُکَ أَبْلَغُ مَا يَنْطِقُ عَنْکَ!). زيرا آنچه در درون افكار انسان است و همچنين فضايل و رذايل اخلاقى از نوك قلم انسان بر صفحه كاغذ جارى مى شود. به همين دليل هر كسى را به خوبى مى توان از نوشته او شناخت. امروز نيز بهترين راه براى قضاوت كردن درباره كسانى كه صدها يا هزاران سال قبل از ما مى زيستند مطالعه آثار مكتوب آنهاست، چراكه شخصيتشان در آثار مكتوبشان تجلى مى كند. بر اين اساس، اين جمله نيز حاوى دو دستور است: هم مراقب نوشته هاى خود باشيم، هم روحيات ديگران را از نوشته هايشان استنباط كنيم.
يكى از شعراى عرب اين دو جمله حكيمانه را در دو بيت شعر به صورت زيبايى آورده، مى گويد:
تَخَيَّر إذا ما كُنْتَ فِي الاَْمْرِ مُرْسِلاً
فَمَبْلَغُ آراءِ الرِّجالِ رَسُولُها
وَ رَوِّ وَ فَكِّرْ فِي الْكِتابِ فَإِنَّما
بِأَطْرافِ أَقْلامِ الرِّجالِ عُقُولُها
در انتخاب فرستاده دقت كن ـ زيرا فرستاده هاى افراد نشانه آراء و افكارآنها هستند. به هنگام نوشتن نامه بسيار دقت و فكر كن، زيرا ـ عقول انسانها از نوك قلم هاى آنها تراوش مى كند.
👈 ادامه دارد .....
#نهج_البلاغه_حكمت_301
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
◀️ از نشانه هاى عقل :
قسمت 2
⏺ بسيارى از مردم به آسانى #باطن خود را ظاهر نمى كنند و انسان در تعامل با آنها گرفتار مشكل مى شود. براى شناختن اينگونه اشخاص راههاى فراوانى هست كه در قرآن مجيد و روايات اسلامى اشاراتى به آنها شده است. قرآن مجيد، هم درباره خوبان و هم درباره بدان اشاراتى دارد. درمورد نيازمندان آبرومندى كه هيچگاه نياز خود را آشكار نمى كنند مى فرمايد: «(يَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِيَاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بِسِيمَاهُمْ)؛ و از شدّت خويشتندارى، افراد ناآگاه آنها را بى نياز مى پندارند؛ امّا آنها را از چهره هايشان مى شناسى». درباره منافقانى كه سعى دارند چهره واقعى خود را با سخنان دروغين مخفى كنند مى فرمايد: «(وَلَوْ نَشَاءُ لاَرَيْنَاكَهُمْ فَلَعَرَفْتَهُمْ بِسِيمَاهُمْ وَلَتَعْرِفَنَّهُمْ فِى لَحْنِ الْقَوْلِ وَاللهُ يَعْلَمُ أَعْمَالَكُمْ)؛ و اگر ما بخواهيم، آنها را به تو نشان مى دهيم تا آنان را با قيافه هايشان بشناسى، هر چند مى توانى آنها را از طرز سخنانشان بشناسى؛ وخداوند اعمال شما را مى داند».
در كلمات قصار خوانديم: «مَا أَضْمَرَ أَحَدٌ شَيْئاً إِلاَّ ظَهَرَ فِي فَلَتَاتِ لِسَانِهِ وَصَفَحَاتِ وَجْهِهِ؛ هيچكس چيزى را در دل پنهان نمى كند مگر اينكه در سخنانى كه از زبان او مى پرد و در چهره و قيافه اش آشكار مى گردد».
در ذيل گفتار #نهج_البلاغه_حكمت_295 نيز اين روايت گذشت كه امام اميرمؤمنان عليه السلام مى فرمايد: «مَنِ اشْتَبَهَ عَلَيْكُمْ أَمْرُهُ وَلَمْ تَعْرِفُوا دِينَهُ فَانْظُرُوا إِلَى خُلَطَائِهِ؛ هرگاه وضع باطنى كسى بر شما مشتبه شود و دين او را نتوانيد بشناسيد، نگاه به همنشينانش كنيد».
از كلام حكيمانه مورد بحث نيز مى توان همين معنا را استفاده كرد كه براى شناختن افراد به دو چيز در آنها دقت كنيم: نخست، رسولان و فرستادگان آنها وديگر، لحن و محتواى نامه هايشان. البته اين گفته درباره كسانى صادق است كه داراى رسول و فرستاده و نامه هاى خاصى هستند.
اين سخن در تاريخ زندگى پيغمبر اكرم صلي اله عليه وآله و اميرمؤمنان عليه السلام و ساير اولياء الله به خوبى ديده مى شود. رسول خدا صلي اله عليه وآله براى پيشگيرى از توطئه مشركان مكه در حبشه، جعفر بن ابى طالب را كه مردى هوشيار و شجاع بود به نمايندگى خويش همراه گروه مهاجران فرستاد. در داستان آيات برائت كه مبدأ تحولى در جهان اسلام شد، آن را به وسيله على بن ابى طالب عليه السلام فرستاد و اميرمؤمنان عليه السلام در داستان حَكَميّت اصرار داشت كه ابن عباس يا مالك اشتر حكميّت از جانب او و اصحابش را بپذيرند، هرچند افراد نادان و ظاهربين مخالفت كردند و ابوموسى را بر حضرت تحميل كردند ودر مقابل، معاويه عمرو عاص را فرستاد كه مردى بسيار حيله گر و دنياپرست وبى ايمان بود.
درمورد اينكه نامه انسانها از عقل و درايت آنان حكايت مى كند نيز روايات زيادى از معصومان وارد شده است؛ از جمله در حديثى از امام اميرمؤمنان عليه السلام مى خوانيم: «إذا كَتَبْتَ كِتابآ فَأَعِدْ فِيهِ النَّظَرَ قَبْلَ خَتْمِهِ فَإِنَّما تَخْتِمُ عَلى عَقْلِکَ؛ هنگامى كه نامه اى مى نويسى بار ديگر پيش از آنكه آن را مهر و امضا كنى در آن نگاه دقيق كن، زيرا عقل خود را مهر و امضا مى كنى». در حديث ديگرى از آن حضرت آمده است: «عُقُولُ الْفُضَلاءِ في أطْرافِ أقْلامِها؛ عقول دانشمندان در نوك قلمهاى آنهاست». #مالک_اشتر
#نهج_البلاغه_حكمت_301
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2