شيطان بزرگ و گمراه كنندهى هر انسان هواى نفس اوست، تنها نيروى ايمان به خداوند است كه مىتواند هواى سركش را مقهور و مغلوب نمايد و از كرسى فرمانرواييش به زير آورد.
رسول اكرم (ص) فرمود: هيچ يك از شما نيست مگر آنكه شيطانى دارد. گفتند: يا رسولالله! و شما هم؟ فرمود: و من هم، جز آنكه خداوند مرا يارى نموده و شيطانم تسليم شده است و مرا جز به خير و خوبى امر نمىكند.
مردم كشورهاى غرب اسير حكومتهاى مستبد و خودسر بودند، در مضيقه و فشار زندگى مىكردند، سرانجام از زورگويى عمال حكومتها به جان آمدند و ملتها يكى پس از ديگرى طغيان نمودند، آشوب و انقلاب برپا كردند، كشته ها دادند، تا در نتيجه، زنجيرهاى اسارت را پاره كردند، استبداد را برانداختند، به آزادى دست يافتند، و حكومت مردم بر مردم را مستقر ساختند. اينان در پرتو انقلاب بر حكومتهاى ظالم چيره شدند و آنان را از كرسى قدرت به زير آوردند
ولى هواى نفس همچنان در ضميرشان حكومت مىكند و آنان را به كارهاى ظالمانه و غيرانسانى وادار مىنمايد، به فرمان هواى نفس كشورهاى ضعيف را مورد تجاوز قرار مىدهند، به مردم زور مىگويند، ذخايرشان را به يغما مىبرند، سرزمينشان را استعمار و خودشان را استثمار مىنمايند،
از عدل و آزادى سخن بسيار مىگويند، خود را مدافع حقوق بشر مىخوانند
ولى هر جا منافعشان اقتضا كند عدل و آزادى را پايمال مىنمايند و به حقوق بشر پشت پا مىزنند و از پى منافع خود مىروند.
در كشورهاى پيشرفته ى امروز قانونگذاران نمايندگان مردمند و بايد طبق خواستهى آنان وضع قانون نمايند، هر چند آن خواسته منافى با مصلحت و سعادت جامعه باشد.
از اين رو در كشورهاى غربى نوشابه هاى الكلى با تمام مفاسد فردى و اجتماعى و با همه ى ضررهاى بهداشتى و اخلاقى، مجاز شناخته شده و در حمايت قانون قرار دارد.
هوىپرستى موجب شده است كه به زنان و دختران در اعمال تمايل جنسى، آزادى بيش از حد داده شود و اين عمل ضد مصلحت و سعادت مورد حمايت قانون قرار گرفته و هر سال به موجب آمار بر عوارض شوم و زيانبار آن افزوده مىشود.
اطاعت بىقيد و شرط از هواى نفس، چشم و گوش دل را نابينا و ناشنوا مىكند و آدمى را به پستى و انحطاط سوق مى دهد و ممكن است با خطرات بسيار عظيم و غير قابل جبران مواجهش نمايد.
على (ع) فرمود: اگر هواى نفس بر وجودتان فرمانروا گردد شما را كر و كور مىكند و موجبات پستى و سقوطتان را فراهم مىآورد.
هماكنون در كشورهاى پيشرفته گروههايى يافت مىشوند كه انسانيت را از ياد برده، تعالى معنوى را فراموش نموده، كرامت نفس را واپس زده و سعادت خود را در اقناع هواى نفس خويش پنداشتهاند،
بعضى تصور نمودهاند سعادت آدمى در لذتگرايى است و گمان دارند سعادتمندترين مردم كسى است كه كاميابى و تمتعش در زندگى بيشتر باشد. در نظر اينان غريزهى جنسى پايگاه اصلى سعادت آدمى است.
گروهى از پى سخن نيچه رفته و سعادت آدمى را در قدرت و غلبه مىدانند، اينان در هوى پرستى به برترى جويى توجه بسيار دارند و اگر به هدف خويش نايل گردند خود را سعادتمند مىپندارند.
بعضى پايگاه اصلى سعادت را اقتصاد و تمكن مالى شناخته و تمام فعاليت خويش را در اين راه مصروف مىدارند و به قول يكى از نويسندگان، اين گروه، انسانيت را در مقابل بت اقتصاد قربانى نمودهاند.
از اين نظريههاى نادرست مىتوان فهميد كه بشر امروز تا چه حد اسير هواى نفس شده، از قوانين عادلانه دور افتاده و از واقع بينى و شناخت سعادت حقيقى شايسته ى انسان محروم مانده است.
افراد باايمان و پيروان واقعى قرآن شريف هواى نفس خود را با اندازه گيرى صحيح و در چهارچوبه ى قوانين عادلانه ى الهى اعمال مىنمايند،
اينان خود را بندهى خدا مىدانند نه بندهى هوى، از اين رو تمايلات نفسانى خويش را بر معيار شرع مقدس و رضاى آفريدگار اعمال مىنمايند.
اين قبيل افراد از خطرات ناشى از اطاعت كوركورانه ى هواى نفس مصون و محفوظ خواهند بود.
رسول اكرم (ص) فرموده: هيچ مومنى ايمان خود را كامل نمىكند تا آنكه هواى نفس خويشتن را پيرو دستور و تعاليم دينى كه من آوردهام قرار دهد.
حضرت على بن الحسين عليهماالسلام فرمود: مرد واقعى، مرد تمام، مرد خوب آن كسى است كه هواى نفس خود را پيرو امر خداوند قرار دهد.
بشر در بسيارى از موارد از وضع قوانين عادلانه و مصلحتآميز كه خير انسانها را از جميع جهات تامين نمايد عاجز و ناتوان است و براى نيل به عدل و مصلحت و دست يافتن به سعادت واقعى بايد از قوانين تشريعى آفريدگار جهان كه عالم به تمام دقايق و حقايق است پيروى نمايند و پيمبران الهى براى ارائهى اين قوانين و نيل به اين هدف مقدس مبعوث شدهاند.
رسول اكرم (ص) فرموده: عدل سپرى است نگهبان و بهشتى است جاودان.
على (ع) فرموده: عدل، اقتدا به طريقه و روش خداوند است و موجب پايدارى و ثبات دولتهاست.
مغيره بن نوفل از رسول اكرم (ص) حديث نموده كه فرمود: هر كس عدل و داد را تمجيد نكند و از جور و بيداد مذمت ننمايد به جنگ خداوند آمده است.
قرآن شريف صريحا به مسلمانان دستور داده كه عدل و داد را دربارهى همه ى مردم ، حتى نسبت به دشمنان خود رعايت كنند و از مسير حق منحرف نشوند.
و لا يجر منكم شنان قوم على الا تعدلوا اعدلوا هو اقرب للتقوى.
از جملهى وصاياى اميرالمومنين به فرزندش حسين عليهماالسلام اين بود كه فرمود: تو را به تقوى سفارش مىكنم در حال غنى و فقر، و به عدل و داد توصيه مىكنم دربارهى دوست و دشمن.
علاقه و ميل درونى امام سجاد (ع) اين است كه عدل اسلامى را در جميع ابعادش بين مردم گسترش دهد و جامعه را از عدالت در عقايد و اخلاق، عبادات و معاملات، معاشرت و آميزش، گفتار و رفتار و خلاصه، در تمام شئون مادى و معنوى برخوردار نمايد.
امام براى دست يافتن به اين هدف بسيار عالى و بزرگ دو تمنى از پيشگاه بارىتعالى مىنمايد:
يكى آنكه او را به زيور صالحين بيارايد،
و ديگر آنكه زينت متقين را بر وى بپوشاند:
و حلنى بحليه الصالحين و البسنى زينه المتقين فى بسط العدل.
گويى امام سجاد (ع) با اين قسمت از دعاى شريف «مكارمالاخلاق» به پيروان پاكدل و باايمان خود مىفهماند كه اگر مىخواهند همانند پيمبران الهى مردم را تربيت نمايند و آنان را بر پا دارندهى عدل و داد بسازند بايد واجد دو مزيت باشند:
اول صلاحيت و شايستگى،
دوم تقوى و پاكى.
صلاحيت يك لفظ است ولى مصاديق بسيار دارد
صلاحيت علمى: كسى كه مىخواهد عدل را بين مردم گسترش دهد و آنان را دادگر بسازد بايد در هر مورد از تعاليم شرع مقدس به خوبى آگاه باشد و عدل را درباره ى هر يك از شئون مادى و معنوى بداند تا بتواند با قاطعيت و اطمينان خاطر سخن بگويد و مردم را به رعايت آنچه در شرع مقدس رسيده است دعوت نمايد.
قرآن شريف در اين باره فرموده:
و لا تقف ما ليس لك به علم، ان السمع و البصر و الفواد كل اولئك كان عنه مسوولا.
هرگز از پى آنچه علم و اطمينان ندارى مرو و ناآگاه قدم برمدار كه گوش و چشم و دل آدمى در پيشگاه الهى مواخذ و مسئولند.
على (ع) فرموده است: سخن گفتن را در چيزى كه نمىدانى و از آن آگاهى ندارى ترك گوى و خوددارى كن.
و نيز فرموده است: بپرهيز از اينكه در چيزى سخن بگويى كه راه آن را نمىدانى و از حقيقتش آگاهى ندارى.
كسى كه مىخواهد عدل الهى را كه محتواى احكام و مقررات شرع مقدس است بين مردم نشر دهد بايد در هر مورد، دستور الهى را بداند و آگاهانه سخن بگويد
و اگر به نام عدل دينى چيزى را بين مردم القا نمايد كه از دين خدا نبوده و نفى و اثباتش نابجا باشد مردم گمراه مىشوند و اين خود گناه بزرگ است،
و در صورتى كه خطايش آشكار شود و مردم بفهمند كه او، و لو در يك مورد، عدل را جور خوانده يا جورى را به حساب عدل آورده است، از آن پس اطمينان شنوندگان از وى سلب مىشود و كلامش را با ترديد و دودلى تلقى مىنمايند.
على (ع) فرموده: چيزى را كه نمىدانى مگو كه اين كار موجب مىشود كه در ساير گفتههايت متهم شوى و شنوندگان در صحت ديگر سخنانت كه از روى علم و آگاهى گفتهاى شك و ترديد نمايند.
استقامت و پايدارى: كسى كه مىخواهد عدل را بين مردم گسترش دهد و آنان را دادگر بسازد بايد از استقامت و ثبات برخوردار باشد و در مقابل مشكلات مقاومت كند، ناملايمات را تحمل نمايد و اين از شرايط اساسى صلاحيت و شايستگى در انجام مهمات است.
بشر به رغبت طبيعى و ميل غريزى خواستار آزادى بىقيد و شرط است، مىخواهد تمنيات نفسانى خود را آنطور كه مايل است اقناع نمايد و چيزى سد راهش نشود و چون قوانين و مقررات عادلانه او را محدود مىكند و خواهشهاى ناروا و خلاف مصلحتش را منع مىنمايد از قبول آنها خوددارى مىكند و از اطاعت و فرمانبرى سرباز مىزند.
انسان دادگستر و خيرخواه اگر در هدف مقدس خود پافشارى كند و با منطقى قوى ضرورت پيروى از عدل را كه زيربناى سعادت مادى و معنوى انسانها است به آنان بفهماند سرانجام پيروز مىگردد و به مقصد بلند خويش دست مىيابد و سرافراز مىگردد.
على (ع) فرموده: بر تو باد به استقامت و پايدارى، چه آنكه استقامت براى تو كسب بزرگوارى و كرامت مىنمايد و در زمينهى ملامت امر تو را كفايت مىكند.
انسان دادگستر بايد افراد را متوجه اين نكته نمايد كه اگر عدل در جامعه برقرار گردد و تمام مردم، از قوى و ضعيف، توانا و ناتوان، در مرز خود قدم بردارند همه ى اعضاى جامعه در كمال رفاه و اطمينان خاطر زندگى مىكنند و هيچ يك احساس مضيقه و سختى نمىنمايند.
اگر عدل از ميان برود و قانون جنگل جايگزين آن گردد، مضيقه افزايش مىيابد و هر قدرتمندى گرفتار تعدى و تجاوز قدرتمندتر از خود مىشود و اين مفاد كلام حضرت مولىالموحدين على (ع) است كه فرموده:
كسى كه از عدل احساس مضيقه نمايد تنگنايى جور براى او فزونتر خواهد بود.
شرايط صلاحيت و شايستگى در گسترش عدل متعدد است و يكى از آن شرايط كه اهميت بسيار دارد و امام سجاد (ع) آن را تخصيص به ذكر داده، تقوى و پاكى شخصى است كه مردم را به عدل دعوت مىكند، چه اگر دعوتكننده با دارا بودن شرايط صلاحيت واجد تقوى باشد و در جميع شئون زندگى، ورع و پاكى را رعايت نمايد سخن او در شنوندگان نفوذ بيشتر دارد و مىتواند منشاء تحول جامعه گردد.
على (ع) براى پيشبرد عدل و دادگرى فرموده است: از سه چيز استعانت و استمداد كن: اول نيت خوب، دوم كمى توقع از مردم، و سوم فزونى ورع و تقوى. در اين روايت، امام عليهالسلام براى گسترش عدل از كثرت ورع سخن گفته يعنى آن كس كه مىخواهد عدل را در سطح وسيع پياده كند بايد داراى ورع بسيار باشد به طورى كه در هيچ عملى تقوى را فراموش نكند و از مرز حق قدمى فراتر نرود.
✳️ " امام سجاد در دعای #مکارم_اخلاق #دعا_بیستم_10 ، از خدای متعال درخواست میکند که:
«اللّهم صلّ علی محمّد و اله و حلّنی بحلیة الصّالحین و البسنی زینة المتّقین»
پروردگارا! مرا با زیور صالحان زیور بده و با لباس پرهیزگاران ملبس کن.
این لباس پرهیزگاران چیست؟ ....
سعی کنید اینها را گرد بیاورید. این جزو موارد تقواست، که در دعای شریف مکارمالاخلاق - دعای #بیستم صحیفه ی مبارکه ی سجادیه - به آن اشاره شده است.
این دعا، بسیار دعای مهمی است.
من عقیدهام این است که همه، بخصوص کارگزاران، باید این دعا را بخوانند و در مضامینش دقت کنند؛ تعلیمدهنده است.
«فی بسط العدل»؛ لباس پرهیزگاران در گستردن #عدل و #عدالت،
گستردن عدالت، بالاترین رقم های تقواست؛ این از یک نماز خوب، از یک روزه ی روز گرم تابستان بالاتر است. روایتی است که فرمود: هر امیری - امیر یعنی همه ی شماها؛ هر کسی یک دستگاهی دارد که در آن فرمان میراند، حکم او در آنجا نافذ است - که روزی را به عدالت حکم کند، مثل این است که هفتاد سال عبادت کرده؛ اینها خیلی مسائل مهمی است؛ اهمیت عدالت را، رفتار عدالت آمیز را به ما نشان میدهد. "
👤#مقام_معظم_رهبری
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
1_1230586457.mp3
2.8M
#دعا_بیستم_10
اللهم صل على محمد و آله و حلنى بحليه الصالحين، و البسنى زينه المتقين
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_409
ارتباط #چشم و دل
وَ قَالَ (عليه السلام ) : الْقَلْبُ مُصْحَفُ الْبَصَرِ.
حضرت علی درود خدا بر او فرمود :
#قلب، كتاب چشم است
(آنچه چشم بنگرد ، در قلب نشيند)
ز دست ديده و دل هر دو فرياد
كه هر چه ديده بيند دل كند ياد
👌 شرح این حکمت نورانی را در لینک زیر بخوانید:👇
(قلب كتاب چشم است)
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #آل_عمران
#آل_عمران_23
أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ أُوتُواْ نَصِيباً مِّنَ الْكِتَبِ يُدْعَوْنَ إِلَى كِتَبِ اللَّهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ يَتَوَلَّى فَرِيقٌ مِنْهُمْ وَهُمْ مُّعْرِضُونَ
آیا ندیدى كسانى را كه از كتاب آسمانى (تورات وانجیل) بهرهاى داده شدند، چون به كتاب الهى دعوت مىشوند تا میانشان حكم كند، (وبه اختلافات پایان دهد) گروهى از آنان (باعلم و آگاهى) از روى اعراض روى بر مىگردانند؟
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_8
#دعای_هشتم_صحیفه_سجادیه
دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) در پناه بردن به خدا
🙏 اللَّهُمَّ إِنِّى أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَيَجَانِ الْحِرْصِ وَ سَوْرَةِ الْغَضَبِ وَ غَلَبَةِ الْحَسَدِ وَ ضَعْفِ الصَّبْرِ وَ قِلَّةِ الْقَنَاعَةِ وَ شَكَاسَةِ الْخُلْقِ وَ إِلْحَاحِ الشَّهْوَةِ وَ مَلَكَةِ الْحَمِيَّةِ «2» وَ مُتَابَعَةِ الْهَوَى وَ مُخَالَفَةِ الْهُدَى وَ سِنَةِ الْغَفْلَةِ وَ تَعَاطِي الْكُلْفَةِ وَ إِيثَارِ الْبَاطِلِ عَلَى الْحَقِّ وَ الْإِصْرَارِ عَلَى الْمَأْثَمِ وَ اسْتِصْغَارِ الْمَعْصِيَةِ وَ اسْتِكْبَارِ الطَّاعَةِ «3» وَ مُبَاهَاةِ الْمُكْثِرِينَ وَ الْإِزْرَاءِ بِالْمُقِلِّينَ وَ سُوءِ الْوِلايَةِ لِمَنْ تَحْتَ أَيْدِينَا وَ تَرْكِ الشُّكْرِ لِمَنِ اصْطَنَعَ الْعَارِفَةَ عِنْدَنَا «4» أَوْ أَنْ نَعْضُدَ ظَالِماً أَوْ نَخْذُلَ مَلْهُوفاً أَوْ نَرُومَ مَا لَيْسَ لَنَا بِحَقٍّ أَوْ نَقُولَ فِى الْعِلْمِ بِغَيْرِ عِلْمٍ «5» وَ نَعُوذُ بِكَ أَنْ نَنْطَوِىَ عَلَى غِشِّ أَحَدٍ وَ أَنْ نُعْجَبَ بِأَعْمَالِنَا وَ نَمُدَّ فِي آمَالِنَا «6» وَ نَعُوذُ بِكَ مِنْ سُوءِ السَّرِيرَةِ وَ احْتِقَارِ الصَّغِيرَةِ وَ أَنْ يَسْتَحْوِذَ عَلَيْنَا الشَّيْطَانُ أَوْ يَنْكُبَنَا الزَّمَانُ أَوْ يَتَهَضَّمَنَا السُّلْطَانُ ......
دعای #هشتم
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_8
#دعای_هشتم_صحیفه_سجادیه
دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) در پناه بردن به خدا
#مقدمه_دعا_هشتم 2
#بصيرت_بر_نفس 1
✳️ خود شناختن و خود ديدن براى درك خويش و پى بردن به موقف و موقعيّت خود به اين كه احوالات باطنى و خُلقيّات روحى و نفسى انسان در چه مرتبهاى است، آيا آراسته به حسنات است يا آلوده به رذايل، #بصيرت بر نفس است.
مؤمن آل فرعون كه يك سوره به نامش در قرآن مجيد آمده، آسيه، همسر فرعون كه آياتى در عظمتش نازل شده، سَحَره زمان فرعون كه آيات سوره طه دلالت بر بزرگوارى و شخصيت ايمانى آنان دارد، حرّ بن يزيد رياحى كه چراغى فرا راه تائبان و پشيمان شدههاى از گناه است، بِشر حافى، فُضَيل عياض كه داستان حيات هر كدامشان داراى عبرتها و پندهاست همه و همه محصول بصيرت بر نفساند.
آنان با اندك توجّهى كه معلول توفيق حق و بارقه الهى و جرقّه ملكوتى است وضع خود را يافتند و ملاحظه كردند كه اگر آن وضع ادامه يابد و اسير آن حالات بمانند به هلاكت ابدى و عذاب سرمدى مىرسند، از اينرو، دست از تمام حالات غلط و احوالات شيطانى باطن شستند و خود را از منجلاب شقاوت نجات داده، با كشتى بصيرت به درياى رحمت وارد شده و با سير معنوى و اخلاقى و عملى تا رسيدن به آغوش رضاى حق ره سپردند.
از امام موحّدان، پير عارفان، نور عاشقان، اميرمؤمنان عليه السلام روايت شده است:
إنَّ للَّهِ تَعالى شَراباً لأِوْليائِهِ إذا شَرِبُوا سَكِرُوا، وَ إذا سَكِرُوا طَرِبُوا، وَ إذا طَرِبُوا طابُوا، وَ إذا طابُوا ذابُوا، وَ إذا ذابُوا خَلَصُوا، وَ إذا خَلَصُوا طَلَبُوا، وَ إذا طَلَبُوا وَجَدُوا، وَ إذا وَجَدُوا وَصَلُوا، و إذا وَصَلُوا اتَّصَلُوا، وَ إذا اتَّصلُوا لا فَرْقَ بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ حَبيبِهِمْ.
همانا براى خدا شرابى مخصوص اوليائش است، چون بنوشند مست شوند و چون مست شوند خوشحال شوند، چون خوشى يابند پاكيزه گردند، چون به پاكيزگى برسند ذوب شوند، چون ذوب شوند خالص گردند، چون خالص شوند در مقام طلب برآيند و چون دست به طلب بزنند بيابند و چون بيابند، وصل شوند و چون وصل شوند بين آنان و حبيبشان فرق و جدايى نماند.
اين شراب بصيرت است كه قرآن مجيد آن را صفت انبيا و اوليا مىداند و با اين صفت به تمام كمالات و مقام فناء فى اللَّه رسيدند.
ما معمولًا در حالتى هستيم كه از خود به خارج مىنگريم، مثلًا ديدگان ما در بدن ما قرار دارد، در زير پيشانى ما و با اين دو چشم به خارج خود نگاه مىكنيم. همچنين حسّ لامسهاى كه در بدن ما هست به وسيله اين حس، خارج بدن خود را، يعنى آنچه بيرون از ما هست، لمس مىكنيم.
راست است كه با چشمها دست و پاى خود را نيز مىبينيم و با اين دست آن دست را لمس مىكنيم، به اعضاى تن خودمان هم مىنگريم و با دست لمس مىكنيم، امّا غالباً چنين است وقتى كه با اين حواسّ به اشياى خارج از خود مىنگريم، حكم چراغى را داريم كه نورش پرتو مىافكند به محيط و پيرامونش، همچنين با قوّه خيال و با قوّه وهم و با قوّه عاقله كه اينها هر كدام مرتبهاى از ادراكات باطنى ما هستند، با اين قواى ادراكيّه هم غالباً به خارج از خود مىنگريم و آنچه را كه بيرون از ما هست به آسانى هم مىتوانيم مورد نظر و ادراك قرار بدهيم.
مثلًا ما آدمها به آدمهاى ديگر به خوبى نظر مىكنيم و در مورد آنها نيكو دقّت مىكنيم، گفتار پسند و ناپسند آنها را، رفتار نيك و بد آنها را، خوب از يكديگر باز مىشناسيم. در مواقعى كه با گرمى و شيرينى گرد هم مىنشينيم و به غيبت هم مىپردازيم ببينيد كه با چه باريك بينى تمام خوبىها و بدىهاى اشخاص را از هم جدا مىكنيم.
با اين دقت و روشنى كه ما مىتوانيم به اشياى خارج از خود بنگريم متأسفانه به خودمان با همين دقت نمىنگريم. وجود ما از براى ما حكم سنگر را دارد و ما مانند سربازى هستيم كه در سنگر نشسته و از سوراخ آن مواظب بيرون مىباشيم. اگر ما بتوانيم به توفيق حضرت حق و با توجه و فكر و انديشه در عواقب امور، از خود خارج گرديم و از خارج وجود خودمان به خودمان بنگريم آن چنانكه ديگران به ما مىنگرند، در آن صورت خود ما خواهيم توانست از براى خود معلم و مربّى نيكويى باشيم كه اين قدم اول بصيرت است.
در دستورهاى حكيمانه آمده:
طبيب خود باش. يعنى تو مريضى، عنايت كن كه طبيب خودت باشى، به امراض و دردهاى خود هم واقف باش و درصدد علاج آن امراض و مداواى آن دردها باش كه بى خبران از خود در ورطه هلاكت و نابودى هستند. خود را فهميدن و به عيب خود واقف شدن، خيرى است كه حضرت ربّ العزّه به انسان عنايت مىفرمايد.
👈 ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج 5 ، ص: 321
دعای #هشتم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_8
#دعای_هشتم_صحیفه_سجادیه
دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) در پناه بردن به خدا
#مقدمه_دعا_هشتم 2
#بصيرت_بر_نفس 2
✳️ #بصيرت نفس در روايات
از امام صادق عليه السلام روايت شده:
إذا أرادَ اللَّهُ بِعَبْدٍ خَيْراً، زَهَّدَهُ فِى الدُّنْيا، وَفَقَّهَهُ فِى الدّينِ، وَ بَصَّرَهُ عُيُوبَها، وَ مَنْ اوتيهِنَّ فَقَدْ اوتِىَ خَيْرَ الدُّنْيا وَ الآْخِرَةِ.
چون خداوند خيرى را به بندهاش اراده كند، او را زهد در دنيا، فهم در دين و بصيرت به عيوب نفس عنايت كند و هر كس اين حقايق به او مرحمت شود، خير دنيا و آخرت به او رسيده است.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود:
إذا أرادَ اللَّهُ بِعَبْدٍ خَيْراً فَتَحَ لَهُ قُفْلَ قَلْبِهِ وَ جَعَلَ فيهِ الْيَقينَ وَ الصِّدْقَ، وَ جَعَلَ قَلْبَهُ واعياً لِما سَلَكَ فيهِ، وَ جَعَلَ قَلْبَهُ سَليماً، وَ لِسانَهُ صادِقاً، وَ خليقَتَهُ مُسْتَقيمَةً، وَ جَعَلَ اذُنَهُ سَميعَةً وَعَيْنَهُ بَصيرَةً.
چون خداوند خيرى را براى بندهاى اراده كند، قفل قلبش را مىگشايد و در آن يقين و صدق قرار مىدهد و دل او را فراگير آنچه بدان راه مىيابد قرار مىدهد و دلش را از حالات شيطانى، سالم و زبانش را به صدق و اخلاقش را به مستقيم بودن آراسته مىكند و نيز گوشش را شنوا و ديدهاش را منوّر به نور بصيرت مىفرمايد.
از رسول عزيز اسلام صلى الله عليه و آله روايت شده:
إذا أراد اللَّهُ بِأهْلِ الْبَيْتِ خَيْراً، فَقَّهَهُمْ فِى الدّينِ، وَ وَقَّرَ صَغيرُهُمْ كَبيرَهُمْ، وَ رَزَقَهُمُ الرِّفْقَ فى مَعْيشَتِهِمْ وَالْقَصْدَ فى نَفَقاتِهِمْ، وَ بَصَّرَهُمْ عُيُوبَهُمْ فَيَتُوبُوا مِنها، وَ إذا أرادَ بِهِمْ غَيْرَ ذلِكَ تَرَكَهُمْ هَمَلًا.
چون خداوند به خانوادهاى اراده خير فرمايد، آنان را دينشناس مىكند و كوچكترهاشان را حس احترام به بزرگتر عنايت مىفرمايد، در امر معيشت و زندگى رفق و مداراشان مىدهد و آنان را در مسأله دخل و خرج در خط ميانه روى مىاندازد و عيوبشان را به آنان مىنماياند تا درون و برون را از آن شستشو دهند. و چون نظر لطف و مرحمت به آنان نداشته باشد مهمل و بىقيد آنان را رها مىكند تا به هر بدبختى كه مىخواهند دچار شوند.
بدون شك وقتى انسان با توفيق حضرت محبوب عيوبش را شناخت، علاجش آسان است. ولى وقتى وجود ما داراى عيب باشد و ما آن را نبينيم البته علاجش امكانپذير نيست. با كمال تأسف اكثر مردم به عيوب خود جاهلند و بر اثر اين جهل است كه براى خود و ديگران مشكلات فراوان به وجود مىآورند. از پى اين جهل است كه پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله فرمود:
خاشاك را در چشم ديگران مىبينند و شاخه را در چشم خود نمىبينند. «1» علت عقب افتادگى فرد و خانواده و جامعه همين است و بس. كفر عيب است، شرك عيب است، نفاق و بد دلى، كينه و عجب، كبر و حسد و حرص و منيّت و ... همه و همه عيب است. اگر انسان اين عيوب را در خود بفهمد و ضرر دنيايى و آخرتى اين صفات ناپسند را واقف شود، البته درصدد علاج و مداواى اين امراض برمىآيد.
اهل بصيرت، مريدان بينش، عاشقان حقيقت، چون به عيوب خود بنگرند، قدم در ميدان مبارزه و جهاد با رذايل گذاشته و تمام تلاش و سعى خود را در اين مىگذارند كه هدف بعثت انبيا كه تزكيه نفوس بوده و به خصوص هدف بعثت رسول با كرامت اسلام را كه رساندن آدمى به مكارم و حسنات اخلاقى بوده، در وجود خويش تحقّق دهند.
اينان با تمام وجود در درجه اول خود را مديون حضرت حق و در مرحله بعد خويش را مديون انبيا و مخصوصاً رسول اسلام و ائمه طاهرين عليهم السلام مىدانند و اداى دَين را در اين مىبينند كه علاوه بر ايمان و عمل، آراسته به واقعيتهاى اخلاقى شوند.
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:
إنَّما بُعِثْتُ لُاتَمِّمَ مَكارِمَ الأْخْلاقِ.
همانا من براى كامل نمودن مكارم اخلاق، از جانب خدا برانگيخته شدهام.
و نيز فرمود:
إنَّما بُعِثْتُ لُاتَمِّمَ حُسْنَ الأْخْلاقِ.
همانا من براى تكميل نمودن حسن اخلاق، مبعوث به رسالت شدهام.
حضرت مولا، على عليه السلام مىفرمايد:
عَلَيْكُمْ بِمَكارِمِ الأْخْلاقِ فَإنَّها رِفْعَةٌ، إيّاكُمْ وَ الأْخْلاقَ الدَّنِيَّةَ فَإنَّها تَضَعُ الشَّريفَ، وَ تَهْدِمُ الْمَجْدَ.
بر شما باد به مكارم اخلاق كه آن رفعت و بزرگى است و از اخلاق پست بپرهيزيد كه بلند مرتبه را پست و مجد و بزرگى را منهدم مىكند.
👈 ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج 5 ، ص: 321
دعای #هشتم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
👈🎙 صوتی تصویری با صدای : حاج حسین #غریب
دعای #هشتم
#دعای_هشتم_صحیفه_سجادیه
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2