eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.5هزار عکس
2.3هزار ویدیو
1.5هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
كسانى كه تمكن مالى دارند و درآمدشان فزونتر از هزينه‏ى آنان است، اگر در ايام مالدارى راه در پيش گيرند، خود را با زندگى متوسط تطبيق دهند و از مازاد درآمدى كه دارند به افراد بى‏بضاعت كمك كنند، با اين عمل خويشتن را بزرگوار و كريم النفس مى‏سازند و به سجيه ‏ى انسان دوستى متخلق مى‏گردند، بعلاوه طبق فرموده‏ى امام صادق (ع)، با كمك خود حجت خداوند را از خود دفع مى‏كنند و در نتيجه روز حساب منازلى را كه در پيش دارند به آسانى طى مى‏نمايند. *داود بن سرحان مى‏گويد: حضور امام صادق (ع) بوديم كه سدير صيرفى وارد شد، سلام كرد و نشست. حضرت فرمود: اى سدير! مال كسى زياد نمى‏شود، مگر آنكه حجت خداوند بر وى عظيم و بزرگ خواهد شد. اگر قدرت داريد كه آن حجت را از خود دفع نماييد، اقدام كنيد. عرض كرد: يابن رسول‏الله! اين كار چگونه انجام مى‏شود؟ فرمود: از راه برآوردن حوايج برادرانتان از اموالى كه در اختيار داريد.
انسان كم درآمدى كه خود را به عادت داده و به سختى زندگى انس گرفته، روحيه‏اش براى تحمل مصائب آماده و مهياست. ثروتمندى كه با تمكن مالى به اقتصاد و ميانه‏روى زندگى كرده و از افراط اجتناب نموده است، او نيز در زمينه‏ ى مصائب و بلايا آمادگى نسبى دارد. اگر روزى بر اثر پيشامدى اموالش را از دست بدهد، به مقدار قابل ملاحظه‏اى مى‏تواند خويشتن را با مضيقه‏ى مالى تطبيق دهد و ناگواريها را تحمل نمايد، و على (ع) درباره‏ى اين دو گروه چنين فرموده است: من اقتصد فى الغنى و الفقر فقد استعد لنوائب الدهر. كسى كه در غنى و فقر مقتصد و ميانه‏رو باشد با اتخاذ اين روش، خويشتن را براى مصائب روزگار مهيا نموده است.
اقتصاد مالى و اندازه‏گيرى در امر معاش، آدمى را به ميانه‏روى و اعتدال سوق مى‏دهد، از و تبذير و همچنين از بخل و امساك بازمى‏دارد، اندازه‏گيرى در امر معاش براى افراد كم درآمد حافظ عز و شرافت نفس است و نمى‏گذارد آنان براى نيل به رفاه بيشتر دست تمنا به روى اين و آن بگشايند و بزرگوارى خويش را پايمال نمايند، و براى افراد متمكن مانع زياده‏روى و توسعه‏ ى نابجاست و بر اثر تعديل و صرفه‏جويى مى‏توانند به مواسات و تعاون برادران خويش نايل گردند و از پاداش الهى برخوردار شوند. براى آنكه بدانيم اندازه‏گيرى و اعتدال در امر معاش تا چه حد در مكتب اهل‏بيت اهميت دارد *امام باقر (ع) فرمود: الكمال كل الكمال التفقه فى الدين و الصبر على النائبه و تقدير المعيشه. مسلمانى كه از سه مزيت برخوردار است، واجد كمال تمام و كامل است: اول دين‏شناسى، دوم صبر و خويشتندارى در مصيبت، و سوم اندازه‏گيرى و اعتدال در امر معاش.
آن كس كه زندگى محدود خود را بر اساس اعتدال و ميانه‏روى پايه‏گذارى نموده است، با وضع موجود خويش مى‏سازد و اظهار تنگدستى نمى‏كند. *على (ع) فرمود: ما عال من اقتصد. كسى كه با ميانه‏روى و اعتدال زندگى مى‏كند، گرفتار فقر نمى‏شود.
اقتصاد از ماده‏ى (قصد) است و در لغت عرب به معناى اعتدال و ميانه‏روى و اجتناب از افراط و تفريط است. در قرآن شريف و روايات اسلامى از اين كلمه در زمينه‏هاى گوناگون از اعمال و اخلاق استفاده شده است. از جمله‏ى مواردى كه كلمه‏ى اقتصاد به كار رفته، ميانه‏روى و اعتدال در امور مالى و اندازه‏گيرى در معيشت است امام سجاد (ع) در جمله‏ ى اول اين قطعه‏ى دعاى شريف «مكارم الاخلاق» كه موضوع تفکر و تدبر امروز است، كلمه‏ى «اقتصاد» را آورده و به پيشگاه خداوند عرض مى‏كند: و متعنى بالاقتصاد. بار الها! با ميانه ‏روى و اعتدال در جميع شئون زندگى، مرا از مزاياى اقتصاد و ميانه‏روى بهره‏مند فرما.
WVS_Makaremolakhlagh60_(Mianeravi)_lobolmizan[H].mp3.mp3
10.89M
🙏 صلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ مَتِّعْنِى بِالاقْتِصَادِ 🔊 شرح صوتی استاد تحت عنوان راه رسیدن به حکمت جلسه 60 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
با تشکر از همه دوستان مشارکت کننده در بحث امروز (برداشت من)( نویسنده - خواننده و نشر دهنده این کلام نورانی ) اجرتان با صاحب این کتاب با عظمت امام سجاد علیه السلام
♦️مهجوریت ! 📱یكی از مسایل دردناك كه هرگز نمی‎توان انكار نمود، مسئله مهجوریت نهج البلاغه در میان امت اسلامی و حتی شیعیان آن حضرت است، گرچه به بركت نظام اسلامی نهج البلاغه نیز همانند بسیاری از معارف مهجور الهی به تدریج از مهجوریت رهایی یافته، اما این واقعیت تلخ هرگز قابل انكار نیست كه نهج‎البلاغه مهجور است همان‎طور كه امیرمۆمنان، مظلوم بلكه مهجور بود، برخی از بزرگان نكته‎آموز درباره مهجوریت نهج البلاغه این گونه نالیده‎اند: 👌 (... عجیب این است كه نهج البلاغه در دیار خودش در میان شیعیان علی ـ علیه‎السلام ـ در حوزه‎های علمیه شیعه غریب و تنهاست هم چنان كه خود علی ـ علیه‎السلام ـ غریب و تنهاست، بدیهی است كه اگر محتویات كتابی و یا اندیشه‎ها و احساسات و عواطف شخصی با دنیای روحی مردمی سازگار نباشد این كتاب و یا آن شخص عملاًَ تنها و بیگانه می‎ماند هر چند نام‎شان با هزار تجلیل و تعظیم برده شود، ما باید اعتراف كنیم كه با نهج البلاغه بیگانه‎ایم، دنیای روحی كه برای خود ساخته‎ایم دنیای دیگری است غیر از دنیای نهج البلاغه. 👤 شهید مرتضی ، کتاب سیری در نهج البلاغه ( متن کامل کتاب در اینجا ) ✳️کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی و من خطبة له (علیه السلام) تجري هذا المجرى و فيها ذكر يوم القيامة و أحوال الناس المقبلة: اين خطبه نيز همانند خطبه سابق، به حوادث آينده اشاره ( ) دارد و در ابتدا به حوادث سخت روز قيامت نيز اشاره اى مى كند! ❇️ بخش اول: اعمال در قیامت 👈 وَ ذَلِكَ يَوْمٌ يَجْمَعُ اللَّهُ فِيهِ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ لِنِقَاشِ الْحِسَابِ وَ جَزَاءِ الْأَعْمَالِ خُضُوعاً قِيَاماً، قَدْ أَلْجَمَهُمُ الْعَرَقُ وَ رَجَفَتْ بِهِمُ الْأَرْضُ، فَأَحْسَنُهُمْ حَالًا مَنْ وَجَدَ لِقَدَمَيْهِ مَوْضِعاً وَ لِنَفْسِهِ مُتَّسَعاً. *️⃣ 1. وصف روز قيامت: قيامت روزى است كه خداوند همه انسان هاى گذشته و آينده را براى رسيدگى دقيق حساب و رسيدن به پاداش اعمال، گرد آورد، همه فروتنانه به پاخيزند، عرق از سر و رويشان و كنار دهانشان جارى است، و زمين زير پايشان لرزان است، نيكو حال ترين آنان كسى است كه جاى گذاشتن دو پايش را پيدا كند يا جايى براى آسوده ماندن بيابد. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇 👈 وحشت عظيم محشر! 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
13 ❇️ نعمت حق را در شهوات و لذّات حرام بردن، ظلم و عاملش از نظر قرآن مجيد مترف است: فَلَوْلَا كَانَ مِنَ الْقُرُونِ مِن قَبْلِكُمْ أُولُوا بَقِيَّةٍ يَنْهَوْنَ عَنِ الْفَسَادِ فِي الْأَرْضِ إِلَّا قَلِيلًا مِمَّنْ أَنْجَيْنَا مِنْهُمْ وَاتَّبَعَ الَّذِينَ ظَلَمُوا مَا أُتْرِفُوا فِيهِ وَكَانُوا مُجْرِمِينَ» «هود 116» پس چرا در ميان امت‏هايى كه پيش از شما بودند، مصلحانى دلسوز نبودند كه [مردم را] از فساد در زمين بازدارند؟ مگر اندكى كه [به سبب بازداشتن مردم از فساد] نجاتشان داديم. و آنان كه ستم كردند، دنباله‏رو [و دل بسته‏] چيزى از نعمت و ثروت شدند [كه در آن به سركشى و طغيان افتادند] و آنان گنهكار بودند. وَكَمْ قَصَمْنَا مِن قَرْيَةٍ كَانَتْ ظَالِمَةً وَأَنشَأْنَا بَعْدَهَا قَوْماً آخَرِينَ* فَلَمَّا أَحَسُّوا بَأْسَنَا إِذَا هُم مِنْهَا يَرْكُضُونَ* لَا تَرْكُضُوا وَارْجِعُوا إِلَى‏ مَا أُتْرِفْتُمْ فِيهِ وَمَسَاكِنِكُمْ لَعَلَّكُمْ تُسْأَلُونَ* قَالُوا يَا وَيْلَنَا إِنَّا كُنَّا ظَالِمِينَ* فَمَا زَالَتْ تِلْكَ دَعْوَاهُمْ حَتَّى‏ جَعَلْنَاهُمْ حَصِيداً خَامِدِينَ» «انبیا 11» و چه بسيار از شهرهايى كه [اهلش‏] ستمكار بودند، درهم شكستيم، و پس از آنان قومى ديگرپديد آورديم.* پس هنگامى كه عذاب ما را احساس كردند، ناگهان از آن مى‏گريختند.* [از روى استهزا و تحقير به آنان گفتند:] فرار نكنيد، و به سوى زندگى مرفّهى كه در آن نازپرورده [و مغرور] بوديد و خانه‏هايتان بازگرديد تا [بار ديگر به وسيله تهيدستان و مستمندان‏] از شما درخواست كمك شود [و شما آنان را با كبر و نخوت برانيد.]* [با ديدن عذاب فرياد برداشتند و] گفتند: اى واى بر ما كه ما قطعاً ستمكار بوديم!* پس همواره سخنشان همين بود تا آن كه آنان را ريشه‏كن و خاموش ساختيم. 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 7 ، ص: 134 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ « حق را در و های حرام بردن، و عاملش از نظر قرآن مجيد است وَكَمْ قَصَمْنَا مِن قَرْيَةٍ كَانَتْ ظَالِمَةً وَأَنشَأْنَا بَعْدَهَا قَوْماً آخَرِينَ فَلَمَّا أَحَسُّوا بَأْسَنَا ... قَالُوا يَا وَيْلَنَا إِنَّا كُنَّا ظَالِمِينَ - انبیاء 11 » 👤استاد حسین در شرح آخرین فقرات دعای ( اینجا ) ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️کتاب (ره) نوشته ی حامد اَلگار در دست وزیر جنگ رژیم صهیونیستی !!! *️⃣باراک رافید روزنامه‌نگار اسرائیلی با انتشار عکسی در توییتر خود نوشت: «کتابی که نفتالی بنت در دست داشت جلد اول کتاب «اسلام و انقلاب» اثر [امام] خمینی بود. وی این کتاب را از هنگام پیاده شدن از هواپیمایش در پایگاه نظامی به همراه داشت و به نظر می‌رسد در طول پرواز مشغول مطالعه آن بوده است.» 👈نفتالی بنت که پیش از این وزیر آموزش و پرورش رژیم صهیونیستی بود، به تازگی به عنوان وزیر جنگ این رژیم اشغالگر انتخاب شده است و به نظر می‌رسد وی درصدد است تا بیش از گذشته با جمهوری اسلامی ایران آشنا شود و به همین خاطر به سراغ اندیشه های رهبر کبیر انقلاب رفته است. کتابی که در عکس دیده می شود جلد نخست از مجموعه دو جلدی «اسلام و انقلاب»، مجموعه ای از نوشته‌ها و بیانات امام خمینی(ره) است که توسط حامد الگار، استاد مطالعات اسلامی، گردآوری شدند. حامد الگار دلبسته امام خمینی(ره) و انقلاب بوده که شیعه‌ شده و حتی با امام خمینی ره دیدار داشته است ... 👤 نویسنده، مترجم و پژوهشگر شیعی (۱۲۸۴- ۱۳۶۵ق) (برای اطلاعات بیشتر روی اعداد زیر کلیک کنید ) 1 2 3 4 5 6 7 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ، استاد آمریکایی که شیدای ره و انقلاب اسلامی است اینجا 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره * يَسْأَلُكَ أَهْلُ الْكِتَابِ أَنْ تُنَزِّلَ عَلَيْهِمْ كِتَابًا مِنَ السَّمَاءِ ۚ فَقَدْ سَأَلُوا مُوسَىٰ أَكْبَرَ مِنْ ذَٰلِكَ فَقَالُوا أَرِنَا اللَّهَ جَهْرَةً فَأَخَذَتْهُمُ الصَّاعِقَةُ بِظُلْمِهِمْ ۚ ثُمَّ اتَّخَذُوا الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَيِّنَاتُ فَعَفَوْنَا عَنْ ذَٰلِكَ ۚ وَآتَيْنَا مُوسَىٰ سُلْطَانًا مُبِينًا * اهل‌كتاب از تو مى‌خواهند كه كتاب ونوشته‌اى از آسمان برايشان فرود آورى، بى‌گمان از موسى بزرگ‌تر از آن را خواستند كه گفتند: خدا را آشكارا به ما نشان بده! پس به سزاى ظلمشان صاعقه آنان را فراگرفت، سپس بعد از آنكه معجزه‌هاى روشن براى آنان آمد، گوساله‌پرستى را پيش گرفتند، پس (از توبه) ما از آن (گناه) هم درگذشتيم و عفو كرديم و به موسى حجّتى آشكار داديم. خواسته‌ى يهود از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله آن بود كه قرآن هم مانند تورات يكجا نازل شود و اين بهانه‌اى بيش نبود. خداوند در پاسخ آنان مى‌فرمايد: حتّى اگر قرآن را يكجا در نامه‌اى قابل لمس فرود آوريم، كافران آن را جادو مى‌پندارند، «وَ لَوْ نَزَّلْنا عَلَيْكَ كِتاباً فِي قِرْطاسٍ فَلَمَسُوهُ‌ بِأَيْدِيهِمْ لَقالَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ هذا إِلَّا سِحْرٌ مُبِينٌ» بهانه‌هاى كفّار، براى ايمان نياوردن، شبيه به هم است. مشركان نيز همين تقاضا را از رسول خدا داشتند و مى‌گفتند: «لَنْ نُؤْمِنَ لِرُقِيِّكَ حَتَّى تُنَزِّلَ عَلَيْنا كِتاباً نَقْرَؤُهُ» 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی و من خطبة له (علیه السلام) تجري هذا المجرى و فيها ذكر يوم القيامة و أحوال الناس المقبلة: اين خطبه نيز همانند خطبه سابق، به حوادث آينده اشاره ( ) دارد و در ابتدا به حوادث سخت روز قيامت نيز اشاره اى مى كند! ❇️ بخش دوم: هشدار و از های سخت 👈 فِتَنٌ كَقِطَعِ اللَّيْلِ الْمُظْلِمِ، لَا تَقُومُ لَهَا قَائِمَةٌ وَ لَا تُرَدُّ لَهَا رَايَةٌ، تَأْتِيكُمْ مَزْمُومَةً مَرْحُولَةً، يَحْفِزُهَا قَائِدُهَا وَ يَجْهَدُهَا رَاكِبُهَا، أَهْلُهَا قَوْمٌ شَدِيدٌ كَلَبُهُمْ قَلِيلٌ سَلَبُهُمْ، يُجَاهِدُهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ قَوْمٌ أَذِلَّةٌ عِنْدَ الْمُتَكَبِّرِينَ، فِي الْأَرْضِ مَجْهُولُونَ وَ فِي السَّمَاءِ مَعْرُوفُونَ. فَوَيْلٌ لَكِ يَا بَصْرَةُ عِنْدَ ذَلِكِ مِنْ جَيْشٍ مِنْ نِقَمِ اللَّهِ، لَا رَهَجَ لَهُ وَ لَا حَسَّ، وَ سَيُبْتَلَى أَهْلُكِ بِالْمَوْتِ الْأَحْمَرِ وَ الْجُوعِ الْأَغْبَرِ. *️⃣ 2. خبر از آينده خونين بصره و رزم مجاهدانى پيروز: فتنه هايى چون تاريكى شب كه نيرويى نمى تواند برابر آن بايستد، و كسى نتواند پرچمهاى آن را پايين كشد، به سوى شما مى آيد چونان شترى كه مهار شده و جهاز بر پشت آن نهاده و ساربان آن را كشانده و به سرعت مى راند. فتنه جويان كسانى هستند كه ضربات آنها شديد و غارتگرى آنان اندك است. (اين فتنه، زياد دوام پيدا نمى کند، بلکه خداوند فتنه گران را به دست جمعى از اولياى مجاهدش درهم مى پيچد) گروهى (در برابر آنها به پا مى خيزند و) در راه خدا با آنها نبرد مى کنند (و فتنه گران را درهم مى شکنند;) آنها جمعيّتى هستند که نزد متکبّران و گردن کشان خوارند، در زمين گمنامند، و در آسمانها معروف! در اين هنگام، واى بر تو اى بصره از سپاهى كه نشانه خشم و انتقام الهى است، بى گرد و غبار و صدايى به تو حمله خواهند كرد و چه زود ساكنانت به مرگ سرخ و گرسنگى غبار آلود دچار مى گردند ** گروهى آن را به حوادث « » تفسير کرده اند که فتنه گرانى به پا مى خيزند، نه تنها سرزمين عراق، که مناطق وسيعى را زير ضربات شديدترين فتنه ها قرار مى دهند و سرانجام به دست سپاهيان (عليه السلام) که از مجاهدين فى سبيل الله اند، از ميان مى روند. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇 👈 به هوش باشيد، فتنه ها در پيش است! 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
14 ‏ ❇️ ستمگران و ها در روز از حضرت حق نجات از جهنّم مى‏خواهند ولى به آنان پاسخ داده نمى‏ شود: وَأَنذِرِ النَّاسَ يَوْمَ يَأْتِيهِمُ الْعَذَابُ فَيَقُولُ الَّذِينَ ظَلَمُوا رَبَّنَا أَخِّرْنَا إِلَى‏ أَجَلٍ قَرِيبٍ نُّجِبْ دَعْوَتَكَ وَنَتَّبِعِ الرُّسُلَ أَوَ لَمْ تَكُونُوا أَقْسَمْتُم مِن قَبْلُ مَا لَكُم مِن زَوَالٍ» «ابراهیم 44» و مردم را از روزى كه عذاب به سويشان مى‏آيد، هشدار ده. پس كسانى كه و ورزيده‏اند، مى‏گويند: پروردگارا! ما را تا [سرآمدى نزديك و] مدتى كوتاه مهلت ده تا دعوتت را اجابت كنيم، و از پيامبرانت پيروى نماييم. [ولى به آنان گويند:] شما نبوديد كه پيش از اين سوگند ياد مى‏كرديد كه هرگز براى شما زوال و فنايى نيست؟! قَالُواْ رَبَّنَا غَلَبَتْ عَلَيْنَا شِقْوَتُنَا وَ كُنَّا قَوْمًا ضَالّينَ* رَبَّنَآ أَخْرِجْنَا مِنْهَا فَإِنْ عُدْنَا فَإِنَّا ظلِمُونَ* قَالَ اخْسُواْ فِيهَا وَ لَاتُكَلّمُونِ» «مومنون 106» مى‏گويند: پروردگارا! تيره‏بختى و شقاوت ما بر ما چيره شد، و ما گروهى گمراه بوديم.* پروردگارا! ما را از دوزخ بيرون آر، پس اگر [به بدى‏ها و گمراهى‏ها] بازگشتيم، بى‏ترديد ستمكار خواهيم بود.* [خدا] مى‏گويد: [اى سگان!] در دوزخ گم شويد و با من سخن مگوييد! 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 7 ، ص: 135 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ « ستمگران در روز قيامت از حضرت حق نجات از جهنّم مى‏خواهند ولى به آنان پاسخ داده نمى ‏شود قَالُواْ رَبَّنَا غَلَبَتْ عَلَيْنَا شِقْوَتُنَا وَ كُنَّا قَوْمًا ضَالّينَ* رَبَّنَآ أَخْرِجْنَا مِنْهَا فَإِنْ عُدْنَا فَإِنَّا ظلِمُونَ* قَالَ اخْسُواْ فِيهَا وَ لَاتُكَلّمُونِ - مومنون 106 » 👤استاد حسین در شرح آخرین فقرات دعای ( اینجا ) ‏ ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2