«قصد»، ميانهروى و بركنارى از افراط و تفريط است و اين همان صراط مستقيمى است كه پيمبران از طرف بارى تعالى مبعوث شدهاند تا آن را ارائه نمايند.
كسانى كه در شئون مختلف زندگى راه اعتدال را مىپيمايند، سرانجام به سعادت نايل مىگردند
و كسانى كه آن راه را ترك مىگويند و به انحراف گرايش مىيابند، پايان كارشان سقوط و تباهى خواهد بود.
*على (ع) فرموده: راست و چپ بيراهه و ضلالت است، خط وسط، جادهى واقعى و راهى است كه به نجات و سعادت منتهى مىگردد.
كلمهى «#اقتصاد» در روايات ائمه عليهمالسلام آمده ، اما آن را در امور مالى فقط محصور ننمودهاند،
بلكه گاهى در امر مالی به كار بردهاند
و گاه در امر عبادت.
*از وصاياى اميرالمومنين در بستر مرگ به فرزندش حضرت مجتبى اين بود كه:
و اقتصد يا بنى فى معيشتك، و اقتصد فى عبادتك و عليك فيها بالامر الدائم الذى تطيقه.
فرزند! در امر معيشت، مقتصد و ميانهرو باش و در عبادتت نيز ميانهرو، و بر تو باد در امر عبادت به اندازهاى عمل كنى كه هميشه توان انجام آن را داشته باشى.
#اقتصاد و ميانهروى در امور مالى و اجتناب از افراط و تفريط از جملهى تعاليم شرع مقدس و مورد تاكيد اولياى گرامى اسلام است و چون اين امر مبتلا به عموم مردم است
*على (ع) فرموده: اذا اراد الله بعبد خيرا الهمه الاقتصاد و حسن التدبير و جنبه سوء التدبير و الاسراف.
وقتى خداوند دربارهى بنده اى ارادهى خير نمايد، اقتصاد و حسن تدبير معاش را به وى الهام مىكند و او را از سوء تدبير و زيادهروى و اسراف بركنارش مىدارد.
در اين روايت، اقتصاد و حسن تدبير در امر معاش آنقدر رفيع و بلندپايه معرفى شده كه حضرت بارى تعالى آن را به بندگانى كه دربارهى آنها ارادهى خير فرموده است، الهام مىنمايد.
خطبه #همام (#خطبه_متقین ) #نهج_البلاغه #خطبه_193 ، از خطب معروف على (ع) است.
امام در اين خطبه اوصاف متقين را بيان نموده، از آن جمله فرموده است:
و ملبسهم الاقتصاد.
متقین #لباس و جامه اى را كه مىپوشند، بر وفق #اقتصاد و در حد #ميانه_روى است،
نه لباسى در بر مىكنند كه آنان را به گروه مترف و ثروتمندان گناهكار ملحق كند و موجب بغض تهيدستان و افراد بىبضاعت گردند
و نه لباسى در بر مىكنند كه مردم آنان را افرادى پست و دنى الطبع به حساب آورند و مورد تحقيرشان قرار دهند.
امام حسن عسكرى عليهالسلام ضمن يك حديث، لزوم رعايت اندازهگيرى و اجتناب از افراط و تفريط را در امور مالى خاطرنشان ساخته و چنين فرموده است:
ان للسخاء مقدارا فان زاد عليه فهو سرف، و للاقتصاد مقدارا فان زاد عليه فهو بخل.
براى سخاوت مقدارى است
و اگر از آن حد تجاوز نمايد، #اسراف است،
و براى اقتصاد مقدارى است كه اگر از آن حد بگذرد، بخل است.
اقتصاد و ميانه روى در صرف مال براى همه ى مردم از فقير و غنى، نافع و ثمربخش است.
كسانى كه درآمد محدود دارند و مىخواهند در جامعه عز و احترامشان محفوظ باشد، بايد در امرار معاش و گذراندن زندگى به #قناعت خو كنند،
همواره اقتصاد مالى و موازنه ى درآمد و هزينه را رعايت نمايند و با اندازه گيرى دقيق قدم بردارند.
اين گروه گرچه در مضيقه و تنگدستى زندگى مىكنند و با مصائب و مشكلات مواجه هستند، اما به كسى عرض حاجت نمىنمايند و در جامعه با سربلندى و عزت نفس ادامه ى حيات مىدهند.
كسانى كه تمكن مالى دارند و درآمدشان فزونتر از هزينهى آنان است، اگر در ايام مالدارى راه #اعتدال در پيش گيرند، خود را با زندگى متوسط تطبيق دهند و از مازاد درآمدى كه دارند به افراد بىبضاعت كمك كنند، با اين عمل خويشتن را بزرگوار و كريم النفس مىسازند و به سجيه ى انسان دوستى متخلق مىگردند،
بعلاوه طبق فرمودهى امام صادق (ع)، با كمك خود حجت خداوند را از خود دفع مىكنند و در نتيجه روز حساب منازلى را كه در پيش دارند به آسانى طى مىنمايند.
*داود بن سرحان مىگويد: حضور امام صادق (ع) بوديم كه سدير صيرفى وارد شد، سلام كرد و نشست. حضرت فرمود:
اى سدير! مال كسى زياد نمىشود، مگر آنكه حجت خداوند بر وى عظيم و بزرگ خواهد شد.
اگر قدرت داريد كه آن حجت را از خود دفع نماييد، اقدام كنيد.
عرض كرد: يابن رسولالله! اين كار چگونه انجام مىشود؟
فرمود: از راه برآوردن حوايج برادرانتان از اموالى كه در اختيار داريد.
انسان كم درآمدى كه خود را به #قناعت عادت داده و به سختى زندگى انس گرفته، روحيهاش براى تحمل مصائب آماده و مهياست.
ثروتمندى كه با تمكن مالى به اقتصاد و ميانهروى زندگى كرده و از افراط اجتناب نموده است، او نيز در زمينه ى مصائب و بلايا آمادگى نسبى دارد.
اگر روزى بر اثر پيشامدى اموالش را از دست بدهد، به مقدار قابل ملاحظهاى مىتواند خويشتن را با مضيقهى مالى تطبيق دهد و ناگواريها را تحمل نمايد،
و على (ع) دربارهى اين دو گروه چنين فرموده است:
من اقتصد فى الغنى و الفقر فقد استعد لنوائب الدهر.
كسى كه در غنى و فقر مقتصد و ميانهرو باشد با اتخاذ اين روش، خويشتن را براى مصائب روزگار مهيا نموده است.
اقتصاد مالى و اندازهگيرى در امر معاش، آدمى را به ميانهروى و اعتدال سوق مىدهد،
از #اسراف و تبذير و همچنين از بخل و امساك بازمىدارد،
اندازهگيرى در امر معاش براى افراد كم درآمد حافظ عز و شرافت نفس است و نمىگذارد آنان براى نيل به رفاه بيشتر دست تمنا به روى اين و آن بگشايند و بزرگوارى خويش را پايمال نمايند،
و براى افراد متمكن مانع زيادهروى و توسعه ى نابجاست و بر اثر تعديل و صرفهجويى مىتوانند به مواسات و تعاون برادران خويش نايل گردند و از پاداش الهى برخوردار شوند. براى آنكه بدانيم اندازهگيرى و اعتدال در امر معاش تا چه حد در مكتب اهلبيت اهميت دارد
*امام باقر (ع) فرمود: الكمال كل الكمال التفقه فى الدين و الصبر على النائبه و تقدير المعيشه.
مسلمانى كه از سه مزيت برخوردار است، واجد كمال تمام و كامل است:
اول دينشناسى،
دوم صبر و خويشتندارى در مصيبت،
و سوم اندازهگيرى و اعتدال در امر معاش.
آن كس كه زندگى محدود خود را بر اساس اعتدال و ميانهروى پايهگذارى نموده است، با وضع موجود خويش مىسازد و اظهار تنگدستى نمىكند.
*على (ع) فرمود: ما عال من اقتصد.
كسى كه با ميانهروى و اعتدال زندگى مىكند، گرفتار فقر نمىشود.
اقتصاد از مادهى (قصد) است و در لغت عرب به معناى اعتدال و ميانهروى و اجتناب از افراط و تفريط است.
در قرآن شريف و روايات اسلامى از اين كلمه در زمينههاى گوناگون از اعمال و اخلاق استفاده شده است.
از جملهى مواردى كه كلمهى اقتصاد به كار رفته، ميانهروى و اعتدال در امور مالى و اندازهگيرى در معيشت است
امام سجاد (ع) در جمله ى اول اين قطعهى دعاى شريف «مكارم الاخلاق» كه موضوع تفکر و تدبر امروز است، كلمهى «اقتصاد» را آورده و به پيشگاه خداوند عرض مىكند:
و متعنى بالاقتصاد.
بار الها! با ميانه روى و اعتدال در جميع شئون زندگى،
مرا از مزاياى اقتصاد و ميانهروى بهرهمند فرما.
WVS_Makaremolakhlagh60_(Mianeravi)_lobolmizan[H].mp3.mp3
10.89M
🙏 صلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ مَتِّعْنِى بِالاقْتِصَادِ
🔊 شرح صوتی استاد #طاهرزاده تحت عنوان #میانه_روی راه رسیدن به حکمت جلسه 60
#بیستم #مکارم_اخلاق #دعا_بیستم_18
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
♦️مهجوریت #نهج_البلاغه !
📱یكی از مسایل دردناك كه هرگز نمیتوان انكار نمود، مسئله مهجوریت نهج البلاغه در میان امت اسلامی و حتی شیعیان آن حضرت است، گرچه به بركت نظام اسلامی نهج البلاغه نیز همانند بسیاری از معارف مهجور الهی به تدریج از مهجوریت رهایی یافته، اما این واقعیت تلخ هرگز قابل انكار نیست كه نهجالبلاغه مهجور است همانطور كه امیرمۆمنان، مظلوم بلكه مهجور بود، برخی از بزرگان نكتهآموز درباره مهجوریت نهج البلاغه این گونه نالیدهاند:
👌 (... عجیب این است كه نهج البلاغه در دیار خودش در میان شیعیان علی ـ علیهالسلام ـ در حوزههای علمیه شیعه غریب و تنهاست هم چنان كه خود علی ـ علیهالسلام ـ غریب و تنهاست، بدیهی است كه اگر محتویات كتابی و یا اندیشهها و احساسات و عواطف شخصی با دنیای روحی مردمی سازگار نباشد این كتاب و یا آن شخص عملاًَ تنها و بیگانه میماند هر چند نامشان با هزار تجلیل و تعظیم برده شود، ما باید اعتراف كنیم كه با نهج البلاغه بیگانهایم، دنیای روحی كه برای خود ساختهایم دنیای دیگری است غیر از دنیای نهج البلاغه.
👤 شهید مرتضی #مطهری ، کتاب سیری در نهج البلاغه ( متن کامل کتاب در #طاقچه اینجا )
#انس_با_نهج_البلاغه
✳️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_102
و من خطبة له (علیه السلام) تجري هذا المجرى و فيها ذكر يوم القيامة و أحوال الناس المقبلة:
اين خطبه نيز همانند خطبه سابق، به حوادث آينده اشاره ( #پیشگویی) دارد و در ابتدا به حوادث سخت روز قيامت نيز اشاره اى مى كند!
❇️ بخش اول: #حسابرسی اعمال در قیامت
👈 وَ ذَلِكَ يَوْمٌ يَجْمَعُ اللَّهُ فِيهِ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ لِنِقَاشِ الْحِسَابِ وَ جَزَاءِ الْأَعْمَالِ خُضُوعاً قِيَاماً، قَدْ أَلْجَمَهُمُ الْعَرَقُ وَ رَجَفَتْ بِهِمُ الْأَرْضُ، فَأَحْسَنُهُمْ حَالًا مَنْ وَجَدَ لِقَدَمَيْهِ مَوْضِعاً وَ لِنَفْسِهِ مُتَّسَعاً.
*️⃣ 1. وصف روز قيامت:
قيامت روزى است كه خداوند همه انسان هاى گذشته و آينده را براى رسيدگى دقيق حساب و رسيدن به پاداش اعمال، گرد آورد، همه فروتنانه به پاخيزند، عرق از سر و رويشان و كنار دهانشان جارى است، و زمين زير پايشان لرزان است، نيكو حال ترين آنان كسى است كه جاى گذاشتن دو پايش را پيدا كند يا جايى براى آسوده ماندن بيابد.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇
👈 وحشت عظيم محشر!
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_14
#دعای_چهاردهم_صحیفه_سجادیه
#انواع_ظلم
#ظلم_در_قرآن_36_عنوان 13
#صرف_نعمت_در_شهوات
❇️ نعمت حق را در شهوات و لذّات حرام بردن، ظلم و عاملش از نظر قرآن مجيد مترف است:
فَلَوْلَا كَانَ مِنَ الْقُرُونِ مِن قَبْلِكُمْ أُولُوا بَقِيَّةٍ يَنْهَوْنَ عَنِ الْفَسَادِ فِي الْأَرْضِ إِلَّا قَلِيلًا مِمَّنْ أَنْجَيْنَا مِنْهُمْ وَاتَّبَعَ الَّذِينَ ظَلَمُوا مَا أُتْرِفُوا فِيهِ وَكَانُوا مُجْرِمِينَ» «هود 116»
پس چرا در ميان امتهايى كه پيش از شما بودند، مصلحانى دلسوز نبودند كه [مردم را] از فساد در زمين بازدارند؟ مگر اندكى كه [به سبب بازداشتن مردم از فساد] نجاتشان داديم. و آنان كه ستم كردند، دنبالهرو [و دل بسته] چيزى از نعمت و ثروت شدند [كه در آن به سركشى و طغيان افتادند] و آنان گنهكار بودند.
وَكَمْ قَصَمْنَا مِن قَرْيَةٍ كَانَتْ ظَالِمَةً وَأَنشَأْنَا بَعْدَهَا قَوْماً آخَرِينَ* فَلَمَّا أَحَسُّوا بَأْسَنَا إِذَا هُم مِنْهَا يَرْكُضُونَ* لَا تَرْكُضُوا وَارْجِعُوا إِلَى مَا أُتْرِفْتُمْ فِيهِ وَمَسَاكِنِكُمْ لَعَلَّكُمْ تُسْأَلُونَ* قَالُوا يَا وَيْلَنَا إِنَّا كُنَّا ظَالِمِينَ* فَمَا زَالَتْ تِلْكَ دَعْوَاهُمْ حَتَّى جَعَلْنَاهُمْ حَصِيداً خَامِدِينَ» «انبیا 11»
و چه بسيار از شهرهايى كه [اهلش] ستمكار بودند، درهم شكستيم، و پس از آنان قومى ديگرپديد آورديم.* پس هنگامى كه عذاب ما را احساس كردند، ناگهان از آن مىگريختند.* [از روى استهزا و تحقير به آنان گفتند:] فرار نكنيد، و به سوى زندگى مرفّهى كه در آن نازپرورده [و مغرور] بوديد و خانههايتان بازگرديد تا [بار ديگر به وسيله تهيدستان و مستمندان] از شما درخواست كمك شود [و شما آنان را با كبر و نخوت برانيد.]* [با ديدن عذاب فرياد برداشتند و] گفتند: اى واى بر ما كه ما قطعاً ستمكار بوديم!* پس همواره سخنشان همين بود تا آن كه آنان را ريشهكن و خاموش ساختيم.
👈ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج 7 ، ص: 134
#چهاردهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ « #نعمت حق را در #شهوات و #لذت های حرام بردن، #ظلم و عاملش از نظر قرآن مجيد #مترف است
وَكَمْ قَصَمْنَا مِن قَرْيَةٍ كَانَتْ ظَالِمَةً وَأَنشَأْنَا بَعْدَهَا قَوْماً آخَرِينَ فَلَمَّا أَحَسُّوا بَأْسَنَا ... قَالُوا يَا وَيْلَنَا إِنَّا كُنَّا ظَالِمِينَ - انبیاء 11 »
👤استاد حسین #انصاریان در شرح آخرین فقرات دعای #چهاردهم ( اینجا )
#انواع_ظلم
#ظلم_در_قرآن_36_عنوان
#دعای_چهاردهم_صحیفه_سجادیه
#چهاردهم
#ظلمت_نفسی
#صرف_نعمت_در_شهوات
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️کتاب #امام_خمینی (ره) نوشته ی حامد اَلگار در دست وزیر جنگ رژیم صهیونیستی #اسرائیل !!!
*️⃣باراک رافید روزنامهنگار اسرائیلی با انتشار عکسی در توییتر خود نوشت: «کتابی که نفتالی بنت در دست داشت جلد اول کتاب «اسلام و انقلاب» اثر [امام] خمینی بود. وی این کتاب را از هنگام پیاده شدن از هواپیمایش در پایگاه نظامی به همراه داشت و به نظر میرسد در طول پرواز مشغول مطالعه آن بوده است.»
👈نفتالی بنت که پیش از این وزیر آموزش و پرورش رژیم صهیونیستی بود، به تازگی به عنوان وزیر جنگ این رژیم اشغالگر انتخاب شده است و به نظر میرسد وی درصدد است تا بیش از گذشته با جمهوری اسلامی ایران آشنا شود و به همین خاطر به سراغ اندیشه های رهبر کبیر انقلاب رفته است.
کتابی که در عکس دیده می شود جلد نخست از مجموعه دو جلدی «اسلام و انقلاب»، مجموعه ای از نوشتهها و بیانات امام خمینی(ره) است که توسط حامد الگار، استاد مطالعات اسلامی، گردآوری شدند.
حامد الگار دلبسته امام خمینی(ره) و انقلاب بوده که شیعه شده و حتی با امام خمینی ره دیدار داشته است ...
👤 #حامد_اَلگار نویسنده، مترجم و پژوهشگر شیعی (۱۲۸۴- ۱۳۶۵ق) (برای اطلاعات بیشتر روی اعداد زیر کلیک کنید )
1 2 3 4 5 6 7
#حدیث_سرو
#کتاب_خمینی
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #حامد_اَلگار ، استاد آمریکایی که شیدای #امام_خمینی ره و انقلاب اسلامی #ایران است
اینجا
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2