مرگ براى بشر، قضايى است حتمى و حكمى است اجتنابناپذير و در سنين مختلف به شكلهاى گوناگون گريبانگير انسانها مىشود و به حياتشان خاتمه مىدهد.
اگر صد سال مانى ور يكى روز
ببايد رفت از اين كاخ دل افروز
آدمى با بهرهمندى از قدرت و نيرو و در اختيار داشتن جميع وسايل و اسباب نمىتواند قضاى مرگ را از خود بگرداند و خويشتن را از اين مقدر قطعى مصون و محفوظ دارد.
اينما تكونوا يدرككم الموت و لو كنتم فى بروج مشيده.
هر جا كه باشيد، در موقع مقرر، مرگ سر وقتتان مىآيد، هر چند جايگاهتان در قلعههاى محكم و دژهاى مشيد باشد.
با فوت افراد در جوامع بشرى خلا به وجود مىآيد و موجب كمبود مىشود،
ولى تولد مواليد كه خود در مقابل مرگ، قضاى ديگر حضرت بارى تعالى است، آن خلا را پر مىكند و كمبود را جبران مىنمايد و نسل لاحق جايگزين نسل سابق مىگردد.
دو سر دارد اين باغ آراسته
در و بند از اين هر دو برخاسته
درآيد در باغ و بنگر تمام
ز ديگر در باغ بيرون خرام
در اين باغ هر دم برى مىرسد
يكى مىرود ديگرى مىرسد
#مرگ، عامل نوسازى جوامع بشرى است،
مرگ، نسل كهن و ناتوان را از محيط سعى و عمل بركنار مىنمايد و به عالم بعد از مرگش منتقل مىكند
و نسل جوان و فعال را جايگزينش مىسازد
و بدين وسيله چرخهاى تمدن بشرى پيوسته در حركت است و از پيشروى باز نمىماند.
نحن قدرنا بينكم الموت و ما نحن بمسبوقين. على ان نبدل امثالكم و ننشئكم فى ما لا تعلمون.
شايد اين آيه ى شريفه به همين نظام منظمى كه مذكور افتاد ناظر باشد،
گويى خداوند مىخواهد بفرمايد:
ما مرگ را بين شما پايه گذارى نموديم كه بدين وسيله مردمى همانند شما جايگزينتان شوند
و شما را در عالمى كه نمىدانيد چگونه و كجاست، با بدن برزخى انشائتان نماييم.
براى آنكه نسل لاحق بتواند جايگزين نسل سابق شود و بى نظمى و اختلال به وجود نيايد، لازم بود مواليد پسر و دختر در سراسر جهان همواره متساوى يا آنكه درصد بسيار مختصرى متفاوت باشد و آفريدگار حكيم اين مهم را كه از آيات مقدس اوست، در نظام خلقت برقرار ساخته است.
اگر در ظرف نيم قرن تمام مواليد جهان يا اكثريت قريب به اتفاق آن پسر باشد، آيا ممكن مىشد موازنهى خلف و سلف برقرار گردد و نسل لاحق مىتوانست جايگزين نسل سابق شود؟ پاسخ اين پرسش منفى است، زيرا واضح است در چنين وضعى توازن نسل بشر به گونهاى جبرانناپذير بر هم مىخورد.
آيا دنياى پيشرفتهى امروز مىتواند بگويد حافظهاى كه موازنه و تعادل مواليد دختر و پسر را در سراسر جهان نگاهدارى نموده و مىنمايد كجاست و كدام قدرت است كه محاسبه را نگاه مىدارد؟
قرآن شريف اين مهم را وابسته به مشيت بارى تعالى خوانده و فرموده است.
يهب لمن يشاء اناثا و يهب لمن يشاء الذكور.
به هر كه بخواهد دختر مىدهد و به هر كه بخواهد پسر.
مثال ديگرى كه براى كلام امام سجاد (ع) مىتوان ذكر كرد اين است كه :
خداوند پس از درگذشت هر پيمبرى خلف شايسته اى را جايگزين او مىساخت تا به هدايت مردم و دعوت آنان ادامه دهد.
اين برنامه تا بعثت حضرت خاتم النبيين (ص) و نزول قرآن شريف ادامه داشت و چون آيين اسلام و كتاب مجيدش تا پايان عمر بشر جوابگوى نيازهاى مردم است، امر نبوت با بعثت رسول اكرم (ص) پايان يافت و از آن پس وحى الهى منقطع گرديد. پيمبران از جنس بشرند و مانند ساير انسانها يك روز بايد بميرند. خداوند پيامبر اسلام (ص) را مخاطب ساخت و فرمود:
انك ميت و انهم ميتون.
تو مىميرى و آنان نيز مىميرند.
جايى كه اشرف پيمبران حيات جاودان ندارد، وضع ساير انبياء روشن و واضح است.
با توجه به اينكه نيل به مقام رفيع نبوت نياز به شرايط زياد و صلاحيت من جميع الجهات دارد و هر فردى شايسته ى پيمبرى نيست، خداوند به مشيت حكيمانهى خود خلف پيمبر سابق را كه واجد تمام صفات لازم باشد مهيا مىفرمود تا او را جايگزين پيمبر درگذشته نمايد و اين خود از مواردى است كه سخن امام سجاد (ع) شامل آن مىگردد.
و عندك مما فات خلف.
بار الها! براى هر چيزى كه فوت مىشود و از دست مىرود، نزد تو براى آن جايگزينى است.
على (ع) دربارهى تداوم بعثت پيمبران فرموده:
كلما مضى منهم سلف قام منهم بدين الله خلف.
هر زمان يكى از پيمبران سلف از دنيا مىرفت، فرد ديگرى براى تبليغ دين الهى خلف او مىشد و جايگزينش مىگرديد.
مثال سوم براى توضيح كلام امام سجاد (ع) اين است كه :
حكمى از احكام اسلام روى مصلحت نسخ شود و حكم ديگرى از جانب خداوند، خلف آن گردد و جايگزينش شود.
ما ننسخ من آيه او ننسها نات بخير منها او مثلها.
«نسخ» در لغت عبارت است از باطل كردن چيزى و برپا داشتن چيز ديگرى در مقام او.
كعبه ى مكرمه بتخانه ى مشركين بود. اگر پيشواى اسلام (ص) و پيروانش در آغاز نبوت به سوى كعبه نماز مىگزاردند ممكن بود مستمسكى به دست مشركين بيايد كه بگويند پيشواى مسلمانان بت مىپرستد و به پيروان خود دستور بتپرستى داده است . از اين رو، حضرت بارى تعالى امر فرمود كه قبلهى مسلمين بيتالمقدس باشد، بيتالمقدسى كه منزه از بت و مظاهر شرك بود.
امام صادق (ع) فرمود: قبلهى مسلمين تحول يافت به كعبه، بعد از آنكه رسول اكرم (ص) سيزده سال در مكه به طرف بيتالمقدس نماز گزارد، و بعد از مهاجرت به مدينه نيز هفت ماه به طرف بيتالمقدس نماز خواند، سپس خداوند قبله را تغيير داد و پيمبر را از بيتالمقدس متوجه كعبهى مكرمه نمود و اين كار براى آن شد كه يهوديهاى مدينه زبان به ملامت و سرزنش پيشواى اسلام (ص) گشودند و به حضرت گفتند: شما تابع و پيرو ما هستيد و به قبلهى ما نماز مىخوانيد و اين سخن، پيمبر گرامى را سخت مغموم و متاثر نمود.
تا زمانى كه رسول اكرم (ص) و مسلمانان در مكه بودند، مصلحت ايجاب مىكرد كه بيتالمقدس قبلهى مسلمين باشد. پس از آنكه پيشواى اسلام (ص) و مسلمانان به مدينه مهاجرت نمودند، آن مصلحت پايان يافت. از اين رو قبله بودن بيتالمقدس نسخ شد و خداوند كعبهى مكرمه را خلف آن قرار داد.
بلا و عافيت نيز از نظر نوعى و فردى مىتواند مثال ديگرى براى كلام حضرت زينالعابدين (ع) باشد.
افراد به صور مختلف مبتلا به بلايا مىشوند و آرامش و آسايش خويش را از دست مىدهند. خداوند توانا قادر است عافيت را خلف بلايا نمايد و افراد مبتلا را از رنج و گرفتارى رهايى بخشد.
اولين درخواستى را كه امام سجاد (ع) در اين قطعه ى دعا از پيشگاه الهى براى خود مىنمايد، عافيت قبل از بلاست.
در واقع، كلام امام (ع) چنين مىشود:
و عندك مما فات خلف …. فامنن على قبل البلاء بالعافيه.
بار الها! براى هر چيزى كه از ميان مىرود، نزد تو خلف و جايگزينى است، ….
پس اى خداى مهربان! بر من منت بگذار و پيش از ابتلاى به بلا، عافيتم عطا فرما و از گرفتارى مصون و محفوظم دار.
در لسان روايات، كلمهى خلف براى پاداشهاى دنيوى و اخروى خداوند در مقابل انفاق و صدقات مردم نيز به كار رفته است.
در احاديث بسيارى آمده كه صدقه دفع بلا مىكند، من جمله اين حديث شريف است:
امام صادق (ع) فرمود: من تصدق بصدقه حين يصبح اذهب الله عنه نحس ذلك اليوم.
كسى كه اول صبح صدقهاى بدهد، خداوند حوادث شوم و نحس آن روز را از وى مىگرداند.
براى آنكه مردم در امر انفاق و صدقات تشويق شوند، امام (ع) دعا مىكند و از پيشگاه الهى درخواست مىنمايد كه:
اللهم اعط كل منفق خلفا.
خلف انفاق و صدقات را كه دفع بلاياست، به مردم عطا فرمايد.
در قرآن شريف آمده است:
لن تنالوا البر حتى تنفقوا مما تحبون.
هرگز به مقام رفيع بر و نيكوكارى نمىرسيد تا برهنه را با لباسى كه علاقه داريد، بپوشانيد و گرسنه را از غذايى كه خود دوست داريد، سير نماييد.
كسانى كه به روز جزا و پاداش الهى يقين دارند و مشمول آيهى شريفه ى:
و بالاخره هم يوقنون
هستند، مىتوانند از بهترين اموال خود چشم بپوشند و در راه خداوند انفاق نمايند.
حضرت عبدالعظيم الحسنى از امام جواد عليهالسلام، ضمن يك حديث، مضامين متعددى را از آباء گراميش، از على بن ابيطالب عليهالسلام نقل نموده كه اين عبارت از جمله ى آنهاست:
على (ع) فرموده: من ايقن بالخلف جاد بالعطيه.
كسى كه در آخرت به پاداش الهى يقين دارد، اموال خوب و مطلوب خود را در راه بارى تعالى اعطا مىنمايد.
✳️ اللَّهُمَّ و عِنْدَكَ مِمَّا فَاتَ خَلَفٌ ... فامْنُنْ عَلَيَّ قَبْلَ الْبَلاءِ بِالْعَافِيَةِ،
بار الها! براى هر چيزى كه از ميان مىرود، نزد تو خلف و جايگزينى است، ….
پس اى خداى مهربان! بر من منت بگذار و پيش از ابتلاى به بلا، عافيتم عطا فرما و از گرفتارى مصون و محفوظم دار.
@sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #مائده
#مائده_41
✳️ يَأَيُّهَا الرَّسُولُ لَا يَحْزُنكَ الَّذِينَ يُسَرِعُون فِى الْكُفْرِ مِنَ الَّذِينَ قَالُواْ ءَامَنَّا بِأَفْوَ هِهِمْ وَلَمْ تُؤْمِنْ قُلُوبُهُمْ وَمِنَ الَّذِينَ هَادُواْ سَمَّعُونَ لِلْكَذِبِ سَمَّعُونَ لِقَوْمٍ ءَاخَرِينَ لَمْ يَأْتُوكَ يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ مِن بَعْدِ مَوَاضِعِهِ يَقُولُونَ إِنْ أُوتِيتُمْ هَذَا فَخُذُوهُ وَإِن لَّمْتُؤْتَوْهُ فَاحْذَرُواْ وَمَن يُرِدِ اللَّهُ فِتْنَتَهُ فَلَن تَمْلِكَ لَهُ مِنَ اللَّهِ شَيْئاً أُوْلَئِكَ الَّذِينَ لَمْ يُرِدِ اللَّهُ أَن يُطَهِّرَ قُلُوبَهُمْ لَهُمْ فِى الدُّنْيَا خِزْىٌ وَ لَهُمْ فِى الْأَخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ
✳️ اى پیامبر! كسانى كه در كفر شتاب مى كنند، غمگینت نسازند، (خواه) آن گروه كه (منافقانه) به زبان گفتند: ایمان آورده ایم، ولى دلهایشان ایمان نیاورده است. (و خواه) از یهودیان آنان كه براى دروغ سازى (و تحریف) با دقّت به سخنان تو گوش مى دهند و همچنین (به قصد جاسوسى) براى قوم دیگرى كه نزد تو نیامده اند، به سخنان تو گوش مى دهند (و یا گوش به فرمان دیگرانى هستند كه نزد تو نیامده اند) آنان كلمات (تورات یا پیامبر) را از جایگاه خود تحریف مى كنند و (به یكدیگر) مى گویند: اگر این مطلب (كه مطابق میل ماست) به شما داده شد بگیرید و بپذیرید، ولى اگر (آنچه طبق خواسته ى ماست) به شما داده نشد، دورى كنید. (اى پیامبر!) هر كه را خداوند بخواهد آزمایش و رسوایش كند تو هرگز در برابر قهر الهى هیچ كارى نمى توانى برایش بكنى. آنان كسانى اند كه خداوند نخواسته است دل هایشان را پاك كند. براى آنان در دنیا ذلّت و خوارى، و برایشان در آخرت، عذابى بزرگ است.
👌از آیه استفاده مى شود كه علماى یهود گروهى از یهودیان و منافقان را نزد پیامبر اسلام فرستادند و خودشان از مقابله و رویارویى دورى مى كردند «لم یأتوك» و هدفشان این بود كه شاید دستورات و احكام اسلام مطابق چیزى باشد كه آنان از تورات تحریف كرده اند و سفارش مى كردند اگر گفتار پیامبر اسلام مطابق حرف ما بود بگیرید وگرنه رها كنید. منافقان و هیئت اعزامى نزد حضرت آمدند و با دقّت گوش مى دادند تا بر سخنان حضرت، دروغ و شایعه اى ببندند. «سمّاعون للكذب»
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_121
وَمِنْ خطبة لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ بعد ليلة الهرير، وقد قام إليه رجل من اصحابه فقال: نهيتنا عن الحكومة ثمّ امرتنا بها فلم ندرِ أي الأمرين أرشد؟ فصفق عليه السلام احدى يديه على الاخرى ثمّ قال:...
👈اين خطبه بعد از «ليلة الهرير» (يكى از شب هاى بسيار پر حادثه جنگ صفين) ايراد شده، هنگامى كه يكى از همراهان امام عليه السلام برخاست و عرض كرد تو ما را از قبول حكميّت نهى كردى، سپس ما را به آن امر فرمودى ما نفهميديم كدام يك از اين دو دستور صحيح است؟ امام عليه السلام (از اين سخن سخت ناراحت شد) دست بر پشت دست زد، سپس (اين خطبه را ايراد) فرمود.
*️⃣بخش اول: نتیجه نافرمانی از امام
❇️ موعظههایی از امیرالمؤمنین
هَذَا جَزَاءُ مَنْ تَرَكَ الْعُقْدَةَ، أَمَا وَ اللَّهِ لَوْ أَنِّي حِينَ أَمَرْتُكُمْ [بِمَا أَمَرْتُكُمْ] بِهِ، حَمَلْتُكُمْ عَلَى الْمَكْرُوهِ الَّذِي يَجْعَلُ اللَّهُ فِيهِ خَيْراً، فَإِنِ اسْتَقَمْتُمْ هَدَيْتُكُمْ وَ إِنِ اعْوَجَجْتُمْ قَوَّمْتُكُمْ وَ إِنْ أَبَيْتُمْ تَدَارَكْتُكُمْ لَكَانَتِ الْوُثْقَى، وَ لَكِنْ بِمَنْ وَ إِلَى مَنْ؟ أُرِيدُ أَنْ أُدَاوِيَ بِكُمْ وَ أَنْتُمْ دَائِي، كَنَاقِشِ الشَّوْكَةِ بِالشَّوْكَةِ وَ هُوَ يَعْلَمُ أَنَّ ضَلْعَهَا مَعَهَا. اللَّهُمَّ قَدْ مَلَّتْ أَطِبَّاءُ هَذَا الدَّاءِ الدَّوِيِّ وَ كَلَّتِ [النَّزَعَةُ] النَّزْعَةُ بِأَشْطَانِ الرَّكِيِّ.
*️⃣1. علل شكست كوفيان و پذيرش «حكميّت»:
✳️ اين سزاى كسى است كه بيعت با امام خود را ترك گويد، و پيمان بشكند. به خدا سوگند، هنگامى كه شما را به جنگ با معاويه فراخواندم، خوشايندتان نبود، ولى خداوند خير شما را در آن قرار داده بود، اگر مقاومت مى كرديد، شما را راهنمايى مى كردم و اگر به انحراف مى رفتيد شما را به راه راست برمى گرداندم، اگر سر باز مى زديد، دوباره شما را براى مبارزه آماده مى كردم، در آن صورت وضعيّتى مطمئن داشتيم.
امّا دريغ، با كدام نيرو بجنگم و به چه كسى اطمينان كنم؟
شگفتا، مى خواهم به وسيله شما بيمارى ها را درمان كنم ولى شما درد بى درمان من شده ايد، كسى را مى مانم كه خار در پايش رفته و با خار ديگرى مى خواهد آن را بيرون كشد، در حالى كه مى داند خار در تن او بيشتر شكند و بر جاى ماند.
🙏خدايا #طبيب اين درد مرگبار به جان آمده، و آب رسان اين شوره زار ناتوان شده است.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇
👈 خطبه در يك نگاه
* مى خواستم درمان من باشيد، ولى درد من هستيد!
#مظلومیت علی علیه السلام
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_16
#دعای_شانزدهم_صحیفه_سجادیه
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " آنگاه که از گناهانش آمرزش میخواست یا در طلب گذشت از عیوبش تضرع میکرد" (بند 2)
https://eitaa.com/sahife2/52878
دعای #شانزدهم صحیفه سجادیه
🙏 کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_16
#دعای_شانزدهم_صحیفه_سجادیه
#دعا_شانزدهم_2
#نيروهاى_خدادادى_انسان 6
#وجدان_انسان 2
#شباهت_محكمه_وجدان_با_دادگاه_رستاخيز 1
✳️ اين دادگاه عجيب درونى شباهتهاى عجيبى به دادگاه رستاخيز دارد.
1- قاضى و شاهد و مجرى حكم در حقيقت در اين جا يكى است، همان طور كه در قيامت چنين است:
عالِمَ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ انْتَ تَحْكُمُ بَيْنَ عِبادِكَ فِى مَا كَانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ» «زمر 46»
[اى] داناى نهان و آشكار! تو خود در ميان بندگانت بر سر آنچه [از عقايد و عبادات] اختلاف مىكردند، داورى خواهى كرد.
2- اين دادگاه وجدان توصيه و رشوه و پرونده سازى بشرى را نمىپذيرد، همان طور كه درباره دادگاه قيامت نيز مىخوانيم:
وَ اتَّقُوا يَوْماً لاتَجْزِى نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَ لايُقْبَلُ مِنْها شَفاعَةٌ وَلا يُؤْخَذُ مِنْها عَدْلٌ وَلا هُمْ يُنْصَرُونَ» «بقره 48»
و از روزى پروا كنيد كه نه كسى از كسى عذابى را دفع مىكند، و نه از كسى شفاعتى مىپذيرند، و نه از كسى [در برابر گناهانش] فديه و عوضى مىگيرند، و نه [براى رهايى از آتش دوزخ] يارى مىشوند.
3- محكمه وجدان مهمترين و قطورترين پروندهها را در كوتاهترين مدت رسيدگى كرده، حكم نهايى خود را به سرعت صادر مىكند، نه استيناف در آن هست نه تجديد نظر و نه ماهها و سالها سرگردانى، همان طور كه در رابطه با دادگاه رستاخيز مىخوانيم:
وَ اللّهُ يَحْكُمُ لامُعَقِّبَ لِحُكْمِهِ وَ هُوَ سَريعُ الْحِسابِ» «رعد 41»
و خدا حكم مىكند؛ و هيچ بازدارندهاى براى حكمش نيست، و او در حسابرسى سريع است.
4- مجازات و كيفرش بر خلاف مجازاتهاى دادگاههاى رسمى اين جهان، نخستين جرقه هايش در اعماق دل و جان افروخته مىشود و از آن جا به بيرون سرايت مىكند، نخست روح انسان را مىآزارد، سپس آثارش در جسم و چهره و دگرگون شدن خواب و خوراك او آشكار مىشود، همان طور كه درباره دادگاه قيامت نيز مىخوانيم:
نارُ اللّهِ الْمُوقَدَةُ* الَّتى تَطَّلِعُ عَلَى الْافْئِدَةِ» «همزه 6»
آتش برافروخته خداست* [آتشى] كه بر دلها برآيد و چيره شود.
👈ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج 7 ، ص: 261
#شانزدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_16
#دعای_شانزدهم_صحیفه_سجادیه
#دعا_شانزدهم_2
#نيروهاى_خدادادى_انسان 6
#وجدان_انسان 2
#شباهت_محكمه_وجدان_با_دادگاه_رستاخيز 2
✳️ 5- اين دادگاه وجدان چندان نياز به ناظر و شهود ندارد، بلكه معلومات و آگاهىهاى خود انسان متّهم رابه عنوان شهود به نفع يا بر ضد او مىپذيرد، همان طور كه در دادگاه رستاخيز نيز ذرّات وجود انسان حتى دست و پا و پوست، گواهان بر اعمال او هستند چنانكه مىفرمايد:
حَتّى اذا ما جاؤُوها شَهِدَ عَلَيْهِمْ سَمْعُهُمْ وَ ابْصارُهُمْ وَ جُلُودُهُمْ» «فصلت 20»
وقتى به آتش مىرسند، گوش و چشم و پوستشان به اعمالى كه همواره انجام مىدادند، گواهى مىدهند.
اين شباهت عجيب در ميان اين دو دادگاه نشانه ديگرى بر فطرى بودن موضوع معاد است؛ زيرا چگونه مىتوان باور كرد در وجود يك انسان كه قطره كوچكى از اين اقيانوس عظيم هستى است، چنان حساب و كتاب و دادگاه مرموز و اسرارآميزى وجود داشته باشد، اما در درون اين عالم بزرگ مطلقاً حساب و كتاب و دادگاه و محكمهاى وجود نداشته باشد، اين باور كردنى نيست.
👈ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج 7 ، ص: 261
#شانزدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
دعای #شانزدهم
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " آنگاه که از گناهانش آمرزش میخواست یا در طلب گذشت از عیوبش تضرع میکرد"
👈 🎙 لینک متن با ترجمه
https://eitaa.com/sahife2/44714
صوتی تصویر
https://www.aparat.com/v/I8FkT
https://www.aparat.com/v/gU2DR
صوتی
http://nava.iranseda.ir/detailsAlbum/?VALID=TRUE&g=344745
https://meysammotiee.ir/media/1514
✳️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
D1737509T13056590(Web).mp3
4.26M
👈🔊 دعای #شانزدهم صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم #بشیر_جزایری (اینجا)
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ دريغ، با كدام نيرو بجنگم و به چه كسى اطمينان كنم؟
شگفتا، مى خواهم به وسيله شما بيمارى ها را درمان كنم ولى شما درد بى درمان من شده ايد، كسى را مى مانم كه خار در پايش رفته و با خار ديگرى مى خواهد آن را بيرون كشد، در حالى كه مى داند خار در تن او بيشتر شكند و بر جاى ماند. ( علی علیه السلام) خطبه 121 نهج البلاغه
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
🙏بار خدايا اگر اندوهگين گردم ، ساز و سامانم تواى (به تو رو آورم)
و اگر (از هر جا) نوميد شوم ، اميدگاهم توئى،
و اگر غمهاى سخت بمن رو آورد ، فريادرسىام به تو است،
و نزد تو است ، عوض هر چه از دست رفته
و صلاح و سازگارى هر چه تباه گشته،
و تغيير در آنچه زشت دانستهاى،
پس پيش از گرفتارى تندرستى
و پيش از درخواست توانگرى
و پيش از گمراهى راهنمائى را بمن احسان فرما،
و عيبجوئى بندگان را از من دور نما،
و آسودگى (از عذاب و گرفتارى) روز بازگشت را بمن ببخش
و نيكى راهنمائى كردن را بمن عطا فرما
👈بخشی از دعای مکارم الاخلاق امام سجاد علیه السلام
https://eitaa.com/sahife2/24845
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #مائده
#مائده_42
✳️ سَمَّعُونَ لِلْكَذِبَ أَكَّلُونَ لِلسُّحْتِ فَإِن جَآءُوكَ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ أَوْ أَعْرِضْ عَنْهُمْ وَإِن تُعْرِضْ عَنْهمْ فَلَن يَضُرُّوكَ شَيْئاً وَإِنْ حَكَمْتَ فَاحْكُمْ بَيْنَهُم بِالقِْسْطِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ
✳️ آنان براى دروغ سازى به دقّت گوش مى دهند و همواره مال حرام (رشوه و ربا) مى خورند، پس اگر (براى داورى) نزد تو آمدند، یا میانشان داورى كن یا از آنان روى بگردان. و اگر از آنان روى بگردانى پس هرگز هیچ زیانى به تو نخواهند رساند. و اگر داورى كنى، پس میانشان به قسط و عدل قضاوت كن، همانا خداوند دادگران را دوست دارد.
👈بعضى از یهود كه زناى محصنه كرده بودند، به اُمید نجات از كیفر سنگسار كه در دین یهود نیز آمده است، براى داورى نزد پیامبر آمدند، غافل از آنكه حكم اسلام هم سنگساركردن زناكار است، چون دیدند حكم اسلام نیز همان است، حاضر به پذیرش حكم پیامبر نشدند.
آیه خطاب به پیامبر مى فرماید: گرچه علماى یهود در اندیشه آسیب رسانى به تو هستند و تو براى مكتب و جامعه اسلامى دغدغه دارى ولى خداوند نوید مى دهد كه اگر مصلحت را در اعراض دانستى دغدغه اى نداشته باش. «وان تعرض عنهم فلن یضرّوك شیئاً»
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_121
وَمِنْ خطبة لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ بعد ليلة الهرير، وقد قام إليه رجل من اصحابه فقال: نهيتنا عن الحكومة ثمّ امرتنا بها فلم ندرِ أي الأمرين أرشد؟ فصفق عليه السلام احدى يديه على الاخرى ثمّ قال:...
اين خطبه بعد از «ليلة الهرير» (يكى از شب هاى بسيار پر حادثه جنگ صفين) ايراد شده، هنگامى كه يكى از همراهان امام عليه السلام برخاست و عرض كرد تو ما را از قبول حكميّت نهى كردى، سپس ما را به آن امر فرمودى ما نفهميديم كدام يك از اين دو دستور صحيح است؟ امام عليه السلام (از اين سخن سخت ناراحت شد) دست بر پشت دست زد، سپس (اين خطبه را ايراد) فرمود.
بخش دوم: وصف یاران گذشته
❇️ موعظههایی از امیرالمؤمنین
*️⃣ أيْنَ الْقَوْمُ الَّذِينَ دُعُوا إِلَى الْإِسْلَامِ فَقَبِلُوهُ، وَ قَرَءُوا الْقُرْآنَ فَأَحْكَمُوهُ، وَ هِيجُوا إِلَى الْجِهَادِ فَوَلِهُوا وَلَهَ اللِّقَاحِ إِلَى أَوْلَادِهَا، وَ سَلَبُوا السُّيُوفَ أَغْمَادَهَا، وَ أَخَذُوا بِأَطْرَافِ الْأَرْضِ زَحْفاً زَحْفاً وَ صَفّاً صَفّاً؛ بَعْضٌ هَلَكَ وَ بَعْضٌ نَجَا، لَا يُبَشَّرُونَ بِالْأَحْيَاءِ وَ لَا يُعَزَّوْنَ عَنِ الْمَوْتَى، مُرْهُ الْعُيُونِ مِنَ الْبُكَاءِ، خُمْصُ الْبُطُونِ مِنَ الصِّيَامِ، ذُبُلُ الشِّفَاهِ مِنَ الدُّعَاءِ، صُفْرُ الْأَلْوَانِ مِنَ السَّهَرِ، عَلَى وُجُوهِهِمْ غَبَرَةُ الْخَاشِعِينَ، أُولَئِكَ إِخْوَانِي الذَّاهِبُونَ، فَحَقَّ لَنَا أَنْ نَظْمَأَ إِلَيْهِمْ وَ نَعَضَّ الْأَيْدِي عَلَى فِرَاقِهِمْ.
✳️ 2. وصف ياران #شهيد ى كه وفادار بودند:
*️⃣ كجا هستند مردمى كه به اسلام دعوت شده و پذيرفتند، قرآن تلاوت كردند و معانى آيات را شناختند، به سوى جهاد بر انگيخته شده چونان شترى كه به سوى بچّه خود روى مى آورد شيفته جهاد گرديدند، شمشيرها از نيام بر آوردند، و گرداگرد زمين را گروه گروه، صف به صف، احاطه كردند، بعضى شهيد، و برخى نجات يافتند. هيچ گاه از زنده ماندن كسى در ميدان جنگ شادمان نبودند، و در مرگ #شهيدان نيازى به تسليت نداشتند. با گريه هاى طولانى از ترس خدا، چشم هايشان ناراحت، و از روزه دارى فراوان، شكم هايشان لاغر و به پشت چسبيده بود. لب هايشان از فراوانى دعا خشك، و رنگ هاى صورت از شب زنده دارى ها زرد، و بر چهره هايشان غبار خشوع و فروتنى نشسته بود. آنان برادران من هستند كه رفته اند، و بر ماست كه تشنه ملاقاتشان باشيم، و از اندوه و فراقشان انگشت حسرت به دندان بگيريم.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇
👈 آنها برادران من بودند!
#مظلومیت علی علیه السلام
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2