برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_214
*️⃣ وَمِن كلامٍ لَهُ عَليهِ السَلامُ يَصِفُ جَوْهَرَ الرَّسُولِ، وَ يَصِفُ الْعُلَماءَ، وَ يَعِظُ بِالتَّقْوى.
از خطبه هاى امام عليه السلام است كه در آن از صفات درونى پيامبر صلى الله عليه و آله و اوصاف دانشمندان و اندرز به تقوا سخن مى گويد.
👈 این خطبه در 3 بخش می آید :
✳️ بخش سوم: پذیرش هدایت صالحان
*️⃣ العِظَة بالتقوى:
فَلْيَقْبَلِ امْرُؤٌ كَرَامَةً بِقَبُولِهَا وَ لْيَحْذَرْ قَارِعَةً قَبْلَ حُلُولِهَا، وَ لْيَنْظُرِ امْرُؤٌ فِي قَصِيرِ أَيَّامِهِ وَ قَلِيلِ مُقَامِهِ فِي مَنْزِلٍ حَتَّى يَسْتَبْدِلَ بِهِ مَنْزِلًا، فَلْيَصْنَعْ لِمُتَحَوَّلِهِ وَ مَعَارِفِ مُنْتَقَلِهِ؛ فَطُوبَى لِذِي قَلْبٍ سَلِيمٍ أَطَاعَ مَنْ يَهْدِيهِ وَ تَجَنَّبَ مَنْ يُرْدِيهِ، وَ أَصَابَ سَبِيلَ السَّلَامَةِ بِبَصَرِ مَنْ بَصَّرَهُ وَ طَاعَةِ هَادٍ أَمَرَهُ، وَ بَادَرَ الْهُدَى قَبْلَ أَنْ تُغْلَقَ أَبْوَابُهُ وَ تُقْطَعَ أَسْبَابُهُ، وَ اسْتَفْتَحَ التَّوْبَةَ وَ أَمَاطَ الْحَوْبَةَ، فَقَدْ أُقِيمَ عَلَى الطَّرِيقِ وَ هُدِيَ نَهْجَ السَّبِيلِ.
✳️ 3. پندهاى جاودانه :
*️⃣ پس آدمى بايد اندرزها را بپذيرد، و پيش از رسيدن رستاخيز پرهيزكار باشد، و در كوتاهى روزگارش انديشه كند، و به ماندن كوتاه در دنيا نظر دوزد تا آن را به منزلگاهى بهتر مبدّل سازد. پس براى جايى كه او را مى برند، و براى شناسايى سراى ديگر تلاش كند.
خوشا به حال كسى كه قلبى سالم دارد، خداى هدايتگر را اطاعت مى كند، از شيطان گمراه كننده دورى مى گزيند، با راهنمايى مردان الهى با آگاهى به راه سلامت رسيده، و به اطاعت هدايتگرش بپردازد، و به راه رستگارى پيش از آن كه درها بسته شود، و وسائلش قطع گردد بشتابد، در توبه را بگشايد، و گناهان را از بين ببرد. پس (چنين فردى) به راه راست ايستاده، و به راه حق هدايت شده است.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید
* هدايت يافتگان
*مراحل سير و سلوک الى الله :
يقظه و بيدارى
پاک ساختن و برگزيدن دليل راه ) بدون #استاد و هادى و راهنما گام برندارید)
توبه و زدودن زنگار گناه
*نياز به راهنما در پيمودن مقامات معنوى
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
«7» اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَبْدِلْنِي مِنْ بِغْضَةِ أَهْلِ الشَّنَآنِ الْمَحَبَّةَ وَ مِنْ حَسَدِ أَهْلِ الْبَغْيِ الْمَوَدَّةَ وَ مِنْ ظِنَّةِ أَهْلِ الصَّلَاحِ الثِّقَةَ وَ مِنْ عَدَاوَةِ الْأَدْنَيْنَ الْوَلَايَةَ وَ مِنْ عُقُوقِ ذَوِي الْأَرْحَامِ الْمَبَرَّةَ وَ مِنْ خِذْلَانِ الْأَقْرَبِينَ النُّصْرَةَ وَ مِنْ حُبِّ الْمُدَارِينَ تَصْحِيحَ الْمِقَةِ وَ مِنْ رَدِّ الْمُلَابِسِينَ كَرَمَ الْعِشْرَةِ وَ مِنْ مَرَارَةِ خَوْفِ الظَّالِمِينَ حَلَاوَةَ الْأَمَنَةِ
خدايا! بر محمد و آل محمد درود فرست و اين خصلت هاي نه گانه را كه مىشمارم، به نفع من به 9 صفت نیکوتغيير ده:
1. شدت كينه دشمنان را به محبت،
2. و حسد متجاوزان را به مودّت،
3. و بدگمانى و تهمت اهل صلاح را به اطمينان،
4. و دشمنى نزديكان را به دوستى،
5. و مخالفت خويشان را به خوش رفتارى،
6. و تنها و بى يار گذاشتن نزديكان را به يارى،
7. و دوستى فريبكاران را به درست شدن دوستى،
8. و ردّ كردن همنشينان را به رفتاى كريمانه،
9. و تلخى ترس از ستمكاران را به شيرينى امنيّت.
#دعا_بیستم_7
#بیستم #مکارم_اخلاق #مكارم_و_رذايل_اخلاقى
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
#دعای_بیستم_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیستم_7
#مكارم_و_رذايل_اخلاقى 1
#مقدمه_بند_7 یک
✳️ معيار كمالات اخلاقى و سند قطعى اخلاقشناسى از گفتار، رفتار و قبولى از ناحيه معصومان عليهما السلام است. كه دستيابى به همه آنها كار چندان آسانى نيست؛ زيرا آثار اخلاقى انسان به گونهاى جامع نبوده كه بتوان همه مراحل و مدارج كمال را يك جا بيان كنند. و از سوى ديگر مكارم اخلاقى تنها اوصاف اخلاق نيست، بلكه احسن اخلاقيات است و مكارم، مكرمتها و فضيلتهاى برتر خلقى را بيان مىكند و نبايد ميان اوصاف اخلاقى و مكارم اخلاقى خلط نمود.
گاهى در مدارك اخلاقى، مكارم اخلاقى به صورت مختلف و پراكنده گفته شده است. وقتى مدارك اخلاقى گوناگون باشد؛ تفسير آن نيز خود به خود اختلاف پيدا مىكند كه بايد آنها را به دقت بررسى نمود.
عبداللّه بن مسكان از امام صادق عليه السلام نقل مىكند كه حضرت فرمود:
إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ خَصَّ رُسُلَهُ بِمَكارِمِ الأَخْلاقِ فَامْتَحِنُوا أَنْفُسَكُمْ فَإِنْ كانَتْ فِيكُمْ فَاحْمَدُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ ذلِكَ مِنْ خَيْرٍ وَ إِنْ لاتَكُنْ فِيكُمْ فَاسْأَلُوا اللَّهَ وَ ارْغَبُوا إِلَيْهِ فِيها، قالَ: فَذَكَرَها عَشَرَةً الْيَقينَ وَ القَناعَةَ وَ الصَّبْرَ وَ الشُّكْرَ وَ الْحِلْمَ وَ حُسْنَ الْخُلُقِ وَ السَّخاءَ وَ الْغَيْرَةَ وَ الشَّجاعَةَ وَ الْمُرُوءَةَ قالَ: وَ رَوى بَعْضُهُم بَعْدَ هَذِهِ الْخِصالِ الْعَشَرَةِ وَ زادَ فِيها الصِّدْقَ وَ أَداءَ الْأَمانَةِ.
خداى عزيز پيامبرانش را به مكارم اخلاق ويژگى داده است. شما خود را بيازماييد، اگر از آنها داشتيد او را سپاس گوييد و بدانيد كه بودن آنها در شما خيرى بوده است كه خداوند عطا كرده است. چنانچه در شما نبوده، آن را از خدا بخواهيد و نسبت به آن رغبت جوييد. سپس حضرت آنها را ده چيز شمردند: يقين، قناعت، صبر، شكر، خويشتن دارى، خلق نيكو، سخاوت، غيرت، شجاعت و مروت. بعضى از روايان ديگر پس از ده خصلت؛ راستگويى و امانتدارى را هم به آن افزودهاند.
اين روايت داراى چند نكته است:
1- صفات كمال و مكرمتها در درجه اوّل ويژه انبياست.
2- خوبىها را خير مىشناسد و در صورت نداشتن آن، سفارش به طلب آن مىفرمايد.
3- مؤمن بايد خود را در موقعيت امتحان قرار دهد تا خود را بشناسد.
4- در آغاز و پايان حديث به دو صفت يقين و مروّت اشاره دارد، يقين اساس حكمت نظرى و مروت و مرادنگى مظهر حكمت عملى است.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج8، ص: 307
ادامه دارد ...
#بیستم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
#دعای_بیستم_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیستم_7
#مكارم_و_رذايل_اخلاقى 1
#مقدمه_بند_7 دو
✳️ انبياى الهى هر چند داراى مكارم اخلاقى بالايى هستند ولى پيامبر گرامى اسلام صلى الله عليه و آله اكمل و اتم آنها را داشتهاند و انبياى ديگر در پى اجراى همه آنها در بين امت خود نبودهاند، در حالى كه رسول اللّه صلى الله عليه و آله مىفرمايد:
من براى تحقق مكارم اخلاق در ميان امتم برانگيخته شدهام.
مكرمتهاى اخلاق، تماميت كمال صفات اخلاقى است و حضرت ختمى مرتبت براى تكميل آن به رسالت برگزيده شدند، بنابراين دين اسلام، آيين اخلاق و مكارم اخلاقى در بين بشر كنونى است.
اخلاقيّات در همه انسانها اقتضايى و نسبى است يعنى كمالات و رذايل اخلاقى در وجود انسانها به اندازه گوناگون در مرتبههاى برتر و پستتر نوسان دارد هر چند خوب شدن كسى كه اقتضاى بدى در او غلبه دارد، مشكلتر است؛ زيرا كسى كه در منطقه دور دستى با امكانات اندك به كمال و مقامى برسد و اهميت آن بيشتر است تا شخصى كه در مركز امكانات مادى و معنوى باشد و به جايى برسد.
اگر جوانى در فضايى آلوده پر از فحشا و فساد به درجات عالى كمال برسد، مهمتر است از فرزند فردِ با كمالى كه در محيط مذهبى به مقامى نايل آيد.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج8، ص: 307
ادامه دارد ...
#بیستم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(آیت الله) خامنه ای چهل ساله مرد جنگه
هماکنون در رسانههای عرب زبان
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیتالله خامنهای کیست؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی دشمن از گفتن اسم آیتالله خامنهای هم به لکنت میفتد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠#محبوب الهی
🔸 پیغمبر فرمود که خدا می گوید «یقول الله عزّ و جل»، این می شود حدیث_قدسی: «ما يَتَقَرَّبُ إلَيَّ عَبدٌ مِن عِبادِي بشيءٍ أحَبّ إلَيَّ ممّا افتَرَضتُ علَيهِ»؛
بنده اگر بخواهد نزدیک بشود با انجام_فرائض و دستورهای_الهی به خدا نزدیک می شود.
🔸 ما در هر عمل تقرّبی می گوییم این کار را انجام می دهیم قربة_الی_الله، اگر واقعاً واجبات خودمان را واجد جمیع شرایط اجزاء، خوب و «قربة الی الله» انجام بدهیم این قُربت حاصل می شود ما به خدا نزدیک می شویم، این یک.
🔸 حالا پاداش عبدی که مقرّب الهی شد چیست؟ ما آنها را شنیدیم که در برزخ راحت است، در قیامت راحت است، بهشت دارد و درجات بهشت دارد اینها را شنیدیم؛ اما این بیان نورانی چیزی دیگر است!
می فرماید که «ما يَتَقَرَّبُ إلَيَّ عَبدٌ مِن عِبادِي بشيءٍ أحَبّ إلَيَّ ممّا افتَرَضتُ علَيهِ و إنّهُ لَيَتقرَّبُ إلَيَّ بالنافِلَةِ حتّى اُحِبَّهُ»؛
اگر نمازهای واجب را خواند کارهای واجب را انجام داد به وسیله نافله هم می تواند متقرب بشود به خدا نزدیک بشود.
🔸 در آن جاها که با فریضه مقرّب می شود یک حکمی دارد ولی وقتی با #نافله مقرّب شد می شود محبوب_الهی.
ما اگر دوست خداییم، هنر نیست! برای اینکه تمام نیازهای ما را خدا برطرف می کند. اگر به جایی رسیدیم که محبوب_خدا_شدیم_کمال_است
﴿إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونی یحْبِبْكُمُ اللَّهُ﴾.
آیت_الله #جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1402/05/26
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
#دعای_بیستم_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیستم_7
#مكارم_و_رذايل_اخلاقى 2
#محتوای_نه_گانه_بند_هفت
https://eitaa.com/sahife2/59448
✳️ اكنون نكات بيان شده در اين فراز از دعا را در نُه بند، شرح و توضيح مىدهيم:
1- #محبت_يا_كينه
2- #مودت_يا_حسد
3- #اعتماد_يا_بدگمانى
4- #دوستى_يا_دشمنى_نزديكان
5- #خوش_رفتارى_يا_بدرفتارى با نزديكان
6- #يارى_رسانى_يا_بی_اعتنايى به نزديكان
7- #دوستى_واقعى_يا_غيرواقعى
8- #بی_توجهی_یا_نيك_رفتارى با همنشينان
9- #آرامش_و_امنيت_يا_ترس_از_ستمكاران
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج8، ص: 308
ادامه دارد ...
#بیستم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 غلط و دروغ چهارم: فلسطینیها با اختیار وطن خود را ترک کردند!
💥 کتاب «#ده_غلط_مشهور_درباره_اسرائیل» نوشتهٔ ایلان پاپه است و در آن به بررسی ده گزارهٔ مشهور اما نادرست دربارهٔ اسرائیل پرداخته است. (متن کتاب در کانال)
https://eitaa.com/sahife2/55992
🏷 #طوفان_الأقصى #فلسطین #اسرائیل #دشمن_شناسی
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #اعراف
#اعراف_75
#اعراف_76
✳️ قَالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُواْ مِن قَوْمِهِ لِلَّذِينَ اسْتُضْعِفُواْ لِمَنْ ءَامَنَ مِنْهُمْ أَتَعْلَمُونَ أنَّ صَلِحاً مُّرْسَلٌ مِّن رَبِّهِ قَالُواْ إِنَّا بِمَآ أُرْسِلَ بِهِ مُؤْمِنُونَ
قَالَ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُواْ إِنَّا بِالَّذِى ءَامَنتُم بِهِ كَفِرُونَ
سران مستكبر قوم صالح، به مستضعفانى كه ایمان آورده بودند، گفتند: آیا علم دارید كه صالح ازطرف پروردگارش فرستاده شده است؟ (مؤمنان در پاسخ به ایجاد شكّ وتردید آنان) گفتند: قطعاً ما به آنچه بر او فرستاده شده است، ایمان داریم.
كسانى كه استكبار ورزیدند گفتند: همانا ما به آنچه شما بدان ایمان آورده اید، كافریم.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
🆔 @sahife2