eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام بر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها https://eitaa.com/sahife2/56049
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ أَوَلَمْ يَهْدِ لِلَّذِينَ يَرِثُونَ الْأَرْضَ مِن بَعْدِ أَهْلِهَآ أَن لَّوْ نَشَآءُ أَصَبْنَهُم بِذُنُوبِهِمْ وَنَطْبَعُ عَلَى‏ قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لَا يَسْمَعُونَ آیا (سرگذشت پیشینیان،) براى وارثان بعدى این حقیقت را روشن نكرد كه اگر بخواهیم، آنان را نیز به خاطر گناهانشان هلاك مى كنیم و بر دلهایشان مُهر مى زنیم كه (حقّ را) نشنوند. ✍️ امام صادق علیه السلام فرمود: مؤمن مانند صفحه اى سفید است و با هر گناه، نقطه اى سیاه در آن پدیدار مى شود كه اگر كند، آن سیاهى پاك مى گردد، امّا اگر بر گناهش ادامه دهد، آن نقطه زیاد مى شود تا جایى كه تمام قلبش را فرامى گیرد و مانع رسیدن او به خیر شده و دیگر راهى به سعادت ندارد، چنان كه خداوند مى فرماید: «بل ران على قلوبهم» گناه و كار زشت، ملكه و خوى و طبیعت آنان مى شود. [ انسان گاهى در مسیر غلط و اصرار و تكرار عمل انحرافى چنان گام مى نهد كه آن خلاف بر جان و دل او نقش مى بندد وبه صورت خصلت و ملكه ى او در مى آید و دیگر پذیراى هیچ هدایتى نمى شود، البتّه این تأثیر و تأثّر را خداوند كه سبب ساز و سبب سوز است چنین قرار داده، بنابراین انسان با اراده ى خود، خودش را به این مرحله رسانده است. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour 🆔 @sahife2
برنامه ی *️⃣ ووَمِن كلامٍ لَهُ عَليهِ السَلامُ يَتَبَرَّأُ مِنَ الظُّلْمِ. از سخنان امام عليه السلام است كه در آن از و تبرّى مى جويد (و داستان معروف و آهن تفتيده را بيان مى كند). 👈 این خطبه در 2 بخش می آید : ✳️ بخش اول: پرهیز از : *️⃣ وَ اللَّهِ لَأَنْ أَبِيتَ عَلَى حَسَكِ السَّعْدَانِ مُسَهَّداً أَوْ أُجَرَّ فِي الْأَغْلَالِ مُصَفَّداً، أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ أَنْ أَلْقَى اللَّهَ وَ رَسُولَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ظَالِماً لِبَعْضِ الْعِبَادِ وَ غَاصِباً لِشَيْءٍ مِنَ الْحُطَامِ؛ وَ كَيْفَ أَظْلِمُ أَحَداً لِنَفْسٍ يُسْرِعُ إِلَى الْبِلَى قُفُولُهَا وَ يَطُولُ فِي الثَّرَى حُلُولُهَا؟ ✳️ 1. پرهيز از ستمكارى : *️⃣ سوگند به خدا، اگر تمام شب را بر روى خارهاى سعدان(1) به سر ببرم، و يا با غل و زنجير به اين سو يا آن سو كشيده شوم، خوش تر دارم تا خدا و پيامبرش را در روز قيامت، در حالى ملاقات كنم كه به بعضى از بندگان ستم، و چيزى از اموال عمومى را غصب كرده باشم. چگونه بر كسى ستم كنم براى نفس خويش، كه به سوى كهنگى و پوسيده شدن پيش مى رود، و در خاك، زمانى طولانى اقامت مى كند؟ ___________________________ (3). خارى سه شعبه كه خوراك شتران است و سخت گزنده است‏. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید * خطبه در يك نگاه اين سخن را زمانى على عليه السلام بيان فرمود كه بعضى از اطرافيان به آن حضرت خرده گرفتند كه «» در سايه بذل و بخشش فراوان از افراد را به سوى خود جذب مى كند و چه خوب بود كه شما هم از سختگيرى در امر بيت المال مى كاستى و افراد سركش را راضى نگه مى داشتى. امام عليه السلام برآشفت و اين سخن را ايراد كرد. *چرا دست به ظلم بيالايم؟ 🆔 @sahife2
1 https://eitaa.com/sahife2/59802 1- 1 ✳️ عظمت و ارزش در نظام هستى، و در تمام شؤون حيات انسان، و آثار و فوائد و منافعش چيزى نيست كه بر كسى پوشيده باشد. عدل و عدالت در پيكره هستى به منزله روح، و در جسم و بدن حيات انسان به مانند جان است. اگر نور عدالت در كشور هستى نبود، چيزى بر جاى خود برقرار نمى‏ماند، و جز فساد و افساد از عناصر حيات توقع نمى‏رفت. اگر تكيه گاه هستى عدالت نبود، از نظام آفرينش هم خبرى نبود. ظلمى كه در تمام شؤون زندگى بر انسان مى‏رود، به خاطر اين است كه جاى‏ عدل خالى است. اگر عدالت در زندگى بشر حكم فرما بود، حيات و شؤونش جز گل و گلستان و سرسبزى و خرمى و شور و نشاط، و آرامش و امنيّت، چيزى نبود. غارت غارتگران، ستم ستمكاران، ظلم ظالمان، جهل جاهلان، زورگوئى زورگويان، جنايت بى خبران، اطواربى‏خردان همه و همه معلول بى عدالتى است. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏8، ص: 346 ادامه دارد ... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
30.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 خاطره‌ای عجیب در‌ حرم‌ حضرت‌ سلام الله علیها 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ تِلْكَ الْقُرَى‏ نَقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنبَآئِهَا وَلَقَدْ جَآءَتْهُمْ رُسُلُهُم بِالْبَيِّنَتِ فَمَا كَانُواْ لِيُؤْمِنُواْ بِمَا كَذَّبُواْ مِن قَبْلُ كَذَ لِكَ يَطْبَعُ اللَّهُ عَلَى‏ قُلُوبِ الْكَفِرِينَ‏ آن آبادى هایى است كه گوشه اى از اخبار آنها را بر تو بازگو مى كنیم، همانا پیامبرانشان همراه با معجزات و دلائل روشن به سراغ آنان آمدند، امّا آنان بر آن نبودند كه به آنچه از قبل تكذیب كرده بودند، ایمان بیاورند. این گونه خداوند بر دلهاى كافران مُهر مى زند. ✍️ مراد از «قُرى»، در اینجا آبادى هایى است كه انبیایى همچون حضرت ، ، و علیهم السلام، براى هدایت مردم آنها مبعوث شده بودند. ✳️ وَ مَا وَجَدْنَا لِأَكْثَرِهِم مِّنْ عَهْدٍ وَ إِن وَجَدْنَآ أَكْثَرَهُمْ لَفَسِقِينَ و براى بیشترشان هیچ (پایبندى و) عهدى نیافتیم و همانا بیشترشان را و نافرمان یافتیم. ✍️ مراد از «»، یا پیمان است، «ألم أعهد الیكم یا بنى آدم...» یا دعوت پیامبران، و یا پیمان هاى مخصوصى كه گاهى مردم با انبیا مى بستند كه مثلاً اگر فلان معجزه را انجام دهى، یا فلان مشكل ما را حل كنى ایمان مى آوریم. به حضرت موسى مى گفتند: «لئن كشفت عنّا الرّجز لنؤمننّ لك و لنرسلنّ معك بنى اسرائیل. فلمّا كشفنا عنهم الرّجز الى أجل هم بالغوه اذا هم ینكثون» اگر بدبختى ما را برطرف كنى حتماً به تو ایمان آورده، بنى اسرائیل را همراه تو مى فرستیم. امّا همین كه مشكل را از آنان برطرف كردیم، آنها قول و پیمان خود را شكستند. خداوند از طریق فطرت و پیامبران، حقایقى را براى انسان ها روشن ساخته تا نسبت به آنها تسلیم و تعهّد داشته باشند، ولى همواره گروهى از مردم نداى فطرت و انبیا را از یاد برده و از مدار حقّ خارج و فاسق شده اند. امام كاظم علیه السلام فرمود: «اذا جاء الیقین لم یجز الشك» هنگامى كه نسبت به امرى حاصل شد، دیگر و تردید موجّه نیست، سپس این آیه را تلاوت فرمود. شاید مراد حدیث این باشد كه اگر كسى حقّ را از روى برهان شناخت، ولى به خاطر هواى نفس در آن تشكیك كرد، مصداق آیه ى فوق شده و عهدشكن است. خداوند در قرآن، وفاداران را ستوده و پیمان شكنان را نكوهش كرده است. وفاداران را با القاب: «مؤمنون» ، «متّقین» ، «اولوا الالباب» و «ابرار» ، ستایش نموده است، امّا در نكوهش پیمان شكنان، اوصافى چون: «فاسقین» ، «كافرین» ، «مشركین» ، «خاسرون» ، «شرّ الدّوابّ» ، «قلوبهم قاسیة» و«لهم اللّعنة و لهم سوء الدّار» بكار برده و در موردى جنگ با آنان را لازم مى داند. «الا تقاتلون قوماً نكثوا ایمانهم» 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour 🆔 @sahife2