eitaa logo
ابوالفضل ساجدی
4.8هزار دنبال‌کننده
963 عکس
1.4هزار ویدیو
127 فایل
حاوی آثار دکتر ساجدی دکترا از کانادا فارغ التحصیل حوزه علمیه قم مدیر سابق قطب علمی فلسفه دین استاد تمام فلسفه دين در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ارتباط با ادمین: @sajedi2 🔺 آدرسهای ما در سایر شبکه های اجتماعی👇 https://zil.ink/sajedi_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ ابوالفضل ساجدی و (1) ❓ريشه هاي نفي قرآن و شريعت يا ترديد در آن شرايط اجتماعي و فرهنگي معاصر بستر نويني براي دين پژوهي گسترانيده و پرسشهاي پرشماري را فراروي دين مداران گشوده است. يكي از موضوعات كليدي چالش زا در اين عرصه، ”زبان دين“ و ربط وثيق آن با "زبان قرآن" است. ”زبان دين“ در طول تاريخ براي پژوهشگران و مفسرين متون ديني كما بيش مطرح بوده و شرايط فكري سده ي بيستم نگاهي ويژه و سيماي تازه اي بدان بخشيده و ابهاماتي را فراروي دين پژوهان نهاده است. محور اصلي سخن در زبان قرآن پرسشهايي در مورد گزاره هاي قرآني است. از جمله پرسشهاي شايان توجه در اين رابطه اين است كه آيا تمام گزاره هاي قرآني ناظر به واقعيت هستند؟ آيا مدلول ظاهري انها مراد است؟ تا چه اندازه مي توان از زبان نمادين، رمزي، تأويلي، مجاز و ... در فهم قرآن سخن گفت؟ رابطه ي فهم گزاره هاي قرآني با فهم تجربه ي ديني و احساسات دروني چيست؟ اهتمام به تبيين زواياي زبان قرآن و مرز ارتباط آن با زبان فلسفه، زبان علم، نقاط اختلاف و اشتراك انها، و تعيين ويژگيهاي گزاره هاي قرآني مي تواند تاثيري بنيادي بر حل بسياري از سوالات و چالشهاي معاصر در حوزه ي گسترده تري چون دين شناسي برجاي نهد. في المثل پرسشهايي در خصوص قلمرو شريعت، رابطه ي تعاليم وحياني با داده هاي عقلاني و علمي بشر، ميزان اثبات پذيري مدعيات ديني، معرفت شناسي ديني و فهم پذيري متون مقدس، هرمنوتيك كتاب و سنت از جمله موضوعاتي هستند كه پاسخ نهايي آنها بدون تبيين زبان دين و زبان قرآن ممكن نيست. نويسندگاني مانند دكتر سروش، و آقاي مجتهد شبستري به دليل مباني ناصواب در زبان قرآن و هرمنوتيك، به تدريج اعتبار آموزه هاي قرآن و عمل به شريعت را مورد ترديد قرار دادند. (ادامه دارد) 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
✍️ ابوالفضل ساجدی و (2): مفهوم شناسي زبان دين (The Language of Religion) شاخه‌اي از فلسفه ي دين است كه به تحليل گزاره‌ها، جملات يا آموزه هاي ديني مي‌پردازد تا در مقايسه با آموزه هاي طرح شده در انواع علوم انساني و تجربي، اختصاصات آموزه هاي ديني و اشتراكات آن با آموزه هاي ديگر را كشف و تحليل كند. از ميان اين دو دسته صفات اختصاصي و اشتراكي، زبان دين بيشتر در جست‌وجوي ويژگي‌هايي است كه متون مقدس را از ديگر متون، و باورهاي ديني را از ساير انواع باورها و دانش‌هاي تجربي، تاريخي، فلسفي و... ممتاز مي‌سازد. بر اين اساس، زبان قرآن نيز شاخه‌اي جديد از علوم قرآني است كه با توجه به مباحث زبان‌شناسي معاصر و با نگاهي تحليلي به ساختار قرآن، محتوا و انواع گزاره‌هاي آن، به كشف ويژگيهاي اختصاصي گزاره‌هاي قرآني و ويژگيهاي مشترك ميان گزاره هاي قرآني و غير قرآني مي‌پردازد. نتيجة تحليل‌هاي انجام‌شده در زمينة گزاره‌هاي ديني، به نگرش‌هاي متعددي دربارة زبان دين به‌طور عام، و زبان متون مقدس ـ ازجمله قرآن ـ به‌طور خاص انجاميده است؛ مانند زبانِ: تمثيلي، نمادين، اسطوره‌اي، ابرازگرا، فطرت، ولايت، هدايت، نمادين، تأليفي، عرف عام و عرف خاص. هريك از اين نگرش‌ها به‌منزلة وصفي عام براي گزاره‌هاي اين متون مطرح است. 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🟣 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
✖️ثمره ي اولین همکاری بین اسرائیل و امارات 🔸محمود رفعت، حقوقدان و وکیل مشهور مصری: به گزارش مشرق، اين حقوقدان در توییتر نوشت: در اولین همکاری بین اسرائیل و امارات، تل‌آویو دانشمندان یا اساتید دانشگاهی خود را به ابوظبی نفرستاد بلکه لباس خواب‌های زنانه فرستاد که توسط یک مدلینگ اسرائیلی در دبی برای آن تبلیغ شد. تعدادی از مدیران بانک‌های اسرائیلی هم به امارات آمده‌اند تا این گاو شیرده را بدوشند؛ این است اهداف بزرگ اسرائیل در امارات. 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
شکوفایی اندیشه دینی 23.mp3
4M
🎤فایل صوتی ⭕️ موضوع: (23) (؟) 🔷 : ✅ گام اول رفع موانع شناختي: ✅ چه تفاوتي ميان سوالات ديني و غيرديني وجود دارد؟ ✅ اين تفاوت چه اقتضايي دارد؟ مجموعه سخنان دکتر ساجدی که از شهریور ماه سال ١٣٩۴ ارائه و از برنامه راه بهشت رادیو معارف پخش شده است. 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/251
سلامت معنوي- بينش و باوردهي- مقاله حامد و حقير به فرهنگستان-.pdf
277.9K
📕منبعي براي سلامت معنوی فرزندان: مقاله «سلامت معنوي كودكان 7 تا 12 ساله از طريق بينش دهي و باورسازی» نویسندگان: حقیر و بنده زاده نشر در مجله علمي پژوهشي "فرهنگ و ارتقاي سلامت" 🔰@Sajedi_ir
✍️ ابوالفضل ساجدی ⭕️ روش كسب : ✳️ تقويت روحیه بخشندگی، همدلي و همياري 1️⃣ ❇️ شركت فعال در برنامه هاي همياري و مواسات، گامي بسوي سلامت معنوي است. ❇️ بخشندگي و همدلي زيباست، زيبايي اخلاقي و معنوي دارد. ❇️ براي زيباسازي خود، فرزندان و جامعه همت گماريم. دو صفت يا روحیه اي که باید از کودکی زمینه سازی شود، و رابطه عميقي با سلامت معنوي دارد، روحیه بخشندگی و همدلي (همدردی با دیگران و خود را جای دیگران گذاشتن) است. 1. تقويت روحيه بخشندگي اين صفت باعث خشنودی خداوند می‌شود و از با فضیلت‌ترین صفات انسان است و موجب زیبایی ایمان و معنویت اوست. امیرالمومنین ع در مورد نكته اول مي فرمايند: إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ يُحِبُّ كُلَّ سَمْحِ الْيَدَيْنِ حَرِيزِ الدِّين‏؛ خدای متعال انسان بخشنده ای که از دین خود محافظت می کند را دوست دارد.(غرر الحکم، ص376). حضرت ناظر به نكته دوم می فرمایند: تحل بالسخاء و الورع فهما حلیة الایمان و اشرف خلالک؛ دو ویژگی بخشندگی و پرهیز از گناه را در خود پدیدار کن چرا که این دو، زینت ایمان هستند و از بهترین ویژگیهای تو هستند.(همان) از سوی دیگر بخل و خساست ویران کننده ایمان و معنویت انسان است. رسول خدا ص در اين باره مي فرمايد: لا یجتمع الشح و الایمان فی قلب عبد ابدا؛ بخل(شدید) و ایمان هرگز در قلب بنده ای جمع نمی شوند.(مشکاه الانوار، ص231) ایشان همچنین می فرمایند: ما محق الاسلام محق الشح شیء؛ هیچ چیز مسلمانی فرد را به اندازه بخل (شدید) نابود نمی کند.(کافی، ج4، ص45) بنابراین کسی که بهره ای از ویژگی بخشندگی ندارد در واقع در سلامت معنوی اش دچار خلل شده است. 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
9.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ زيبايي اخلاقي بخشندگي و همدلي را در اين كليپ مشاهده كنيد. 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
✍️ حامد ساجدی ⭕️ علم و دین: پاسخ به (نئوداروینیسم) 3️⃣1️⃣ 🔸ناتوانی نظریه فرگشت (تکامل) در تبیین پیدایش حیات4️⃣ مشکل هامپتی دامپتی! ( The humpty-dumpty problem) ✅سلول زنده از ملکولهای بزرگی مانند دی ان ای و پروتئینها تشکیل شده است. محققان بیوشیمی هنوز نتوانسته اند نمونه ای از این ملکولهای بزرگ را با در اختیار داشتن مواد اولیه لازم در آزمایشگاه بسازند. اما حتی با در اختیار داشتن این ماکروملکولها باز هم نمی توان به شکل گیری سلول زنده امیدوار بود. ✅حتی اگر فرض کنیم این ماکروملکولها را به نسبت درست و در شرایط درست داریم و هیچ ماده مداخله گر دیگری در کار نباشد نمی توان با آنها یک سلول ساخت. حتی اگر در آینده محققان موفق به ساختن سلول از این طریق بشوند، این حاصل ذهن طراح آنها خواهد بود نه شانس و تصادف. با این حال پژوهشگران حوزه بیوشیمی هنوز نتوانسته اند یک سلول زنده با در اختیار داشتن ماکروملکولهای لازم بسازند. این را تحت عنوان مشکل هامپتی دامپتی می شناسند. ✅مشکل هامپتی دامپتی به این معنی است که اگر یک سلول زنده را در یک تیوپ استریل سوراخ کنید تا موادش بیرون بریزد و بخواهید دوباره آن را بازسازی کنید موفق نمی شوید! زیرا همه اجزای سلول باید در جای مناسب خود قرار گیرند و تعامل خاصی با هم داشته باشند. مثلاً ماشین پروتئین ساز سلول خود مستلزم چینش، همکاری و تقسیم کار دقیق میان شصت آنزیم در ارتباط با DNA است که یک سیستم پیچیده از ارتباط و انتقال و کنترل را ایجاد می کند. خود این سیستم با آنزیمهای پروتئینی دیگری هدایت می شود که آنها نیز باید به طور دقیق تنظیم شده باشند. ✅از این رو کنار هم قرار گرفتن اجزاء سلول به نحوی که بتواند کارکرد مناسب خود را داشته باشد، بدون دخالت یک ذهن طراح غیر ممکن به نظر می رسد. ر.ک: Robert Dorit, The Humpty-Dumpty Problem, American Scientist, 2011, Vol 99, No. 4. کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
علاقه مندان به موضوع علم ديني از ديدگاه شهيد مطهري مي توانند به نشريه زير مراجعه كنند: 💢 تازه های نشر 🌟📚 شماره 77 و 78 فصلنامه انتقادی ـ‌ نظری منتشر شد... 🔰 ✍🏼 و روش اکتشافات آن از آثار و آرای استاد 🔸 این مجموعه شامل شش مقاله و یک گفتگو با عناوین زیر می‌باشد: 🔹 نظریه فطرت و کارکردهای آن از دیدگاه فیلسوف فطرت/ ▫️ شهید مطهری و گام‌های پیش تولید علم دینی/ 🔹 منطق تولید علم دینی از منظر شهید مطهری/ ▫️ علم دینی از دیدگاه استاد شهید مطهری/ 🔹 مواجهه انتقادی استاد مطهری با رویکرد غربی به علم اجتماعی (علم اجتماعی سکولار از چشم انداز نقد ساختارشکنانه)/ ▫️ درآمدی بر امکان تولید علم جدید اسلامی براساس اندیشه استاد مطهری در فلسفه تاریخ/ موسی نجفی 🔹 گفت و گو (هم‌اندیشی علم دینی در آثار و آرای استاد شهید مطهری) ⚜️ هم اکنون برای سفارش این اثر ارزشمند اقدام کنید: 🌐 poiict.ir/15739 🆔 @iictchannel کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆نقدهای حجت الاسلام دکتر رفیعی به سخنان حسن آقامیری در باب سوء استفاده وی از داستان حر برای توجیه اسلام رحمانی( طرفدار اباحه گری) ⛔️ اعتراض دکتر رفیعی به انفعال حوزه علمیه در باب تبلیغات انحرافی حسن آقامیری 🔴 این گونه تفکرات(تفکرات امثال آقامیری) برای جوانان خطرناک تر از تفکرات داعش است. 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/254
✍️ ابوالفضل ساجدی ⭕️ روش كسب : ✳️ تقويت روحیه بخشندگی و همدلي 2️⃣ ❇️ بخشندگي زيباست، فرزنداني زيبا تربيت كنيم. بخل و بخشندگی دارای ریشه های غریزی و فطری هستند. غرائز مادي ما را به بخل سوق مي دهد، اما گرايش فطري ما به بخشندگي است، لذا همه انسانها ولو بخيل باشند بخشندگي را تحسين مي كنند و بخل را ناپسند مي دانند. به رغم تفاوتهای فردی افراد در برخورداری از این صفات، تا حدود زیادی می‌توان بر اثر تربیت عقلانی و معنوی، بخشندگی را کسب کرد، لذا طبق روایات، خردورزي و رشد عقلانی می تواند در رشد صفت بخشندگی مؤثر باشد. به فرموده امير مومنان ع: "الحرص و الشره و البخل نتیجه الجهل"؛ حرص و طمع و بخل نتیجه نادانی است.(غررالحکم، ص292) "علیک بالسخاء فانه ثمره العقل"؛ سخاوتمند باش که این خصلت، میوه عقلانیت است.(غررالحکم، ص376) بنابراین دلسوزان سلامت معنوي بايد خود و ديگران را به گونه اي تربیت کنند که به تقویت روحیه بخشندگی بيانجامد. 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
✍️ ابوالفضل ساجدی ✅ به چه معناست؟ عصر حاضر پرسش‌های پرشماری فراروی دین‌پژوهان نهاده که جمع قابل توجهی از آن‌ها حول محور فلسفه دین و كلام جديد گرد آمده‌اند. يكي از محورهاي مباحث اين كانال نيز، فلسفه دين و زيرمجموعه هاي آن است، گرچه در همه موارد يادداشتهاي مربوط به اين موضوع، عنوان كلي فلسفه دين نيامده است. بحث زبان دين، زبان قرآن، گوهر دين، نقدهايي كه در مورد آيه الله سيد كمال حيدري، دكتر سروش و ... كه در اين كانال آمده، تحت عنوان كلي فلسفه دين با نگاه اسلامي قرار مي گيرد. با توجه به اين نكات، جا دارد توضيح اين اصطلاح بيان شود. فلسفه دین (philosophy of religion) در غرب دو اصطلاح دارد. در یک اصطلاح، معادل تلاش عقلانی برای تبیین، توجیه، اثبات و دفاع از مفاهیم و آموزه‌های دینی یا بنیان نهادن دعاوی دینی بر عقل نظری است. اصطلاح دوم این واژه تقریباً از اواخر قرن هجده میلادی طرح شده و در نیمه دوم قرن بیستم شتابی شگرف یافته و اکنون صدها اثر در این موضوع در غرب انتشار یافته‌است؛ برای فلسفه دین بدین معنا، تعاریف متعددی عرضه شده‌است که می‌توان بهترین آن را ژرفکاوی بشری در مورد عقاید و آموزه‌های دینی، نه ضرورتا دفاع یا رد آن‌ها، دانست. به عبارت دقیق‌تر می‌توان گفت: فلسفه دین عبارت است از دانشی که ‌اغلب با ابزارهای معرفت بشری (عقل و تجربه درونی و برونی) نگاهي بيروني به اصل دين و آموزه‌های بنیادین آن دارد و به تحليل آنها می‌پردازد. 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🟣 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin