سیر مطالعاتی كلام قديم و جديد- اجمالي.docx
24.4K
📕📕#سیر_مطالعاتی عقايد و کلام اسلامی 2️⃣
اين سير، اجمالي و مشتمل بر كلام قديم و جديد است.
#سير_مطالعاتي شماره يك، تفصيلي و متمركز بر كلام قديم بود.
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
عشق الهی 59.mp3
5.31M
🎤 #عشق_الهی (59)
✅ راهكار كسب عشق الهي: كنترل تخيلات دنيوي و پرورش خيالات معنوي 2️⃣
🔸تخيلات خود را جدي بگيريم و آسان از كنار آنها نگذريم.
✅ پالايش نظام خيالي، پلكان صعود معنوي و نيل به عشق الهي است.
❓ريشه سوء ظن، افسردگي و انحرافات جنسي چيست؟
❓چگونه از آلودگيهاي خيالي رها شويم؟
🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
لینک این فایل در تلگرام👇
https://t.me/asajedi_ir/292
♦️آیا در کشورهایی که حجاب الزامی نیست، گرایش به حجاب بیشتر است؟
#حجاب_اجباري
▪️«اجباری نبودن حجاب در کشورهایی مثل ترکیه و یا کشورهای اروپایی، باعث گرایش بیشتر دختران و زنان به حجاب شده است». این یکی از ادعاهایی است که برای مخالفت با الزام حجاب، زیاد به آن استناد میکنند. چنین ادعایی تا چه اندازه درست است؟
🔺هیچ پژوهش یا آماری در خصوص بالارفتن گرایش به حجاب در ترکیه و یا کشورهای مسلمان دیگری مثل مالزی وجود ندارد. بلکه رسانهها میگوید نسل جدید برخلاف نسل قبل، در حال فاصلهگرفتن از حجاب و بهخصوص پوشش سر هستند. بهعنوان نمونه پرتال خبری «قنطره» در گزارشی با این تیتر که «روسریها در حال سرخوردن هستند» به بررسی کمرنگشدن حجاب بین دختران جوان ترکیه پرداخته و مینویسد: «خیلی وقت پیش نبود که زنان برای اینکه بتوانند در ترکیه روسری بپوشند، مبارزه میکردند؛ اما الان بنظر میرسد دیگر به روسری علاقه چندانی وجود ندارد». سال قبل هم در کمپین «چالش ده سال»، تعداد زیادی از دختران ترکیهای عکس محجبه سالهای قبل خود را به همراه عکس بیحجاب این روزهایشان منتشر کردند.
🔺در کشورهایی مثل مالزی هم وضعیت تقریبا مشابهی وجود دارد. خبرگزاری AsianPost در یک گزارش با تیتر «حجاب در مالزی مورد تهدید است»، به بررسی مسیری پرداخته که باعث فاصلهگرفتن نسل جوان این کشور از حجاب سنتی نسل قبل شده است.
🔺کسانی که الزامی نبودن پوشش در کشورهایی مثل ترکیه را بهعنوان یک نکته مثبت طرح میکنند، یک نکته بسیار مهم را نادیده میگیرند و آن ناامنیهای روانی و فیزیکی است که در این کشورها متوجه زنان میشود. طبق آمارهای رسمی در ترکیه، همزمان با گرایش بیشتر دختران به برداشتن حجاب و نیز گستردهتر شدن روابط آزاد، آمارهای مربوط به آزار و خشونت جنسی سیر صعودی را طی کرده است. در سال 2017 وزارت دادگستری ترکیه اعلام کرد در طی ده سال گذشته آزار جنسی زنان در این کشور نزدیک به دویستوپنجاه درصد افزایش داشته است. آمارهایی که هر از چندگاهی به شکلی خود را نشان میدهد؛ همین یک ماه پیش بود که قتل بیرحمانه یک دختر جوان توسط دوستپسرش منجر به موج گستردهای از اعتراضات علیه آزار جنسی در ترکیه شد و زنان و دختران را به خیابان کشاند. معترضان از دولت میخواستند برای حفاظت از دختران در مقابل این آزارها فکری کند.
براي اطلاعات بيشتر و مستندات رك.:
www.farsnews.ir/news/13990631000082
💬سیده راضیه حسینی
Forwarded from:
🆔 @meshkatnoor
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
هدایت شده از مبناها (طرح ولایت استانها)
ارتباط دین، فلسفه و فرهنگ.pdf
1.79M
جزوه شماره ۴ (انتشار برای نخستین بار)
📒 گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی مصباح
💠 ارتباط دین، فرهنگ و فلسفه
بنیاد آموزشهای انقلابی | @mabnaha
افشای سندی از کمک فرح به صدام برای بمباران ایران
🔹نورنیوز ـ گروه سیاسی: شبکه خبری عراقی «الاتجاه» اسنادی از سرویس اطلاعات رژیم بعث منتشر کرده که نشان میدهد محمدرضا شاه و خانواده و معاونانش در زمان جنگ تحمیلی با کمک برخی از نزدیکان بختیار، تلاش کردند تا صدام در جنگ پیروز شود.
🔹بر اساس این اسناد، برخی از تجهیزات نظامی مانند جنگندههای آمریکایی و فرانسوی که ایران در دوره شاه خریده اما تحویل نگرفته بود، با موافقت «فرح پهلوی» همسر شاه برای بمباران شهرهای ایران به رژیم بعث داده شد.
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
شکوفایی اندیشه دینی 29.mp3
7.91M
🎤فایل صوتی
⭕️ موضوع: #تربيت_اعتقادي #نسل_نو (29)
(#دين_گريزي_چرا_دين_گرايي_چه_سان؟)
🔷 #قسمت_بیست_و_نهم :
✅ گام اول رفع موانع شناختي:
🔸يكي از موانع، خرافه انگاري دين است.
❓چه عواملي سبب مي شود نسل جوان نگاهي خرافي به دين پيدا كند؟ 3️⃣ (غرب گرايي افراطي)
❓ چه اموري را در فرزند يا متربي خود بررسي كنيم تا به ريشه ي دين گريزي او پي ببريم؟
❓اگر ريشه ي آن، خرافه انگاري دين به سبب غربزدگي است، چگونه اين ريشه در او تقويت شده است؟ توسط خانواده، محل تحصيل، دوستان يا ...؟
🔸كشف ريشه دين گريزي و درمان آن در متربي، زمينه ساز تربيت اعتقادي او خواهد بود.
مجموعه سخنان دکتر ساجدی که از شهریور ماه سال ١٣٩۴ ارائه و از برنامه راه بهشت رادیو معارف پخش شده است.
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
لینک این فایل در تلگرام👇
https://t.me/asajedi_ir/295
بیش از یکصد کتاب #صوتی جذاب و رایگان
📗حاج قاسم
📒آن سوی مرگ
📕بیست و سه نفر
📘سلام بر ابراهیم
و....
اینجا گوش دهید👇👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2081751040C3711ba0d03
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
پیشنهاد عضو جامعه مدرسين و مسئول كرسيهاي علوم نقلي به جناب آقاي حيدري در مورد ارائه بحث در کرسی های نظریه پردازی
خبرگزاري حوزه به نقل از استاد عليدوست: بنده به عنوان مسئول کرسیهای علوم نقلی، از جناب آقای حیدری تقاضا و دعوت میکنم که با حضور خود یا یکی از مطلعان کامل به نظر ایشان در کرسیهای نظریه پردازی، به ارائه بحث و نظر در جمع متخصصین بپردازند و هم اکنون این وعده را میدهم که زمینه حضور و ارائه بحثشان درکرسی های نظریه پردازی را فراهم کنم. نظریه پردازان با حضور در کرسی های نظریه پردازی، اراء و نظریات خود را به محک نقد و نظر و ارزیابی مینهند و در جمع های تخصصی، به تبیین و اثبات نظریه خود میپردازند. تاکنون حدود ۴۰ مورد کرسی نظریه پردازی در این کرسی ها برگزار شده است.
بنده حاضرم امکانات و نفراتی در اختیار شما بگذارم تا بتوانید نظریه خود را در قالبی مکتوب یا شفاهی تنظیم نموده و در جلسه یا جلساتی به ارائه آن بپردازید. ارائه شما در جمع ناقدان و داورانی –که با مشورت با خود حضرتعالی تعیین خواهند شد- انجام خواهد شد و تمام جلسه نیز به صورت صوتی و تصویری ضبط خواهد شد تا در نهایت با صلاحدید حضرتعالی منتشر شود..
این وعده علاوه بر جناب آقای حیدری، به محترمینی که در خارج از کشور هستند نیز داده میشود که خودشان و یا کسی –که مورد اعتماد و اطمینان خودشان هستند- را معرفی کنند تا در این کرسیها نظریات آنها طرح و تبیین و نقد شود.
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
لینک این فایل در تلگرام👇
https://t.me/asajedi_ir/296
عشق الهی 60.mp3
3.64M
🎤 #عشق_الهی (60)
✅ ترجيح #روش_تربيتي عاشقانه بر ساير روشها 1️⃣
روشهاي متعدد تربيت معنوي خود يا ديگران و رفع موانع آنها، بنابر يك تقسيم بندي، عبارتند از:
1️⃣ روش مديريت مستقيم رفتار كه غالبا با اجبار و تحميل به نفس همراه است.
2️⃣ روش مديريت ريشه هاي شناختي رفتار
3️⃣ روش مديريت ريشه هاي گرايشي رفتار (كه خود دو قسم است: روش ترس مدار (ترس از خدا) و روش عشق مدار (عشق به خدا)
در ميان اين روشها، روش عاشقانه بر سايرين ترجيح دارد چون موثرتر، شيرين تر و پايدارتر است.
🆔 @sajedi_ir
لینک این فایل در تلگرام👇
https://t.me/asajedi_ir/300
✍️ ابوالفضل ساجدی
✅ #دلايل_ضرورت_به_كارگيري_هنر_در_تعليم_و_تربيت_ديني:
در يادداشتهاي قبلي 9 نكته بيان شد و اكنون بقيه آنها:
10. بسياري هستند كه از كار زشت اجتناب ميكنند؛ ولي بدون درك زشتي، توان اجتناب از آن را ندارند. اگر زشتي گناه و زيبايي عمل نيك براي آنها آشكار شود، براحتي از آن دوري ميجويند و در طريق صواب گام مينهند. اگر زيبايي مكارم اخلاق، و سلوك كريمانه و بزرگوارانه را حس كنند, دروغ نميگويند و خيانت نميكند. علت دروغگويي آنها عدم درك زيبايي صدق و راستي، و منشأ خيانت آنها كاستي در فهمِ زيبايي امانتداري است. هنر با برجسته سازي زشتي ها و زيبايي ها ميتواند اين طيف آدميان را به سوي دين رهنمون و با آن همگون سازد.
11. اگر عمل با علاقه همراه شد، ضمانت بيشتري براي استمرار آن در فرد وجود دارد، چرا كه از آن پس، او به موانع بروني كمتر اعتنا ميكند، و آسانتر در مسير صواب و اخلاص، سِير ميكند. او به جاي رياكاري، عمل را به دليل زيبايي معنوي، شكر الاهي و تقرب به خدا انجام ميدهد، چنانكه علي (ع) بر اين مسير استوار بود، و عبادت شاكرانه را نشانة آزادمردي ميشمرد. هنر با جذاب سازي آموزه هاي ديني توان آن دارد كه پاي بندي به آنها را با علاقه پيوند زند.
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
✍️#سانسور و #تحریف در یک سوی #مناظره
✅ حجاب و سياست
✏️دکتر سوزنچی
چهارشنبه قبل مناظرهای داشتم با مهدی نصیری؛ با موضوع «مناسبات حجاب و سیاست در ایران»
دوست و دشمن دست به دست هم دادند که موضوع مناظره را تحریف کنند: عنوان «بحث درباره #حجاب_اجباری» روی آن گذاشتند.
موضع آقای نصیری به طور کامل دیده شد؛ الحمدلله!
موضع بنده کاش فقط سانسور میشد؛ یکسره تحریف شد!
شدم «طرفدار حجاب اجباری»!!!
دریغ از ذرهای فکر!
💢من راهکار دادم برای اینکه #قانون_حجاب بماند؛ اما زور و اجباری در کار نباشد؛ و حکومت تا حد امکان مداخله نکند.
▫️گفتم به جای نگاه کیفری و جزایی به قانون، بیایید فهم «قانون مدنی» از مسأله حجاب را بگسترانیم: نه «بیقانونی»؛ و نه «زور و اجبار» در اجرای قانون؛
▫️گفتم مثال قانون مدنی، قوانین معاملات است و قانون رانندگی؛
آیا برای معاملات بین مردم نباید قانونی باشد؟!
آیا عبور و مرور وسایل نقلیه نباید قانونمند باشد؟!
باید باشد؛ اما نه قانونی در افق مجازات و کیفر؛ بلکه قانونی که صرفا پشتوانه برقراری روابط صحیح بین افراد است؛ و تنها در شرایط خاص و اضطراری کار را به کیفر و دادگاه میرساند.
▫️گفتم مشکل ما در بد اجرا شدن قانون است؛
و توضیح دادم:
در کشور ما همه از قانون، فقط «قانون کیفری» میفهمیم: وقتی چیزی قانونی میشود، انتظار داریم حکومت با زور و اجبار آن را پیاده کند.
و در این زمینه همه مقصریم؛ مثلا همین الان مشکلات اقتصادی گریبانگیر همه شده؛ ولی فقط انتظار داریم حکومت با تکیه ابزارهای نظارت و مجازات اوضاع را درست کند!
▫️من نه وضع موجود را تایید کردم؛
و نه فقط نسبت به آن اعتراض کردم؛
بلکه برای اینکه «قانون» برقرار باشد اما «محور آن زور و اجبار نباشد» #راهکار دادم؛
راهکاری بسیار ساده و شدنی؛
راهکاری که در عمده روابط اجتماعی دیگر ما (همه عرصههای حقوق مدنی: از معاملات و روابط اقتصادی بین مردم، تا مسائل ازدواج و طلاق، تا عرصه قوانین رانندگی، تا ...) عملا در حال پیاده شدن است؛
و هیچگاه هیچ دوقطبیای هم ایجاد نکرده.
▫️نشان دادم هم کسانی که از وجود قانون دفاع میکنند حق دارند؛
و هم کسانی که به اجرای قانون بر مدار زور و اجبار معترضاند؛
و راه علاج،
نه حذف قانون، و رها کردن عرصه عفت عمومی در هرج و مرج است؛
و نه اصرار بر اجرای قانون با ابزار زور و اجبار؛
راه برونرفت از این دوگانه تصنعی «اجبار» و «هرج و مرج»،
آن است که قانون شرعی حجاب را همچون یک قانون مدنی پیاده و اجرا کنیم؛
همانند قوانین معاملات؛
همانند قوانین رانندگی؛
و همانند صدها قانون مدنی دیگر.
💢افسوس که در این هیاهوی غوغاسالار، این سخنان شنیده نشد؛ فهم نشد؛ و حتی نقد نشد! افسوس!
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
#زبان_قرآن 6️⃣
✍️ ابوالفضل ساجدی
🔸ترديد آقاي محمد #مجتهد_شبستري در #واقع_نمايي_آيات_قرآن 1️⃣
آقاي #مجتهد_شبستري در برخي آثار قبلي خود عباراتي دارد كه واقع نمايي زبان قرآن (اعم از باورها، خبرهاي غيبي، داستان انبياء و ...) را مورد ترديد قرار مي دهد. در آثار جديد خود از ترديد عبور كرده و صريحا آن را رد ميكند. نمونه اي از بيان ترديدآميز وي اينكه ايشان در راستاي تبيين وظايف جديد كلام اسلامي، به ويژگيهاي ساختار قديم كلام اسلامي اشاره ميكند و ميگويد:
"اين ساختار كه توضيح دادم، داراي دو ويژگي عمدة زير است:
نخست اينكه پرسشهايي كه در كلام اسلامي مطرح است، پرسشهايي ناظر به واقع است؛ ازاينقبيل كه خدا هست يا نيست؟ خدا چگونه است؟ صفات او عين ذات اوست يا جداي از ذات؟ نبوت چيست؟ آيا پيامبر اسلام نبي بوده است؟ معاد چيست؟ آيا انسانها مبعوث و محشور خواهند شد؟ همة اينها پرسشهايي است ناظر به واقع. هدف متكلمان از طرح اين پرسشها عبارت است از شناخت يك سلسله امور واقعي درباره ي خداوند؛ دربارة مخلوقات؛ درباره ي انسان و آينده ي انسان. چرا اينطور است؟ براي اينكه در آن روزگار كه متكلمان دنبال به دست آوردن عقايد حقة جزمي مطابق واقعاند، فضاي تفكر كه بر جميع قلمرو تفكر انسان حاكم است، فضاي طلب واقعيت و جازميت است...
ويژگي دوم كلام اسلامي عبارت است از تصور قابل اثبات بودن اين قضاياي ايماني از راه عقل. اين قضايا، در آن فضاي فكري، اموري هستند كه ميتوان با عقل نهتنها آنها را فهميد، بلكه آنها را اثبات كرد...
كلام اسلامي با اين دو ويژگي ساخته شده و رشد كرده است؛ اما در عصر ما فضاي تفكر عوض شده و همة مسئله از اينجا شروع ميشود. انسان در سدههاي اخير وارد مرحله ي نويني از انديشه شده و آن دو ويژگي كه به كلام اسلامي ما هم شكل بخشيده بود، جاي خود را به ويژگيهاي ديگر داده است. در فضاي فكري جديد، جازميت فلسفي و علمي از دست رفته است.
امروز در درجة اول، از نقش دين {در دنيا} سؤال ميشود و نه از مطابقت و عدم مطابقت گزارههاي ديني با واقع. گويي پاسخ دادن به سؤال دوم، از دسترس بشر خارج شده است. امروز ديگر مسئله اين نيست كه انسان عقايد حقه را پيدا كند و سپس آن را تصديق كند تا به نجات اخروي برسد." (هرمنوتيك كتاب و سنت، ص185ـ189)
#شبستري
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin