eitaa logo
ابوالفضل ساجدی
4.1هزار دنبال‌کننده
846 عکس
1.2هزار ویدیو
109 فایل
حاوی آثار دکتر ساجدی دکترا از کانادا مدیر سابق قطب علمی فلسفه دین استاد تمام فلسفه دين در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ارتباط با ادمین(انتقادات، تبادل، تبلیغ): @sajedi2 🔺 آدرسهای ما در سایر شبکه های اجتماعی👇 https://zil.ink/sajedi_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ : ، پاچه خواري خدا و حقارت آميز است.2️⃣‼️ 🔸گزارشي از سخنان دكتر ساجدي استاد تمام گروه فلسفه دین موسسه امام خمینی با موضوع "رابطه دين و اخلاق با نگاهي به الحاد مدرن"، در نشست علمی بین المللی «ادیان ابراهیمی و مواجهه با الحاد جدید، علوم طبیعی و آینده ی الحادنو» كه به زبان انگليسي برگزار شد: 🔸حامیان الحاد مدرن مانند ریچارد داوکینز و سم هریس نه تنها اخلاق را نیازمند دین نمی دانند بلکه حامی تضاد این دو هستند. داوکینز تلاش کرد تا ریشه های اخلاق را به زیست شناسی برگرداند و رویکرد فرگشتی خود در مورد خلقت را به اخلاق هم سرایت دهد تا رابطه میان اخلاق و دین را قطع و ثابت کند که برای فهم و عمل به اخلاق نیازی به دین نیست. وی در کتاب (پندار خدا) بخش عمده ای را به این بحث اختصاص داده است. از جمله ادله وی بر تضاد دین و اخلاق این است که اخلاق دینی را نوعی تملق گویی و پاچه خواری خدا ذکر مي کند و ان را باعث زبونی انسان می داند. 🔸حجت الاسلام ساجدی در ادامه به اشکالات وارد بر این دیدگاه پرداخت و بیان داشت که اشکالات متعددی بر این دیدگاه وارد است، از جمله اینکه او درک صحیحی از خدای ادیان توحیدی خاصه اسلام، ندارد. خدا را موجودی همانند سایر انسانها می داند که نیازمند التماس است و می توان او را با تملق گویی و ... فریب داد و به اهداف شخصی خود رسید. داوکینز توجه ندارد که این التماسها چیزی از ما نمی کاهد بلکه به کمال ما می افزاید. اینها در مباحث فلسفی انسان شناسی، و خداشناسی و فلسفه اخلاق مورد بحث قرار گرفته است. بعلاوه نیاز انسان به تجارب معنوی و اشراقی و ظرفیت متعالی آدمی در این عرصه، موضوعی است که مورد غفلت ملحدین مدرن است. 🔸از دیگر دلایل وی بر تضاد دین و اخلاق، این است که دین منشا جنگها در طول تاریخ بوده است. سم هریس نیز ایمان مذهبی را منشا دیوانگی و بی عقلی و خشونت ورزی می داند. 🔸وی در پاسخ به این شبهه گفت: کافی است که جنگهای گسترده ابرقدرتها برای استعمار ملتها و از جمله مسلمانان را در طول دو قرن گذشته و به ویژه ۴ دهه اخیر مطالعه کنیم. روسای جمهور امریکا هم مستقیما به کشورهای متعددی حمله کرده اند و هم یکی پس از دیگری گروههای تروریست مانند طالبان، القاعده و داعش را تقویت کرده و منشا جنگهای فراوانی شدند. اگر اقلیتی از مسلمانان مانند داعش که به اعتراف ترامپ ساخته خود امریکا است دست به خشونت زده اند، نمی توان آن را به تمام مسلمانان تعمیم داد و این نسبت ناروا، مغالطه در استدلال است. 🔹براي مطالعه مطالب ساير سخنرانان اين نشست به آدرس زير مراجعه كنيد: 👇👇👇👇 https://www.hawzahnews.com/news/937903/ 🌐 @meshkatnoor فهرست مطالب كانال:👇🏼 https://eitaa.com/sajedi_ir/672 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
✍️ ابوالفضل ساجدی 🔴 و انكار آسماني بودن قرآن1️⃣ 🔸به نظر وي، خداوند وحيي به پيامبر (ص) نازل نكرده است. قرآن، نقل خوابهاي حضرت است. ▫️اين رويكرد دربردارنده سه مدعاي زير است: ▫️اول: وحي قرآني، مشاهدات پيامبر (ص) است نه مخاطبه‌ي خداي متعال با وي. قرآن، گزارش وقايعي است که پيامبر مشاهده كرده است نه نقل کلام خداي متعال. ▫️دوم: اين مشاهدات در رؤيا اتفاق افتاده نه در بيداري. ▫️سوم: اين رؤياها نياز به تعبير دارند نه تفسير. به عبارت ديگر عناصري که در قرآن درباره آنها سخن گفته مي‌شود عناصري رؤيايي هستند نه عناصري واقعي و اين‌جهاني. ▫️خلاصه: قرآن، رؤيتي است در رؤيا با عناصري رؤيايي. 🔹سخن دكتر سروش با كلام فلاسفه در باب وحي فاصله زيادي دارد: ▫️فلاسفه وحي را رابطه بين نبي و نفوس عالم ملكوت مي‌شمارند كه ممكن است در خواب يا بيداري اتفاق بيفتد. فلاسفه وحي را فيضي از جانب خداي متعال يا عقل اول به نبي قلمداد مي‌كنند. آنها بدين ترتيب رابطه طرفيني و قائم به طرفين بودن وحي را تأكيد مي‌كنند و وحي را گونه‌اي ارتباط و اتصال بين نبي و حقيقتي خارج از نبي مي‌بينند، حقيقتي كه نبي فقط كاشف آن است نه خالق آن. نقش نبي در وحي نقش دريافت‌كننده، پذيرا و گيرنده و تأثيرگرفتن از وجودي غير از خود است، وجودي كه محيط بر عالم ماده است و نبي را بر وقائع عالم ماده آگاه مي كند. ▫️چنين ديدگاهي در نقطه مقابل سخن آقاي سروش قرار دارد. وي وحي را مربوط به درون نفس و خيال نبي مي‌داند و نبي را مبدع و خالق و خيال‌پرداز آن مي‌شمارد. لذا پاي حقيقتي وراء وجود نبي در ميان نيست كه وي به آن مرتبط شده باشد بلكه تجربه اي‌ جوشيده از درون نبي دركار است؛ لذا از نظر فلاسفه ديدگاه دكتر سروش مردود است. (ادامه دارد) فهرست مطالب كانال:👇🏼 https://eitaa.com/sajedi_ir/672 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 و انكار آسماني بودن قرآن2️⃣ 🔸 خلاصه ادعاي ايشان در روياانگاري وحي، چيست؟ 🔸 ديدگاه ايشان در مورد روياي صادق با ديدگاه فلاسفه چه تفاوتي دارد؟ 🆔@velayattv فهرست مطالب كانال:👇🏼 https://eitaa.com/sajedi_ir/672 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 (88) از مسير ❓ما كه در پي عشق الهي هستيم، با علائق و امور مادي چه كنيم؟ ❓توبه چه نقشي در مسير عاشقي دارد؟ فهرست مطالب كانال:👇🏼 https://eitaa.com/sajedi_ir/672 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee لينك اين فایل در تلگرام👇🏼 https://t.me/asajedi_ir/554
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 و انكار آسماني بودن قرآن3️⃣ 🔸وجه شباهت رویای صادق با وحی از دید فلاسفه چيست؟ كليپ فوق پاسخ مي دهد. 🔸ضمنا توجه به اين نكته نيز لازم است كه سخن دكتر سروش با كلام فلاسفه در باب روياي صادق فاصله زيادي دارد: 🔹 فلاسفه روياي صادق را نيز مانند وحي، نوعي رابطه بين نفس آدمي و عالم ملكوت مي‌شمارند (با اين تفاوت كه وحي رابطه اي قويتر و روياي صادق رابطه اي ضعيفتر است.) اما دكتر سروش نه تنها روياي صادق ديگران بلكه روياهاي پيامبر ص را نيز از نوع ارتباط نفس پيامبر ص با خارج از نفس خودش نمي داند. 🔹 به نظر آقاي سروش اگر پيامبر(ص) در قرآن از پيامبران چيزي را نقل مي كند اولا روياي خود را نقل ميكند، ثانيا، در عالم رويا نيز در واقع اين خود اوست كه پيامبر ديگري را تخيل كرده است. حتي جبرئيل امين هم خود حضرت محمد (ص) است كه سخنان خودش را تحويل خودش مي‌دهد نه اينكه فرشته‌اي از بيرون نفس وي بر او چيزي را القاء كند. (رجوع كنيد به مقاله ي دوم ايشان: محمد(ص) راوي رؤياي رسولانه) 🆔@velayattv فهرست مطالب كانال:👇🏼 https://eitaa.com/sajedi_ir/672 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
🔸 با محوریت پژوهشکده حکمت و دین پژوهی برگزار می شود: 🔰 نکوداشت علمی "آیت الله علامه " 🎙 با سخنرانی: آیت‌الله آیت الله حجت الاسلام والمسلمین حجت‌ الاسلام و المسلمین 🔹 دبیر علمی: حجت‌ الاسلام والمسلمین 📅 چهارشنبه ۲۴ دی ماه ۹۹ ساعت ۱۸:۳۰ 📣 پخش زنده و مستقیم از : 🌐 aparat.com/iictchannel/live 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آيا مي توان در فضاي خانواده و جامعه، تهديد كرونا را به فرصت نوراني كردن قلب بدل كرد؟ ✳️ گامي به سوي (31) 🆔 @velayattv فهرست مطالب كانال:👇🏼 https://eitaa.com/sajedi_ir/672 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
✍️ ابوالفضل ساجدی 🔴 و انكار آسماني بودن قرآن4️⃣ 🔸به نظر وي، خداوند وحيي به پيامبر (ص) نازل نكرده است. قرآن، نقل خوابهاي حضرت است. ▫️قبلا نكاتي در مورد ديدگاه ايشان بيان شد. در اينجا برخي عبارات وي را بنگريد تا مستند بخشي از سخنان حقير نسبت به ديدگاه ايشان كه نافي منبع بيروني وحي است روشن شود. وي مي نويسد: ▫️"در خواب هم به خفته مي‌گويند «بگو» و «بشنو» و «برو» و... و مگر اين‌ خطاب‌ها زبان خواب را به زبان بيداري بدل مي‌کنند و سامع و قائل را دوتا مي‌سازند؟...از پيش خود به پيش خود شدن، و با خود سخن گفتن، و خود را ديگري پنداشتن، و سخن خود را از دهان ديگري شنيدن، و... از شگفتي‌هاي عالم رؤيا است، همان شگفتي‌هاي فريبنده که توهّم دوگانگي را دامن مي‌زند و ميان شنونده و گوينده فاصله مي‌افکند و خلقي را گرفتار خطا مي‌کند. ... چنين مي‌نمايد {بنظر مي رسد} که محمّد(ص) در رؤيا، گاه از پيش خود به پيش خود مي‌رود و چهره ديگران را مي‌گيرد، و خود به جاي پيامبران مي‌نشيند. گاه آدم مي‌شود و گاه ابراهيم و گاه موسي، و از زبان آنان حرف مي‌زند و تجربه‌هاي باطني خود را بازتاب مي‌دهد... جبرئيل هم همان محمّد(ص) بود که دررؤياي قدسي بر خود او چون فرشته ظاهر شد و به او همان را داد که خود از پيش داشت... توجه به سرشت رؤيا و زبان آن، آشکار مي‌کند که اينجا دو کس در کار نيستند، بلکه يک کس است که از پيش خود به پيش خود مي‌رود و با خود سخن مي‌گويد، و گرنه جبرئيل را با عربي سخن گفتن چه کار؟" ▫️منبع: "محمد (ص) راوي رؤياي رسولانه، مقاله دوم" ▫️وي به صراحت مي گويد اگر گمان كنيم منبعي غير خود پيامبر منشا وحي است دچار توهم شده ايم. به قول ايشان اين "توهم دوگانگي...خلقي را گرفتار خطا مي كند." فهرست مطالب كانال:👇🏼 https://eitaa.com/sajedi_ir/672 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
✍️ ابوالفضل ساجدی 🔴 و انكار آسماني بودن قرآن5️⃣ 🔸به نظر وي، قرآن، نقل خوابهاي حضرت است نه وحي نازل شده از سوي خدا. ▫️آقاي سروش در بيان حقيقت وحي قرآني مي نويسد: ▫️"خطابي و مخاطبي و اِخباري و مُخبري و متكلّمي و كلامي در كار نيست، بل همه نظارت و روايت است... چنان نيست كه {پيامبر (ص)} مخاطَبِ آواهايي قرار گرفته باشد و در گوش باطنش سخناني را خوانده باشند و فرمان به ابلاغ آن داده باشند، بل محمّد(ص) روايتگر تجارب و ناظر مناظري است كه خود ديده است، و فرقي است عظيم ميان ناظر راوي و مخاطَبِ خبر... به جاي اين گزاره كه در قرآن، الله گوينده است و محمّد(ص) شنونده، اينك اين گزاره مي‌نشيند كه در قرآن محمّد(ص) ناظر است و محمّد(ص) راوي است." ▫️منبع: "محمد (ص) راوي رؤياي رسولانه، مقاله اول" ▫️براساس عبارات فوق، هيچ تكلم و مخاطبه‌اي از جانب خداي متعال با حضرتش صورت نگرفته است، بلكه وي راوي و ناقل خوابهايي است كه ديده است. (ادامه دارد) فهرست مطالب كانال:👇🏼 https://eitaa.com/sajedi_ir/672 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿🌿 (26) 🌿🌿 🔹نقش نماز در رفع غم و اندوه و نيل به آرامش روان 2️⃣ مجموعه سخنان دکتر ساجدی در برنامه اذانگاهي "تا آسمان" که در سال 1396 از رادیو معارف پخش شده است. فهرست مطالب كانال:👇🏼 https://eitaa.com/sajedi_ir/672 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
✍️ ابوالفضل ساجدی 🔴 و انكار آسماني بودن قرآن6️⃣ ♦️وي با تحريف و تقطيع آيات به نتيجه مورد نظر خود مي رسد. 🔸به نظر وي، قرآن، نقل خوابهاي حضرت است نه وحي نازل شده از سوي خدا. ❓آيا آقاي سروش براي ادعاي خود، دليلي ارائه داده است؟ 🔹پاسخ اين است كه: ▫️اولا ايشان برای مطالب خویش استدلال نیاورده است بلكه فرضیه "وحی، رؤیاست" را مسلم تلقی كرده و سپس برای آن شواهدی از قرآن ذكر كرده است؛ در حالی كه طرح یك نظریه نیازمند استدلال است. ▫️ثانيا ايشان براي اثبات اينكه قرآن از جنس مشاهده است نه خطاب و تكلم، سه شاهد قرآني مي‌آورد تا نشان ‌دهد كه در اين موارد، ديالوگ و مكالمه اي دركار نيست، بلكه هر چه هست، مشاهدات پيامبر (ص) و توصيف آنها در قرآن است. ▫️دكتر سروش، از اين سه مورد، در دو مورد با تحريف آيات و در يك مورد با تقطيع آيات، نتيجه مطلوب خود را بر آيات قرآن تحميل كرده است. ▫️ثالثا چرا فقط و فقط با توجه به دو سه آیه، نسبت به همه قرآن حکم کلی داده است؟ تكيه بر استقراء ناقص براي نتيجه گيري استقراء تام، مغالطه ي در استدلال است. (ادامه دارد.) 📗براي توضيحات بيشتر رجوع كنيد به كتاب و مقاله ي تاليف مشترك حقير و بنده زاده (حامد ساجدي): ▫️كتاب روياانگاري وحي ، قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي، 1396 ▫️مقاله روياانگاري وحي، نقدي بر آراء دكتر سروش"، معرفت كلامي ش14، بهار و تابستان 94، ▫️به دليل انتشار اين افكار در كشورهاي عربي، موسسه (الدليل للدراسات و البحوث العقديّة التابعة للعتبة الحسينيّة المقدّسة) اخيرا كتاب فوق را به عربي ترجمه كرده است. فهرست مطالب كانال:👇🏼 https://eitaa.com/sajedi_ir/672 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee