eitaa logo
ابوالفضل ساجدی
4.9هزار دنبال‌کننده
929 عکس
1.4هزار ویدیو
123 فایل
حاوی آثار دکتر ساجدی دکترا از کانادا مدیر سابق قطب علمی فلسفه دین استاد تمام فلسفه دين در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ارتباط با ادمین(انتقادات، تبادل، تبلیغ): @sajedi2 🔺 آدرسهای ما در سایر شبکه های اجتماعی👇 https://zil.ink/sajedi_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ : ، پاچه خواري خدا و حقارت آميز است.2️⃣‼️ 🔸گزارشي از سخنان دكتر ساجدي استاد تمام گروه فلسفه دین موسسه امام خمینی با موضوع "رابطه دين و اخلاق با نگاهي به الحاد مدرن"، در نشست علمی بین المللی «ادیان ابراهیمی و مواجهه با الحاد جدید، علوم طبیعی و آینده ی الحادنو» كه به زبان انگليسي برگزار شد: 🔸حامیان الحاد مدرن مانند ریچارد داوکینز و سم هریس نه تنها اخلاق را نیازمند دین نمی دانند بلکه حامی تضاد این دو هستند. داوکینز تلاش کرد تا ریشه های اخلاق را به زیست شناسی برگرداند و رویکرد فرگشتی خود در مورد خلقت را به اخلاق هم سرایت دهد تا رابطه میان اخلاق و دین را قطع و ثابت کند که برای فهم و عمل به اخلاق نیازی به دین نیست. وی در کتاب (پندار خدا) بخش عمده ای را به این بحث اختصاص داده است. از جمله ادله وی بر تضاد دین و اخلاق این است که اخلاق دینی را نوعی تملق گویی و پاچه خواری خدا ذکر مي کند و ان را باعث زبونی انسان می داند. 🔸حجت الاسلام ساجدی در ادامه به اشکالات وارد بر این دیدگاه پرداخت و بیان داشت که اشکالات متعددی بر این دیدگاه وارد است، از جمله اینکه او درک صحیحی از خدای ادیان توحیدی خاصه اسلام، ندارد. خدا را موجودی همانند سایر انسانها می داند که نیازمند التماس است و می توان او را با تملق گویی و ... فریب داد و به اهداف شخصی خود رسید. داوکینز توجه ندارد که این التماسها چیزی از ما نمی کاهد بلکه به کمال ما می افزاید. اینها در مباحث فلسفی انسان شناسی، و خداشناسی و فلسفه اخلاق مورد بحث قرار گرفته است. بعلاوه نیاز انسان به تجارب معنوی و اشراقی و ظرفیت متعالی آدمی در این عرصه، موضوعی است که مورد غفلت ملحدین مدرن است. 🔸از دیگر دلایل وی بر تضاد دین و اخلاق، این است که دین منشا جنگها در طول تاریخ بوده است. سم هریس نیز ایمان مذهبی را منشا دیوانگی و بی عقلی و خشونت ورزی می داند. 🔸وی در پاسخ به این شبهه گفت: کافی است که جنگهای گسترده ابرقدرتها برای استعمار ملتها و از جمله مسلمانان را در طول دو قرن گذشته و به ویژه ۴ دهه اخیر مطالعه کنیم. روسای جمهور امریکا هم مستقیما به کشورهای متعددی حمله کرده اند و هم یکی پس از دیگری گروههای تروریست مانند طالبان، القاعده و داعش را تقویت کرده و منشا جنگهای فراوانی شدند. اگر اقلیتی از مسلمانان مانند داعش که به اعتراف ترامپ ساخته خود امریکا است دست به خشونت زده اند، نمی توان آن را به تمام مسلمانان تعمیم داد و این نسبت ناروا، مغالطه در استدلال است. 🔹براي مطالعه مطالب ساير سخنرانان اين نشست به آدرس زير مراجعه كنيد: 👇👇👇👇 https://www.hawzahnews.com/news/937903/ 🌐 @meshkatnoor فهرست مطالب كانال:👇🏼 https://eitaa.com/sajedi_ir/672 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
✍️ ابوالفضل ساجدی 🔴 و انكار آسماني بودن قرآن1️⃣ 🔸به نظر وي، خداوند وحيي به پيامبر (ص) نازل نكرده است. قرآن، نقل خوابهاي حضرت است. ▫️اين رويكرد دربردارنده سه مدعاي زير است: ▫️اول: وحي قرآني، مشاهدات پيامبر (ص) است نه مخاطبه‌ي خداي متعال با وي. قرآن، گزارش وقايعي است که پيامبر مشاهده كرده است نه نقل کلام خداي متعال. ▫️دوم: اين مشاهدات در رؤيا اتفاق افتاده نه در بيداري. ▫️سوم: اين رؤياها نياز به تعبير دارند نه تفسير. به عبارت ديگر عناصري که در قرآن درباره آنها سخن گفته مي‌شود عناصري رؤيايي هستند نه عناصري واقعي و اين‌جهاني. ▫️خلاصه: قرآن، رؤيتي است در رؤيا با عناصري رؤيايي. 🔹سخن دكتر سروش با كلام فلاسفه در باب وحي فاصله زيادي دارد: ▫️فلاسفه وحي را رابطه بين نبي و نفوس عالم ملكوت مي‌شمارند كه ممكن است در خواب يا بيداري اتفاق بيفتد. فلاسفه وحي را فيضي از جانب خداي متعال يا عقل اول به نبي قلمداد مي‌كنند. آنها بدين ترتيب رابطه طرفيني و قائم به طرفين بودن وحي را تأكيد مي‌كنند و وحي را گونه‌اي ارتباط و اتصال بين نبي و حقيقتي خارج از نبي مي‌بينند، حقيقتي كه نبي فقط كاشف آن است نه خالق آن. نقش نبي در وحي نقش دريافت‌كننده، پذيرا و گيرنده و تأثيرگرفتن از وجودي غير از خود است، وجودي كه محيط بر عالم ماده است و نبي را بر وقائع عالم ماده آگاه مي كند. ▫️چنين ديدگاهي در نقطه مقابل سخن آقاي سروش قرار دارد. وي وحي را مربوط به درون نفس و خيال نبي مي‌داند و نبي را مبدع و خالق و خيال‌پرداز آن مي‌شمارد. لذا پاي حقيقتي وراء وجود نبي در ميان نيست كه وي به آن مرتبط شده باشد بلكه تجربه اي‌ جوشيده از درون نبي دركار است؛ لذا از نظر فلاسفه ديدگاه دكتر سروش مردود است. (ادامه دارد) فهرست مطالب كانال:👇🏼 https://eitaa.com/sajedi_ir/672 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 و انكار آسماني بودن قرآن2️⃣ 🔸 خلاصه ادعاي ايشان در روياانگاري وحي، چيست؟ 🔸 ديدگاه ايشان در مورد روياي صادق با ديدگاه فلاسفه چه تفاوتي دارد؟ 🆔@velayattv فهرست مطالب كانال:👇🏼 https://eitaa.com/sajedi_ir/672 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
عشق الهی 86.mp3
7.74M
🎤 (88) از مسير ❓ما كه در پي عشق الهي هستيم، با علائق و امور مادي چه كنيم؟ ❓توبه چه نقشي در مسير عاشقي دارد؟ فهرست مطالب كانال:👇🏼 https://eitaa.com/sajedi_ir/672 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee لينك اين فایل در تلگرام👇🏼 https://t.me/asajedi_ir/554
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 و انكار آسماني بودن قرآن3️⃣ 🔸وجه شباهت رویای صادق با وحی از دید فلاسفه چيست؟ كليپ فوق پاسخ مي دهد. 🔸ضمنا توجه به اين نكته نيز لازم است كه سخن دكتر سروش با كلام فلاسفه در باب روياي صادق فاصله زيادي دارد: 🔹 فلاسفه روياي صادق را نيز مانند وحي، نوعي رابطه بين نفس آدمي و عالم ملكوت مي‌شمارند (با اين تفاوت كه وحي رابطه اي قويتر و روياي صادق رابطه اي ضعيفتر است.) اما دكتر سروش نه تنها روياي صادق ديگران بلكه روياهاي پيامبر ص را نيز از نوع ارتباط نفس پيامبر ص با خارج از نفس خودش نمي داند. 🔹 به نظر آقاي سروش اگر پيامبر(ص) در قرآن از پيامبران چيزي را نقل مي كند اولا روياي خود را نقل ميكند، ثانيا، در عالم رويا نيز در واقع اين خود اوست كه پيامبر ديگري را تخيل كرده است. حتي جبرئيل امين هم خود حضرت محمد (ص) است كه سخنان خودش را تحويل خودش مي‌دهد نه اينكه فرشته‌اي از بيرون نفس وي بر او چيزي را القاء كند. (رجوع كنيد به مقاله ي دوم ايشان: محمد(ص) راوي رؤياي رسولانه) 🆔@velayattv فهرست مطالب كانال:👇🏼 https://eitaa.com/sajedi_ir/672 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
🔸 با محوریت پژوهشکده حکمت و دین پژوهی برگزار می شود: 🔰 نکوداشت علمی "آیت الله علامه " 🎙 با سخنرانی: آیت‌الله آیت الله حجت الاسلام والمسلمین حجت‌ الاسلام و المسلمین 🔹 دبیر علمی: حجت‌ الاسلام والمسلمین 📅 چهارشنبه ۲۴ دی ماه ۹۹ ساعت ۱۸:۳۰ 📣 پخش زنده و مستقیم از : 🌐 aparat.com/iictchannel/live 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آيا مي توان در فضاي خانواده و جامعه، تهديد كرونا را به فرصت نوراني كردن قلب بدل كرد؟ ✳️ گامي به سوي (31) 🆔 @velayattv فهرست مطالب كانال:👇🏼 https://eitaa.com/sajedi_ir/672 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
✍️ ابوالفضل ساجدی 🔴 و انكار آسماني بودن قرآن4️⃣ 🔸به نظر وي، خداوند وحيي به پيامبر (ص) نازل نكرده است. قرآن، نقل خوابهاي حضرت است. ▫️قبلا نكاتي در مورد ديدگاه ايشان بيان شد. در اينجا برخي عبارات وي را بنگريد تا مستند بخشي از سخنان حقير نسبت به ديدگاه ايشان كه نافي منبع بيروني وحي است روشن شود. وي مي نويسد: ▫️"در خواب هم به خفته مي‌گويند «بگو» و «بشنو» و «برو» و... و مگر اين‌ خطاب‌ها زبان خواب را به زبان بيداري بدل مي‌کنند و سامع و قائل را دوتا مي‌سازند؟...از پيش خود به پيش خود شدن، و با خود سخن گفتن، و خود را ديگري پنداشتن، و سخن خود را از دهان ديگري شنيدن، و... از شگفتي‌هاي عالم رؤيا است، همان شگفتي‌هاي فريبنده که توهّم دوگانگي را دامن مي‌زند و ميان شنونده و گوينده فاصله مي‌افکند و خلقي را گرفتار خطا مي‌کند. ... چنين مي‌نمايد {بنظر مي رسد} که محمّد(ص) در رؤيا، گاه از پيش خود به پيش خود مي‌رود و چهره ديگران را مي‌گيرد، و خود به جاي پيامبران مي‌نشيند. گاه آدم مي‌شود و گاه ابراهيم و گاه موسي، و از زبان آنان حرف مي‌زند و تجربه‌هاي باطني خود را بازتاب مي‌دهد... جبرئيل هم همان محمّد(ص) بود که دررؤياي قدسي بر خود او چون فرشته ظاهر شد و به او همان را داد که خود از پيش داشت... توجه به سرشت رؤيا و زبان آن، آشکار مي‌کند که اينجا دو کس در کار نيستند، بلکه يک کس است که از پيش خود به پيش خود مي‌رود و با خود سخن مي‌گويد، و گرنه جبرئيل را با عربي سخن گفتن چه کار؟" ▫️منبع: "محمد (ص) راوي رؤياي رسولانه، مقاله دوم" ▫️وي به صراحت مي گويد اگر گمان كنيم منبعي غير خود پيامبر منشا وحي است دچار توهم شده ايم. به قول ايشان اين "توهم دوگانگي...خلقي را گرفتار خطا مي كند." فهرست مطالب كانال:👇🏼 https://eitaa.com/sajedi_ir/672 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
✍️ ابوالفضل ساجدی 🔴 و انكار آسماني بودن قرآن5️⃣ 🔸به نظر وي، قرآن، نقل خوابهاي حضرت است نه وحي نازل شده از سوي خدا. ▫️آقاي سروش در بيان حقيقت وحي قرآني مي نويسد: ▫️"خطابي و مخاطبي و اِخباري و مُخبري و متكلّمي و كلامي در كار نيست، بل همه نظارت و روايت است... چنان نيست كه {پيامبر (ص)} مخاطَبِ آواهايي قرار گرفته باشد و در گوش باطنش سخناني را خوانده باشند و فرمان به ابلاغ آن داده باشند، بل محمّد(ص) روايتگر تجارب و ناظر مناظري است كه خود ديده است، و فرقي است عظيم ميان ناظر راوي و مخاطَبِ خبر... به جاي اين گزاره كه در قرآن، الله گوينده است و محمّد(ص) شنونده، اينك اين گزاره مي‌نشيند كه در قرآن محمّد(ص) ناظر است و محمّد(ص) راوي است." ▫️منبع: "محمد (ص) راوي رؤياي رسولانه، مقاله اول" ▫️براساس عبارات فوق، هيچ تكلم و مخاطبه‌اي از جانب خداي متعال با حضرتش صورت نگرفته است، بلكه وي راوي و ناقل خوابهايي است كه ديده است. (ادامه دارد) فهرست مطالب كانال:👇🏼 https://eitaa.com/sajedi_ir/672 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
26.mp3
3.97M
🌿🌿 (26) 🌿🌿 🔹نقش نماز در رفع غم و اندوه و نيل به آرامش روان 2️⃣ مجموعه سخنان دکتر ساجدی در برنامه اذانگاهي "تا آسمان" که در سال 1396 از رادیو معارف پخش شده است. فهرست مطالب كانال:👇🏼 https://eitaa.com/sajedi_ir/672 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
✍️ ابوالفضل ساجدی 🔴 و انكار آسماني بودن قرآن6️⃣ ♦️وي با تحريف و تقطيع آيات به نتيجه مورد نظر خود مي رسد. 🔸به نظر وي، قرآن، نقل خوابهاي حضرت است نه وحي نازل شده از سوي خدا. ❓آيا آقاي سروش براي ادعاي خود، دليلي ارائه داده است؟ 🔹پاسخ اين است كه: ▫️اولا ايشان برای مطالب خویش استدلال نیاورده است بلكه فرضیه "وحی، رؤیاست" را مسلم تلقی كرده و سپس برای آن شواهدی از قرآن ذكر كرده است؛ در حالی كه طرح یك نظریه نیازمند استدلال است. ▫️ثانيا ايشان براي اثبات اينكه قرآن از جنس مشاهده است نه خطاب و تكلم، سه شاهد قرآني مي‌آورد تا نشان ‌دهد كه در اين موارد، ديالوگ و مكالمه اي دركار نيست، بلكه هر چه هست، مشاهدات پيامبر (ص) و توصيف آنها در قرآن است. ▫️دكتر سروش، از اين سه مورد، در دو مورد با تحريف آيات و در يك مورد با تقطيع آيات، نتيجه مطلوب خود را بر آيات قرآن تحميل كرده است. ▫️ثالثا چرا فقط و فقط با توجه به دو سه آیه، نسبت به همه قرآن حکم کلی داده است؟ تكيه بر استقراء ناقص براي نتيجه گيري استقراء تام، مغالطه ي در استدلال است. (ادامه دارد.) 📗براي توضيحات بيشتر رجوع كنيد به كتاب و مقاله ي تاليف مشترك حقير و بنده زاده (حامد ساجدي): ▫️كتاب روياانگاري وحي ، قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي، 1396 ▫️مقاله روياانگاري وحي، نقدي بر آراء دكتر سروش"، معرفت كلامي ش14، بهار و تابستان 94، ▫️به دليل انتشار اين افكار در كشورهاي عربي، موسسه (الدليل للدراسات و البحوث العقديّة التابعة للعتبة الحسينيّة المقدّسة) اخيرا كتاب فوق را به عربي ترجمه كرده است. فهرست مطالب كانال:👇🏼 https://eitaa.com/sajedi_ir/672 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
🔸 روش کسب : 🔸 تقويت باورهاي ديني (1) 🔸 حركت از شك به ظن، سپس به اطمينان و بعد به يقين ▫️ امام علي (ع): "نَومٌ على يَقينٍ خَيرٌ مِن صَلاةٍ في شَكٍّ" "خوابى كه همراه يقين باشد، بهتر از نمازى است كه همراه شك باشد." غررالحكم حدیث 9958 ▫️ براي "اَهَم" سازي خدا در زندگي كه يكي از شاخصهاي سلامت معنوي است بايد باورهاي ديني خود را تقويت كنيم. ▫️ امروزه ما در دوران پسامدرن در معرض طوفان شك گرايي ديني هستيم و در اين فضا زندگي مي كنيم. براي نيل به سلامت معنوي بايد ابتدا وضعيت باورهاي بنيادين ديني (يا اصول دين) خود را كشف كنيم كه در كدام مرحله (شك، ظن، يا اطمينان) هستيم. سپس گامهاي شناختي لازم به سمت كسب يقين را طي كنيم. (32) فهرست مطالب كانال:👇🏼 https://eitaa.com/sajedi_ir/672 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
عشق الهی 88.mp3
5.33M
▫️🎤 (89) از مسير ❓چگونه ميل به لقاء الله و قرب الهي (نزديكي معنوي و وجودي به خدا) را در خود ايجاد كنيم و بارور سازيم؟ فهرست مطالب كانال:👇🏼 https://eitaa.com/sajedi_ir/672 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee لينك اين فایل در تلگرام👇🏼 https://t.me/asajedi_ir/562
✳️ : 1️⃣ غالب مطالب، سلسله وار است لذا پيشنهاد مي شود كه در فهرست كانال روي هشتك عنوان مربوطه كليك كنيد و از ابتدا مرور فرماييد. سوالاتي كه كاربران محترم با آن مواجه مي شوند غالبا در شماره هاي قبلي آن عنوان، مطرح شده است. 2️⃣ تاثيرگذاري مباحث تربيتي در گرو کاربرد روش صحيح استفاده از آن است يعني: 1. گوش دادن يا مطالعه يك پُست در شبانه روز 2. توجه به سير منطقي موضوع 3. تفكر و تامل در مورد محتوا و تطبيق آن بر خود در فرصتهاي كوتاه براي دروني سازي تدريجي، تثبيت در ذهن و دل، و ظهور در رفتار. 🙏🏼 پيشاپيش سپاسگزار و پذيراي پيشنهادات، پندها و انتقادات شما هستيم. فهرست مطالب كانال:👇🏼 https://eitaa.com/sajedi_ir/672 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
27.mp3
3.15M
🌿🌿 (27) 🌿🌿 🔹نقش نماز در رفع غم و اندوه و نيل به آرامش روان 3️⃣: 🔹قرآن و روايات در باب نقش درماني نماز چه پيامي دارند؟ 🔹تحقيقات تجربي يا ميداني در اين عرصه چه نتيجه اي را نشان مي دهند؟ 🔸مجموعه سخنان دکتر ساجدی در برنامه اذانگاهي "تا آسمان" که در سال 1396 از رادیو معارف پخش شده است. فهرست مطالب كانال:👇🏼 https://eitaa.com/sajedi_ir/672 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin لينك اين فایل در تلگرام👇🏼 https://t.me/asajedi_ir/564
18-2.mp3
34.56M
☘️☘️، (14)☘️☘️ ✅ نگاهي نو به قرآن شناسي و پاسخ به چالشهاي جديد آن 👈🏼 (توجه: به دليل ضعيف بودن صوت فايل ارسالي قبلي، صوت تقويت شده ارسال مي شود.) ❓چه كساني قرآن را واقع نما نمي دانند؟ چرا؟ 6️⃣❓ 🔸 درسگفتارهاي "زبان قرآن" در جامعه الزهراء ارائه و توسط اين مركز به صورت فايل صوتي و تصويري تهيه و تدوين شده است. 🔸 اين جلسه: بيان و بررسی دلايل خاص ويتگنشتاين بر ناواقع نمايي آموزه هاي ديني (2) 📕براي اطلاعات بيشتر رجوع كنيد به كتاب: ""، دو فصل (معرفت‌بخشي گزاره‌هاي ديني آري يا خير؟ - دنياي غرب و دنياي اسلام) و به كتاب: "" فصل (معرفت بخشي زبان قرآن). 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin لينك اين فایل در تلگرام👇🏼 https://t.me/asajedi_ir/565
19-2.mp3
32.36M
☘️☘️، (15)☘️☘️ ✅ نگاهي نو به قرآن شناسي و پاسخ به چالشهاي جديد آن 👈🏼 (توجه: به دليل ضعيف بودن صوت فايل ارسالي قبلي، صوت تقويت شده ارسال مي شود.) ❓چه كساني قرآن را واقع نما نمي دانند؟ چرا؟ 7️⃣❓ 🔸 درسگفتارهاي "زبان قرآن" در جامعه الزهراء ارائه و توسط اين مركز به صورت فايل صوتي و تصويري تهيه و تدوين شده است. 🔸 اين جلسه: بيان و بررسی دلايل خاص ويتگنشتاين بر ناواقع نمايي آموزه هاي ديني (3) 📕براي اطلاعات بيشتر رجوع كنيد به كتاب: ""، دو فصل (معرفت‌بخشي گزاره‌هاي ديني آري يا خير؟ - دنياي غرب و دنياي اسلام) و به كتاب: "" فصل (معرفت بخشي زبان قرآن). 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin لينك اين فایل در تلگرام👇🏼 https://t.me/asajedi_ir/566
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓ از نظر رسول خدا (ص) موانع تربيت اعتقادي نسل نو در آخرالزمان چه هستند؟ ❓پيامبر (ص) از چه والديني بيزار است؟ (45) 🆔 @velayattv فهرست مطالب كانال:👇🏼 https://eitaa.com/sajedi_ir/672 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee لينك اين فایل در تلگرام👇🏼 https://t.me/asajedi_ir/567
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 فاطمي (س) 🌹 روایت سردار سلیمانی در آخرین مصاحبه با سایت رهبرمعظم انقلاب از کمک حضرت زهرا (س) در روزهای سخت جنگ ۳۳روزه که منجر به پیروزی شد. ▫️رابطه جهان و يا غيب و شهود ▫️ داشتن و نقش آفريني (ع) در اين جهان ▫️ فهرست مطالب كانال:👇🏼 https://eitaa.com/sajedi_ir/672 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
❇️ حیرت در حیرت 🔸 قسمت اول ✍️ محمد جعفری 👈 دریادداشتی در مورد رحلت آیت الله چنین نوشته است: «آن مرحوم از حیث رعایت زیّ روحانیت و تواضع رفتاری و مهربانی در تعاملات شخصی نیز زبانزد بود اما غفلت از یک نکته یعنی امکان خطای عالمان و مجتهدان و صاحب نظران دینی در عصر غیبت به دلیل عدم امکان دسترسی به معلم و مفسر معصومِ قران و سنت، ایشان را نسبت به پاره ای از دیدگاهها و نظرات خود ـ که حتما احتمال خطا در آنها راه داشته و نمی توانسته به عنوان معرفت و اسلام ناب قلمداد شود ـ آن چنان راسخ و صاحب حق می کرد که به خود اجازه می داد بعضا مخالفان خود را به جهل و کفر و فسق و خیانت و ارتداد و ...متهم کند و چهره ای خشن و مهاجم از خویش در طیفی از افکار عمومی و نخبگان ترسیم کند». نکاتی چند در این باره را با ایشان در میان می گذارم: 1. امکان خطای عالمان و مجتهدان در عصر غیبت، امری است کاملا پذیرفته اما ما محکمات و مسلّماتی در عرصه دینداری داریم که مبنای دیانت است و طبعا انکار آنها، چیزی از اسلام باقی نخواهد گذاشت . طبعا هر عالم اسلام شناسی و از جمله حضرت آیت الله مصباح رحمت الله علیه می تواند در این مورد خود را راسخ و صاحب حق بداند و البته آن آموزه ها را هم به عنوان معرفت ناب و اسلام حقیقی، معرفی نماید. اگر جز این باشد، ما می مانیم و یک تکثر معرفتی و نسبیت فکری و دیگر هیچ! 2. آقای نصیری در ادامه می نویسند: « ما گریزی از به رسمیت شناختن اجتهادات و قرائت های روشمند گوناگون دینی نداریم و مجاز به و تخطئه شخصیتی و نسبت دادن انحراف و بددینی به صاحب نظران نیستیم مگر آن که ثابت شود که اوّلاً اجتهاد آنها غیر روشمند است ... ». جمله اخیر ایشان را باید به فال نیک گرفت که مرز میان خودشان و نظریه قرائتهای مختلف از دین را ابراز کردند. بله باید کسی که در مقام استنباط احکام دین قرار می گیرد، اجتهاد روشمند را در پیش بگیرد و الا می توان او را تخطئه نمود. حضرت استاد مصباح در سیره علمی خویش، دقیقا تابع همین نگرش بود و بس. تاریخ پنجاه ساله نوشته های ایشان گواه این مدعاست. هر جا ایشان، نویسنده یا تفکری را نقد می کند بر همین اساس بوده است که این نوع برداشتها از اسلام، نا روشمند و مخالف با مبانی استنباط و منطق فهم دین است و زمینه انحرافات جدی را در تفکر دینی فراهم می نماید. اگر نبود روشنگری امثال ایشان و شهید مطهری، معلوم نبود که التقاط و تفکر نسبی گرایانه، دیگر برای دین، حتی محکماتی باقی بگذارد. اگر سیره استاد مصباح در تخطئه نظریه یا صاحب نظر نادرست است، پس باید اساسا سیره امام خمینی و شهید مطهری را هم نادرست خواند که از اسلام سُرایی عده ای از نویسندگان به جای اسلام شناسی سخن می گفتند. 3. اما مقوله تکفیر، خود تهمتی است ناروا. ای کاش جناب نصیری، دست کم نمونه ای خٌرد از رویکرد تکفیری استاد نشان می دادند. هر آن که با آثار گفتاری و نوشتاری، ایشان آشنایی اجمالی داشته باشد، در بیان ایشان جز منطق و خرد ورزی مشاهده نمی کند. گویا سابقة ژورنالیستی آقای نصیری باعث شده که در امتداد جریان شارلاتانیسم رسانه ای دوم خرداد که آیت الله مصباح را به واسطه طرح بحث جهاد، «تئوریسین خشونت» معرفی می کردند، چهره ای خشن و مهاجم از ایشان به تصویر بکشد. بله استاد مصباح ، بر روی تفکرات التقاطی و لیبرالی و رحمانی از اسلام خط بطلان می کشید و البته طبیعی است که این به ذائقه فکری روشنفکران دینی و طرفداران آنها خوش نیاید و حضرت ایشان را به خشونت طلبی متهم نمایند. گویا آقای نصیری تصور می کنند که خوانندگان اصلاح طلب نشریة ارزش مدار و اصول گرای صبح در دهه هفتاد، امروزه چهره رحمانی از ایشان در ذهن دارند!! 4. ناگفته هایی باقی ماند که به قسمت بعدی این قلم،موکول می کنم. این یادداشت را با این جمله به پایان می برم که صاحب « عصر حیرت»، که خود در حیرتی عمیق، نسبت به مواضع گذشته معرفتی و سیاسی فرو افتاده است، از سویی نابیّت فکری و اعتقادی را در اختیار معصوم می داند و بس و از سویی پلورالیسم مدرن و نسبیّت حقیقت را نفی می کند! این دو را چگونه می توان جمع نمود جز با حیرت در حیرت؟! 🌐 @meshkatnoor فهرست مطالب كانال:👇🏼 https://eitaa.com/sajedi_ir/672 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
🔹 و 🔹 🔸برخي اعضاي كانال در مورد آثار حقیر در رابطه دين با عناوين فوق پرسيده اند. كتابهاي مذکور در اين موضوع عبارتند از: 1. زبان دين و قرآن، موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني، قم، چاپ سوم 1395 2. زبان قرآن با نگاهي به چالشهاي كلامي تفسير، مشترك توسط سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاهها (سمت) و موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني، تهران، چاپ اول 1392 3. هرمنوتيك و منطق فهم حديث (مشترك با محمود مرتضوي شاهرودي)، مركز بين المللي ترجمه و نشر المصطفي، قم، چاپ سوم، 1395 4. دان استيور، فلسفه زبان ديني، ترجمه و تحقيق توسط ابوالفضل ساجدي، نشر اديان، چاپ دوم 1394، متن اصلي: Dan Stiver, The philosophy of Religious Language, Sign, Symbol and Story, Blackwell, 5. رابرت م. گرنت و ديويد تريسي، تاريخچه مكاتب تفسيري و هرمنونيكي كتاب مقدس، ترجمه به همراه نقد و تطبيق با قرآن، توسط ابوالفضل ساجدي، نشر پژوهشگاه فرهنگ و انديشه، چاپ دوم 1392 متن اصلي: Robert M. Grant and David Tracy, A short History of the Interpretation of the Bible, Fortress Press, فهرست مطالب كانال:👇🏼 https://eitaa.com/sajedi_ir/672 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ گام نخست براي سلامت معنوي: بيداري 🎥 آيا مي توان در فضاي خانواده و جامعه، تهديد كرونا را به پلي به سوي سلامت معنوي، بدل كرد؟ (34) 🆔 @velayattv فهرست مطالب كانال:👇🏼 https://eitaa.com/sajedi_ir/672 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee لينك اين فایل در تلگرام👇🏼 https://t.me/asajedi_ir/571
🔵 حیرت در حیرت 🔻 قسمت دوم ✍️ محمد جعفری 👈 ادامه بررسي يادداشت در مورد رحلت آیت الله : 💠رحمت و رضوان خداوند بر آن عالم بصیر و آن پیر فرزانه حضرت علامه آیت الله مصباح که در سخنرانی های روشنگرانه اش در اواخر دهه هفتاد، بارها بر این نکته پافشاری می نمود که زیانبارترین و خطرناکترین نظریه ای که از صدر اسلام تا کنون برآمده و کیان دیانت و ایمان را به سخره می گیرد، نظریه قرائتهای مختلف از دین است. آری بر اساس این تئوری و مبتنی بر سیالیت فهم و اندیشه، دیگرجایی برای فهم اصیل و ناب از دین باقی نمی ماند و سَره و ناسَره و خالص و بدلی در دین به یکسان انگاشته می شود. مجتهد شبستری در آن ایام نوشته بود: « تمامى متون بدون استثناء، تفسيرهاى متعدد را برمى‏تابد و تنها تفسير ممكن و درست، اصلاً معنا ندارد». ( محمد مجتهدشبسترى، «قرائت رسمى از دين»، راه نو، ش 19، شهریور 1377، ص 20) و نیز وی حقیقت تدین را ، تعلق خاطر به حقيقت متعالى تعبیر می کرد كه با هرگونه حيات اجتماعى و سياسى مى‏تواند خود را وفق دهد ( محمد مجتهد شبستری، نقدی بر قرائت رسمی از دین ، صص 105- 106). 💠 آن چه امروزه در بیان برخی نویسندگان حوزوی همچون جناب مهدی نصیری وآقای رسول جعفریان مشاهده می کنیم، ناخواسته و ناآگاهانه به نحوی بازگشت به همان نظریه قرائتها است. هر دو نویسنده محترم، تفکر و اندیشه استاد مصباح را مبتنی بر تفکر فلسفی دانسته اند که صرفاً یک قرائت از اسلام است و ناقدان بسیار دارد. مهدی نصیری می نویسد: « آیت الله مصباح در زمره فیلسوفان مسلمان بودند، در حالی که طیفی از عالمان شیعه یعنی متکلمان با فلسفه اسلامی و صدرایی مرزبندی داشته و آن را بر خلاف مبانی قران وسنت و عقل می دانند. حال اگر قرار باشد نوع برخورد آن مرحوم با مخالفان فکری خود صحیح باشد، باید به متکلمان شیعه حق داد که او را در زمره منحرفان و بددینان و مخالفان اسلام قلمداد کنند». و بعد در ادامه در راستای نظریه حیرت خویش نتیجه می گیرد: « التفات و توجه به شرایط عصر غیبت و به رسمیت شناختن اجتهادات و قرائت های روشمند گوناگون و پرهیز از ادعا و نمایندگی اسلام ناب از سوی هر عالم دینی (چه آن که نابیت فکری و اعتقادی در اختیار معصوم است و بس) می تواند پایان بخش بسیاری از نزاعهای زیانبارعقیدتی و سیاسی و فراهم کننده فضای آزاد برای تضارب آراء و اندیشه ها باشد» 💠 باید در نقد این سطحی نگری ها گفت بله اولا تفاسيري از دين که تحميل فلسفه بر دين باشد البته که انحراف است و آيت‌الله مصباح، به اذعان موافقان و مخالفانِ منصف، در مقام تفسير آيات و روايات، به شدت از تحميل ذهنيات بر متون ديني پرهيز مي‌کردند و ثانیا مهمترین ابتکار علمی استاد مصباح این بود که دین را منظومه ای می فهمید و این منظومه را در قالب مبانی اندیشه ای طراحی کرده بود. بدیهی است که اساس این مبانی برگرفته از مسلمات عقلی و معرفتی بود که بی آن که بخواهد خود را به مباحث اختلافی فلسفی درگیر کند، از معارف برهانی در تبیین و تثیبت ساختمان معارف دینی بهره می برد. این کجا و آمیخته کردن دین با فلسفه و صرفا قرائتی فلسفی از دین دادن؟ آیا اساسا بدون داشتن مبانی فکری صحیح و مبتنی بر عقلانیت و وحیانیت، جایی برای درک سلیم معارف تعالی بخش دین باقی می ماند؟ آیا با این توصیف ، دیگر در دوره غیبت و حیرت، راه هدایتی باقی می ماند؟! آری وقتی دوره غیبت، عصر حیرت تلقی شد، طبعا دیگر مجالی برای بنیان سازی دینی و بنای ساختمانی محکم باقی نمی ماند. نقدها را بود آیا که عیاری گیرند؟ @meshkatnoor فهرست مطالب كانال:👇🏼 https://eitaa.com/sajedi_ir/672 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
20-2.mp3
40.8M
🎤 ابوالفضل ساجدي ☘️☘️، (16)☘️☘️ ✅ نگاهي نو به قرآن شناسي و پاسخ به چالشهاي جديد آن 👈🏼 (توجه: به دليل ضعيف بودن صوت فايل ارسالي قبلي، صوت تقويت شده ارسال مي شود.) ❓چه كساني قرآن را واقع نما نمي دانند؟ چرا؟ 8️⃣❓ 🔸 درسگفتارهاي "زبان قرآن" در جامعه الزهراء ارائه و توسط اين مركز به صورت فايل صوتي و تصويري تهيه و تدوين شده است. 🔸 اين جلسه: بيان و بررسی دلايل خاص ويتگنشتاين بر ناواقع نمايي آموزه هاي ديني4️⃣ 📕براي اطلاعات بيشتر رجوع كنيد به دو كتاب ابوالفضل ساجدي: ""، دو فصل (معرفت‌بخشي گزاره‌هاي ديني آري يا خير؟ - دنياي غرب و دنياي اسلام) و: " فصل (معرفت بخشي زبان قرآن). فهرست مطالب كانال:👇🏼 https://eitaa.com/sajedi_ir/672 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee