eitaa logo
حکمت (یادداشت ها، برنامه ها و آثار)
235 دنبال‌کننده
45 عکس
7 ویدیو
23 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یااَباعَبْدِاللَّهِ وَعَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَبَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَلاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.
💢 نگاه عرفانی و امکانات معنوی دنیای معاصر (پانوشتی بر یک سخنرانی) 🟢امشب پای صحبت سخنران حسینیه امام خمینی ره نشستم.حجت‌الاسلام والمسلمین جواد محمدزمانی در مراسم شام غریبان حسینی سخنرانی کرد. نوع نگاه و مضامین سخنرانی برایم جالب بود. نگاه عرفانی سخنران عمق خاصی به صحبتها داده بود. 🔵از ابن عربی و فصوص الحکم او گفت و تحلیل عرفانی او را در قبال امت حضرت موسی علیه السلام آورد و از آن در راستای پایان کار رژیم صهیونیستی بهره برد. 🟡از احادیثی بهره برد که برای عارفان پرکاربرد است. مثل حدیث قرب نوافل. از اصطلاحات عرفانی و فلسفی استفاده کرد برای انسان شناسی. از الکسیس کارل و انسان موجود ناشناخته او سخن گفت. اومانیسم و برخی دیگر مکاتب را در محور شناخت انسان نقد کرد. همچنین، انسان شناسی عاشورایی را هم با ظرایف خاصی تحلیل کرد. 🟠جامعه به حضور این دست سخنران ها با نگاه متفاوت و عمیق نیاز دارد حذف این نگاه ها یا کمرنگ شدن آن بنوعی نادیده گرفتن بخشی از امکانات معنوی در دنیای معاصر و کنار گذاشتن طیفی از مخاطبان و به رسمیت نشناختن برخی از ساحت های باطنی است و این پیامی بود که من امشب از حسینیه امام خمینی ره دریافت کردم. ۲۶ تیر ۱۴۰۳ عاشورای حسینی عبدالله صلواتی https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢 برنامه تلویزیونی پیامبر اکرم (ص) از نگاه غربیان (پیامبر اکرم از نگاه هانری کربن_قسمت دوم) ۱۵ آبان ماه ۱۳۹۹ https://telewebion.com/episode/0x1b8a6bc نگارش متن: عبدالله صلواتی تهیه کننده: محمد رحیمی گویندگان: آقای سعید مظفری و خانم الیزا اورامی کاری از گروه فرهنگ و اندیشه شبکه 4 https://eitaa.com/salavati_hekmatha
1624177811-9986-18-5.pdf
631K
💢 تحلیل سیستمی مواجهه وجودی آدمی با خدا در فلسفه ملاصدرا  عبدالله صلواتی https://eitaa.com/salavati_hekmatha
تفکر صدرایی می‌تواند از افراطی‌گری و خشونت بکاهد (انگاره مردم به مثابه خانواده خدا) عبدالله صلواتی خبرگزاری ایبنا ۱۳۹۵ 🍀در حدیثی آمده: «اَلْخَلْقُ عِيَالُ اَللَّهِ فَأَحَبُّ اَلْخَلْقِ إِلَى اَللَّهِ مَنْ نَفَعَ عِيَالَ اَللَّهِ وَ أَدْخَلَ عَلَى أَهْلِ بَيْتٍ سُرُوراً: مردم خانواده خدا هستند و محبوب‌ترین انسان‌ها کسانی هستند که به مردم نفع رسانند و مایه سرور آنها شوند»، انگاره مردم به مثابه خانواده خدا انگاره باشکوهی است که می‌تواند منجر به کاهش افراطی‌گری شود.  ☘در اتمسفر انسان کامل کتاب مقدس قرآن وجود دارد که تحریف نشده و می‌تواند در طول تاریخ چراغ روشنی برای ما باشد. این در حالی است که در تفکر غربی همواره یک نظریه تا زمانی کارآمد است که نظریه جدیدتری جایگزین نشده باشد و در این نگاه حقیقت مطلقی وجود ندارد. https://www.ibna.ir/news/243002/ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
🔸پیش نشست نخستین همایش بین المللی تربیت در زیست بوم جدید با تاکید بر هویت و امید 🔹Pre-meeting of the First International Conference on Education in the New EcosystemWith Emphasis on Identity and Hope 🕓زمان؛ دوشنبه، ۲۹ مرداد ۱۴۰۳؛ ساعت ۱۶ الی ۱۹ 🕤 Monday, August 19, 2024; 8:30,11:30، New york; 5:30,8:30، California 🔻گواهی حضور منوط به ثبت نام و حضور در جلسه می باشد. ▪️لینک ثبت نام: https://events.sru.ac.ir/fa/workshop.php?id=79 ▫️لینک حضور: https://www.skyroom.online/ch/11573801gh/hamayesh--tarbiat--dar-zist-bome-jadid 📌 تارنمای اطلاع رسانی همایش: 🌐 https://2ncene.sru.ac.ir/fa ☎️ تماس با ما: 1⃣ دبیرخانه علمی: ۰۲۱۲۲۹۷۰۰۶۰ داخلی: ۲۵۹۸ و ۲۴۲۵ 2⃣دبیرخانه اجرائی: ۰۲۱۵۵۰۶۷۷۹۹ و ۰۲۱۵۵۰۶۸۸۱۶
نمای اجتماعی اربعین عبدالله صلواتی جامعه خبری الف ۱۴۰۲/۵/۲۴ https://www.alef.ir/news/4020615001.html https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢 پدیدارشناسی بهشت قسمت شانزدهم: آزادگی 🟣رهایی نحوه ای از هستی است؛ هستی ای که خویش را از بند قید و تاریکی رهانیده و بسوی اطلاق و اشراق در حرکت است. 🔵آزادگی همان هستی امتدادیافته است که خویش را به بیرون از خود و منافعش گسترش داده و تمام قد برای «دیگری» است. به دیگرسخن، منطق ترجیح او همواره «دیگری» است. تو گویی خودی نمی بیند تا خود را بر دیگری ترجیح دهد. 🟢منطق ترجیح آزادگی، در اتمسفر بیکران شکل می گیرد؛ بیکرانی که جلوه های باشکوهش، خواب و خوراک و زندگی روزمره اش را تحت الشعاع قرار داده و او از سر عشق، حیات و مماتش را با بیکران تنظیم می کند. 🟠آزادگان ایران اسلامی، سالها اسارت و دربند بودن را به عشق بیکران و برای دیگری، یعنی وطن تحمل کردند و هنوز از درد و جراحات و یادآوری تالمات و محرومیتهای دوران اسارت رنج می برند. آنها در دل این اسارت، سالها آزادگی و اطلاق و رهاشدگی از تعینات وجودی را عمیقاً تجربه کرده اند. 🔴اساسا شرط آزاده شدن به اسم و عرف آزاده بودن در اصل است و آزادگان ما آزادگی را «پیش» و «در» اسارت تجربه کردند یعنی پیش از آنکه آزادی یابند آزاده بودند. 🟤آزادگی یک فعل وجودی است نه اسم. آزادگی نقطه کانونی که آغاز و پایان زمانی داشته باشد نیست اصلا آزادگی بازه زمانی ندارد. آزادگی سوار بر زمان و همراه با آن شکل می گیرد و فربه می شود و البته باید حراست و تقویت شود. 🟡فعل وجودی آزادگی، بهشت را رقم می زند. چون بهشت جای تجربه اطلاق و اشراق است و آزاده کسی است که به معنای دقیق کلمه بهشت سرریزشده را تجربه می کند و در آن با بیکران، عاشقانه زیست می کند. بهشت سرریزشده در این جهان، بهشتی است که مجوز ورود به بهشت موعود را رقم می زند. 🟣آزاده اما بهشت برایش موضوعیت ندارد او خدای بهشت را می بیند و مدام به چهره او نظر دارد و خیر و ایثار به یک معنا، تراوش و بازتابی از هم افقی آزاده با وجه بیکران است و حکایت این هم افقی از سوی ما و اهتمام به فضیلت قدردانی از ناحیه ما و مشق آزادگی از روی دست آنها، تقرب به بهشت سرریزشده و بیکران را به ارمغان می آورد. عبدالله صلواتی (استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران) بیست و ششم مرداد ۱۴۰۳ سالروز ورود آزادگان سرافراز به ایران https://eitaa.com/salavati_hekmatha
🔸پیش نشست نخستین همایش بین المللی تربیت در زیست بوم جدید با تاکید بر هویت و امید 🔹Pre-meeting of the First International Conference on Education in the New EcosystemWith Emphasis on Identity and Hope 🕓زمان؛ دوشنبه، ۲۹ مرداد ۱۴۰۳؛ ساعت ۱۶ الی ۱۹ 🕤 Monday, August 19, 2024; 8:30,11:30، New york; 5:30,8:30، California 🔻گواهی حضور منوط به ثبت نام و حضور در جلسه می باشد. ▪️لینک ثبت نام: https://events.sru.ac.ir/fa/workshop.php?id=79 ▫️لینک حضور: https://www.skyroom.online/ch/11573801gh/hamayesh--tarbiat--dar-zist-bome-jadid 📌 تارنمای اطلاع رسانی همایش: 🌐 https://2ncene.sru.ac.ir/fa ☎️ تماس با ما: 1⃣ دبیرخانه علمی: ۰۲۱۲۲۹۷۰۰۶۰ داخلی: ۲۵۹۸ و ۲۴۲۵ 2⃣دبیرخانه اجرائی: ۰۲۱۵۵۰۶۷۷۹۹ و ۰۲۱۵۵۰۶۸۸۱۶
💢امکان این سینا برای انسان معاصر عبدالله صلواتی سمینار بزرگداشت حکیم شیخ الرئیس ابوعلی سینا اصفهان یکم شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۸ تا ۱۲ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢امکان این سینا برای انسان معاصر قسمت نخست عبدالله صلواتی اصفهان، سمینار بزرگداشت ابن سینا 🟣ابن سینا دروازه ورود به حکمت اشراق و حکمت متعالیه است. در عین حال او فیلسوف مستقل است و با آمدن سهروردی و ملاصدرا هنوز زنده و اثرگذار است و حرفها برای شنیدن و امکانات برای استنباط دارد. 🔵ملاصدرا در عین حالی که منتقد سرسخت این سیناست بشدت از او متأثر است و بسیار هوشمندانه امکانات ابن سینا را با شاقول نگرش وجودی به استخدام میگیرد برای طراحی نظامی نو. 🟢برخی می گویند «ابن سینا در روش فلسفی خویش اهل احتیاط بوده و از تعبیر «لعل» در بیان فلسفی خویش به کار میبرد اما ملاصدرا چنین نبود.» اما واقع امر سویه دیگری دارد. با این توضیح که راهبرد هر دو فیلسوف یعنی این سینا و ملاصدرا انعطاف پذیری و گشودگی به حقایق و دیگری بود اما تاکتیک آنها متفاوت است ابن سینا از«لعل» در زمان تردید بهره میبرد و با این کار گشودگی اش را حفظ میکرد و ملاصدرا با گزارش خطای فلسفی اش از گشودگی خویش خبر می داد. 🟡در فلسفه ابن سینا راهبردهای قدرتمندی برای سیاستگذاری و مدیریت و حاکمیت وجود دارد و توان کشف و تشخیص پیشفرض های انسان شناختی بویژه یکسان انگاری انسانها و نادیده گرفتن تفاوت‌ها و فروکاست امکانات آدمی را داراست و در گام بعد امکان ویرایش این پیش‌فرض‌ها و طراحی پیشفرض های اثربخش نیز در این فلسفه وجود دارد. 🟣 تشخیص حماقت در حوزه فردی و سازمانی یکی از کارویژه های فلسفی است و فلسفه ابن سینا هم این ظرفیت را داراست. در مجموع می توان گفت این امکان را فلسفه سینوی داراست که بر پایه آن، جهانی انسانی تر و معنوی تر بسازیم. دوم شهریور ۱۴۰۳ https://eitaa.com/salavati_hekmatha