eitaa logo
حکمت (یادداشت ها، برنامه ها و آثار)
232 دنبال‌کننده
39 عکس
6 ویدیو
22 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 پدیدارشناسی بهشت قسمت سیزدهم: دردآگاهی ❇️ظاهراً درد خاصیتی ندارد. غالبا مردم از درد و مواضع درد گریزان هستند و در زمانه انتخاب و اتخاذ تصمیم، گزینه ای را که از درد دورتر است ترجیح می دهند. ✳️اما زمانی که به باطن هستی نزدیک می شویم درد و دردآگاهی نماد مروت و مردانگی است. درد چاشنی بسط و ابتهاج و تعالی می شود. ✅درد در ظاهر هستی، پریشانی و بهم ریختگی را در پی دارد و آرزوی فرد دردمند کاهش زمان درد و برطرف شدن درد است. اما اهل دل و آشنایان با باطن هستی بسوی درد می روند البته دردی از سنخ معنا و با رنگ معنویت. دردآگاهی برای این دسته، وحدت و همدلی را در پی دارد. ✳️کسی که درد را نشناسد و از مواضع درد دوری کند قدرت همدلی را از دست می دهد و با فقدان همدلی، خودگروی فربه تر می شود و اخلاق و زیست اخلاقی در سطح فردی و سازمانی نحیف تر می شود و در غیبت همدلی در همین دنیا می شود هرم جهنم را حس کرد. ❇️درد در باطن هستی به شکل دردآگاهی فراق، دردآگاهی نادانی، دردآگاهی ظلم، دردآگاهی تبعیض و... جلوه می کند. وجودی که در قبال تبعیض، ظلم، نادانی و فراق بی تفاوت است وجودی ناخالص است و وجود ناخالص مناسبتی با بهشت ندارد. ❇️شهید چمران که سی و یکم خرداد سالگرد شهادت اوست درباره قدرت درد در خالص سازی آدمی می گوید: خدایا! تو را شکر میکنم که مرا با درد آشنا کردی تا درد دردمندان را لمس کنم، و به ارزش کیمیایی درد پی ببرم، و «ناخالصی»های وجودم را در آتش درد بسوزم، و خواسته های نفسانی خود را زیر کوه غم و درد بکوبم. https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢نشست علمی «حکمت و غدیر» در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ❇️امکان غدیر برای انسان معاصر دکتر عبدالله صلواتی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران ✳️امتداد تمدنی غدير مبتنی بر منظومه فکری شيعه دکتر سید احمد غفاری عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران دبیر نشست دکتر سعید حسن زاده (دانش آموخته دکتری فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه تربیت مدرس) روز دوشنبه 4 تیرماه 1403، ساعت: 16- 14 📲لینک ورود👇 http://irip.ac.ir/u/136 https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢 انگاره های انتخاباتی با تاکید بر هویت و امید عبدالله صلواتی این نشست در پی پاسخ به این پرسش هاست: ♻️انگاره های انتخاباتی چیست؟ 🟠آیا انگاره های انتخاباتیِ مخرب هم داریم؟ 🟢قدرتمندترین انگاره انتخاباتی کدام انگاره است؟ 🔵نامزدهای ریاست جمهوری در نخستین مناظره انتخاباتی ۱۴۰۳ از چه انگاره هایی بهره بردند؟ 🟡انگاره های انتخاباتی چه نسبتی با هویت و امید دارند؟ ⚪️چه انگاره هایی سبب افزایش مشارکت و پیروزی انتخاباتی می شود؟ 🔴آیا نامزدهای ریاست جمهوری نیاز به مشاورانی در محور انگاره های انتخاباتی دارند؟ 🟤لشگر انگاره های انتخاباتی یک نامزد باید در خدمت چه اموری باشد؟ 🟣چگونه می توان انگاره های انتخاباتی را سنجش کرد؟ (انگاره سنجی) چهارشنبه ۱۴۰۳/۴/۶ ساعت ۲۱ پیوند ورود به جلسه👇 https://vc.sru.ac.ir/entekhab14 📍معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی 🔎 @srufarhang https://eitaa.com/salavati_hekmatha
❇️امکان غدیر برای انسان معاصر عبدالله صلواتی در این نشست از این مسائل گفت و گو می شود: 1⃣ غدیر در نگاهی تاریخی چه ویژگی هایی دارد؟ 2⃣نگاه وجودی و فراتاریخی به غدیر چه امکانی را فراروی ما قرار می دهد؟ 3⃣خطبه غدیر با نگاه وجودی چه نسبتی دارد؟ 4⃣ امکانات خطبه غدیر برای انسان معاصر چیست؟ 5⃣غدیر چه اموری را برای انسان امروز هایلایت می کند؟ روز دوشنبه 4 تیرماه 1403، ساعت: 16- 14 📲لینک ورود👇 http://irip.ac.ir/u/136 https://eitaa.com/salavati_hekmatha
نشست علمی حکمت و غدیر برگزار می‌شود خبرگزاری مهر https://www.mehrnews.com/news/6145640/ ❇️امکان غدیر برای انسان معاصر دکتر عبدالله صلواتی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران ✳️امتداد تمدنی غدير مبتنی بر منظومه فکری شيعه دکتر سید احمد غفاری عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 📲لینک ورود👇 http://irip.ac.ir/u/136 https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢«امکان غدیر برای انسان معاصر» اگر غدیر نبود تا ابد امکان دستیابی زمینیان به آسمان آن‌طور که شایسته دوره خاتم است از بشر سلب می‌شد عبدالله صلواتی گزارش خبرگزاری بین المللی ایکنا از نشست علمی «امکان غدیر برای انسان معاصر» در ۴ تیرماه ۱۴۰۳👇 https://iqna.ir/fa/news/4223121 🔵با جریان غدیر بنوعی یک دوره تاریخی تمام و دوره جدیدی شروع می‌شود و یک عهد وجودی با عالم تمام و عهد جدید شروع می‌شود و در این دوره هر چیزی که برای رسیدن به کمال حداکثری لازم است بیان شده است یعنی  رسیدن به بهشت ذات و مقامات عالی با ولایت به نحو سریع و قدرتمند انجام می شود. 🟣جریان غدیر برای همیشه الگوگرایی بنحو جامع، زنده، و اثربخش را با معرفی شاه راه ولایت، ولایت حضرت علی علیه السلام و امامان معصوم علیم السلام، تضمین می کند؛ الگوگرایی که امروزه در جهان بیرون از تشیع، دستخوش بحران شده است. 🟡 غدیر هم یک اصل تقویمی است و هم یک اصل تنظیمی. یعنی ما باید به عنوان یک شیعه به غدیر اعتقاد داشته باشیم و به الزامات غدیر هم پایبند باشیم ولی در کنار این مسئله غدیر یک اصل تنظیمی است یعنی در برنامه‌ریزی و مدیریت و سیاستگذاری باید از غدیر استفاده کنیم و غدیر باید قدرت تنظیم‌گری برای ما داشته باشد و باید اصل تنظیمی غدیر را در حوزه فردی و اجتماعی به رسمیت بشناسیم. 🟢پیامبر در خطبه غدیر فرمودند نور از خدا در وجود من جاری و ساری شده است و این نور از طریق من در وجود حضرت علی(ع) تا سایر ائمه(ع) هم جاری است. بنابراین، جریان غدیر با ابلاغ انسان کامل می‌گوید جهان، بدون حضرت علی(ع) و خاندان ایشان تاریک است و چون همه چیز با نور دیده می‌شود و حقایق قرار است با ائمه معصوم(ع) دیده شود یعنی ما در عرصه سیاستگذاری و مدیریت باید در جریان نور و نه ظلمات حرکت کنیم و این اقتدا به غدیر و علی(ع) است و گرنه تنزل دادن غدیر به یک عید خواهد شد.  🔴پیامبر در خطبه غدیر فرمودند کسی که با امام علی(ع) ستیزه و دشمنی داشته باشد ملعون و مغضوب است. ملاصدرا در تفسیر قرآن مطرح کرده است که لعن به لحاظ تکوینی، یعنی اینکه فرد از یک مرتبه وجودی به مرتبه پایین‌تر وجودی نزول کند و عدم پذیرش ولایت امام علی(ع) و ائمه(ع) به معنای نزول وجودی تکوینی انسان است و انسان خود را از بهره‌مندی از یک امکان محروم می‌کند؛ امکانی که می‌خواهد انسان را از اسارت و دربند بودن تصویر زمین نجات دهد. https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢ما می آییم می آییم چون اساسی ترین مسأله کشور، یعنی انتخابات برای ما مهم است می آییم چون عزم و اقتدار ایران برای ما مهم است می آییم چون تضمین امنیت کشور برای ما مهم است می آییم چون انتخابات برای ایران فرصت و برای دشمنان تهدید است می آییم چون آینده ایران و سرنوشت آن برای ما مهم است می آییم چون انتخابات فرصتی است برای ورود افکار جدید و راه های نو می آییم چون ... https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢پدیدارشناسی بهشت قسمت چهاردهم: حیث التفاتی 🟢بهشتی که در قرآن و از زبان معصوم علیه السلام توصیف می شود نه فانتزی و تزئینی است، نه صرفا بیان امری است که فعلا بطور نسیه مطرح می شود، نه صرفا امری انگیزشی است 🔵توصیف بهشت بنوعی «اراده خیر»، یعنی اراده تحقق بهشت در زمین است و هنرمندی آدمی این است که بهشت اخروی را که بنوعی اکنون موجود است در زمین بازتولید کند تا از سر این بازتولید مناسبتش را با بهشت افزون کند. 🟣«التفات» به بهشت ما را از زمین جدا می کند و به شدت از جاذبه ها و جذابیت های فریبنده این جهانی رها می کند و سرمایه دل را معطل سیم و زر نمی کند. 🔴دلی که به بهشت میل کند و به قواعد بهشتی گرایش یابد و این گرایش برایش، «هویت تنظیم گری» پیدا کند. دلی که به آفریدگار بهشت یا بهشت ذات «التفات وجودی» کند، پدیده های این جهانی در برابر او خلع سلاح شده و قدرت اغوا و غفلت زایی شان از دست می رود. 🟡به تعبیر امام علی علیه السلام: «تنها آفريدگار در نظرشان بزرگ است و جز او هر چه هست در ديدگانشان خُرد مى نمايد. با بهشت چنان اند كه گويى مى بينندش و غرق نعمتهايش هستند. و با دوزخ چنانند كه گويى مى بينندش و به عذاب آن گرفتارند.  دلهايشان اندوهگين است و مردمان از آسيبشان در امان اند. بدنهاشان لاغر است و نيازهاشان اندك است و نفسهايشان به زيور عفت آراسته است.» (نهج البلاغه، خطبه ۱۹۳، ترجمه آیتی) 🔵از منظری، بهشتی با بهشت مناسبت دارد. بهشتی هم اکنون کانون بازتولید «مقولات بهشتی» همانند زیبایی، امنیت، عفت و.. است. گویی هم اکنون بهشت پیش روی بهشتی است، و متنعم به بهشت فضیلت و سعادت و خیرخواهی و آزادگی است. 🟤و هم اکنون، بهشتی، جهنم رذیلت و تباهی و بدخواهی و تمامیت خواهی و غفلت را با تمام وجودش درک می کند و دلش که گرانیگاه کشور وجودش است در پرتو التفات به پرجاذبه ترین حقیقت، تن به فریب خود و دیگری نمی دهد. 🔴و با همه توش و توان، خویش را در «میدان آگاهی» بهشت حفظ می کند و در این مسیر سعی می کند بهشت را «طرح افکنی» کند در هرآنچه از صنع دلدار بی همتا می بیند و با اراده او هرآنچه از خیر هست در نهر «حیث التفاتی» بهشت جاری و ساری می شود. https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢ما می آییم می آییم چون اساسی ترین مسأله کشور، یعنی انتخابات برای ما مهم است می آییم چون عزم و اقتدار ایران برای ما مهم است می آییم چون تضمین امنیت کشور برای ما مهم است می آییم چون انتخابات برای ایران فرصت و برای دشمنان تهدید است می آییم چون آینده ایران و سرنوشت آن برای ما مهم است می آییم چون انتخابات فرصتی است برای ورود افکار جدید و راه های نو می آییم چون ... https://eitaa.com/salavati_hekmatha
پيامبر صلي الله عليه و آله: بى اُنذِرتُم وَ بِعَلىِّ بنِ أبى طالِبِ اهْتَدَيتُم... وَ بِالْحَسَنِ اُعْطيتُمُ الإْحسانُ وَ بِالْحُسَينِ تَسعَدونَ وَ بِهِ تَشقونَ ألا وَ إنَّ الْحُسَينَ بابٌ مِن أبوابِ الْجَنَّةِ مَن عاداهُ حَرَّمَ اللّه ُ عَلَيهِ ريحَ الْجَنَّةِ؛ [مأة منقبة، ص 22 .] پیامبر اکرم که درود خدا بر او و خاندان پاکش باد فرمود: به وسيله من انداز یافتید و به واسطه على عليه السلام هدايت مى يابيد و به وسيله حسن علیه السلام احسان مى شويد و به واسطه حسين علیه السلام خوشبخت مى گرديد و بدون او بدبخت. بدانيد كه حسين علیه السلام درى از درهاى بهشت است، هر كس با او دشمنى كند، خداوند بوى بهشت را بر او حرام مى كند.
💢پدیدارشناسی بهشت قسمت پانزدهم. پدیده اشباع شده 🟢طیفی از پدیده ها بسیار پیش پاافتاده هستند و ما را خیلی درگیر خود نمی کنند و ما هم به سادگی از کنار آنها عبور میکنیم. از سوی دیگر به راحتی بر این دست پدیده ها غالب میشویم و بر آن تسلط می یابیم. در مواجهه با این دست پدیده ها ما از قواعد و اصول و مقولات حاکم بر ذهن تبعیت می کنیم و به مثابه کنشگر و فاعل شناسا رفتار می کنیم. 🔵ماریون این دست از پدیده ها را دو گروه می داند: یکم. "پدیده های فقیر" که واجد شهود بسیار کمی هستند و مثال آنها "پدیده های انتزاعی" است. دوم. "پدیده های معمولی" که "شهود"، اندکی در آنها بیشتر است اما ذهن می تواند آنها را ابژه کند و تسلط بر آنها یابد و آنها را بشناسد 🟣اما در مقابل این دو، پدیده هایی هستند که بیش از حد با شهود اشباع شده اند اینها را ماریون، پدیده های اشباع شده می نامد. او حضرت مسیح و وحی و مکاشفه رستاخیز و.. را از مصادیق پدیده های اشباع شده معرفی می کند. 🔴بهشت نیز "پدیده اشباع شده" است چون مشحون از شهود است و این شهود غنی و بیش از حد، سوژه را به خود متوجه می کند و افق های ادراک و فهم سوژه را متاثر می کند و سوژه را از "فاعلی خودمختار" به "شاهدی حیران" مبدل می کند. 🟡بهشت را نمی توان به مقولات و مفاهیم تقلیل داد و چه هستی آن فراتر از آن است که بتوان بدان خیره شد و از آن سخن گفت، بلکه باید اجازه داد که او خویش را بر ما اعطا کند و ما را به خویش فراخواند و چشم دیدن و زبان وصف کردن و پای همراهی و قلب همدلی را خودش به جنبش درآورد. 🔵با التزام و "منطق عشق" اما "اشباع مضاعفی" رخ می نماید. در سنت ما انسان کامل اصل و سرچشمه حکمت است و حکمت، بهشت است. چنان که در روایتی آمده: حسین علیه السلام دری از درهای بهشت است. بنابراین در اتمسفر حسین علیه السلام قرار گرفتن و با عشق ورزی به او، پدیده اشباع اشباع رخ می دهد. 🟤حماسه حسینی در سال ۶۱ هجری در واقع نمایش باشکوه و بی نظیری از پدیده اشباع مضاعف از سوی یاران باوفای سالار شهیدان، حسین بن علی علیه السلام، بود. 🔴سوگواری برای رویداد عظیم نهضت حسینی نوعی مواجهه با پدیده اشباع مضاعف است و از منظری منطق مواجهه با آن منطق عشق است و بجای ابژه کردن این رویداد و رد یا تقلیل آن، باید به مثابه شاهد، عاشقانه گوش و چشم و دل و همه مجاری ادراکی را به دست این رویداد و صاحب آن سپرد تا نه با فهم خویش و نه با زبان خود، بلکه با این پدیده و به مدد عنایت و التفات اصل حکمت، یعنی امام حسین علیه السلام، فهم رخ دهد و سخن جاری شود و از دری که او به مثابه باب الجنه می گشاید بهشت به دیدار آید. ۲۲تیر ۱۴۰۳ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یااَباعَبْدِاللَّهِ وَعَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَبَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَلاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.
💢 نگاه عرفانی و امکانات معنوی دنیای معاصر (پانوشتی بر یک سخنرانی) 🟢امشب پای صحبت سخنران حسینیه امام خمینی ره نشستم.حجت‌الاسلام والمسلمین جواد محمدزمانی در مراسم شام غریبان حسینی سخنرانی کرد. نوع نگاه و مضامین سخنرانی برایم جالب بود. نگاه عرفانی سخنران عمق خاصی به صحبتها داده بود. 🔵از ابن عربی و فصوص الحکم او گفت و تحلیل عرفانی او را در قبال امت حضرت موسی علیه السلام آورد و از آن در راستای پایان کار رژیم صهیونیستی بهره برد. 🟡از احادیثی بهره برد که برای عارفان پرکاربرد است. مثل حدیث قرب نوافل. از اصطلاحات عرفانی و فلسفی استفاده کرد برای انسان شناسی. از الکسیس کارل و انسان موجود ناشناخته او سخن گفت. اومانیسم و برخی دیگر مکاتب را در محور شناخت انسان نقد کرد. همچنین، انسان شناسی عاشورایی را هم با ظرایف خاصی تحلیل کرد. 🟠جامعه به حضور این دست سخنران ها با نگاه متفاوت و عمیق نیاز دارد حذف این نگاه ها یا کمرنگ شدن آن بنوعی نادیده گرفتن بخشی از امکانات معنوی در دنیای معاصر و کنار گذاشتن طیفی از مخاطبان و به رسمیت نشناختن برخی از ساحت های باطنی است و این پیامی بود که من امشب از حسینیه امام خمینی ره دریافت کردم. ۲۶ تیر ۱۴۰۳ عاشورای حسینی عبدالله صلواتی https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢 برنامه تلویزیونی پیامبر اکرم (ص) از نگاه غربیان (پیامبر اکرم از نگاه هانری کربن_قسمت دوم) ۱۵ آبان ماه ۱۳۹۹ https://telewebion.com/episode/0x1b8a6bc نگارش متن: عبدالله صلواتی تهیه کننده: محمد رحیمی گویندگان: آقای سعید مظفری و خانم الیزا اورامی کاری از گروه فرهنگ و اندیشه شبکه 4 https://eitaa.com/salavati_hekmatha
1624177811-9986-18-5.pdf
631K
💢 تحلیل سیستمی مواجهه وجودی آدمی با خدا در فلسفه ملاصدرا  عبدالله صلواتی https://eitaa.com/salavati_hekmatha
تفکر صدرایی می‌تواند از افراطی‌گری و خشونت بکاهد (انگاره مردم به مثابه خانواده خدا) عبدالله صلواتی خبرگزاری ایبنا ۱۳۹۵ 🍀در حدیثی آمده: «اَلْخَلْقُ عِيَالُ اَللَّهِ فَأَحَبُّ اَلْخَلْقِ إِلَى اَللَّهِ مَنْ نَفَعَ عِيَالَ اَللَّهِ وَ أَدْخَلَ عَلَى أَهْلِ بَيْتٍ سُرُوراً: مردم خانواده خدا هستند و محبوب‌ترین انسان‌ها کسانی هستند که به مردم نفع رسانند و مایه سرور آنها شوند»، انگاره مردم به مثابه خانواده خدا انگاره باشکوهی است که می‌تواند منجر به کاهش افراطی‌گری شود.  ☘در اتمسفر انسان کامل کتاب مقدس قرآن وجود دارد که تحریف نشده و می‌تواند در طول تاریخ چراغ روشنی برای ما باشد. این در حالی است که در تفکر غربی همواره یک نظریه تا زمانی کارآمد است که نظریه جدیدتری جایگزین نشده باشد و در این نگاه حقیقت مطلقی وجود ندارد. https://www.ibna.ir/news/243002/ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
🔸پیش نشست نخستین همایش بین المللی تربیت در زیست بوم جدید با تاکید بر هویت و امید 🔹Pre-meeting of the First International Conference on Education in the New EcosystemWith Emphasis on Identity and Hope 🕓زمان؛ دوشنبه، ۲۹ مرداد ۱۴۰۳؛ ساعت ۱۶ الی ۱۹ 🕤 Monday, August 19, 2024; 8:30,11:30، New york; 5:30,8:30، California 🔻گواهی حضور منوط به ثبت نام و حضور در جلسه می باشد. ▪️لینک ثبت نام: https://events.sru.ac.ir/fa/workshop.php?id=79 ▫️لینک حضور: https://www.skyroom.online/ch/11573801gh/hamayesh--tarbiat--dar-zist-bome-jadid 📌 تارنمای اطلاع رسانی همایش: 🌐 https://2ncene.sru.ac.ir/fa ☎️ تماس با ما: 1⃣ دبیرخانه علمی: ۰۲۱۲۲۹۷۰۰۶۰ داخلی: ۲۵۹۸ و ۲۴۲۵ 2⃣دبیرخانه اجرائی: ۰۲۱۵۵۰۶۷۷۹۹ و ۰۲۱۵۵۰۶۸۸۱۶
نمای اجتماعی اربعین عبدالله صلواتی جامعه خبری الف ۱۴۰۲/۵/۲۴ https://www.alef.ir/news/4020615001.html https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢 پدیدارشناسی بهشت قسمت شانزدهم: آزادگی 🟣رهایی نحوه ای از هستی است؛ هستی ای که خویش را از بند قید و تاریکی رهانیده و بسوی اطلاق و اشراق در حرکت است. 🔵آزادگی همان هستی امتدادیافته است که خویش را به بیرون از خود و منافعش گسترش داده و تمام قد برای «دیگری» است. به دیگرسخن، منطق ترجیح او همواره «دیگری» است. تو گویی خودی نمی بیند تا خود را بر دیگری ترجیح دهد. 🟢منطق ترجیح آزادگی، در اتمسفر بیکران شکل می گیرد؛ بیکرانی که جلوه های باشکوهش، خواب و خوراک و زندگی روزمره اش را تحت الشعاع قرار داده و او از سر عشق، حیات و مماتش را با بیکران تنظیم می کند. 🟠آزادگان ایران اسلامی، سالها اسارت و دربند بودن را به عشق بیکران و برای دیگری، یعنی وطن تحمل کردند و هنوز از درد و جراحات و یادآوری تالمات و محرومیتهای دوران اسارت رنج می برند. آنها در دل این اسارت، سالها آزادگی و اطلاق و رهاشدگی از تعینات وجودی را عمیقاً تجربه کرده اند. 🔴اساسا شرط آزاده شدن به اسم و عرف آزاده بودن در اصل است و آزادگان ما آزادگی را «پیش» و «در» اسارت تجربه کردند یعنی پیش از آنکه آزادی یابند آزاده بودند. 🟤آزادگی یک فعل وجودی است نه اسم. آزادگی نقطه کانونی که آغاز و پایان زمانی داشته باشد نیست اصلا آزادگی بازه زمانی ندارد. آزادگی سوار بر زمان و همراه با آن شکل می گیرد و فربه می شود و البته باید حراست و تقویت شود. 🟡فعل وجودی آزادگی، بهشت را رقم می زند. چون بهشت جای تجربه اطلاق و اشراق است و آزاده کسی است که به معنای دقیق کلمه بهشت سرریزشده را تجربه می کند و در آن با بیکران، عاشقانه زیست می کند. بهشت سرریزشده در این جهان، بهشتی است که مجوز ورود به بهشت موعود را رقم می زند. 🟣آزاده اما بهشت برایش موضوعیت ندارد او خدای بهشت را می بیند و مدام به چهره او نظر دارد و خیر و ایثار به یک معنا، تراوش و بازتابی از هم افقی آزاده با وجه بیکران است و حکایت این هم افقی از سوی ما و اهتمام به فضیلت قدردانی از ناحیه ما و مشق آزادگی از روی دست آنها، تقرب به بهشت سرریزشده و بیکران را به ارمغان می آورد. عبدالله صلواتی (استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران) بیست و ششم مرداد ۱۴۰۳ سالروز ورود آزادگان سرافراز به ایران https://eitaa.com/salavati_hekmatha
🔸پیش نشست نخستین همایش بین المللی تربیت در زیست بوم جدید با تاکید بر هویت و امید 🔹Pre-meeting of the First International Conference on Education in the New EcosystemWith Emphasis on Identity and Hope 🕓زمان؛ دوشنبه، ۲۹ مرداد ۱۴۰۳؛ ساعت ۱۶ الی ۱۹ 🕤 Monday, August 19, 2024; 8:30,11:30، New york; 5:30,8:30، California 🔻گواهی حضور منوط به ثبت نام و حضور در جلسه می باشد. ▪️لینک ثبت نام: https://events.sru.ac.ir/fa/workshop.php?id=79 ▫️لینک حضور: https://www.skyroom.online/ch/11573801gh/hamayesh--tarbiat--dar-zist-bome-jadid 📌 تارنمای اطلاع رسانی همایش: 🌐 https://2ncene.sru.ac.ir/fa ☎️ تماس با ما: 1⃣ دبیرخانه علمی: ۰۲۱۲۲۹۷۰۰۶۰ داخلی: ۲۵۹۸ و ۲۴۲۵ 2⃣دبیرخانه اجرائی: ۰۲۱۵۵۰۶۷۷۹۹ و ۰۲۱۵۵۰۶۸۸۱۶
💢امکان این سینا برای انسان معاصر عبدالله صلواتی سمینار بزرگداشت حکیم شیخ الرئیس ابوعلی سینا اصفهان یکم شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۸ تا ۱۲ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢امکان این سینا برای انسان معاصر قسمت نخست عبدالله صلواتی اصفهان، سمینار بزرگداشت ابن سینا 🟣ابن سینا دروازه ورود به حکمت اشراق و حکمت متعالیه است. در عین حال او فیلسوف مستقل است و با آمدن سهروردی و ملاصدرا هنوز زنده و اثرگذار است و حرفها برای شنیدن و امکانات برای استنباط دارد. 🔵ملاصدرا در عین حالی که منتقد سرسخت این سیناست بشدت از او متأثر است و بسیار هوشمندانه امکانات ابن سینا را با شاقول نگرش وجودی به استخدام میگیرد برای طراحی نظامی نو. 🟢برخی می گویند «ابن سینا در روش فلسفی خویش اهل احتیاط بوده و از تعبیر «لعل» در بیان فلسفی خویش به کار میبرد اما ملاصدرا چنین نبود.» اما واقع امر سویه دیگری دارد. با این توضیح که راهبرد هر دو فیلسوف یعنی این سینا و ملاصدرا انعطاف پذیری و گشودگی به حقایق و دیگری بود اما تاکتیک آنها متفاوت است ابن سینا از«لعل» در زمان تردید بهره میبرد و با این کار گشودگی اش را حفظ میکرد و ملاصدرا با گزارش خطای فلسفی اش از گشودگی خویش خبر می داد. 🟡در فلسفه ابن سینا راهبردهای قدرتمندی برای سیاستگذاری و مدیریت و حاکمیت وجود دارد و توان کشف و تشخیص پیشفرض های انسان شناختی بویژه یکسان انگاری انسانها و نادیده گرفتن تفاوت‌ها و فروکاست امکانات آدمی را داراست و در گام بعد امکان ویرایش این پیش‌فرض‌ها و طراحی پیشفرض های اثربخش نیز در این فلسفه وجود دارد. 🟣 تشخیص حماقت در حوزه فردی و سازمانی یکی از کارویژه های فلسفی است و فلسفه ابن سینا هم این ظرفیت را داراست. در مجموع می توان گفت این امکان را فلسفه سینوی داراست که بر پایه آن، جهانی انسانی تر و معنوی تر بسازیم. دوم شهریور ۱۴۰۳ https://eitaa.com/salavati_hekmatha