eitaa logo
صالحین حضرت مریم (س)
114 دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
3.1هزار ویدیو
66 فایل
این کانال جهت اجرای برنامه های صالحین حوزه حضرت مریم ناحیه زنجان ایجاد شده است لطفاسرگروه های پایگاهها ی خود را عضو نمایید از این به بعد محتوای بارگزاری شده درکانال مرجع اصلی حلقه ها خواهد بود عملکردحلقه های صالحین با توجه به ارسال گزارش سنجیده خواهد شد
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 ــ ۱ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوٓا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ ۚ أُحِلَّتْ لَكُمْ بَهِيمَةُ الْأَنْعَامِ إِلَّا مَا يُتْلَىٰ عَلَيْكُمْ غَيْرَ مُحِلِّي الصَّيْدِ وَأَنْتُمْ حُرُمٌ ۗ إِنَّ اللَّهَ يَحْكُمُ مَا يُرِيدُ به نام خدا كه رحمتش بی‌اندازه است و مهربانی‌اش همیشگی‌. ای اهل ایمان! به همه قراردادهای [فردی، خانوادگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، نذر، عهد و سوگند] وفا كنید. [گوشتِ‌] چهارپایان جز آنچه [در آیات بعد، حُرمتش‌] بر شما خوانده می‌شود برایتان حلال است، [و توجّه داشته باشید كه‌] نباید شكار را در حالی كه مُحرم [به احرام حجّ و عمره‌] هستید حلال بشمارید؛ یقیناً خدا آنچه را بخواهد [بر پایه علم و حكمتش و بر اساس رعایت مصلحت شما] حكم می‌كند. 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 :(آيه ١) :لزوم وفا به عهد و پيمان! 💠بطورى كه از روايات اسلامى و سخنان مفسّران بزرگ استفاده مى‌شود، اين سوره آخرين سوره (و يا از آخرين سوره‌هايى) است كه بر پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» نازل شده است. در اين سوره(به خاطر همين موقعيّت خاص)تأكيد روى يك سلسله مفاهيم اسلامى و آخرين برنامه‌هاى دينى و مسألۀ رهبرى امّت و جانشينى پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» شده است و شايد به همين جهت است كه با مسألۀ لزوم وفاى به عهد و پيمان، شروع شده، و در نخستين جمله مى‌فرمايد: «اى افراد با ايمان به عهد و پيمان خود وفا كنيد» (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ) . تا به اين وسيله افراد با ايمان را ملزم به پيمانهايى كه در گذشته با خدا بسته‌اند و يا در اين سوره به آن اشاره شده است بنمايد. 💠جملۀ فوق دليل بر وجوب وفا به تمام پيمانهايى است كه ميان افراد انسان با يكديگر، و يا افراد انسان با خدا، بطور محكم بسته مى‌شود، و به اين ترتيب تمام پيمانهاى الهى و انسانى و پيمانهاى سياسى و اقتصادى و اجتماعى و تجارى و زناشويى و مانند آن را در بر مى‌گيرد و يك مفهوم كاملاً وسيع دارد، حتّى عهد و پيمانهايى را كه مسلمانان با غير مسلمانان مى‌بندند نيز شامل مى‌شود. 💠 در اهميّت وفاى به عهد در «نهج البلاغه» در فرمان «مالك اشتر» چنين مى‌خوانيم: «در ميان واجبات الهى هيچ موضوعى همانند وفاى به عهد در ميان مردم جهان(با تمام اختلافاتى كه دارند)مورد اتّفاق نيست به همين جهت بت‌پرستان زمان جاهليّت نيز پيمانها را در ميان خود محترم مى‌شمردند زيرا عواقب دردناك پيمان شكنى را دريافته بودند» . 💠 سپس به دنبال دستور وفاى به پيمانها كه تمام احكام و پيمانهاى الهى را شامل مى‌شود يك سلسله از احكام اسلام را بيان كرده، كه نخستين آن حلال بودن گوشت پاره‌اى از حيوانات است، مى‌فرمايد: «چهارپايان (يا جنين آنها) براى شما حلال شده است» (أُحِلَّتْ لَكُمْ بَهِيمَةُ الْأَنْعامِ) . 💠 سپس در ذيل آيه دو مورد را از حكم حلال بودن گوشت چهارپايان استثناء كرده، مى‌فرمايد: «به استثناى گوشتهايى كه تحريم آن به زودى براى شما بيان مى‌شود» (إِلاّ ما يُتْلى عَلَيْكُمْ) . «و به استثناى حال (براى انجام مناسك حجّ يا انجام مناسك عمره) كه در اين حال صيد كردن حرام است» (غَيْرَ مُحِلِّي الصَّيْدِ وَ أَنْتُمْ حُرُمٌ) . 💠 و در پايان مى‌فرمايد: «خداوند هر حكمى را بخواهد صادر مى‌كند» (إِنَّ اللّهَ يَحْكُمُ ما يُرِيدُ) . يعنى، چون آگاه از همه چيز و مالك همه چيز مى‌باشد هر حكمى را كه به صلاح و مصلحت بندگان باشد و حكمت اقتضا كند تشريع مى‌نمايد. 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حکمت223 مَنْ كَسَاهُ الْحَيَاءُ ثَوْبَهُ، لَمْ يَرَ النَّاسُ عَيْبَهُ. امام(عليه السلام) فرمود: كسى كه حيا لباس خود را بر او بپوشاند، مردم عيب او را نخواهند ديد. شرح و تفسير بركات حيا امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه به نكته اى درباره حيا اشاره كرده، مى فرمايد: «كسى كه حيا لباس خود را بر او بپوشاند، مردم عيب او را نخواهند ديد»; (مَنْ كَسَاهُ الْحَيَاءُ ثَوْبَهُ، لَمْ يَرَ النَّاسُ عَيْبَهُ). «حيا» همان گونه كه سابقا نيز اشاره كرده ايم حالتى نفسانى است كه سبب مى شود انسان در برابر زشتى ها حالت انقباض پيدا كرده و از آنها چشم بپوشاند. در واقع، حيا سپرى است در مقابل اعمال قبيح و منكرات و اگر اين سپر وجود نداشته باشد، انسان به آسانى آلوده هر كار زشتى مى شود و تير قبايح بر بدن او فرو مى نشيند. «حيا» گاهى سبب ترك گناه و زشتى ها نمى شود، بلكه سبب پوشاندن و مخفى ساختن آن مى گردد كه اين نيز در حدّ خود اثر مثبتى است. امام(عليه السلام) در گفتار حكيمانه بالا به هر دو اشاره مى كند; حيا را به لباس (زيبايى) تشبيه كرده كه بر تن انسان مؤمن است و اگر عيبى نيز داشته باشد به وسيله آن پوشيده مى شود و مردم آن را نمى بينند. «حيا» بنا به روايتى كه از امام صادق(عليه السلام) نقل شده از ويژگى هاى انسان و داراى آثار بسيار زيادى در زندگى بشر است. در آن حديث خطاب به مفضل چنين مى فرمايد: «انْظُرْ يَا مُفَضَّلُ إِلَى مَا خُصَّ بِهِ الاِْنْسَانُ دُونَ جَمِيعِ الْحَيَوَانِ مِنْ هَذَا الْخَلْقِ الْجَلِيلُ قَدْرُهُ الْعَظِيمُ غَنَاؤُهُ أَعْنِي الْحَيَاءَ فَلَوْلاَهُ لَمْ يُقْرَ ضَيْفٌ وَلَمْ يُوَفَّ بِالْعِدَاتِ وَلَمْ تُقْضَ الْحَوَائِجُ وَلَمْ يُتَحَرَّ الْجَمِيلُ وَلَمْ يَتَنَكَّبِ الْقَبِيحُ فِي شَيْء مِنَ الاَْشْيَاءِ حَتَّى إِنَّ كَثِيراً مِنَ الاُْمُورِ الْمُفْتَرَضَةِ أَيْضاً إِنَّمَا يُفْعَلُ لِلْحَيَاءِ فَإِنَّ مِنَ النَّاسِ مَنْ لَوْ لاَ الْحَيَاءُ لَمْ يَرْعَ حَقَّ وَالِدَيْهِ وَلَمْ يَصِلْ ذَا رَحِم وَلَمْ يُؤَدِّ أَمَانَةً وَلَمْ يَعْفُ عَنْ فَاحِشَة أَ فَلاَ تَرَى كَيْفَ وُفِّيَ لِلاِْنْسَانِ جَمِيعُ الْخِلاَلِ الَّتِي فِيهَا صَلاَحُهُ وَتَمَامُ أَمْرِهِ; اى مفضل! نگاه كن به صفتى كه خداوند تنها به انسان ارزانى داشته و حيوانات از آن محرومند; صفتى كه مقامش والا و غنايش بزرگ است; يعنى حيا. اگر حيا نبود، انسان ها از مهمانشان درست پذيرايى نمى كردند، به وعده هايشان وفا نمى نمودند، نيازهاى ديگران را برآورده نمى ساختند و به دنبال كارهاى خوب نبودند و از كارهاى زشت در هيچ چيز پرهيز نداشتند. به طورى كه بسيارى از كارهاى واجب نيز در پرتو حيا انجام مى شود; اگر حيا نبود، جمعى از مردم حق پدر و مادر را نيز ادا نمى كردند و صله رحم به جا نمى آورند و اداى امانت نمى نمودند و از هيچ كار زشتى پرهيز نداشتند. آيا نمى بينى خداوند چگونه براى انسان جميع صفاتى را كه در آن صلاح و كمالِ كار اوست به او ارزانى داشته است؟». از اين حديث شريف به خوبى استفاده مى شود كه اثر حيا تنها پرهيز از زشتى ها و قبايح ـ آن گونه كه بسيارى گمان مى برند ـ نيست بلكه آثار مثبت زيادى در انجام واجبات و رعايت آداب و اخلاق انسانى دارد. ادامه دارد.... ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ادامه شرح دعای چهل و پنجم صحیفه سجادیه فراز پنجاه و دوم اللَّهُمَّ إِنَّانَتُوبُ إِلَيْكَ فِي يَوْمِ فِطْرِنَاالَّذِي جَعَلْتَهُ لِلْمُؤْمِنِينَ عِيداًوَ سُرُوراً،وَلِأَهْلِ مِلَّتِكَ مَجْمَعاًوَ مُحْتَشَداًمِنْ كُلِّ ذَنْبٍ أَذْنَبْنَاهُ،أَوْ سُوءٍ أَسْلَفْنَاهُ أَوْ خَاطِرشَرٍّ أَضْمَرْنَاهُ،تَوْبَةَ مَنْ لَايَنْطَوِي عَلَى رُجُوعٍ إِلَى ذَنْبٍ،وَلَا يَعُودُبَعْدَهَا فِي خَطِيئَةٍ تَوْبَةً نَصُوحاًخَلَصَتْ مِنَ الشَّكِّ وَ الِارْتِيَابِ فَتَقَبَّلْهَامِنَّا،وَارْضَ عَنَّا،وَثَبِّتْنَا عَلَيْهَا  خدایا!در روز فطرمان‌که آن را برای مؤمنین عید وسرور و برای اهل آیینت روز اجتماع و گردهمایی،قرار دادی؛به درگاهت از هرگناهی که مرتکب شدیم،یا کار زشتی که از پیش فرستادیم،یا اندیشه سویی که در باطنمان پنهان داشتیم،توبه می‌کنیم؛توبه کسی که خیال بازگشت به گناه را ندارد و پس از آن به دامن خطایی بر نمی‌گردد؛توبه‌ای خالص که از شک و تردید،پاک باشد؛پس آن را از ما بپذیر و از ما خشنود باش و ما را بر آن توبه ثابت قدم دار. عید فطر بدان كه نام‌هاى عيد۴چيز است: در فارسى به روز عيد،جشن مى‌گويند. گفته‌اند:عيد روزى است كه در آن اجتماع باشد و برگرفته از عودبه معنى بازگشتن است. از آن جهت عيد ناميده شده است كه در آن از اندوه به شادى باز مى‌گردند و آن روز براى همه مردم روز شادى است،مگر نمى‌بينيد كه در روزعيد زندانيان را كيفر و مؤاخذه نمى‌كنند و پرندگان را شكار نمى‌كنند وجانوران وحشى را نمى‌گيرد وكودكان را به مدرسه نمى‌فرستند. و هم گفته‌اند:از اين جهت به آن نام عيد داده‌اند كه هرانسانى به آنچه كه خداوند به او وعده داده است،در اين روز مى‌رسد. و نيز گفته‌اند:از اين جهت عيد مى‌گويند كه انسان‌ها در آن روز به توبه و دعا به پيشگاه خداوند برمى‌گردند و خداوند هم به عطا و بخشش به ايشان برمى‌گردد. وهم گفته‌اند:از اين سبب به آن عيد مى‌گويند كه خداوندبه بندگان مؤمن خودفايده‌هاى نيكو ومنفعت‌هاى بزرگ وعطيه و بخشش‌هاى فراوان ارزانى مى‌دارد. يوم الزينة(روز جشن)كه خداوند درسوره طه درحكايت موسى(ع)فرمود: ﴿قَالَ مَوْعِدُكُمْ يَوْمُ الزِّينَةِ وَأَنْ يُحْشَرَ النَّاسُ ضُحًى﴾«1» موسى گفت:وعده‌گاه شما روز جشن است [روزى كه‌]همه مردم را پيش ازظهر گردهم مى‌آورند. يعنى روز عيدآنان كه در آن روز از همه جا آمده و در آنجا جمع مى‌شدند،همان طور كه يوم الدين به معناى روز جزاست. عيدفطر زمان روزه گشايى،از اعياد بزرگ اسلامى است كه در آن روز درهاى رحمت و بركت و پاداش و عيدى به سوى مسلمانان گشوده مى‌شود وعبادت و تلاش روزه‌دار مورد سپاس پروردگار قرار مى‌گيرد. در آن روزخجسته شور و حالى برپا مى‌گردد؛ فرشتگان فوج فوج به سوى زمين براى تبرك و شاد باش پراكنده مى‌شوند وبوى عطر خوشى از الطاف الهى در سراسر زمين گسترده مى‌شود؛زيرا اين روز،عيد فطر است و انسان‌ها به پاس يك‌ ماه بندگى و صبر آمرزش خداوند را هديه مى‌گيرند. امام باقر(ع)از پيامبر گرامى اسلام(ص)در توصيف ماه شوال نقل مى‌فرمايد: هرگاه هلال ماه شوال طلوع كند به مؤمنان ندا مى‌رسد،بشتابيد براى دريافت جايزه‌هاى خود كه اين روز،روزه جايزه است.سپس حضرت فرمود:سوگند به آن كسى كه جانم در دست اوست كه اين جايزه‌ها درهم و دينار نيست.«2» امام على(ع)فرمود: رسول اللّه (ص)در خطبه شعبانيه معروف؛اوضاع روز عيد فطر را چنين شرح فرمود: بامداد عيد فطر،خداوند فرشتگان را به همه سرزمين‌ها مى‌فرستد.آنان به زمين فرود مى‌آيند وبردهانه كوچه‌ها و راه‌ها مى‌ايستند و با صدايى كه آن را همه آفريده‌هاى خدا جز جن و آدميان مى‌شنوند،مى‌گويند:اى امت محمد!براى نمازگزاردن،به پيشگاه خداوند كريم برويد كه از گناهان بزرگ عفو مى‌كند و پاداش‌هاى گران عنايت مى‌كند. و چون درمحل نماز عيدحاضر مى‌شوند خداوند متعال به فرشتگان مى‌فرمايد: اى فرشتگان من!مزد كارگر چون كار خود را انجام مى‌دهدچگونه است؟ آنان عرضه مى‌دارند:پروردگارا!بايد مزدش كامل پرداخت شود. خداوند مى‌فرمايد:شما را گواه مى‌گيرم كه من پاداش روزه رمضان و نمازشان را،خشنودى و آمرزش خود از ايشان قرار دادم و خداوند خطاب به بندگان خويش مى‌فرمايد: اى بندگان من!هرچه مى‌خواهيد از من بخواهيد كه سوگند به عزت و جلال‌ خودم كه امروز در اين اجتماع خويش،هرچه براى دنيا و آخرت خود بخواهيد عطا مى‌كنم؛و سوگند به عزت خودم تا آنگاه كه مراقب باشيد،اسرار شما را پوشيده مى‌دارم و شما را در پناه مى‌گيرم و رسوا نمى‌كنم.باز گرديد كه آمرزيده شديد.همانا مرا خشنود كرديد و من از شما خشنود شدم؛پس فرشتگان شاد مى‌شوند و از اينكه خداوند در روز عيد فطر،چنين نعمت‌هايى به بندگان خود در اين امت ارزانى فرموده است:بشارت و تبريك مى‌دهند.«3» ادامه👇 صحیفه_سجادیه ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
حضرت على(ع)در بعضى از اعياد فطر،فرمود: اين عيد است براى كسى كه خداوند روزه‌اش را قبول و نمازش را سپاس نهاده،و هر روزى كه خداونددر آن نافرمانى نشود،روز عيد است.《4》 امام صادق (ع) مى‌فرمايد: اميرمؤمنان على(ع)در روز عيد فطر خطبه‌اى ايراد فرمودكه در فرازى از آن آمده است: اى مردم!همانا اين روز شما؛روزى است كه در آن نيكوكاران پاداش دريافت مى‌كنند و هرزه كاران زيان مى‌بينند و شباهت بسيارى به روز قيامت دارد.پس با بيرون آمدن از خانه‌هاى خود به سوى عبادتگاه‌هايتان،به ياد آن روزى افتيدكه از گورهايتان به سوى پروردگار بيرون مى‌آييدو از ايستادن درجايگاه نماز به ياد آن روزى باشيد كه در پيشگاه پروردگارتان مى‌ايستيد و ازبازگشتن به سوى خانه‌هايتان آن روزى را ياد آوريدكه به خانه‌هاى خود در بهشت و جهنم باز مى‌گرديد.اى بندگان خدا! كمترين چيزى‌ كه براى مردان و زنان روزه‌گير مى‌باشد اين است كه:فرشته‌اى در آخرين روز ماه رمضان ندا مى‌دهدكه اى بندگان خدا!بر شما مژده بادكه گناهان گذشته شما آمرزيده شد؛بنگريد در آينده چگونه خواهيد بود.«5» عيد فطر ازخواسته‌هاى بارز پروردگار است كه گرد آمدن مردم را براى حمد و ستايش خود، دوست مى‌دارد. فضل بن شاذان مى‌گويد:شنيدم كه امام رضا (ع) مى‌فرمود: روز فطر،عيد قرار داده شد تا براى مسلمانان محل گردهمايى باشدكه درآن گردهم مى‌آيند وبه خاطر خداى عز و جل به صحنه آيند و خدا را دربرابرنعمت‌هايش به شكوه و بزرگى ياد كنند،تاهم روز عيد واجتماع و هم روز بالندگى و روز زكات دادن و روز اشتياق و روز فروتنى باشد.چون روز عيد فطر،روز اول سال است كه خوردن ونوشيدن درآن حلال مى‌شود.از اين روز خداوند دوست دارد، اجتماعى در اين روز براى مسلمانان باشد كه خداوند را درآن ستايش و نيايش با شكوهى به جاى آورند.«6» آداب عید فطر شيوه‌هاى بروز شادى در روز عيد فطر برگرفته از فلسفه وحكمت عيد قرار دادن اين روز است.اگر شادى براى انجام تكليف است،بايد شيوه‌هاى شادى نيز همسو با اداى تكليف باشدبه چند نمونه از آداب شادى درفرهنگ معصومان(عليهم السلام)اشاره مى‌كنيم: ۱.شاد کردن دیگران ائمه اطهار(عليهم السلام)جشن و شادى اين روز را به شكل‌هاى گوناگونى به ديگران منتقل مى‌كردند.ازجمله روايات معتبرى از سيره امام سجاد(ع)درباره آزادى برده‌ها آمده است كه حضرت درشب عيد از بردگان،طلب عفو و گذشت مى‌فرمود وبرده‌ها را در روز عيد آزاد مى‌كردند وبرده‌هاى ديگر راجايگزين آنان مى‌نمودند.«7» ۲.تكبير و تهليل‌ ازجلوه‌هاى سرور در اين روز و شب قبل از آن،سر دادن شعار توحيدى است. پيامبر اسلام(ص)در روز عيد فطر وقربان در حالى كه صدايش را به تكبير بلندمى‌كرد، بيرون مى‌رفت و مى‌فرمود:دو عيد فطر و قربان را با تهليل(لا اله الا اللّه) تكبير(اللّه اكبر)وتحميد(الحمداللّه)وتقديس(سبحان اللّه) زينت دهيد.«8» ۳.طهارت و پاکیزگی غسل كردن وعطر زدن ولباس تميز پوشيدن و تبريك گفتن ازسنت‌هاى شادى آفرين روز عيد است. امام صادق(ع)مى‌فرمود:كسى كه روزعيد نمى‌توانددرجماعت مردم شركت كند،پس غسل كند وخود را به آنچه يافت خوش بو كند وتنهايى نماز بخواند همانگونه كه به جماعت مى‌خواند. پيامبر گرامى(ص)هم وقتى عطر وگلى در روز عيد فطربه دستش مى‌رسيد ازهمسرانش شروع مى‌كرد.«9» ۴.کمک به مستمندان كمك به فقيران دراين روز بزرگ اختصاص به فطريه و كفارات وصدقات ندارد،سيره عملى پيامبر اعظم(ص)و اولياى الهى چنين نشان مى‌دهد،روزعيد نسبت به نيازمندان ايثار و گذشت فراوانى داشته‌اند.صدقات مردم را جمع نموده وبه فقيران وسالمندان اطعام و وليمه مى‌دادند.«10» ۵.زیارت يكى ازآدابى كه در روزعيد فطربه آن سفارش شده،خواندن دعاى ندبه و زيارت امام حسين (ع)است.كسانى كه امكان رفتن به زيارتگاه آن حضرت را ندارند،مناسب است از راه دور زيارت كنندوزيارت‌هايى ديگر براى آن حضرت به مناسبت‌هاى مهم دركتب ادعيه آمده است.«11» به طوركلى آثار رحمت و بركات عيد سعيد فطر بسيار است،حتى به يوم الرحمةشناخت شده است؛زيرادرآن روزبندگان خدا مورد لطف ورحمت پروردگار قرارمى‌گيرند ونيز خداوند در آن روز مبارك،دستور ساختن عسل را به زنبور عسل الهام فرموده وبيان كرده كه در زنبور عسل عبرت بزرگى است وهنرمندى و شگفتى آفرينش در زنبور آشكار مى‌باشد.«12» پی نوشت ها: ۱.طه(20):59 ۲.روضة الواعظين:2/ 339 ۳.روضة الواعظين:2/ 347 ۴.نهج البلاغه:حكمت428. ۵.الأمالى،شيخ صدوق:101،حديث 10. ۶.وسائل الشيعه:7/ 481،باب37،حديث 9911 ۷.بحارالأنوار:46/ 103،باب 5،حديث93؛ إقبال الأعمال:260. ۸.كنزالعمال:8/ 546،حديث24095؛ الجامع الصغير:2/ 32،حديث4579. ۹.الكافى:4/ 170،باب نوادر،حديث5 ۱۰.جامع الأصول،ابن اثير:7/ 89 ۱۱.بحارالأنوار:98/ 100،باب13،حديث34 ۱۲.بحارالأنوار:61/ 234،باب10 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐موضوع : ⬅️قسمت ۱۰ : ❤️رهبر معظم انقلاب، در دیدار جوانان و فرهنگیان در مصلّای رشت‌ در تاریخ ۱۳۸۰/۰۲/۱۲فرمودند : 🔥....اینها را از غرب آوردند. چیزی را که برای این ملت لازم بود، نیاوردند. 🔸️ که نیامد، 🔸️ که نیامد، 🔸️جدّ و جهد و که نیامد، 🔸️ که نیامد، 🔸️هر ملتی بالاخره خصوصیات خوبی دارد - اینها را که نیاوردند. 💥 آنچه را هم که آوردند، بیدریغ قبول کردند. 💥فکر و اندیشه را آوردند، اما بدون قبول کردند؛ گفتند چون غربی است، باید قبول کرد. ⚠️ فرم لباس و غذا و حرف زدن و راه رفتن، چون است، بایستی پذیرفت؛ ⚠️جای بروبرگرد ندارد! برای یک کشور، این حالت بزرگترین سمّ مهلک است؛ این درست نیست. ❌ادامه دارد... ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اولین سلام صبحگاهی، تقدیم به ساحت قدسے قطب عالم امکان حضرت صاحب الزمان(عج) ... ❤السَّلامُ علیکَ یا بقیَّةَ اللهِ یا اباصالحَ المهدی یا خلیفةَالرَّحمن و یا شریکَ القران ایُّها الاِمامَ الاِنسُ و الجّانّ سیِّدی و مَولای ْ الاَمان الاَمان أللَّهُمَ عَجلْ لِوَلِیکْ ألْفَرَج بحق زینب کبری(س) به قصد زيارت ارباب بی کفن : ❤السلام عليك يا اباعبدالله و علي الارواح التي حلت بفنائك عليك مني سلام الله أبدا ما بقيت و بقي الليل و النهار و لا جعله الله آخر العهد مني لزيارتكم السَّلامُ عَلي الحُسٓين و عٓلي عٓلي اِبن الحُسَين و عَلي اولاد الحُسَين وَ علَي اصحابِ الحُسَين. أللهم ارزقنا زیارت الحسین (ع) اللهم ارزقنا شفاعة الحسین (ع) ❤السلامُ عَلَیک یا امام الرئوف یا ﻋَﻠِﻲِّ ﺑْﻦِ ﻣُﻮﺳَﻰ ﺍﻟﺮِّﺿَﺎ المُرتضی ✨ﺍﻟﻠَّﻬُﻢَّ ﺻَﻞِّ ﻋَﻠَﻰ ﻋَﻠِﻲِّ ﺑْﻦِ ﻣُﻮﺳَﻰ ﺍﻟﺮِّﺿَﺎ ﺍﻟْﻤُﺮْﺗَﻀَﻰ ﺍﻟْﺈِﻣَﺎﻡِ ﺍﻟﺘَّﻘِﻲِّ ﺍﻟﻨَّﻘِﻲِّ ﻭَ ﺣُﺠَّﺘِﻚَ ﻋَﻠَﻰ ﻣَﻦْ ﻓَﻮْﻕَ ﺍﻟْﺄَﺭْﺽِ ﻭَ ﻣَﻦْ ﺗَﺤْﺖَ ﺍﻟﺜَّﺮَﻯ ﺍﻟﺼِّﺪِّﻳﻖِ ﺍﻟﺸَّﻬِﻴﺪِ ﺻَﻠَﺎﺓً ﻛَﺜِﻴﺮَﺓً ﺗَﺎﻣَّﺔً ﺯَﺍﻛِﻴَﺔً ﻣُﺘَﻮَﺍﺻِﻠَﺔً ﻣُﺘَﻮَﺍﺗِﺮَﺓً ﻣُﺘَﺮَﺍﺩِﻓَﺔً ﻛَﺄَﻓْﻀَﻞِ ﻣَﺎ ﺻَﻠَّﻴْﺖَ ﻋَﻠَﻰ ﺃَﺣَﺪٍ ﻣِﻦْ ﺃَﻭْﻟِﻴَﺎﺋِﻚَ✨ أللَّهُمَ عَجِّلْ لِوَلیِکَ ألْفَرج وَ العافیةَ وَ النَصر بِحَقِّ حضرت زینب(س)... ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
❤بياد مولا، به رسم ادب، اولین حاجت امروزمان را از خداوند رحمان، فرج منجی عالم میخواهیم به حرمت دعای فرج آن حضرت : بسم الله الرحمن الرحيم اِلـهي عَظُمَ الْبَلاءُ ، وَبَرِحَ الْخَفاءُ ، وَانْكَشَفَ الْغِطاءُ ، وَانْقَطَعَ الرَّجاءُ، وَضاقَتِ الاْرْضُ ، وَمُنِعَتِ السَّماءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ ، وَاِلَيْكَ الْمُشْتَكى ، وَعَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ والرَّخاءِ ؛ اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد ، اُولِي الاْمْرِ الَّذينَ فَرَضْتَ عَلَيْنا طاعَتَهُمْ ، وَعَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُم، فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَريباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ ؛ يا مُحَمَّدُ يا عَلِيُّ يا عَلِيُّ يا مُحَمَّدُ اِكْفِياني فَاِنَّكُما كافِيانِ ، وَانْصُراني فَاِنَّكُما ناصِرانِ ؛ يا مَوْلانا يا صاحِبَ الزَّمانِ ؛ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ ، اَدْرِكْني اَدْرِكْني اَدْرِكْني ، السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ ، الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَل ؛ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ بِحَقِّ مُحَمَّد وَآلِهِ الطّاهِرينَ... ❤و برای سلامتی محبوب: اَللّـهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِه في هذِهِ السَّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَة وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْنا حَتّى تُسْكِنَهُ اَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طویلا . ❤الهی... یا حَمیدُ بِحَقِّ مُحَمَد، یا عالیُ بِحَقِّ علی، یا فاطِرُ بِحَقِّ فاطمه، یا مُحْسِنُ بِحَقِّ الحسن، یا قَدیمَ الاِ حسان بِحَقِّ الحُسَیْن، عجِّلْ لِوَلیِّکَ الْفَرَجَ وَ العافیةَ وَ النَصر بِحَقِّ حَضرَتِ زِینَب(س) 🌺 سلامتی و تعجیل در فرج آقا ... 🌺 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
17.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🇮🇷 🎥 روزمان را با آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۹ قرآن کریم شامل آیات ۵۸ تا ۶۱ سوره بقره 🍃🌹🍃 🌺 پیامبر (ص) می‌فرمایند: «اِنَّ هذَا القُرآنَ مَأدُبَةُ اللهِ فَتَعَلَّموا مَأدُبَتَهُ مَا استَطَعتُم» این قرآن میهمانی ویژه خداوند است پس تا آنجا که توان دارید از این ضیافت بهره ببرید. (مجمع البیان ۱/۱۶) 🎙 استاد پرهیزگار ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 روز 💠 💎 جایگاه مزار سیدالشهدا (علیه‌السلام) 🔻امام صادق (علیه‌السلام): مَوْضِعُ قَبْرِ اَلْحُسَيْنِ (ع) مُنْذُ يَوْمَ دُفِنَ رَوْضَةٌ مِنْ رِيَاضِ اَلْجَنَّةِ وَ قَالَ مَوْضِعُ قَبْرِ اَلْحُسَيْنِ ع تُرْعَةٌ مِنْ تُرَعِ اَلْجَنَّةِ. 🚩 جايگاه مزار امام حسين عليه‌السلام از آن روز كه به خاك سپرده شده باغي از باغ‌هاي بهشت است و نيز فرمود: جايگاه مزار امام حسين عليه‌السلام آبراهي از آبراه‌هاي بهشت است. 📚 ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ج ۲، ص ۹۴ ‌ ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
💚امام‌ صادق علیه السّلام: ✨خدا به فرشتگانش می گوید: آیا زائران قبر حسین ع را نمی بینید که به اشتیاق او و مادرش فاطمه س به کربلا  آمده اند؟! به عزت و جلال  و عظمتم سوگند  آنها را وارد بهشت خودم کرد ، همان بهشتی که برای اولیا و انبیا و فرستادگانم مهیا کرده ام!✨ 📕کامل الزیارات ص ۱۴۳ ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 ــ ۲ يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُحِلُّوا شَعَآئِرَ اللَّهِ وَلَا الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَلَا الْهَدْيَ وَلَا الْقَلَآئِدَ وَلَآ آٓمِّينَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنْ رَبِّهِمْ وَرِضْوَانًا ۚ وَإِذَا حَلَلْتُمْ فَاصْطَادُوا ۚ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ أَنْ صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ أَنْ تَعْتَدُوا ۘ وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ ۖ وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ ای اهل ایمان! [هتكِ حرمتِ‌] شعایر خدا [مانند مناسك حجّ‌] و ماه‌های حرام [رجب، ذوالقعده، ذوالحجّه ومحرّم‌] و قربانی بی‌نشان، و قربانی نشان‌دار و قاصدان [و راهیان به سوی‌] بیت الحرام را كه فضل و خشنودی پروردگارشان را می‌طلبند حلال مشمارید. و چون از احرام بیرون آمدید [اگر مایل باشید، می‌توانید] شكار كنید. و كینه‌توزی و دشمنی گروهی كه شما را از [ورود به‌] مسجد الحرام بازداشتند وادارتان نكند كه [به آنان‌] تعدّی و ستم كنید. و یكدیگر را بر انجام كارهای خیر و پرهیزكاری یاری نمایید، و یكدیگر را بر گناه و تجاوز یاری ندهید؛ و از خدا پروا كنید كه خدا سخت كیفر است. 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 :(آيه ٢) :هشت دستور در يك آيه! 💠در اين آيه چند دستور مهمّ اسلامى از آخرين دستوراتى كه بر پیامبر «صلّى اللّه عليه و آله» نازل شده است بيان گرديده كه همه يا اغلب آنها مربوط به حجّ و زيارت خانۀ خداست: ✔️ ۱ ــ نخست خطاب به افراد با ايمان كرده، مى‌فرمايد: «اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! شعائر الهى را نقض نكنيد و حريم آنها را حلال نشمريد» (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُحِلُّوا شَعائِرَ اللّهِ) . منظور از «شعائر اللّه» مناسك و برنامه‌هاى حجّ است. ✔️ ۲ ــ «احترام ماههاى حرام را نگاه داريد و از جنگ كردن در اين ماهها خوددارى كنيد» (وَ لاَ الشَّهْرَ الْحَرامَ) . ✔️ ۳ ــ «قربانيانى را كه براى حجّ مى‌آورند، اعمّ از اين كه بى‌نشان باشند -هدى-و يا نشان داشته باشند-قلائد-حلال نشمريد و بگذاريد كه به قربانگاه برسند و در آنجا قربانى شوند» (وَ لاَ الْهَدْيَ وَ لاَ الْقَلائِدَ) . ✔️ ۴ ــ تمام زائران خانۀ خدا بايد از آزادى كامل در اين مراسم بزرگ اسلامى بهره‌مند باشند و هيچ گونه امتيازى در اين قسمت در ميان قبايل و افراد و نژادها و زبانها نيست بنابراين «نبايد كسانى را كه براى خشنودى پروردگار و جلب رضاى او و حتّى به دست آوردن سود تجارى به قصد زيارت خانۀ خدا حركت مى‌كنند مزاحمت كنيد خواه با شما دوست باشند يا دشمن همين اندازه كه مسلمانند و زائر خانۀ خدا مصونيّت دارند» (وَ لاَ آمِّينَ الْبَيْتَ الْحَرامَ يَبْتَغُونَ فَضْلاً مِنْ رَبِّهِمْ وَ رِضْواناً) . ✔️ ۵ ــ تحريم صيد محدود به زمان احرام است، بنابراين «هنگامى كه از احرام (حج يا عمره) بيرون آمديد، صيد كردن براى شما مجاز است» (وَ إِذا حَلَلْتُمْ فَاصْطادُوا) . ✔️ ۶ ــ اگر جمعى از بت‌پرستان در دوران جاهليّت (در جريان حديبيّه) مزاحم زيارت شما از خانۀ خدا شدند و نگذاشتند مناسك زيارت خانۀ خدا را انجام دهيد، «نبايد اين جريان سبب شود كه بعد از اسلام آنها، كينه‌هاى ديرينه را زنده كنيد و مانع آنها از زيارت خانۀ خدا شويد» (وَ لا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ أَنْ صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ أَنْ تَعْتَدُوا) . از جملۀ فوق يك قانون كلّى استفاده مى‌شود و آن اين كه مسلمانان هرگز نبايد «كينه‌توز» باشند و در صدد انتقام حوادثى كه در زمانهاى گذشته واقع شده برآيند. ✔️ ۷ ــ سپس براى تكميل بحث گذشته مى‌فرمايد: شما بجاى اين كه دست به هم بدهيد تا از دشمنان سابق و دوستان امروز خود انتقام بگيريد «بايد دست اتّحاد در راه نيكيها و تقوا به يكديگر بدهيد نه اين كه تعاون و همكارى بر گناه و تعدّى نماييد» (وَ تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ) . ✔️ ۸ ــ در پايان آيه براى تحكيم و تأكيد احكام گذشته مى‌فرمايد: «پرهيزكارى را پيشه كنيد و از مخالفت فرمان خدا بپرهيزيد كه مجازات و كيفرهاى خدا شديد است» (وَ اتَّقُوا اللّهَ إِنَّ اللّهَ شَدِيدُ الْعِقابِ). 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حکمت223 به همين دليل در حديثى از پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله)مى خوانيم: «مَنْ لا حَياءَ لَهُ فَلا إيمانَ لَهُ; آن كس كه حيا ندارد ايمان ندارد». از امام اميرمؤمنان در غررالحكم آمده است، «مَنْ لا حَياءَ لَهُ فَلا خَيْر فِيهِ; كسى كه حيا ندارد هيچ خيرى در او نيست». البته آنچه گفته شد درباره حياء پسنديده است. نوعى از حياء مذموم آن است انسان از فرا گرفتن علم و دانش و پذيرفتن حقايق و انجام كارهاى نيك شرم داشته باشد و گاه به سبب آن از ترك مجالس گناه و پيشنهادهاى زشت افراد فاسد شرم مى كند و آلوده گناه مى شود. نكته ها: 1. يك اشتباه بزرگ بعضى از نويسندگان بى خبر و بى بند و بار مى گويند: حيا نوعى ضعف نفس است و اگر پرده حيا دريده شود سبب قوت نفس خواهد بود در حالى كه قضيه كاملاً بر عكس است; فرد بى حيا كسى است كه تسليم خواسته هاى نفسانى است و نمى تواند از آن روى گردان شود; ولى افراد با حيا بر اثر قدرت روحانى در برابر عوامل گناه مقاومت مى كنند و سد نيرومندى ميان خود و آنها به نام حيا قرار مى دهند. آرى! حيا در برابر نيكى ها مانند فرا گرفتن علم، دليل بر ضعف نفس است; ولى در برابر زشتى ها نشانه روشنى از قدرت نفس است. 2. چه امورى سبب پاره شدن پرده حيا مى شود؟ زمانى كه گناه آشكارا انجام شود ابهت گناه شكسته مى شود و پرده حيا كنار مى رود و افراد در انجام گناهان كبيره جسور مى شوند. به همين دليل در روايات اسلامى آمده است كه گناه آشكار از گناه پنهان بسيار سنگين تر است. همان گونه كه در حديثى از امام على بن موسى الرضا(عليه السلام) مى خوانيم: «الْمُذِيعُ بِالسَّيِّئَةِ مَخْذُولٌ وَالْمُسْتَتِرُ بِالسَّيِّئَةِ مَغْفُورٌ لَهُ; كسى كه گناه خود را آشكار و منتشر مى كند گرفتار خذلان مى شود و كسى كه گناه را بپوشاند عفو خدا شامل او مى گردد». حتى براى مبارزه با افراد جسور و حرمت شكن و متجاهر به فسق، اجازه غيبت داده شده است. نيز به همين دليل است كه هرگاه گناه آشكار شود و مردم از آن باخبر گردند، دستور داده شده است كه حد يا تعزير آشكارا انجام شود تا ابهت گناه به جاى خود برگردد و پرده حيا در سطح عموم پاره نشود. افشاگرى درباره گناهان اشخاص نيز آنها را جسور كرده و از حياى آنها مى كاهد و گاه به جايى مى رسد كه با زبان حال يا قال مى گويند: ما كه رسواى جهانيم غم دنيا سهل است و آب كه از سر گذشت چه يك قامت چه چند قامت. در حالى كه اگر در اين گونه موارد تغافل شود، كمك به حفظ حياى آن گناهكار خواهد شد. نيز به همين دليل در تعليمات اسلامى تكرار گناه صغيره به منزله گناه كبيره شمرده شده است، زيرا تكرار، سبب كم شدن زشتى گناه و پاره شدن پرده حيا مى شود. 3. اهميت حيا در زنان اين نكته نيز قابل توجه است كه در رواياتى از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) آمده: «الْحَياءُ عَشَرَةُ أجْزاء فَتِسْعَةٌ فِى النِّساءِ وَواحِدَةٌ فِى الرِّجالِ; حيا ده جزء دارد. نه جزء در زنان و يك جزء در مردان است». و اين براى آن است كه اگر حيا نباشد زنان آسيب پذير خواهند شد. در حديث ديگرى از همان حضرت آمده است كه شش چيز خوب است; ولى از شش طائفه خوب تر; از جمله مى فرمايد: «الْحَياءُ حَسَنٌ وَهُوَ مِنَ النِّساءِ أحْسَنٌ; حيا چيز خوبى است و از زنان زيبنده تر است». حيا به زنان ابهت، شخصيت و ارزش مى دهد و به گفته يكى از فلاسفه معروف، دختران حوا در طول تاريخ دريافتند كه عزت و احترامشان در اين است كه به دنبال مردان نروند خود را متبذل نكنند و از دسترس مرد خود را دور نگه دارند آنها اين درس ها را در طول تاريخ دريافتند و به دختران خود ياد دادند. ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ادامه شرح دعای چهل و پنجم صحیفه سجادیه فراز ۵۳و۵۴ اللَّهُمَّ ارْزُقْنَاخَوْفَ عِقَابِ الْوَعِيدِ،وَشَوْقَ ثَوَابِ الْمَوْعُودِحَتَّى نَجِدَلَذَّةَ مَانَدْعُوكَ بِهِ،وَكَأْبَةَ مَا نَسْتَجِيرُك مِنْهُ خدایا!ترس ازعذاب تهدید شده وشوق ثواب وعده داده شده را روزی ما فرما؛تا لذت آنچه که از تومی‌خواهیم و اندوه آنچه که از آن به تو پناه می‌بریم،دریابیم. وَاجْعَلْنَاعِنْدَكَ مِنَ التَّوَّابِينَ الَّذِينَ أَوْجَبْتَ لَهُمْ مَحَبَّتَكَ،وَقَبِلْتَ مِنْهُمْ مُرَاجَعَةَ طَاعَتِكَ،يَا أَعْدَلَ الْعَادِلِينَ وما را نزدخود از توبه‌کنندگانی که محبتت را بر آنان ضروری ومقرر کردی وبازگشت به طاعتت را از ایشان پذیرفتی،قرار ده؛ای عادل‌ترین عادلان! ترس از عذاب و شوق ثواب خداوندمتعال پس ازتوجه بشارت‌هاى الهى به مؤمنان و نيكوكاران،خطاب به آنان فرمود: ﴿وَبَشِّرِالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ۖكُلَّمَا رُزِقُوامِنْهَا مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقًا ۙقَالُوا هَٰذَاالَّذِي رُزِقْنَامِنْ قَبْلُ ۖ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا ۖ وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ ۖ وَهُمْ فِيهَاخَالِدُونَ﴾«1» وكسانى راكه ايمان آورده‌اند و كارهاى شايسته انجام داده‌اند،مژده ده كه بهشت‌هايى ويژه آنان است كه از زير[درختان]آن نهرها جارى است؛هرگاه از آن بهشت‌ها ميوه‌اى آماده به آنان دهند،گويند:اين همان است كه از پيش روزى مانمودند،وازميوه‌هاى گوناگون كه[در طعم وگوارايى وزيبايى‌]شبيه هم است،نزد آنان آورند؛درآنجا براى ايشان همسرانى پاكيزه [از هر آلودگى‌]است؛ودرآن بهشتها جاودانه‌اند.  ﴿وَعَدَاللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَاالْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَاوَمَسَاكِنَ طَيِّبَةً فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ ۚوَرِضْوَانٌ مِنَ اللَّهِ أَكْبَرُ ۚذَٰلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ﴾«2» خدابه مردان وزنان باايمان بهشت‌هايى را وعده داده كه از زير[درختانِ]آن نهرها جارى است؟درآن جاودانه‌اند،ونيز سراهاى پاكيزه‌اى را دربهشت‌هاى ابدى[وعده فرموده‌]و هم‌چنين خشنودى ورضايتى از سوى خدا[كه از همه آن نعمت ها]بزرگ‌تر است؛اين همان كاميابى بزرگ است.  ﴿إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَٰئِكَ هُمْ خَيْرُالْبَرِيَّةِ *جَزَاؤُهُمْ عِنْدَرَبِّهِمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَاالْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ۖرَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ذَٰلِكَ لِمَنْ خَشِيَ رَبَّهُ﴾«3» مسلماًكسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده‌اند،اينانند كه بهترين مخلوقاتند.*پاداششان نزدپروردگارشان بهشت‌هاى پاينده‌اى است كه از زير[درختان] آن نهرهاجارى است،در آنها جاودانه‌اند،خدا از آنان خشنوداست و آنان هم از خدا خشنودند؛ اين براى كسى است كه از پروردگارش بترسد و ازسوى ديگر دروعيدها وهشدارهايى،به كافران وستمكاران مى‌فرمايد: ﴿وَالَّذِينَ كَسَبُواالسَّيِّئَاتِ جَزَاءُ سَيِّئَةٍ بِمِثْلِهَا وَتَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ ۖمَا لَهُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ عَاصِمٍ ۖ كَأَنَّمَاأُغْشِيَتْ وُجُوهُهُمْ قِطَعًامِنَ اللَّيْلِ مُظْلِمًا ۚ أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ﴾«4» وكسانى كه مرتكب بدى‌ها شدند،كيفرهر بدى مانندهمان بدى است وخوارى آنان را فرا مى‌گيرد،براى آنان از[خشم وعذاب‌]خداهيچ حافظ ونگه دارنده‌اى نخواهد بود؛گويى چهره‌هايشان باپاره‌هايى ازشب تاريك پوشيده شده؛آنان اهل آتش‌اند و در آن جاودانه‌اند.  ﴿إِنَّ الْمُنَافِقِينَ فِي الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَلَنْ تَجِدَ لَهُمْ نَصِيرًا﴾«5» بى‌ترديدمنافقان درپايين‌ترين طبقه از آتش‌اند،وهرگزبراى آنان ياورى نخواهى يافت. از اين روانسان مؤمن و كافر تكليفشان از جهت مسائل اعتقادى وقيامت وآخرت روشن است وجايگاه كسى كه درباور خودحق و باطل رامى‌شناسدوتا پايان عمربرآن استوار مى‌ماند؛ درصحنه محشر برهمگان آشكار مى‌گردد. اما گروهى درميان راه زندگى،رنگ عوض مى‌كنند،گاهى مانندافراد با ايمان خداجو مى‌شوندوگاهى مانندمنافقان براى تباهى و گمراهى ديگران تلاش مى‌كنند،از اين دسته؛ بسيارى ازآدم‌هايى كه گرفتار ترس و اميد مى‌شوند؛اشتياق به بهشت وزيبايى‌ها وترس از جهنم و وحشت آن دردلشان موج مى‌زند. آرزوى پرواز به سوى دوست و جايگاه ابدى و آسايش هميشگى برزبان جارى مى‌سازند. روزانه براى كار وخدمت شرافتمندانه در تكاپو هستند ودر شب مانند بيماران دربستر خويش به خود مى‌پيچند. جان در كالبد تن آنان در فشار و اذيت است و با كوچ از ديار فانى و نوشيدن شربت مرگ در فضايى آزاد و پرنعمت به پرواز در مى‌آيد و بر رفتار و اعمال ديگران نظاره مى‌كنند. ادامه👇 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
امام صادق(عليه السلام)درتوصيف حال چنين بندگانى به عبداللّه بن جندب مى‌فرمايد: اى پسر جندب!هركه برعمل خود تكيه داشته باشدهلاك مى‌شود وآن كس كه بى‌باكانه گناه مى‌كند ودل به رحمت خدا بسته است نجات نخواهد يافت.عرض كردم:پس چه كسى نجات مى‌يابد؟فرمود:كسانى كه بين اميد و ترس مثل اينكه دل‌هايشان درچنگال پرنده‌اى است به واسطه اشتياقى كه به پاداش و ترسى كه از كيفر دارند.《6》 اميرمؤمنان(ع) دروصف مؤمنان و متقيان حقيقى چنين مى‌فرمايد: پرهيزكاران دراين دنيااهل فضائلند،گفتارشان صواب،پوشاكشان اقتصادى،ورفتارشان افتادگى است.از آنچه خدابرآنان حرام كرده چشم پوشيده،وگوش‌هاى خود را وقف دانش بامنفعت نموده‌اند.آنان را دربلا وسختى و آسايش و راحت،حالتى يكسان است،واگر خداوندبراى اقامتشان دردنيا زمانى معين را مقررنكرده بود،از شوق به ثواب وبيم ازعذاب به اندازه چشم به هم زدنى روحشان در بدنشان قرار نمى‌گرفت.خداوند در باطنشان بزرگ،وغير او درديدگانشان كوچك است.آنان با بهشت چنانند كه گويى آن راديده ودر فضايش غرق نعمتند،وباعذاب جهنم چنانند كه گويى آن رامشاهده نموده ودرآن معذبند۷ امام صادق(ع)درباب معرفت عارف مى‌فرمايد: انسان عارف،جسمش درميان مردم است و دلش باخداوند است؛اگر دل او چشم به هم زدنى ازخداوندغافل شود،ازشوق اوجان سپرد۸ حضرت ام كلثوم عليها السلام مى‌فرمايد: شب۱۹ پدرم اميرمؤمنان(ع)در خانه من قرار و آرام نداشت،روى پايش‌ بند نبود. وقتى من از ايشان پرسيدم،چه شده كه امشب شماهمينطوربه ستاره‌ها نگاه مى‌كنيد؟ فرمود:دخترم امشب آن شبى مى‌باشد كه حبيب من پيغمبر(ص)درباره آن به من خبر داده است.«9» از شدت عشق به وصال دوست روى پا نبود و هرچه موانعى براى حركت حضرت پيش آمد، كنارمى‌زد. اين نگاه اولياى خداست؛چنين كارى،ساده نيست؛اين معناى سخن اميرمؤمنان است كه فرمود: اولياى خدا آنانى هستند كه به باطن دنيانظر كردندوقتى كه مردم به ظاهرش نگريستند،و به فرداى آن مشغول شدندوقتى مردم به امروز پرداختند.《10》 اولياى الهى دربرابر آن همه مرارت ورنج‌هاكه به آنان مى‌رسد،مى‌گويند:مازيبايى فقط مى‌بينيم.آنان كه چنين مى‌گويند:باطن هر چيز رامى‌نگرندچون تلخى ظاهرى كه مردم از آن رنج مى‌برندبراى اولياى خداوند از ديد زيبانگرى،شيرينى وشيدايى است. حضرت امام حسين(ع)وقتى از مكه به طرف كربلامى‌رود،جلوى اسبش رامى‌گيرند وبه او مى‌گويندكه:نرو،مى‌پرسد چرا؟ مى‌گويند:سفرت بوى خون مى‌دهد.يعنى جانت درخطر است،البته پيش خودشان فكر كردندامام را بترسانيم كه شايدنرود.به محض اينكه مرگ رامطرح كردند،حضرت ارزيابى باطنى والهى كرد وفرمود: اشتياقم به مرگ از اشتياق يعقوب به ديدن يوسف شديدتر است.«11» اين برنامه؛سيره پروردگار عالم است اماكسى كه براساس ديدسطحى ارزيابى مى‌كند مى‌گويد:خداوند مرا پست وكوچك كرد.گاهى كه كمى از اموالش ياتعداد فرزندانش آسيب مى‌بيندناله وفريادش بلندمى‌شود كه:گويا خدا ما را فراموش كرده ياچرا تنها مرا امتحان مى‌كند و ... اگر درسيره انبيا ومعصومان(عليهم السلام) چنين طرزفكرى باشد،پس دنياى آنان بادنياى مردم چه فرق مى‌كند؟!روح بلند دركالبد بزرگ جاى مى‌گيردو هرچه مقام معنوى برتر باشد، افق ديدگاه نسبت به لقاى دوست گسترده‌تر مى‌شود. آنگاه كه امام حسين(ع)فرمود:شوقم به مرگ ازاشتياق يعقوب به يوسف افزونتر است؛ بنابراين كلام او اوج نشاط روحى وافق بلند نگاه عرشى رامى‌فهماند،آنجايى كه يك مرتبه همه باطن رامى‌بيند و باحال مخلصانه بر لبان مباركش زمزمه مى‌كند: صبر بر تقديراتت پروردگار، اى كه هيچ معبود حقى جز تو نيست، اى فريادرس فريادخواهان، هيچ صاحب اختيار و معبودى جز تو ندارم. صبر بر داورى‌ات اى دادرس بى‌پناهان. سپس در نهايت اشتياق به سوى پروردگارش مى‌شتابد. پی نوشت ها: (1)- بقره (2): 25. (2)- توبه (9): 72. (3)- بيّنه (98): 7- 8. (4)- يونس (10): 27. (5)- نساء (4): 145. (6)- بحار الأنوار: 75/ 280، باب 24، حديث 1؛ تحف العقول: 302. (7)- نهج البلاغه: خطبه 184. (8)- بحار الأنوار: 3/ 14، باب 1، حديث 35؛ مصباح الشريعة: 191. (9)- بحار الأنوار: 42/ 225، باب 127، حديث 35؛ روضة الواعظين: 1/ 135. (10)- نهج البلاغه: حكمت 432. (11)- بحار الأنوار: 44/ 366، باب 37؛ كشف الغمة: 2/ 29. (12)- موسوعه كلمات الامام الحسين (عليه السلام): 510؛ مقتل الحسين (عليه السلام)، مقرم: 357 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اولین سلام صبحگاهی، تقدیم به ساحت قدسے قطب عالم امکان حضرت صاحب الزمان(عج) ... ❤السَّلامُ علیکَ یا بقیَّةَ اللهِ یا اباصالحَ المهدی یا خلیفةَالرَّحمن و یا شریکَ القران ایُّها الاِمامَ الاِنسُ و الجّانّ سیِّدی و مَولای ْ الاَمان الاَمان أللَّهُمَ عَجلْ لِوَلِیکْ ألْفَرَج بحق زینب کبری(س) به قصد زيارت ارباب بی کفن : ❤السلام عليك يا اباعبدالله و علي الارواح التي حلت بفنائك عليك مني سلام الله أبدا ما بقيت و بقي الليل و النهار و لا جعله الله آخر العهد مني لزيارتكم السَّلامُ عَلي الحُسٓين و عٓلي عٓلي اِبن الحُسَين و عَلي اولاد الحُسَين وَ علَي اصحابِ الحُسَين. أللهم ارزقنا زیارت الحسین (ع) اللهم ارزقنا شفاعة الحسین (ع) ❤السلامُ عَلَیک یا امام الرئوف یا ﻋَﻠِﻲِّ ﺑْﻦِ ﻣُﻮﺳَﻰ ﺍﻟﺮِّﺿَﺎ المُرتضی ✨ﺍﻟﻠَّﻬُﻢَّ ﺻَﻞِّ ﻋَﻠَﻰ ﻋَﻠِﻲِّ ﺑْﻦِ ﻣُﻮﺳَﻰ ﺍﻟﺮِّﺿَﺎ ﺍﻟْﻤُﺮْﺗَﻀَﻰ ﺍﻟْﺈِﻣَﺎﻡِ ﺍﻟﺘَّﻘِﻲِّ ﺍﻟﻨَّﻘِﻲِّ ﻭَ ﺣُﺠَّﺘِﻚَ ﻋَﻠَﻰ ﻣَﻦْ ﻓَﻮْﻕَ ﺍﻟْﺄَﺭْﺽِ ﻭَ ﻣَﻦْ ﺗَﺤْﺖَ ﺍﻟﺜَّﺮَﻯ ﺍﻟﺼِّﺪِّﻳﻖِ ﺍﻟﺸَّﻬِﻴﺪِ ﺻَﻠَﺎﺓً ﻛَﺜِﻴﺮَﺓً ﺗَﺎﻣَّﺔً ﺯَﺍﻛِﻴَﺔً ﻣُﺘَﻮَﺍﺻِﻠَﺔً ﻣُﺘَﻮَﺍﺗِﺮَﺓً ﻣُﺘَﺮَﺍﺩِﻓَﺔً ﻛَﺄَﻓْﻀَﻞِ ﻣَﺎ ﺻَﻠَّﻴْﺖَ ﻋَﻠَﻰ ﺃَﺣَﺪٍ ﻣِﻦْ ﺃَﻭْﻟِﻴَﺎﺋِﻚَ✨ أللَّهُمَ عَجِّلْ لِوَلیِکَ ألْفَرج وَ العافیةَ وَ النَصر بِحَقِّ حضرت زینب(س)... ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج