eitaa logo
صالحین حضرت مریم (س)
114 دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
3.1هزار ویدیو
66 فایل
این کانال جهت اجرای برنامه های صالحین حوزه حضرت مریم ناحیه زنجان ایجاد شده است لطفاسرگروه های پایگاهها ی خود را عضو نمایید از این به بعد محتوای بارگزاری شده درکانال مرجع اصلی حلقه ها خواهد بود عملکردحلقه های صالحین با توجه به ارسال گزارش سنجیده خواهد شد
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 🎥 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۲۱ قرآن کریم شامل آیات ۱۳۵ تا ۱۴۱ سوره مبارکه بقره 🍃🌹🍃 🌺 امام رضا (ع) می‌فرمایند: «لا تَطلُبُوا الهُدی فی غَیرِالقُرآنِ فَتَضِلّوا» هدایت را جز از قرآن مجویید که گمراه خواهید شد. (امالی صدوق /۴۳۸) 🎙 استاد: مرحوم منشاوی ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 صلی‌الله علیه و آله: 🍃ادْعُوا اللَّهَ وَ أَنْتُمْ مُوقِنُونَ بِالْإِجَابَةِ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ لَا یَسْتَجِیبُ دُعَاءً مِنْ قَلْبِ غَافِلٍ لَاهٍ.🍃 🌷خدا را بخوانید و به اجابت دعای خود یقین داشته باشید و بدانید که خداوند دعا را از قلب غافل بی خبر نمی پذیرد.🌷 📚بحارالانوار(ط-بیروت) ج 90 ، ص 321 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
▪️ قالَ الرِّضا عليه السلام 💠 اَلْمُؤمِنُ اِذا غَضِبَ لَمْ يُخْرِجْهُ غَضَبُهُ عَنْ حَقٍّ، وَ اِذا رَضِىَ لَمْ يُدْخِلْهُ رِضاهُ فى باطِلٍ، وَ اِذا قَدَرَ لَمْ يَأْخُذْ اَكْثَرَ مِنْ حَقِّهِ. 🔘 مؤمن، هرگاه خشمگين شود، غضبش او را از حق بيرون نمى برد و هرگاه خرسند شود، خوشنوديش او را به باطل نمى كشاند و هرگاه قدرت يابد، بيش از حق خودش بر نمى دارد. 📗بحار الانوار، ج 75، ص 355 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 ــ ۱۳ فَبِمَا نَقْضِهِمْ مِيثَاقَهُمْ لَعَنَّاهُمْ وَجَعَلْنَا قُلُوبَهُمْ قَاسِيَةً ۖ يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَوَاضِعِهِ ۙ وَنَسُوا حَظًّا مِمَّا ذُكِّرُوا بِهِ ۚ وَلَا تَزَالُ تَطَّلِعُ عَلَىٰ خَآئِنَةٍ مِنْهُمْ إِلَّا قَلِيلًا مِنْهُمْ ۖ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاصْفَحْ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ نهایتاً آنان را به سبب پیمان شكستنشان لعنت كردیم، و دل‌هایشان را بسیار سخت گردانیدیم، [تا جایی كه‌] كلمات خدا را از جایگاه اصلی و معنای حقیقی‌اش تغییر می‌دهند، و بخشی از آنچه را [از معارف و احكام تورات واقعی‌] كه به وسیله آن پند داده شدند، به فراموشی سپرده [و نادیده گرفتند]، و همواره از اعمال خائنانه آنان جز اندكی از ایشان [كه وفادار به پیمان خدایند] آگاه می‌شوی؛ پس [تا نزول حكم جهاد] از آنان درگذر و [از مجازاتشان‌] روی گردان؛ زیرا خدا نیكوكاران را دوست دارد. 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 :(آيه ١٣) : 💠در تعقيب بحثى كه دربارۀ پيمان خدا با بنى اسرائيل در آيه قبل گذشت، در اين آيه اشاره به پيمان شكنى آنها و عواقب اين پيمان شكنى مى‌كند و مى‌فرمايد: «چون آنها پيمان خود را نقض كردند ما آنها را طرد كرديم و از رحمت خود دور ساختيم و دلهاى آنها را سخت و سنگين نموديم» (فَبِما نَقْضِهِمْ مِيثاقَهُمْ لَعَنّاهُمْ وَ جَعَلْنا قُلُوبَهُمْ قاسِيَةً) . 💠 در حقيقت آنها به جرم پيمان شكنى با اين دو مجازات، كيفر ديدند، هم از رحمت خدا دور شدند، و هم افكار و قلوب آنها متحجّر و غير قابل انعطاف شد. 💠 سپس آثار اين قساوت را چنين شرح مى‌دهد: «آنها كلمات را تحريف مى‌كنند و از محل و مسير آن بيرون مى‌برند» (يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ) . و نيز «قسمتهاى قابل ملاحظه‌اى از آنچه به آنها گفته شده بود به دست فراموشى مى‌سپارند» (وَ نَسُوا حَظًّا مِمّا ذُكِّرُوا بِهِ) . بعيد نيست قسمتى را كه آنها به دست فراموشى سپردند، همان نشانه‌ها و آثار پيامبر اسلام «صلّى اللّه عليه و آله» باشد كه در آيات ديگر قرآن به آن اشاره شده است، و نيز ممكن است اين جمله اشاره به آن باشد كه مى‌دانيم تورات در طول تاريخ مفقود شده، سپس جمعى از دانشمندان يهود به نوشتن آن مبادرت كردند و طبعاً قسمتهاى فراوانى از ميان رفت و قسمتى تحريف يا به دست فراموشى سپرده شد، و آنچه به دست آنها آمد بخشى از كتاب واقعى موسى (ع) بود كه با خرافات زيادى آميخته شده بود و آنها همين بخش را نيز گاهى به دست فراموشى سپردند. 💠 سپس اضافه مى‌فرمايد: «هر روز به خيانت تازه‌اى از آنها پى مى‌برى، مگر دسته‌اى از آنها كه از اين جنايتها بركنارند و در اقليّتند» (وَ لا تَزالُ تَطَّلِعُ عَلى خائِنَةٍ مِنْهُمْ إِلاّ قَلِيلاً مِنْهُمْ) . 💠 و در پايان به پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» دستور مى‌دهد كه «از آنها صرف نظر كن و چشم بپوش، زيرا خداوند نيكوكاران را دوست دارد» (فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اصْفَحْ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ) . 💠 بطور مسلّم اين گذشت و عفو در مورد آزارهايى است كه به شخص پيامبر رسانيدند نه در مسائل هدفى و اصولى اسلام كه در آنها گذشت، معنى ندارد. 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حکمت228 جالب اين كه بعضى براى اين كه زبان به شكايت بگشايند چرخ گردون را مخاطب قرار مى دهند و زمانه را نفرين مى كنند كه نمونه هاى آن در اشعار شعرا و نثر نويسندگان فراوان است; اما اگر درست آن را بشكافيم گاهى اين شكايت به شكايت از پروردگار باز مى گردد. همان گونه كه در حديثى از پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) نقل شده است كه فرمود: «لا تَسُبُّوا الدَّهْرَ فَإنَّ اللهَ هُوَ الدَّهْرُ; زمانه را دشنام ندهيد، زيرا اين همان خداوند است (كه با اين تعبير بيان شده است)». در حديث ديگرى از آن حضرت آمده است كه فرمود: «لا تَسِبُّوا الرِّياحَ فَإنَّها مَأمُورَةٌ وَلاَ الْجِبالَ وَلاَ السّاعاتِ وَلاَ الاَْيّامَ وَلاَ اللَّيالِىَ فَتَأْثِمُوا وَيَرْجِعَ إلَيْكُمْ; بادها را دشنام ندهيد زيرا از طرف خدا مأمورند و نه كوه ها و نه ساعت ها و نه روزها و شب ها را كه اگر اين كار را كنيد مرتكب گناه شده ايد و آن لعن و نفرين، به خود شما باز مى گردد». البته گاه انسان براى جلب آرامش مصيبت خود را با دوستان مؤمن در ميان مى گذارد تا آن ها به او تسلى دهند، اين ضررى ندارد; ولى گاه نزد غير آنها شكايت مى كند كه اين كار، زيان بار است. البته شكايت كردن به درگاه خداوند نه تنها عيبى ندارد، بلكه نوعى دعا و تضرع و درخواست از اوست و در دعاهاى معصومان هم آمده است، همان گونه كه يعقوب پيغمبر بعد از آنكه يوسف و بنيامين را از دست داد در برابر سرزنش افراد گفت: «(قالَ إِنَّما أَشْكُوا بَثِّي وَ حُزْني إِلَى اللَّهِ وَ أَعْلَمُ مِنَ اللَّهِ ما لا تَعْلَمُونَ); گفت: من غم و اندوهم را تنها به خدا شكوه مى كنم; و از خدا چيزهايى مى دانم كه شما نمى دانيد!». نيز در مناجات دوم از مناجات هاى پانزده گانه امام سجاد(عليه السلام) مى خوانيم: «إِلَهِى إِلَيْكَ أَشْكُو نَفْساً بِالسُّوءِ أَمَّارَةً». سپس در سومين گفتار حكيمانه مى افزايد: «كسى كه در برابر ثروتمندى به علّت ثروتش تواضع كند، دو سوم دين خود را از دست داده است»; (وَ مَنْ أَتَى غَنِيّاً فَتَوَاضَعَ لَهُ لِغِنَاهُ ذَهَبَ ثُلُثَا دِينِهِ). در اين كه چگونه تواضع كردن در برابر ثروتمندى براى غناى او سبب مى شود كه دو سوم دين انسان بر باد رود، توجيهات فراوانى از سوى شارحان نهج البلاغه ذكر شده است. ۱.همان گونه كه در حكمت 227 گذشت، ايمان داراى سه ركن است: معرفت قلبى، اقرار زبانى و عمل به اركان دين; كسى كه در برابر چنين ثروتمندى خضوع مى كند در واقع اقرار زبانى به توحيد را با كلمات تملق آميزش در هم شكسته و همچنين خضوعى كه بايد در برابر ذات پاك پروردگار داشته باشد به وسيله خضوع در مقابل اين ثروتمند، به شرك آلوده كرده است، بنابراين دو ركن از اركان ايمان را بر باد داده، هرچند ايمان قلبى او محفوظ مانده باشد. 2. كمال نفس انسانى به وسيله علم و عفت و شجاعت است و كمال قوه شهوانى به داشتن عفت و كمال قوه غضبى به داشتن شجاعت است و از آنجا كه فروتنى در مقابل ثروتمند براى ثروتش موجب علاقه زياد به دنيا و خارج شدن از فضيلت عفت مى شود و همچنين سبب بيرون رفتن از دايره حكمت و دانش است كه بايد هر چيز را به جاى خود بگذارد به اين ترتيب دو ركن از اركان سه گانه فضليت و كمال انسانى از بين مى رود. ولى اين توجيه قابل نقد است، زيرا چنين كسى فضيلت سوم او كه شجاعت است نيز براى اين خضوع ذليلانه از بين مى رود، بنابراين هر سه ركن فضيلت از ميان رفته است. 3. توجيه سوم اين است كه منظور از دو ثلث، بخش اعظم دين است كه مجازا اطلاق دو ثلث بر آن شده، زيرا انسانى كه در برابر غير خدا براى غنايش تواضع مى كند و او را در واقع روزى رسان خود مى پندارد آلوده به شرك شده است و مى دانيم كه توحيد، اعظم بخش هاى دين است. در حديثى از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم: هنگامى كه آيه شريفه «(لاَ تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجاً مِّنْهُمْ …); (بنابر اين،) هرگز چشم خود را به مواهب مادّى، كه به گروه هايى از آنها داديم، مدوز» نازل شد. پيغمبر(صلى الله عليه وآله)بيان مشروحى فرمود; از جمله فرمود: «مَنْ أَتى ذا مَيْسَرَة فَتَخَشَّعَ لَهُ طَلَبَ ما في يَدَيْهِ ذَهَبَ ثُلْثا دينِهِ; كسى كه نزد ثروتمندى برود و به اميد استفاده آنچه او در اختيار دارد، در برابر او خضوع كند دو سوم دينش بر باد رفته است». سپس امام صادق(عليه السلام) به راوى اين روايت (مفضل بن عمر) فرمود: (در تفسير اين جمله) عجله نكن. كسى كه نزد ديگرى برود كه داراى امكاناتى است و او را احترام و توقير كند گاهى لازم است كه چنين كارى را انجام دهد، زيرا مى خواهد شكر نعمت را بگزارد (بنابراين چنين كسى دو ثلث دينش از بين نمى رود). ادامه دارد... ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ادامه شرح دعای چهل و ششم صحیفه سجادیه فراز۲۴و۲۵ وَقَدْقَصَّرَبِيَ السُّكُوتُ عَنْ تَحْمِيدِكَ،وَفَهَّهَنِيَ الْإِمْسَاكُ عَنْ تَمْجِيدِكَ،وَقُصَارَايَ الْإِقْرَارُ بِالْحُسُورِ،لَارَغْبَةً يَاإِلَهِي بَلْ عَجْزاً . اکنون،نبودن زبان سخن،مرا ازسپاسگزاریت ناتوان ساخته؛وخودداری از بزرگداشتت،مرا درمانده وناتوان کرده؛ونهایت قدرتم این است که به درماندگی ازسپاست اقرار کنم.ای خدای من!این درماندگی ازسپاس،نه ازبی‌رغبتی، بلکه ازناتوانی من است. فَهَاأَنَاذَا أَؤُمُّكَ بِالْوِفَادَةِ،وَأَسْأَلُكَ حُسْنَ الرِّفَادَةِ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِهِ،واسْمَعْ نَجْوَايَ وَ اسْتَجِبْ دُعَائِي،وَلَاتَخْتِمْ يَوْمِي بِخَيْبَتِي،وَلَاتَجْبَهْنِي بِالرَّدِّ فِي مَسْأَلَتِي،وَأَكْرِمْ مِنْ عِنْدِكَ مُنْصَرَفِي،وَتُرِيدُ مُنْقَلَبِي،إِنَّكَ غَيْرُضَائِقٍ بِمَاتُرِيدُ،وَلَاعَاجِزٍعَمَّا تُسْأَلُ،وَأَنْتَ عَلَى كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ،وَلَاحَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ اینک منم که آمدن به درگاه تو راقصد می‌کنم و ازحضرتت توقع پذیرایی نیک دارم؛پس بر محمد وآلش درود فرست و رازم رابشنو و دعایم رامستجاب کن وروزم را به نومیدی ختم مکن ونسبت به گداییم،دست ردبه سینه‌ام نزن؛ورفتنم را ازنزدت وبازگشتم را به سویت،گرامی دار؛زیرا هرچه را اراده کنی،از انجامش دچارسختی نمی‌شوی؛ودربرآوردن آنچه ازتو خواسته شود،ناتوان نمی‌باشی؛و تو برهرکاری توانایی وحول و قوه‌ای نیست،جز به خدای بلندمرتبۀ بزرگ. درماندگی انسان درسپاس از خداوند براى به جا آوردن حق شكر،ابتدا بايد نعمت را شناخت و دانست كه خداوند چه نعمت‌هايى به انسان ارزانى داشته است؛سپس بايد ببيند آيا شكر نعمت را مى‌تواند به جا آورد يا نه. با كمى دقت و مطالعه و نگاه انسان به خود و ديگر مخلوقات مى‌بيند كه بازگو كردن و برشمردن همه نعمت‌ها از عهده ما خارج است و ما نمى‌توانيم با عقل ناقص و قاصر بشرى، نعمت‌هاى الهى را برشمريم، چه رسد به اين كه بخواهيم در صدد شكر آن برآييم تفسير نعمت در كلام نراقى‌ ملااحمدنراقى درتفسير حقيقت نعمت مى‌نويسد: «نعمت بر دونوع است: اوّل:آنچه لِذاتِه مطلوب است نه به جهت تحصيل خيرديگر، یعنى غرض ازآن وصول به مطلوبى ديگرنيست و اين نوع مخصوص به لذات عالم آخرت است،يعنى مشاهده جمال الهى وسعادت لقاى او وساير لذات بهشت از بقايى كه فنا ندارد وشادى كه غم با او نيست وعلمى كه جهل پيرامون آن نمى‌گردد وغنايى كه فقر ازپى ندارد و غير اينها،از آنچه هيچ چشمى نديده وهيچ گوشى نشنيده،وبه هيچ خاطرى خطور نكرده،و اين نوع،نعمت حقيقى ولذت واقعى است و ازاين جهت پيامبر (صلی الله علیه )فرمود: لا عَيْش الَّا عَيْشَ الْآخِرَة.«1» عيشى نيست مگرعيش آخرت. دوم:آنكه وسيله خير و لذتى ديگر مى‌شود، خواه به خودى خودهم مطلوب باشديا نه و آن بر چهارقسم است: قسم اول: اخلاق فاضله وصفات حسنه كه جامع همه چهار صفت است.صفت علم و عفت وشجاعت وعدالت كه اين‌ها علاوه بر اين كه خود موجب لذت و بهجت‌اند،وسيله رسيدن به لذات حقيقيه اخرويه نيز هستند و خود اين اخلاق و صفات لذيذند در دنيا و آخرت ونافعند در هر دو عالم و باعث راحتند در هر دوسراى و مستحسنند درجميع احوال و اين قسم از نعمت،نعمت است در دنيا و آخرت. قسم دوم:فضايلى كه متعلق به بدن انسان است و آن چهار چيز است.صحت و قوت و طول عمر و جمال يعنى خالى بودن از نقص و زيادتى و عيب و استقامت و تناسب اعضا. قسم سوم:نعمت‌هاى دنيويه خارج از بدن انسان كه عبارت است از مال و جاه،اهل و قبيله. قسم چهارم:اسبابى كه فى الجمله مناسبتى با اخلاق حسنه و فضايل ربانيه داردكه هدايت از جانب خداوند و رشد او و تأييد او باشد«2» آرى،تعمت‌هاى خداوندخارج از احصا و شمارش است وعقول بشر قاصر از شمردن است چه رسدبه شكرگزارى از آن نعمت‌ها. ازدست و زبان كه برآيد كزعهده شكرش به درآيد بنده همان به كه زتقصير خويش‌ عذربه درگاه خداى آورد ورنه سزاوار خداونديش‌ كس نتواند كه به جاى آورد (سعدى شيرازى) البته بايد توجه داشت كه اگرچه خداوندما را امربه شكرگزارى ازنعمت‌ها نموده و مى‌فرمايد: ﴿اعْمَلُواْ ءَالَ دَاوُدَ شُكْرًا وَ قَلِيلٌ مّنْ عِبَادِىَ الشَّكُورُ﴾«3» اى خاندان داود!به خاطرسپاس گزارى[به فرمان‌هاحق‌]عمل كنيد؛واز بندگانم اندكى سپاس گزارند. ولى در عين حال بايد بدانيم كه خداوند نيازى به شكرما ندارد ودستوربه شكر،خودنعمت ديگرى است برما توفيق شكرگزارى پيدا كردن خودموجب شكر ديگرى مى‌شود،از اين رومجالى براى اداى حق شكرگزارى نمى‌ماند. حقيقت شكر وشكرگزارى‌ حقيقت شكرچيست وچگونه شكر كردن عامل تربيت مى‌باشد. حقيقت شكر،تنها تشكر زبانى ياگفتن‌ الْحَمْدُ لِلَّه‌ ومانند آن نيست،بلكه شكرگزارى ۳ مرحله است: ادامه👇 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰# @saleheinmaryam313114 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
مرحله اول: این است كه بينديشيم كه بخشنده نعمت كيست؟اين توجه وايمان و آگاهى پايه اول شكراست. مرحله دوم:زبان است. مرحله سوم:عمل،شكر عملى آن است كه درست بينديشيم كه هرنعمتى براى چه هدفى به ما داده شده است،آن را در مورد خودش صرف كنيم كه اگر درمورد خودش صرف نشود،كفران نعمت كرده‌ايم. بايد فكركرد چراخداوند مثلًابه ما چشم داد، چرا نعمت شنوايى و گويايى بخشيد.آيا جز اين بوده كه عظمت او را در اين جهان ببينيم، راه زندگى را بشناسيم و با اين وسايل در مسيرتكامل گام برداريم،حق را درك كنيم و از آن دفاع نماييم و با باطل بجنگيم،اگر اين نعمت‌هاى بزرگ خداوند را، در اين مسيرها صرف كرديم شكر عملى او را به جا آورديم و اگر وسيله‌اى براى طغيان و خودپرستى و غرور و غفلت و بيگانگى و دورى از خداوند متعال شد، اين عين كفران است. امام صادق(ع)مى‌فرمايد: ماانْعَمَ اللَّهُ عَلى‌ عَبْدٍمِنْ نِعْمَةٍ فَعَرَفَهابِقَلْبِهِ وَ حَمِدَاللَّهَ ظاهِرَاًبِلِسانِهِ فَتَمَّ كَلامُهُ حَتَّى يُؤْمَرَلَهُ بِالْمَزيدِ.«4» خداوند هرگاه به بنده‌اى نعمت بدهدو آن را به قلب خود بشناسدو بازبان هم سپاس گويد،هنوز شكرش تمام نشده است كه خداوند برنعمت‌هاى او مى‌افزايد. وهمچنين در جواب سؤال ابابصير گفت:يابن رسول اللّه!آيابراى شكر حد وحدودى هست كه اگرعبد انجام دهد جزءشاكران بشود؟ امام صادق(ع)فرمود: يَحْمَدُاللَّهَ عَلى‌ كُلِّ نِعْمَةٍ عَلَيهِ فى‌ اهْلٍ وَمالٍ وَ انْ كانَ فيماانْعَمَ عَلَيْهِ فى‌ مالِهِ حَقٌّ ادَّاهُ.«5» خداوند راشكر مى‌كند كه درهرنعمتى كه به او و خاندانش مى‌رسد،اگرچه مالى را كه به او رسيده حقش را ادا كرده باشد. ونيز مى‌فرمايد:ماانْعَمَ اللَّهُ عَلى‌ عَبْدٍ بِنِعْمَةٍ صَغُرَتْ اوْكَبُرَتْ فَقالَ:الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّاادَّى شُكْرَها.«6» هرنعمتى كه خداوند به بنده‌اى عطا كند،چه كوچك باشد ويابزرگ و او بگويد:الْحَمْدُلِلَّه شكر آن را ادا كرده است. بنابراين درمقابل اين همه نعمت‌ها،چه چيزى مى‌توان گفت وچه كارى مى‌توان انجام دادتا شكر او شود،جزاينكه با زبان قاصر،اقرار به ناتوانى برشكر نعم الهى بنماييم و چه بسيار نعمت‌هايى كه ما از آنها غافل هستيم و به آنها توجه نداريم بااينكه مهم هستند. تفسیری برنعیم درآیه شریفه امام رضا(ع)درمجلسى كه براى اصحاب خود تشكيل داده بودند فرمودند: در دنيانعمت حقيقى وجود ندارد. بعضى ازدانشمندان حاضر درمجلس گفتند: چگونه خداوندمى‌فرمايد: ﴿ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ﴾«7» آنگاه شما در آن روز از نعمت ها بازپرسى خواهيد شد. و اين نعيم در دني آب سرد است. حضرت رضا(ع)باصداى بلندفرمود: شمااين طور اين آيه را تفسير مى‌كنيدوچند گونه نعمت رامى‌شماريد. بعضى مى‌گويند:آب سرد،ديگرى غذاى خوب مى‌داند وگروهى خواب خوش مى‌شمارد. پدرم نقل مى‌كند كه حضرت صادق(ع)درباره اقوال مختلف شمادرمورد نعمت درآيه شريفه غضبناك شده وفرمود: هرگزخدا از بندگان درمورد چيزى كه به آنها تفضل نموده نمى‌پرسد ومنت برآنها نمى‌گذارد،منت گذاردن براى نعمت،ازمردم زشت است،چگونه مى‌توان چنين چيزى را به خداوندمتعال نسبت داد،بلكه نعيم در آيه شريفه حب ماخاندان وموالات ما است كه خداوندبعد از توحيد و نبوت از آن سؤال مى‌كند؛زيرا وقتى بنده،حق اين نعمت را به جا آورد او را به جانب بهشت جاويدمى‌برد.«8» بنابراين ماچگونه مى‌توانيم شكراين همه نعمت‌هاى ظاهر وپنهان را به جا بياوريم،جز اينكه اقراربه عجز وناتوانى كنيم. امام صادق(ع)مى‌فرمايد: اوْحَى‌ اللَّهُ تَعالى‌ الى‌ مُوسى‌ يامُوسى‌! اشكُرْنى‌ حَقَّ شُكْرى‌ فَقالَ:يارَبِّ كَيْفَ اشْكُرُكَ حَقَّ شُكْرِكَ،لَيْسَ مِنْ شُكْرٍ اشْكُرُكَ بِهِ الَّا وَانْتَ انْعَمْتَ بِهِ عَلَىَّ،فَقالَ:يا مُوسى‌!شَكَرْتَنى‌ حَقَّ شُكْرى‌ حينَ عَلِمْتَ انَّ ذلِكَ مِنّى‌.«9» خداوندمتعال به موسى(ع)وحى فرستاد،اى موسى!مرا شكرگزار باش،گفت:بار خدايا! چگونه حق شكرت را ادا كنم؛زيرا هر شكرى،خود از نعمت‌هاى تو به شمار مى‌رود، خداوند فرمود:اى موسى حق شكر همان است كه بدانى آن هم از من است. و نيز در روايتى ديگر فرمود: ماانْعَمَ اللَّهُ عَليهِ بِنِعْمَةٍ فَعَرَفَها بِقَلْبِهِ فَقَدْ ادَّى شُكْرَها.«10» هركس كه خداوندنعمتى به او عنايت فرمايد وبفهمد كه اين نعمت ازطرف خداست،به تحقيق شكرنعمت را ادا نموده است. پی نوشت ها: ۱.بحارالأنوار:19/ 124،باب7،حديث9. ۲.معراج السعادة:630-631،فصل شناخت نعمت‌هاى الهى. ۳.سبأ(34):13. ۴.بحارالأنوار:68/ 40،باب61،حديث28. ۵.الكافى:2/ 95،حديث12. ۶.بحارالأنوار:68/ 32،باب61،حديث9؛ الكافى:2/ 96،حديث14. ۷.تكاثر(102):8. ۸.عيون أخبارالرضا:2/ 129،حديث8. ۹.بحارالأنوار:13/ 351،باب11،حديث41؛ الكافى:2/ 98،حديث27. ۱۰.بحارالأنوار:68/ 32،باب61،حديث10. ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰# @saleheinmaryam313114 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اولین سلام صبحگاهی، تقدیم به ساحت قدسے قطب عالم امکان حضرت صاحب الزمان(عج) ... ❤السَّلامُ علیکَ یا بقیَّةَ اللهِ یا اباصالحَ المهدی یا خلیفةَالرَّحمن و یا شریکَ القران ایُّها الاِمامَ الاِنسُ و الجّانّ سیِّدی و مَولای ْ الاَمان الاَمان أللَّهُمَ عَجلْ لِوَلِیکْ ألْفَرَج بحق زینب کبری(س) به قصد زيارت ارباب بی کفن : ❤السلام عليك يا اباعبدالله و علي الارواح التي حلت بفنائك عليك مني سلام الله أبدا ما بقيت و بقي الليل و النهار و لا جعله الله آخر العهد مني لزيارتكم السَّلامُ عَلي الحُسٓين و عٓلي عٓلي اِبن الحُسَين و عَلي اولاد الحُسَين وَ علَي اصحابِ الحُسَين. أللهم ارزقنا زیارت الحسین (ع) اللهم ارزقنا شفاعة الحسین (ع) ❤السلامُ عَلَیک یا امام الرئوف یا ﻋَﻠِﻲِّ ﺑْﻦِ ﻣُﻮﺳَﻰ ﺍﻟﺮِّﺿَﺎ المُرتضی ✨ﺍﻟﻠَّﻬُﻢَّ ﺻَﻞِّ ﻋَﻠَﻰ ﻋَﻠِﻲِّ ﺑْﻦِ ﻣُﻮﺳَﻰ ﺍﻟﺮِّﺿَﺎ ﺍﻟْﻤُﺮْﺗَﻀَﻰ ﺍﻟْﺈِﻣَﺎﻡِ ﺍﻟﺘَّﻘِﻲِّ ﺍﻟﻨَّﻘِﻲِّ ﻭَ ﺣُﺠَّﺘِﻚَ ﻋَﻠَﻰ ﻣَﻦْ ﻓَﻮْﻕَ ﺍﻟْﺄَﺭْﺽِ ﻭَ ﻣَﻦْ ﺗَﺤْﺖَ ﺍﻟﺜَّﺮَﻯ ﺍﻟﺼِّﺪِّﻳﻖِ ﺍﻟﺸَّﻬِﻴﺪِ ﺻَﻠَﺎﺓً ﻛَﺜِﻴﺮَﺓً ﺗَﺎﻣَّﺔً ﺯَﺍﻛِﻴَﺔً ﻣُﺘَﻮَﺍﺻِﻠَﺔً ﻣُﺘَﻮَﺍﺗِﺮَﺓً ﻣُﺘَﺮَﺍﺩِﻓَﺔً ﻛَﺄَﻓْﻀَﻞِ ﻣَﺎ ﺻَﻠَّﻴْﺖَ ﻋَﻠَﻰ ﺃَﺣَﺪٍ ﻣِﻦْ ﺃَﻭْﻟِﻴَﺎﺋِﻚَ✨ أللَّهُمَ عَجِّلْ لِوَلیِکَ ألْفَرج وَ العافیةَ وَ النَصر بِحَقِّ حضرت زینب(س)... ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
❤بياد مولا، به رسم ادب، اولین حاجت امروزمان را از خداوند رحمان، فرج منجی عالم میخواهیم به حرمت دعای فرج آن حضرت : بسم الله الرحمن الرحيم اِلـهي عَظُمَ الْبَلاءُ ، وَبَرِحَ الْخَفاءُ ، وَانْكَشَفَ الْغِطاءُ ، وَانْقَطَعَ الرَّجاءُ، وَضاقَتِ الاْرْضُ ، وَمُنِعَتِ السَّماءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ ، وَاِلَيْكَ الْمُشْتَكى ، وَعَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ والرَّخاءِ ؛ اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد ، اُولِي الاْمْرِ الَّذينَ فَرَضْتَ عَلَيْنا طاعَتَهُمْ ، وَعَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُم، فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَريباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ ؛ يا مُحَمَّدُ يا عَلِيُّ يا عَلِيُّ يا مُحَمَّدُ اِكْفِياني فَاِنَّكُما كافِيانِ ، وَانْصُراني فَاِنَّكُما ناصِرانِ ؛ يا مَوْلانا يا صاحِبَ الزَّمانِ ؛ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ ، اَدْرِكْني اَدْرِكْني اَدْرِكْني ، السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ ، الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَل ؛ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ بِحَقِّ مُحَمَّد وَآلِهِ الطّاهِرينَ... ❤و برای سلامتی محبوب: اَللّـهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِه في هذِهِ السَّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَة وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْنا حَتّى تُسْكِنَهُ اَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طویلا . ❤الهی... یا حَمیدُ بِحَقِّ مُحَمَد، یا عالیُ بِحَقِّ علی، یا فاطِرُ بِحَقِّ فاطمه، یا مُحْسِنُ بِحَقِّ الحسن، یا قَدیمَ الاِ حسان بِحَقِّ الحُسَیْن، عجِّلْ لِوَلیِّکَ الْفَرَجَ وَ العافیةَ وَ النَصر بِحَقِّ حَضرَتِ زِینَب(س) 🌺 سلامتی و تعجیل در فرج آقا ... 🌺 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 🎥 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۲۲ قرآن شامل آیات ۱۴۲ تا ۱۴۵ سوره مبارکه بقره 🍃🌹🍃 🌺 امام علی (ع) می‌فرمایند: «مَنِ اتَّخَذَ قَولَ اللهَ دَلیلًا، هُدِیَ اِلَی الَّتی هِیَ اَقوَم» هرکس که سخن خدا را راهنمای خود بگیرد، به استوارترین راه‌ها هدایت می‌شود. (نهج‌البلاغه خطبه ۱۴۷) 🎙 استاد: مرحوم منشاوی ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 💎 اثر شگفت‌انگیز تقوا بر اعمال 🔻امام سجاد عليه‌‏السلام: لايَقِلُّ عَمَلٌ مَعَ تَقْوى وَ كَيْفَ يَقـِلُّ ما يُتقَبَّلُ ✳️ كارى كه با تقوا همراه باشد اندك نيست؛ چگونه آنچه مقبول خـدا قرار گرفته، انـدك محسـوب شـود. 📚 تحف العقول، ص ۳۱۸ ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
🌼 امام باقر علیه‌السلام: 🍃مذاهب گوناگون، شما را از راه بدر نبرد؛ به خدا قسم، شيعه ما نيست، مگر كسى كه از خداوند عزّ و جلّ اطاعت كند🍃 🌴لاَ تَذْهَبْ بِكُمُ المَذَاهِبُ، فَوَ اللَّهِ مَا شِيعَتُنَا إِلاَّ مَنْ أَطَاعَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ🌴 📚الکافي، ج۲، ص۷۳ ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰💠🔰💠🔰💠🔰💠 ــ ۱۴ وَمِنَ الَّذِينَ قَالُوٓا إِنَّا نَصَارَىٰٓ أَخَذْنَا مِيثَاقَهُمْ فَنَسُوا حَظًّا مِمَّا ذُكِّرُوا بِهِ فَأَغْرَيْنَا بَيْنَهُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَآءَ إِلَىٰ يَوْمِ الْقِيَامَةِ ۚ وَسَوْفَ يُنَبِّئُهُمُ اللَّهُ بِمَا كَانُوا يَصْنَعُونَ و از كسانی كه گفتند: ما نصرانی هستیم، [بر لزوم اطاعت از خود و پیروی از عیسی‌] پیمان گرفتیم، آنان بخشی از آنچه را [از معارف و احكام انجیل واقعی‌] كه به وسیله آن پند داده شدند، به فراموشی سپرده [و نادیده گرفتند]، بر این اساس میان آنان تا روز قیامت كینه‌ و دشمنی انداختیم، و خدا آنان را از آنچه همواره انجام می‌دادند، آگاه می‌كند. 🔰💠🔰💠🔰💠🔰💠 🔰💠🔰💠🔰💠🔰💠 (آيه ١٤) :دشمنان جاويدان! ♦️ در آيۀ قبل، سخن از پيمان شكنى بنى اسرائيل در ميان بود و در اين آيه به پيمان شكنى نصارى اشاره كرده، مى‌فرمايد: «جمعى از كسانى كه ادّعاى نصرانيّت مى‌كنند، با اين كه از آنها پيمان وفادارى گرفته بوديم، دست به پيمان‌شكنى زدند و قسمتى از دستوراتى را كه به آنها داده شده بود به دست فراموشى سپردند» (وَ مِنَ الَّذِينَ قالُوا إِنّا نَصارى أَخَذْنا مِيثاقَهُمْ فَنَسُوا حَظًّا مِمّا ذُكِّرُوا بِهِ) . ♦️ آرى! آنها نيز با خدا پيمان بسته بودند كه از حقيقت توحيد منحرف نشوند و دستورات الهى را به دست فراموشى نسپارند و نشانه‌هاى آخرين پيامبر را كتمان نكنند، ولى آنها نيز به همان سرنوشت يهود گرفتار شدند. ♦️ بايد توجّه داشت «نصارى» جمع «نصرانى» است و نامگذارى مسيحيان به اين اسم ممكن است به خاطر آن باشد كه هنگامى كه مسيح، ناصران و يارانى از مردم طلبيد، آنها دعوت او را اجابت كردند. همان‌طور كه قرآن مى‌گويد: كَما قالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ لِلْحَوارِيِّينَ مَنْ أَنْصارِي إِلَى اللّهِ قالَ الْحَوارِيُّونَ نَحْنُ أَنْصارُ اللّهِ : «همان گونه كه عيسى بن مريم به حواريّون گفت: چه كسانى در راه خدا ياوران من هستند؟ حواريّون گفتند: ما ياوران خدا هستيم» . (صف:١٤). ♦️ سپس قرآن نتيجۀ اعمال مسيحيان را چنين شرح مى‌دهد كه: «به جرم اعمالشان تا دامنۀ قيامت در ميان آنها عداوت و دشمنى افكنديم» (فَأَغْرَيْنا بَيْنَهُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ إِلى يَوْمِ الْقِيامَةِ) . ♦️و مجازات ديگر آنها كه در آخرين جملۀ آيه به آن اشاره شده اين است كه «در آينده خداوند نتايج اعمال آنها را به آنها خبر خواهد داد و عملاً با چشم خود خواهند ديد» (وَ سَوْفَ يُنَبِّئُهُمُ اللّهُ بِما كانُوا يَصْنَعُونَ) . 🔰💠🔰💠🔰💠🔰💠 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حکمت228 ۴.توجيه ديگر اين است كه لازمه خضوع در برابر غير خداوند اين است كه انسان عمل خود را براى غير خدا قرار داده باشد و بزرگ شمردن مال در واقع نشانه ضعف يقين است، بنابراين چيزى جز اقرار به زبان باقى نمى ماند. اين توجيه نيز قابل ايراد است، زيرا اين گونه اشخاص معمولاً در مقابل اغنيا تعبيرات شرك آلودى مى كنند; مثلاً مى گويند: اميد ما اول به خدا و بعداً به توست يا مى گويند همه اميد ما به توست، بنابراين هر سه بخش از دينش مطابق اين توجيه از بين مى رود. بهترين توجيه همان است كه در ابتدا گفته شد به هر حال شك نيست كه تواضع در برابر ثروتمندان براى ثروتشان هم موجب ذلت تواضع كننده است و هم طغيان ثروتمندى كه به او تواضع شده تا آنجا كه گويى خود را روزى رسان مى داند و ديگران را روزى خوار خودش و متأسفانه اين رذيله اخلاقى در افراد بسيارى ديده مى شود; اما در هر حال نبايد احترام ثروتمندان مؤمن و صالح را به سبب خدماتشان به نيازمندان و جامعه اسلامى را مصداق اين حديث دانست; آن در واقع فضيلتى است و اداى حقى. آن گاه امام(عليه السلام) در چهارمين نكته حكيمانه مى فرمايد: «كسى كه قرآن بخواند و پس از مرگ وارد آتش دوزخ گردد از كسانى بوده كه آيات خدا را استهزا مى كرده است»; (وَمَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ فَمَاتَ فَدَخَلَ النَّارَ فَهُوَ مِمَّنْ كَانَ يَتَّخِذُ آيَاتِ اللَّهِ هُزُواً). قرائت قرآن چندگونه است: گاه انسان مؤمن قرآن را تلاوت مى كند و گوش جان به آياتش مى سپارد تا پيام خدا را از لابه لاى آن بشنود و زندگى خود را با آن هماهنگ سازد و به گفته اميرمؤمنان على(عليه السلام) در خطبه متقيان: «أَمَّا اللَّيْلَ فَصَافُّونَ أَقْدَامَهُمْ تَالِينَ لاَِجْزَاءِ الْقُرْآنِ يُرَتِّلُونَهَا تَرْتِيلاً يُحَزِّنُونَ بِهِ أَنْفُسَهُمْ وَيَسْتَثِيرُونَ بِهِ دَوَاءَ دَائِهِمْ فَإِذَا مَرُّوا بِآيَة فِيهَا تَشْوِيقٌ رَكَنُوا إِلَيْهَا طَمَعاً وَتَطَلَّعَتْ نُفُوسُهُمْ إِلَيْهَا شَوْقاً وَظَنُّوا أَنَّهَا نُصْبَ أَعْيُنِهِمْ وَإِذَا مَرُّوا بِآيَة فِيهَا تَخْوِيفٌ أَصْغَوْا إِلَيْهَا مَسَامِعَ قُلُوبِهِمْ وَظَنُّوا أَنَّ زَفِيرَ جَهَنَّمَ وَشَهِيقَهَا فِي أُصُولِ آذَانِهِمْ; پرهيزگاران در دل شب بر پا مى خيزند و قرآن را با تدبر قرائت مى كنند و جان خود را با آن محزون مى سازند و داروى درد خود را از آن مى گيرند، هرگاه به آيه اى برسند كه در آن تشويق (به پاداش هاى الهى) است با علاقه فراوان به آن روى مى آورند و روح و جانشان با شوق بسيار به آن مى انديشد و آن را نصب العين خود قرار مى دهند و هرگاه به آيه اى برخورد كنند كه بيم دهنده است گوش دل را براى شنيدن پيام آن باز مى كنند و گويى صداى زبانه هاى آتش دوزخ با آن وضع مهيبش در گوششان طنين انداز است». نيز به فرموده امام صادق(عليه السلام) در دعايى كه قبل از تلاوت قرآن خوانده مى شود: «اللّهُمَّ فَاجْعَلْ نَظَري فيهِ عِبادَةً وَقِرائَتي فيهِ فِكْراً وَفِكْري فيهِ اعْتِباراً وَاجْعَلْني مِمَّنْ أتَّعِظُ بِبَيانِ مَواعِظِكَ فيهِ وَأجْتَنِبُ مَعاصيكَ; خداوندا! نگاه مرا به آيات قرآن عبادت و قرائتم را توأم با انديشه و تفكرم را در آن مايه عبرت قرار ده و مرا از كسانى قرار ده كه از مواعظ تو در آن پند مى گيرد و از گناهانت پرهيز مى كند». گروه ديگرى آيات قرآن را تنها براى ثواب قرائت مى خوانند بى آنكه به پيام هايش گوش فرا دهند. گروه سومى نيز اضافه بر اين به استهزاى آيات مى پردازند و اگر در سخن استهزا نكنند، عملاً استهزا دارند; آيات تحريم ربا را مى خوانند ولى رباخوارى مى كنند، آيه تحريم غيبت را تلاوت مى كنند ولى غيبت كردن كار همه روزه آنهاست و همچنين در برابر ساير پيام هاى قرآن. اين گونه تلاوت نه تنها سبب نجات نيست، بلكه به فرموده اميرمؤمنان(عليه السلام) سبب دخول در آتش جهنم است، چون قرآن را به صورت استهزا قولاً يا عملاً خوانده است و كسى كه آيات قرآن را با استهزا بخواند مستحق آتش دوزخ است. در حديث معروفى از پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله)مى خوانيم: «رُبَّ تالِى الْقُرْآنَ وَالْقُرآنُ يَلْعَنُهُ; چه بسا كسانى كه قرآن مى خوانند و در همان حال قرآن آنها را لعنت مى كند (چرا كه هرگز به آن عمل نمى كنند)». ادامه دارد... ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ادامه شرح دعای چهل وهفتم صحیفه سجادیه فراز اول الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ خدا را سپاس که مالک و مدبّر جهانیان است. روز با عظمت عرفه‌ در آثار اسلامى و معارف الهى آمده كه روز عرفه روزى است كه حضرت حق بندگانش را به عبادت و طاعت خوانده، و در اين روز سفره جود و احسانش را براى آنان گسترده، و براى شيطان رجيم در اين روز خوار و حقيرتر و رانده‌تر و خشمناك‌ترين اوقات خواهد بود. روايت شده كه حضرت زين‌العابدين (عليه السلام) در اين روز سائلى را ديدند دست گدايى به سوى مردم دراز كرده، به او فرمود: واى بر تو! آيا در چنين موقعيتى از غير خدا سؤال مى‌كنى و حال اين‌كه اميد مى‌رود در اين روز فضل الهى شامل حال اطفال در رحم شود و آنان به سعادت برسند؟!«1» براى اين روز اعمال بسيار مهمى در كتب ادعيه آمده كه به جا آوردنش ثواب عظيم و بهره وافى دارد. از جمله اعمال اين روز دعاى عرفه حضرت سيدالشّهداء (عليه السلام) و دعاى عرفه حضرت زين‌العابدين (عليه السلام) فرزند با كرامت آن حضرت است. در بررسى دعاى عرفه حضرت سجّاد (عليه السلام) به اين نتيجه رسيدم كه امام در دعاى عرفه خود عناوين زير را مورد توجّه قرار داده‌اند: 1- توحيد و اسما و صفات حق و حمد و سپاس پروردگار 2- دعاى به حضرت ختمى مرتبت‌ 3- دعاى به امام معصوم‌ 4- دعاى به پيروان معصوم‌ 5- گناه و گناهكارى‌ 6- درخواست عفو و بخشش از حضرت حق ‌ 7- راه توبه و بازگشت‌ 8- شيطان و اغواگرى او 9- مرگ و دورنمايى از قيامت‌ 10- مكارم اخلاق و سيّئات نفسى ‌ تمام اين عناوين در دعاهاى قبل توضيح داده شده است. لذا به شرحى مختصر همراه با ترجمه اكتفا مى‌كنم. پی نوشت ها: (1)- من لايحضره الفقيه: 2/ 211، حديث 2182؛ وسائل الشيعة: 13/ 555، باب 21، حديث 18431. ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰# @saleheinmaryam313114 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕘 💠🪑💠 ؛ رسـانـہ شیعـہ 🎧 بشنوید | موعظه ❓با منکرها (بدحجابی، گران‌فروشی و...) چه باید کرد؟ ⚠️ بنده از عملکرد و برنامه مسولین در قبال معضل بد حجابی ناامیدم! 🚨باید نسبت به همه منکرها حساس بود. (بدحجابی، بداخلاقی، گرانفروشی، ترک نماز...) 💐 امر به معروف و نهی از منکر باید با قول لین با مهربانی با مدارا صورت بگیرد. 🎙حجت الاسلام دکتر ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج