eitaa logo
صالحین حضرت مریم (س)
114 دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
3.1هزار ویدیو
67 فایل
این کانال جهت اجرای برنامه های صالحین حوزه حضرت مریم ناحیه زنجان ایجاد شده است لطفاسرگروه های پایگاهها ی خود را عضو نمایید از این به بعد محتوای بارگزاری شده درکانال مرجع اصلی حلقه ها خواهد بود عملکردحلقه های صالحین با توجه به ارسال گزارش سنجیده خواهد شد
مشاهده در ایتا
دانلود
🌼 امام باقر علیه‌السلام: 🍃مذاهب گوناگون، شما را از راه بدر نبرد؛ به خدا قسم، شيعه ما نيست، مگر كسى كه از خداوند عزّ و جلّ اطاعت كند🍃 🌴لاَ تَذْهَبْ بِكُمُ المَذَاهِبُ، فَوَ اللَّهِ مَا شِيعَتُنَا إِلاَّ مَنْ أَطَاعَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ🌴 📚الکافي، ج۲، ص۷۳ ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰💠🔰💠🔰💠🔰💠 ــ ۱۴ وَمِنَ الَّذِينَ قَالُوٓا إِنَّا نَصَارَىٰٓ أَخَذْنَا مِيثَاقَهُمْ فَنَسُوا حَظًّا مِمَّا ذُكِّرُوا بِهِ فَأَغْرَيْنَا بَيْنَهُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَآءَ إِلَىٰ يَوْمِ الْقِيَامَةِ ۚ وَسَوْفَ يُنَبِّئُهُمُ اللَّهُ بِمَا كَانُوا يَصْنَعُونَ و از كسانی كه گفتند: ما نصرانی هستیم، [بر لزوم اطاعت از خود و پیروی از عیسی‌] پیمان گرفتیم، آنان بخشی از آنچه را [از معارف و احكام انجیل واقعی‌] كه به وسیله آن پند داده شدند، به فراموشی سپرده [و نادیده گرفتند]، بر این اساس میان آنان تا روز قیامت كینه‌ و دشمنی انداختیم، و خدا آنان را از آنچه همواره انجام می‌دادند، آگاه می‌كند. 🔰💠🔰💠🔰💠🔰💠 🔰💠🔰💠🔰💠🔰💠 (آيه ١٤) :دشمنان جاويدان! ♦️ در آيۀ قبل، سخن از پيمان شكنى بنى اسرائيل در ميان بود و در اين آيه به پيمان شكنى نصارى اشاره كرده، مى‌فرمايد: «جمعى از كسانى كه ادّعاى نصرانيّت مى‌كنند، با اين كه از آنها پيمان وفادارى گرفته بوديم، دست به پيمان‌شكنى زدند و قسمتى از دستوراتى را كه به آنها داده شده بود به دست فراموشى سپردند» (وَ مِنَ الَّذِينَ قالُوا إِنّا نَصارى أَخَذْنا مِيثاقَهُمْ فَنَسُوا حَظًّا مِمّا ذُكِّرُوا بِهِ) . ♦️ آرى! آنها نيز با خدا پيمان بسته بودند كه از حقيقت توحيد منحرف نشوند و دستورات الهى را به دست فراموشى نسپارند و نشانه‌هاى آخرين پيامبر را كتمان نكنند، ولى آنها نيز به همان سرنوشت يهود گرفتار شدند. ♦️ بايد توجّه داشت «نصارى» جمع «نصرانى» است و نامگذارى مسيحيان به اين اسم ممكن است به خاطر آن باشد كه هنگامى كه مسيح، ناصران و يارانى از مردم طلبيد، آنها دعوت او را اجابت كردند. همان‌طور كه قرآن مى‌گويد: كَما قالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ لِلْحَوارِيِّينَ مَنْ أَنْصارِي إِلَى اللّهِ قالَ الْحَوارِيُّونَ نَحْنُ أَنْصارُ اللّهِ : «همان گونه كه عيسى بن مريم به حواريّون گفت: چه كسانى در راه خدا ياوران من هستند؟ حواريّون گفتند: ما ياوران خدا هستيم» . (صف:١٤). ♦️ سپس قرآن نتيجۀ اعمال مسيحيان را چنين شرح مى‌دهد كه: «به جرم اعمالشان تا دامنۀ قيامت در ميان آنها عداوت و دشمنى افكنديم» (فَأَغْرَيْنا بَيْنَهُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ إِلى يَوْمِ الْقِيامَةِ) . ♦️و مجازات ديگر آنها كه در آخرين جملۀ آيه به آن اشاره شده اين است كه «در آينده خداوند نتايج اعمال آنها را به آنها خبر خواهد داد و عملاً با چشم خود خواهند ديد» (وَ سَوْفَ يُنَبِّئُهُمُ اللّهُ بِما كانُوا يَصْنَعُونَ) . 🔰💠🔰💠🔰💠🔰💠 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حکمت228 ۴.توجيه ديگر اين است كه لازمه خضوع در برابر غير خداوند اين است كه انسان عمل خود را براى غير خدا قرار داده باشد و بزرگ شمردن مال در واقع نشانه ضعف يقين است، بنابراين چيزى جز اقرار به زبان باقى نمى ماند. اين توجيه نيز قابل ايراد است، زيرا اين گونه اشخاص معمولاً در مقابل اغنيا تعبيرات شرك آلودى مى كنند; مثلاً مى گويند: اميد ما اول به خدا و بعداً به توست يا مى گويند همه اميد ما به توست، بنابراين هر سه بخش از دينش مطابق اين توجيه از بين مى رود. بهترين توجيه همان است كه در ابتدا گفته شد به هر حال شك نيست كه تواضع در برابر ثروتمندان براى ثروتشان هم موجب ذلت تواضع كننده است و هم طغيان ثروتمندى كه به او تواضع شده تا آنجا كه گويى خود را روزى رسان مى داند و ديگران را روزى خوار خودش و متأسفانه اين رذيله اخلاقى در افراد بسيارى ديده مى شود; اما در هر حال نبايد احترام ثروتمندان مؤمن و صالح را به سبب خدماتشان به نيازمندان و جامعه اسلامى را مصداق اين حديث دانست; آن در واقع فضيلتى است و اداى حقى. آن گاه امام(عليه السلام) در چهارمين نكته حكيمانه مى فرمايد: «كسى كه قرآن بخواند و پس از مرگ وارد آتش دوزخ گردد از كسانى بوده كه آيات خدا را استهزا مى كرده است»; (وَمَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ فَمَاتَ فَدَخَلَ النَّارَ فَهُوَ مِمَّنْ كَانَ يَتَّخِذُ آيَاتِ اللَّهِ هُزُواً). قرائت قرآن چندگونه است: گاه انسان مؤمن قرآن را تلاوت مى كند و گوش جان به آياتش مى سپارد تا پيام خدا را از لابه لاى آن بشنود و زندگى خود را با آن هماهنگ سازد و به گفته اميرمؤمنان على(عليه السلام) در خطبه متقيان: «أَمَّا اللَّيْلَ فَصَافُّونَ أَقْدَامَهُمْ تَالِينَ لاَِجْزَاءِ الْقُرْآنِ يُرَتِّلُونَهَا تَرْتِيلاً يُحَزِّنُونَ بِهِ أَنْفُسَهُمْ وَيَسْتَثِيرُونَ بِهِ دَوَاءَ دَائِهِمْ فَإِذَا مَرُّوا بِآيَة فِيهَا تَشْوِيقٌ رَكَنُوا إِلَيْهَا طَمَعاً وَتَطَلَّعَتْ نُفُوسُهُمْ إِلَيْهَا شَوْقاً وَظَنُّوا أَنَّهَا نُصْبَ أَعْيُنِهِمْ وَإِذَا مَرُّوا بِآيَة فِيهَا تَخْوِيفٌ أَصْغَوْا إِلَيْهَا مَسَامِعَ قُلُوبِهِمْ وَظَنُّوا أَنَّ زَفِيرَ جَهَنَّمَ وَشَهِيقَهَا فِي أُصُولِ آذَانِهِمْ; پرهيزگاران در دل شب بر پا مى خيزند و قرآن را با تدبر قرائت مى كنند و جان خود را با آن محزون مى سازند و داروى درد خود را از آن مى گيرند، هرگاه به آيه اى برسند كه در آن تشويق (به پاداش هاى الهى) است با علاقه فراوان به آن روى مى آورند و روح و جانشان با شوق بسيار به آن مى انديشد و آن را نصب العين خود قرار مى دهند و هرگاه به آيه اى برخورد كنند كه بيم دهنده است گوش دل را براى شنيدن پيام آن باز مى كنند و گويى صداى زبانه هاى آتش دوزخ با آن وضع مهيبش در گوششان طنين انداز است». نيز به فرموده امام صادق(عليه السلام) در دعايى كه قبل از تلاوت قرآن خوانده مى شود: «اللّهُمَّ فَاجْعَلْ نَظَري فيهِ عِبادَةً وَقِرائَتي فيهِ فِكْراً وَفِكْري فيهِ اعْتِباراً وَاجْعَلْني مِمَّنْ أتَّعِظُ بِبَيانِ مَواعِظِكَ فيهِ وَأجْتَنِبُ مَعاصيكَ; خداوندا! نگاه مرا به آيات قرآن عبادت و قرائتم را توأم با انديشه و تفكرم را در آن مايه عبرت قرار ده و مرا از كسانى قرار ده كه از مواعظ تو در آن پند مى گيرد و از گناهانت پرهيز مى كند». گروه ديگرى آيات قرآن را تنها براى ثواب قرائت مى خوانند بى آنكه به پيام هايش گوش فرا دهند. گروه سومى نيز اضافه بر اين به استهزاى آيات مى پردازند و اگر در سخن استهزا نكنند، عملاً استهزا دارند; آيات تحريم ربا را مى خوانند ولى رباخوارى مى كنند، آيه تحريم غيبت را تلاوت مى كنند ولى غيبت كردن كار همه روزه آنهاست و همچنين در برابر ساير پيام هاى قرآن. اين گونه تلاوت نه تنها سبب نجات نيست، بلكه به فرموده اميرمؤمنان(عليه السلام) سبب دخول در آتش جهنم است، چون قرآن را به صورت استهزا قولاً يا عملاً خوانده است و كسى كه آيات قرآن را با استهزا بخواند مستحق آتش دوزخ است. در حديث معروفى از پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله)مى خوانيم: «رُبَّ تالِى الْقُرْآنَ وَالْقُرآنُ يَلْعَنُهُ; چه بسا كسانى كه قرآن مى خوانند و در همان حال قرآن آنها را لعنت مى كند (چرا كه هرگز به آن عمل نمى كنند)». ادامه دارد... ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ادامه شرح دعای چهل وهفتم صحیفه سجادیه فراز اول الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ خدا را سپاس که مالک و مدبّر جهانیان است. روز با عظمت عرفه‌ در آثار اسلامى و معارف الهى آمده كه روز عرفه روزى است كه حضرت حق بندگانش را به عبادت و طاعت خوانده، و در اين روز سفره جود و احسانش را براى آنان گسترده، و براى شيطان رجيم در اين روز خوار و حقيرتر و رانده‌تر و خشمناك‌ترين اوقات خواهد بود. روايت شده كه حضرت زين‌العابدين (عليه السلام) در اين روز سائلى را ديدند دست گدايى به سوى مردم دراز كرده، به او فرمود: واى بر تو! آيا در چنين موقعيتى از غير خدا سؤال مى‌كنى و حال اين‌كه اميد مى‌رود در اين روز فضل الهى شامل حال اطفال در رحم شود و آنان به سعادت برسند؟!«1» براى اين روز اعمال بسيار مهمى در كتب ادعيه آمده كه به جا آوردنش ثواب عظيم و بهره وافى دارد. از جمله اعمال اين روز دعاى عرفه حضرت سيدالشّهداء (عليه السلام) و دعاى عرفه حضرت زين‌العابدين (عليه السلام) فرزند با كرامت آن حضرت است. در بررسى دعاى عرفه حضرت سجّاد (عليه السلام) به اين نتيجه رسيدم كه امام در دعاى عرفه خود عناوين زير را مورد توجّه قرار داده‌اند: 1- توحيد و اسما و صفات حق و حمد و سپاس پروردگار 2- دعاى به حضرت ختمى مرتبت‌ 3- دعاى به امام معصوم‌ 4- دعاى به پيروان معصوم‌ 5- گناه و گناهكارى‌ 6- درخواست عفو و بخشش از حضرت حق ‌ 7- راه توبه و بازگشت‌ 8- شيطان و اغواگرى او 9- مرگ و دورنمايى از قيامت‌ 10- مكارم اخلاق و سيّئات نفسى ‌ تمام اين عناوين در دعاهاى قبل توضيح داده شده است. لذا به شرحى مختصر همراه با ترجمه اكتفا مى‌كنم. پی نوشت ها: (1)- من لايحضره الفقيه: 2/ 211، حديث 2182؛ وسائل الشيعة: 13/ 555، باب 21، حديث 18431. ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰# @saleheinmaryam313114 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕘 💠🪑💠 ؛ رسـانـہ شیعـہ 🎧 بشنوید | موعظه ❓با منکرها (بدحجابی، گران‌فروشی و...) چه باید کرد؟ ⚠️ بنده از عملکرد و برنامه مسولین در قبال معضل بد حجابی ناامیدم! 🚨باید نسبت به همه منکرها حساس بود. (بدحجابی، بداخلاقی، گرانفروشی، ترک نماز...) 💐 امر به معروف و نهی از منکر باید با قول لین با مهربانی با مدارا صورت بگیرد. 🎙حجت الاسلام دکتر ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
14.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🇮🇷 🎥  | جمهوری اسلامی ایران بهانه است، ایران نشانه است 🍃🌹🍃 🔹مروری بر فرمایشات امام‌ خامنه‌ای مدظله‌العالی در بابِ اغتشاشات ➰➰➰🌺🌱🌼➰ ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اولین سلام صبحگاهی، تقدیم به ساحت قدسے قطب عالم امکان حضرت صاحب الزمان(عج) ... ❤السَّلامُ علیکَ یا بقیَّةَ اللهِ یا اباصالحَ المهدی یا خلیفةَالرَّحمن و یا شریکَ القران ایُّها الاِمامَ الاِنسُ و الجّانّ سیِّدی و مَولای ْ الاَمان الاَمان أللَّهُمَ عَجلْ لِوَلِیکْ ألْفَرَج بحق زینب کبری(س) به قصد زيارت ارباب بی کفن : ❤السلام عليك يا اباعبدالله و علي الارواح التي حلت بفنائك عليك مني سلام الله أبدا ما بقيت و بقي الليل و النهار و لا جعله الله آخر العهد مني لزيارتكم السَّلامُ عَلي الحُسٓين و عٓلي عٓلي اِبن الحُسَين و عَلي اولاد الحُسَين وَ علَي اصحابِ الحُسَين. أللهم ارزقنا زیارت الحسین (ع) اللهم ارزقنا شفاعة الحسین (ع) ❤السلامُ عَلَیک یا امام الرئوف یا ﻋَﻠِﻲِّ ﺑْﻦِ ﻣُﻮﺳَﻰ ﺍﻟﺮِّﺿَﺎ المُرتضی ✨ﺍﻟﻠَّﻬُﻢَّ ﺻَﻞِّ ﻋَﻠَﻰ ﻋَﻠِﻲِّ ﺑْﻦِ ﻣُﻮﺳَﻰ ﺍﻟﺮِّﺿَﺎ ﺍﻟْﻤُﺮْﺗَﻀَﻰ ﺍﻟْﺈِﻣَﺎﻡِ ﺍﻟﺘَّﻘِﻲِّ ﺍﻟﻨَّﻘِﻲِّ ﻭَ ﺣُﺠَّﺘِﻚَ ﻋَﻠَﻰ ﻣَﻦْ ﻓَﻮْﻕَ ﺍﻟْﺄَﺭْﺽِ ﻭَ ﻣَﻦْ ﺗَﺤْﺖَ ﺍﻟﺜَّﺮَﻯ ﺍﻟﺼِّﺪِّﻳﻖِ ﺍﻟﺸَّﻬِﻴﺪِ ﺻَﻠَﺎﺓً ﻛَﺜِﻴﺮَﺓً ﺗَﺎﻣَّﺔً ﺯَﺍﻛِﻴَﺔً ﻣُﺘَﻮَﺍﺻِﻠَﺔً ﻣُﺘَﻮَﺍﺗِﺮَﺓً ﻣُﺘَﺮَﺍﺩِﻓَﺔً ﻛَﺄَﻓْﻀَﻞِ ﻣَﺎ ﺻَﻠَّﻴْﺖَ ﻋَﻠَﻰ ﺃَﺣَﺪٍ ﻣِﻦْ ﺃَﻭْﻟِﻴَﺎﺋِﻚَ✨ أللَّهُمَ عَجِّلْ لِوَلیِکَ ألْفَرج وَ العافیةَ وَ النَصر بِحَقِّ حضرت زینب(س)... ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
❤بياد مولا، به رسم ادب، اولین حاجت امروزمان را از خداوند رحمان، فرج منجی عالم میخواهیم به حرمت دعای فرج آن حضرت : بسم الله الرحمن الرحيم اِلـهي عَظُمَ الْبَلاءُ ، وَبَرِحَ الْخَفاءُ ، وَانْكَشَفَ الْغِطاءُ ، وَانْقَطَعَ الرَّجاءُ، وَضاقَتِ الاْرْضُ ، وَمُنِعَتِ السَّماءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ ، وَاِلَيْكَ الْمُشْتَكى ، وَعَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ والرَّخاءِ ؛ اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد ، اُولِي الاْمْرِ الَّذينَ فَرَضْتَ عَلَيْنا طاعَتَهُمْ ، وَعَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُم، فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَريباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ ؛ يا مُحَمَّدُ يا عَلِيُّ يا عَلِيُّ يا مُحَمَّدُ اِكْفِياني فَاِنَّكُما كافِيانِ ، وَانْصُراني فَاِنَّكُما ناصِرانِ ؛ يا مَوْلانا يا صاحِبَ الزَّمانِ ؛ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ ، اَدْرِكْني اَدْرِكْني اَدْرِكْني ، السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ ، الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَل ؛ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ بِحَقِّ مُحَمَّد وَآلِهِ الطّاهِرينَ... ❤و برای سلامتی محبوب: اَللّـهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِه في هذِهِ السَّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَة وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْنا حَتّى تُسْكِنَهُ اَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طویلا . ❤الهی... یا حَمیدُ بِحَقِّ مُحَمَد، یا عالیُ بِحَقِّ علی، یا فاطِرُ بِحَقِّ فاطمه، یا مُحْسِنُ بِحَقِّ الحسن، یا قَدیمَ الاِ حسان بِحَقِّ الحُسَیْن، عجِّلْ لِوَلیِّکَ الْفَرَجَ وَ العافیةَ وَ النَصر بِحَقِّ حَضرَتِ زِینَب(س) 🌺 سلامتی و تعجیل در فرج آقا ... 🌺 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 🎥 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۲۳ قرآن کریم شامل آیات ۱۴۶ تا ۱۵۳ سوره مبارکه بقره 🍃🌹🍃 🌺 امام علی (ع) می‌فرمایند: «ما جالَسَ هذَاالقُرآنَ اَحَدٌ الّا قامَ عَنهُ بِزِیادَةٍ اَو نُقصانِ؛ زِیادَةٍ فی هُدًی اَو نُفصانِ مِن عَمًی» هیچ کس با این قرآن همنشین نشد، مگر آنکه چون از نزد آن برخاست با فزونی و کاستی همراه بود، فزونی در هدایت و کاستی از کوردلی. (نهج البلاغه خطبه ۱۷۶) 🎙 استاد: مرحوم منشاوی ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼 امام زين العابدين علیه‌السلام : 🍃دعاى مؤمن از سه حال خارج نيست : يا برايش ذخيره می‌گردد، يا در دنيا برآورده می‌شود، يا بلايى را كه می‌خواهد به او برسد، دفع می‌شود.🍃 🍂المؤمنُ مِن دُعائهِ على ثلاثٍ: إمّا أن يُدَّخَرَ لَهُ، و إمّا أن يُعَجَّلَ لَهُ، و إمّا أن يُدْفَعَ عَنهُ بَلاءٌ يُريدُ أن يُصِيبَهُ.🍂 📚تحف العقول؛ ۲۸۰ ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
امام صادق عليه السلام: اگر به كسى خوبى كردى، آن را با منّت گذاشتن زياد و به رُخ كشيدن تباه مساز، بلكه با خوبىِ بهترى ادامه اش بده؛ زيرا اين كار براى اخلاق تو زيبنده تر است و پاداش آخرتت را واجبتر مى گرداند إن كانَت لكَ يَدٌ عندَ إنسانٍ فلا تُفسِدْها بكَثرَةِ المِنَنِ و الذِّكرِ لها، و لكنْ أتبِعْها بأفضَلَ مِنها؛ فإنَّ ذلكَ أجمَلُ بِكَ في أخلاقِكَ، و أوجَبُ لِلثَّوابِ في آخِرَتِكَ بحارالأنوار، جلد78، صفحه283 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰💠🔰💠🔰💠🔰💠 ــ ۱۵ يَآ أَهْلَ الْكِتَابِ قَدْ جَآءَكُمْ رَسُولُنَا يُبَيِّنُ لَكُمْ كَثِيرًا مِمَّا كُنْتُمْ تُخْفُونَ مِنَ الْكِتَابِ وَيَعْفُو عَنْ كَثِيرٍ ۚ قَدْ جَآءَكُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَكِتَابٌ مُبِينٌ ای اهل كتاب! یقیناً پیامبر ما به سوی شما آمد كه بسیاری از آنچه را كه شما از كتاب [تورات و انجیل درباره نشانه‌های او و قرآن‌] همواره پنهان می‌داشتید برای شما بیان می‌كند، و از بسیاری [از پنهان كاری‌های ناروای شما هم‌] درمی‌گذرد. بی‌تردید از سوی خدا برای شما نور و كتابی روشنگر آمده است. 🔰💠🔰💠🔰💠🔰💠 💐🌿💐🌿💐🌿💐🌿 🔰💠🔰💠🔰💠🔰💠 :(آيه ١٥) : در تعقيب آياتى كه دربارۀ يهود و نصارى و پيمان شكنيهاى آنها بحث مى‌كرد، اين آيه اهل كتاب را بطور كلّى مخاطب قرار داده و از آنها دعوت به سوى اسلام كرده، نخست مى‌گويد: «اى اهل كتاب فرستادۀ ما به سوى شما آمد، تا بسيارى از حقايق كتب آسمانى را كه شما كتمان كرده بوديد آشكار سازد، و در عين حال از بسيارى از آنها (كه نيازى به ذكر نبوده و مربوط به دورانهاى گذشته است) صرف نظر مى‌كند» (يا أَهْلَ الْكِتابِ قَدْ جاءَكُمْ رَسُولُنا يُبَيِّنُ لَكُمْ كَثِيراً مِمّا كُنْتُمْ تُخْفُونَ مِنَ الْكِتابِ وَ يَعْفُوا عَنْ كَثِيرٍ) . ♦️سپس اشاره به اهميّت و عظمت قرآن مجيد و اثرات عميق آن در هدايت و تربيت بشر كرده مى‌گويد: «از طرف خداوند نور و كتاب آشكارى به سوى شما آمد» (قَدْ جاءَكُمْ مِنَ اللّهِ نُورٌ وَ كِتابٌ مُبِينٌ) . 🔰💠🔰💠🔰💠🔰💠 💐🌿💐🌿💐🌿💐🌿 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حکمت228 مرحوم علامه شوشترى در شرح نهج البلاغه خود داستانى از تاريخ بغداد نقل مى كند كه شخصى مى گويد: من از كنار قبر «احمد بن طولون» (يكى از امرا و مؤسس دولت طولونيه در مصر و سوريه در قرن سوم هجرى) عبور مى كردم. پيرمردى را مى ديدم كه در كنار قبر او نشسته و قرآن مى خواند بعد از مدتى او را نديدم سپس به او برخورد كردم گفتم: تو همان شخص نبودى كه در كنار قبر «احمد بن طولون» قرائت قرآن مى كردى چرا رها ساختى؟ گفت: او خدمت هايى به من كرده بود و من دوست داشتم به جبران آن خدمت ها مدتى بر سر قبرش قرآن بخوانم گفتم: پس چرا رها كردى؟ گفت: شبى او را در خواب ديدم به من گفت: دوست دارم كه اين محبت را رها سازى و قرآن در كنار قبر من نخوانى. من به او گفتم چرا؟ گفت: هر آيه اى كه مى خوانى: ضربه اى بر من مى كوبند و مى گويند: آيا اين آيه را نشنيدى (پس چرا عمل نكردى؟). اين سخن را با حديث ديگرى از پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله)پايان مى دهيم، فرمود: «أنْتَ تَقْرَأُ الْقُرْآنَ ما نَهاكَ فَإذا لَمْ يَنْهَكَ فَلَسْتَ تَقْرَأَهُ; تو تا آن زمان قرآن مى خوانى كه تو را از معصيت الهى باز دارد و اگر باز نداشت قرآن نخوانده اى». سرانجام امام(عليه السلام) در آخرين جمله حكيمانه به آثار شوم دنياپرستى اشاره كرده مى فرمايد: «آن كس كه قلبش با محبت دنيا پيوند خورده سه چيز او را رها نخواهد كرد: اندوه دائم، حرصى كه هرگز او را ترك نمى كند و آرزويى كه هيچ گاه به آن نخواهد رسيد»; (وَ مَنْ لَهِجَ قَلْبُهُ بِحُبِّ الدُّنْيَا الْتَاطَ قَلْبُهُ مِنْهَا بِثَلاَث هَمّ لاَ يُغِبُّهُ وَحِرْص لاَ يَتْرُكُهُ وَأَمَل لاَ يُدْرِكُهُ). «لَهِجَ» از ماده «لَهَج» (بر وزن كرج) به معناى وابستگى وشيفتگى به چيزى است. «التاطَ» از ماده «التياط» به معناى چسبيدن است. در اين كلام حكيمانه امام(عليه السلام) رابطه حب دنيا را با سه ثمره شوم بيان فرموده است: نخست اين كه دنياپرستى همواره با غم و اندوه مستمر همراه است و چنان نيست كه يك روز اين غم و اندوه باشد و روز ديگر نباشد. (توجه داشته باشيد كه «غِبّ» به معناى يك روز در ميان است و (لا يغبّ) به معناى همواره و مستمر مى باشد. دليل آن روشن است: انسان دنياپرست براى به چنگ آوردن دنيا و همچنين براى حفظ آن به كوشش فراوان و گذشتن از موانع زيادى احتياج دارد كه عبور از همه آنها بسيار مشكل است. به همين دليل غم و اندوهى، پيوسته وجود او را احاطه مى كند. آيا فلان بدهكار به موقع بدهى خود را مى پردازد؟ آيا قادر به اداى فلان دين به موقع هست؟ آيا فلان تجارت سود مى كند يا با شكست مواجه مى شود و آيا مزارع و باغات من با خشكسالى و آفت روبه رو نمى شون د؟ و آيا فلان شريك به من خيانت نخواهد كرد؟ و امثال اينها كه همچون كابوسى دائماً روح او را مى فشارد. دومين اثر شوم دنياپرستى حرص است. حرص به معناى زياده طلبى بى دليل و سير نشدن از مال و جاه دنياست. حرص به معناى اين كه: هفت اقليم ار بگيرد پادشاه *** همچنان در بند اقليمى دگر بديهى است چنين حرصى آرامش را از انسان مى گيرد و شب و روز او را به خود مشغول مى كند. بالاخره سومين پديده شوم آن آرزوهاى طول و دراز است كه امام(عليه السلام) با جمله «لا يُدْرِكُهُ» (آن را به دست نمى آورد) به آن اشاره فرموده است; آرزوهايى كه گاهى چند برابر عمر آدمى براى رسيدن به آن نيز كفايت نمى كند، آرزوهاى نامعقولى كه به چنگ آوردن آن هزارگونه بدبختى و ذلت و گرفتارى دارد و آرامش انسان را بر هم مى زند. خوشا به حال قناعت پيشگان كه نه آن اندوه بى پايان را دارند و نه آن حرص خطرناك شرربار و نه آرزوهاى طولانى كشنده. در حديثى كه از فاطمه دختر امام حسين از پدرش(عليهم السلام) از جدش رسول خدا(صلى الله عليه وآله)نقل شده آمده است: «الرَّغْبَةُ فِى الدُّنْيا تَكْثِرُ الْهَمَّ وَالْحُزْنَ وَالزُّهْدُ فِي الدُّنْيا يُرِيحُ الْقَلْبَ وَالْبَدَنَ; دنياپرستى غم و اندوه انسان را زياد مى كند و زهد و قناعت در دنيا هم قلب را آرامش مى بخشد و هم بدن را». در حديث پرمعناى ديگرى نيز از آن حضرت در اين زمينه مى خوانيم: «أنَا زَعِيمٌ بِثَلاث لِمَنْ أكَبَّ عَلَى الدُّنْيا: بِفَقْر لا غِناءَ لَهُ وَبِشُغْل لا فَراغَ لَهُ وَبِهَمّ وَحُزْن لاَ انْقِطاعَ لَهُ; من ضامنم كسى كه خود را بر دنيا بيفكند سه چيز را دريافت خواهد داشت: فقرى كه هرگز بى نيازى در آن نخواهد بود و گرفتارى كه هرگز فراغتى ندارد و غم و اندوهى كه هيچ گاه قطع نمى شود». ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ادامه شرح دعای چهل و هفتم صحیفه سجادیه فراز پایانی وَاجْعَلْ بَاقِيَ عُمْرِي فِي الْحَجِّ وَالْعُمْرَةِ ابْتِغَاءَ وَجْهِكَ،يَارَبَّ الْعَالَمِينَ،وَصَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ،وَالسَّلَامُ عَلَيْهِ وَعَلَيْهِمْ أَبَدَالآبِدِينَ  وباقی‌ماندۀ عمرم رابرای طلب کردن خشنودیت درحج وعمره قرار ده،ای پروردگار جهانیان!ودرود خدا برمحمد وآل پاک و پاکیزه‌اش وسلام بر او وبر آنان؛سلامی پیوسته وجاودانه! حج و عمره و خشنودی خداوند توفيق زيارت كعبه مكرمه؛نخستين عبادتگاهى كه روى زمين به فرمان حضرت حق براى عبادت انسان بنا شد؛عنايتى ويژه از سوى خداى مهربان است كه نصيب بنده مؤمن مى‌شود. توحيد،روح ومعنويت اين خانه مبارك در كلام وحى،ازافق قلب پيامبرگرامى اسلام(ص)طلوع كرده و نور وپيام آن به سراسر گيتى گسترانيده كه حق تعالى در مقام آن فرمود: ﴿إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِلْعَالَمِينَ *فِيهِ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ مَقَامُ إِبْرَاهِيمَ ۖوَمَنْ دَخَلَهُ كَانَ آمِنًا ۗوَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا ۚوَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ﴾«1» يقيناًنخستين خانه‌اى كه براى[نيايش و عبادت‌]مردم نهاده شد،همان است كه در مكه است،كه پر بركت و وسيله هدايت براى جهانيان است.*درآن نشانه‌هايى روشن [از ربوبيت،لطف،رحمت خدا و ازجمله‌]مقام ابراهيم است؛وهر كه وارد آن شود در امان است؛و خدا را حقى ثابت ولازم بر عهده مردم است كه[براى اداى مناسك حج‌]آهنگ آن خانه كنند،[البته‌]كسانى كه[از جهت سلامت جسمى وتوانمندى مالى و بازبودن مسير] بتوانندبه سوى آن راه يابند،و هركه ناسپاسى ورزد[و از رفتن به آنجا خوددارى كند،به خود زيان زده‌]؛زيرا خدا ازجهانيان بى‌نياز است. حج و عمره دو عبادت ازبزرگ‌ترين فرمان‌هاى خداوند است كه بيانگر قدرت نفوذ احكام اسلام در بين مردم است. آنگاه به حضرت ابراهيم(ع)دستور ساختن بيت معظم بر روى زمين داد وفرمود: ﴿وَإِذْبَوَّأْنَا لِإِبْرَاهِيمَ مَكَانَ الْبَيْتِ أَنْ لَاتُشْرِكْ بِي شَيْئًا وَطَهِّرْ بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْقَائِمِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ *وَأَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالًا وَعَلَىٰ كُلِّ ضَامِرٍيَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ﴾«2» و[ياد كن‌]هنگامى راكه جاى خانه[كعبه‌]را براى ابراهيم آماده كرديم[و از اوپيمان گرفتيم‌]كه هيچ چيز راشريك من قرار مده وخانه‌ام را براى طواف كنندگان وقيام كنندگان و ركوع كنندگان وسجده كنندگان[از پليدى‌هاى ظاهرى و باطنى‌]پاك وپاكيزه گردان.*ودر ميان مردم براى حج بانگ زن تا پياده و سوار بر هر شترباريك اندام[چابك و چالاك‌]كه از هر راه دور مى‌آيند،به سوى تو آيند. تأثير كلام پروردگار چنان گسترده و همگانى است كه انسان‌ها از سراسر جهان هستى با هر رنگ و اعتقاد در موسم حج به سوى بيت اللّه الحرام مى‌شتابند. كدام دعوت‌نامه اين نفوذ را دارد كه با يك جمله چنين هياهوى با شكوه را پديد آورد. اين كنگره جهانى و گردهمايى الهى هر سال بدون وقفه برپا مى‌شود، اين خود پيامى بزرگ از سوى قرآن به مردم دنياست كه قرآن نفوذ اعجازآميز و حيرت‌آورى دارد و ترس و وحشت را از دل‌هاى حق جويان مى‌زدايد. و آمرزش و رحمت را براى همه جويندگان حق و حقيقت به ارمغان مى‌آورد. كعبه، پرچم حكومت خدا و نشانه همه ارزش‌هاست. و سرفرود آوردن در برابر آن؛ اطاعت از حقايقى رمز و راز دار است كه به صورت وحى تجلّى دارد. طواف دور آن برابر زائران و شيفتگان، عملى ملكوتى است كه به تصفيه روح و جان و سعادت دنيا و آخرت مى‌انجامد. معنویت حج و عمره و منافع آن در کلام امام صادق(علیه السلام) امام صادق (عليه السلام) منافع و سود معنوى نگاه به كعبه را دو چندان مى‌داند و مى‌فرمايد: مَنْ نَظَرَإِلَى الْكَعْبَةِ عارِفَاً فَعَرَفَ مِنْ حَقِّنا وَ حُرْمَتِنا مِثْلَ الَّذى‌ عَرَفَ مِنْ حَقِّها وَ حُرْمَتِها غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ذُنُوبَهُ كُلَّها وَ كَفاهُ هَمَّ الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ.«3» هركه با معرفت به كعبه نگاه كند و آنگاه حق ما و حرمت ما را در برابر كعبه و حرمت آن بشناسد، خدا همه گناهان او را مى‌آمرزد و مهمات دنيا وآخرت اوكفايت مى‌كند. و نيز فرمود: مَنْ نَظَرَ إِلَى الْكَعْبَةِ لَمْ يَزَلْ تُكْتَبُ لَهُ حَسَنَةٌ وَ تُمْحَى‌ عَنْهُ سَيِّئَةٌ حَتَّى يَنْصَرِفَ بِبَصَرِهِ عَنْها.«4» هر كه ديده به خانه كعبه بدوزد؛ پيوسته ثوابى براى او نوشته مى‌شود و گناهى از او پاك گردد تا اينكه نگاه خود را از كعبه بردارد. ادامه👇 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰# @saleheinmaryam313114 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
و نيز فرمود: مَنْ أَمَّ هَذَا الْبَيْتِ حاجَّاً أَوْ مُعْتَمِراً؛ مُبَرَّأً مِنَ الْكِبْرِ رَجَعَ مِنْ ذُنُوبِهِ كَهَيْئَةِ يَوْمَ وَلَدَتْهُ امُّهُ وَ الْكِبْرُ هُوَ أَنْ يَجْهَلَ الْحَقَّ وَ يَطْعَنُ عَلَى أَهْلِهِ وَ مَنْ فَعَلَ ذَلِكَ فَقَدْ نازَعَ اللَّهُ رِدائَهُ.«5» كسى كه به قصد حج يا عمره آهنگ اين خانه را كند درحالى كه از خودبينى پيراسته باشد،از گناهانش بيرون آيدمانند روزى كه از مادر متولد شده است.كبر اين است كه حق را نشناسد و به اهل آن كنايه زند و هركه چنين كند از سر دشمنى،رداى كبريايى خدا را به سوى خود كشيده است. و نيز فرمود: دُخُولُ الْكَعْبَةِ دُخُولٌ فى‌ رَحْمَةِ اللَّهِ وَالْخُرُوجُ مِنْهاخُرُوجٌ مِنَ الذُّنُوبِ مَعْصُومٌ فِيما بَقِىَ مِنْ عُمُرِهِ مَغْفُورٌلَهُ ما سَلَفَ مِنْ ذُنُوبِهِ وَمَنْ دَخَلَ الْكَعْبَةَ بِسَكِينَةٍ وَهُوَأَنْ يَدْخُلَها غَيْرَمُتَكَبِّرٍ وَ لا مُتَجَبِّرٍ غُفِرَ لَهُ.«6» واردشدن به كعبه؛ورود در رحمت خداست،و بيرون شدن از آن خروج از گناهان است و چنين كسى درباقيمانده عمرش از ارتكاب گناه مصون است وگناهان گذشته‌اش آمرزيده است وهر كه با آرامش و متانت به كعبه وارد شود درحالى كه مغرور وسلطه‌گر نباشد، آمرزيده مى‌شود. انسان بايد از توجه به كعبه به توحيد،نبوت پيامبران،ولايت اهل بيت(عليهم السلام)و ارزش‌هاى معنوى پى ببرد وچراغ هدايت را در قلب خودبيفروزد. زيارت كعبه ومشاهد مشرفه ومواقف كريمه متصل به آن، ازچنان ارزش و مقامى برخوردار است كه به خاطرش امام حسن مجتبى(ع) بيست و پنج بار،اين راپياده پيمود.«7» اين پياده‌روى تنها به خاطر دريغ از مال در راه حج يا كسب پاداش معنوى نبود،بلكه معرفت به جايگاه خانه وارزش ذاتى آن،حضرت را به پياده رفتن به سوى آن نقطه امن وامىداشت. مكه منطقه امن الهى است،حريمى كه هر كس در آن وارد شود،در امان است. حتى به گياهان و حيوانات آن نيزنبايد صدمه وگزندى برسد و به جنايتكارى كه وارد مسجد آن شد نبايد ضربه و جسارت نمود،تا اينكه به ناچار خود از حرم خارج گردد.بنابراين بندگانى كه حق جايگاه وصاحب و اهل آن را بشناسند در امنيت ابدى خواهند بود. راوى از امام صادق(ع)درباره تفسير آيه: ﴿وَمَنْ دَخَلَهُ كَانَ آمِنًا﴾«8» و هر كه وارد آن شود در امان است. پرسيد:حضرت فرمود: كسى كه اين خانه را قصدكند وبداند كه اين همان خانه‌اى است كه خداوند حركت به سوى آن را فرمان داده واهل بيت(عليهم السلام رانيز آنگونه كه شايسته است بشناسد،او دردنيا و آخرت در امان خواهد بود.«9» شهر مكه و خانه كعبه، نمايشگاهى از قدرت و نشانه‌هاى روشن خداوند است و تاريخ انباشته از خاطرات و سرگذشت‌هاى درس آموز و عبرت‌انگيز حرم و خانه پروردگار است. به ويژه زائران و حاجيانى كه به آن ديار سفر مى‌كنند،از عظمت كعبه ومناسك حج به نيكى ياد مى‌كنند وشيرينى الطاف رب،تا مدت‌ها در كام جان آنان باقى است.پاداش آنان بسيار شايسته وسرايى فرحناك و جاودانه در انتظار آنان است‌. پی نوشت ها: ۱.آل عمران(3):96-97. ۲.حج(22):26-27. ۳.من لايحضره الفقيه:2/ 204،حديث 2142؛بحارالأنوار:96/ 65،باب 5،حديث 44. ۴.الكافى:4/ 240،حديث4،وسائل الشيعه: 13/ 264،باب29،حديث17704. ۵.من لايحضره الفقيه:2/ 205،حديث2147؛ وسائل الشيعه:11/ 93باب38،حديث 14327. ۶.بحارالأنوار:96/ 370،باب64،حديث1؛ الكافى:4/ 527،حديث2. ۷.بحارالأنوار:43/ 339،باب16،حديث13؛ كشف الغمة:1/ 550. ۸. آل عمران(3):97. ۹.الكافى:4/ 545،حديث25؛تفسيرالعياشى: 1/ 189،حديث106،ذيل آيه97. ادامه دارد... ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا