eitaa logo
صالحین حضرت مریم (س)
114 دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
3.1هزار ویدیو
66 فایل
این کانال جهت اجرای برنامه های صالحین حوزه حضرت مریم ناحیه زنجان ایجاد شده است لطفاسرگروه های پایگاهها ی خود را عضو نمایید از این به بعد محتوای بارگزاری شده درکانال مرجع اصلی حلقه ها خواهد بود عملکردحلقه های صالحین با توجه به ارسال گزارش سنجیده خواهد شد
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اولین سلام صبحگاهی، تقدیم به ساحت قدسے قطب عالم امکان حضرت صاحب الزمان(عج) ... ❤السَّلامُ علیکَ یا بقیَّةَ اللهِ یا اباصالحَ المهدی یا خلیفةَالرَّحمن و یا شریکَ القران ایُّها الاِمامَ الاِنسُ و الجّانّ سیِّدی و مَولای ْ الاَمان الاَمان أللَّهُمَ عَجلْ لِوَلِیکْ ألْفَرَج بحق زینب کبری(س) به قصد زيارت ارباب بی کفن : ❤السلام عليك يا اباعبدالله و علي الارواح التي حلت بفنائك عليك مني سلام الله أبدا ما بقيت و بقي الليل و النهار و لا جعله الله آخر العهد مني لزيارتكم السَّلامُ عَلي الحُسٓين و عٓلي عٓلي اِبن الحُسَين و عَلي اولاد الحُسَين وَ علَي اصحابِ الحُسَين. أللهم ارزقنا زیارت الحسین (ع) اللهم ارزقنا شفاعة الحسین (ع) ❤السلامُ عَلَیک یا امام الرئوف یا ﻋَﻠِﻲِّ ﺑْﻦِ ﻣُﻮﺳَﻰ ﺍﻟﺮِّﺿَﺎ المُرتضی ✨ﺍﻟﻠَّﻬُﻢَّ ﺻَﻞِّ ﻋَﻠَﻰ ﻋَﻠِﻲِّ ﺑْﻦِ ﻣُﻮﺳَﻰ ﺍﻟﺮِّﺿَﺎ ﺍﻟْﻤُﺮْﺗَﻀَﻰ ﺍﻟْﺈِﻣَﺎﻡِ ﺍﻟﺘَّﻘِﻲِّ ﺍﻟﻨَّﻘِﻲِّ ﻭَ ﺣُﺠَّﺘِﻚَ ﻋَﻠَﻰ ﻣَﻦْ ﻓَﻮْﻕَ ﺍﻟْﺄَﺭْﺽِ ﻭَ ﻣَﻦْ ﺗَﺤْﺖَ ﺍﻟﺜَّﺮَﻯ ﺍﻟﺼِّﺪِّﻳﻖِ ﺍﻟﺸَّﻬِﻴﺪِ ﺻَﻠَﺎﺓً ﻛَﺜِﻴﺮَﺓً ﺗَﺎﻣَّﺔً ﺯَﺍﻛِﻴَﺔً ﻣُﺘَﻮَﺍﺻِﻠَﺔً ﻣُﺘَﻮَﺍﺗِﺮَﺓً ﻣُﺘَﺮَﺍﺩِﻓَﺔً ﻛَﺄَﻓْﻀَﻞِ ﻣَﺎ ﺻَﻠَّﻴْﺖَ ﻋَﻠَﻰ ﺃَﺣَﺪٍ ﻣِﻦْ ﺃَﻭْﻟِﻴَﺎﺋِﻚَ✨ أللَّهُمَ عَجِّلْ لِوَلیِکَ ألْفَرج وَ العافیةَ وَ النَصر بِحَقِّ حضرت زینب(س)... ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
❤بياد مولا، به رسم ادب، اولین حاجت امروزمان را از خداوند رحمان، فرج منجی عالم میخواهیم به حرمت دعای فرج آن حضرت : بسم الله الرحمن الرحيم اِلـهي عَظُمَ الْبَلاءُ ، وَبَرِحَ الْخَفاءُ ، وَانْكَشَفَ الْغِطاءُ ، وَانْقَطَعَ الرَّجاءُ، وَضاقَتِ الاْرْضُ ، وَمُنِعَتِ السَّماءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ ، وَاِلَيْكَ الْمُشْتَكى ، وَعَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ والرَّخاءِ ؛ اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد ، اُولِي الاْمْرِ الَّذينَ فَرَضْتَ عَلَيْنا طاعَتَهُمْ ، وَعَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُم، فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَريباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ ؛ يا مُحَمَّدُ يا عَلِيُّ يا عَلِيُّ يا مُحَمَّدُ اِكْفِياني فَاِنَّكُما كافِيانِ ، وَانْصُراني فَاِنَّكُما ناصِرانِ ؛ يا مَوْلانا يا صاحِبَ الزَّمانِ ؛ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ ، اَدْرِكْني اَدْرِكْني اَدْرِكْني ، السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ ، الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَل ؛ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ بِحَقِّ مُحَمَّد وَآلِهِ الطّاهِرينَ... ❤و برای سلامتی محبوب: اَللّـهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِه في هذِهِ السَّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَة وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْنا حَتّى تُسْكِنَهُ اَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طویلا . ❤الهی... یا حَمیدُ بِحَقِّ مُحَمَد، یا عالیُ بِحَقِّ علی، یا فاطِرُ بِحَقِّ فاطمه، یا مُحْسِنُ بِحَقِّ الحسن، یا قَدیمَ الاِ حسان بِحَقِّ الحُسَیْن، عجِّلْ لِوَلیِّکَ الْفَرَجَ وَ العافیةَ وَ النَصر بِحَقِّ حَضرَتِ زِینَب(س) 🌺 سلامتی و تعجیل در فرج آقا ... 🌺 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 🎥 روزمان را با آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۹ قرآن کریم شامل آیات ۵۸ تا ۶۱ سوره بقره 🍃🌹🍃 🌺 پیامبر (ص) می‌فرمایند: «اِنَّ هذَا القُرآنَ مَأدُبَةُ اللهِ فَتَعَلَّموا مَأدُبَتَهُ مَا استَطَعتُم» این قرآن میهمانی ویژه خداوند است پس تا آنجا که توان دارید از این ضیافت بهره ببرید. (مجمع البیان ۱/۱۶) 🎙 استاد پرهیزگار ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 روز 💠 💎 جایگاه مزار سیدالشهدا (علیه‌السلام) 🔻امام صادق (علیه‌السلام): مَوْضِعُ قَبْرِ اَلْحُسَيْنِ (ع) مُنْذُ يَوْمَ دُفِنَ رَوْضَةٌ مِنْ رِيَاضِ اَلْجَنَّةِ وَ قَالَ مَوْضِعُ قَبْرِ اَلْحُسَيْنِ ع تُرْعَةٌ مِنْ تُرَعِ اَلْجَنَّةِ. 🚩 جايگاه مزار امام حسين عليه‌السلام از آن روز كه به خاك سپرده شده باغي از باغ‌هاي بهشت است و نيز فرمود: جايگاه مزار امام حسين عليه‌السلام آبراهي از آبراه‌هاي بهشت است. 📚 ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ج ۲، ص ۹۴ ‌ ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
💚امام‌ صادق علیه السّلام: ✨خدا به فرشتگانش می گوید: آیا زائران قبر حسین ع را نمی بینید که به اشتیاق او و مادرش فاطمه س به کربلا  آمده اند؟! به عزت و جلال  و عظمتم سوگند  آنها را وارد بهشت خودم کرد ، همان بهشتی که برای اولیا و انبیا و فرستادگانم مهیا کرده ام!✨ 📕کامل الزیارات ص ۱۴۳ ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 ــ ۲ يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُحِلُّوا شَعَآئِرَ اللَّهِ وَلَا الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَلَا الْهَدْيَ وَلَا الْقَلَآئِدَ وَلَآ آٓمِّينَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنْ رَبِّهِمْ وَرِضْوَانًا ۚ وَإِذَا حَلَلْتُمْ فَاصْطَادُوا ۚ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ أَنْ صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ أَنْ تَعْتَدُوا ۘ وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ ۖ وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ ای اهل ایمان! [هتكِ حرمتِ‌] شعایر خدا [مانند مناسك حجّ‌] و ماه‌های حرام [رجب، ذوالقعده، ذوالحجّه ومحرّم‌] و قربانی بی‌نشان، و قربانی نشان‌دار و قاصدان [و راهیان به سوی‌] بیت الحرام را كه فضل و خشنودی پروردگارشان را می‌طلبند حلال مشمارید. و چون از احرام بیرون آمدید [اگر مایل باشید، می‌توانید] شكار كنید. و كینه‌توزی و دشمنی گروهی كه شما را از [ورود به‌] مسجد الحرام بازداشتند وادارتان نكند كه [به آنان‌] تعدّی و ستم كنید. و یكدیگر را بر انجام كارهای خیر و پرهیزكاری یاری نمایید، و یكدیگر را بر گناه و تجاوز یاری ندهید؛ و از خدا پروا كنید كه خدا سخت كیفر است. 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 :(آيه ٢) :هشت دستور در يك آيه! 💠در اين آيه چند دستور مهمّ اسلامى از آخرين دستوراتى كه بر پیامبر «صلّى اللّه عليه و آله» نازل شده است بيان گرديده كه همه يا اغلب آنها مربوط به حجّ و زيارت خانۀ خداست: ✔️ ۱ ــ نخست خطاب به افراد با ايمان كرده، مى‌فرمايد: «اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! شعائر الهى را نقض نكنيد و حريم آنها را حلال نشمريد» (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُحِلُّوا شَعائِرَ اللّهِ) . منظور از «شعائر اللّه» مناسك و برنامه‌هاى حجّ است. ✔️ ۲ ــ «احترام ماههاى حرام را نگاه داريد و از جنگ كردن در اين ماهها خوددارى كنيد» (وَ لاَ الشَّهْرَ الْحَرامَ) . ✔️ ۳ ــ «قربانيانى را كه براى حجّ مى‌آورند، اعمّ از اين كه بى‌نشان باشند -هدى-و يا نشان داشته باشند-قلائد-حلال نشمريد و بگذاريد كه به قربانگاه برسند و در آنجا قربانى شوند» (وَ لاَ الْهَدْيَ وَ لاَ الْقَلائِدَ) . ✔️ ۴ ــ تمام زائران خانۀ خدا بايد از آزادى كامل در اين مراسم بزرگ اسلامى بهره‌مند باشند و هيچ گونه امتيازى در اين قسمت در ميان قبايل و افراد و نژادها و زبانها نيست بنابراين «نبايد كسانى را كه براى خشنودى پروردگار و جلب رضاى او و حتّى به دست آوردن سود تجارى به قصد زيارت خانۀ خدا حركت مى‌كنند مزاحمت كنيد خواه با شما دوست باشند يا دشمن همين اندازه كه مسلمانند و زائر خانۀ خدا مصونيّت دارند» (وَ لاَ آمِّينَ الْبَيْتَ الْحَرامَ يَبْتَغُونَ فَضْلاً مِنْ رَبِّهِمْ وَ رِضْواناً) . ✔️ ۵ ــ تحريم صيد محدود به زمان احرام است، بنابراين «هنگامى كه از احرام (حج يا عمره) بيرون آمديد، صيد كردن براى شما مجاز است» (وَ إِذا حَلَلْتُمْ فَاصْطادُوا) . ✔️ ۶ ــ اگر جمعى از بت‌پرستان در دوران جاهليّت (در جريان حديبيّه) مزاحم زيارت شما از خانۀ خدا شدند و نگذاشتند مناسك زيارت خانۀ خدا را انجام دهيد، «نبايد اين جريان سبب شود كه بعد از اسلام آنها، كينه‌هاى ديرينه را زنده كنيد و مانع آنها از زيارت خانۀ خدا شويد» (وَ لا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ أَنْ صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ أَنْ تَعْتَدُوا) . از جملۀ فوق يك قانون كلّى استفاده مى‌شود و آن اين كه مسلمانان هرگز نبايد «كينه‌توز» باشند و در صدد انتقام حوادثى كه در زمانهاى گذشته واقع شده برآيند. ✔️ ۷ ــ سپس براى تكميل بحث گذشته مى‌فرمايد: شما بجاى اين كه دست به هم بدهيد تا از دشمنان سابق و دوستان امروز خود انتقام بگيريد «بايد دست اتّحاد در راه نيكيها و تقوا به يكديگر بدهيد نه اين كه تعاون و همكارى بر گناه و تعدّى نماييد» (وَ تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ) . ✔️ ۸ ــ در پايان آيه براى تحكيم و تأكيد احكام گذشته مى‌فرمايد: «پرهيزكارى را پيشه كنيد و از مخالفت فرمان خدا بپرهيزيد كه مجازات و كيفرهاى خدا شديد است» (وَ اتَّقُوا اللّهَ إِنَّ اللّهَ شَدِيدُ الْعِقابِ). 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حکمت223 به همين دليل در حديثى از پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله)مى خوانيم: «مَنْ لا حَياءَ لَهُ فَلا إيمانَ لَهُ; آن كس كه حيا ندارد ايمان ندارد». از امام اميرمؤمنان در غررالحكم آمده است، «مَنْ لا حَياءَ لَهُ فَلا خَيْر فِيهِ; كسى كه حيا ندارد هيچ خيرى در او نيست». البته آنچه گفته شد درباره حياء پسنديده است. نوعى از حياء مذموم آن است انسان از فرا گرفتن علم و دانش و پذيرفتن حقايق و انجام كارهاى نيك شرم داشته باشد و گاه به سبب آن از ترك مجالس گناه و پيشنهادهاى زشت افراد فاسد شرم مى كند و آلوده گناه مى شود. نكته ها: 1. يك اشتباه بزرگ بعضى از نويسندگان بى خبر و بى بند و بار مى گويند: حيا نوعى ضعف نفس است و اگر پرده حيا دريده شود سبب قوت نفس خواهد بود در حالى كه قضيه كاملاً بر عكس است; فرد بى حيا كسى است كه تسليم خواسته هاى نفسانى است و نمى تواند از آن روى گردان شود; ولى افراد با حيا بر اثر قدرت روحانى در برابر عوامل گناه مقاومت مى كنند و سد نيرومندى ميان خود و آنها به نام حيا قرار مى دهند. آرى! حيا در برابر نيكى ها مانند فرا گرفتن علم، دليل بر ضعف نفس است; ولى در برابر زشتى ها نشانه روشنى از قدرت نفس است. 2. چه امورى سبب پاره شدن پرده حيا مى شود؟ زمانى كه گناه آشكارا انجام شود ابهت گناه شكسته مى شود و پرده حيا كنار مى رود و افراد در انجام گناهان كبيره جسور مى شوند. به همين دليل در روايات اسلامى آمده است كه گناه آشكار از گناه پنهان بسيار سنگين تر است. همان گونه كه در حديثى از امام على بن موسى الرضا(عليه السلام) مى خوانيم: «الْمُذِيعُ بِالسَّيِّئَةِ مَخْذُولٌ وَالْمُسْتَتِرُ بِالسَّيِّئَةِ مَغْفُورٌ لَهُ; كسى كه گناه خود را آشكار و منتشر مى كند گرفتار خذلان مى شود و كسى كه گناه را بپوشاند عفو خدا شامل او مى گردد». حتى براى مبارزه با افراد جسور و حرمت شكن و متجاهر به فسق، اجازه غيبت داده شده است. نيز به همين دليل است كه هرگاه گناه آشكار شود و مردم از آن باخبر گردند، دستور داده شده است كه حد يا تعزير آشكارا انجام شود تا ابهت گناه به جاى خود برگردد و پرده حيا در سطح عموم پاره نشود. افشاگرى درباره گناهان اشخاص نيز آنها را جسور كرده و از حياى آنها مى كاهد و گاه به جايى مى رسد كه با زبان حال يا قال مى گويند: ما كه رسواى جهانيم غم دنيا سهل است و آب كه از سر گذشت چه يك قامت چه چند قامت. در حالى كه اگر در اين گونه موارد تغافل شود، كمك به حفظ حياى آن گناهكار خواهد شد. نيز به همين دليل در تعليمات اسلامى تكرار گناه صغيره به منزله گناه كبيره شمرده شده است، زيرا تكرار، سبب كم شدن زشتى گناه و پاره شدن پرده حيا مى شود. 3. اهميت حيا در زنان اين نكته نيز قابل توجه است كه در رواياتى از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) آمده: «الْحَياءُ عَشَرَةُ أجْزاء فَتِسْعَةٌ فِى النِّساءِ وَواحِدَةٌ فِى الرِّجالِ; حيا ده جزء دارد. نه جزء در زنان و يك جزء در مردان است». و اين براى آن است كه اگر حيا نباشد زنان آسيب پذير خواهند شد. در حديث ديگرى از همان حضرت آمده است كه شش چيز خوب است; ولى از شش طائفه خوب تر; از جمله مى فرمايد: «الْحَياءُ حَسَنٌ وَهُوَ مِنَ النِّساءِ أحْسَنٌ; حيا چيز خوبى است و از زنان زيبنده تر است». حيا به زنان ابهت، شخصيت و ارزش مى دهد و به گفته يكى از فلاسفه معروف، دختران حوا در طول تاريخ دريافتند كه عزت و احترامشان در اين است كه به دنبال مردان نروند خود را متبذل نكنند و از دسترس مرد خود را دور نگه دارند آنها اين درس ها را در طول تاريخ دريافتند و به دختران خود ياد دادند. ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ادامه شرح دعای چهل و پنجم صحیفه سجادیه فراز ۵۳و۵۴ اللَّهُمَّ ارْزُقْنَاخَوْفَ عِقَابِ الْوَعِيدِ،وَشَوْقَ ثَوَابِ الْمَوْعُودِحَتَّى نَجِدَلَذَّةَ مَانَدْعُوكَ بِهِ،وَكَأْبَةَ مَا نَسْتَجِيرُك مِنْهُ خدایا!ترس ازعذاب تهدید شده وشوق ثواب وعده داده شده را روزی ما فرما؛تا لذت آنچه که از تومی‌خواهیم و اندوه آنچه که از آن به تو پناه می‌بریم،دریابیم. وَاجْعَلْنَاعِنْدَكَ مِنَ التَّوَّابِينَ الَّذِينَ أَوْجَبْتَ لَهُمْ مَحَبَّتَكَ،وَقَبِلْتَ مِنْهُمْ مُرَاجَعَةَ طَاعَتِكَ،يَا أَعْدَلَ الْعَادِلِينَ وما را نزدخود از توبه‌کنندگانی که محبتت را بر آنان ضروری ومقرر کردی وبازگشت به طاعتت را از ایشان پذیرفتی،قرار ده؛ای عادل‌ترین عادلان! ترس از عذاب و شوق ثواب خداوندمتعال پس ازتوجه بشارت‌هاى الهى به مؤمنان و نيكوكاران،خطاب به آنان فرمود: ﴿وَبَشِّرِالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ۖكُلَّمَا رُزِقُوامِنْهَا مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقًا ۙقَالُوا هَٰذَاالَّذِي رُزِقْنَامِنْ قَبْلُ ۖ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا ۖ وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ ۖ وَهُمْ فِيهَاخَالِدُونَ﴾«1» وكسانى راكه ايمان آورده‌اند و كارهاى شايسته انجام داده‌اند،مژده ده كه بهشت‌هايى ويژه آنان است كه از زير[درختان]آن نهرها جارى است؛هرگاه از آن بهشت‌ها ميوه‌اى آماده به آنان دهند،گويند:اين همان است كه از پيش روزى مانمودند،وازميوه‌هاى گوناگون كه[در طعم وگوارايى وزيبايى‌]شبيه هم است،نزد آنان آورند؛درآنجا براى ايشان همسرانى پاكيزه [از هر آلودگى‌]است؛ودرآن بهشتها جاودانه‌اند.  ﴿وَعَدَاللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَاالْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَاوَمَسَاكِنَ طَيِّبَةً فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ ۚوَرِضْوَانٌ مِنَ اللَّهِ أَكْبَرُ ۚذَٰلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ﴾«2» خدابه مردان وزنان باايمان بهشت‌هايى را وعده داده كه از زير[درختانِ]آن نهرها جارى است؟درآن جاودانه‌اند،ونيز سراهاى پاكيزه‌اى را دربهشت‌هاى ابدى[وعده فرموده‌]و هم‌چنين خشنودى ورضايتى از سوى خدا[كه از همه آن نعمت ها]بزرگ‌تر است؛اين همان كاميابى بزرگ است.  ﴿إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَٰئِكَ هُمْ خَيْرُالْبَرِيَّةِ *جَزَاؤُهُمْ عِنْدَرَبِّهِمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَاالْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ۖرَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ذَٰلِكَ لِمَنْ خَشِيَ رَبَّهُ﴾«3» مسلماًكسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده‌اند،اينانند كه بهترين مخلوقاتند.*پاداششان نزدپروردگارشان بهشت‌هاى پاينده‌اى است كه از زير[درختان] آن نهرهاجارى است،در آنها جاودانه‌اند،خدا از آنان خشنوداست و آنان هم از خدا خشنودند؛ اين براى كسى است كه از پروردگارش بترسد و ازسوى ديگر دروعيدها وهشدارهايى،به كافران وستمكاران مى‌فرمايد: ﴿وَالَّذِينَ كَسَبُواالسَّيِّئَاتِ جَزَاءُ سَيِّئَةٍ بِمِثْلِهَا وَتَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ ۖمَا لَهُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ عَاصِمٍ ۖ كَأَنَّمَاأُغْشِيَتْ وُجُوهُهُمْ قِطَعًامِنَ اللَّيْلِ مُظْلِمًا ۚ أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ﴾«4» وكسانى كه مرتكب بدى‌ها شدند،كيفرهر بدى مانندهمان بدى است وخوارى آنان را فرا مى‌گيرد،براى آنان از[خشم وعذاب‌]خداهيچ حافظ ونگه دارنده‌اى نخواهد بود؛گويى چهره‌هايشان باپاره‌هايى ازشب تاريك پوشيده شده؛آنان اهل آتش‌اند و در آن جاودانه‌اند.  ﴿إِنَّ الْمُنَافِقِينَ فِي الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَلَنْ تَجِدَ لَهُمْ نَصِيرًا﴾«5» بى‌ترديدمنافقان درپايين‌ترين طبقه از آتش‌اند،وهرگزبراى آنان ياورى نخواهى يافت. از اين روانسان مؤمن و كافر تكليفشان از جهت مسائل اعتقادى وقيامت وآخرت روشن است وجايگاه كسى كه درباور خودحق و باطل رامى‌شناسدوتا پايان عمربرآن استوار مى‌ماند؛ درصحنه محشر برهمگان آشكار مى‌گردد. اما گروهى درميان راه زندگى،رنگ عوض مى‌كنند،گاهى مانندافراد با ايمان خداجو مى‌شوندوگاهى مانندمنافقان براى تباهى و گمراهى ديگران تلاش مى‌كنند،از اين دسته؛ بسيارى ازآدم‌هايى كه گرفتار ترس و اميد مى‌شوند؛اشتياق به بهشت وزيبايى‌ها وترس از جهنم و وحشت آن دردلشان موج مى‌زند. آرزوى پرواز به سوى دوست و جايگاه ابدى و آسايش هميشگى برزبان جارى مى‌سازند. روزانه براى كار وخدمت شرافتمندانه در تكاپو هستند ودر شب مانند بيماران دربستر خويش به خود مى‌پيچند. جان در كالبد تن آنان در فشار و اذيت است و با كوچ از ديار فانى و نوشيدن شربت مرگ در فضايى آزاد و پرنعمت به پرواز در مى‌آيد و بر رفتار و اعمال ديگران نظاره مى‌كنند. ادامه👇 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
امام صادق(عليه السلام)درتوصيف حال چنين بندگانى به عبداللّه بن جندب مى‌فرمايد: اى پسر جندب!هركه برعمل خود تكيه داشته باشدهلاك مى‌شود وآن كس كه بى‌باكانه گناه مى‌كند ودل به رحمت خدا بسته است نجات نخواهد يافت.عرض كردم:پس چه كسى نجات مى‌يابد؟فرمود:كسانى كه بين اميد و ترس مثل اينكه دل‌هايشان درچنگال پرنده‌اى است به واسطه اشتياقى كه به پاداش و ترسى كه از كيفر دارند.《6》 اميرمؤمنان(ع) دروصف مؤمنان و متقيان حقيقى چنين مى‌فرمايد: پرهيزكاران دراين دنيااهل فضائلند،گفتارشان صواب،پوشاكشان اقتصادى،ورفتارشان افتادگى است.از آنچه خدابرآنان حرام كرده چشم پوشيده،وگوش‌هاى خود را وقف دانش بامنفعت نموده‌اند.آنان را دربلا وسختى و آسايش و راحت،حالتى يكسان است،واگر خداوندبراى اقامتشان دردنيا زمانى معين را مقررنكرده بود،از شوق به ثواب وبيم ازعذاب به اندازه چشم به هم زدنى روحشان در بدنشان قرار نمى‌گرفت.خداوند در باطنشان بزرگ،وغير او درديدگانشان كوچك است.آنان با بهشت چنانند كه گويى آن راديده ودر فضايش غرق نعمتند،وباعذاب جهنم چنانند كه گويى آن رامشاهده نموده ودرآن معذبند۷ امام صادق(ع)درباب معرفت عارف مى‌فرمايد: انسان عارف،جسمش درميان مردم است و دلش باخداوند است؛اگر دل او چشم به هم زدنى ازخداوندغافل شود،ازشوق اوجان سپرد۸ حضرت ام كلثوم عليها السلام مى‌فرمايد: شب۱۹ پدرم اميرمؤمنان(ع)در خانه من قرار و آرام نداشت،روى پايش‌ بند نبود. وقتى من از ايشان پرسيدم،چه شده كه امشب شماهمينطوربه ستاره‌ها نگاه مى‌كنيد؟ فرمود:دخترم امشب آن شبى مى‌باشد كه حبيب من پيغمبر(ص)درباره آن به من خبر داده است.«9» از شدت عشق به وصال دوست روى پا نبود و هرچه موانعى براى حركت حضرت پيش آمد، كنارمى‌زد. اين نگاه اولياى خداست؛چنين كارى،ساده نيست؛اين معناى سخن اميرمؤمنان است كه فرمود: اولياى خدا آنانى هستند كه به باطن دنيانظر كردندوقتى كه مردم به ظاهرش نگريستند،و به فرداى آن مشغول شدندوقتى مردم به امروز پرداختند.《10》 اولياى الهى دربرابر آن همه مرارت ورنج‌هاكه به آنان مى‌رسد،مى‌گويند:مازيبايى فقط مى‌بينيم.آنان كه چنين مى‌گويند:باطن هر چيز رامى‌نگرندچون تلخى ظاهرى كه مردم از آن رنج مى‌برندبراى اولياى خداوند از ديد زيبانگرى،شيرينى وشيدايى است. حضرت امام حسين(ع)وقتى از مكه به طرف كربلامى‌رود،جلوى اسبش رامى‌گيرند وبه او مى‌گويندكه:نرو،مى‌پرسد چرا؟ مى‌گويند:سفرت بوى خون مى‌دهد.يعنى جانت درخطر است،البته پيش خودشان فكر كردندامام را بترسانيم كه شايدنرود.به محض اينكه مرگ رامطرح كردند،حضرت ارزيابى باطنى والهى كرد وفرمود: اشتياقم به مرگ از اشتياق يعقوب به ديدن يوسف شديدتر است.«11» اين برنامه؛سيره پروردگار عالم است اماكسى كه براساس ديدسطحى ارزيابى مى‌كند مى‌گويد:خداوند مرا پست وكوچك كرد.گاهى كه كمى از اموالش ياتعداد فرزندانش آسيب مى‌بيندناله وفريادش بلندمى‌شود كه:گويا خدا ما را فراموش كرده ياچرا تنها مرا امتحان مى‌كند و ... اگر درسيره انبيا ومعصومان(عليهم السلام) چنين طرزفكرى باشد،پس دنياى آنان بادنياى مردم چه فرق مى‌كند؟!روح بلند دركالبد بزرگ جاى مى‌گيردو هرچه مقام معنوى برتر باشد، افق ديدگاه نسبت به لقاى دوست گسترده‌تر مى‌شود. آنگاه كه امام حسين(ع)فرمود:شوقم به مرگ ازاشتياق يعقوب به يوسف افزونتر است؛ بنابراين كلام او اوج نشاط روحى وافق بلند نگاه عرشى رامى‌فهماند،آنجايى كه يك مرتبه همه باطن رامى‌بيند و باحال مخلصانه بر لبان مباركش زمزمه مى‌كند: صبر بر تقديراتت پروردگار، اى كه هيچ معبود حقى جز تو نيست، اى فريادرس فريادخواهان، هيچ صاحب اختيار و معبودى جز تو ندارم. صبر بر داورى‌ات اى دادرس بى‌پناهان. سپس در نهايت اشتياق به سوى پروردگارش مى‌شتابد. پی نوشت ها: (1)- بقره (2): 25. (2)- توبه (9): 72. (3)- بيّنه (98): 7- 8. (4)- يونس (10): 27. (5)- نساء (4): 145. (6)- بحار الأنوار: 75/ 280، باب 24، حديث 1؛ تحف العقول: 302. (7)- نهج البلاغه: خطبه 184. (8)- بحار الأنوار: 3/ 14، باب 1، حديث 35؛ مصباح الشريعة: 191. (9)- بحار الأنوار: 42/ 225، باب 127، حديث 35؛ روضة الواعظين: 1/ 135. (10)- نهج البلاغه: حكمت 432. (11)- بحار الأنوار: 44/ 366، باب 37؛ كشف الغمة: 2/ 29. (12)- موسوعه كلمات الامام الحسين (عليه السلام): 510؛ مقتل الحسين (عليه السلام)، مقرم: 357 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اولین سلام صبحگاهی، تقدیم به ساحت قدسے قطب عالم امکان حضرت صاحب الزمان(عج) ... ❤السَّلامُ علیکَ یا بقیَّةَ اللهِ یا اباصالحَ المهدی یا خلیفةَالرَّحمن و یا شریکَ القران ایُّها الاِمامَ الاِنسُ و الجّانّ سیِّدی و مَولای ْ الاَمان الاَمان أللَّهُمَ عَجلْ لِوَلِیکْ ألْفَرَج بحق زینب کبری(س) به قصد زيارت ارباب بی کفن : ❤السلام عليك يا اباعبدالله و علي الارواح التي حلت بفنائك عليك مني سلام الله أبدا ما بقيت و بقي الليل و النهار و لا جعله الله آخر العهد مني لزيارتكم السَّلامُ عَلي الحُسٓين و عٓلي عٓلي اِبن الحُسَين و عَلي اولاد الحُسَين وَ علَي اصحابِ الحُسَين. أللهم ارزقنا زیارت الحسین (ع) اللهم ارزقنا شفاعة الحسین (ع) ❤السلامُ عَلَیک یا امام الرئوف یا ﻋَﻠِﻲِّ ﺑْﻦِ ﻣُﻮﺳَﻰ ﺍﻟﺮِّﺿَﺎ المُرتضی ✨ﺍﻟﻠَّﻬُﻢَّ ﺻَﻞِّ ﻋَﻠَﻰ ﻋَﻠِﻲِّ ﺑْﻦِ ﻣُﻮﺳَﻰ ﺍﻟﺮِّﺿَﺎ ﺍﻟْﻤُﺮْﺗَﻀَﻰ ﺍﻟْﺈِﻣَﺎﻡِ ﺍﻟﺘَّﻘِﻲِّ ﺍﻟﻨَّﻘِﻲِّ ﻭَ ﺣُﺠَّﺘِﻚَ ﻋَﻠَﻰ ﻣَﻦْ ﻓَﻮْﻕَ ﺍﻟْﺄَﺭْﺽِ ﻭَ ﻣَﻦْ ﺗَﺤْﺖَ ﺍﻟﺜَّﺮَﻯ ﺍﻟﺼِّﺪِّﻳﻖِ ﺍﻟﺸَّﻬِﻴﺪِ ﺻَﻠَﺎﺓً ﻛَﺜِﻴﺮَﺓً ﺗَﺎﻣَّﺔً ﺯَﺍﻛِﻴَﺔً ﻣُﺘَﻮَﺍﺻِﻠَﺔً ﻣُﺘَﻮَﺍﺗِﺮَﺓً ﻣُﺘَﺮَﺍﺩِﻓَﺔً ﻛَﺄَﻓْﻀَﻞِ ﻣَﺎ ﺻَﻠَّﻴْﺖَ ﻋَﻠَﻰ ﺃَﺣَﺪٍ ﻣِﻦْ ﺃَﻭْﻟِﻴَﺎﺋِﻚَ✨ أللَّهُمَ عَجِّلْ لِوَلیِکَ ألْفَرج وَ العافیةَ وَ النَصر بِحَقِّ حضرت زینب(س)... ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
❤بياد مولا، به رسم ادب، اولین حاجت امروزمان را از خداوند رحمان، فرج منجی عالم میخواهیم به حرمت دعای فرج آن حضرت : بسم الله الرحمن الرحيم اِلـهي عَظُمَ الْبَلاءُ ، وَبَرِحَ الْخَفاءُ ، وَانْكَشَفَ الْغِطاءُ ، وَانْقَطَعَ الرَّجاءُ، وَضاقَتِ الاْرْضُ ، وَمُنِعَتِ السَّماءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ ، وَاِلَيْكَ الْمُشْتَكى ، وَعَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ والرَّخاءِ ؛ اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد ، اُولِي الاْمْرِ الَّذينَ فَرَضْتَ عَلَيْنا طاعَتَهُمْ ، وَعَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُم، فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَريباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ ؛ يا مُحَمَّدُ يا عَلِيُّ يا عَلِيُّ يا مُحَمَّدُ اِكْفِياني فَاِنَّكُما كافِيانِ ، وَانْصُراني فَاِنَّكُما ناصِرانِ ؛ يا مَوْلانا يا صاحِبَ الزَّمانِ ؛ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ ، اَدْرِكْني اَدْرِكْني اَدْرِكْني ، السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ ، الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَل ؛ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ بِحَقِّ مُحَمَّد وَآلِهِ الطّاهِرينَ... ❤و برای سلامتی محبوب: اَللّـهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِه في هذِهِ السَّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَة وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْنا حَتّى تُسْكِنَهُ اَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طویلا . ❤الهی... یا حَمیدُ بِحَقِّ مُحَمَد، یا عالیُ بِحَقِّ علی، یا فاطِرُ بِحَقِّ فاطمه، یا مُحْسِنُ بِحَقِّ الحسن، یا قَدیمَ الاِ حسان بِحَقِّ الحُسَیْن، عجِّلْ لِوَلیِّکَ الْفَرَجَ وَ العافیةَ وَ النَصر بِحَقِّ حَضرَتِ زِینَب(س) 🌺 سلامتی و تعجیل در فرج آقا ... 🌺 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 🎥 روزمان را با آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۰ قرآن کریم شامل آیات ۶۲ تا ۶۹ سوره بقره 🍃🌹🍃 🌺 پیامبر (ص) می‌فرمایند: «اِنَّ هذَا القُرآنَ مَأدَبَةُ اللهِ فَتَعَلَّموا مَأدَبَتَهُ مَا استَطَعتُم» این قرآن ادبستان خداوند است پس تا آنجا که می توانید از این ادبستان بیاموزید. ( مجمع البیان ۱/۱۶) 🎙 استاد پرهیزگار ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 روز 💠 💎 زیارتی که بدبخت را خوشبخت می‌کند 🔻عنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَیْمُونٍ الْقَدَّاحِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: قُلْتُ لَهُ مَا لِمَنْ أَتَی قَبْرَ الْحُسَیْنِ (ع) زَائِراً عَارِفاً بِحَقِّهِ غَیْرَ مُسْتَکْبِرٍ وَ لَا مُسْتَنْکِفٍ؟ قالَ یُکْتَبُ لَهُ أَلْفُ حِجَّةٍ وَ أَلْفُ عُمْرَةٍ مَبْرُورَةٍ وَ إِنْ کَانَ شَقِیّاً کُتِبَ سَعِیداً وَ لَمْ یَزَلْ یَخُوضُ فِی رَحْمَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. 🚩 از امام صادق (علیه السلام) پرسیدم: کسی که به زیارت امام حسین(ع) برود، در حالی که معرفت دارد و هیچ استکبار و استنکافی از زیارتش نداشته باشد چه اجر و ثوابی دارد؟ فرمود: برای او ثواب هزار حجّ و هزار عمرۀ مقبول می‏‌نویسند و اگر شقی و بدبخت بوده، خوشبخت می‌شود و پیوسته در رحمت خدا غوطه‌ور است. 📚 کامل الزیارات، ص ۱۵۶ ‌ ‌➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
قال مولانا الرضا علیه السلام: يَا اِبْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَكُونَ لَكَ مِنَ اَلثَّوَابِ مِثْلَ مَا لِمَنِ اُسْتُشْهِدَ مَعَ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقُلْ مَتَى مَا ذَكَرْتَهُ « يٰا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيماً » امام رضا علیه السلام فرمودند : اى پسر شبيب اگر خواهى ثواب شهيدان با حسين را دريابى هر وقت بيادش افتادى بگو: «يا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيماً» الأمالي. ص ۱۲۹-۱۳۰ ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🌹 ــ ۳ حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِيرِ وَمَآ أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَآ أَكَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلَامِ ۚ ذَٰلِكُمْ فِسْقٌ ۗ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ ۚ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا ۚ فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِإِثْمٍ ۙ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ [خوردن مواد ناپاك كه تناسبی با جسم و روح شما ندارند] بر شما حرام شده است [مانند] گوشت مردار و خون و گوشت خوك و آنچه به نام غیر خدا كشته‌اند و حیوان خفه شده و آنچه به ضرب چوب و سنگ، مُرده و آنچه به سبب پرت شدن از بلندی جان داده و حیوانی كه به ضرب شاخ حیوان دیگر از بین رفته و حیوانی كه درّنده‌ای آن را كشته و از آن خورده، مگر آنچه را كه در آستانه مرگ، قابل تذكیه بوده و شما به دستور شرع تذكیه كرده‌اید، و نیز آنچه برای بت‌ها قربانی شده، و آنچه به وسیله تیرهای قمار سهم بندی می‌كنید بر شما حرام گشته است. [همه‌] این [امور] بدكاری و نافرمانی [از احكام خدا] ست. امروز كفرپیشگان از [شكست‌] دین شما ناامید شده‌اند؛ بنابراین از آنان مترسید و از من بترسید. امروز [با نصبِ علیّ بن ابی‌طالب «علیه السّلام» به ولایت و امامت و حكومت و فرمانروایی بر امّت‌] دینتان را برای شما كامل، و نعمتم را بر شما تمام كردم، و اسلام را برایتان به عنوان دین پسندیدم. پس هر كه در حال گرسنگی شدید بی‌آنكه مایل به گناه باشد [به خوردن مُحرّمات بیان شده‌] ناچار شود، [می‌تواند به اندازه ضرورت از آنها بهره گیرد]؛ یقیناً خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. 🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🌹 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
🍃🍂🍃🌹🍃🍂🍃🌹 (آيه ٣) : 💠درآغاز اين سوره اشاره به حلال بودن گوشت چهارپايان به استثناى آنچه بعداً خواهدآمدشده اين آيه درحقيقت همان استثناهايى است كه وعده داده شد،دراينجا حكم به تحريم۱۱ چيز شده است. 💠 نخست مى‌فرمايد:«مُردار بر شما حرام شده است»(حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ) .«و همچنين خون»(وَ الدَّمُ)«و گوشت خوك»(وَ لَحْمُ الْخِنْزِيرِ) .«وحيواناتى كه طبق سنت جاهليت به نام بتها واصولاًبه غيرنام خدا ذبح شوند»(وَما أُهِلَّ لِغَيْرِاللّهِ بِهِ) .«ونيزحيواناتى كه خفه شده باشندحرامند»(وَالْمُنْخَنِقَةُ) خواه بخودى خودويا بوسيله دام وخواه بوسيله انسان اين كارانجام گرددچنانكه در زمان جاهليت معمول بوده گاهى حيوان را در ميان دوچوب يا درميان دو شاخه درخت سخت مى‌فشردندتا بميرد وازگوشتش استفاده كنند«وحيواناتى كه باشكنجه و ضرب،جان بسپارندويابه بيمارى ازدنيا بروند»(وَ الْمَوْقُوذَةُ). 💠 درتفسير قرطبى نقل شده كه درميان عرب معمول بوده كه بعضى ازحيوانات رابه خاطربتها آنقدرمى‌زدندتابميرد و آن را يك نوع عبادت مى‌دانستند!«وحيواناتى كه براثرپرت شدن ازبلندى بميرند»(وَالْمُتَرَدِّيَةُ)«وحيواناتى كه به ضرب شاخ مرده باشند»(وَ النَّطِيحَةُ)«و حيواناتى كه بوسيله حمله درندگان كشته شوند»(وَما أَكَلَ السَّبُعُ) . 💠 سپس به دنبال تحريم مواردفوق مى‌فرمايد:«اگرقبل از آنكه اين حيوانات جان بسپرندبه آنها برسندوبا آداب اسلامى آنها را سرببرند وخون به قدر كافى ازآنها بيرون بريزد،حلال خواهدبود»(إِلاّماذَكَّيْتُمْ) 💠 درزمان جاهليت بت‌پرستان سنگهايى در اطراف كعبه نصب كرده بودند كه شكل و صورت خاصى نداشت،آنها را«نصب» مى‌ناميدنددرمقابل آنهاقربانى مى‌كردندو خون قربانى را به آنها مى‌ماليدند،وفرق آنها بابت همان بود كه بتهاهمواره داراى اشكال وصور خاصى بودنداما«نصب»چنين نبودند،اسلام در آيه موردبحث اينگونه گوشتها راتحريم كرده و مى‌گويد:«حيوانهايى كه روى بتها يادربرابر آنها ذبح شوندهمگى برشماحرام است»(وَماذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ) 💠 روشن است كه تحريم اين نوع گوشت جنبه اخلاقى ومعنوى داردنه جنبه مادى و جسمانى. 💠 نوع ديگرى ازحيواناتى كه تحريم آن در آيه آمده آنهاست كه بصورت« بخت‌آزمايى» ذبح وتقسيم مى‌گرديده وآن چنين بوده كه: ده نفر باهم شرط بندى مى‌كردند وحيوانى را خريدارى وذبح نموده سپس۱۰چوبۀ تير،كه روى۷عدد از آنهاعنوان«برنده»و۳عددعنوان «بازنده»ثبت شده بود دركيسۀ مخصوصى مى‌ريختندوبه صورت قرعه كشى آنها رابه نام يك يك ازآن۱۰نفر بيرون مى‌آوردند،۷چوبۀ برنده به نام هركس مى‌افتاد سهمى ازگوشت برمى‌داشت،وچيزى دربرابر آن نمى‌پرداخت ولى آن۳نفر كه تيرهاى بازنده رادريافت داشته بودند،بايد هركدام يك سوم قيمت حيوان رابپردازند،بدون اين كه سهمى از گوشت داشته باشند،اين چوبه‌هاى تير را «ازلام»مى‌ناميدند،اسلام خوردن اين گوشتها را تحريم كرد،نه به خاطراينكه اصل گوشت حرام بوده باشد،بلكه به خاطر اين كه جنبۀ قماروبخت‌آزمايى دارد ومى‌فرمايد:«و (قسمت كردن گوشت حيوان به وسيلۀ چوبه‌هاى تير مخصوص بخت‌آزمايى»برشماحرام شده است (وَأَنْ تَسْتَقْسِمُوابِالْأَزْلامِ) 💠روشن است كه تحريم قمارومانند آن اختصاص به گوشت حيوانات ندارد،بلكه در هرچيز انجام گيردممنوع است وتمام زيانهاى «فعاليتهاى حساب نشده اجتماعى»و برنامه‌هاى خرافى درآن جمع مى‌باشد. 💠 و درپايان براى تأكيدبيشتر روى تحريم آنها مى‌فرمايد:«تمام اين اعمال فسق است و خروج ازاطاعت پروردگار»(ذلِكُمْ فِسْقٌ) 🍃🍂🍃🌹🍃🍂🍃🌹 💠اعتدال دراستفاده از گوشت: 💠آنچه ازمجموع بحثهاى فوق و سايرمنابع اسلامى استفاده مى‌شود اين است كه روش اسلام در موردبهره‌بردارى از گوشتها همانند سايردستورهايش يك روش كاملاً اعتدالى است،يعنى نه همانندمردم زمان جاهليت كه ازگوشت سوسمار و مردار وخون و امثال آن مى‌خوردند،وياهمانند بسيارى از غربيهاى امروز كه حتى ازخوردن گوشت خرچنگ و كرمهاچشم پوشى نمى‌كنند،ونه مانند هندوها كه مطلقاًخوردن گوشت راممنوع مى‌دانند، بلكه گوشت حيواناتى كه داراى تغذيه پاك بوده ومورد تنفر نباشدحلال كرده و روى روشهاى افراطى وتفريطى خط بطلان كشيده وبراى استفاده ازگوشتها شرايطى مقرر داشته است. 💠بعدازبيان احكام فوق دوجملۀ پرمعنى در آيۀ موردبحث به چشم مى‌خوردنخست مى‌گويد:«امروز كافران ازدين شما مأيوس شدندبنابراين،از آنها نترسيدوتنها از (مخالفت)من بترسيد»(الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوامِنْ دِينِكُمْ فَلاتَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ)و سپس مى‌گويد:«امروزدين وآيين شما را كامل كردم ونعمت خود را برشما تمام نمودم و اسلام رابه عنوان آيين شما پذيرفتم»(الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِيناً). 🍃🍂🍃🌹🍃🍂🍃🌹 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
🍃🍂🍃🌹🍃🍂🍃🌹 💠روز اكمال دين كدام روز است: 💠منظور از «اليوم» (امروز) كه در دو جملۀ بالا تكرار شده چيست؟ آنچه تمام مفسّران شيعه آن را در كتب خود آورده‌اند و روايات متعدّدى از طرق معروف اهل تسنّن و شيعه آن را تأييد مى‌كند و با محتويّات آيه كاملاً سازگار است اين كه: منظور روز است، روزى كه پيامبر اسلام «صلّى اللّه عليه و آله» امير مؤمنان على «عليه السّلام» را رسماً براى جانشينى خود تعيين كرد، آن روز بود كه آيين اسلام به تكامل نهايى خود رسيد و كفّار در ميان امواج يأس فرو رفتند، زيرا انتظار داشتند كه آيين اسلام قائم به شخص باشد، و با از ميان رفتن پيغمبر «صلّى اللّه عليه و آله» اوضاع به حال سابق برگردد، و اسلام تدريجاً برچيده شود، امّا هنگامى كه مشاهده كردند مردى كه از نظر علم و تقوا و قدرت و عدالت بعد از پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» در ميان مسلمانان بى‌نظير بود به عنوان جانشينى پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» انتخاب و از مردم براى او بيعت گرفته شد يأس و نوميدى نسبت به آيندۀ اسلام آنها را فرا گرفت و فهميدند كه آيينى است ريشه‌دار و پايدار. 💠 نكتۀ جالبى كه بايد در اينجا به آن توجّه كرد اين است كه قرآن در سورۀ نور آيۀ ۵۵ چنين مى‌گويد: «خداوند به آنهايى كه از شما ايمان آوردند و عمل صالح انجام داده‌اند وعده داده است كه آنها را خليفه در روى زمين قرار دهد همان طور كه پيشينيان آنان را چنين كرد، و نيز وعده داده آيينى را كه براى آنان پسنديده است مستقرّ و مستحكم گرداند و بعد از ترس به آنها آرامش بخشد» . 💠 در اين آيه خداوند مى‌فرمايد: آيينى را كه براى آنها «پسنديده» ، در روى زمين مستقرّ مى‌سازد، با توجّه به اين كه سورۀ نور قبل از سورۀ مائده نازل شده است و با توجّه به جملۀ «رضيت لكم الاسلام دينا» كه در آيۀ مورد بحث، در بارۀ ولايت على «عليه السّلام» نازل شده، چنين نتيجه مى‌گيريم كه اسلام در صورتى در روى زمين مستحكم و ريشه‌دار خواهد شد كه با «ولايت» توأم باشد، زيرا اين همان اسلامى است كه خدا «پسنديده» و وعدۀ استقرار و استحكامش را داده است، و به عبارت روشن‌تر اسلام در صورتى عالمگير مى‌شود كه از مسألۀ ولايت اهل بيت جدا نگردد. 💠 مطلب ديگرى كه از ضميمه كردن «آيۀ سورۀ نور» با آيۀ مورد بحث استفاده مى‌شود اين است كه در آيۀ سورۀ نور سه وعده به افراد با ايمان داده شده است ⚡️نخست خلافت در روى زمين، و ⚡️ديگر امنيّت و آرامش براى پرستش پروردگار، و⚡️ سوّم استقرار آيينى كه مورد رضايت خداست. 💠 اين سه وعده در روز غدير خم با نزول آيۀ «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ. . .» جامۀ عمل بخود پوشيد زيرا نمونۀ كامل فرد با ايمان و عمل صالح، يعنى على «عليه السّلام» به جانشينى پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» نصب شد و به مضمون جملۀ اَلْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ مسلمانان در آرامش و امنيّت نسبى قرار گرفتند و نيز به مضمون و رضيت لكم الاسلام دينا آيين مورد رضايت پروردگار در ميان مسلمانان استقرار يافت. 💠 در پايان آيه بار ديگر به مسائل مربوط به گوشتهاى حرام برگشته، و حكم صورت اضطرار را بيان مى‌كند و مى‌گويد: «كسانى كه به هنگام گرسنگى ناگزير از خوردن گوشتهاى حرام شوند در حالى كه تمايل به گناه نداشته باشند خوردن آن براى آنها حلال است، زيرا خداوند آمرزنده و مهربان است» و به هنگام ضرورت بندگان خود را به مشقّت نمى‌افكند و آنها را كيفر نمى‌دهد (فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجانِفٍ لِإِثْمٍ فَإِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ) . 🍃🍂🍃🌹🍃🍂🍃🌹 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج